Olin torstaina joulukonsertissa. Orkesteri oli Kymi
sinfonietta, kapellimestarina oli jazzin ja viihteen maailmasta tuttu Markku
Johansson, solistina oopperalaulaja Johanna Rusanen-Kartano. Paikkana oli
Kouvolan keskuskirkko. Ei se ulkoisesti mikään kaunis rakennus ole, mutta
sisäpuolella siitä löytyy hyviäkin puolia. Sali on avara, penkkirivistöt luovat
näköyhteyden paitsi alttarille myös muuhun kirkkokansaan. Salin ollessa täysi
saa kokea aitoa keskinäistä yhteyttä. Tunnelma tiivistyy. Sen olen muutaman kerran saanut kokea ja nyt
koin sen ehkä kirkkaammin kuin koskaan.
Kesällä karjalaisten kesäjuhlien karjalaisessa messussa koin saman
tunteen. Kirkon
suunnittelijat saavat tästä ansaitun kiitoksen.
Olen viime päivinä sairastellut ja oikeastaan vasta nyt tuon
konsertin myötä alkoi oma henkinen valmistautumiseni joulun viettoon. Jouluni
on siis muutakin kuin vain jouluruokaa tai tonttuja ja muita perinteitä. Ne toki ovat tärkeitä, mutta etsin joulusta
jotain syvempää kokemusta ja sanomaa. Se lähtee muistoista ja musiikista.
Toivon kokevani jotain ainutkertaista tästä hetkestä, joka on sidoksissa
menneeseen. Minulle siinä kristillinen
ja maallinen ovat sekoittuneet. Jeesus-lapsen syntymä on merkki toivosta.
Samalla jouluun liittyy oman kansamme perinteitä, yhteistä kokemusta.
Syödessämme joulupuuroa, on hyvä ymmärtää, miksi niin teemme. Punaisiin
pukeutunut joulupukkimme on länsimaista perintöä. Samalla on hyvä tietää, miksi
kutsumme sitä ”pukiksi”. Itselleni paras joulupukki on muisto varhaisesta
lapsuudestani. Hän ilmestyi yllättäen
pieneen tunnelmallisesti koristeltuun kotiimme. Kuului kolinaa, joku koputti
oveen kovaa. Olin peloissani tai ehkä vain jännittynyt, kun eteemme ilmestyi
naamariin pukeutunut ukko, jolla oli yllä turkki nurinpäin ja päässä jokin vanha
karvahattureuhka. Myöhempinä vuosina hänet korvasi punaisiin pukeutunut
valkopartasetä. Kun sitten joskus luin suomalaisesta jouluperinteestä, tajusin,
että siinä varhaisimmassa naamariukossa oli jäljellä vielä jotain alkuperäisestä
suomalaisesta joulupukista.
Siirrytään itse konserttiin. Sama konsertti esitettiin
edellisenä iltana Kotkassa ja kotkalainen sanomalehti oli valmistanut
kuulijakuntaa konserttiin liittyvällä jutulla,
jossa solisti ja kapellimestari saavat sanoa mietteitään joulusta. Laulusolistille
rakkain on Sylvian joululaulu. Hänellä liittyy siihen erityinen muisto
opiskeluajoiltaan Saksasta. Tuo oli tietysti kiva lukea, sillä sama laulu on
minunkin suosikkini ja myös minulla siihen liittyy erityisiä muistoja. Markku
Johanssonille joululaulujen ykkönen on Jean Sibeliuksen En etsi valtaa loistoa. Hän on ihastunut sen kauniiseen melodiaan.
Minustakin se on joululaulujen huippua. Melodia menee suoraan sydämeen ja
minulle ennen kaikkea sanatkin puhuttelevat. Sibelius osasi löytää tien
suomalaiseen sydämeen.
Kirkkosali oli lähes täynnä yleisöä, odottavin mielin. Iloinen
odottava porina täytti salin. Kapellimestari ja solisti astelivat yleisön eteen,
yleisö tervehti heitä raikkain aplodein. Tuon saapumisen erikoisuutta korosti
se, että he todellakin tulivat alttarin eteen yleisön joukosta, salin
keskikäytävältä. He astuivat ohitseni aivan käsin kosketeltavan läheltä. Minulle
se oli juhlava tunne.
Konsertin ohjelma koostui Rusanen-Kartanon esittämistä
lauluista ja muutamasta orkesterikappaleesta. Orkesteri sai kunnian aloittaa.
Sitten oli vuorossa illan solisti, jolle suotiin välillä pari lepohetkeä.
Silloin oli orkesterin vuoro sooloilla. Musiikki soi kirkkosalissa kauniina, Johannan
ääni oli tummansävyinen mutta kirkas. Se tuli ihmistä lähelle. Oopperalaulajan
maneerit eivät tulkintaa kiusanneet, sanoista sai hyvin selvää ja laulaja
kykeni välittämään lauluillaan joulun sanoman. Kapellimestari oli tehnyt
useimmat sovitukset enkä löydä niistä moitteen sijaa. Kirkkosalin akustiikkaa
on moitittu vaikeaksi mutta nyt oli karikot vältetty. En toki yrittänytkään
kaivaa esityksistä vikoja, annoin musiikin vain viedä minua.
Alkunumerona orkesteri soitti Leroy Andersonin sävellyksen Christmas Festival. Tunnistin siitä
tuttuja teemoja. Se kuulosti siltä kuin olisi ollut jonkinlainen sikermä
jouluisia sävelmiä. Herkkä soitto herkisti yleisönkin ja valmisti meitä
jouluiseen tunnelmaan vastaanottamaan laulujen tunnelmaa ja sanomaa.
Kun orkesteri ja
kapellimestari olivat saaneet yleisön suosionosoitukset, alkoi laulusolistin
osuus. Saimme ensin kuulla kaksi perinteistä Jean Sibeliuksen joululaulua. En etsi valtaa loistoa tarttuu varmaan
jokaisen sydämeen, on sitten kristitty tai ei. Itse sitä kuunnellessa loin
vielä tuntumaa Johanna Rusanen-Kartanon ääneen. Minulla oli hänestä melko tuore
kokemus eikä se ollut jättänyt pelkkiä miellyttäviä muistoja. Nyt epäluulot
hälvenivät hetkessä. Ääni soljui luonnollisena, tasaisen vakaasti, joulun
tunnetta eläen. Uskon, että Sakari Topeliuksen sanojen viesti tarttui kuulijoiden
sydämiin: ”Pyydän taivaan valoa ja rauhaa päälle maan; tuo kotihin jos pieneenkin
nyt joulujuhla suloisin; nyt köyhän niin kuin rikkaan luo suloinen joulus tuo.”
Nuo kontekstistaan irrotetut lausumat
jäävät syvälle mieleen, tuovat oman topeliaanisesti sävytetyn menneisyytemme lähellemme.
Joululla on ollut ja on edelleen oma paikkansa sydämessämme. Maalliset
rikkaudet ovat toisarvoisia. Joulun valo tuo loistetta pimeään. Kuvittelen,
kuinka jossain syrjäisellä maaseudulla on kynttilän loiste tuonut pimeyden
keskelle ihmisten sydämiin ilon ja toivon. Topeliuksen sanoista välittyy omanlaisensa
kuva kansamme menneisyydestä, ihanteellinen ja ylevä se on mutta olkoon niin.
Toinen Sibeliuksen laulu oli Vilkku Joukahaisen sanoittama On hanget korkeat nietokset. Se oli
yllättävän voimallinen esitys, minulle ehkä konsertin koskettavin. Heti alkuun
laulaja loi vahvan kontrastin. Lumen ja kylmien pakkasten keskelle on joulu
tullut iloksemme. Solistin tulkinnassa ”hanget korkeat nietokset” ja ”kylmät
paukkuvat pakkaset” välittyvät kuin valtava luonnonvoima, jota vastaan ”…joulu,
joulu on meillä” soi vapautuneen kevyenä. Joulun lämmössä kylmä unohtuu. Ainakin
minun silmieni edessä alkoi pyöriä muistot lapsuuteni joulusta. Ulkona paukkui
pakkanen, mutta sisällä oli lämpöistä. Oli piirileikkejä, iloista mieltä, pöytä
täynnä joulun herkkuja. Lapsena saatoin
todellakin korkeiden hankien keskellä kokea oman pienuuteni. Eihän toki joulu
aina niin ruusuista ollut mutta laulun sävelissä soivat parhaimmista parhaimmat
muistot. Koin laulua kuunnellessani jopa pienen liikutuksen hetken.
Kolmantena lauluna soi Otto Kotilaisen Varpunen jouluaamuna. Se oli lämmintä tunnelmointia. Laulu sopii
mielestäni erinomaisesti naisäänelle, vielä paremmin lapsen laulamaksi. Nyt
joudun toteamaan, että aika ajoin joihinkin lauluihin kyllästyy. Tämän laulun
suhteen minulle on nyt sattunut sellainen vaihe. Kuuntelin sen kyllä ja nautin
tulkinnasta, mutta mitään värähdyksiä se ei mielessäni herättänyt, niin kuin
joskus toki on herättänyt.
Carl Collanin Sylvian
joululaulu meni minulla tunnelmoidessa. Nautin siitä, kun Johannan ääni
soljui levollisella voimalla, ja vaivuin itse omiin aatoksiini. Kuten yllä jo
totesin, tuolla laululla on minulle monia muistoja. Ulkomailla oleillessani
laulu on ollut hyvää lääkettä kotimaan kaipuulle.
Sitten solisti sai pienen lepohetken. Oli orkesterin vuoro.
Saimme kuulla Atso Almilan sovituksen sävelmästä Jouluyö, juhlayö. Se kuulosti alussa hieman yllättävän
epäsovinnaiselta, aivan kuin sovittaja olisi tietoisesti katkaissut sävelmästä
sen perinteisen sävyn. Lopussa se kuitenkin
kohosi tuttuun hehkuunsa.
Johanna Rusanen-Kartano kääntyi jälleen yleisön eteen.
Vuorossa oli konsertin mystiikkaan suuntautunut osuus. Niin siis minä koin
Howard Blaken kappaleen Walking in the
Air, josta Rusanen-Kartano lauloi Tarleena Sammalkorven suomentaman version
nimeltä Avaruus. Kappale on alun
perin Lumiukko-nimisen
animaatioelokuvan tunnusmusiikkia (ks. täältä), mutta se
on jäänyt elämään joululauluna. Monet rock-muusikot ovat sitä esittäneet ja
hieman yllättäen huomasin sen olevan mukana tässä konsertissa. Se ei ole
minulle lauluna tuttu, sävelmän kyllä tiedän. Sen eri tulkinnat ovat jääneet
minulta yleensä kuuntelematta. Nyt jouduin kuuntelemaan ja tykkäsin kovasti,
niin kuin taisi tykätä muukin yleisö, sillä laulu sai oman bravoo-huutonsa ja
yleisön ehkä rajuimmat aplodit. Minä koin konsertin toisen liikutuksen hetken.
Tarkoitan, että silmät siinä kuunnellessa hieman kostuivat. Miksi? - kysyn
itseltäni enkä osaa vastata. Sävelmä toi konserttiin uuden ulottuvuuden. Yllä
jo vihjasin. Se oli mystinen sukellus salaperäiseen talviseen maailmaan.
Suomalaisesta perinteestä oli siirrytty pois. Perinteiseen jouluumme mahtuu
kyllä tämäkin ulottuvuus.
Seuraavana kuului A Little
Drummer Boy Hilkka Nortamon suomentamana versiona. Siitä en osaa kertoa
mitään. Kappale ei kuulu suosikkeihini. tässä vaiheessa ajatukset pyörivät jo
tulevissa kappaleissa. Niistä ensimmäisenä oli vuorossa kapellimestari Markku Johanssonin
sävellys Joulun hohde (san. Sinikka
Svärd). Se oli minulle aivan uusi kokemus. Mielestäni se jatkoi konsertin
mystistä tunnelmointia. Se hohde sytytti. Kyseessä on hieno laulu ja solisti
sai laulun elämään. Osuutensa on toki orkesterillakin ja Johanssonin tekemällä
sovituksella. En usko kuitenkaan laululle suurta tulevaisuutta, niin kuin on käynyt
Kassu Halosen sävellykselle Sydämeeni
joulun teen (san. Vexi Salmi). Se
kuului konsertissa pian Joulun hohteen
jälkeen. Välissä soi lyhyt orkesterikappale.
Sydämeeni joulun teen
jäi vaisuksi. Tunnelma tuntui
keinotekoiselta ja väkinäiseltä. Ehkä vain Vesku Loiri kykenee tuomaan lauluun
aidon tunnelman. Ei se kuitenkaan konserttia himmentänyt. Laulu ja sen sovitus
olivat ammattitaitoisesti toteutettua musiikkia.
Johanna Rusanen-Kartano päätti soolo-osuutensa Adolphe
Adamin ikivihreään lauluun Oi jouluyö.
Se sai olla tämänkin konsertin kruunu. Lehtihaastattelussa
(josta linkki löytyy yltä) solisti kertoo arvostavansa Jussi Björlingin
tulkintaa niin paljon, että on itse ottanut lauluun ”säästeliään” asenteen. Se
on komea laulu ja minullekin niin tuttu, että keskityin esityksen ajan lähinnä vain
odottamaan sen loppuhuipennusta. Upeanahan ”jouluyö” sitten kohosikin Rusanen-Kartanon
sopraanoäänen voimalla taivaisiin täyttäen koko kirkon avaruuden.
Paras ohjelmanumero taisi sittenkin olla aivan lopussa. Se
oli yhteislaulu – sleesialainen sävelmä Maa
on niin kaunis, jossa me yleisö sai olla solistina, yhdessä ja erikseen.
Itse koin laulavani omaa sooloani. Orkesteri loi harmonista taustaansa, illan
solisti hehkutteli välillä taustalla liidellen korkeuksissa kuin enkeli. Ja
minä sain laulaa siinä solistina, omana itsenäni omalle itselleni. Se oli
elämän pieniä ilon hetkiä.
Joulu oli jo lähellä. Poistuin kirkosta tyytyväisenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti