perjantai 14. helmikuuta 2014

BACHIA, BEETHOVENIA JA ULTRAMODERNIA HAITARIMUSAA

Oli taas todella virkistävää päästä pitkästä aikaa klassisen musiikin konserttiin. Livenä saa sen aidoimman musiikkielämyksen.
Kouvolan kaupungintalon salissa soitti kaupungin oma orkesteri Kymi sinfonietta kouralliselle yleisöä. Eikä pääsylipputulojakaan kovin paljoa herunut, koska ylivoimaisesti suurin osa yleisöä pääsi saliin maksamatta täyttä hintaa. Tarkoitan lähinnä eläkeläisiä ja muita erikoishintaryhmään kuuluvia. Ihanaa, että ihmiset käyvät konserteissa. Kävisivät enemmän. Kun talouskurimuksessa vääntelehtivä Kouvolan kaupunki miettii kuumeisesti säästötoimia, niin toivon hartaasti, että orkesteritoiminta jatkuu  eikä taiteellisestakaan tasosta tarvitse luopua.

Konsertin ohjelmassa oli Johann Sebastian Bachin Orkesterisarja nro 4, Ludvig van Beethovenin Sinfonia nro 1 ja niiden välissä virolaisen Erkki-Sven Tüürin Prophecy (Ennustus) – Konsertto harmonikalle ja orkesterille. Harmonikkasolistina oli Mika Väyrynen. Pelkkä Bachin orkesteriteos tai Beethovenin sinfonia ei saisi minua paikalle. Sen sijaan Mika Väyrynen sai. Hänen esittämänsä Bachin Goldberg-variaatiot vuodelta 2004 on oman levykokoelmani helmiä. Ennen tuota levyä olin pitänyt harmonikkaa sopimattomana klassisen musiikin esittämiseen. Väyrysen soitannan ansiosta musiikkimakuni siis avartui. Halusin nyt nähdä ihka elävänä ihailemani harmonikkataiturin soittamassa.

Olin itse asiassa nyt ensimmäistä kertaa kaupungintalon salissa sinfoniaorkesterin konsertissa. Minulle on muista yhteyksistä jäänyt salin akustiikasta huono käsitys. Nyt tuntui, että sali sopii paremmin sinfonisen musiikin esittämiseen. Valitsemani paikka taisi kuitenkin olla huono. Istuin salin etuosassa, en aivan edessä, mutta puoliväliä edempänä. Tuntui, että vaskisoitinten pauhu riipaisi välillä turhankin rajusti. Seuraavalla kerralla on ehkä syytä mennä takariville tai kenties parvelle. Siellä voisin ehkä nauttia enemmän forte-osioista. Minulla on kuitenkin tapana soiton aikana tiirailla orkesterin soittajia ja seurata heidän soittoaan. Lähempää se onnistuu paremmin. Pystyn paitsi eläytymään paremmin kokonaisuuteen myös tekemään erinäisiä huomioita orkesterin jäsenistä. Nyt onnistuin huomaamaan, että orkesterissa näyttää olevan pari ihan söpöä naisimmeistä. Ja yritin soiton lomassa myös arvuutella, kuka heistä mahtaa olla ulkomaalaista syntyperää. Mielestäni tällainenkin kuuluu osana live-elämykseen.

 Illan kapellimestarina oli nuori Alexander Mickelthwate, wikipedian mukaan saksalaissyntyinen. Hän teki erityisen miellyttävän vaikutuksen. Nautin hänen johtamistavastaan ja nuoruuden  energiastaan. Käden liikkeissä oli jotain eleganssia ja täsmällisyyttä. Olemus oli raikas ja soitanta jämäkkää.

Konsertti alkoi Bachin orkesterisarjalla. Bach on suosikkejani, mutta ehkä ensimmäisen kerran sain kuulla orkesterisarjan livenä. Alussa en nauttinut ollenkaan. Soitto riipi korvia. Soittimien kesken tuntui olevan jonkinlainen kilpailu. Cembalo jäi tässä kisassa selkeästi tappiolle. Sitten soitto onneksi tasaantui. Hiljaisien osien kautta tuntui yhteinen sävy löytyvän. Kaksi viimeistä osaa olivat todella nautittavaa kuultavaa.  Aloin innostua. Kaipasin lisää samanlaisia sulosäveliä.

Sitten oli vuorossa odottamani solisti, jonka oli määrä soittaa virolaisen nykysäveltäjän Erkki-Sven Tüürin varta vasten Väyryselle sävelletyn konserton.  Modernia kaoottista disharmoniaa oli kai luvassa. Lavalle alkoi tulla lisää soittajia. Nähdessäni käyrätorven ja vetopasuunan pelästyin, että ehkä mitään sulosäveliä ei ole odotettavissakaan. Toisaalta runsaat lyömäsoittimet lupasivat hyvää. Kun sitten konsertto alkoi, niin se riipi paljon enemmän kuin aikaisempi Bach. Kävi sääliksi edessä istuvaa lapsiyleisöä. Kukaan heistä ei kuitenkaan nostanut kämmeniä korviinsa. Onneksi  kävi sama kuin Bachissa. Soitto tasaantui ja vähitellen se alkoi imeä mukaansa. Pidän nykymusiikista, koska se on ennalta arvaamatonta ja parhaimmillaan esitys voi olla jännittävä seikkailu. Näin kävi nytkin. Luin konsertin jälkeen esitteestä, että konsertossa on meditatiivisuutta ja transsiin johtavaa tanssia. Itse asiassa jotain tällaista todellakin koin. Loppu jäi ikään kuin kesken. Olin nousemassa kuin ekstaasiin, kun kaikki pysähtyi. Yritin runsain aplodein saada Väyrystä soittamaan ylimääräinen. Jokin osa Bachin Goldberg-variaatioista olisi tehnyt illasta täydellisen.  Harmonikkataituri oli kuitenkin päättänyt toisin. Taputukset hiljenivät ja alkoi väliaika. Kuulin kun eräs vanhempi mieshenkilö luonnehti musiikkia vaikeaksi.  Varmasti tämän mielipiteen jakoi suuri osa yleisöä.

Väliajan jälkeen oli sinfonian vuoro. En ole Beethovenin sinfonioiden ystävä, ja jos ohjelmassa olisi ollut seitsemäs sinfonia, niin ehkä olisin karannut kotiin. Onneksi orkesteri soitti ensimmäisen sinfonian. Se on mielestäni Beethovenin sinfonioista paras.  Siitä puuttuu minua ärsyttävä Beethovenin sinfonioiden mahtipontisuus.  Kymi sinfoniettan esittämänä ensimmäinen sinfonia oli positiivisen raikas ja elämänmyönteinen. Se huokui optimismia. Synkistelyä sieltä ei löytynyt. Mielestäni tämä tunnelma oli paljolti kapellimestarin ansiota.  Orkesteri soitti tasapainoisesti ja nautittavasti. Vasketkaan eivät tulleet liikaa esille. Kiinnostavuus säilyi koko ajan. Soitto eteni kuin mielenkiintoinen draama. En vilkaissut välillä edes kelloa.

Aloin miettiä, miksi minä pidän usein suurten säveltäjien ensimmäisistä sinfonioista. Esimerkiksi yksi lempisinfonioistani on Tshaikovskin ensimmäinen sinfonia. Se on suoranainen venäläisyyden ylistys.
Yleensä minulla jää konserteista mieleen lähinnä ne positiiviset muistot. Ehkä haluankin kokea vain myönteisiä elämyksiä. Joku kriitikko saattaa lytätä täysin esityksen, jota minä pidän fantastisena. Tosin juuri näistä Beethovenin sinfonioista minulla on kielteisiä kokemuksia. Joku voi myös moittia, miksi modernia ja vanhaa musiikkia sekoitetaan samaan konserttiin. Minusta Bachin ja nykymusiikin soittaminen samassa konsertissa on mitä mainioin idea. Olen sattuneesta syystä oleillut paljon Vilnassa. Siellä erästä kamariorkesteria (Šv. Kristoforo kamerinį orkestrą ) johtaa vanha herra nimeltä Donatas Katkus, joka liittää yleensä aina konserttiohjelmaansa jonkun liettualaisen nykysäveltäjän teoksen. Minusta se on upea tapa tuoda nykymusiikkia yleisölle tutuksi.


Viimeinen kommenttini koskee ohjelmaa. Ensi kerran elämässäni näin ohjelmassa sanaston.  Siinä selitettiin, mitä ouverture, bourrree, rejoussance, allegro con brio, cantabile ym. musiiikkitemit merkitsevät.  Se helpotti musiikin seuraamista ja lähensi omalta osaltaan musiikkia ja yleisöä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti