Olin perjantaina 24. toukokuuta Pietarin Filharmonian
suuressa salissa mielenkiintoisessa konsertissa. Se ei ollut ensimmäinen kerta,
kun olen kokenut suuria musiikillisia elämyksiä. Olen kirjoittanut niistä
aiemminkin kirjoituksessani Alfred Schnittken ensimmäisestä sinfoniasta. Juttu
avautuu täältä
klikkaamalla. Tällä kertaa säveltäjäniminä olivat otsikossa mainitut Claude
Debussy (1862-1918), Robert Schumann (1810-1856) ja Richard Wagner (1813-1883).
Heistä kaksi on vieraillut aikoinaan samassa salissa, mistä mainitsen lisää
alempana.
Kapellimestarina toimi maineikas sveitsiläinen 70-vuotias
maestro Mario Venzago. Hän on kansainvälisesti hyvin tunnettu ja on vieraillut
muutaman kerran Suomessakin (ks. esimerkiksi tätä).
Hänen omat verkkosivunsa kertovat
paljon hänen urastaan, mm. senkin että hän on käynyt johtamassa myös Tapiola Sinfoniettaa. Lisäksi hän on
toiminut maineikkaan Malmön orkesterin taiteellisena johtajana.
Claude Debussyn Faunin
iltapäivä (Prélude à l’après-midi
d’un faune) syntyi aikana, jolloin kolmikymppinen säveltäjä oli halukas
ottamaan tuotannossaan uusia suuntia, irtautumaan totutusta. Hän halusi löytää
oman runollisen ja vivahteikkaan tyylin, Niin syntyi tuo orkesteriteos, jossa
innoittajana oli symbolistisen runoilijan Stéphane Mallarmén runo. Se sai
ensiesityksessään vuonna 1894 innostuneen vastaanoton (lähde).
Tuosta sävellyksestä kirjoitetaan jopa Hikipedian
sivustolla. Sen mukaan esitystä vaadittiin soittamaan uudestaan, jotta
varmistuttaisiin, että se oli todellakin kirjoitettu nuotteihin eikä ollut vain
orkesterin pilailevaa improvisaatiota.
Mallarmélta on julkaistu suomeksi runokokoelma. Olen siihen
joskus tutustunut mutta ei se minulle auennut. Siksi en nyt rupea runoa ja
musiikkia vertailemaan. Kokoelman
esittelytekstissä Mallarmén runokielestä todetaan, että se on musikaalista ja
suggestiivista, joka ”viettelee monenlaisiin tulkintoihin”. Yllä mainitsemani
Hikipedian tekstissä vihjaillaan pilke silmäkulmassa, että runoilija ei
Fauni-runoaan ole kirjoittanut ihan pää kirkkaana mutta ei siinä löydetä
Debussyn sävellyksestäkään tolkkua. Jossain yhteydessä viitataan runon ja
sävellyksen eroottiseen luonteeseen. Minulle ei ainakaan esityksestä sellaisia
mielteitä herännyt. Lähinnä uinuin jonkinlaisessa sadun maailmassa. Minulle
Fauni on metsänhaltija. En yhdistänyt
häntä Faunus-jumalan poikaan.
Toisena ohjelmanumerona oli Robert Schumannin pianokonsertto (op. 54), joka on peräisin
1840-luvulta. Solistina oli venäläinen nuori mies Nikita Mndojants (synt. 1989). Uraa tutkiessa huomaa, että Schumannista
on tullut hänelle läheinen säveltäjä. Hänen uransa vaiheista voi lukea täältä. Esitetekstissä todetaan konserton sinfoninen
luonne. Säveltäjää ei ole kiinnostanut virtuoosimainen koristeleva tyyli vaan
painopiste on emotionaalisessa tunnevoimassa ja intohimoissa. Sinfoniseen ilmaisuun on haluttu nostaa
lyyristä sisältöä. Nähtävästi pianolla on siinä vahva merkitys.
Konserton osat I ja toisaalta osat II ja III ovat syntyneet
eri aikoina (1841 ja 1845). Se ei kuitenkaan häiritse konserton lävitse
etenevää musiikillista intonaatiota.
Kirkas lyyris-romanttinen ilmaisutyyli on sen keskiössä. Se näkyy
kuvallisessa rakenteessa, runollisessa elävyydessä ja draamallisuudessa.
Väliajan jälkeen oli vuorossa Wagneria: hänen kolme
alkusoittoaan oopperoista Lentävä
hollantilainen, Lohengrin ja Tannhäuser, jotka ovat syntyneet samana
vuosikymmenenä kuin Schumannin konsertto. Pieni erikoisuus on sekin, että
konserton aloitusnumerossa Debussy on nimenomaan halunnut tietoisesti irtautua
Wagnerin tai ehkä paremmin sanoen wagneriaanisen musiikin vaikutuksesta.
Konsertissa kuitenkin juuri Wagner jää lopussa esille ylväänä juhlivana
voittajana.
Tässä konsertissa Wagneria ja Debussy’tä yhdistää eräs
muodollinen seikka. Molemmat ovat käyneet tuossa samaisessa salissa johtamassa
orkesteria, toki eri aikaan. Sali oli tuolloin Aateliskokouksen juhlasalina.
Siitä tuli osa Filharmoniaa vuonna 1921. Debussy on johtanut siellä Faunin iltapäivän 27. marraskuuta 1913. Wagner johti nuo samaiset alkusoitot 19. ja
26. helmikuuta 1863. Nyt esittelemäni konsertti liittyykin Filharmonian suuren
salin juhlavuoteen. Rakennus valmistui vuonna 1839 ja tänä vuonna juhlitaan
salin 180-vuotista olemassaoloa konserttitilana.
Salin historiaan voi tutustua täällä ja täällä.
Lisäksi netistä löytyy myös upeita historiallisia kuvia
menneisyydestä.
...
Esittelen nyt vapaata tajunnanvirtaa konsertista,
kirjoitettu seuraavana aamuna. Kerron aluksi hieman ulkoisista puitteista. Istuin
täpötäydessä salissa, sen keskipaikkeilla. Ympärillä oli aivan tuntemattomia
ihmisiä. Pari silmätikkua minulle siinä istuessa minulle muotoutui. Oikealla
puolellani oli vanhempi herra, joka oli hankkinut esitettävien sävellysten
partituurikirjaset, ja hän seurasi esityksiä tuijottaen silmä tarkkana
partituuria. Tosin loppupuolella hän taisi vajota jo silmänsä sulkien musiikin
lumoon. Edessäni istui nuori ehkä jo parikymppinen neito poikaystävänsä kanssa.
Tytön musta tyköistuva mekko sai huomioni osakseen. Kävi pian selväksi, että he
eivät olleet ensi kertaa klassisen musiikin konsertissa. He seurasivat
orkesterin esitystä syvällä intensiteetillä. Välillä tyttö supisi jotain pojan
korvaan, joka tuskin havaittavasti nyökkäili. Arvelen, että supina koski itse esitystä ja
siitä herännyttä vaikutelmaa. Luulisin, että molemmilla häämöttää edessään jonkinlaatuinen
ura musiikin parissa.
Filharmonian suuri sali on entisöity todella kauniiksi.
Tuolit ovat toisiinsa kiinni vieri vieressä. Istutaan lähekkäin ja tulee
todella tiiviyden tunne. Ollaan kuin sillit purkissa. Ahtautta en sentään tunne
niin kuin lähistöllä sijaitsevan Akateemisen
Kapellan salissa. Siellä olen joutunut joskus Venäjällä niin tyypillisten
pullukkanaisten väliin, jossa pystyn tuskin hengittämään. Hienoinen väljyys luo
Filharmonian saliin raikkaan yhteyden tunteen.
Filharmonian suuri sali. Konsertin väliaika. |
Konsertin aloitusnumerona oli Claude Debussy’n kymmenminuuttinen
Faunin iltapäivä. Siitä varmaan
pitivät myös konsertissa ollut ryhmä kiinalaisia turisteja. He tuntuivat niin perinteisen oloisilta, että
saattoivat muuten vierastaa länsimaista musiikkia. Nimittäin orkesteriteos
alkaa mietiskelevällä huilusoololla, josta ainakin minulle tulee mieleen
perinteinen kiinalainen musiikkimaailma. Se kestää vaan hetken. Kun muu
orkesteri valtaa tilan, alkaa länsimainen impressionismi hallita. Mutta
ylipäänsä kuitenkin toteaisin rohkeasti, että sävelmän läpikuultavuus ja
hentous on kuin modernia jäljitelmää perinteisen kiinalaisen musiikin
maailmasta. Tähän näkemykseeni en varmaankaan saa tukea enkä odotakaan.
Sävellys alkaa siis huilun vielä uneliaalla heräämisellä. Levollisena
fauni ojentelee satumaisessa auringossa, kuin keräisi voimia. Vähitellen mukaan
yhtyy muu orkesteri: puupuhaltimet, jouset, harppu… Oboe soi upeana, harpun
kiemurat ovat kuin osa satumaista luontoa. Triangelin herkät soinnut jäävät
kaunoisina mieleen. Ne leijailevat lyhykäisinä ylitsemme. Yleisö istuu vieri
vieressä rivi rivin perään yhteen puristettuina hiiren hiljaa liikkumatta,
tuskin hengittäen.
Faunin iltapäivä
on ihanaa musiikkia. Se alkaa hiljaisen ohuena. Hento huilu lähtee
vaeltelemaan, harhailee ilmassa leijaillen kuin hennossa tuulessa lehti
leijailisi saaden mukaansa pikkuhiljaa koko kesäisen luonnon. Se kuulosta
täpötäydessä salissa uskomattoman upealta, paljon upeammalta kuin jos kuuntelisin
yksin kotona esimerkiksi radion ääressä.
Kappale on tehty alun perin kai pienemmälle ryhmälle, mutta
kyllä tässä oli koko orkesteri remmissä, mikä syvensi ja myös herkisti. Se oli
särötöntä tenhoa. Taitava orkesteri piti tunnelman otteessaan. Levollisuus
täytti tilan. Sydämen pohjilla hapuiltiin uusiin ulottuvuuksiin. Kuinka
musiikki osaakaan saada mielen valtoihinsa, etsiytyä tajunnan alle!
Naapurini tosin istui partituurivihkonsa kanssa, mutta ei
kai se hänen keskittymistään kiusannut, Päinvastoin, taisi tuoda vain turvaa.
Mutta yhtäkkiä valon unelias huokuva lento loppuu, kuin
kesken. Olisin siinä unelmatilassa vielä istunut toisenkin kymmenminuuttisen.
Tuskin viimeinen sointu on ehtinyt hajota salin avaruuteen, kun yleisö herää
todellisuuteen ja taputusten virta kohoaa kuin musiikin jatkeeksi palauttaen
orkesterinkin nykyhetkeen. Aplodit ovat ihastuneet ja raikkaat, jostain kuuluu
riemun huudahduksia.
Kaksi marmorista faunia: kuunteleva (S. Galberg, Musiikin alku 1825) ja taustalla
soittava (B. Orlovski, 1838). Venäl. museo, sali 14.
|
On Schumannin vuoro. Yleisö taputtaa solistin flyygelin
ääreen. Orkesteri aloittaa Robert Schumannin
sävelmin. Ja niinhän siinä käy, että kuin yhteisestä sopimuksesta orkesteri ja
solisti sulautuvat tuohon samaan Faunin satumaailmaan tuoden siihen ihmismielen
lennokkaat ja välillä utuisetkin mietteet ja kuohut. Tilanne on rauhallinen.
vieressä partituuri on vaihtunut toiseen. Edessä nuori pari on liikkumatta
odottavaisin mielin ja toisistaan erillään.
Schumannin konsertossa toimitaan yhteisen sinfonisen kokonaisuuden
eteen, ei sooloilla sooloilun vuoksi. Se ei
ole virtuoosimaista musiikkia, vaikka taituruutta vaatiikin. Orkesterin
soitto on muhevaa ja välillä piano on jopa hukkua sen kuohkeuteen. Sieltä se
kuitenkin aina rimpuilee ylös, saa äänensä esille. Se on lähinnä sinfonista
yhteistyötä orkesterin kanssa. Pianistin soitosta - myös nopeissa juoksutuksissa
- huokuu levollisuus, rauha ja keskittyneisyys. Ollaan mukana valtavassa
virrassa. Ei työnnytä esiin näyttävillä fortemaisilla ulostuloilla. Solisti
tekee tehtävänsä, ei ole ylvästelevä sankari vaan hiljainen levollinen
mietiskelijä.
Ensimmäisen osan jälkeen jopa kapellimestari antoi lyhyet aplodit
yleisön mukana. Solistin levollinen yhteistyö orkesterin kanssa kai yllätti
hänetkin.
On todettava, että kapellimestari Mario Venzago on värikäs
persoona. Hänen ansiostaan esityksessä oli eloa ja soitossa draamaa. Mutta kuitenkin
mentiin sävellyksen ehdoilla. Mikään hosuva sooloilija hän ei ole.
Kaksi seuraavaa osaa soitettiin ilman taukoa. Viimeisenä
olevaan Allegro Vivaceen siirryttiin
huomaamatta. Yleisö ei tarvinnut hengähdysaikaa. Väki istui lauteilla vieri
vieressä keskittyneenä, ilman merkkiäkään turhautumisesta, väsymyksestä tai
välinpitämättömyydestä. Vieressäni istuva mieskin näytti pysyvän partituurinsa
mukana.
Kun konsertto on lopuillaan, yleisö on hyvin hereillä. Aivan
kuin kyseessä olisi arkipäivään kuuluva tuttu asia. Bravoo-huudot nousevat
hieman ennenaikaisesti. Ei tietenkään enää soittoa häiriten, vaan sopivuuden
rajoissa. Jännitettä oli kuitenkin vielä
ilmassa. Mutta minkäs teet, kun joku innostunut haluaa esittää riemunkiljahduksensa
ensimmäisenä.
Nikita Mndojants osaa erityisen hyvin paneutua Schumannin
musiikilliseen maailmaan. Näkee ja aistii, että se on hänelle tuttuakin
tutumpaa. Soitto on vapautunutta. Jännitettä on sen verran kuin soittoon
orkesterin kanssa vaaditaan. Itseään hänen ei tarvitse tuoda yhtään liikaa
esille. Hän on soittajana koruton ja tehtäväänsä nöyrästi syventynyt, ei mitään
turhia kädenliikkeitä, saati ähkäisyjä, kasvot peruslukemilla hän esittää
roolinsa ja välittää Schumannin musiikin sanoman.
Tottahan toki saimme solistilta myös ylimääräisen.
Kuulematta vielä yhtään säveltä arvelin, että se on varmaan Bachia. Minun
sisimpäni kaipasi siihen hetkeen nimenomaan Bachia. Mndojants luki varmaan
ajatukseni, tai ehkä minä luin hänen ajatuksensa. Se oli Bachia. En kyllä
konsertissa tunnistanut sävelmää. Tutulta se kuulosti, mutta en osannut sitä
nimetä. Päättelin niinkin, että se saattoi olla jonkun muun säveltäjän
Bach-mukaelma. Mutta siitä ajatuksesta luovuin matkalla hotelliin, kun yritin
pinnistellä muistiani.
Sävelmä löytyi kuin sattumalta seuraavana päivänä. Siitä
olin itseeni tosi ylpeä. Kyseessä oli Sicilienne.
Tarkemmin perehtymättä taustoihin alun perin kyseessä on kai ollut sonaatti
huilulle ja cembalolle (BWV 1031), mutta sitä soitetaan myös pianokappaleena.
Tässä se löytyy Valentina Lisitsan esittämänä: https://www.youtube.com/watch?v=rAOYkuplUuQ.
Toinen versio on täällä.
Mdojants soitti Siciliennensa
verkkaisesti. Se kuitenkin sopi hienosti tilanteeseen. Piano soi eläväisenä ja
arkisen levollisena. Aivan kuin kyseessä
olisi ollut lapsenomaisia tunnusteluja maailmasta. Taaskaan pianisti ei
sortunut sooloiluun tai yleisöä kosiskeleviin virtuositeetteihin.
Väliaika – 20 minuuttia. Vietän sen lämpiössä ja eri
puolilla filharmonian tiloja kierrellen.
Muutama henkilö poistuu. He olivat tulleet kuulemaan vain solistia.
Toisekseen konsertin alkamisaika oli kello 20. Jos kauempaa oli tullut, piti
kai kiirehtiä bussille tai junaan.
Toisessa osassa pääosassa on Richard Wagner. Wagnerin alkusoittojen aikana kapellimestari osoittaa
temperamenttinsa. Lentävässä hollantilaisessa
hän tarpoa tömistelee kahdella jalalla näyttävästi paikallaan osoittaen, kuinka
rankasti myrsky huojuttaa merellä seilaavaa laivaa. Orkesteri myötäilee johtajansa
askelluksia kuin tunnolliset merimiehet luottavaisina kapteeniin katsoen.
Aallot tuntuvat vievän mukanaan mutta laiva yrittää selvitä myrskystä. Ehkä se
meni kuitenkin toisin: kapteeni innostuu kuvittamaan kuulijoille musiikin
sisäistä draamaa.
Toinen alkusoitto on Lohengrinista,
jonka olen nähnyt reilut viisi vuotta sitten kokonaisuudessaan Vilnan oopperan
hienona versiona. Tuosta esityksestä on mieleeni jäänyt erityisesti alkusoitto,
jonka aikana striimataan yleisön eteen lentokoneesta kuvattua näkymää
pommitetusta kaupungista maailmansodan ajalta. Se filmi heijastuu nyt mieleeni.
Rauniokaupunkiin odotetaan pelastajaa. Keskiaikaisen
tarun mukaisesti Graalin ritari Lohengrin on laskeutuva maan päälle. Lohengrinin musiikista puuttuu varsinainen
kontrasti. Sen teema laajenee, avartuu, kuin ilmestys tarun maailma avautuu
vähitellen valaisten ympäristönsä.
Tässä on tapahtua kapellimestarille vahinko. Hän eläytyy
täysin sävelmän vietäväksi ja lähes lennähtää alas korokkeeltaan. Musiikissa pyörteet viuhuvat ja
kapellimestari tekee sitä elävöittäen ja ehkä lähinnä siitä innoittuneena sen
verran ripeän pyörähdyksen, että se on viedä hänet mukanaan. No, pieni
horjahdus se vain oli, mutta olisi voinut käydä huonostikin. Tilanne kestää
tuskin sekuntia ja mestari on taas aloillaan ”taikasauvaansa” viuhuttamassa. Orkesteri
jatkaa pyörteissään jatkaen matkaansa aikakoneessa kohti muinaisen tarun
maailmoja.
Yleisö on aidosti haltioissaan, ei toki eläydy eikä viuhu, vaan on liikkumatta
kuin jähmettyneenä ja yllättyneenä musiikin voimasta ja tenhosta.
Soitto vie maaliinsa - kuin syvä leveä virta. Yleisö kokee
yhteistä taikamatkaansa. Fantasia puhkaisee kuoret, kun velhona toimiva kapellimestari
loihtii sauvallaan orkesterinsa ja kuulijansa syvälle taikuuden lumoon. Uljaan
ja upean soinnin aikana edessä istuva neito kuiskaa jotakin poikaystävänsä
korvaan. Tämä kai hieman nyökkää päätään kääntämättä.
Lopussa voima kasvaa. Crescendossa sävelet aivan kuin
katoaisivat äärettömyyteen, hipovat taivaita. Tunnelma nousee mukana. Huomaa
elävänsä ristiriitaa, ollaan kuin välitilassa. Suuren orkesterin sointi täyttää upean salin
kaikki sopukat. Eikä taaskaan pitkälle ehditä kun bravoo-huudot puhkaisevat
lumon. Ollaan tässä hetkessä ja palataan todellisuuteen.
Yleisö ei kyllästy, enkä minäkään. Uteliaana odotan, mitä
päätösnumerona oleva Tannhäuser tuo
mukanaan. Se poikkeaa rakenteeltaan edellisistä. Lentävä hollantilainen on
kulmikkaampaa musiikkia. Siinä luonto elää ristiriitaisuuksissaan osoittaen
voimansa. Lohengrinista puuttuu varsinainen konstrasti. Se on kuin
ilmestys. Tannhäuser on moni-ilmeisempi,
mutta kuitenkin selvä ja kirkas. Se toki johdattaa kuulijoitaan Lohengrinin
tapaan ekstaattisen tilaan. Siinä on kolme osaa, joista alussa ja lopussa soi
monelle kovin tuttu melodia. Pyhiinvaeltajien kuoron sävelet täyttävät salin.
Väliosassa siirrytään fantasiamaailmaan. Ollaan Venuksen luolassa ja sen
lumoissa. Sieltä kuuluu myös rakkauden ylistystä. Sieltä palataan takaisin
karuun arkeen. Pyhiinvaeltajat jatkavat jälleen taivaltaan. Musiikillisesti
paluu merkitsee kuitenkin upeaa loppunousua. Sävelissä soi maaginen kokemus, ainutkertaisen
lumon loiste. Tuttu melodia ottaa kuulijat mukaansa.
Yleisö purkautui salista. Portaikossa oli täpötäyttä mutta
kukaan ei törmäillyt. Mieli virkeänä väkijoukko poistui viileään Pietarin
yöhön. Oli taas hieno konsertti. Sanoisin, että kapellimestari teki siitä
mieleen jäävän elämyksen.
…..
Lopuksi
Pietarin matkaani kuului muutakin ohjelmaa. Varsinaisena
pääkohteenani olivat kirjamessut, josta ei kyllä paljoa kostunut. Kävin lisäksi
yhdessä kirkkokonsertissa, paikkana Petrikirche, josta olen vastikään
kirjoittanut toisessa yhteydessä (lue täältä).
Nyt kirkossa oli maakuntaorkesterin lähinnä barokkiin keskittynyt konsertti,
jossa sain ensi kerran kuulla myös kirkon kuoriurkuja. Kohteenani oli myös pari
näyttelyä. Etnografisessa museossa on
esillä muinaisen
inkakulttuurin aarteita. Eremitaasissa on puolestaan Pompeijin
menneisyyttä ja kaivauksia käsittelevä näyttely. Sää oli valitettavan kolea
ja viihdyinkin oikein kivasti noissa näyttelyissä. Ai niin, pitää mainita vielä
retroautojen näyttely, joka keräsi kansaa oikein mukavasti, mutta se teema ei
tähän yhteyteen taida sopia. Alla on muutama tapahtumiin liittyvä kuva.
Kirjamessujen ohessa oli myös piristävää showmeininkiä |
Inkojen kulta - näyttely, jossa aika ei tullut pitkäksi. |
Pompeijin perintöä Eremitaasissa |
Retro |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti