tiistai 18. maaliskuuta 2014

VOIKO MAKKARAA ENÄÄ SYÖDÄ?

Yksi seuraamistani Ylen radio-ohjelmista on Eurooppalaisia puheenvuoroja. Helmikuun lopussa esitetyssä ohjelmassa käsitellään ranskalaisen journalistin Jean Robinin tuoretta teosta  AFP:n musta kirja, jossa arvostellaan maailman keskeisimpiin mielipidevaikuttajiin kuuluvaa ranskalaista Agence France Presse –uutistoimistoa. Ohjelma paljastaa jälleen kerran oivalla tavalla sen, miten meitä median käyttäjiä yritetään ohjata ja miten heikoissa kantimissa tiedonvälitys välillä on. Otan tässä nyt esille muutamia ohjelman esittämiä näkökohtia ja esimerkkejä. Ohjelman voi katsoa täältä: http://areena.yle.fi/radio/2121152 .

AFP toimii 165 maassa ja tuottaa uutisia useilla kielillä. Pelkästään Ranskassa AFP tarjoaa muun median välitettäväksi peräti 80 prosenttia uutisvirrasta. Se on vaikutusvaltainen globaali toimija, mutta uutistoimiston toimintatavoissa Robin näkee puolueellisuutta, sensuuria, epätarkkuutta, tiedon suodattamista ja jopa valheita.

Ohjelma selvittää mm. yksityiskohtaisesti uutistoimiston tiiviitä taloudellisia sidoksia Ranskan hallintoon. Jätän nyt nämä taloudelliset kytkökset esittelemättä ja siirryn uutisesimerkkeihin.

Toissa vuonna Ranskassa tutkittiin laajasti median Venäjä-kirjoittelua. AFP:llä on tässä huomattava osuus. Le Parisienne käsitteli kolmen kuukauden aikana Venäjää 107 jutussa. Näistä jutuista 81 prosenttia oli AFP:n tuotantoa. Mutta AFP:n jutuista vain noin 7 % oli toimittajan nimellä signeerattuja. Sisällöllisesti yli puolet oli Venäjä-vastaisia ja maan oppositiota kannattavia. Maakuntalehdistä AFP hallitsi Venäjä-kirjoittelua 40 – 80 prosenttiin. Kymmenes osa oli signeerattuja ja yli kolmannes Venäjä-vastaisia.

Robinille kirjoitusten nimettömyys on yllättävintä. Hänen mukaansa pitää pohtia, mistä ilmiö johtuu. Asia on merkittävä jo lehtien levikkienkin pohjalta, esimerkiksi Le Parisiennen levikki on noin puoli miljoonaa. AFP:n rooli voi Robinin mukaan olla poliittinen väline.

Mielenkiintoisin ohjelmassa esitetty esimerkki on edellisen paavin Benedictus XVI:n haastattelun uutisointi ennen tämän Afrikan vierailua vuonna 2009. Paavi oli tuolloin lentokoneessa matkalla Kameruniin ja koneessa oli mukana kolmen suuren uutistoimiston – Reutersin, AP:n ja AFP:n – toimittajat. Paavin vastattavaksi oli tehty kysymyksiä kuudesta aihepiiristä, kuten maanosan köyhyydestä ja kirkon mahdollisuuksista toimia sitä vastaan, korruptiosta, katolisen kirkon suhteista muihin uskontoihin sekä  AIDS-ongelmasta, joka nousee uutisoinnissa keskiöön.

Reuters uutisoi AIDS-osiosta asiakkailleen näin:
”Kondomi ei ole ratkaisu AIDS:iin, sanoi paavi. Ongelmaa ei voi voittaa jakamalla kondomeja, se vain pahentaa asiaa, sanoi hän koneessa olleille journalisteille.”

AP kertoi maailmalle uutisen ja paavin sanomiset puolestaan tällä tavalla:
”Paavi vastustaa kondomien jakamista. AIDS:ia ei voi ratkaista kondomien jakamisella, sanoi paavi . Päinvastoin, se lisää ongelmaa, ilmaisi paavi.”

Ja AFP:n viesti oli seuraava:
”Afrikan matkallaan paavi kyseenalaistaa kondomin tehokkuuden. Hän arvioi, että ei voida selvittää AIDS-ongelmaa, pandemiaa, jolla on tuhoisat vaikutukset Afrikalle, kondomien jakamisella. Päinvastoin, hänen mukaansa niiden käyttö pahentaa ongelmaa.”

Robin katsoo, että yksikään uutinen ei ole siteerannut paavia oikein: ”AP eksyi ja kaksi muuta vääristelivät totuutta”. Sanatarkasti paavi sanoi lentokoneessa näin:

”Sanoisin, että kun tätä AIDS-ongelmaa ei voi voittaa ainoastaan rahalla, vaikka raha on välttämätöntä. Jos ei ole sielua, jos afrikkalaiset eivät auta itse itseään, ei tätä vitsausta voi ratkaista jakamalla kondomeja. Päinvastoin, se lisää ongelmaa.”

Robin luettelee virheitä, joita uutisoinnissa tapahtui.
1)      Uutistoimistot eivät siteeranneet paavia oikein ja merkitys vääristyi.
2)      Kaikilta jäi uutisoinnissa lähes kokonaan mainitsematta ne viisi muuta asiaa, joihin paavi vastasi.
3)      Kaikki otsikoivat vain AIDSista ja väärällä sitaatilla.
4)      Toimittajat antavat ymmärtää, että paavi otti Aidsin puheeksi koneessa. Hän kuitenkin vastasi toimittajien kysymyksiin.
5)      Vatikaanin näkemys kääntyi ainoastaan negatiivissävyiseksi.

Robinin arviossa voittajaksi tuli Reuters, koska sen uutinen oli niukkasanaisin.

Vaarana on, että suurten toimistojen uutisiin luotetaan liikaa. Kun virheellinenkin uutinen on kerran julkaistu, sitä on mahdoton kumota. Robin haluaa avata yleisön silmiä: ”…kuten amerikkalaiset sanovat, kun on kerran nähnyt miten makkara tehtaassa tehdään, epäröi sen syömistä”.

Robin kritisoi AFP:n suhdetta valtiovaltaan, sen puolueellisuutta, vasemmistosympatioita ja Israel-vastaisuutta lähes kaikissa Lähi-idän tapahtumissa: on vääriä tietoja, valokuvin manipuloituja tapahtumia ja kritiikitöntä raportointia arabi- ja palestiinalaissilmin.

Seuraava esimerkki käsittelee juuri Palestiinaa.

 ”AP:n ensimmäinen versio kertoi palestiinalaislapsen kuolleen haavoihinsa, kun Israelin ilmavoimien kone hyökkäsi asevarastotehdasta vastaan Gazassa. Palestiinalainen terveyspalveluiden vastuullinen edustaja oli lähteenä kaikille uutistoimistoille 8-vuotiaan lapsen kuolemasta Israelin koneen hyökättyä. Israelin armeija  kiisti… lentokoneensa olleen alueella. Uutistoimisto AP ryhtyi keräämään todistusaineistoa ja joutui korvaamaan uutisen kokonaan toisenlaisella versiolla.  Pojan perheen ilmoitus ja silminnäkijöiden todistukset kertoivat kokonaan toisenlaisen tapahtuman, kuin mitä ensin raportoitiin. Tuona päivänä pidettiin palestiinalaisterroristin hautajaiset Gazassa. Kuollut poika… otti osaa hautajaissaattueeseen, kun aseistetut miehet ampuivat ilmaan. Lapsi sai osuman yhdestä harhaluodista. AFP:n ensimmäisessä versiossa poikaan osui israelilaisluoti yhden eteläisen Gazan kaistaleen rajanylityspaikan läheisyydessä.”

Hieman provosoivilla esimerkeillään Robin vaatii suurilta uutistoimistoilta vastuuta toiminnastaan. Jos virheitä havaitaan, niitä selitellään - jos ylipäänsä viitsitään selitellä - hatarin perustein. Ja aina löytyy ”sopiva” henkilö, joka sanoo kokeneensa jotakin, millä sitten vahvistetaan toiveiden mukaista käsitystä.

Ohjelman lopussa Jean Robin kiteyttää ironisoiden AFP:n uuden strategian:


”Internet muuttaa uutistoimiston kolmella tapaa. Tiedon tarjonta sinällään on pelkkää kilpailua, sen levitys ohittaa tietotoimistojen perinteiset asiakkaat, kuluttajat vertaavat ja pohtivat löytämäänsä josko kokonaan AFP:n munimat uutiset ovat samoja kuin viestejä vievillä ankoilla.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti