Tässä on kuvaus muutaman päivän takaisesta taksin
odottelusta. Kirjoitukseni ydinajatus on, että taksiala pitäisi vapauttaa
kilpailulle, ei kuitenkaan ehdoitta.
Olin eräässä konsertissa ja päätinpä sen loputtua soittaa
taksin. Eräs toinenkin oli soittanut. Väki väheni, paikka hiljeni ja me odoteltiin.
Yksi taksi lopulta tuli. Kuljettaja oli hieman ihmeissään, kun oli niin
hiljaista. Hän sanoi, että oli tullut hakemaan jotakuta kontrabasson kanssa.
Auto oli sellainen farmarimalli, jonka perään mahtui myös soitin. Mukaan oli
tulossa myös pari-kolme matkustajaa. Kontrabasistit soittimineen olivat kuitenkin
häipyneet. Mies harhaili ympäriinsä, ja olihan se lopulta uskottava. Hän otti
sitten meidät molemmat odottajat kyytiin, vaikka totesi samalla, että hänen
työvuoronsa oli loppunut jo aikoja sitten. Hän oli tullut paikalle vain sen
kontrabasson vuoksi. Kyydin aikana juttelimme hieman paikkakunnan
taksitilanteesta. Hän sanoi, että autoja kyllä on, mutta monet kuljettajat
eivät huolehdi vuoroistaan, eli jättävät tulematta työpaikalle.
Pääsin perille. Minä
jäin autosta ensin, kuski jatkoi sitten matkaansa toisen asiakkaan kanssa. Sopuisassa
hengessä hieman laskeskeltiin, mikä oli minun osuuteni. Itse pyöristin
lopullisen summan ylöspäin. Mukava oli kuljettaja, niin kuin rehellisyyden
nimissä on todettava monesta muustakin taksikuskista.
Se kontrabasisti oli tilannut taksin jo iltapäivällä. Eivät
hän ja hänen kaverinsa olleet odottaneet, olisin sen kyllä huomannut. Muistan
odotellessani, kun joku huusi soittajakaverilleen, et ”mahtuukos kyytiin kontrabasso”.
Sen kerroin taksikuskillekin. Näköjään näistä taksitilauksista eivät enää
välitä taksit eivätkä asiakkaat.
Taksia tilattaessa soitto menee jonnekin maakunnan
taksikeskukseen, joka sijaitsee aivan toisessa kaupungissa. Sieltä sitten
annetaan numero, jonka avulla kuskin ja tilaajan pitäisi löytää toisensa. Siihen
kyydin tarjoajan vastuu loppuu. Auto tulee, jos kuski viitsii lähteä töihin. Tienaavatkohan
liian hyvin?
Kuljettajalla olisi kuitenkin tekniset mahdollisuuden
ilmoittaa asiakkaalle tilanteesta. Kerran aikaisemmin eräs kuljettaja esitteli
matkan aikana laitteitaan. Tekstiviestillä voi esimerkiksi ilmoittaa
asiakkaalle, että auto odottaa ulko-oven edessä.
Siinä autoa odotellessani hyräilin tangoa ”Odotin pitkän
illan”. Ajattelin mennä karaokeen sitä esittämään. Olisi lauluun tullut suuria
katkeruuden sävyttämiä tunteita. Jatkoin ajatusleikkiä laulajanurasta, mutta tuo
yllä mainittu farmaritaksi palautti ne unelmat arkeen.
Tämä ei ollut yksittäistapaus. Pari viikkoa sitten
sunnuntai-iltapäivänä (noin kello viiden jälkeen) tulin junalla kotikaupunkiini
matkalaukun kanssa. Menin odottamaan taksitolpalle autoa. Olin jonossa ainoa.
Autoja ja ihmisiä pyöri ympärillä pilvin pimein mutta takseja ei yhtään. Odotin
ja odotin. Päätin sitten mennä jalkaisin. Ihan hyvin sekin matka sujui. Pieni
kiukku antoi lisävoimia.
Kuten yllä jo totesin, se kontrabassoa hakemaan tullut taksi
kertoi olevan yleisesti tiedettyä, että kaikki taksit eivät huolehdi
vuoroistaan. Mulla tuli mieleen aika, kun olin eräässä suomalaisessa
asfalttifirmassa töissä Venäjällä. Silloinkin jouduttiin joskus odottelemaan,
kun asfalttimassan kuljettajat päättivät pitää kesken ajonsa hieman pidemmän
ruokatunnin. Ketjuhan siinä meni sekaisin ja kaikkien työ kärsi. Ja jos lavalla
oli kuumaa pikeä, niin sen lämpötila laski. Seuraukset saattoivat näkyä jopa
tien laadussa.
Vastuullisuutta toivoisi.
Jatkan taksiliikenteestä. Suomalainen nykyjärjestelmä ei
toimi. Kilpailu pitäisi vapauttaa. Olen tähän asti suhtautunut asiaan hieman
nihkeästi mutta nyt taidan jo kannattaa avoimesti.
Jos kilpailu vapautettaisiin, niin ensimmäinen tärkeä seikka
on se, että säännöt pitää olla kaikille toimijoille samat. Ei saa olla edes
positiivista syrjintää.
Kuljettajilla pitää olla taksinkuljettajan tutkinto, joka
siis on sama kaikille, viranomaisten tarkistama. On oltava voimassa olevat
vakuutukset. Ja onnettomuustilanteissa niiden on katettava myös matkustajat.
Auton on oltava kaikin puolin kunnossa, katsastettu. Ei saa olla minkäänlaisia
kaksoisstandardeja.
Meillä Suomessa on jämähdetty paikoilleen. Tänne hyväksi
esimerkiksi sopisivat Baltian maat. Otan esimerkin Liettuasta. Siellä on Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen
lähdetty kehityksen tielle ja se kehitys näkyy myös taksiliikenteessä.
Tilaukset tehdään puhelimella, arvioitu saapumisaika ilmoitetaan, hinta on
puhelimella tilattaessa kohtuullinen (tarkkaa summaa en nyt tiedä, mutta on se
varmasti alle euron kilometri), ilman lähtömaksuja. Kuitin voi tarvittaessa
saada vaikka puhelimeen. Palautettakin voi lähettää ajon jälkeen netin kautta.
Toki sielläkin on aukkoja. Pimeistä takseista ei ole kai päästy
eroon, mutta kun tuo virallinen järjestelmä toimii aukottomasti ja asiakkaat
ovat tyytyväisiä, niin ei siinä epämääräisille toimijoille jää paljoa
mahdollisuuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti