keskiviikko 8. toukokuuta 2019

Šeremetjevon lento-onnettomuus 5. toukokuuta 2019: poistuttaessa palavasta koneesta


Lueskelin lenta.ru-sivuston uutisia viime sunnuntaina tapahtuneesta kauheasta lento-onnettomuudesta Moskovassa. Kiinnitän huomiota pelastusoperaatioon.

Koneen henkilökuntaa on arvosteltu, mutta yksi henkilökuntaan kuuluva menehtyi auttaessaan matkustajia ulos koneesta. Hän oli 22-vuotias (tai ehkä 21-v.) Maksim Moisejev, joka yritti avata koneen takaosan uloskäyntiä. Hän yritti jotakin tehdä ja oli yhdessä muiden matkustajien kanssa. Lisäksi eräästä lentoemännästä ovat ainakin britit tekemässä sankaritarta, koska hän oli auttamassa ihmisiä ulos koneesta. Jutun ohessa on kuva kaunottaresta hymyilemässä.

Mutta erityisesti huomioni osui seuraavaan:

”Mutta jos itse matkustajat tukkivat tien, alkaessaan kerätä omia matkatavaroitaan ja unohtamatta puhelimiaan alkoivat vielä poistuessaan ottaa selfietä lentokoneen sisätiloista, se kertoo ainakin siitä, että he ovat idiootteja. Kanssamatkustajat palavat, he kuvaavat!”  (https://lenta.ru/articles/2019/05/06/ssj100/)

Tähän on tultu. Voi ihmisyyttä!

........................................


LISÄYS 12.05.2019

Koskien yllä olevaa kirjoitustani on samaan nettilehdessä julkaistu 11.5.2019 täydentävä uutinen, jonka pohjalta eräät yllä esitetyt arvelut kumoutuvat. Julkaisen sen nyt tässä vapaana suomennoksena. Jutun lähde on täällä. Onnettomuuden syitä selvitetään, totuus paljastuu aikanaan.

Tuli tietoon käsimatkatavaroiden osuus Suhoi Superjet 100:n  (SSJ-100) matkustajien kuolemaan Šeremetjevossa

Käsimatkatavaroiden mukaan otto matkustajien poistuessa palavasta Suhoi Superjet 100 -lentokoneesta Moskovan Šeremetjevossa ei aiheuttanut lisäuhreja, sillä koneen takaosassa istuneista suurimmalla osalla ei ollut mitään mahdollisuutta selvitä tilanteesta hengissä.  Näin on ilmoitettu virallisesta lähteestä.

Tarkastusviraston edustajan mukaan koneen taaimmaisilla penkkiriveillä istuneiden ruumiin asento viittaa siihen, että useat heistä eivät edes ehtineet avata turvavöitä, koska he menehtyivät välittömästi savun aiheuttamaan myrkytykseen. Oletettavasti eräät ovat saattaneet menettää tajuntansa koneen iskeytyessä kiitoradalle. Heidän kuolinsyytään selvitetään paraikaa.

Tietotoimisto TASS kertoo lisäksi, että takariveillä istuneet pelastuneet matkustajat pelastuivat, koska he hakeutuivat koneen etuosaan ennen lentokoneen pysähtymistä.

Lentäjien ja koneen miehistön mukaan syynä hätälaskuun oli se, että koneeseen osui salama, jolloin koneen tietoyhteydet rikkoutuivat ja elektroniikka lakkasi toimimasta. Laskeutumisen jälkeen kone syttyi tuleen, jolloin 40 matkustajaa ja yksi henkilökuntaan kuulunut menettivät henkensä. Koneesta pelastui 33 matkustajaa ja neljä miehistöön kuulunutta. Tapahtuneen johdosta on nostettu oikeustutkimus, jossa tarkastelun alla on muutama versio tapahtuneesta. Niistä päällimmäisenä on lentäjien mahdollinen virhe.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti