Jordan B. Peterson:
12 elämänohjetta.
Käsikirja kaaosta
vastaan.
Suomennos Tero Valkonen.
WSOY 2018
Kirja on maailmanlaajuinen bestseller. Tekijä on
kanadalainen psykologian professori, joka lienee jo kaikille tuttu. Hän
kiertelee nykyisin maailmalla luennoimassa täysille saleille, kävi sunnuntaina
4. marraskuuta myös Helsingissä. Youtube on tehnyt hänet kansainvälisesti
tunnetuksi. Valtava kiinnostus kertoo siitä, että hänellä on meille oma painava
sanomansa.
Teoksen suomenkielisen laitoksen sisäkannessa on kirjasta
hyvin kuvaava luonnehdinta, joka on poimittu Svenska Dagbladetista:
”Self help -kirja niille, jotka
eivät lue self help -kirjoja. Hengellinen opas niille, jotka eivät piittaa
hengellisyydestä. Raamattu niille, jotka eivät usko Jumalaan.”
Petersonin kristillinen tematiikka ja käsittelytapa on
herättänyt paljon keskustelua ja polemiikkia.
Olen eräästä kirjoituksesta lukenut, että hän on järjestänyt jopa vanhan
testamentin tarinoihin liittyviä luentosarjoja. Samalla kuitenkin todetaan,
että Raamattu ja kristillisyys on hänen heikoin puolensa.
Kirjan viittaukset kristinuskoon ovat viittauksia kulttuuriperintöömme. Teologi löytää sieltä varmasti kritisoitavaa. Youtubessa on katolisen piispan (nimeltään Barron) video, jossa hän käsittelee Petersonia. Hän suhtautuu Petersoniin hyvin positiivisesti, arvostaa mm. sitä, että monet nuoret miehet ovat löytäneet Petersonista tukea omalle kasvulleen. Ainoan kritiikkinsä hän esittää videonsa lopussa. Se on teologin näkökulma. Hän löytää Petersonin ajattelusta gnostilaisia piirteitä. Gnostilaisuus teologisena suuntauksena tuntuu liian epämääräiseltä, jotta sitä kannattaisi käsitellä. Ymmärrän kirkon miesten ja naisten huolta, sillä Jordan Peterson tuo Raamatun tulkintaan ja sen henkilöihin virallisista kaanoneista poikkeavia näkökulmia. Samalla myös se kirkon keskeinen sanoma jää toissijaiseksi.
Yhtä kaikki, kirja on täyttä rautaa. Ei se ole nuorten
miesten kirja. Youtubessakin näkyvillä olevien keskustelutilaisuuksien
perusteella se näyttää kiinnostavan yhtä lailla nuoria naisia. Peterson
uskaltaa kyseenalaistaa monia nykyisin vallalla olevia käsityksiä mm.
poliittisesta korrektiudesta, vihapuheesta ja feminismistä Hyvä, että meitä
ravistellaan ja ihmiset rohkaistuvat luomaan oman näkemyksensä ja asettua
kaikenlaista asenteellista pakkosyöttöä ja heppoisesti perusteltuja ideologioita
vastaan. Se on tervettä. Tämän vuoksi
Peterson tuo mielestäni maailmaan toivoa.
Suomenkielisen version takakannessa kirjan sanotaan
vastaavan kysymykseen, mikä on hyvän elämän salaisuus. Se kuvataan rohkeaksi,
innostavaksi ja provosoivaksi teokseksi, joka ”laittaa lukijan pohtimaan
paikkaansa maailmanjärjestyksensä”. Peterson kiistää olevansa poliittinen toimija.
Käsitykseni mukaan monet nuoret ovat kyenneet irtautumaan poliittisista ideologioista,
kun ovat ruvenneet pohtimaan asioita omaehtoisesti. Valtaideologioiden
kannattajat eivät tästä suuntauksesta tietenkään pidä.
Ohjeita teoksessa kyllä annetaan, mutta nähdäkseni Peterson
esittelee ennen muuta oman maailmankatsomuksensa perustan, jonka hän on
kirjoittanut elämänohjeitten muotoon. Jossain katsomassani keskustelussa hän
toteaakin kirjoittaneensa ohjeet itselleen, että voisi selviytyä elämän
ristiaallokossa menettämättä rehellisyyttään.
Kirjan parissa ei kannata eikä voikaan kiirehtiä. Minulle se
oli pitkä lukuprosessi. Luin sitä, kun hetki oli sopiva. Makustelin ja
punnitsin. Iltaisin vuoteessa taisin välillä torkahtaakin, jouduin paremmalla
hetkellä palaamaan tekstiin. Kun halusin kirjoittaa, jouduin vielä syventymään
kohtiin, joihin en ollut saanut otetta. Niin kirja avautui. Kirjoittaminen
viivästyi vielä enemmän, kun päätin tutustua lähemmin youtubessa esiintyviin
Petersonin luentoihin ja keskusteluihin. Sieltä löytyikin varsin raikasta
katsottavaa. Yksi kiinnostavimmista on Oxfordin yliopistossa
pidetty luento ja siihen liittyvä keskustelu. On ilo nähdä paikalla salin
täydeltä nuorta uteliasta yleisöä.
Kirjoittaja osaa panna itsensä likoon, sekä kirjassaan että
luennoillaan. Varsin koskettavaa on lukea kirjassa eri asioiden lomassa tarinaa
hänen perheestään ja eritoten tyttärensä sairaudesta.
Ennen kirjan hankkimista olin tutustunut Petersoniin
muutaman kirjoituksen kautta. Youtubessa olin nähnyt yhden keskustelun, sen
suomennetun, jossa hän saa aseettomaksi vastaväittelijänä toimineen
feministitoimittajan. Varsinaisen ostopäätöksen tein luettuani Timo Vihavaisen
kirja-arvion. Näin Vihavainen aloittaa kirjoituksensa:
”On pakko sanoa, että suhtauduin
hyvin epäluuloisesti kirjaan, jonka kerrotaan olevan maailmanlaajuinen
bestseller. Jordan Petersonin kirjaa ei kuitenkaan kannata kavahtaa sen suosion
takia. Kyseessä voi pikemmin olla terve reaktio erinäisiin kulttuurin hajoamisilmiöihin.”
Sitten Vihavainen siirtyi käsittelemään Aleksandr Solženitsynin
elämää, jonka hän kertoi olevan yksi Petersonin kirjan sankareista.
Osamotiivina valintaani oli myös hänen poliittisen
korrektiuden kritiikkinsä. Olin kuunnellut radiossa kirjailija Joonas Konstigin haastattelun, jossa
tämä esittelee Petersonin ajatuksia. Siitä kautta tuli tutuksi mm. se, miksi
Peterson kieltäytyi käyttämästä eräästä henkilöstä he ja she -pronominien
sukupuolineutraalia vaihtoehtoa. Konstigin levollinen selitystapa vakuutti.
Haastattelun myötä tutustuin ensimmäisen kerran Petersonin
totalitarismikritiikkiinsä, jossa karkeasti kuvaten ydinajatuksena on, että millekään
erityiselle ryhmälle ei pidä antaa erioikeuksia. Silloin ollaan totalitarismin
polulla.
Tärkeä osa kirjan kokonaisuutta on kirjan alussa oleva tohtori
Norman Doidgen esipuhe, orientaatiotaustaa antava teokseen johdatteleva
artikkeli. Sen myötä Petersonin elämänura tulee tutuksi. Doidge luo henkilökuvan
ystävästään ja opiskelukaveristaan, jonka kanssaan hän nuorena on monta kertaa
ajautunut väittelyyn. Doidge hahmottaa myös Petersonin suosion syitä pohtien
myös sitä, mitä tarjottavaa hänellä on opiskeleville nykynuorille.
Doidge käsittelee syitä Petersonin
totalitarismia ja Neuvostoliittoa koskevalle harrastukselle, sitä kuinka se sai
alkunsa ja kuinka intohimoisesti tämä harrastukseensa suhtautui. Doidge
häkeltyi käydessään ensimmäisen kerran Petersonin kotona. Se oli täynnä
kaikenlaista neuvostoliittoaiheista taidetta ja materiaalia.
Doidgea ja Petersonia yhdistää se, että molemmat opiskelivat
aluksi politiikantutkimusta mutta vaihtoivat sitten alansa psykologiaan.
Perusteet alan vaihdokselle olivat samat. Politiikantutkimus ei antanut keinoja
ymmärtää natsismin nousua, totalitarismia ja ennakkoluuloja. Doidge alkoi
aluksi alkuperäisen alansa rinnalla opiskella alitajuntaa, psykologiaa,
psykiatriaa, aivotutkimusta... Yhteiset kiinnostuksen kohteet loivat miesten
väille keskusteluyhteyden, joka osoittautui hyvin luovaksi. Sittemmin Doidge
kävi Petersonin luennoilla ja ihastui Petersonin tapaan luennoida,
”improvisoida puhuessaan kuin jazz-muusikko”. Kaiken tuon jälkeen hän myös
pystyi vielä tekemään aiheesta kattavan tiivistelmän. Hän oli taitava tukemaan
opiskelijoita, kannustamaan heitä syvällisempään pohdintaan. Näin nämä oppivat
suhtautumaan myös omaan elämäänsä vakavammin.
Mitä sitten Jordan Peterson antaa meikäläisen kaltaiselle
vanhuuden kynnyksellä olevalle eläköityneelle miehelle. Eräässä keskustelussa –
taisi olla jo yllä mainitussa Oxfordin yliopistossa – eräs vanha nainen
harmittelee, että on saanut lukea Petersonin ajatuksia vasta siinä iässä.
Myönnän harmittelevani samaa, ainakin hiukan. Ehkä urani olisi muotoutunut
toisenlaiseksi, eikä se välttämättä olisi ollut parempi ratkaisu. Mutten sitä en
nyt arvioi. Vastaan kysymykseen, mitä Peterson minulle ja minun ikäiselleni
antaa. Osin se varmaan antaa samaa, mitä
nuorelle sukupolvelle. Minun ei vain tarvitse enää tehdä elämänurasuunnitelmaa,
ei pohtia tulevaa ammattiani eikä liioin kantaa huolta siitä, miten luon
tulevaisuudessa parisuhteeni. Petersonin ajatukset antavat minulle itsekunnioitusta,
rohkeutta elää, kohdata lähimmäisiäni, tehdä arkipäivän ratkaisuja. Olen
varmaan nyt tietoisempi itsestäni ja pystyn tekemään elämässäni tarvittaessa
vielä käänteentekeviäkin ratkaisuja. Ja todettava on, että hän antaa minulle
paljon avoimemman ja levollisemman mielen. Näen, että ihmiskunnalla on kuitenkin
vielä toivoa jäljellä.
Kirjan alaotsikossa todetaan, että se on käsikirja kaaosta
vastaan. Elämänohjeet auttavat lukijaa elämänhallintaan. Peterson lähtee
liikkeelle ihmisen biologisesta perustasta, etenee mielen hallintaan ja
tavoitteellisuuteen. Mukaan tulee toinen ihminen, kanssakäyminen. Siitä mennään
vielä laajempaan piiriin. Välillä Peterson menee jo hyvin henkilökohtaiselle tasolle.
Paljon tilaa saa hänen tyttärensä sairauskertomus. Hän käsittelee eräitä
kipeitä terapiatapauksia, kertoo umpikujaan joutuneista ystävistään ja tuo
esille naapurisuhteisiin liittyviä kiputiloja. Perspektiivi laajenee ja lukija
saa keinoja, joiden avulla hän pystyy luomaan oman elämän kaaokseensa
järjestyksen, torjumaan siihen vaikuttavan ulkopuolisen häirinnän.
Teoksessa viitataan länsimaisen kulttuurimme kivijalkaan, tärkeisiin
perusteoksiin ja kaikkien tuntemien merkkihenkilöiden ajatuksiin. Eräät
Raamatun keskeiset henkilöt tulevat meitä lähemmäksi, eikä muitakaan uskontoja
ole unohdettu. Useat eri kirjailijat, filosofit ja psykologit saavat siinä
tilaa. Aleksandr Solženitsynin olen jo yllä maininnut. Hänen elämänvoimansa ja
halunsa selvitä kauheista vankileirikokemuksista kelpaa oivaksi esimerkiksi.
Eikä kyse ole vain selviämisestä vaan myös siitä nöyryydestä ja uutteruudesta,
jonka ansiosta hän pystyi jatkamaan elämässä eteenpäin ja luomaan ihmiskunnan
tietoisuuteen totalitarismin luomat kauheudet. On ihme, että hän pääsi
nousemaan katkeruuden yli.
Fjodor Dostojevski on toinen tärkeä kirjailijanimi. Rikosta ja rangaistusta Peterson kutsuu
eräässä kohdin ”mahdollisesti kaikkien aikojen parhaaksi romaaniksi”. Minulle
jäi mieleen myös Kirjoituksia kellarista
-teoksen itsekeskeinen päähenkilö, joka tulee vastaan kolmannen ohjeen
yhteydessä. Eikä tietysti myöskään Karamazovin veljesten Suurta
inkvisiittoria ole unohdettu.
Jo ylläkin mainitsemassani Oxfordin tilaisuudessa eräs
opiskelija kysyy Petersonilta tarkemmin hänen suhteestaan venäläiseen
kirjallisuuteen ja kulttuuriin. Hän mainitsee Mihail Bulgakovin ja hänen
teoksensa Mestari ja Margarita
(suomennettu nimellä Saatana saapuu
Moskovaan). ”it’s like a complex dream”, Peterson toteaa. Se on siis
hänelle kuin monimuotoista unta ja lisää, ettei hän osaa siitä kertoa. Tuo
kertoo jotain Petersonin Venäjä-harrastuksen syvyydestä. Bulgakovin teos avaa
jotain olennaista neuvostototalitarismista. Hän ei halua pilata teosta turhalla
analyysilla.
Edellä olevaan on lisättävä vielä Petersonin perehtyneisyys
neuvostoliittolaiseen tieteeseen. Neuropsykologi ja aivotutkija Aleksandr
Lurija ja hänen oppilaansa ovat tulleet hyvin tutuiksi.
…
Myös itäiset uskonnot ovat Petersonin teoksessa ja ylipäänsä
hänen puheissaan keskeisesti esillä. Itse asiassa jo kirjan alaotsikossa hän
viittaa välillisesti taolaisuuteen. Buddhan ajatus elämästä kärsimyksenä on Petersonin
ajattelun kivijalkaa.
Kirjan todetaan olevan käsikirja kaaosta vastaan. Kaaos
viittaa tässä yhteydessä elämän ja ympäröivän luonnon vastinpariin – kaaokseen
ja järjestykseen. Niiden keskinäinen suhde näkyy taolaisessa jin ja jang
-symboliikassa. Petersonin tulkintaa mukaillen siinä on musta ja valkoinen
käärme, jotka syövät toistensa häntiä. Valkoisen käärmeen päässä on musta
piste, mustan käärmeen päässä valkoinen piste. Se merkitsee, että kaaos ja
järjestys ovat toistensa vastinpareja ja voivat vaihtua toisikseen.
Vilkaistaan, mitä Tauno-Olavi Huotari ja Pertti Seppälä
toteavat yinistä ja yangista teoksessaan Kiinan kulttuuri (neljäs
painos, Otava 2002). Heidän mukaan ne ovat kosmisia perusvoimia. Yinin ja yangin rytmistä vaihtelua kutsutaan ’perinteisen Kiinan kemian ja
fysiikan ensimmäiseksi laiksi’. Huomataan, että he käyttävät erilaista oikeinkirjoitusta.
He korostavat, että kyse ei ole länsimaisesta hyvän ja pahan vastakohtaparista.
Yin ja yang ovat toisiaan
täydentäviä ja tasapainottavia. Kummassakin osassa on toisen siemeniä, niiden
vaihtelu on luonnollista: mitä suuremmaksi toinen nousee, sitä pikemmin toinen
alkaa vuorostaan kasvaa saaden lopulta ylivallan. (s. 482.)
Petersonin mukaan ympäröivä luontomme ei ole staattinen vaan
muuttuvainen. Luonnossa ollaan tuon
kahden vastinparin välimaastossa. Luonnonvalinta toimii.
Ihmisen elämä on pyrkimystä luoda kaaokseen järjestys. Jin symboloi feminiinisyyttä, jang
maskuliinisuutta. Maskuliinisuus kuvaa järjestystä, feminiinisyys kaaosta. Siitä
ei saa tehdä liian suoria päätelmiä, perinne on jaon aiheuttanut.
Ihmisyhteiskunnan perustava hierarkkinen rakenne on maskuliininen. Kaaos on
sisällöltään tuntematon ja yhdistyy symbolisesti feminiiniin. Se merkitsee
ensiksi sitä, että olennot ovat syntyneet äidistä. Kaaos on alkulähde. Se
kuvastaa Petersonin mukaan myös seksuaalisen valinnan armottomuutta Naiset ovat
puolisoidensa valinnan suhteen valikoivia. Naisen ”ei” on vaikuttanut mieheen
hyvin monella tasolla.
Päätin lopulta käsitellä myös ohjeita yksittäin, mistä
syystä kirjoitukseni venyy. Eräisiin olen keskittynyt perusteellisemmin, eräät
ohitan lyhyillä kommenteilla tai lausahduksilla.
Ohje 1: Seiso
suorassa hartiat takana - "Stand up straight with your shoulders
back"
Ensimmäinen ohje on lyhyt ja ytimekäs: Seiso suorana hartiat
takana. Se on kehotus huolehtia omasta itsestä. Ulkoisella olemuksellamme viestimme
ulkomaailmalle kantavamme vastuumme elämästämme. Lapsuuden tiedostamaton paratiisi on päättynyt,
on oltava valmiina uhrauksiin.
Peterson lähtee liikkeelle hummereista, niiden elämästä,
valtahierarkiasta ja pariutumisriiteistä. Miksi hummerit? No, koska se on 350
miljoonaa vuotta vanha eläinkunta. Maapallon eläinkunnan biologinen perintömme
avautuu sitä kautta. Hummerinaaraat pyrkivät viettelemään johtavan hummerin,
joka on voittanut koirasten keskinäisen kilpailun. Aggressiivisuus on tehnyt
koiraasta menestyjän. Naaraat reagoivat siihen, koska tämä on suuri, terve ja
voimakas.
Yhtenä alaotsikkona on Voiton
ja tappion neurokemia. Siinä hän kuvaa, kuinka voittajahummerin ja tappiolle
jääneen hummerin aivokemioissa on eroja. Hummerin itseluottamus tai vastaavasti
aristelu riippuu kahdesta kemikaalista, jotka säätelevät neuronien välistä
viestintää. Niiden keskinäinen suhde on voittajalla ja häviäjällä erilainen,
mikä näkyy ulkoisessa olemuksessa. Ne
säätelevät mm. pyrstönheilutusrefleksiä, jonka avulla hummeri pääsee hädän
hetkellä nopeasti turvaan. Kukistetulla hummerilla refleksi aktivoituu
helposti. Sama ilmiö näkyy myös ihmisessä. Esimerkiksi kaltoin kohdellut lapsi
säikkyy helpommin kuin muut ihmiset.
Peterson kehottaa hakemaan innoitusta voittoisasta
hummerista. Ohjeen otsikko tarkoittaa, että ihmisen tulee olla ylpeä itsestään
sekä toimia avoimesti ja rohkeasti ylväänä eteenpäin katsoen. Voittoisa hummeri
nauttii suuresta serotoniinimäärästä. Samoin ihmisenkin tulee olemaan ryhdikäs
ja tarvittaessa jopa vaarallinen. Vahvalla olemuksellaan ihminen kannustaa
serotoniinia virtaamaan vuolaana hermokanavissa. Se on terveyden mittari. Kun
toimit itsetietoisesti, myös muut ihmiset olettavat, että olet pätevä ja
kyvykäs. Saat osaksesi myönteistä palautetta, eikä se ainakaan ahdistusta
lisää.
Neurokemia on hummerilla ja ihmisellä pohjimmiltaan samaa.
Serotoniini vaikuttaa hummerin asentoon ja pakenemiseen. Hierarkian
alempiarvoiset tuottavat sitä vähän. Näin on myös alhaalla hierarkiassa
olevilla ihmisillä. Alhainen serotoniinitaso tarkoittaa heikompaa itseluottamusta,
suurempaa stressireaktiota. Alhainen serotoniinitaso merkitsee vähemmän onnea,
enemmän kipua ja ahdistusta, enemmän sairautta ja lyhyempää elämää.
Tämän ohjeen tarkoituksena on antaa ihmisille elämässä
suuntaa. Peterson ryhtyy myös ravintoneuvojaksi. Ihmisen on pyrittävä
säännölliseen elämään, varsinkin aamuisin on pyrittävä pitämään rytmistä
kiinni. Peterson kehottaa syömään heti
varhain runsaasti rasvaa ja proteiinia sisältävän aterian. Perusteena on se,
että ravinnolla on vaikutuksensa stressireaktioihin. Jos ihmisellä on
verensokeri liian alhaalla, hänestä tulee psykologisesti epävakaa. Ahdistusta
on voitu saada osaltaan vähennettyä terveellisen ravinnon ja säännöllisen
elämänrytmin myötä. Yksinkertaiset hiilihydraatit ja sokeri sulavat elimistöstä
liian nopeasti, siitä ei hyvää seuraa.
Ensimmäinen neuvo sisältää ajatuksen, että olisimme pää
pystyssä, katse eteenpäin avoimina maailmaan ja sen haasteisiin. Emme
käpertyisi itseemme, käpertyisi kokoon vaan ottaisimme sen tilan haltuumme,
jossa kulloinkin satumme olemaan, eläytyisimme, kokisimme ympärillä tapahtuvan,
saisimme rohkeutta osoittaa tunteemme, erilaiset tunteemme, jos siihen on
aihetta. Näin tätä vapaasti tulkitsen. Näistä lähtökohdista siirrytään
eteenpäin.
Ohje 2: Kohtele itseäsi kuin henkilöä, jonka
auttamisesta olet vastuussa - "Treat yourself like someone you are
responsible for helping".
Ihminen ansaitsee kunnioituksen ja lähtökohtaisesti meidän
moraalinen velvollisuutemme on pitää ensin itsestämme huolta. Peterson itse
kannustaa vastaanotoillaan ihmisiä antamaan lähipiirilleen tunnustusta siitä, että
he ajattelevat toisia ja kantavat heistä huolta. Tarvitsemme myötätuntoa, koska
joudumme kuolevaisina ja haavoittuvina usein horjumaan taakan alla.
OHJE 3: Hanki
ystäviksesi ihmisiä, jotka tahtovat parastasi - "Make friends with people
who want the best for you"
Todellinen ystävyys on vastavuoroinen sopimus. Ei siihen
velvollisuuden tunnosta mennä. Ennen kuin jotakuta auttaa, pitäisi selvittää,
minkä tähden hänellä on vaikeuksia. Sinulla ei ole moraalista velvollisuutta
tukea henkilöä, joka tekee maailmasta pahempaa paikkaa. Ei hän ole välttämättä
vain viaton uhri. Toiseksi auttajan on hyvä miettiä, mikä on hänen taustamotiivinsa.
Fjodor Dostojevski kertoo teoksessaan Kirjoituksia kellarista (suomennettu myös nimellä Kellariloukko) katkeroituneesta kaaoksen
ja epätoivon keskellä elävästä ylimielisestä surkimuksesta, joka omassa
kellariloukossaan tekee tiliä elämästään harjoittaen itseruoskintaa. Hän ei
siitä kuitenkaan puhdistu, vaan hän sortuu vielä pahempaan. Hän tarjoutuu
auttamaan Lizaa, joka on aidosti onneton ihminen, vajoamassa
prostituutioon. Itse asiassa ei hän
todella halua auttaa. Hän haluaa vain omilla ”messiaanisilla kuvitelmillaan”
nostaa omaa itserakkauttaan. Toivoo kuvitelmissaan, että Liza heittäytyisi hänen
jalkojensa juureen ja palvoisi häntä.
Miehellä ei ole kykyä pitkäjänteisyyteen. Lopulta hänen
itsekeskeisyytensä, narsisminsa, välinpitämättömyytensä ja pahantahtoisuutensa murtavat
Lizan lopullisesti. Tämänkaltaisessa suhteessa ei ole kyse auttamisesta, vaan aivan
muusta. Se on itsekorostusta, jonka myötä toinen lopullisesti.
Hän viittaa myös omaan terapeutin kokemukseensa. Terapian
ehtona on, että ihminen haluaa parantaa tapansa. Se on välttämätön edellytys,
Hänellä on kokemusta siitä, kun ihminen on pakotettu hakemaan terapiaa. Se oli
hänen mukaansa farssia.
Peterson ottaa vertailukohdaksi ystävänsä Chrisin, josta ei sitten
ollut tosi ystäväksi. Chrisin huumeriippuvuus johti ennen pitkää itsemurhaan.
Hän ei pystynyt itseään auttamaan ei hänestä ollut ystäväksikään. Toistetaan se
vielä: ei ystävää oteta säälistä tai velvollisuudesta.
OHJE 4: Vertaa
itseäsi siihen mitä olit eilen, älä siihen mitä joku toinen on tänään -
”Compare yourself to who you were yesterday, not to who someone else is today”
Ihminen on hukassa, jos hän alkaa esimerkiksi kadehtia pomoaan
ja haluaa päästä hänen asemaansa. Peterson
kehottaa kunkin löytämään sisältään sisäinen kriitikkonsa. On tutkiskeltava
itseään, esimerkiksi mitä sietää, mikä aiheuttaa kaunaa, mistä kaikesta
teeskentelee pitävänsä pelkästään velvollisuudesta ja pakosta. Omista haluista
on tultava tietoiseksi. Se on avain rehellisyyteen.
Älä pyri manipuloimaan maailmaa. Hirmuvaltiaaksi ei pidä
pyrkiä, etsi sisältäsi portti, anna sisimpäsi loistaa maailmalle. Näin Peterson
neuvoo.
On otettava vastuu
itsestä, nähtävä vaivaa selvittääkseen omat asiansa, sen sijaan että jää
pyörimään omine kipuineen ja valheineen itsekeskeisyyden, ylimielisyyden ja
kaunan maastoissa.
Peterson käsittelee
perusteellisesti sitä, mitä usko aidoimmillaan ihmiselle merkitsee. Se on elämän
tasapainottamista, se on sitoutumista hyvyyteen. Se on myös uskallusta pyrkiä johonkin
saavuttamattomaan, rohkeutta uhrata jopa oman elämänsä sen vuoksi. On voitava
avautua myös rationaalisen maailman ulkopuolelle. Toki ennen kaikkea on keskityttävä
nykyhetkeen.
Tuo usko kantaa
senkin yli, mistä historia todistaa toisin. Peterson viittaa Friedrich
Nietzscheen, joka on hänen mukaansa kristillisyyden kenties kaikkien aikojen
paras kriitikko. Hän mielsi uuden testamentin Jumalan länsimaisen historian
suurimmaksi kirjalliseksi rikokseksi. Auschwitzin kokemukset varmasti
vahvistavat tätä väitettä.
OHJE 5: Älä anna
lastesi tehdä mitään, mikä saa sinut suhtautumaan heihin kielteisesti – ”Do
not let your children do anything that makes you dislike them”
Nyt siirrytään lapsiin ja kasvatukseen. Peterson on kyllä
nähnyt saman kuin mekin. Joskus lapset vievät vanhempia eikä päinvastoin.
Vanhemmat miettikööt, ovatko he lapsellensa vanhempia vai pelkkiä ystäviä. Lapset
tarvitsevat äitiä ja isää tuomaan heille turvaa.
Ohje 6: Järjestä omat
asiasi kuntoon ennen kuin kritisoit maailmaa – ”Set your house in perfect
order before you criticize the world”
On huomattava, että suomenkielisessä versiossa puhutaan
asioista, englanniksi kyse on talosta. Merkitys on toki sama. Talo sopii tässä
kielikuvaksi. Solženitsyn laittoi oman ”talonsa” kuntoon, ei vajonnut
katkeruuteen vaan pystyi luomaan viime vuosisadan yhden merkkiteoksen Vankileirien saariston. Oma sisäinen
koti oli järjestyksessä. Ilmiömäisen muistin avulla hän sai kaiken kirjoitettua
myöhemmin paperille.
Ohje 7: Tavoittele
sitä, mikä on merkityksellistä (älä sitä, mikä on vain hyödyllistä) – ”Pursue
what is meaningful (not what is expedient)”
Tästä ohjeesta kirjoittaessaan Peterson viittaa Dostojevskin
Karamazovin veljeksiin ja erityisesti
sen Suurinkvisiittori-osioon.
Veljekset Aljoša ja Ivan käyvät keskustelua uskosta. Ateisti Ivan kertoo
Kristuksen paluusta maan päälle inkvisition aikaan. Inkvisiittori torjuu
Kristuksen. Tapaamisen päätteeksi Kristus suutelee häntä suulle. Poistuessaan
hän jättää sellin oven auki. Dostojevski on kyllä kristillinen ajattelija,
mutta Ivanin hahmon kautta hän pystyy argumentoimaan kristinuskon olettamuksia
vastaan selkeästi perustellen eikä Kristukselle elämänsä omistanut Aljoša
kykene tyrmäämään yhtään isonveljensä ajatusta.
Descartes löysi itsestään tietoisen, ajattelevan minän ja
lähti tutkimaan maailmaa epäilyksen kautta. Peterson – haluamatta rinnastaa
itseään tuohon filosofiin - toteaa, että
hän lähti vuonna 1984 samalle tielle. Darwinin teorioiden myötä hän hylkäsi
nuoruutensa pinnallisen kristinuskon. Sosialismin hän tajusi -kiitos George
Orwellin – saavan enemmän innostusta rikkaiden ja menestyvien inhosta kuin
välittämisen tunteesta köyhiä kohtaan. Hänelle ”sosialistit olivat
pohjimmiltaan kapitalistisempia kuin kapitalistit itse”.
Merkityksellinen tarkoittaa Petersonille tasapainoa kaaoksen
ja kurinalaisuuden välillä, sen tarkoituksena on tuottaa kaaoksesta uutta
järjestystä. Merkitys tarkoittaa runsaamman elämän polkua.
Ohje 8: Puhu totta –
tai älä ainakaan valehtele – ”Tell the truth – or, at least, don't lie”
Tämän luvun käsittelen perusteellisemmin. Eräässä
haastattelussa Peterson toteaa, että tämä ohje on hänelle ”ehkä” vaikein
toteuttaa. Ehkä-sana on lainausmerkeissä, koska Peterson käytti sitä vastauksessaan. Hän koki kysymyksen jossain määrin vaikeaksi, epävarmuus näkyi.
Hän aloittaa muistolla opiskeluajoilta. Hän oli
opiskelijaryhmän mukana vierailemassa mielisairaalassa ja joutui siellä
torjumaan ryhmään mukaan pyrkivän pitkäaikaispotilaan. Valkoista valhetta hän ei keksinyt vaan antoi
suhteellisen tylyn vastauksen hauraan ja haavoittuvaisen oloiselle miehelle. Se
tehosi.
Sitten hän kertoo vainoharhaisesta asiakkaastaan, jollaisen tavatessa seuraa pahimmassa tapauksessa pelkkää painajaista. Edelleen hän kertoo entisestä vuokraisännästään. Tämä on vaikea alkoholisti ja läheisriippuvainen, jollaiselle on paras olla tylyn torjuva kuin alinomaa ymmärtäväinen ja hempeä. Raaka totuus vaatii rohkeutta molemmissa tapauksissa, mutta se rauhoittaa.
Tulee juttua
sanojen ja ideologioiden manipuloivasta voimasta. Valheessa elävä ihminen pyrkii
manipuloimaan todellisuutta, havaitsemaan vain haluamansa niin, että vain jokin
ennalta määrätty lopputulos on sallittu. Raaka totuus on hänelle sietämätön.
Todellisuutta on voitava väärentää. Tällainen näkemys johtaa ylimielisyyteen,
vääränlaiseen ylpeyteen. Tässä lienee
kyse unelmahötöstä, jonka viljelemistä on myös suomalaisessa politiikassa
harrastettu.
Peterson kertoo
nähneensä tapauksia, jolloin ihminen on määrittänyt itselleen utopian ja
ryhtynyt sen jälkeen tekemään siitä totta, keinolla millä hyvänsä.
Lapsellisesti muotoiltu päämäärä voi muuttua elämänvalheeksi. Elämänvalhe alkaa
ohjata ihmisen toimia. Pahaa ja väärää
ei enää nähdä. ”Ylpeys rakastuu luomuksiinsa ja pyrkii tekemään niistä
ehdottomia.”
Totuuden näkeminen
ja sen hyväksyminen voi vaatia joskus paljon. Jos ihminen pettää itsensä, ei
puhu totta ja toimii valheellisesti, hän heikentää samalla luonnettaan.
Tuolloin vastaan tulevat vaikeudet on hankalampi voittaa. Todellisuutta ei
valheellisuudella voi parantaa.
”Totuuden
hyväksyminen merkitsee uhraamista – ja jos totuuden on torjunut pitkään,
uhrivelkaa on voinut kasaantua vaarallisenkin paljon”
”Omaan
loistokkuuteensa ihastunut ylpeä rationaalinen mieli on taipuvainen olemaan
noteeraamatta virheitä ja pyyhkimään roskat maton alle.”
Tässä vaiheessa
kirjoitusta mainitaan Sören Kierkegaard, Aleksandr Solženitsyn ja Victor E. Frankl.
Kierkegaardin
ajattelussa on mukana epäaito ihminen, joka ei
puhu omalla äänellään. Aito kykenee oppimaan virheistä, korjaamaan
suuntaa. Epäaito ihminen näkee syyllisen ympäristössä. Kärjistetysti ajatellen
ja äärimmilleen vietynä se voi johtaa totalitarismiin. Työpaikkaympäristössä
epäaidosta ihmisestä esimerkkinä on pikkupomo, joka keksimällä keksii uusia
sääntöjä. Peterson löytää Raamatustakin
kommentin tällaiseen (Mark. 8:36).
Neuvostoliiton vankileirijärjestelmän
Gulagin (”vankileirien saariston”) onnistumisen taustalla oli yleisesti
hyväksytty valhe, kansalaisten taipumus vääristää päivittäisiä
kokemuksiaan. Näin samalla tuettiin
kommunistisen järjestelmän oppeja. Petersonille Solženitsyn on todellinen sankari. Hän on
kirjoittanut totuuden, jolla oli pätevä pohja – oma vankileirikokemus. Sen
myötä kommunistisen ideologian puolustajilta murtui pohja.
Peterson lainaa
natsien keskitysleiriltä selvinneen psykiatri Victor E. Franklin toteamusta:
”Petollinen, epäaito yksilöllisyys on sosiaalisen totalitarismin edeltäjä.”
Petersonille läheiseksi tullut Carl Jung toteaa, että hänen potilaittensa
moraaliset ongelmat ovat epätotuuden tuottamia.
Normaalissa
elämässä on monenlaisia esimerkkejä valheellisuudessa, joka on jäänyt
hallitsemaan arkea. Yksi tällainen on aikamiespoika-käytäntö, jossa vanheneva
äiti jää huolehtimaan kotona ”kellarissa” murjottavasta toimettomasta
pojastaan. Äiti haalii ympäriltään myötätuntoa. Hän yrittää suojella poikaansa
pettymyksiltä. Siitä äidille jää palkinnoksi se, hän ei ole koskaan yksin.
Kaikesta
tällaisesta pääsee eroon, kun ihminen uskoo muuttumisen mahdollisuuteen. Hän
haluaa oppia siitä, mitä ei vielä tiedä. Näin ihminen ottaa vastuun elämästään.
Ihminen pystyy
sopeutumaan ja uhrautumaan rationaalisesti. Petersonin oma teini-ikäinen tytär
kärsi parin vuoden ajan rajuista kivuista lonkan ja nilkkansa tuhoutumisen
vuoksi. Perhe tuki tytärtä kestämään. Pikkuveli luopui monesta asiasta
ollakseen sisarensa tukena. Tytär selvisi ja pystyi saamansa tuen ja
kannustuksen voimalla itsenäiseen elämään.
Peterson ehdottaa,
että ihmiset lakkaisivat huijaamasta itseään. Ihminen voi muuttaa elämänsä
suuntaa asettamalla itselleen päämäärän, johon pyrkiä.
Tässä yhteydessä
Peterson ottaa uusiokäyttöön Sören Kierkegardin luoman käsitteen ”uskon hyppy”.
Kierkegaardille usko on kuin hyppy tuntemattomaan. ”Edessäni on rotko ja minun
on hypättävä ja luotettava siihen, että rotkon toisella puolella on Jumala.” Ihmisen
valinta kohdistuu paradoksiin.
Petersonin
ajattelussa ”uskon hyppyyn” rinnastettava tilanne on sitä, kun nuori ihminen
uskaltaa hypätä syrjään esimerkiksi vanhempien luomista odotuksista, heidän
häntä varten valmistamasta maailmasta. Hän kykenee irtautumaan kodin
valtapiiristä ja tekemään oman ratkaisunsa. Hän lakkaa poukkoilemasta. Hän
oppii luottamaan omiin päätöksiinsä, pyrkii ratkaisemaan vastaan tulevat
konfliktit ja kasvaa niitä selvittäessään vastuullisemmaksi. Etukäteen ei voi tietää, mihin tie johtaa. On
otettava riski. Buddhaa lainaten Peterson toteaa asian raaemmin: elämä on
kärsimystä. Saadakseen tietää tulevaisuutensa ihminen uhraa oman ainutkertaisen
elämänsä. Peterson korostaa, että kyse ei ole alistumisesta vaan
rohkeudesta. ”Se kuvastaa uskoa siihen,
että tuuli puhaltaa laivan uuteen, parempaan satamaan.”
Ihminen tarvitsee
konkreettisen päämäärän, tarkoituksen elämälleen, jotta kaaoksen määrä vähenee
ja elämästä tulee mielekästä. On kuitenkin toimittava rehelliseltä pohjalta.
Olen aikoinani
käsitellyt kirjoituksessani
Jari Ehrnroothin teosta Toivon tarkoitus.
Hänen ajatuksissaan on jotain samaa. Se antaa elämään suuntaa. Ehrnroothilla se
vie sukupolvien yli.
Luvun lopuksi
Peterson tekee hieman vaikeasti tulkittavan yhteenvedon siitä, miten valhe voi
ottaa ihmisen ja hänen maailmansa eri vaiheitten kautta kokonaan haltuun. Kyse
on valheen pyörteestä, josta henkilö ei enää pääse irti. Ku nykymenoa seuraa,
niin kovin tutulta tämä vaikuttaa.
Pienestä valheesta
se alkaa, väliin tulee häpeää, jonka peittämiseen tarvitaan lisää valheita.
Sitten seuraa itsetyytyväisyyttä, ylemmyyden tuntoa, jossa syylliseksi
leimataan ympäristö. Ollaan kummallisessa kierteessä, oraanpyörässä, jossa
vauhti vain kiihtyy. Kun sitten epäonnistumiset alkavat piinata, seuraa
katkeroituminen, ympäristö haluaa hänelle tuhoa. Kosto tulee peliin mukaan.
Ollaan jo helvetin porteilla. Näin
johdattelee valheen maailmaan totalitaristisen yhteiskuntakehityksen ehdoton
asiantuntija.
Peterson antaa
ihmisille selkeän viestin, kehottaa puhumaan totta. ei saa takertua
ideologioihin eikä rypeä nihilismissä. ”Paratiisissa kaikki puhuvat totta.”
Ohje 9: Oleta, että
keskustelukumppanisi voi tietää asioita, joista sinä et tiedä – ”Assume
that the person you are listening to might know something you don't”
Peterson tuo esille tilanteen, jossa psykoanalyysia
tehdessään psykologi voi manipuloida asiakastaan vääristämään todellisuutta ja
muistojaan. Esimerkkinä on pedofilia. Potilasta ohjailemalla potilaasta voidaan
tehdä pedofilian uhri. Muistot ovat kaukaisia ja hämärän peitossa. Suurin
ongelma tässä on se, että syyttömistä voidaan tehdä syyllisiä.
Kiinnitin huomiota myös ns. olkinukkeargumentointiin.
Keskustelussa tai väittelyssä vastustaja voi ruveta helposti yksinkertaistamaan
tai vääristämään toisen näkemystä. Sen tarkoituksena on toisaalta satuttaa eri
mieltä olevaa, toisaalta korottaa omaa asemaa. Tätä kohtaa kyllä nykyisin hyvin
paljon. Näsäviisastelu tuntuu olevan kunniassa.
Peterson kehottaa kuuntelemaan toista. Yksi keino ajatuksen
selkeyttämiseen on tiivistelmä. Jos esittää tiivistelmän toisen toisen
näkemyksestä niin, että toinen osapuoli on sen paikkansapitävyydestä samaa mieltä,
joutuu samalla käymään se läpi hänen näkökulmastaan. Silloin voi oppia siitä
itse jotain ja samalla voi hioa omaa vasta-argumenttiaan. Se yhtäältä vahvistaa
omaa vasta-argumenttiasi ja luo samalla myös yhteisymmärrystä. Näin luodaan
rakentavaa keskustelua.
Ohje 10: Puhu
täsmällisesti – ”Be precise in your speech”
Tarkkuus täsmentää tilanteen.
Ohje 11: Älä häiritse
rullalautailevia lapsia – ”Do not bother children when they are
skateboarding”
Tässä luvussa on paljon muutakin mielenkiintoista. Tärkein asia on rohkaisu: Kun meitä ei
häiritä vaan rohkaistaan, me elämme
mieluiten vaaravyöhykkeen reunalla.
Tutustuin nyt myös pariin aikuiseen ”rullalautailijaan”. Toinen
on ranskalainen filosofi Jacques
Derrida, joka on postmodernistien ykkösmies. Toinen hahmo on Punaisten khmerien
johtaja Khieu Samphan, joka valmistui tohtoriksi Sorbonnesta ennen ryhtymistään
Kambodžan
nimelliseksi johtajaksi 70-luvun puolivälissä. Hän on vastuussa maan
kammottavista veriteoista ja nähtävästi istuu vieläkin elinkautista
vankeustuomiotaan. Tuntuu ironiselta kirjoittaa heistä tällaisen alaotsikon
alla.
Ranskalainen älymystö ei hylännyt marxilaisia ajatuksia,
vaikka Solženitsynin
Vankileirien saaristo oli osoittanut
kommunismin seuraukset. Derrida muutti
painopistettä, teki ”kielellisen silmänkääntötempun”. Hän alkoi puhua rahan
sijaan vallasta jatkaen kuitenkin samaan malliin. Rikkaat eivät sortaneet
köyhiä, vaan vallanpitäjät sortivat kaikkia. Sorto oli sisäänrakennettuna
kieleen. Tämä tietenkin johtaa sukupuolineutraaliin ajatteluun, kysymykseen
miehistä ja naisista. Derridalle ja hänen tyyppisille postmoderneille
marxilaisille tiede itsessään on ”silkkaa valtapeliä”. Tosiasioita ei ole,
kaikki on tulkintaa. Peterson tietysti torjuu jyrkästi tämän ajattelun, vaikka
toteaakin, että valta on yksi ihmisiä motivoiva tekijä.
Vihavainenkin käsittelee blogissaan Derridaa, lähde on
kirjoitukseni alkupuolella:
”Joku Lacan tai Derrida ovat
avoimesti nihilistisiä ja kaikessa olennaisessa primitiivisiä ajattelijoita,
jotka julkenevat redusoida koko inhimillisen elämän valtataisteluksi ja
maailman konstruktioksi, jolla ei ole muuta pohjaa kuin ihmisten halu niin
tehdä. Pojista voidaan tämän logiikan mukaan kaikin mokomin tehdä tyttöjä, jos
niin halutaan ja kaiken luonnonvastaisenhan myös ajatellaan olevan erityisen
ansiokasta.”
Jos pojista tehtäisiin tyttöjä eli jos pohjille
opetettaisiin samoja taitoja kuin tytöille, niin aggressiot vähenisivät.
Aggressio on tuon käsityksen mukaan opittu piirre, jota voidaan olla
opettamatta. Kun pojille opetettaisiin tunneherkkyyttä, lempeyttä,
hoivaamiskykyä, yhteistyötä ja esteettistä arvostuskykyä, niin mukaan
aggressiot vähenisivät.
Tällainen suuntaus saa Petersonilta selkeän tuomion -
lähtien siitä, että aggressiot eivät ole opittuja. Niitä ohjaavat ikivanhat
”biologiset virtapiirit”.
Lisäksi monilla naisilla on paljon feminiinisiä
sovinnollisuuden ja neuroottisuuden piirteitä. He välttelevät ongelmien
kohtaamista, välttelevät yhteenottoa, tekevät jatkuvasti uhrauksia toisten
hyväksi. Yksi kuitenkin puuttuu. He eivät puolusta itseään riittävästi.
Seurauksena on pettymyksiä, kauna valtaa sisimmässä alaa. Sovinnolliset,
myötätuntoiset, empaattiset, yhteenottoja välttelevät ihmiset antavat toisten
kävellä ylitseen. Siksi heistä tulee katkeria. Se johtaa
persoonallisuushäiriöön nimeltä läheisriippuvuus.
Peterson palauttaa mieliimme myös vanhoja satuja, joista
mainitsen Prinsessa Ruususen sekä Hannun ja Kertun. Molemmat ovat varsin
opettavaisia. Hannu ja Kerttu ajautuvat
piparkakkutaloon, jossa asustelee noita. Hän on oidipaalisen äidin malli.
Oidipaalinen äiti (tai miksei myös isä) tekee lapsensa
hyväksi kaiken mahdollisen. Se on kuin salainen sopimus, jossa äiti elää vain
lapsiaan varten ja toivoo, etteivät nämä häntä koskaan hylkäisi (”minä elän
vain sinua varten”). Paha noita on
tällainen. Hän asuu ihanassa
piparkakkutalossa. Se on epätoivoisille lapsille unelmien täyttymys. Lapset
saavat mitä tahtovat. Onneksi lapsille käy lopulta hyvin. Muistetaan kuitenkin,
että piparkakkutalossa voi asua noita.
Kertoo hän myös eräästä nuoruuden kesästä preerialla
rautatieporukassa. Siinä ryhmässä
otettiin miehestä mittaa. Surkimukset eivät siellä kauan pysyneet. Mutta kyllä
se kävi hyvästä koulusta.
Ohje 12: Silitä
kadulla vastaan tullutta kissaa – ”Pet a cat when you encounter one on the
street”
Koirakin käy. Luvussa
kerrotaan ihmisistä, jotka ovat kohdanneet koettelemuksia, esimerkiksi
läheisen vakavan sairastumisen. Siinä kerrotaan myös Petersonin tyttären
koettelemuksista. Siinä ohjataan elämän
hallintaan, sairauden kanssa elämiseen. Tämä ohje on tie rajoihin ja
rajallisuuteen. Ilman rajoituksia ei ole tarinaa, ilman tarinaa ei ole ”Olemista”.
Päätöslisäke: Mitä
teen uudella valokynälläni?
Päätäntö on myös kiinnostava. Tässä luvussa tykkään erityisesti
yhdestä ohjeesta:
”Mitä teen valehtelijalle? –
Antaa hänen puhua, jotta hän voi paljastaa itsensä.”
Siinäpä oiva reaktio ns. vihapuheisiin. Sama ajatus on
tullut vastaani myös eräässä youtubesta vastaani tulleessa keskustelussa. Oxfordissa
Peterson vastaa asiasta opiskelijan kysymykseen ja viittaa tähän ajatukseen. Tämä asia mainitaan 58. minuutilla. Keskustelu
alkaa jo muutama minuutti aikaisemmin. Aiheesta jatketaan lähes kohtaan 1:05
asti. Luulisi tulevan selväksi, että tämän tyylinen lainsäädäntötyyli ei toimi.
Lisäys sunnuntaina 11.11.2018, klo 14.15.
Näköjään tuo kirjoitukseni lopussa viitattu vihapuhekeskustelu
löytyy youtubesta myös erillisenä: https://www.youtube.com/watch?v=15IWB9-r07M.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista