Oikeastaan kyseessä oli urkukonsertti, mutta kun kirkossa
esitettävästä urkumusiikista on kyse, vierastan konsertti-sanan käyttöä. Tapahtuma oli keskiviikkoiltana. Väkeä oli
yllättävän runsaasti, vaikka aloitusaikaa aikaistettiin viime hetkellä tunnilla.
Onneksi huomasin muutoksen. Edellisellä
kerralla urkuillassa läsnä oli vain kourallinen väkeä, yksittäin
laskettavissa. Nyt luulisin määrän nousseen lähes sataan henkeen. Urkuri Timur
Khaliullin on kotoisin Venäjältä. Se sai kirkkoon myös venäläisperäistä
yleisöä. Hyvä niin.
Timur Khaliullinin sukunimi pitäisi oikeastaan kirjoittaa
suomeksi ilman k-kirjainta Haliullin, sillä nimen alkuperäinen
kirjoitusasu on Халиуллин. Tämä on
tyypillinen kirjoitustapa ja palautuu venäläisen passin translitterointiin.
Käytän nyt k-kirjainta, koska niin on omaksuttu.
Khaliullin on syntynyt vuonna 1987 eli hän on 30-vuotias.
Hän toimii Venäjällä Belgorodin kaupungin filharmonian urkusolistina,
soittimenaan piano, urut ja carillon
eli tornikellopeli. Kaupunki sijaitsee Länsi-Venäjällä hyvin lähellä Ukrainan
rajaa. Rajan takana lähimpänä on Harkovin kaupunki, eikä Kiovakaan (Kiev) ole
kaukana.
Khaliullin on menestynyt useissa kansainvälisissä ja
kansallisissa urku- ja pianokilpailuissa. Hän on toiminut kotimaassaan
aktiivisesti musiikkikasvatuksen piirissä. Hän järjesti jo opiskeluaikana
Iževskissä juonnettuja urkuiltoja. Ja hän on mm. järjestänyt lapsille
klassiseen musiikkiin perehdyttäviä tapahtumia, esimerkiksi carillon- eli
tornikellokonsertteja teemalla ”Belgorodin kellojensoittoa lapsille”. Hänen
urkukonserttiohjelmistonsa on erittäin laaja.
Kuusankosken kirkon urkuja ovat urkurit kehuneet Kalevi
Kiviniemeä myöten. Luulen, että urkurilla on ollut hyvin innostava Suomen
matka, sillä saman matkan aikana hän on soittanut Kuusankosken lisäksi ainakin Kotkassa
ja Helsingissä Kallion kirkossa. Kallion kirkon parviurut ovat uudet mutta
mukailevat romanttisia urkuja, jollaiset on Kuusankoskella. Kotkan kirkon urut
puolestaan ovat barokkiurut. Palaan Kallion kirkon konserttiin kirjoitukseni
lopussa.
Nyt Kuusankosken kirkossa istuessani oli koko ajan tunne,
että urkuri nautiskeli päästessään hehkuttamaan vuonna 1929 valmistuneen
rakennuksen jykevän avarassa kirkkoakustiikassa.
Siirrytään musiikkiin. Illan ohjelma on nähtävissä alla
ohjelmasta kaapatussa kuvakopiossa (suurenee klikkaamalla).
Ensimmäiset soinnut jyrähtivät korviini niin jykevinä
kipunoiden, että aloin jo pelätä, että käykö tässä niin kuin edellisenä kesänä,
jolloin soittamassa oli Vatikaanin kanttori Giampaolo Di Rosa – joka muuten
esiintyy tänä vuonna Lahti organ
-festivaalilla - ja tämä soitti lähes
koko ohjelmansa samalla voimalla, että välillä tuli äitiä ikävä. Onneksi nyt ei
käynyt niin. Konsertissa oli kyllä variaatiota kaikilla tasoilla, myös äänen
voimakkuudessa. Hiljaisimmillaan soitto kuulosti hiiren sipsuttelulta. Sitä
lähestyttiin jo ensimmäisen säveltäjän jälkimmäisessä numerossa.
Konsertin kokonaisuudessa liikuttiin aikajanalla
1500-luvulta aivan tähän päivään. Tai ehkä kuitenkin olisi parempi puhua
1600-luvusta, sillä vanhin säveltäjänimi on vuonna 1600 ollut 13-vuotias. Hän on
Samuel Scheidt (1587 – 1654). Olin kai hänen musiikkiaan joskus kuullut, muttei
nimi ollut jäänyt haurastuvaan muistiini. Häneltä kuultiin kaksi numeroa, jotka
molemmat kuulostivat hyvin raikkailta. Kommentoin nyt vain jälkimmäistä. Se oli
nimeltään ”Kaiku” (Echo) ja antoi
hyvin positiivista esimakua siitä, mitä oli edellä tulossa. Khaliullin loi
kuulijoiden eteen lähes uskottamattoman salaperäisen äänimaailman, jossa
mielikuvat pääsivät heti alkulämmittelynä seikkailemaan aivan outoihin
maisemiin.
”Kaiussa” melodian säe toistui kaikuna sointiväriä
sävyttäen. Se oli väliin hentoa, väliin kumeaa dialogista reagointia. Tässä
vaiheessa tajusin soittajan päässeen tutuksi urkujen ominaisuuksien kanssa. Hän
oli löytänyt niistä minulle aivan uusia sävyjä. Erityistä herkkyyttä täytyy
urkurin sormenpäissä olla. Oli vaikea uskoa, että sävellys on peräisin
varhaisbarokin ajoilta.
Seuraavaksi mentiin taas samaan jykevään soitantaan, kuin
konsertin alkukappaleessa. Kuultiin Dietrich Buxtehudea (1637-1707). Jälleen aloitus keskeytti pitkän valmistelutauon
sellaisena jyrähdyksenä, että se pelästytti varmaan muutkin kuin minut. Sydän
hypähti paikaltaan, mutta tasoittui hetkessä entiselleen. Kappaleessa oli osat Preludi, fuuga ja Chasonne. Viimeisessä
osassa sointi muuttui herkän tanssivaksi. Pääsin mielikuvamatkalle, urkupillien
kevyen hento sointu sai minut lähes leijailemaan kirkon avariin maisemiin. Se
jäi kuitenkin yritykseksi, sillä olin jämähtänyt puupenkin lokeroon odottamaan jännittyneenä
seuraavia ohjelmanumeroita.
Oli vuorossa kolme Johann Sebastian Bachin (1685-17050)
numeroa. Niistä ensimmäinen oli Arioso,
jolla Khaliullin osoitti, että Bach-soitanta oli hallinnassa. Se meni kuitenkin
alkumaistiaisena, sillä ajatukset olivat jo seuraavassa, joka oli perinteinen
ja ehkä Bachin urkusävellyksistä suosituin Toccata
ja Fuuga D molli (BWV 565). Se soi hyvin jykevänä ja voimallisena. Huomasin
kuitenkin nyt ehkä ensi kerran, että jotain olennaista soitosta puuttui. Aivan
samanlaista sulavuutta ja tasaista harmoniaa siitä ei hehkunut kuin joskus
huippusoittajia kuunnellessa. Omakseni sen kuitenkin koin: Bachin musiikki
pitää minua kristillisessä perinteessä ja kirkon sanomassa kiinni. Jos vertaan
muistikuvissani Pietarissa kuulemaani toiseen venäläiseen nuoreen urkurikykyyn Maria
Vekilovaan, niin kyllä Khaliullin tämän voittaa juuri sointiväriensä ja
rytminsä ansiosta. Olin aikoinaan Vekilovan soitosta innostunut, mutta taitaa
käyneen niin, että hän sai ulkonäkönsä ja sukupuolensa vuoksi lisäpisteitä.
Kirjoitukseni lopussa palaan vielä tuohon Bachin
sävellykseen ja nostan vertailukohdiksi pari mestaria. Khaliullinin soitto ei toki
soljunut kuin huipuilla mutta ei tarvitsekaan. Hän on vasta nuori lahjakkuus.
Konsertin ohjelmassa on eri tyylistä musiikkia, joiden kautta soittaja on
kehittämässä omaa tekniikkaansa ja tulkinnallista taiteilijakuvaansa.
Kolmannessa Bach-numerossa soittaja sai näyttää yleisölle
teknistä osaamistaan. Pedal-Exercitium
(BWV 598) osoitti soittajan mahtavan jalkiotyöskentelytaidon. Olisinpa kyennyt
sen näkemään. Sujuvuudessa ei tällä kertaa ollut puutteita. Vertailukohdaksi
sopii ruotsalainen huippuvirtuoosi Gunnar Idenstam,
joka sävähdytti mm. jalkatyöskentelyllään Lahden urkuviikolla viime kesänä konsertissa,
jonka teemana oli muistaakseni Dancing
with Piazzolla.
Arvioin vielä hieman myös kokonaisuutta. Bach on minulle
ennen kaikkea syvähenkinen elämys. Nyt sen kaltainen tunnelma ei noussut ainakaan
kovin hartaana pintaan, vaikka yllä jo totesin, että koin soiton omakseni. Ehkä
hieman töksähtelevät aloitukset ja teknisyyden läpitunkevuus häiritsivät. Kappaleiden
välillä valmisteluihin kului aikaa ja kiireen maku tarttui myös soiton
taiteelliseen yleisnäkymään. Illan ohjelma oli haastava ja monipuolinen, mutta samalla
kuulijalle hieman raskas. Tätä ajatusta eivät varmasti kaikki jaa. Konsertin
jälkeen sain kuulla parilta muulta kuulijalta ihastunutta suitsutusta. Siihen
minäkin toki yhdyin. Eräs nainen totesi kokeneensa taivaallisen olotilan. Aivan
upeaa! Sitähän urkumusiikki kuulijoihin luo. Samassa maailmassa minäkin elin
tuon naisen kanssa, vaikka tuonkin tässä kirjoituksessani esille myös toista
puolta vähintäänkin kaksijakoisessa persoonassani. Kaikesta huolimatta nautin
soitosta.
Bachista siirryttiin 1800-luvun romantiikkaan. Ensin oli
vuorossa Franz Liszt (1811-1886), joka tuntuu sopivan Bachin kumppaniksi.
Toinen puoli persoonastani haluaisi jälleen kritisoida soittoa osittaisesta
jäykkyydestä, mutta jätetään se nyt taustalle vinkumaan. Kaiken kaikkiaan
Lisztin kaksi kappaletta olivat minulle komeita elämyksiä ja eläviä kokemuksia.
Nun danket alle Gott toi minulle ensimmäisen
kerran myös Jumalan mieleen, muunkin kuin nimensä kautta. Soittaja lähestyi säveltäjän tunnemaailmaa,
meni sisään romantiikan ajan musiikillisiin pyrkimyksiin. Sointivärien kautta löysin tulkinnasta jotain
erityistä Lisztiä. Seuraava kappale Consolation
in D flat major (des-duuri) soi välillä oikein kauniina. Kyseessähän on alkuperältään
pianokappale. Olen muistaakseni kuullut saman kappaleen kirkossa ennenkin. Nyt
pidin siitä enemmän, vaikka joudun hieman raa’ahkosti toteamaan, että alussa tuntui,
kuin soittaja olisi joutunut etsimään oikeaa saundia. Se on toki mahdollista ja
luonnollistakin tämän kaltaisessa iltasoitossa, jossa samalla tutustutaan
urkujen ominaisuuksiin ja salin akustiikkaan.
Sitten oli vuorossa eniten odottamani kokonaisuus – Leon
Boëllmanin (1862-1897) Suite gothique
eli Goottilainen sarja. Kuulimme sen neljä
osaa: Johdanto-koraali, Goottilainen menuetti, Rukous Notre-Damessa ja Toccata.
Yllä on jo tullut selväksi, että katkonaisuus oli jo hieman häirinnyt
kokonaisuutta. Samoin sisällöltään raskas ohjelma alkoi minua jo hieman
uuvuttaa. Ja jälleen oltiin hypähtämässä uuteen teokseen, jonka halusin kuulla
kaikki aistini valveutuneina. Yritin pinnistellä. Eikä se loppujen lopuksi
tuottanut vaikeuksia. Musiikki imaisi minut jälleen mukaansa.
Boëllmanin Suite
gothique on minulle ehdottomia urkumusiikin suosikkeja. Ehkä sen (ja toki
myös Bachin) ansiosta olen aikoinani urkumusiikkiin ”langennut”. Muistan
vieläkin, kun aikoinani – vuosikymmeniä sitten - kuulin sen radiossa, samassa se
kolahti herkkään mieleeni keskenään sopusointuisine osineen. Sen jälkeen olen
sen saanut sitä kuulla moneen kertaan, myös aidossa kirkkoympäristössä. En
varmasti pettynyt nytkään, mutten odottanutkaan kokevani mitään samanlaista
henkisyyttä kuin joskus ennen. Halusin lähinnä kuulla, miten tuo nuori tekninen
virtuoosi siitä selviää ja tuoko hän mahdollisesti siihen mitään uutta
näkökulmaa. Erityisesti mieleen jäivät sarjan hiljaiset kohdat. Osa Priere à Notre Dame (”Rukous Notre-Damessa”) teki vaikutuksen, sai herkistymään eikä
soitto jämähtänyt paikalleen niin kuin joskus. Lisäksi päätöksenä soinut Toccata oli samaa jykevää soitantaa,
jota kuulin jo aiemmin. Se päättyi varsin uhkeaan loppunousuun. Jännite kasvoi
ja finaalissa kirkon avaruus kokonaisuudessaan yhtyi mukaan urkujen välittämään
hengen voimaan.
Nuo kaksi viimeistä osaa pelastivat kyllä kokonaisvaikutelman.
Kaksi ensimmäistä osaa eivät varsinaisesti puhutelleet. Johdanto-osa (Introduction – Choral) oli osin
hapuilevaa ja toinen osa Menuet gothique
jätti etäiseksi. Tosin vauhtiin päästyä sekin alkoi purra. Kun kyseessä on
ennestään hyvin tuttu vahvoja tunteita sisältävä sävellys, niin kritiikkiinkin
löytyy helpommin pohjaa.
Boëllmanin päätyttyä yleisöllä alkoi varmasti olla jo
takamus turtana. Oltiin istuttu jo yli tunnin ja vielä oli edessä kaksi
soittajan omaa improvisaatiota, joiden pituudesta ei ollut mitään aavistusta.
Minä itsekin aloin jo olla siinä määrin puuduksissa, että toivoin niiden olevan
mahdollisimman lyhyitä. Pelkäsin pahinta, sillä improvisaatioissa soittajalta
voi kadota tilannetaju. Jälleen valmisteluihin kului kauan aikaa, mikä loi
yleisöön levottomuutta. Keskittymiskyky varmasti ainakin jonkin verran
herpaantui. Näin kuitenkin vain yhden poistuvan kirkosta kesken. Siinäkin
tapauksessa äidin kanssa oli pieni lapsi.
Improvisaatiot olivat sitten jotain aivan häkellyttävän
erikoista musiikkia. Se meni varmasti kuulijoiden tajunnan ylitse. Tuskinpa he
sen kaltaista soitantaa olivat ainakaan kovin usein kuulleet. Jos se radiossa
alkaisi soida, niin varmaankin edessä olisi kanavan vaihdos. Nyt jokainen
joutui sen kuitenkin kuulemaan ja käytännössä kaikki sen kestivät loppuun
saakka, vaikka saattoi joku yksittäinen kuvitella olevansa kidutuspenkillä.
Aikaa improvisaatioihin meni noin 15 minuuttia. Improvisaatioiden välissä
urkuri viritteli soitintaan ja siinä hiljaisuudessa puhki kulunut yleisö
liikahteli kärsimättömänä mutta toki uteliaana.
Saatiin kuulla jotain aivan uskomatonta äänimaailmaa. Oli
hiljaisuutta kuin hiirten sipsuttelua koskettimilla, uskomatonta virittelyä ja
salaperäistä sävytystä, muminan täyteistä äänimaailmaa, josta sitten yllättäen koko
luonto laukesi huumaavaan myrskyyn. Voiko sellaista noilla uruilla tuottaa?
Sitä ihmettelin. Nähtävästi Kuusankosken urut mahdollistavat mitä vain.
Eräässä tekstissä Kuusankosken urut rinnastetaan Oulun
tuomiokirkon urkuihin. Siellä kuulin kerran sveitsiläisen urkutaiteilijan Guy Bovet’n soitantaa. Hän
löysi noista minulle niin kovin tutuista uruista aivan uskomattomia sävyjä.
Khaliullin meni kyllä vielä pitemmälle. Hän osoitti huikeat teknisen virtuoosin
kykynsä.
Tuli mieleen Yleisradion ykköskanavan sunnuntai-illan ohjelma
Avaruusromua, äänimaailman
erikoisuuksiin uppoutuva ohjelma, joka on soinut radiossa vuosikaudet.
Toista improvisaatiota kuunnellessa mieleen nousi puolestaan
Deep Purple-yhtyeen kosketinsoittaja Jon Lord. Joskus 90-luvulla
hankin hänen soololevyjään ja kuuntelin lumoutuneena.
Jos vertaan Khaliullinin improvisaatioita keskenään, niin
jälkimmäisen taustalla tuntui olevan jokin rock-biisi, joka nosti mieleen Jon
Lordin ja Deep Purplen. Yritin sitä tunnistaa mutten kyennyt. Tosiasiassa
taustalla voi olla paljon uudempi kappale, eikä sen välttämättä tarvitse olla
rockia tai poppia.
Konsertti päättyi. Urkuri tervehti parvelta ujosti mutta
leveän välittömästi hymyillen aplodeeraavaa kirkkoyleisöä. Sitten hän saapui parvelta
alas ja käveli keskikäytävää alttarille päin kuin kunniakujassa hieman kumarrelleen
hämillään edelleen riemuissaan taputtavalle yleisölle. Salin etuosassa hän otti
vastaan seurakunnan kanttorin kädenpuristuksen ja kukkapuskan sijaan pienen
lahjan. Suosionosoitukset kestivät pitkään.
Seurakunnan kanttori Timo Vikman kertoi omasta
ihmetyksestään. Hän ei ollut aikaisemmin tajunnut, mitä kaikkea hänen
kotikirkkonsa uruilla pystytään tuottamaan. Ilmaisumahdollisuuden ovat hänen
mukaansa käytännössä lähes rajattomat.
Monet huippu-urkurit ovat Kuusankosken kirkossa vierailleet,
esimerkiksi Kalevi Kiviniemi, Petur Sakari ja ruotsalainen Gunnar Idenstam. Udmurtiasta
lähtöisin oleva Timur Khaliullin nousee varmasti noiden huippujen joukkoon.
Toivottavasti he kaikki sinne vielä palaavat ja toivottavasti siellä saa kuulla
mielenkiintoisia ulkomaalaisia vieraita ympäri maailmaa.
Konsertin lopussa vaihdoin muutaman sanan erään vanhemman
naisen kanssa. Mainitsin siitä jo yllä, mutta toistan vielä. Hän on varmasti
Kuusankosken kirkon urkuiltojen vakioyleisöä, koska mm. Kalevi Kiviniemi oli
tullut hänelle tutuksi. Hän oli vielä
pihalla kuin huumeessa, täysin ihastunut eikä sen vuoksi voinut olla kertomatta
tuntemuksiaan minulle, täysin vieraalle ihmiselle. Loppuosan improvisaatiotkin
saivat hänet täysin hämmennyksiin. Mutta ylitse muiden hän kehui Bach-osiota,
josta nousi taivaallinen olotila.
…
Kerron muutaman sanan kirkon uruista. Ne ovat valmistuneet
vuonna 1932. Valmistaja on Kangasalan urkutehdas. Niissä on 45 äänikertaa ja
kolme sormiota. Urkujen ääni ja sointi perustuivat 1800-luvun saksalaisten
urkujen periaatteisiin. Mutta ihanteena oli monipuolisuus. Eri aikakausien ja
maiden uruista poimittiin parhaina pidetyt piirteet, ja näiden pohjalta
etsittiin yleisurkutyyppiä, jolla olisi mahdollista esittää kaiken tyylistä
musiikkia. Kyseessä ovat ns. pneumaattiset romanttiset urut. Oulun tuomiokirkon
urut ovat samantapaiset. (lähde)
…
Löysin netistä englanninkielisen jutun Khaliullinin
konsertista Helsingissä Kallion kirkossa, joka siis pidettiin muutama päivä
ennen Kuusankosken esiintymistä. Kirjoittajana on urkujen ammattilainen ja sitä
kautta myös urkumusiikkiin hyvin perehtynyt Helmuth Gripentrog. Se on
luettavissa täällä.
Ohjelmisto oli täsmälleen sama kuin Kuusankoskella.
Konsertin alkuosa soitettiin kuoriuruilla kirkon etuosasta ja loppuosan kappaleet
soitettiin pääuruilla kirkon parvelta. Khaliullinin Bach-tulkintoja hän pitää
henkeäsalpaavina, jotka osuvat suoraan sydämeen.
Kirjoittaja panee ammattilaisen pätevyydellä merkille
Khaliullinin yrityksen vaikuttaa urkujen tonaalisiin mahdollisuuksiin,
nimenomaiesti vaikuttaa mekaanisesti forte- ja pianissimo-äänien tehoihin. Ne
olivat pieniä yksittäisiä seikkoja mutta tuo jatkuva kokeilunhalu teki soitosta
kiinnostavaa ja kiehtovaa.
Kalliolaisyleisö lumoutui soitosta ja palkitsi urkurin lämpimin
aplodein.
Halusin löytää pientä vertailukohtaa Bachin Toccataan ja fuugaan (D molli). Löysin Youtubesta loistavaa
tulkintaa. Toisen esittää saksalainen Hans-André Stamm. Se löytyy täältä. Toisen version
esittäjä on maineikas Karl
Richter. Se on mielestäni hyvin jäsentynyttä ja selkeää fraseerausta, kuin ”tarinan
kerrontaa”. Kokonaisuus on hallussa. Lyhyesti todeten se on kirkas tulkinta,
josta on havaittavissa hienoja yksityiskohtia.
Näihin kahteen verrattuna Khaliullinin tulkinta toki kalpenee.
Ote tuntuu hapuilevalta, kokonaisnäkemys puuttuu. Se on tietysti täysin
luonnollista lähinnä teknisiin hienouksiin keskittyneelle ja vasta uraansa
aloittelevalle nuorelle konserttiurkurille. Paikoin Khaliullin tuntui soittavan
aivan kuin tunnustellen, ei kuitenkaan Bach-numeroissa.
Löysin lisäksi Maria-Claire Alleinin loistavan tulkinnan
Boëllmanin Goottilaisesta sarjasta.
Se on täällä. Sen
yhteydessä herättää tempo keskustelua. Alleinin valitsema tempo tuntuu
sopivalta. Mutta tempoa valittaessa on otettava kirkkotilan akustiikka
huomioon. Liian nopeasti soitettaessa musiikki saattaa puuroutua. On puolestaan
tiloja, joihin nopeampi tempo sopii hienosti.
Khaliullinin soitossa kehun menuetto-osaa. Se on hienosti
tanssiva ja rytmikäs. Kiitoksen saa myös hidas osa Notre-Damen rukous. Olen kuullut siitä monenlaisia versioita. Usein
aika tuntuu aivan kuin pysähtyvän, ollaan syvässä hiljaisuuden täyttämässä
transsissa. Levyltä kuunneltuna tuo tila ei aina välity, musiikista tulee
laahaavaa. Khaliullin on valinnut toisen tien. Hänen rukouksensa on eteenpäin
pyrkivää, kuin liikettä valoa päin.
Kuusankosken kirkon alttaritaulun Jeesus Getsemanessa on maalannut Alvar Cawén. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti