Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan
professori Tapio Puolimatka on noussut blogikirjoituksensa vuoksi myrskyn
silmään. Eikä nyt olla missään vesilasissa. Pahimmassa tapauksessa tapaus voi
johtaa kauaskantoisiin seurauksiin.
Kirjoitus on luettavissa täällä. Eniten julkisuutta on
saanut asiaan liittyvä Helsingin Sanomien
uutisjuttu. Tämän jälkeen asiaan liittyen on ilmestynyt useita
kirjoituksia. Tärkeimpänä pidän itse professori Timo Vihavaisen ja Petteri
Hiienkosken tekstejä. Puolimatkan
omilta verkkosivuilta on luettavissa hallintokantelu yliopiston rehtorin
Keijo Hämäläisen menettelytavoista. Timo Vihavainen on käsitellyt tai ainakin
sivunnut Puolimatkan tapausta tähän mennessä jo viidessä eri kirjoituksessa. Ne
löytyvät hänen verkkosivuiltaan. Petteri Hiienkoskella on myös kolme tekstiä,
jotka löytyvät Oikean median blogeista.
Asia kiinnostaa minua tuon aiheensa lisäksi myös parista
pienemmästäkin syystä. Jyväskylän yliopisto on minun alma mater. Sain aikoinaan
Jyväskylässä 70-luvulla opiskellessani erään kasvatustieteen professorin
luentoa, jonka aikana hän kävi kiihkeää ja surkuhupaisaakin väittelyä ns.
taistolaistaustaisten opiskelijoiden kanssa. He olivat vähemmistökommunisteja,
joita myös sinipaidoiksi kutsuttiin. He yrittivät kammeta professoria virasta. En
siitä kerro nyt kuitenkaan enempää enkä muistakaan, miten asiassa lopulta kävi.
Minä käsittelen nyt Alfa-TV:ssä käytyä keskustelua. Lainaan
sitä itse asiassa vain eräitä kohtia. Minua itseäni kiinnostaa nyt otsikossa
mainitsemani homofobia, josta Puolimatkaa on syytetty. Kuten keskustelussa käy
ilmi, sen käyttöön liittyy nykyaikaisen noitavainon piirteitä. Keskustelu
löytyy tästä linkistä: http://www.permanto.fi/fi/web/alfatv/player/vod?assetId=10763988
. Mukana keskustelemassa ovat toimittajan lisäksi professori Tapio Puolimatka,
dosentti Arto Luukkanen ja maisteri Petteri Hiienkoski. Lisäksi ohjelman aikana
on kuunneltavissa kansanedustaja Päivi Räsäsen haastattelu. En mene keskustelun
yksityiskohtiin kuin muutamin osin. Minun aiheeni alkaa noin 18 minuutin
jälkeen. Käytän Puolimatkasta lyhennettä TP, Luukkasesta AL ja Hiienkoskesta
PH.
Ennen kuin menen varsinaiseen teemaan, niin otan keskustelun
loppupuolelta esille erään asia. Tapio Puolimatka on nimittäin ainakin
harkinnut kantelemista Julkisen sanan neuvostoon Helsingin Sanomien uutisoinnin
johdosta. Tässä on hänen vastauksensa
toimittajan kysymykseen, aikooko hän olla yhteydessä Julkisen sanan neuvostoon.
Olen hieman muokannut Puolimatkan sanoja kirjoitusasuun sopivammaksi.
TP: Harkitsen kantelua Helsingin
Sanomista, koska Helsingin Sanomat toistaa sitä väärää syytettä, että minä
olisin rinnastanut homoseksuaalisuuden ja pedofilian. Ja koska tätä väärää
syytettä käytetään mua vastaan yliopistossa ja uhataan
rangaistusseuraamuksilla. Nyt tässä luodaan näytösoikeudenkäyntiviitekehys,
jossa media toistaa valheellista syytettä, jolloin kukaan ei edes odota, että
tarvitsisi olla joitakin todisteita, koska se on ikään kuin itsestään selvyys.
….
Mennään varsinaiseen teemaan - homofobiaan ja siihen, mitä noituutta keskustelijat
tapauksesta löytyvät. Toimittaja tekee Puolimatkalle hyvin suoran kysymyksen:
”Oletko homofobinen?” Puolimatka vastaa hieman pidemmällä kaavalla.
Hän toteaa homofobian olevan tunne-elämän häiriö, mutta
sellaisena sillä on oma erityisluonteensa.
Siihen liittyy olennaisesti pahantahtoisuus. Tuo pahantahtoisuus on
sellainen, josta ihminen on eettisesti vastuussa. Homofobinen ihminen on siis
samaan aikaan sairas ja syyllinen.
Nyt kuulija on ymmällä, mutta Puolimatka tuo katsojien ja
kuulijoiden eteen vertailukohdan viime vuosisadan loppupuolelta. Hän kertoo,
miten Neuvostoliitossa käsiteltiin tieteen nimissä toisinajattelijoita tuoden
esille tuolloin kehitetyn taudinmäärityksen nimeltä ”hiipivä skitsofrenia”. Tuo
diagnoosi syntyi valtapoliittisista tarpeista. Sen laatiminen annettiin
psykiatrien tehtäväksi. Käsitteen
sisältöön ja historiaan voi tutustua vaikka wikipedian sivuilta. Suomeksikin
siitä kerrotaan ihan riittävästi. Sivu löytyy täältä. Sitä
kautta avautuva englanninkielinen kirjoitus on perusteellisempi.
Hiipivän skitsofrenian ainoa tuntomerkki on se, että henkilö
on kriittinen neuvostojärjestelmää kohtaan. Ainoa tapa vapautua tästä
diagnosoidusta ”mielisairaudesta” on se, että myöntää olevansa skitsofreenikko.
Wikipedian sivuilta voidaan lukea monen erittäin tunnetun
toisinajattelijan kohtalosta. Heidät diagnosoitiin kotimaassaan
skitsofreenikoiksi ja sijoitettiin psykiatriseen pakkohoitoon. Länteen
päästyään heidät todettiin terveiksi. Näitä ”hiipivän skitsofrenian” diagnoosin
saneita olivat mm. Zhores Medvedev ja Vladimir Bukovski. Olen lukenut erään
vitsailleen, että hänellä tuo skitsofrenia näyttää ”hiipivän” kovin hitaasti.
Puolimatka on löytänyt oikein oivan vertailukohdan omaan
tapaukseensa. Hän vetää tuosta rinnastuksesta suoran linjan syytöksiin
homofobiasta. Tässä toki mennään hirtehishuumorin tai ehkä paremmin tragikomiikan
puolelle. Hän toteaa – siis pilke silmäkulmassa – että ainoa tapa vapautua
häneen kohdistetuista syytteistä on myöntää olevansa homofoobikko. Siinä on
kyse asiasta, jonka ei tarvitse näkyä. Asia ei siis riipu lainkaan siitä, mitä
henkilö on itse sanonut.
TP: Jos joku on kokenut siinä
[kirjoituksessani] jotain pahantahtoisuutta. … että mä olen tavallaan kuin
noita, josta jotkut aistivat sen pahuuden. Okei, se on niin ovela noita, että
sitä ei löydy sieltä teksteistä, mutta täytyyhän sen olla olemassa, kun kaikki
aistivat sen.
Arto Luukkanen täydentää Puolimatkan selvittelyä liittämällä
siihen julkiset ojennus- tai katumiskokoukset, joiden myötä tuosta sairaudesta
voitiin parantua. Keskustelusta ei käy ihan selväksi, onko se todellisuudessa
ollut yleinen psykiatrien käyttämä hoitokeino. Luukkanen toteaa kuitenkin, että
lievissä tapauksessa sitä on käytetty. Mukana puheenvuorossa on Luukkaselle
tyypillistä sarkastista huumoria, jossa vastuu menee osittain kuulijalle. Nuo
kokoukset ovat kyllä olleet neuvostoliittolaista arkipäivää. Siitä olen kirjoittanut
mm. viimeisessä kirjoituksessani, jossa Owen Matthewsin tuleva puoliso Ljudmila
Bibikova joutui 60-luvulla Moskovassa työyhteisönsä eteen, kun siellä oli saatu
kuulla että hän seurustelee neuvostovihamieliseksi luokitellut brittitutkijan
kanssa ja haluaa mennä tämän kanssa naimisiin.
AL: Neuvostoliitossa oli
tapana, että pienimmistä tällaisista rikkeistä pystyi vapautumaan, kun toteutti
täydellistä itsekritiikkiä puolueen edessä. Sinä (osoittaa Puolimatkaa) pääset
tästä eroon, kun henkilökunta ja opiskelijat tuodaan valtavaan saliin, jossa
teet täydellisen tunnustuksen, kerrot koko elämäsi, miksi olet homovastainen ja
miksi olet niin kauhea… Ja sitten kun sä avaudut ja kaiken kerrot, niin puolue
– eli tässä tapauksessa yliopiston rehtori – antaa sen sinulle anteeksi, josta
sitten kaikki hysteerisesti taputtaa ja ylistävät rehtoria, miten hyvä se on.
Onko tässä tämmöinen odotettavissa?
TP: Tässä on tämä kuulemisen
jännä asia. On odotettavissa kuuleminen. Olisiko se sitten juuri tällainen,
että jos mä tunnustan kaiken sen pahuuden, jonka joku on kokenut minussa olevan,
niin sitten mä voin jatkaa opetustyötä. Mutta jos mä esitän omia ajatuksiani,
niin olen parantumaton.
AL: Kyllä, ja etenkin jos et
osoita sitä tunteella, eli itkulla ja kurjalla äänellä, niin silloin se ei ole
aitoa. Se ei tule sydämestä. Eli silloin sinusta tulee - niin kuin stalinistisessa yhteiskunnassa - kaksinaamainen. Sä olet stalinisti edestä ja
trotskilainen takaa. Eli sun täytyy varoa…
TP: Siis
se kyynelehtiminen on tärkeää, että ääni särkyy…
AL: Kyllä,
ehdottomasti. … Ja jotakin [tulee] kertoa lapsuudesta, jotain kauheaa.
TP: Trauma!
(nyökkäillen)
Näin siis toimittiin Neuvostoliitossa ja Luukkanen kertoo sen
oikein värikkäästi ja elävästi. Pienen hymyilyn ja naurunkin jälkeen asiassa
mennään eteenpäin.
Hiidenkoski palauttaa asian käsittelyn suomalaiseen
todellisuuteen. Hän ihmettelee, että noiden syyttäjien edessä voidaan tulkita
homovastaiseksi jokin mielipide, joka ei sovi yhteen noiden syyttäjien
näkemyksen kanssa. Esimerkkinä hän mainitsee perinteisen avioliittokäsityksen.
Sen kannattaja onkin yhtäkkiä homofobi.
Keskusteluun nostetaan myös 70-luvulla Suomea riivannut
neuvostovastaisuuden käsite. PH
toteaakin, että ”yleisradiolla on historiallista näyttöä, että se osaa tämän
homman”. Tällä hän kai lähinnä tarkoittaa,
että siellä on kokemusta poliittisesta vaikuttamisesta. Yleisradiossa oltiin etunenässä torppaamassa
Neuvostoliittoa kritisoivat henkilöt. Luukkanen innostuu tästä aiheesta ja
pitää pitkähkön puheenvuoron aisasta. Hän toteaa, kuinka kukaan ei halunnut
itselleen neuvostovastaisen leimaa. Kärkipoliitikot hankkivat oman ”kotiryssän”,
jonka arvelivat turvaavan yleisen mielipiteen pataan joutumiselta.
Media teki vastaanhangoittelevista poliitikoista
naurunalaisia. Se on toki nykyisinkin tärkein syy, miksi ihmiset pelkäävät
ilmaista oman mielipiteensä avoimesti. Median leima leviää nykyisin paljon
laajemmin kuin joskus 70-luvulla. Luukkanen kysyy, miksi poliittisilla
puolueilla on niin lyhyt muisti, etteivät siellä muisteta tällaisia asioita.
Keskustelu siirtyy Puolimatkan yliopistolle tekemään
hallintokanteluun, johon on linkki kirjoitukseni alussa. Blogitekstistään Puolimatka
toteaa, että kyseessä on luonnosteluvaiheessa oleva kirjoitus, josta voi voi
kehittyä artikkeli, jos löytyy pohjaa. Hän hahmottelee kehitystä, joka voi
ennen pitkää johtaa seksuaalisen suojaikärajan alentamiseen. Puolimatka on siis huolissaan yhteiskunnassa
vallitsevasta asenneliukumasta, jonka myötä seksuaalisuuden suojaikärajaa
alennetaan.
Kuten yllä jo kerroin, Puolimatka aikoo kannella Helsingin
Sanomien kirjoittelun johdosta Julkisen sanan neuvostoon, koska lehti on
toistellut kirjoituksesta perättömiä väitteitä.
…
Menen nyt hetkeksi syrjään Alfa-TV:n keskustelusta ja teen
oman viitteen, joka saattaisi olla todisteena tuon suojaikärajan alenemisesta. Tämän
linkin kautta voi lukea uutisen oikeuden päätöksestä, jossa aikuinen mies
tuomittiin seksuaalisesta hyväksikäytöstä vaivaiseen kolmen vuoden
rangaistukseen. Miehen uhri oli selkeästi alaikäinen lapsi. Oikeus perusteli
päätöstään sillä, että ei ollut näyttöä, että tyttö olisi vastustanut miestä
eikä mies siis oikeuden mukaan pakottanut tyttöä seksiin. Jo se on ihmeellistä,
että kyseessä ei ollut raiskaus. Lisäksi jo seksuaalisesta hyväksikäytöstä on
mahdollista antaa kymmenen vuoden tuomio. Kyseessä on selkeä pedofilia, josta tekijä
pitäisi tuomita ankarimman skaalan mukaan. Rupesin miettimään, onko syytetyllä
sitten ”uhripääomaa”. Mies on maahanmuuttaja ja muslimi. Kaiken lisäksi nyt on
ehkä oikeuslaitoksen piiriin leviämässä marksilainen tulkinta, jonka mukaan
rikoksen tekijäkin voidaan tulkita uhriksi. tästä syystä rangaistukset – jopa raa’at
raiskaukset - ovat olleet naurettavan pieniä.
…
Luukkanen pelkää tilanteen kehitystä, jos nyt tämänkaltaiset
noitavainot hyväksytään. Puolimatkaa yritetään kaikin keinoin saada pois
virasta ja haluttaessa siinä onnistutaan. Luukkasen mielestä se merkitsee
paljon yliopiston maineelle. Mutta hän näkee pitemmälle. Päätöksellä olisi
kauaskantoiset seuraukset. Toimintamalli leviää laajemmalle yhteiskuntaan,
tavallisiin työpaikkoihin. Ihmisiä ruvetaan karsinoimaan. Työyhteisöissä ja
kaikkialla alkaa liikkua tarkkailijoita ja ilmiantajia. Leimaamisen ja
erottamisen pelossa he lopettavat puhumisen. Luukkasen sanoin ollaan
”kyyläyhteiskunnassa”. Sananvapaus on uhattuna.
Vertailun vuoksi hän tuo jälleen eteemme
neuvostoyhteiskunnan. Hän on tutkinut KGB:n papereita ja niistä selviää, että
sen kanssa yhteistyössä oli paljon ihmisiä, joka eivät olleet KGB:n
ammattitiedustelijoita vaan tiedonantajia - luottamuksellisia lähteitä eri työpaikoilta
armeijaa ja sairaaloita myöten, jotka kertoivat mitä kukin on sanonut. Tällaisen
kehityksen myötä syntyy todellinen totalitaristinen yhteiskunta.
AL: Tämä on tie ja portti
siihen. Nyt pitäisi kysyä Jyväskylän yliopiston - rehtorin ja kaikkien –
itseltään, halutaanko me tällaiseen yhteiskuntaa, halutaanko me tällaista diktatuuri-Suomea. Tämä on älyttömän iso kysymys.
Hiienkosken mukaan se, että on sallittua kielenkäyttöä ja
kiellettyä kielenkäyttöä, ei sovi nykyisenkaltaiseen pluralistiseen länsimaiseen
yhteiskuntaan.
Puolimatka toteaa, että alkuun reagoitiin kirjoitukseen
lukematta sitä. Reagoitiin vain ehkä runsaslukuisten sähköpostiviestien
pohjalta asiaan. Nyt kun kirjoitus on mahdollisesti luettu eikä kirjoituksesta
löydy niitä seikkoja, joita siinä on väitetty olleen, niin on alettu keksiä
muita kriteerejä. Siitä on lähtenyt prosessi, jossa on alettu ”tunnistaa noitaa
hienovaraisemmilla kriteereillä”. Noita onkin siis piiloutunut.
AL: Tässä nousee esille
keskiajan noitavainojen mekaniikka. Ongelmana on se, että kun tekstissä ei ole
sitä mitä siellä on väitetty olleen, niin silloin yliopiston pitää oman
arvovaltansa takia löytää muita syitä harjaamiseen. Se on hirveän surullista. Jos
näin tapahtuu, niin Jyväskylän yliopiston henkisesti synkin hetki on käsillä.
Luukkasen mukaan tämä on järkyttävä asia eikä sitä saa jättää
tähän. Asia täytyy ehdottomasti käydä läpi.On tutkittava, miten tämänkaltaiseen
kehitykseen ja noitavainoihin on päädytty. Hänen mukaansa näyttää siltä, että taustalla
on poliittinen motivaatio eikä hän sulje pois minkään yksittäisen puolueenkaan
osuutta asiaan.
Asia on vaikea, kovin helposti ei nousta puolustamaan
Puolimatkaa. Pelon takana on valtamedia. Siksi Puolimatkan mukaan monet
pelkäävät seurauksia, jos he puuttuvat asiaan. Luukkanen ihmettelee, miksei Jyväskylän
ylioston johto ole puolustanut sananvapautta vaan on mennyt mukaan median
hekumointiin.
Hiienkoski hieman toppuuttelee. Hänen mukaansa keskustelu asiaa
käsittelevillä facebook-sivuilla ole ollut niin yksiselitteistä, kuin on
annettu ymmärtää. Puolimatkalle ja hänen oikeudelleen käydä keskustelua on
esitetty vahvasti myös tukea. Asiassa on nähty myös poliittinen puoli. Vaikka
ajatuksista ja mielipiteistä ei olla samaa mieltä, niin kuitenkin on ymmärretty
keskustelun tärkeys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti