Lähipiirissäni on sattunut juhannuksen korvilla kaksi kuolemantapausta.
Kyse ei ole sukulaisista eivätkä vainajat kuuluneet varsinaiseen ystäväpiiriini.
Tutuiksi he olivat kuitenkin tulleet ja oman paikkansa elämääni jättäneet.
Toinen elää edelleen arjessani kirjallisen tuotantonsa
kautta. Viimeisen kerran tapasimme useita vuosia sitten. Meillä oli eräs
laajempi yhteinen projekti. Toinen taas noussee mieleeni usein pelkästään siitä
syystä, että keskustassa liikkuessani en häntä enää kohtaa. Emme voi voi jäädä
kirjastossa vaihtamaan ajatuksia viimeisistä lukukokemuksistamme, tai jäädä kadun
varrella tai kahvilassa jutustelemaan jostakin Suomi-iskelmästä, tai ehkä myös
lentopallosta, joka sattui olemaan hänen suosikkiurheilulajinsa. Nuo
kohtaamiset olivat palanen sitä elämässä välttämätöntä arjen rikkautta. Ja
vaikka tämä toinen ei pystynyt kirjoittamaan edes puhelimeen kunnollista
tekstiviestiä, juttu hänellä kuitenkin luisti. Eräs hänen anekdoottinsa oli
niin erikoinen, että useita päiviä sen varsinaista jujua mietittyäni jouduin
nöyränä kysymään sen sisään kätkeytyneen arvoituksen ratkaisun.
Nuo tapaukset saivat minut hiljaiseksi jo siitäkin syystä,
että ne tapahtuivat lähes peräkkäisinä päivinä. Muutakin yhteistä löytyy. He kuolivat
kotonaan yksiksensä. Molemmat olivat miehiä ja elivät elämäänsä ilman
parisuhdetta. Toinen oli jo yli kahdeksankymppinen, toinen vielä mukana
työelämässä. Hän ehti juuri ja juuri viettää 60-vuotispäiviään. Hänet
löydettiin istumassa kotoisassa nojatuolissaan. Lienee istahtanut väsyttävän
matkan jälkeen levähtämään. En tiedä yksityiskohdista, mutta on mielikuva
kauniista kuolemasta.
Vanhemman miehen tapaus on raaempi. Eräs kaveri rupesi
ihmettelemään, kun miestä ei näy eikä kuulu. Ei vastannut puhelimeenkaan, mikä
oli ratkaiseva vinkki, sillä hän soitti aina itse takaisin, jos ei jostain
syystä voinut soittoon vastata. Tuolla kaverilla sattui olemaan hänen kotinsa
avain, mikä ei johtunut tämän kaltaisten tapausten ennakoimisesta vaan aivan
muusta syystä. Hän meni epäröivin mielin miehen asunnolle, kohtasi ensin oven
suussa pari noutamatonta sanomalehteä ja sitten - sisäoven avattuaan –
olohuoneesta leviävän pistävän kalman lemun. Vainaja makasi sohvalla
pöhöttynein kasvoin. Sairaskohtaus oli yllättänyt. Sen kertoi lattialle valunut
verilammikko. Reissumies kun oli, niin syksyksi suunnittelemansa lomamatkan
sijaan hän lähtikin jo ennen juhannusta. Siitä tulikin pitempi reissu.
Nyt alan yhä enemmän tajuta, kuinka tärkeä juttukaveri hän
oli. Meillä oli ihan omat juttumme. Kovin erilaisen elämän hän oli elänyt,
mutta innostavaa oli huomata, kuinka paljon samaa toisistamme kuitenkin
löysimme. Jutustelun lomassa saattoi minunkin mieleeni kirvota jo ikivanhoja
unohtuneita asioita. Ne olivat riemukkaita oivalluksia – kuin pitkälle vuosien
taa yltäneitä elämän säikeitä, joiden avulla jaksamme arjessamme jatkaa.
Kun juhannuspäivänä kuulin tuosta jälkimmäisestä
tapauksesta, menin torille juomaan kupin kahvia. Tuttuja ei näkynyt, istuskelin
yksikseni ja ajatukseni harhailivat. Silmieni edessä istui pariskunta pöydän
vieressä lastenvaunut. Puolipilvinen viileähkö aamu oli lämpenemässä, taivas oli
kirkastumassa, tuulenvire poistumassa ja aurinko pääsi levittämään lämpöään.
Äiti nosti vaunuista vastasyntyneen vauvan. Se näytti rääpäleeltä. En osaa
arvioida ikää, mutta syntymästä lienee vain viikkoja, tuskin kuukautta enempää.
Vauva retkotti voimattomana painautuen äitinsä rintoja vasten. Hän imi
kosketuksesta kiintymystä ja elämää. Taival oli aivan alussa. Äidin
levollisessa suojeluksessa, hänen turvallisessa syleilyssään pieni elämän ihme
hengitti ahnaasti auringon voimaa kykenemättä vielä reagoimaan ulkoisen maailman
näkymiin, kuulumisiin, tuoksuihin. Hymystä ei ollut merkkejä. Onneksi oli
kosketus äitiin, hänen sydämen sykkeeseensä, ulos- ja sisäänhengityksen
rytmiin.
Ei liene harvinaista, että kuolonuutisen kuultuamme - järkytyksen
hetkellä - näemme kuin yllättäen ympärillämme uuden elämän merkkejä. Ne tulevat
eteemme kuin viestinä muistuttamassa elämän kiertokulusta.
…
Matkaan noista hetkistä ja kokemuksista muualle,
kirjallisuuden maailmaan.
Olen viime aikoina kiintynyt virolaisen Jaan Kaplinskin noin
kolmenkymmenen vuoden takaiseen teokseen Titanic.
En sitä nyt tarkemmin käsittele. Totean vain, että siinä käsitellään paljoa
muutakin kuin vuonna 1912 jäävuoreen törmännyttä ja sen myötä merenpohjaan
uponnutta neitsytmatkallaan ollutta modernia matkustajalaivaa, joka vei mukanaan
3800 metrin syvyyteen puolitoista tuhatta matkustajaa. He olivat olleet matkalla
unelmaansa toteuttamaan mutta kohtalo päätti toisin. Kyseessä on esseeteos,
jonkinlaiseksi ajatuspäiväkirjaksi tässä artikkelissa luonnehdittu.
Teoksessaan Kaplinski pohtii elämää ja kuolemaa monesta eri
näkökulmasta. Hän palaa usein luontoon, omaan puutarhaansa ja myös luonnon
ilmiöihin, joskus miljoonien vuosienkin taakse.
Hämähäkki luo elääksensä ja ravintoa pyydystääkseen seittiä. Se on sen
elinehto. Parisataa miljoonaa vuotta sitten ne elivät maan pinnalla ja ravintoa
pyydystääkseen loivat ympäristöönsä seittilankaa. Onneksi seitti on luonnossa
hajoava tuotos. Jos seitti ei hajoaisikaan, niin ei meille olisi tullut elämän
mahdollisuutta. Koko maapallo olisi nykyisin pelkkä valtava seittikerä.
Se on elämän kiertokulkua. Ja onneksi myös me ihmiset
hajoamme luontoon, luomme maaperää uuteen kasvuun. Toisaalta ihmiselämään
kuuluu mammonan kirous. Me jätämme elämämme mukana ympäristöön suunnattoman
määrän hajoamatonta roinaa. Siitä voi poislähdettyämme tulla
lähisukulaisillemme kauhea taakka. Hyvin paljon on turhaa, mutta omainen kokee
monessa esineessä myös rakkaan muiston, josta hän ei halua luopua. On edessä
ristiriita, joka vaatii sydämeltämme taipumista ja katkeriakin ratkaisuja. Omaisuuden
hävittämisprosessi tuo surun ja kaipauksen oheen kirosanoja ja vihan purkausta.
Sopusointu löytynee monen vaiheen jälkeen, mutta samalla menetämme osan myös
läheisemme maailmasta. Nykyajan hektisessä informaatiotarjonnassa unohdus on
yhä ilmeisempää.
…
Siirryn novellistiikkaan. Juha Seppälä kirjoitti kokoelmansa
Super Market samalla vuosikymmenellä
kuin Kaplinski Titanicinsa. Siitä on
otettu useampi painos, viimeisin on melko tuote. Minulla on käsissäni kolmas
painos vuodelta 1999. Nyt luin sen uudestaan. Täytyy todeta, että koin sen
aivan uusin silmin. Pidin tuolloin Seppälää suomalaisen nykynovellistiikan kärkinimenä,
yhtenä monista. Nyt tuo näkemys vain vahvistui.
Novellien sisältö tuntuisi olevan vähemmän sovinnaista,
oikeastaan villiä. Niin minullekin, vaikka en suinkaan ole herkkähipiäinen. On
rivouksia, alapäähuumoria, eläimellistä pornoa, inhorealistista
keskenkasvuisten nuorten ulosteella leikittelyä ja vielä viimeistä edellisessä
novellissa kaukopartiomiesten mässäilyä, mikä aiheuttaa tuhoa luovan
vahingonlaukausten ketjun. Kaiken takana leijuu tunteeton kylmäpäinen
havainnoitsija.
Mutta sitten tulee kokoelman viimeinen novelli, puolen sivun
mittainen Kuolema. Se poikkeaa muista
– aivan kuin päätteeksi siirryttäisiin toiseen todellisuuteen. Itse asiassa nyt
sen koin hieman toisin kuin tuolloin vuosikymmeniä sitten. Se liittyy
kokonaisuuteen paljon tiiviimmin. Kun elämä pyörii pornon, väkivallan ja
kulutushysterian ympärillä, niin ihminen kuitenkin hiljentyy edelleen kuoleman
edessä, nöyränä.
Kaiken keskelle ilmestyy
kuolema. Se tuo tarinaan mystisen ulottuvuuden, ainakin minulle. Kuolema on
kuin isoisän pihamaalle keskelle keväistä luontoa ilmestyvä yllätysvieras. Kuolema
otti isoisää kädestä ja vei mennessään. Karvalakki putosi maahan ja hänen
kantamansa puusylys levisi pitkin pihaa. Isoisän otsa oli hiestä kostunut.
Kyseessä on hyvin
arkinen tapahtuma, ei siinä ole mitään merkillistä. Vieras tuli ja isoisä lähti
hänen mukaansa. Tuon minä vain kuvittelen. Ehkä kuolema jäi keskellemme.
”Kuolemalla oli
selvästi tuoksu: se tuoksui tuoreilta koivuklapeilta, havupuilta, lumesta
vapautuvalta maalta ja kevätauringolta isoisän virttyneessä takissa.”
Se on novellin – ja
samalla koko kokoelman päätösvirke. Kalman löyhkä on siitä kaukana. Aivan kuin
kuolema ansaitsisi kunnian, jonka edessä me hiljennymme. Ja ehkä se kääntää
katseemme myös taaksepäin – elämään, joka meidän on elettävä.
…
Seppälä julkaisi
vuonna 2000 novellikokoelman Suuret
kertomukset. Arvostan sitä itse enemmän kuin tuota edellä mainittua
kokoelmaa, jossa oli tarkoituksena saada lukijat järkyttymään. Tämä on perinteisempää
novellitaidetta. Yksi sen novelli on aikoinaan venäjännetty ja julkaistu merkittävässä
kirjallisuuslehdessä. Sen julkaisemisessa on minullakin ollut ansioni. Nyt
kuitenkin pysyn kuoleman teemassa. Sitäkin novelleissa käsitellään.
Kokoelman lopussa
on novelli nimeltään Miehen kuolema. Se
kuvaa vakavasti sairastunutta yksin elänyttä kovapäistä miestä (”naimaton
reservin ylikersantti”), joka on joutunut sairaalaan. Hän kutsuu veljenpoikansa
– kai ainoan lähestyttävän sukulaisensa – luokseen kertoakseen miten tämän on
kuoleman tultua toimittava. Veljenpoika inhoaa sukulaistaan mutta täyttää tämän
toiveet. Kaikki lämminhenkinen tunteilu on poissa. Ne ainoat tunteet voi
luokitella vastenmielisiksi. Mutta ei veljenpoika velvollisuutta pakene. Kuoleman
tultua edetään nopeasti päätökseen. Pappikin saa pitää siunauskappelissa rutiininomaisen
muistopuheensa. Sen jälkeen ei kahvitella. Kuolemasta jää jäljelle vain
unohdus.
Sen sijaan
novellissa Kirsikankukkia on aivan
toisenlainen henki. Siinä päähenkilö kulkee Tampereen katuja muistellen reilut
neljä kuukautta sitten kuollutta äitiänsä.
Liitän lyhyen lainauksen. Päähenkilö on Kalevankankaan hautausmaalla:
”Kävelin käytävää.
Orava juoksi vastaan, pysähtyi, tuijotti vaativasti, nosti etukäpälänsä. mitäpä
sinulle sanoisin, ei ole mitään, levittelin käsiäni. Se tuli lähemmäs, tuijotti
itsepintaisesti ja kiipesi housunlahjetta ylös, kuin olisi kysynyt, miksi olet
täällä.
Siksi että tämä oli
äitini kaupunki.”
Poika etsii vanhaa valokuvaa. Se on lämmin
muisto äidistä. ”Hymyilit kuvassa, hymysi ja tummat hiuksesi sinistä taivasta
ja valkeita kirsikankukkia vasten…”
…
Loppuun yritän vääntää jotakin yleisluontoista, vaikka
väkisin. Kuolema tulee aikanaan. Se vie meidät mukanaan, aivan kuin se vei Seppälän
novellin isoisän. Sillä mitä meistä mahdollisesti jää jäljelle, ei elämämme
arvoa mitata. Se on arvokasta itsessään. Sitä pitää suojella, niin kuin kaikkea
elämää. Me luomme ympärillämme elämää –
kukin omalla tavallaan. Sen arvon me kannamme sisällämme. Ja toivottavasti me
luomme myös jatkumoa elämän kiertokululle, ettemme ainakaan päätyisi tuhon
voimia palvelemaan.
…
Viitatut teokset:
Jaan Kaplinski: Titanic.
Suomentanut Anja Salokannel. Keuruu 1995, 142 sivua.
Juha Seppälä: Super Market, kolmas painos. WSOY 1999, 123
sivua.
Juha Seppälä: Suuret kertomukset. WS Bookwell OY, 2000, 164
sivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti