maanantai 11. syyskuuta 2023

Tomas Venclova 86 v.

 

Olen vuosien myötä tutustunut liettualaisen Tomas Venclovan elämän vaiheisiin ja kirjoituksiin. Itselleni Paljolti juuri hänen tekstiensä kautta Liettuan historia on tullut itselleni tutuksi. Tänään 11.9.2023 hän täyttää 86 vuotta.

Häntä kunnioittaen julkaisen alla Venclovan lyhyen tekstin, jonka olen lainannut venäläisen toisinajattelijan Viktor Shenderovichin Facebook-päivityksestä. Hän kirjoittaa venäjäksi, suomennoksesta vastaan itse.

Laitan oheen muutaman linkin pariin aikaisempaan tekstiini, joissa Venclova esiintyy. Tässä lainaan suoraan Venclovan kirjoitusta Liettuan tiestä kohti Euroopan unionia. Toisen maailmansodan aikaisia juutalaisvainoja käsittelevässä Plunge-tekstissäni tulen häneen viitanneeksi vähemmässä määrin. Ne molemmat olen kirjoittanut vuonna 2014. Vaikka tekstit ovat vanhoja, en ole senkään jälkeen Venclovaa unohtanut. Hänen esseekokoelmansa Paribys (”Raja”) venäjännös (julkaistu Pietarissa 2015) on ollut minulla ahkerassa käytössä.

Laitan linkin vielä kolmanteenkin kirjoitukseeni, joka löytyy täältä. Siinä käsittelen Liettuan historian viime vuosisadan eräitä kipupisteitä.

Kaukainen onnitteluni syntymäpäiväsankarille!

Tomas Venclova:

Jos minun on tehtävä valinta kansakunnan ja totuuden, kansakunnan ja vapauden välillä, päätökseni on täysin selvä: valitsen totuuden ja vapauden. Monet vastaavat: ”Tuonkaltainen valinta ei ole ajateltavissa. Kansakuntahan juuri on totuus ja vapaus." Valitettavasti vastaus on pelkkää demagogiaa. Niin surullista kuin se onkin, joudumme usein valintatilanteeseen. Minulle kansakunnan kukoistus ja jopa sen henkiin jääminen on kyseenalaista iloa, jos se joudutaan hankkimaan vihan ja ”vihamielisten elementtien” tukahduttamisen sekä yhdenmukaisuuden ja valheen hinnalla. Kansakunta on minulle rakas niin kauan kuin sen tavat, historia ja nykyisyys ilmentävät totuutta ja vapautta – itseään korkeampia arvoja. Ja koska sattumoisin kuulun syntymäni ja saamani kasvatuksen kautta yhteen tiettyyn kansakuntaan, velvollisuuteni on tuoda mahdollisimman paljon esille juuri näitä arvoja sen elämässä ja arjessa mukana ollen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti