Leo Tolstoi (1829-1910) ja Anton Tšehov (1860-1904) tapasivat toisensa ensimmäisen kerran elokuussa 1895. Tšehov otti viimein kutsun vastaan ja tuli käymään Tolstoin kartanossa Jasnaja Poljanassa. Vierailu ei ollut pitkä. Aamuvarhaisella tultiin, isäntä otti vieraansa mukaan aamu-uinnille. Siitä virkistyneenä vieras pääsi tutustumaan myös muuhun talonväkeen ja paneutumaan tiiviiseen ohjelmaan. Seuraavana päivänä alkoi kotimatka. Tolstoi oli vierailun aikana vilustunut ja matkansa jälkeen myös Tšehov sai flunssan. Se kai oli jonkinlainen enne siitä, että keskinäinen vuorovaikutus jatkui.
Elämää Jasnaja Poljanassa. Pushkin-talon museo Pietarissa. |
Molemmilla oli tuolloin omassa kirjallisessa tuotannossa
eräs sidos, millä saattoi olla oma myönteinen vaikutuksensa suhteeseen. Tšehov
oli saanut samana vuonna valmiiksi laajan teoksensa matkastaan Siperiaan Sahalinin
pakkotyölaitokseen. Tolstoi puolestaan valmisteli vuosikymmenen lopussa
valmistutunutta Ylösnousemus-romaaniaan,
jossa seurataan vangituksi joutuneen Jekaterina Maslovan elämää vankilassa ja matkaa
pakkotyöhön Siperiaan. Vierailun aikana järjestettiin luentatilaisuus, jota Tšehov
kuunteli kiinnostuneena. Hänellä oli kertynyt aiheesta kokemusta – olihan hän
aiemmin toiminut myös oikeuden valamiehenä - ja hän kommentoikin tuoreeltaan, että niin
lyhyitä tuomioita kuin Maslova oli saanut ei koskaan annettu. Tolstoi muuttikin
sitten Maslovan kahden vuoden tuomion neljäksi vuodeksi.
Elämä toi heidät yhteen välillä hyvinkin kriittisinä hetkinä.
Molemmat oleilivat välillä samanaikaisesti Krimillä, varsinkin sairastaessaan. Tapaamiset
järjestyivät luontevasti. Esimerkiksi Tolstoi vietti Krimillä Gasprassa syyskuusta
1901 seuraavan vuoden heinäkuuhun ollen välillä kriittisessä tilassa. Tšehov
asusteli lähellä ja hänen vierailunsa olivat molemmille tärkeitä. Kerran hän nähtyään
Tolstoin makaavan kuolemansairaana, kirjoitti ystävälleen:
”Pelkään Tolstoin kuolemaa. Jos
hän kuolisi, niin sydämeeni jäisi tyhjä aukko.”
Se todistaa miehen henkisestä
kiintymyksestä Tolstoihin. Elokuvaohjaaja Andrei Kontšalovskin facebook-seinältä löysin lainauksen
hieman räväkämmästä viestistä todennäköisesti samaan vierailuun liittyen. Siitä
lainaan vain hiukkasen enkä kykene suomennoksessa välittämään ihan kaikkea.
”Vanhus
makaa vuoteessa, tuskin hengissä, kalpeana kuin haamu, mutta älyllisesti ei pelkästään
nerokas, vaan huippunerokas! Jos Tolstoi kuolee, niin kaikki menee päin
helvettiä.”
Lainaus vielä jatkuu
ja siinä käy ilmi Tolstoin ajattelun räväkkyys ja myös laaja sivistys. Todettakoon
samaan yhteyteen, että myös Maksim Gorki oleili lähistöllä ja he saattoivat
pitää yhteyttä, johon ensikosketus oli tullut jo ennen, kuin Tolstoi tutustui Tšehoviin.
Myös sairaudet
saattoivat yhdistää. 1890-luvun loppupuolella molempien terveys alkoi pettää. Tšehov oli tuolloin vielä alle
nelikymppinen, mutta hän sairasti keuhkotautia ja tiesi kuoleman lähestyvän
vääjäämättä. Tolstoilla oli pahoja suolisto- ja maksavaivoja. Hänen odotettiin
menehtyvän milloin tahansa, mutta mies sinnitteli vielä yli kymmenen vuotta
82-vuotiaaksi. Molempien työkyky säilyi elämän viime hetkiin.
Tšehov vierailulla Tolstoin luona |
Kriitikko ja tutkija Dmitri Bykovin mukaan Tšehov
on Venäjän kirjallisuuden ”tasapainoisin hahmo”. Tuo piirre taisi hänen mukaansa
vaikuttaa myös yleensä kovin suorasanaiseen Tolstoihin, kun tämä heltyi
ylistämään tätä Venäjän proosan Puškiniksi. Tolstoin kunnioitus
kollegaansa kohtaan oli vilpitöntä. Mutta kyllä hän välillä oli myös oma
itsensä. Heidän tavatessaan Krimillä Tolstoi sanoi suoraan, ettei voi sietää
hänen näytelmiään, jotka olivat lähinnä pystyyn kuollutta istuskelua ja
löhöämistä. Tolstoin mielestä Tšehov oli jopa surkeampi kuin
Shakespeare, jonka ”tekeleitä” hän kutsui kelvottomaksi roskaksi. Tammikuussa 1900 Tolstoi kävi Moskovan
Taiteellisessa teatterissa katsomassa Tšehovin Vanja-enon. Sen
aikana Tolstoi tympääntyi siinä määrin, että alkoi kehitellä tuolloin
valmistelemaansa Elävä ruumis
-näytelmään (Живой труп)
uutta juonikäännettä.
Tšehov ei loukkaantunut. Hän otti kaiken tyynenä vastaan, koska
tajusi, että Tolstoi piti häntä tasavertaisena kollegana ja
keskustelukumppanina. Tšehov itse puolestaan arvosteli vuonna 1899 valmistunutta Ylösnousemus-romaania, mutta sitä en
tiedä, keskustelivatko he koskaan romaanin valmistumisen jälkeen siitä silmätysten.
Tästä
linkistä avautuvan tutkielman kirjoittaja toteaa, että vielä 80-luvulla Tšehov
saattoi ihailla Tolstoin eettisfilosofisia näkemyksiä, mutta alkoi sitten
90-luvulla ottaa siihen välimatkaa. Varmaankin vuonna 1889 ilmestynyt Kreutzersonaatti aiheutti vastenmielisyyttä
mutta taustalla oli myös kunnianhimoisen kirjailijan pyrkimys vapautua
auktoriteeteista. Sitten Tšehov loikin merkittäviä novelleja, joista paljastui hänen
näkemyksensä tolstoilaisuuteen (esim. Huone
nro 6 ja Elämäni). Välirikosta ei
ollut kyse. Kiintymys suurta kirjailijapersoonaa kohtaan jatkui. Kun vuosina
1891-92 osassa Venäjää kärsittiin nälänhädästä ja Tolstoi toimi pyyteettä kansan
parissa sen voittamiseksi, Tšehovin kunnioitus miestä kohtaan
syveni, eikä se siitä laantunut.
Seuraava lyhykäinen tapaaminen oli jo reilun puolen vuoden
kuluttua helmikuussa Tolstoin Moskovan asunnossa. Tšehovin muistiinpanojen
mukaan Tolstoi oli kireällä tuulella, mikä johtui erään toisen vierailijan
typeristä puheista. Kireältä vaikutti
myös Sofia-vaimo. Mutta yhtä kaikki Tšehov nautti. Hän pelasi naisväen kanssa
korttia ja piti tunnelmaa erinomaisena. Hän kuvasi seuralaisiaan ihastuttaviksi
ja korosti heidän läheistä suhdetta itse kirjailijaa kohtaan.
Tolstoin tytär Tatjana oli ihastunut Tšehoviin. Hän kirjoitti
tälle, välillä kai päällekäyvästi, mutta Tšehov ei vastannut. Myöhemmin kyllä
hän selvensi asiaa eikä parisuhdetta syntynyt. Tšehov totesi, ettei kyennyt
tiiviiseen naissuhteeseen. Hän vertasi naissuhdetta lähinnä kuutamoon, sille
oli oltava oma aikansa. Sen kaltainen väljä liitto toteutui myöhemmin
näyttelijä Olga Knipperin kanssa. Tšehov kirjoitti novellin nimeltä Dušetška (Душечка). Tatjana totesi myöhemmin löytäneensä sieltä
itsensä ja häpeävänsä käytöstään.
Ensimmäisten tapaamisten myötä Tolstoi vahvisti kunnioituksensa myös siten, että hän auttoi kirjailijakumppaniaan vaikutusvaltansa ja suhteittensa kautta mm. eräissä julkaisemiseen liittyvissä käytännön asioissa.
…
Pushkin-talon museosta Pietarissa |
Tšehov julkaisi vuonna 1896 laajan novellin Elämäni (Моя жизнь). Se on yritys kuvata Tolstoin aatetta käytännössä toteuttavaa miestä. Kyse ei ole mistään pikkujutusta. Suomennoksen pokkariversiossa sivuja kertyy yli 120 (kokoelman nimi Nainen ja sylikoira). Sitä voisi luonnehtia pienoisromaaniksi. Vierailu Jasnaja Poljanassa lienee ainakin jollain tapaa innoittanut sen kirjoittamiseen, vaikkei toki sinällään mitään suoraa yhteyttä olekaan. Tšehov oli pohtinut paljon tolstoilaisuutta ja – kuten jo totesin - alkanut sittemmin ottaa siihen filosofista etäisyyttä. Tuo teos on eräänlainen tilinteko. Todettakoon, että teoksen valmistumisvuonna Tšehov itse järjesti ”tolstoilaisittain” erääseen kylään apua, niin että sinne saatiin uusi koulurakennus.
Elämäni kertoo
miehestä, joka halusi elää yksinkertaista elämää, rakentaa kouluja, maalata
kattoja, tehdä ympäristössä hyviä tekoja auttaen osattomia. Ja siitä seurasikin
sitten - Dmitri Bykovin sanoja mukaillen -
”varsinainen helvetti”. Aate ei
pystynyt seuraamaan ihmisten sisimpiä toiveita. Syntyi epäluottamusta, tunteiden
halvaantumista. Eikä miehen avioliitostakaan seuraa mitään hyvää.
Päähenkilöiden lisäksi teoksen eräistä henkilöhahmoista huokuu
lahjattomuutta. On jämähdetty omiin pieniin ympyröihin. Päähenkilön isä on heistä näkyvin esimerkki. Hän on arkkitehti, joka suunnittelee tylsiä
taloja. Hän on mitättömän tuntuinen vanha mies. Hänen työstään ei kehuja tule.
Dmitri Bykov liittää tuon novellin aiheen Tšehovin
koti-teemaan, tai oikeammin kodin puuttumiseen. Hänen teoksissaan kodeissa ei
ole kaivattua valovoimaa ja säteilyä. Elämä on pysähtynyttä. Tšehov
kuvaa teoksissaan yleensä kiertolaisia, kodistaan irralleen joutuneita ihmisiä.
Pieniin ympyröihin jämähtänyt auttamistoimi ei tunnu olevan kovin hedelmällinen
kasvualusta. Tšehoville se tuntuu olevan kai lähinnä pakotie pois elämän
suurista haasteista.
Bykovin mukaan Tšehovin teoksissa koti on aina kuin vankila.
Elämäni-teoksessa päähenkilön isän
kodissa on monia myöhemmin oheen rakennettuja siipiä ja sivurakennuksia.
Kokonaisuus on kaoottinen. Itse päähenkilö on asettunut asumaan jonnekin mitättömään
vajaan muista erilleen. Hän ei löydä noista rakennuksista itselleen mitään
vastinetta sosiaalisille tunteilleen. Hän menettää kiinnikkeen todellisuuteen.
Mieleeni nousee myös muutamaa vuotta aiemmin valmistunut novelli
Vaimoni, samankaltainen pitkähkö
tarina kuin Elämäni. Siinä mies
tuntee olevansa vieras ja heitteillä omassa kodissaan. Hän on sinä ulkopuolinen
ja myös hänen aatteensakin jää kuin kuolleeksi kirjaimeksi. Miehen aloitekyky
sammuu. Se teos on kuitenkin jo toinen juttu eikä se liity ainakaan
suoranaisesti tolstoilaisuuteen.
Tolstoista puheen ollen ajattelen hänen kotiaan Jasnaja
Poljanaa, joka oli tullut Tšehoville tutuksi juuri ennen Elämäni-novellia. Se oli erillinen
saareke. Olisikohan Tšehov päätynyt pitämään Tolstoin ajattelua kuin unelmana,
jota ei ole mahdollisuutta saavuttaa. Oli jämähdetty johonkin, josta ei ole
tietä ulos. Vertailukohdaksi sopii myös Tolstoin omaa kuolemaa edeltävät päivät.
Hän pakeni omasta kodista haluten löytää paikan, johon olisi voinut päästä
hiljentymään.
Tolstoi on myös käsitellyt kodin tukahduttavaa ilmapiiriä. Pienoisromaani
Ivan Iljitšin
kuolema (1886) on tilinteko elämän kanssa ja kuvaus miehestä, joka
kuolinkamppailua käydessään huomaa olevansa omassa kodissaan täysin vieras ja
ulkopuolinen. Hänen kokee eläneensä täysin turhaan. Ainoa miestä ymmärtävä
henkilö on hänen palvelijansa.
Vastapainona kodin ankeudelle Bykov tuo Tšehovin
tuotannosta aron (novellista Aro). Se
on päättymätön ja loppumaton. Sieltä avautuu maailma, kuin avaruus. Tšehov
olisi halunnut nähdä elämässä haasteena koko maailman.
…
Tolstoin romaani Ylösnousemus (Воскресение) valmistui vuonna 1899, vuosisadan päätteeksi. Se oli tullut Tšehoville tutuksi jo aikaisemmin, alkaen siitä, kun tämä vieraili Tolstoin luona neljä vuotta aiemmin. Romaani nousi julkisuuteen myös hieman myöhemmin. Tolstoi paneutui puolustamaan vanhauskoista, täydellistä väkivallattomuutta toteuttavaa duhoborien lahkoa, Tolstoin piti saada kokoon varoja, jotta olisi voinut järjestää ryhmän jäsenille turvapaikan Kanadasta. Hän keräsi varoja heille myymällä katkelmia romaanin korrehtuurista. Sitäkin kautta teos lienee tullut myös Tšehoville tutuksi.
Lopullisen version valmistuttua Tšehov luki sen välittömästi lähes keskeytymättä. Romaanin päähenkilöiden ruhtinas Nehljudovin ja Ekaterina Maslovan suhde oli vähiten kiinnostava. Sen sijaan kuvaus yhteiskunnasta ja siihen liittyvät henkilöhahmot (ruhtinaat ja ruhtinattaret, virkamiehet, vangit ja talonpojat) häntä innostivat kovasti. Nehljudov on tavallaan lähinnä Tolstoin alter ego, joka kokee elämänsä turhaumassa henkisen heräämisen. Maslova on puolestaan tuomittu väärin perustein ja mies ryhtyy naisen puolesta oikeustaisteluun. Nehljudov haluaa pelastaa naisen ja mennä tämän kanssa jopa naimisiin, koska koki nuorempana käyttäneensä häntä seksuaalisesti hyväkseen ja aiheuttaneensa siten hänen elämänsä alamäen.
Tšehov ei sen sijaan kiinnittänyt erityistä huomiota jo aiemmin raakaversion julkaisun yhteydessä suurta kohua oli herättäneeseen kuvaukseen vankilan jumalanpalveluksesta, jonka ortodoksisen kirkon piirissä oli koettu ”rienaavaksi”. Sittemmin vuonna 1901 kirkko erotti Tolstoin yhteydestään, mikä merkitsi eräiden tulkintojen mukaan Venäjän kaltaisessa yhteiskunnassa lähes lainsuojattomuutta. Lain mukaan myös Tolstoin lapset joutuivat kirkosta erilleen mutta vaimo piti edelleen tiivistä yhteyttä kirkkoon. Kirkon tekemälle päätökselle Tšehov lähinnä hymähti. Ja itse asiassa samalla hän tuli tulkinneeksi kansan tuntoja. Tolstoin suosio vain kasvoi, mikä tavallaan oli merkki yhteiskunnallisen ilmapiirin muutoksesta. Tolstoita ei kyetty vaientamaan, kansan kirjeenvaihto hänen suuntaansa vain kasvoi. Ihmiset rohkenivat kertoa kokemistaan väärinkäytöksistä. Mutta on pidettävä mielessä, että vaikka Tolstoi sai jatkaa normaalia toimintaansa, sen sijaan hänen aktiiviset seuraajansa saattoivat joutua ongelmiin. Heitä vangittiin ja tuomittiin.
Kovimman kritiikin Tšehovilta sai romaanin loppu. Siinä Nehljudov
lukee lahjaksi saamaansa uutta testamenttia ja romaanin lopputeksti on suora
lainaus Jeesuksen vuorisaarnasta. Hän piti sitä tökerönä ratkaisuna.
Tolstoi halusi kirjoittaa romaaniin jatko-osan. Hänelle jäi romaanista pintaan jonkinlainen
puolinaisuuden tunne. Aika ajoin tuo ajatus nousi vahvana esille, viimeisen
kerran hänen kuolinvuotenaan 1910. Asia vaivasi häntä. Romaanin tarinasta
tuntui puuttuvan jotain. Bykov katsoo, että juuri tuon yllä mainitun Tšehovin
Elämäni-novellin vuoksi Tolstoilla ei
ollut mitään pakonomaista tarvetta sen luomiseen. Se lienee tehnyt mieheen
jollain tasolla vaikutuksen. Samalla myös kynnys kirjoittamiseen kävi yhä
korkeammaksi. Myös jatkuva sairastelu vei mieheltä voimia. Sofia-vaimo
selvittää sitä paljon päiväkirjoissaan.
…
Keväällä 1897 Tšehov oli joutunut sairaalahoitoon sisäisen keuhkoverenvuodon vuoksi. Tilanne oli vakava. Tolstoi vieraili miehen luona sairaalassa. Tšehovin nähdessään hän hämmentyi. Hän oli tullut tapaamaan kuoleman varjossa kituvaa kirjailijaparkaa mutta tapasikin elämää pursuavan iloisen miehen, joka välillä tosin joutui sylkemään keuhkoista verta suureen oluttuoppiin.
Tilanteen poikkeuksellisuudesta huolimatta tuo vierailu
kirvoitti vilkkaan ajatustenvaihdon miesten välille. Tolstoi kertoi
laittaneensa syrjään tuolloin vielä keskeneräisen Ylösnousemus-romaaninsa ja oli valmistelemassa kirjoitusta
taiteesta. Hän luki siitä katkelmia, mikä taas ei Tšehovia miellyttänyt lainkaan. Hänen mielestään Tolstoi vain toisteli
vanhoja asioita. Hän luki myöhemmin kirjoituksen kokonaisuudessaan ja piti sitä
vapaasti tulkiten hölynpölynä. Tšehovin
kommentin luokittelisin sarkastiseksi.
Keskustelujen pääaihe oli kuitenkin aivan muu. Sen suhteen
Tolstoi ei tuntenut hienovaraisuutta. Hän alkoi ”julistaa” kuolemasta ja
kuolemattomuuden käsityksestään. Tšehovin osaksi jäi alkuvaiheessa
kuuntelu.
Taustaksi totean, että Tolstoi oli pohdiskellut paljon kuoleman ja kuolemattomuuden problematiikkaa. Hänen perheessään ja lähipiirissään kuolema oli ollut hyvinkin järkyttävästi läsnä. Elämä kuoleman jälkeen oli miehelle ratkaisematon mysteeri. Kuoleman pelko oli ollut miehen alitajunnassa jo pitkään, vaikka hän oli nuoruudessaan sitä uhmannutkin (vrt. kirjoitukseni Tolstoin nuoruudesta). Läpi koko tuotannon Tolstoi käsittelee kuolemaa. Esimerkiksi Sodassa ja rauhassa ruhtinas Andrei Bolkonskin haavoittuminen Borodinon taistelussa ja dramaattinen kuolinkamppailu on näkyvä esimerkki.
Basinski toteaa, että opillisesti kuolema merkitsi Tolstoille
vapautumista omasta egoistisesta ”minästä”. Se oli hänen mukaansa ”ainoa
pelastus elämän epätoivosta”. Tšehovilla oli asiaan kyynisempi sekulääri
näkökulma. Hänestä nimenomaan kuoleman
pelko ajoi Tolstoita pyhien kirjoitusten pariin.
Siinä tilanteessa Tolstoi selvitti Tšehoville näkemystään kuolemasta ja kuolemattomuudesta. Tolstoi kannatti lähinnä kai Immanuel Kantin käsitystä kuolemattomuudesta (ainakin tämän lähteen mukaan, Kantin käsitys avautuu esimerkiksi täältä).
Vaikka en tarkkaan tiedä, mitä Tolstoi puhui, niin tuntuisi
kuitenkin, että tuo Kantin lähestymistapa voisi jollain tapaa sopia Tolstoin
filosofiaan. Tolstoi vastusti
ortodoksisen kirkon vallitsevaa käsitystä ylösnousemuksesta ja haudantakaisesta
elämästä. Hänen piti kuitenkin saada asialle oma tulkintansa. Kuoleman
kieltäminen olisi jättänyt hänen maailmankatsomukseensa ratkaisemattoman aukon.
Tšehov yritti sitkeästi kuunnella miestä mutta eräässä
vaiheessa kärsivällisyys loppui ja hän ryhtyi vastahankaan. Tolstoi puhui jotakin ”hyytelömäisestä
massasta” pyrkien sillä paikantamaan ihmisen sielusta kuolemattomuuden tarpeen.
Tšehov
ei pysynyt Tolstoin ajatuksen juoksussa mukana. Hän ei ymmärtänyt
kuolemanjälkeisestä elämästä mitään eikä hän voinut sulattaa, miksi Tolstoi oli
niin jämähtänyt kuoleman pohdiskeluun. Se oli kuin lohduttautumista harhaluuloilla.
Tolstoi puolestaan ärsyyntyi Tšehovin käsityksestä pitäen sitä dekadenssimaisena.
…
Tšehoville itselleen kuolema ei ollut vieras aihe. Se oli
tullut hänelle tutuksi jo hänen toimiessaan lääkärinä. Hän on todennut joskus
ystävälleen kustantaja A.S. Suvorinille sarkastisesti, että oli pelottavaa, kun
ihmisestä ei jää mitään. ”Toiset vievät sinut hautausmaalle, palaavat kotiin,
alkavat juoda teetä ja sanovat joitain kauheuksia, sitä on kuvottava ajatella”
(Suvorinin päiväkirjasta, Orlando Figes: Natasha’s
dance, 2002).
Tšehov lähestyi kuolemaa eri suunnasta. Kun Tolstoi ajatteli kuolemaa, hänen mielensä
kääntyi toiseen maailmaan, kun taas Tšehovin huomio oli kuolemastakin
puhuttaessa aina kääntyneenä elämään päin. Hän katsoi, että kuollessaan ihminen
ajattelee yleensä elämää.
Tšehovia on yleensä pidetty ateistina. Orlando Figesin mukaan se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Tosin hänkin näkee miehen uskonnollisissa näkemyksissä ristiriitaisuuksia. Hän oli kasvanut uskonnollisessa kodissa ja hänellä oli vahva kosketus uskonnollisiin rituaaleihin. Hänen sanotaan keränneen ikoneita. Hänen Jaltan kodissaan oli krusifiksi seinällä vuoteen yläpuolella. Hän luki mielellään pyhimysten elämästä, kävi kirkossa, tykkäsi kuunnella kirkonkellojen ääntä, jopa oleili luostareissa. Tšehov käsittelee teoksissaan uskoa ja osa sieltä avautuvista pohdinnoista avaavat myös kirjailijan omaa sisintään. Figes mainitsee novellit Piispa, Opiskelija, Matkan varrella ja Huone nro 6.
Tšehov näki kirkon taiteen liittolaiseksi. Sen myötä hän koki taiteilijan tehtävän osaltaan hengelliseksi. Hänen kerrotaan todenneen ystävälleen, että ” kylän kirkko oli ainoa paikka, jossa talonpoika saattoi kokea jotain kaunista”.
Toisaalta Tšehov oli myös epäilijä. Hänen
kerrotaan joskus kirjoittaneen, että hän menisi luostariin, jos sinne otettaisiin
ihmisiä, jotka eivät ole uskonnollisia ja siellä ei tarvitsisi rukoilla.
Mielestäni vaikka Tšehov käsitteleekin teoksissaan uskoa
ja uskonnollisuutta, hän pitää teoksissaan siihen tiettyä etäisyyttä. Olen löytänyt
sieltä sympatiaa mutta myös hieman sarkasmia. Hän kuvaa ensi sijaisesti
kohtaamaansa todellisuutta. Hyväksyn kuitenkin Figesin myötäilevän asenteen. Tšehov tunsi tiettyä sympatiaa niitä
kohtaan, joilla oli uskonnollisia ihanteita. He saivat voimaa elämänsä kurjuudessa.
Minulle koskettava esimerkki siitä on novelli Rotkossa (1899). Hän ymmärsi uskonnon osana elämäntapaa, sillä
tapaa kuin tavallinen venäläinen oli sen sisäistänyt. Tšehovin henkilöhahmoista Figes
nostaa esille Kolmen sisaren Mašan,
joka toteaa, että ihmisellä pitää olla usko, tai hänen on sitä etsittävä,
muuten elämästä tulee tylsää. Tšehov
ei kuitenkaan ollut kiinnostunut sellaisesta abstraktista kysymyksestä kuin Jumalan
olemassaolo.
…
Tšehovin novellikokoelman suomennoksen sisäkansi vuodelta 1906. |
Figes käsittelee novellia ”Matkan varrella” (На пути),
jonka Tšehov
kirjoitti jo vuonna 1886. Siitä on olemassa suomennos niinkin kaukaa kuin
vuodelta 1906. Nuori aatelisnainen joutuu yöpymään eräässä majatalossa ja ajautuu
keskusteluun elämässä paljon kokeneen hieman yli nelikymppisen Liharev-nimisen
miehen kanssa. Liharev oli menettänyt elämässään kaiken, koki itsensä jo
vanhukseksi mutta oli matkalla töihin hiilikaivokseen, kurjiin oloihin. Hän on
siis Tšehoville
kovin tyypillinen koditon harhailija.
Novellin eräässä vaiheessa nainen ihmettelee, että vaikka
sanotaan, että jumalaa ei ole, niin miksi monet viisaat ihmiset, kuten
kirjailijat ja tiedemiehet, elämänsä lopussa tulevat uskoon. Liharev kertoo
oman elämäntarinansa ja myös näkemyksensä uskosta. Hän toteaa, että se joka ei
ole osannut nuorena uskoa, hän ei opi sitä vanhanakaan, olkoon kuinka välkky
tai ylivertainen tahansa. ”Usko on hengen kyky. Se on lahja, johon on
synnyttävä”.
Minä ymmärrän tuon tarkoittavan, että ihminen saa lapsena
sen voiman, joka vie häntä eteenpäin. Usko vie ihmistä eteenpäin. Jos sitä ei
olisi, hän jäisi ajopuun asemaan.
”Minun sieluuni on luonto pannut tavattoman
kyvyn voida uskoa. Puolet elämääni olen kulkenut ateistien ja nihilistien
kirjoissa, mutta elämässäni ei ole ollut ainoatakaan hetkeä, jolloin en olisi
uskonut. Kaikki lahjakkuus paljastuu tavallisesti jo lapsuudessa, niinpä
minunkin kykyni alkoi tuntua jo silloin, kun pöydän alla pienenä ryömiskelin.”
Figes toteaa, että Liharevin novellissa esittämä ajatus on
lähellä Tšehovin
omaa näkemystä. Hänellä on ollut omat epäilynsä Jumalan olemassaolosta. Mutta
hän ei ole koskaan kadottanut näkyään siitä, kuinka suuri tarve Venäjällä on
uskoon. Sillä ilman uskoa paremmasta maailmasta, elämä Tšehovin ajan Venäjällä olisi
ollut sietämätöntä.
Tšehovin näytelmien henkilöhahmoilla näyttää tuo tarve
uskoon olevan aivan keskeisiä asioita. Ja aivan kuin Tšehov itse, he suuntaavat
uskonsa työhön ja inhimillisemmän elämän luomiseen. Vanja-enon Sonjan asenteessa on jotain yksinkertaisen vilpitöntä
hänen todetessaan seuraavasti:
”Kun hetkemme koittaa, me kuolemme
nöyrinä ja siellä toisessa maailmassa me kerromme, että olemme kärsineet, olemme
itkeneet, että meillä on ollut katkera elämä, ja Jumala armahtaa meitä.”
Tšehovin sympatiat ovat Sonjan kaltaisten nöyrästi
ajattelevien ihmisten puolella. Tuo näytelmän loppukohtaus on tullut minulle
tutuksi ja koskettanut syvästi. Tietysti on ollut erityylisiä ohjauksia.
Toisinaan se on saanut parodisen sävyn, mutta silloin ohjaajan näkökulma on
tullut omasta ajastamme. Perinteisempi ohjaaja pyrkii välittämään Tšehovin
aikalaisten tuntoja, silloin katsojana myötäelän Sonjan ja Vanja-enon epätoivoa.
He ovat menettänet elämässä kaiken, näköpiirissä ei ole mitään hyvää, mutta
Sonjalta löytyy usko, joka vie hänet tuskaisten hetkien ylitse. Ja hänen enonsa
pyrkii siihen tarttumaan, jos kykenee. Muuta tietä ei ole.
Yllä jo kerroin Tšehovin todenneen, että kuollessaan
ihminen ajattelee yleensä elämää. Myös Vanja-enossa Sonja kääntää monologinsa
päätteeksi vielä katseen elämään. Hänen
edessään taivas välkkyy ”timanttien loisteessa” mutta sekin näky palvelee heitä
eteenpäin elämän raskaana hetkenä. Vain usko voi kirkastaa heidän silmänsä.
Tšehov itse kohtasi kuolemansa vuonna 1904. Hän oli siihen
valmistautunut. Hänelle kuolema oli luonnollinen prosessi ja hän kykeni
kohtaamaan sen rohkeana ja arvokkaasti. Siinäkin näkyi rakkaus elämään. Kesäkuussa
hän matkusti vaimonsa kanssa Saksaan. Lähtiessään hän totesi ystävälleen, että
hän on lähdössä kuolemaan, ”kaikki on ohi”. Heinäkuun toisena päivänä hän
heräsi kuumeeseen, kutsui lääkärin ja kertoi hänelle: ”Ich sterbe”. Tohtori yritti
lohduttaa ja meni pois. Tšehov tilasi pullon samppanjaa, joi lasillisen, meni
takaisin vuoteeseen ja poistui elämästä. (Figes.)
…
Tolstoille kuolema oli paljon hankalampi prosessi. Se ei
käynyt niin helposti kuin kirjailijakollegallaan. Itse asiassa Tolstoin
kuolemaan odotettiin jo syksyllä 1901. Tuolloin hän sairastui vakavasti ja
siirtyi hoitoon Krimille. Tilanne tuntui vakavalta. Aikaisemmin samana vuonna
Tolstoi oli joutunut kirkon hylkäämäksi ja pappeja varta vasten kiellettiin rukoilemasta
Tolstoin sielun puolesta. Ylipäänsä käskettiin vaikenemaan Tolstoista, ettei
mitään kansan nousua tulisi, sillä kirkko katsoi sen iskuksi sen omaa
auktoriteettiasemaa kohtaan. Kyse oli siis tuon ajan mediasodasta. Bykov
kertoo, että Kronstadtin piispa meni kuitenkin toiseen äärimmäisyyteen, jota
nykymittapuun mukaan voisi pitää vihapuheena. Hän loi artikkelissaan Tolstoista
rukouksen, jossa toivottiin miehen kuolemaa. Tuo taisi käsittääkseni kuitenkin
tapahtua myöhemmässä vaiheessa. Loppujen lopuksi sama piispa sairastui pian ja
kuoli ennen Tolstoita.
Tolstoin vaimo Sofia kirjoittaa päiväkirjassaan tammikuussa
1902, että hänen miehensä suolisto on pilalla, maksan ja vatsan toiminta on
vaillinaista. Kuoleman uhka oli vahva.
Lääkärit päivystivät yötä päivää. Basinskin mukaan kolme lääkäriä
vuorottelivat öisin, neljäs huolehti hänestä päivisin. Tolstoin lapset olivat
tammikuussa 1902 isänsä luona jo jäähyväiskäynnillä. Perintöriidat olivat perheen
sisällä pinnalla.
Tšehov kävi häntä katsomassa, hän oli huolissaan mutta toiveikas.
Hän toi mukanaan myös oman lääkärinsä (nimeltään Altschuler). Yllä kerroin jo
esimerkin, kuinka vahvasti Tšehov koki Tolstoin kamppailun.
Tolstoi tuntui jo toipuneen keuhkotulehduksesta mutta
toukokuun alussa 1902 mies sairastui lavantautiin. 73-vuotiaalla vanhuksella
katsottiin sen aikaisen lääketieteen valossa olevan mitättömät selviytymismahdollisuudet.
Hän kuitenkin selviytyi sairastettuaan kuukauden päivät. Sitä pidettiin
ihmeenä. Basinskin mukaan se ei ollut sen ajan lääketieteen saavutus vaan
suurin ansio menee Sofia-vaimolle ja perheen vanhimmalle Tatjana-tyttärelle,
jotka kärsivällisesti pitivät potilaasta huolta päivystäen keskeytymättä
vuoteen äärellä.
Basinski kirjoittaa, että tuo aika Krimillä on verrattavissa
Krimin sotaan vuosina 1854-55, jolloin Tolstoi oli Sevastopolissa ja hengen
meno oli ollut vain yhden askelen päässä. Tilanteet olivat erilaiset. Oli
nuoruusvuosien urhea toiminta sodan keskellä, ja toisaalta vanhuksena koetut
kaksi peräkkäistä kuolemansairautta. Sofia-vaimo kirjoitti päiväkirjaansa
näkevänsä tuon maailman kuulun miehen nyt ”säälittävän laihana vanhuksena”.
Ihmeen kaupalla Tolstoi jäi henkiin. Hänen elämänvoimansa vain vahvistui. Hän
sinnitteli elämässään vielä yli kahdeksan vuotta. Luovuus ei ehtynyt.
Tolstoin kuolema koitti syksyllä 2010. Se tapahtui Astapovon asemalla. Mies oli
lähtenyt pakomatkalle kotoaan. Nimellisesti kyse olisi ollut riidoista
Sofia-vaimon kanssa, mutta syvällä sydämessään hän kyllä tunsi kuoleman läheisyyden.
Sofia-vaimonkin mielentila oli
järkkynyt. Tolstoin lähdettyä hän yritti itsemurhaa.
Hänen perimmäinen pyrkimys oli päästä luostariin
hiljentymään. Eräänä haaveena oli hankkia tarvittavat asiapaperit ja lähteä
Bulgariaan. Hän uskoi, että siellä sai olla rauhassa. Hän ei kutienkaan
tajunnut, että Bulgariassakin oli laaja joukko hänen kannattajiaan.
Ajatus Bulgariasta sammui. Pinnalle nousi halu päästä
hiljentymään Optinan luostariin. Se oli tuolloin ortodoksien pääpaikkoja. Tolstoi
oli oleillut siellä pitkään 1870-luvulla käydessään oma uskonnollista
kriisiään. Figesin mukaan juuri sieltä Tolstoi oli löytänyt oman
uskonnonfilosofiansa perustan, ei buddhalaisuudesta tai muista itämaisista
uskonnoista, niin kuin on väitetty.
Figes kuvaa Tolstoin uskonnollisuutta omiin lähteisiinsä
viitaten seuraavasti. Hänellä oli mystinen lähestymistapa Jumalaan. Se löytyy
vain rakkauden ja rukouksen kautta. Tolstoille rukous on tie tietoon
Jumalasta. Se on vapauden ja
haltioitumisen hetki, jolloin henki vapautuu yksilöstä ja saa yhteyden
kaikkeuteen. Kuitenkin sittemmin Tolstoi otti etäisyyttä ortodoksiseen kirkkoon
eikä edes Optinan luostarista saadut kokemukset lähentäneet häntä siihen. Hän
jäi uskonsa kanssa yksin. Lopulta voimat ehtyivät, lepopaikka löytyi
Astapovosta.
Leo Tolstoin kuolinnaamio. Pushkin-talon museo, Pietari. |
LÄHTEITÄ (nettilähteet löytyvät tekstin yhteydestä)
Basinski, Pavel. Lev Tolstoi – svobodnyi tšelovek (”Leo
Tolstoi – vapaa ihminen”). Molodaja gvardija, 2016.
Bykov, Dmitri. Russkaja literatura – Strast’ i vlast’
(”Venäjän kirjallisuus – intohimo ja valta”). AST, Moskva, 2019.
Figes, Orlando. Natasha’s Dance. A Cultural History of
Russia. Picador, New York, 2002.
Kuzitševa, Alevtina. Tšehov – Žizn’ otdelnogo tšeloveka (”Tšehov –
yksittäisen ihmisen elämä”)
Tolstaja, Sofia Päiväkirjat (suomenkielinen laitos)
Tšehov, Anton. Kertomuksia, suom. Rob.A. Seppänen. Helsinki, 1906.
Zolotusski, I.Tolstoi Lev Nikolajevitš ja A.P. Tšehov
– Gaspra. Viimeisiä tapaamisia. (tekijä I. Zolotusski, 2002). Venäjänkielinen dokumentti
(ilman kuvaa). https://www.youtube.com/watch?v=hJkFRG8n8dQ.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti