Elvis
Ohjaus: Baz Luhrmann
Ensi-ilta: 29.6.2022
Pääosissa: Austin Butler (Elvis), Tom Hanks (manageri
eversti Tom Parker), Olivia DeJonge (Elviksen puoliso Priscilla) ym.
Kesää on vielä jäljellä mutta ainakin kulttuuriin liittyen
voin kokoavasti todeta, että suuria elämyksiä se ei ole antanut. Elvis-elokuvan
kävin kuitenkin heinäkuun illassa katsomassa. Elokuvateatterikäyntini ovat
viime vuosina olleet sen verran harvinaista herkkua, että se jääköön tämän
kesän yhdeksi kohokohdaksi. Ei elokuva sinällään kovia pointseja ansainne mutta
kyllä se mieleen on jäänyt. Ja ainakin siitä on muhinut jonkinmoinen ajatusprosessi
omasta suhteestani tuohon itsellenikin merkittävään taiteilijaan ja hänen
musiikkiinsa. Siitä esimerkkinä on juttuni loppuun sisältyvä katsaus Elviksen
gospel-menneisyyteen.
En lehtien elokuvasivuja nykyisin juurikaan vilkuile tämäkin
filmi olisi varmasti jäänyt katsomatta, ellei eräs ikäiseni tuttava olisi sitä
niin kovasti hehkuttanut. Mitään yleisöryntäystä se ei ole saanut. Minun
katsomassani näytöksessä oli nelisenkymmentä katsojaa, ehkä hieman yli. Yleensä
he olivat keski-ikäistä ja vanhempaa väkeä, molempaa sukupuolta. Ehkä sali oli
hieman naisvoittoinen. Nuoremmastakin polvesta se näytti kiinnostaneen enemmän
tyttöjä. Lieköhän siihen vaikuttanut pääosan esittäjä, joka kyllä teki
taidoillaan minuunkin vaikutuksen.
Elokuva jätti ristiriitaisia tunteita mutta en voi todeta
erityisemmin pettyneeni. Kyllä se kannatti katsoa. Ja kertoohan se osaltaan
jotain olennaista myös meidän ajastamme. Se tarvitsi tämänkaltaisen
narratiivin. Melodramaattisuus oli lähes
tipotiessään. Amerikkalainen yhteiskunta vaatii Elviksen kaltaisen persoonan
luomaan sidosta mustan ja valkoisen väestön keskeen. Laskelmallisuutta ei saa
unohtaa. Todellisesta Elvis Presleystä se tuskin kertoi paljoakaan. Oli joka
tapauksessa hyvä, ettei sorruttu menneisyydestä tuttuun imelyyteen tai
pateettisuuteen, mitä en toki odottanutkaan.
Aikamoista säpinää ja hässäkkää tuo reilun kahden ja puolen tunnin kokonaisuus on. Alku on verkkaista mutta kun nuori uraansa aloittava Elvis pääsee hytkyttelemään jalkojaan, vauhti kiihtyy ja naiset kirkuvat kiimassaan kuin aikoinaan Beatles-dokumenteissa. Valitettavasti vain tuohon uran alkuvaiheen rock-n-roll-moodiin jäädään liikaa maleksimaan ja uran moninaisuus unohtuu. Vauhti kuitenkin jatkuu siinä määrin, että elokuvan loppupuolella alkaa tulla jo kiire, jotta koko ura alamäkineen saataisiin pakettiin mukaan.
Minusta tuntuu, että amerikkalaisen yhteiskunnan
vanhakantaisuutta korostetaan liikaakin. Vankilalla uhkailu saa turhan mittavat
puitteet. Se on selkeää ylidramatisointia. Ja on siihen sekaan ympätty myös
Elviksen oman äidin voivottelu ja järkyttyminen poikansa tekemisistä, minkä
annettiin ymmärtää jouduttaneen hänen ennenaikaista kuolemaansa. Äitihän edusti
tavallaan vanhakantaista kristillistä perintöä, mitä ei tietysti pidä rinnastaa
mihinkään suomalaisen yhteiskunnan hartaudenharjoitukseen. Äitihän vei aikoinaan
Elviksen mukanansa kirkkoon ja sieltäkin saivat pienen pojan musiikilliset virikkeet
alkunsa.
Totta toki on, että Elviksen piiloerotiikkaakin tihkuvat esitykset
leimattiin ”paholaisen musiikiksi”, ja aikamoinen kontrastinhan se oman aikansa
yhteiskuntaan toi.
Nuoruuden rock-n-roll-maailmaan on kuitenkin paneuduttu niin
perin pohjin, että uran monet muut vaiheet unohtuvat. Eikä elokuvan Elvis ole
se sama ujonpuoleinen tyyppi, joka vaikutelma minulla itselläni muodostuu vanhoja
filmipätkiä katsellessa.
Armeijakausi menee nopeasti mutta siihenkin on täytynyt hieman
paneutua, koska Elvishän kohtaa Saksassa palvellessaan tulevan vaimonsa.
Maineikas elokuva-ura sen sijaan ohitetaan.
Sitten perheessä onkin jo lapsi ja upea Graceland. Ja ollaan
jo vuodessa 68, kun Elvin on tekemässä come backia.
Luodaan siinä välissä myös joulukonserttia, jonka yhteydessä
Elvis onnistuu taas olevinaan järkyttämään omaa vanhakantaista manageriaan. Tom
Hanksin esittämä eversti on mielestäni elokuvan selkeä ylilyönti. Se parodia ei
pure. Minusta se alkaa jo tuntua kiusalliselta.
Loppua kohden vauhti kiihtyy. Sitten yhtäkkiä silmiemme
edessä onkin vanha julkisuuden kuluttama mies, jonka taiteilijan sielu on
todellisuudessa toki vielä jäljellä. Sen taiteilijan sielun etsimiseen ja
näyttämiseen ei elokuvassa kylläkään keskitytä vaan eletään muussa julkisuuden
tuomassa pintaliidossa.
Elokuva on pitkä ja noin puolentoista tunnin katsomisen
jälkeen aloin jo vilkuilla kelloani. En jaksa eläytyä siihen yksipuoliseen
hengailuun. Toki taiteilijan elämä oli kiihkeää ja kyllä siinä tapahtumat
ehtivät vaihdella. En pitkästynyt, mutta toisaalta tunsin, että eihän tämä
leffa ole ”mun juttu”.
Las Vegasin konsertit toivat positiivista sykettä. Se vaihe Elviksen uralla saa ansaitsemansa huomion. Ja soihan siellä Suspicious minds, joka sattuu kuulumaan omiin suosikkeihini. Siitä sain siis kyllä nautiskella, mutta tässäkin osiossa eversti Parkerin osuus saa minut kiusaantumaan. Managerin toiminnasta tehdään tavallaan pilkkaa. Hänen todellinen merkityksensä Elviksen uralla jää varjoon.
Äkkirikastumisen myötä rahankäytössä
joudutaan hunningolle. Paineet ja velat kasvavat. Lääkkeet pitävät miestä pystyssä,
perhe hajoaa. Ollaan umpikujassa. Sen romahduksen kuvaamiseen ei elokuvan
tekijöillä riittänyt tarpeeksi henkisiä voimavaroja.
Loppukohtaus on mielestäni elokuvan eräänlainen huipennus,
kun näemme valkokankaalla oikean Elviksen. Tässä vaiheessa hän on tosiasiassa jo
kuoleman kynnyksellä. Pöhöttynyt, sairauksien ja lääkkeiden väärinkäytön murtama
sankari astui vaivalloisesti pianon ääreen ja siitä lähti Unchained Melody soimaan. Se pysäytti. Etsin tuon katkelman heti
kotiin tultuani Youtubesta mutta ei se niin irrallaan katsottuna luo samaa
vaikutusta.
Se on koskettava päätös. Se sitoo yhteen 42-vuotiaan
taiteilijan elämän. Riehakkaasta nuorison idolista päädytään tuttuun kaulukselliseen
glamouria sädehtivään valkoasuun. Laulajan sisimmässä sykkii kuitenkin suru ja
kaipaus menneeseen. Se riipaisee.
Unchained Melody
löytyy Elviksen viimeiseltä levyltä. Kappale kuitenkin on peräisin 50-luvulta
ja on sen myötä omalla tavalla siteenä Elviksen nuoruuteen ja uran rajuihin
nousuvuosiin, jolloin suosion rajusta kääntöpuolesta ei ollut tajua. Unchained merkitsee ”kahleetonta”. Ei
sen tarvitse mitään merkitä, mutta kirjoitanpahan kuitenkin. Uransa kahleisiin
jäänyt suuri taiteilija pystyy hetkeksi vapautumaan ja avautumaan.
….
Todetaan vielä erikseen, että pääosan esittäjä Austin Butler
on loistava. Hän on katsomisen arvoinen. Tom Hanksin esittämästä managerista
totean vielä sen verran, että tähän aikaan se parodia toki sopii. Setämies on
istutettu nuorten maailmaan ja hänet kuvataan kovin vahvasti ja yksioikoisesti
negatiivisessa valossa.
Elviksen hahmossa minua häiritsee pinnallisuus. Elviksen
come-back vuonna 1968 sutaistaan läpi jonkinlaisena kavalkadina kiireessä
hutaisten. Missä on se taiteilijan tuotannosta selkeästi esiin nouseva herkkä
puoli?
…
Palaan vielä elokuvan loppuhetkiin. Koen vielä sen
päätteeksi toisenkin mieltä kohottavan hetken. Kun nimikavalkadi pyörii jo
edessäni ja kiireisimmät ovat ehtineet poistua salista, jään kuuntelemaan
taustalla soivaa tuttua taustakappaletta – yhtä omista suosikeistani Elviksen
valtavassa laulukokoelmassa - In the
Ghetto. Se on sisältönsä puolesta ehkä ainoa kappale, jolla Elvis ottaa
kantaa yhteiskunnalliseen todellisuuteen. Tässä vaiheessa lähden jo nauttimaan
lämpöisestä kesäyöstä.
…
Lopuksi käsittelen Elviksen Gospel-uraa, josta elokuvassa ei
mainita sanaakaan. Totean kuitenkin laulajan urasta, että kyllähän sieltä
löytyy yhteiskunnallisesti merkittäviä kappaleita. Yksi sellainen on If I can dream. Se laulu syntyi pian
Martin Luther Kingin kuoleman jälkeen. Laulullaan Elvis palauttaa mieliin
Kingin kuuluisan I have a dream
-puheensa ja nostaa näin omalla tavallaan esille yhteiskunnallisen tasa-arvon
ja mustan väestön osan kansalaisoikeudet.
Elviksen uraan kuuluu myös gospel. Se on saanut alkunsa
aivan varhaisesta lapsuudesta syntymäkaupungissaan Tupelossa (Mississippi), kun
hän kävi äitinsä mukana kirkossa ja innostui siellä kuulemastaan musiikista.
Sieltä heräsi kipinä gospelmusiikkiin. Se ilmeni Elviksen uralla eri tavoin. Nuorena
Elvis seurasi Country-laulajien esityksiä radiossa ja heidän musiikissaan oli
usein mukana gospelia.
Varhaisessa teini-iässä hän vietti aikaansa mustien
asuinkortteleissa, ensin Tupelossa ja sittemmin Memphisissä, jonne perhe
muutti. Näin hän tutustui mustan
väestönosan musiikkiin saaden sieltä vaikutteita.
Elvikselle avautui Gospelin moninaisuus. Memphisissä Elvin
kävi Gospelkonserteissa ja hänen suosikikseen nousi maineikas The Statesment Quartet. Elvis vaikuttui
kokemuksistaan ja hän mielellään jäljitteli kvartetin laulajia – nimenomaan kahta
ääripäätä. Toinen oli korkea tenori Jack Hess, ja toisaalta vaikutuksen teki
”Big Chief”, kvartetin karismaattinen bassolaulaja. Lieköhän tuossa oli
lähtökohta Elviksen oman lauluäänen kehitykselle. Ääniala oli suunnattoman
laaja – matalasta bassosta korkeisiin hehkutuksiin.
Ensimmäiset levytykset vuosilta 1953-55 Sun-studiossa
Memphisissä ne heijastavat Elviksen musiikillisen kiinnostuksen moninaisuutta:
blues, rhytm&blues, country&western, hillbilly, rockabilly, bluegrass
ja tietysti gospel. Satisfied vuodelta
1954 oli alku gospeluralle mutta se levytys on kadonnut, kuten valitettavasti
muutama muukin noiden vuosien levytys. Se kappale oli poimittu yhteisestä
keikasta The Million Dollar Quartet -lauluyhtyeen kanssa.
Elviksen ensimmäinen varsinainen listahitti oli vuonna 1956
levytetty Heartbreak Hotel. Siitä ura
lähti nousuun mutta Elvis ei unohtanut gospel-menneisyyttään. Jo aivan
levytysuran alusta lähtien Elvin pyrki saada levyttää eräitä gospelmusiikin
suosikkejaan.
Jordanaires-lauluyhtyeen kanssa TV-showssa tammikuussa 1957
esitetty Peace in The Valley oli
lähtölaukauksena neljän kappaleen samannimiselle EP-levylle, jota myytiin yli
500 000 kappaletta. Se osoitti, että Elviksellä kysyntää oli myös muulle
kuin maalliselle musiikille. Tuolloinhan Elviksen rock-n-roll -esitykset oli
leimattu paholaisen musiikiksi, mikä juuri katsomassani elokuvassa nousee hyvin
esille.
Vuonna 1960 ilmestynyt albumi His Hands in Mine oli lämminhenkinen kunnianosoitus Elviksen omille
suosikkikvarteteille (Statesmen Quartet,
The Blackwood Brothers ja The Golden
Quartet).
Seuraavat gospel-albumit How
Great Thou are (1966) ja He touched
Me (1972) saivat jo Grammy-palkinnot.
Tämä oli pikainen katsaus Elviksen gospel-uraan. Poimin sen Ultimate Gospel -levyn oheistekstistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti