lauantai 26. syyskuuta 2020

Tullimaksut, Euroopan unioni - historiallista perspektiiviä

Viime keskiviikkoisessa Yleisradion Brüsselin kone -ohjelmassa Maija Elonheimon haastateltavana oli Turun yliopiston emeritusprofessori Matti Virén. Ohjelma on kuultavissa täällä. Se käsittelee EU:n elvytyspakettia ja sen vaikutuksia. Samalla pohditaan EU:n vallankäyttöä laajemmin, mukaan lukien liittovaltiokehityksen. Itse käsittelen nyt jutussani asiaa, jonka Virén tuo esille ohjelman viimeisten minuuttien aikana. Kyse on Suomen keräämistä tullimaksuista, jotka menevät nykyisin käsittääkseni ainakin pääosin EU:n kassaan. Esimerkin kautta Virén valottaa Suomen ja Euroopan Unionin suhdetta vertailukohtana oma historiamme. (Huomaa myös kirjoitukseni lopussa oleva päivitys!)

Aihetta ennen Virén pohtii Euroopan unionin laajempaa roolia ja mm. sitä, tuleeko EU:n sisälle yhteisiä veroja. Hän näkee, että kyseessä on todella iso asia. Hän toteaa, että mm. Yhdysvalloissa on viimeiset 20 vuotta kiistelty siitä, voidaanko liittovaltiolle antaa enemmän verotusoikeutta. Virénin mukaan verotusoikeutta hivutetaan Unionin jäsenmaihin hienovaraisesti. Kaikki alkaa pienestä, kuin huomaamatta. Esimerkiksi yli 300 litran muovisäkit joutuvat verolle. Pitkällä aikavälillä EU-kansalaisille tulee myös tulovero. Se on Virénin mukaan helpompi toteuttaa kuin hyödykevero. Tästä ohjelman vieras siirtyy käsittelemään tullimaksuja, jotka lähtevät ensimmäisenä. Virén muistelee tullimaksujen historiaa. Ja perspektiivistä tuleekin yhtäkkiä satojen vuosien mittainen.

Silloin kun Suomesta tuli osana Venäjää autonominen suurruhtinaskunta, niin pääasiallisena tulonlähteenä oli nimenomaan tullimaksut, Virénin mukaan noin 80 prosenttia tuloista. Suomen valtio sai pitää kaikki keräämänsä tullimaksut. Se oli erikoista, että meillä oli tulliraja jopa Venäjää vastaan. Emämaan tavarat piti tullata Suomessa, eikä sen raha kelvannut täällä. Lisäksi Virén toteaa, että Venäjän kansalaisilla ei ollut kansalaisoikeutta Suomessa.

 

Autonomian aikana 1800-luvulla Suomen itsenäisyys oli erilaisessa kurssissa, mitä se on Euroopan unionin yhteydessä. Nyt ollaan menossa kehityksessä takaisinpäin. Siirrytään lähemmäksi järjestelmää, joka oli vallalla ennen autonomian aikaa. Silloin Tukholmassa määrättiin kaikki tulot ja verot, samoin kaikki lainsäädännölliset asiat.

Virén toki toteaa, että historian kulussa on erilaisia kehitysvaiheita eikä niiden suuntaa voi ennakoida. Se on hyvä pitää mielessä, kun käsitellään Suomen taloudellista autonomiaa. Mihinkään determinismiin ei siis pidä vajota.

Virén käsittelee aikaa ennen uskonpuhdistusta. Ollaan siis keskiajan feodaaliyhteiskunnassa. Silloin Euroopassa oli ainoastaan yksi verotusjärjestelmä. ainoastaan yksi instanssi, joka keräsi veroja. Se oli katolinen kirkko. Virénin mukaan se oli ”ainakin jossain fiktiivisessä mielessä” samansuuntainen järjestelmä kuin Brüssel tällä hetkellä.

Sitten tuli vaihe, että valtiot kyllästyivät verojen maksuun. Kysyttiin, mitä järkeä oli siinä, että Kirkko omistaa ”kaiken”. Virenin vertauksin todeten valtiot tavallaan erosivat ”sen aikaisesta Euroopan unionista”.  Siinä kehityksessä pohjoismaat olivat etunenässä. Ruotsin kuningas Kustaa Vasa ryhtyi toimeen. ”Hän oli ahneimmillaan!”  Kehityskulkua saneli halu päästä eroon tulonsiirroista, jotka menivät katoliselle kirkolle. Vastaavasti Kustaa Vaasaa saneli puolestaan halu päästä itse käsiksi kirkon hallussa pitämiin rikkauksiin.

 


Kun vertaa Suomen kehitystä autonomian aikana ja ennen sitä, niin on täysin selvää, että osana Venäjää Suomen kehitys oli suotuisaa. Suomalaisuusaate sai alleen voimaa, mikä johti maamme itsenäistymiseen.  Siitä saamme kiittää suuria kansallisia esikuviamme. Suomen kielestä tuli virallinen kieli ja ruotsalaisuuden jäänteet saatiin lokeroitua omaan nurkkaansa.

Otetaan esimerkiksi vuonna 1696-7 Suomessa koetut nälkävuodet. Kansaa kaatui kuin aisaa, emävaltiossa lahden toisella puolella ei nälänhädästä kärsitty. Eikä sieltä saatu juuri taloudellista apua. Ruotsi toimi raa’an siirtomaavallan tavoin. No, todettava on, että apuakin tuli, mutta se oli lähinnä aatelisrouvien omantunnon puhdistamiseen tähtäävää hyvesignalointia.

Asiaa voisi käsitellä perusteellisemmin. Tyydyn nyt vain mainitsemaan yhden kohdalleni osuneen blogitekstiin. Kyseessä on ansiokkaan Totuus kiihottaa -teoksen luojan tohtori Jukka Hankamäen kirjoitus noin neljän vuoden takaa (päiväys 29.12.2016). Jutun otsikossa viitataan juuri samaan Virénin mainitsemaan itsenäisen Suomen kannalta taantuvaan kehitykseen: EU on palauttanut Euroopan feodaaliaikaan. Kirjoitus avautuu täältä. Hankamäki toteaa kehityssuunnan, joka on toteutunut EU:n paisuessa ja ottaessa tilaa haltuun. Kansakuntamme yhteiset arvopäämäärät ja sen tahtotila ovat murenemassa. Tuhotaan kansallinen itsemääräämisoikeus ja mitätöidään kansallisvaltio, joka on hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Sen myötä oma kansallinen kulttuurimme taantuu. Tuo kauhukuva on tärkeää pitää näkyvästi esille, ettei se toteutuisi.

Lainaan osasia Hankamäen tekstistä.

”Eurooppa on kuin huomaamatta järjestelty uudelleen. Tavaroiden ja turistien vellonnasta johtuvat liikennevirrat ovat pirstomassa kansallisvaltiot paikalliskeskuksiksi valtioiden sisällä. Tärkeiksi toiminnan yksiköiksi ovat jälleen kohoamassa kaupunkivaltiot. Maakuntien keskukset menestyvät kaupan, teollisuuden ja liikenteen solmukohtina, ja muut taantuvat. Tätä sanotaan logistiikan kehitykseksi.”

 

”Raja-aidoiltaan madallettu Eurooppa on tukenut pääomien ja vierasperäisten siirtolaisten harppomista kansalaisten yli. Hyvinvointiyhteiskunnat ovat tähän asti perustuneet kansallisvaltioiden itsemääräämisoikeuteen ja valtioiden kykyyn toimia etujärjestöinä kansalaistensa hyväksi. Heikentämällä valtioiden itsenäisyyttä, valtaa ja verokertymää EU on velkaannuttanut valtiot pankeille, jotka ovat ulosmitanneet valtioiden varallisuuden.”

”Eurooppaa ei enää hallita poliittisesti vaan EU:n katakombeissa asuvien kirkkoruhtinaiden ja yrityspomojen omalakisilla läänityksillä. Ihminen ei ole enää valtion, kunnan tai muun julkisyhteisön yleispätevässä suojeluksessa vaan nauttii suojatusta elämästä vain sikäli, jos päätyy jonkin kansainvälisen firman turvamuurien sisäpuolelle ja pystyy myymään työvoimansa siellä.”

”Renessanssin jälkeisellä modernilla ajalla katsottiin, että jokaisella kansakunnalla on sille ominainen yhteishenki, joka ilmenee kansakunnan yhteisenä tahtotilana. Jos tämä tahtotila hajotetaan, kansakunnat ja valtiot lakkaavat olemasta. Valistusfilosofiaan yhdistyvä kansallismielinen ajattelu merkitsi aikoinaan suurta yhteiskunnallista kehitystä, ja juuri sen esiin nostaminen teki Georg Wilhelm Friedrich Hegelistä kuuluisan eurooppalaisen filosofin.”

Päivitys 28.9.2020

Nyt huomaan, että Matti Virén on kirjoittanut aiheeseen liittyvän blogin.

Se on luettavissa Oikean median sivulla ja avautuu täältä. Otsikkona on Paluu menneeseen. Seuraavassa pari lainausta:

”Kuvitelkaamme, mitä olisi tapahtunut, jos Venäjä ei olisi vallannut Suomen aluetta 1808-1809 ja raja olisi jäänyt Turun rauhan mukaiseksi. Olisiko meillä nykyään Suomen valtiota? Rohkenen epäillä.”

 

”Entä mitä olisi tapahtunut ruotsalaiselle Suomelle? Olisiko Suomi enää 600 vuoden ruotsittumisen jälkeen kansallisuusaatteen myötä kyennyt irrottautumaan omaksi maakseen? Vaikea on uskoa sitä, kun muistelee, ettei edes Venäjän tsaarin suojeluksessa suomen kieli päässyt sataan vuoteen tasa-arvoiseksi ruotsin kanssa (tapahtui vasta 1902).”

 

”Suomen sodan lopputulos oli tappio, mutta tappio vain Ruotsille. Suomelle se oli pikemminkin voitto, jota voisi juhlia – itse asiassa paljon enemmän kuin monia nykyisiä juhla- ja liputuspäiviä. Mutta miksi muistella vanhoja? No, ne tulevat mieleen kesän 2020 tapahtumien jälkeen. 19.7 Sanna Marin ja Tytti Tuppurainen matkustivat Brysseliin kertomaan EU:n johtajille Angela Merkelille ja Emmanuel Macronille, että Suomi ei enää halua päättää omien verovarojensa käytöstä vaan on valmis ulkoistamaan se Euroopan Unionille. Eli nyt ollaan palaamassa aikaan ennen vuotta 1809. EU alkaa kerätä veroja ja päättää, mihin niitä käytetään, se (haluaa) päättää ”pakolaispolitiikasta”, se ”harmonisoi” lainsäädäntöä jne.”


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti