”Jokainen ihminen on koko
elämänsä ajan suurimmista suurimman arvoituksen parissa, oman itsensä. Siihen
arvoitukseen ei löydy ratkaisua.”
Säveltäjä Alfred Schnittken
päiväkirjasta
Olin hiljattain Pietarin Filharmonian Suuressa salissa
konsertissa, jonka päänumerona oli Alfred Schnittken sinfonia № 1. Siihen
eräänlaisena johdantona Pietarin akateeminen valtiollinen sinfoniaorkesteri
esitti Joseph Haydnin sinfonian № 45 (”Jäähyväissinfonia”). Yhteiseen
esitykseen on omat syynsä. Schnittken sinfonia on valmistunut vuonna 1972,
Haydnin tarkalleen kaksisataa vuotta aikaisemmin. Se ei liene kuitenkaan se
perinteinen syy, vaikka Schnittken sinfonia onkin eräänlaista luotausta
länsimaisen musiikin historiaan sisältäen viitteitä myös Haydnin musiikkiin.
Konsertti oli omistettu tämän vuoden kesäkuussa menehtyneelle
kapellimestarille Gennadi Roždestvenskille (s. 1931), jolla oli
läheinen suhde Alfred Schnittkeen ja joka myös johti sinfonian ensiesitystä
vuonna 1974 Gorkin kaupungissa (nyk. Nižni Novgorod). Tuolloin konsertin
alkunumerona oli sama Haydnin sinfonia ja nyt kunnioittaa kapellimestarin
muistoa esittämällä nuo sinfoniat yhdessä. Schnittke oli omistanut sinfoniansa
Roždestvenskille.
Ilman muuta konsertti kuuluu elämäni suuriin
musiikkielämyksiin. Se lumosi ja myös hämmensi. Schnittke oli
konsertin päänumero ja Haydnin tehtävänä oli valmistella yleisöä sen vastaanottoon.
Kyseessä oli kaikkinensa upea kokonaisuus. Aleksandr Titovin johtama orkesteri
koostui nuorekkaista soittajista, jotka selviytyivät urakastaan loistavasti.
Siitä kiitokseksi he saivat vastaanottaa yleisön räjähtävät suosionosoitukset.
Schnittke aloitti musiikin opintonsa Wienissä vuonna 1946.
Muutto mahdollistui, koska valtio lähetti isän sinne kirjeenvaihtajaksi. Työsuhde kesti vain kaksi vuotta ja opinnot
jatkuivat kotimaassa. Vuonna 1958 hän valmistui Moskovan konservatorion
säveltäjälinjalta. Siitä lähtien Schnittke omistautui täyspainoisesti
sävellystyöhön. Vuonna 1965 hän avioitui. Sitä ennen hän kertoi tulevalle
Irina-vaimolleen varoitukseksi piilevästä sairaudestaan todeten, että tulee
kuolemaan aivoinfarktiin. Yhteiselo kesti kuitenkin 34 vuotta. Pianisti-vaimo
oli miehensä korvaamattomana tukena elämän vaikeissa hetkissä ja myös työssä.
Ensimmäinen infarkti vuonna 1985 vei miehen koomaan, mutta hän selviytyi ja
kykeni jatkamaan sävellystyötään. Kolmannesta infarktista vuonna 1998 hän ei
enää selvinnyt. Hieman ennen kuolemaansa
hän sai valmiiksi yhdeksännen sinfoniansa, vaikka tuolloin oikea käsi oli jo
miltei toimintakyvytön.
Hänen tuotantonsa on monipuolinen. Siinä tärkeällä sijalla
on mm. elokuvamusiikki. Hän loi musiikin yli 70 elokuvaan eivätkä nekään olleet
mitään täytetöitä vaan hän pyrki sen kautta kehittämään omaa ilmaisuaan.
Elokuva- ja näyttämömusiikin luomiseen hän tuntui välillä jopa takertuneen
liiaksikin. Varsinkin elämän loppuaikoina siitä tuli rasite, joka vei energiaa
vakavammasta tuotannosta.
Sinfonia № 1 on osoitus hänen laajasta musiikillisesta
tuntemuksestaan. Se kuuluu keskeisesti säveltäjän luomiskauteen, jota Irina
Krivitskaja eräässä kirjoituksessaan kutsuu mefistofeliseksi. Tuohon ryhmään
lukeutuu mm. säveltäjän äidin muistolle samoihin aikoihin luotu Requiem.
Samoihin aikoihin on syntynyt myös musiikki Elem Klimovin elokuvaan Agonia, joka kertoo munkki
Rasputinista viimeisistä vuosista tsaarin hovissa. Omasta mielestäni musiikki
tuntuu demoniselta ja tuo elokuvaan voimallista tragiikkaa.
Muutamia sanoja ansaitsee vielä myös maestro Gennadi Roždestvenski,
jonka valokuvansa oli näyttävästi esillä konserttisalin edessä. Hän on erittäin merkittävä hahmo
Neuvostoliiton ja Venäjän musiikissa, ja ennen muuta hän on todella
voimallisesti esiintynyt Alfred Schnittken musiikin puolesta. Kuten jo totesin,
hän johti ensimmäisen sinfonian ensiesityksen. Tuolloin nimenomaan hänen
ehdotuksestaan Joseph Haydnin jäähyväissinfonia esitettiin konsertin
alkunumerona. Alfred Schnittke on omistanut Gennadi Roždestvenskille muutaman muunkin
sinfonian ensimmäisen lisäksi.
Roždestvenski on tehnyt Schnittken musiikkia tunnetuksi maailmalla. Vahinko vain, että suhteeseen tuli viime hetkellä särö. Se tapahtui hieman ennen säveltäjän kuolemaa, kun Roždestvenski oli valmistamassa Moskovassa Schnittken uusimman sinfonian (№ 9) esitystä. Säveltäjä asui tuolloin Hampurissa. Hän oli hyvin heikossa kunnossa ja oli suurten vaikeuksien kautta saanut sävellyksensä valmiiksi. Schnittke halusi kieltää viime hetkellä sen esityksen. Koska Roždestvenskin mukaan esitystä ei voinut enää perua, Schnittken vaimo esitti siihen muutoksia. Kapellimestari otti ne vastaan mutta petti lopulta lupauksensa. Sinfonia esitettiin alkuperäisessä muodossa. Se oli perfektionismiin pyrkivälle säveltäjälle kova isku. Hän järkyttyi konsertin äänitystä kuunnellessaan, aivan kuoleman kynnyksellä. Se oli ikävä päätös pitkälle suhteelle. (Lähde: https://www.colta.ru/articles/music_classic/7040)
Roždestvenski on tehnyt Schnittken musiikkia tunnetuksi maailmalla. Vahinko vain, että suhteeseen tuli viime hetkellä särö. Se tapahtui hieman ennen säveltäjän kuolemaa, kun Roždestvenski oli valmistamassa Moskovassa Schnittken uusimman sinfonian (№ 9) esitystä. Säveltäjä asui tuolloin Hampurissa. Hän oli hyvin heikossa kunnossa ja oli suurten vaikeuksien kautta saanut sävellyksensä valmiiksi. Schnittke halusi kieltää viime hetkellä sen esityksen. Koska Roždestvenskin mukaan esitystä ei voinut enää perua, Schnittken vaimo esitti siihen muutoksia. Kapellimestari otti ne vastaan mutta petti lopulta lupauksensa. Sinfonia esitettiin alkuperäisessä muodossa. Se oli perfektionismiin pyrkivälle säveltäjälle kova isku. Hän järkyttyi konsertin äänitystä kuunnellessaan, aivan kuoleman kynnyksellä. Se oli ikävä päätös pitkälle suhteelle. (Lähde: https://www.colta.ru/articles/music_classic/7040)
Minulle Schnittken nimi on tullut tutuksi joskus 1980-luvulla, kun kuulin kai radiosta konsertin, jossa esitettiin hänen musiikkiaan. Se jäi mieleen lähinnä siksi, että se poikkesi totutusta. Musiikissa oli oma leimansa. Se saattoi olla lähetys jostain Suomen kesäfestivaalilta. Miehen taustaan ja elämäntilanteeseen en liiemmin perehtynyt. En tiennyt hänen sairastelustaan ja kuolema 90-luvun lopulla tuli minulle yllätyksenä. Kotonani on muutama Schnittken musiikkia sisältävä levy, jotka kaikki olen hankkinut Moskovan konservatorion levynmyyntipisteistä. Niiden joukossa on kolme sinfoniaa (1-3), sarja elokuvamusiikkia, Concerto Grosso № 2 ja alttoviulukonsertto. Ne eivät ole mitään huippulaatua. Viimeisin hankintani - ja laadultaankin jo parempi - on vuonna 2013 äänitetty Requiem.
Levykokoelmiini kuuluva Sinfonia № 1 on äänitetty vuonna 1987. Siinä Neuvostoliiton kulttuuriministeriön sinfoniaorkesteria johtaa kukas muu kuin Gennadi Roždestvenski. Se on pituudeltaan lähes 65 minuuttia. Pietarin konserttiesitys kesti alle tunnin (50-55 min). Levytyksessä ja konserttiesityksessä tuntuisi olevan pituuden lisäksi myös muita eroja. Ne kai selittyvät musiikkiin kiinteästi sisältyvällä improvisaatiolla.
Gennadi Roždestvenskin olen nähnyt ainakin kerran
luonnossa. Se tapahtui Moskovan konservatorion juhlasalissa toukokuun 27.
päivänä vuonna 2016. Maestro oli kunniavieraana konsertissa, joka oli omistettu
hänen 85-vuotissyntymäpäivälle. Mies itse oli vielä ainakin tuolloin täysissä
sielun voimissaan. Omaa kapellimestarin uraansa hän ei ollut vielä lopettanut.
Pian tuon jälkeen löysin Medicin (Medici.tv) kokoelmista dokumenttielokuvan.
Sen myötä miehen ura ja persoona tuli niin tutuksi, että luettuani kesällä
hänen kuolemastaan minulla tuli pala kurkkuun. Mies oli sitkeästi taistellen
luonut oman uransa, pitänyt oman päänsä eikä koskaan alistunut Neuvostoliiton
kommunistisen puolueen suoraan määräysvaltaan.
….
Siirrytään Pietarin Filharmonian Suureen konserttisaliin,
joulukuun alkupäiviin. Ensiksi on mainittava, että ylipäänsä tuossa illassa oli
mukana nostalgiaa. Taidettiin elää 70- ja 60-lukujen vaihdetta, kun siinä
salissa viimeksi kävin. Tuntui juhlavalta, mikä entisestään kohotti tunnelmaani.
Otin herkemmin musiikin vastaan. Salin mahtavat kattokruunut suorastaan
mykistivät loistollaan.
Ja olihan se villi kokemus. Schnittken sinfonia sai yleisön
räjähtämään. Konsertin alkuosassa soi Haydnin jäähyväissinfonia oli johdantoa
varsinaiseen päänumeroon. Vanha maailma jätti jäähyväisiä, uuden maailman kaaos
odotti kulisseissa.
Aluksi muutama sana Haydnin Jäähyväissinfoniasta. Siinä on neljä osaa:
(1) Allegro assai;
(2) Adagio;
(3) Menuet. Allegretto;
(4) Presto. Adagio.
Haydn soi herkän läpikuultavasti. Viulujen saundissa oli
jotain ainutkertaista. Toisen osan Adagio on kaunista ja tunnelmoivaa.
Neljännen osan lopussa sen melodia soi uudestaan. Siihen liittyy sinfonian
yllätys, joka saattaa saada siitä tietämättömän katsojan hämilleen. Soittajat
poistuvat vähin erin esiintymislavalta orkesterin soittaessa toisen osan
adagiota. Lopussa paikalle jää vain kaksi viulua.
Tähän liittyy tarina. jonka luin konsertin
ohjelmalehtisestä.
Joseph Haydn oli Unkarin prinssi Nikolaus Esterhazyn palveluksessa
johtaen hänen kamariorkesteriaan. Orkesteri oleili maalla Esterhazyn kartanossa
ja soittajat pitkästyivät oloonsa. He kaipasivat kovasti perheensä luo
Eisenstadtin kaupunkiin. He valittivat siitä Haydnille. Tämä pisti tuulemaan.
Hän sävelsi sinfonian, juuri tämän 45. sinfoniansa, joka päättyi tuohon
poistumiskohtaukseen. Lopussa soittamaan jäi vain kaksi viulistia: säveltäjä itse ja hänen
konserttimestarinsa. Sinfoniallaan Haydn antoi ruhtinaalle hienotunteisen
vihjeen. Ruhtinaan kerrotaan ymmärtäneen, mitä takana piili. Pian hovi palasi
orkesterin kanssa Eisenstadtiin. Myöhemmin sinfoniaa on alettu kutsut
”Jäähyväissinfoniaksi”.
Minulle tuo sinfonia osoitti ennen muuta, että orkesteri on
todella laadukas. Se oli iloa korvalle ja sielulle, mutta samalla on todettava,
että ajatukset olivat koko ajan Schnittken sinfoniassa. Koin koko esityksen
vain kovempaa koitosta edeltävänä rentoutussoittona. En pitkästynyt. Soitto olisi saanut jatkua.
Väliaikana kansa ryntäsi lämpiöön. Melko pian alkoivat kellot soida. Oli
Schnittken vuoro.
Schnittken sinfonialla on kaikesta radikaalisuudestaan huolimatta
perinteinen rakenne:
(1)
Senza Tempo. moderato;
(2)
Allegretto;
(3)
Lento;
(4)
Lento. Moderato.
Schnittken teos yllätti ja jopa järkytti heti
alkuunsa…. Lyömäsoittajat – tai ehkä
heitä oli vain yksi - olivat paikoillaan ja sieltä alkoivat kellot kilkattaa
kuin viimeistä päivää. Ääni muistutti kirkon kelloja. Se oli kuin kutsu
soittajakaartille, joka ryntäsi paikoilleen sekamelskaisessa tunnelmassa alkaen
heti soittaa kuka mitäkin sekavaa hälyääntä. Kapellimestari ilmestyi pian
paikoilleen, kuin varkain. Hänen käden liikkeensä hiljensi orkesterin. Hän
antoi merkin ja samassa orkesteri aloitti jäsentyneen soittonsa. Perinteinen
sinfonia oli saatu liikkeelle.
Yleisö elää soitossa mukana, on aivan kuin matkattaisiin
läpi musiikin historian. Väliin jazz-ryhmä saa vapaudet improvisoitiin. Sopusointuun
tulee välillä esteitä mutta aina palataan perinteen helmaan. Yleisö seuraa
valppaana, yllätyksiä on riittämiin. Siitä
orkesterin tavallista laajempi kokoonpano pitää huolen.
Puolen välin jälkeen sekoittaa uusi soitin orkesterin pakan.
Se on urut, joiden ylhäällä leijaileva pitkä linja tuo hälyn keskelle uudenlaista
harmoniaa ja samalla sinfoninen jännite yhdistyy alun kirkonkellojen kutsuun.
Se tuntuu jäsentävän kokonaisuutta. Tämäkin toki kestää vain oman hetkensä.
Mefisto pääsee taas jatkamaan kiemurteluaan.
Konsertissa aloin pohdiskella säveltäjän uskonnollista
sanomaa. Siihen löytyy kyllä viitteitä myös muusta tuotannosta.
…
Osana sinfonian ”happening-luonnetta” on se, kun orkesterin
jäsenet poistuvat välillä lavalta. Ensi kerran liikehdinnän aloittavat huilut,
toisen kerran se lähtee alttoviulusta. Tuolloin kerralla soittajat palaavat
paikkoihinsa vaskien johdolla surumarssin soidessa. Siitäkin päästään taas vauhtiin. Seikkailu
jatkuu ja katsoja seuraa herkeämättä todellista juonta ymmärtämättä.
Valitettavasti muistini ei salli kuvata tapahtumia yksityiskohtaisemmin. Muistikuva on, että lopussa eletään Haydnin
tunnelmissa ja orkesterin jäsenet poistuvat paikoiltaan palaten tosin takaisin.
Yhtäkkiä kaikki on ohitse. On yleisön vuoro mylviä.
Sinfonian on täytynyt olla aikamoinen shokki Gorkin
filharmonian ensi-iltayleisölle vuonna 1974. Hämmennystä on saattanut aiheuttaa
myös jazz-musiikin tuominen klassisen musiikin yhteyteen. Ensi-illassa mukana
soittamassa oli hyvin tunnettu tasokas neuvostoliittolainen jazz-pianisti
Leonid Tšižik ja maineikas Melodia-yhtye. Ja ennen muuta se on ollut Gorkin filharmonian
sinfoniaorkesterin soittajille todellinen haaste. Esikuvia ei heillä ollut.
Piti luottaa kapellimestarin ohjeisiin. Ja taustalla saattoi väijyä puolueen
valvova silmä.
Ensi-illan jälkeen lehdissä kuvattiin konserttia ”happeningiksi”.
Siinä on mukana ainakin piraus halveksuntaa, sillä kirjoittaja oli käyttänyt
anglisismia, millä musiikki haluttiin leimata ”länsimaiseksi hapatukseksi”. Se
ei kuitenkaan Schnittken uraa hidastanut, vaikka länteen hänellä ei ollutkaan
asiaa ennen kuin 80-luvun lopulla, kun ilmapiiri alkoi glasnostin myötä vapautua.
Jostakin olen lukenut, että Moskovassa sinfonia esitettiin
ensimmäisen kerran vasta 1987. Se olisi siis sama esitys, joka minulla on
CD-levyllä. Gorkin ensi-illan jälkeen sinfonia esitettiin Tallinnassa, mikä
tuon ajan Neuvostoliitossa oli varmasti sopiva paikka sen esittämiselle. Roždestvenski
on kertonut, että kun hän myöhemmin esimerkiksi Ruotsissa työskennellessään,
kun hän kertoi haluavansa esittää Schnittken ensimmäisen sinfoniaa, niin siihen
reagoitiin lausahduksella ”Oletteko hullu?”
…
Sinfoniasta voi löytää varmasti paljon huomionarvoisia
seikkoja, mutta käsittelen nyt kahta.
Tutkijat ja teoriaihmiset puhuvat kollaasitekniikasta, mikä
tässä tarkoittaa sinfoniaan sisältyviä moninaisia lainauksia eri historian
kausilta ja eri säveltäjien teoksista. Niitä on sitten yhdistelty yllättävästi
yhteen. Lainausten määrä on runsas. Luulisin, että harva kykenee ne kaikki löytämään.
Eräät selvimmät onnistuin minäkin tunnistamaan, tosin aina ei muistini voinut
sitä yhdistää oikeaan teokseen.
Poimin tähän viittauksia, jotka on mainittu ohjelmalehtisen esittelytekstissä
ja tutkija Valentina Holopovan kirjassa. Keskeiset lainaukset tulevat luonnollisesti
juuri Haydnin ”jäähyväissinfoniasta”. Klassisen musiikin osalta katkelmia
löytyy Beethovenin viidennestä sinfoniasta, Tšaikovskin ensimmäisestä
pianokonsertosta, Edvard Griegin Per Gyntistä, Chopinin surumarssista (ja
muustakin surumusiikista), eräästä Straus-nuoremman valssista ja
keskiaikaisista gregoriaanisista melodioista (”Sanctus” ja ”Dies Irae”). Mukana
on Concerto Grossoa J. S. Bachin ja A. Vivaldin tyyliin. Itse olin kuulevinani
siellä Rahmaninovia, mutta siitä en ole löytänyt missään mainintaa. Ja olen aivan varma, että eräässä vaiheessa
soi Mozart, muttei siitäkään taideta mainita missään.
Jazzin ja kevyen musiikin perinteitä on niin ikään käytetty
huomattavan paljon. Sinfoniasta on kuultavissa erilaisia ns. kevyen musiikin tyylejä:
on tanssiaismusiikkia, twistiä, foxtrottia ja muuta viihdettä. Ostamani äänitteen esittelytekstissä
mainitaan jopa suomalainen letkajenkka. Sitä en kyllä konsertissa kuullut. Sen
sijaan tuossa äänitteessä, sinfonian loppuvaiheissa kuulin muutamia tahteja
jenkkaa, joka jollain etäisellä tavalla muistuttaa letkistä.
On vielä lisättävä, että niin viihteen melodiat kuin
klassiset sävelet saavat sinfoniassa aivan oman tyylisävynsä. Esimerkki
surumarssi saa groteskeja piirteitä. Itselläni nousee kyllä eräissä kohdin
mieleen neuvostotodellisuus. Säveltäjä on uskaltautunut luomaan parodisia
sävyjä oman yhteiskuntansa viralliseen poliittissävyiseen perinteeseen. Ehkä
kuitenkin tuon ajan kuulija on kokenut nuo viitteet eri tavalla.
Toinen seikka koskee sinfonian kokonaisrakennetta, sen
ominaispiirteitä. Nyt viittaan myös Schnittken omiin kommentteihin.
Ensimmäisenä Schnittke itse on halunnut painottaa sen
kaksijakoisuutta: se on yhtäältä muodoltaan perinteinen sinfonia, toisaalta se
on selkeä ”antisinfonia”. Sen dramaturgia
on rakentunut noiden vastakkaisten puolten vastakkainasetteluun ja keskinäiseen
vuorovaikutukseen. Sinfoniassa on kontrolloitua improvisaatiota, ja myös täysin
vapaata soitantaa. Niiden vastapainoksi säveltäjä on liittynyt mukaan tiukasti
teemaan sidottuja katkelmia. Disharmonian vastapainona on harmonia. Groteskin
ilmaisun vastaparina on ylevä sankaritarina. Minä itse koin sinfoniaa
kuunnellessani, että ajoittain kuuluva harmonia kuin myös sankarillinen
beethovenmainen musisointi toivat kuulijalle levähdyshetken. Kaaoksesta oli
päästy järjestyksen polulle.
Sinfonia on todellakin järjestyksen ja kaaoksen
kaksinkamppailua, tai ainakin ne ovat sinfoniassa vastaparina. Siitä nousee
mieleeni maailmankuulun psykologin Jordan Petersonin kirja 12 elämänohjetta – käsikirja kaaosta vastaan, josta olen vastikään
kirjoittanut blogitekstin.
Siinä kyse on maailmastamme, jossa kaaos ja järjestys ovat jatkuvassa
keskinäisessä kamppailussa. Peterson viittaa taolaisuuden perusajatukseen,
jossa kaksi vastavoimaa jin (yin) ja jang (yang) kamppailevat keskenänsä. Sen
symboliikkaan liittyy tunnus, jossa kaksi käärmettä syövät toistensa häntiä.
Kaaos ja järjestys ovat toistensa vastinpareja. Kummassakin on toisen siemeniä,
ne elävät toisen sisässä ja voivat vaihtua toisikseen. Tämä tulee selkeästi
Schnittken sinfoniassa mieleen.
Tämä kamppailu tulee mielestäni Schnittken sinfoniassa
lihaksi. Schnittke itse ei taolaisuuteen viittaa. Hän puhuu harmonian ja
disharmonian vastinparista. Siinä ollaan kuitenkin kiinni samassa elämässä,
josta Peterson kirjoittaa. Sinfoniaa kuunnellessa tuo kaaoksen ja järjestyksen
kaksinkamppailu tuli hyvin konkreettisesti vastaan. Koin esiintymislavan olevan
välillä kuin taistelukenttä. Etsittiin harmoniaa mutta aina jossakin otettiin
harha-askelia. Ja harmonia ilmeni eri
lailla, myös moderni jazz ottaa välillä näyttämöllä vallan.
Pantakoon merkille, että tuo jazzin käyttö ei ollut tuolloin
vuonna 1974 mitenkään uutta, vaikka tosin uskon, että Gorkin yleisö on joutunut
esityksen aikana hämmennyksiin. 60-luvulla käytti Rodion Štšedrin
pianokonsertossaan № 2 hyvin rohkeasti Modern Jazz Quartetin soittoa
mukailevia saundeja luoden teokseensa villin tunnelman. Siitä hän joutui
ainakin puhutteluun, mutta sai kuitenkin jatkaa vapaasti säveltäjän uraansa. Samanlaista avandgarde-tyyliä hän loi myös
venäläisestä kansanmusiikista.
…
Netistä löytyy dokumenttielokuva, jossa pääosassa on Irina
Schnittke, säveltäjän leski. Ohjelmassa on myös säveltäjän omaa puhetta ja aforismin tapaisia lausumia. Ensimmäistä sinfoniastaan hän toteaa, että siinä on ylimmän ja
alimman voiman keskinäistä vuorovaikutusta. Ollaan tyhjyyden rajamailla,
vakavuuden rajoilla.
Disharmonian ja harmonian suhteesta Alfred Schnittke on
kirjoittanut päiväkirjaansa:
”Minulla on sellainen tunne, että
minua koko ajan vie eteenpäin jokin voima.
Siitä olen saanut varmuudentunteen, että on olemassa jokin korkein
järjestys. Se mikä luo maailmassamme disharmoniaa, on käsittämätöntä. Se on
sitä mitä Ivan Karamazov ei voinut käsittää.”
Irina-vaimo kertoo dokumentissa, kuinka hän kerran oli
nähnyt miehensä työhuoneessa työvaiheessa olleen ensimmäisen sinfonian. Hän oli
partituuria katsellessaan ihmeissään.
Alfred sävelsi suoraan ilman raakatekstiä. Miten tuo kaikki oli mahtunut
hänen päähänsä, vaimo ihmetteli.
Vaimon mukaan hän oli onnellinen siitä, että hän sai säveltää
aina sitä mitä hän itse halusi eikä hänen tarvinnut säveltää sellaista, mistä
hän ei tykännyt. Hänen ei tarvinnut ajatella liikaa sitä, miten hänen työnsä
otetaan vastaan.
Gennadi Roždestvenski kertoo, kuinka Schnittke
oli hänelle kerran luovuttamassa nuottejaan. Siinä oli tahdin pituisen tauko ja
mukana fermaatti. Piti siis olla täysi hiljaisuus ja sen piti kestää pitkään. Schnittke
kirjoitti vielä nuottiviivaston alle kolme fortea. Siitä tuli huutava
hiljaisuus. Tuo tahti forte-merkintöineen on ikuistettu Schnittken hautamuistomerkkiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti