Viulu on minulle soittimista läheisin. Kun Kymi sinfoniettan
solistina oli kansainvälisen tason viulisti, niin olin varmasti paikalla.
Kyseessä ei ole mikään kovin tuore tapahtuma. Se tapahtui tammikuussa, yli
kaksi viikkoa sitten. Mielessä se on kuitenkin edelleen. Orkesterin solistina oli israelilainen Itamar
Zorman. Kapellimestarina oli orkesterille jo tutuksi tullut virolainen Andres
Mustonen, hänkin viulisti. Konsertin varsinaisessa ohjelmistossa kuultiin
viiden eri säveltäjän musiikkia. Heistä yksi – minulle tuntemattomin - oli 1900-luvun vaihteessa elänyt belgialainen
viulisti ja kapellimestari Eugène Ysaÿe. Hänen ”Talvilaulunsa” – runoelma viululle
ja orkesterille – sai minut lumoonsa. Hieman
liioitellen uskallan todeta, että tuosta tammikuisesta illasta lähtien Ysaÿen musiikki
on jäänyt päähäni soimaan.
Itamar Zorman on syntynyt vuonna 1985. Hän on mm. menestynyt
vuoden 2011 Tšaikovski-kilpailussa ja hänen kansainvälinen uransa näyttäisi
olevan nousussa. Kymi sinfoniettan solistina Zorman esitti eri vuodenaikoihin
liittyvän neljän sävellyksen sarjan, jossa eri musiikilliset tyylit olivat
mielenkiintoisesti edustettuna. Sarjan aloitti Ysaÿen Chant d’Hiver (opus 15), suomeksi Talvilaulu. Kevään musiikkia tuli Antonio Vivaldin Vuodenajoista. Varsinaista eksotiikkaa
edustivat Astor Piazzollan Otoño Porteño - Syksy
Buenos Airesissa - teoksesta Estaciones
Porteñas (Buenos Airesin neljä
vuodenaikaa) ja espanjalaisen sokean säveltäjän Joaquin Rodrigon Concierto de estio (Kesäkonsertto). Rodrigo tunnetaan parhaiten kitaralle sävelletystä Aranjuez-konsertosta. Hänen ”Kesäkonserttonsa”
oli Ysaÿen ohella myös hyvin antoisa musiikkielämys.
Nyt keskityn Ysaÿeen, mutta palaan konsertin tunnelmiin
vielä kirjoitukseni lopussa. Eugène Ysaÿen tiedetään olleen virtuoosimainen
viulisti. Hän toimi kapellimestarina ja sävelsi musiikkia omalle soittimelleen.
En tiedä hänestä wikipedia-artikkelia enempää. Tietojeni mukaan Ysaÿe oli säveltäjänä rohkea oman tiensä kulkija. Hän ei yrittänyt ehdoin tahdoin miellyttää yleisöä. Taide oli
etusijalla.
Ensituttavuus Ysaÿe ei minulle ollut, sillä olen joskus
kuunnellut hänen sooloviulusonaattejaan amerikkalaisen Tai Murrayn levyltä. Tutustuminen jäi hyvin pinnalliseksi. Tuolloin
musiikki ei koskettanut. Ajattelin palata levytyksen pariin myöhemmin, mutta se
jäi unohduksiin.
Ysaÿen viulusonaatteihin palaan ihan pian, mutta tässä
vaiheessa hehkuttelen hieman konserttielämystäni Talvilaulusta. Sävellys on valmistunut vuonna 1902. Konsertin
ohjelmalehtisen mukaan säveltäjä kutsui sitä runoelmaksi, josta siis puuttuu
konserttomuodon tuomat rajoitukset. ”Runoelma on maalaus, jolla ei ole mallia”,
on säveltäjä todennut. Kyseessä ei ole mikään talvinen tunnelmapala siinä
mielessä kuin me suomalaiset ehkä kuvittelemme. Musiikissa ei pakkanen pauku,
vaikka toki hyinen talvi liittyy sävelmän syntyhistoriaan. Chant d’Hiver on suurten tunteiden hehkua. Luonto on siirtynyt
ihmisen sisimpään. Kylmyys ja viima on muuttunut poltteeksi. Sydämessä palaa,
herkkyys tulee kuulijan iholle.
Konsertista on jo aikaa. Muistellessani ”Talvilaulua”
vahvimmin mieleen on jäänyt aloitus. Musiikki alkaa elää solistin ensimmäisestä
jousenvedosta, ensikosketuksesta viulun kieliin. Zorman on alkuhetkestä lähtien
voimallisesti mukana sävellyksen maailmassa. Kyseessä on romanttista, impressionistissävyistä
musiikkia, johon solisti eläytyy koko sielullaan ja ruumiillaan. Viulisti
kertoo tarinaansa, jota orkesteri joko myötäilee tai luo dialogista syvyyttä.
Yhteys toimii. Harmoniasta ei voi puhua, pikemminkin intiimistä draamasta. Kuulijana
herkistyin kuuntelemaan, kun sointi vaihteli värikylläisestä intohimosta
langanohueen herkistykseen. Olin hetkessä sydämelläni kiinni, leijailin
vapaassa avaruudessa, enkä aivan ehtinyt sieltä palata, kun jo alkoi soida seuraava
ohjelmanumero - Vivaldin Kevät.
Siirryttiin uuteen tilaan, mikä omalta osaltaan vain vahvisti Ysaÿen musiikin
voimaa. Itse asiassa minulle jäi vaikutelma, ettei orkesteri eikä solistikaan olleet
täysin irtautuneet Ysaÿen runoelman maailmasta.
Seuraavana päivänä kuuntelin Tai Murrayn tulkitsemat
sooloviulusonaatit. Olin lumoissani. Siirryin kuunnellessani toiseen
todellisuuteen. Sitten löysin netistä Yleisradion sivuilta toimittaja Kare
Eskolan lyhyen
jutun, jossa hän esittelee Alina Ibragimovan noista samoista
sooloviulusonaateista vuonna 2014 tekemän levytyksen. Eskola ylistää
Ibragimovan taituruutta ja kehuu Ysaÿen sonaattien tulkintoja. Löysin netistä videon, jossa Ibragimova
esittää Ysaÿen sonaatin nro 3, nimeltään Balladi.
Sen kuunneltuani ja seurattuani videolta solistin antaumuksellista esitystä minun
oli helppo yhtyä radiotoimittajan vuodatukseen.
Ibragimova vaikuttaa ilmiömäiseltä. Hän on Murrayhin
verrattuna teknisesti ylivertainen, musiikin tulkitsijana koskettava.
”Ibragimovalla on sekä kanttia
että taitoa korostaa musiikin virtuoosiperinnettä - hän soittaa isosti, jalosti
ja voimalla, ja mitä kiperämpi kohta, sitä enemmän hän kuulostaa sen
soittamisesta nauttivan.”
Näin toteaa Eskola ja naulan kantaan tuntuu osuvan. Hän on
kokenut musiikin tuntija ja osaa varmasti muotoilla musiikin ilmaisuvoiman
sanoiksi.
”…Ibragimova muotoilee musiikin
kaareutumaan sangen jylhästi ja korkealla. Välillä kuulijasta tuntuu kuin
kulkisi korkeuksissa pitkin kaiteetonta holvisiltaa. Ibragimova nimittäin osaa
jättää tehokkaiden sävelien väliin myös tehokasta tyhjyyttä - paras esimerkki
lienee kuuluisan Ballade-sonaatin pääteema. ”
Eskolan mukaan parasta Ibragimovan tulkinnoissa on
sävykkyys. Hän mainitsee esimerkkejä, joista yksi on Ballade-sonaatin
loppunousu. Se kyllä kajahtaa aivan mahtavana. Se on Eskolan mukaan modernin
viulunsoiton huippuja. Verrattaessa sitä
Murrayn tulkintaan huomaa eron. Ibragimova on tekniseltä osaamiseltaan
virtuoosi. Pakkomielteisyyttä, auringonnousun värejä, Bach-nostalgiaa – kaiken
tuo Ibragimova kykenee välittämään.
Murrayn soitosta ei löydy samaa virtuositeettia.
Ibragimovaan verrattaessa soitto on arempaa. Kaikki on kuitenkin suhteellista.
Olen kuunnellut Murrayta ja kuuntelen edelleen suurella intensiteetillä.
Virtuoosimainen hän ei ehkä ole mutta hän on paneutunut Ysaÿen musiikkiin ja
päässyt sisään sen maailmaan. Hänenkin tulkintansa on upeaa, riittävän vahvaa
saamaan minut valtaansa.
Murrayn tulkintoihin voi tutustua mm. täällä ja täällä. Ja tässä videossa hän avaa
myös sanallisesti omaa musiikkiaan.
Eskolan mukaan Murrayn tulkinnoissa virtuoosisuus oli aina
jonkinlaista taistelua, ei iloa ja leikkiä. Kyllä siinä perää on. Ibragimovan
tekninen taituruus on vahvemmalla tasolla.
Vertailun vuoksi tutustuin myös tähän
Jonathan Woolfin kirjoittamaan levyarvosteluun. Hän on arvioinnissaan analyyttinen
vertaillen eri tulkintoja. Puutteitakin löytyy. Woolf arvostaa Ibragimovan teknistä
osaamista ja kykyä heittäytyä virtuoosimaisiin suorituksiin.
…
Siirryn vielä tammikuisen konsertin tunnelmiin, ettei siitä
jäisi liian yksipuolinen kuva. Ysaÿen Chant
d’Hiver oli vain yksi ohjelmanumero. Konsertti oli kaikkinensa oikein
maittava kokonaisuus.
Konsertin ensimmäisellä puoliskolla soi Joseph Haydnin
sinfonia nro 92, G-duuri, lisänimeltään ”Oxford-sinfonia”. Puolisen tuntia soinut neliosainen kokoanisuus
oli vakaa ja jämäkkä alku. Väliaika tuli aika nopeasti, mutta levänneenä yleisö
pääsi ottamaan vastaan illan varsinaisen vieraan, joka vei kuulijansa herkempiin
tunnelmiin.
Ysaÿen Talvilaulu
oli Itamar Zormanin aloitusnumero. Se oli nimensäkin pohjalta sopivalla
paikalla. Ulkona paukutteli pakkanen ja lämmintunnelmainen musiikki vei
ajatukset kylmästä aivan muualle. Sitä seurasi Antonio Vivaldin viulukonsertosta
Vuodenajat (op. 8) osa Kevät. Se on aina raikasta kuultavaa. Totesin
jo omalta kohdaltani, että Vivaldin alkaessa soida en ollut vielä palautunut Talvilaulun surumielisistä tunnelmista. Yhtä
kaikki, Vivaldin keväässä linnut visersivät ja purot solisivat, ukkonenkin
jyrähteli, huilu soi ja nymfit tanssivat. Noita mielikuvia vilahtelee säveltäjän
itsensä Kevät-konserttoa varten kirjoittamassa sonetissa. Ja helposti luonnon
äänet nousevat hänen musiikissaan eloon.
Vivaldin Vuodenajat on minulle ehkä liiankin tuttu sävellys.
Minulla on ollut ilo kuulla siitä muutamia riemastuttavia tulkintoja. Ei siis
ihme, en nyt jaksanut siihen syttyä. En tiedä, osunko lainkaan naulan kantaan
todetessani, että viulistikin tuntui olevan edeltäneestä kappaleesta vielä
raukeana. Mutta laitan loppuun kuitenkin jotain positiivista. Toteutuksesta
huokui persoonallinen ote. Jouhevalta tämäkin Vivaldi kuulosti.
Sitten siirryttiin Etelä-Amerikan syksyisiin tunnelmiin. Oli
vuorossa osa Syksy Astor Piazzollan sarjasta Buenos Airesin neljä vuodenaikaa. Sävellys oli sovitettu viululle
ja jousiorkesterille. Siirryttiin suomalaisittain katsoen eksotiikkaan ja
orkesterin jousetkin tuntuivat aivan kuin heräävän. Se musiikki piti kyllä
kuulijat hereillä.
Lopuksi soi kolmevuotiaana sokeutuneen espanjalaissäveltäjän
Joaquin Rodrigon Kesäkonsertto. Nyt pääsi
taas koko orkesteri soittamaan, koska edellisessä numerossa viulistin tukena
olivat pelkät jouset. Minulle Rodrigo on ollut pelkkä Aranjuezin ja kitaramusiikin säveltäjä. Muuta en hänestä tätä ennen
tiennyt. Konsertin ohjelmalehtisestä
sain lukea hänen olleen sokea.
Rodrigon konsertto oli todella upea loppunumero vuodenaikojen
vaihtumista kuvaavassa kokonaisuudessa. Musiikki oli monella tapaa eloisaa ja sävykästä.
Viulistin ohella siihen osallistui keskeisesti myös orkesterin sellisti
soolollaan (nähtävästi Sirja Nironen).
Sellistin esitys oli upean voimallinen. Konsertossa soolosellolla
oli merkittävä osa. Se toi musiikkiin särmää ja samalla viululle vastapainoa. Espanjalainen
rytmiikka eli eloisasti. Sello toi kulmikkailla kuvioillaan draamaan oman
lisäjännitteensä. Konsertista on jo aikaa mutta näkömuistini ei petä. Sellisti
otti varmoin ottein tilan haltuun, kun taas viulu maalaili sielun pohjukassa
omia tuntojaan. Puupuhaltimet säestivät omalla teemallaan.
Kesäkonsertto on
kolmiosainen sävellys. Keskellä oleva hidas osa tuo soittoon välillä alakuloa.
Viulun soolokadenssi koskettaa. Solisti tuntuu todella sisäistäneen sävellyksen
tunnelman. Katalonialaiseen kansanmusiikkiin pohjautuvassa loppuosassa saadaan
jo maistella kesän iloa ja aurinkoa. Konsertto loppuu lähes riehakkaaseen
tunnelmaan.
Mutta ei konsertti vielä siihen loppunut. Suosionosoitukset
jatkuivat ja jatkuivat. Hetken viipyivät kapellimestari ja solisti poissa
näyttämöltä, kunnes he saapuivat vielä yleisön eteen. Tällä kertaa myös
kapellimestarilla oli viulu mukanaan. Andres Mustonenhan on ennen muuta
viulisti. Zorman ja Mustonen hyvästelivät yleisön tutulla juutalaissävelmällä
”Jerusalem”. Se on laulu, jonka ainakin vanhempi sukupolvi muistaa
iskelmälaulaja Carolan upeasta tulkinnasta.
Viulistit aloittivat sen yhdessä mutta loppupuolella orkesterin jouset
alkoivat taustalla vahvistaa sooloduettoa luoden samalla solisteille hienosyistä
kivijalkaa. Se oli herkkä sävelmä, joka voimistui loppua kohden täyttäen paitsi
tilan myös yleisön sydämet. Konsertin jälkeen jonottaessani naulakon edessä
takkiani, kuulin erään rouvan toteavan seuralaiselleen, että Jerusalem jäi soimaan. Niin jäi minullekin,
mutta vain hetkeksi. Minun ”musiikkihuoneeseeni” asettui Ysaÿen Chant d’Hiver.
Kirjoituksessa tukenani ovat olleet Antti Häyrysen laatimat
konsertin esittelytekstit. Kymi sinfoniettan konserteissa yleisö saa
ohjelmalehtisistä aina oikein laadukkaan oppaan. Niiden avulla musiikki avautuu
syvemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti