lauantai 2. marraskuuta 2013

Jouko Harjanne ja Pétur Sakari

Trumpetisti Jouko Harjanne ja urkuri Pétur Sakari (synt. 1992) konsertoivat perjantaina 1.11. Kouvolan keskuskirkossa. Kyseessä olin Kymi Brass –tapahtuman avajaiskonsertti.
Menin konserttiin hieman epäröivin mielin, koska paikka ei ole paras mahdollinen konserteille. Siitä minulla itsellänikin on huonoja kokemuksia. Yllätyin kuitenkin positiivisesti. Trumpetti soi salissa hyvin kauniisti. Suurin ansio tietysti kuuluu solistille, mutta kyllä salikin tuntui sopivan tämän tyyppiseen soitantaan.
Konsertin ohjelmassa oli etupäässä lyhyitä tunnelmapaloja, joissa Harjanteen sulava ja kauniisti sointuva soitanta pääsi oikeuksiinsa.  Välissä Pétur Sakarin urkusoolot olivat lähinnä vain hengähdystaukoja yleisön valmistautuessa kuulemaan seuraavaa klassisen musiikin ikivihreää, mutta kyllä Sakarinkin virtuositeetista saatiin nauttia.
Konsertin aluksi Sakari soitti Eugéne Gigoutin (1844-1925)Toccatan. Sen jälkeen Harjanne aloitti tunnelmoimalla herkän upeasti Oskar Lindbergin Vanhan virren Taalainmaalta. Urut ja trumpetti sointuivat hienosti yhteen. Tämän jälkeen oli vuorossa  Sakarin sävellys  Fantasia trumpetille ja uruille, jonka jälkeen Sakari soitti yksin pyhiinvaeltajien kuoron Wagnerin oopperasta Tannhäuser. Kumpikaan tulkinta ei minua sytyttänyt. Sakarin Fantasia saattoi olla teknisesti vaativa. Wagnerin sovitus olisi voinut olla vähän lennokkaampi, koska meinasi uni tulla silmään.
Onneksi uneliaisuus katosi, kun Harjanne tuli taas Sakarin seuraksi ja vuoroon tuli Tomaso Albinonin Konsertto B-duuri, joka sisälsi osat Allegro, Andante ja Allegro. Harjanteen sulava ja ilmaisullinen soitanta tuntui tässä osuvan suoraan sydämeen.  Minulle tämä oli koko konsertin huipennus.
Sitten oli jälleen vuorossa Sakarin soolo. Tällä kertaa hän improvisoi erään nuoren trumpetistin soittamasta teemasta. Tämä oli Sakarin sooloesityksistä ehdottomasti paras. Hän näytti todellisen virtuositeettinsa ja sai Kouvolan uruista irti enemmän kuin minä koskaan olen kuullut.  Muistan, että olin vuonna 2010 syksyllä samassa kirkossa Pétur Sakarin konsertissa ja myös tuolloin ohjelmassa oli improvisaatio annetusta teemasta. Tuolloin teemana oli jäätelöauton soittokello.
Lopuksi virallisessa ohjelmassa oli vielä kaksi numeroa, molemmat trumpetille ja uruille. Aluksi soitettiin osa J.S. Bachin Helluntaikantaatista ja sitten Alessandro Marcellon (1673-1747) Adagio. Molemmat olivat somia ja herkkiä pikku kappaleita ja katsovat varmasti nauttivat trumpetin upeasta soinnista. Eikä yhteissoitannastakaan ollut valittamista. Konsertin suurin ongelma oli kuitenkin juuri siinä, että se koostui kovin lyhyistä ja toisistaan irrallisista tunnelmapaloista.

Virallisten ohjelmanumeroiden jälkeen eräs pikkutyttö kävi tuomassa soittajille ei ruusuja, vaan paketit Kouvolan lakritsia. Se oli hauska idea, mikä lienee yllättänyt soittajat.  Sen jälkeen yleisö kinusi aikansa ylimääräistä ja tulihan se. En valitettavasti osaa kertoa, mistä kappaleesta oli kyse, mutta tutulta se kuulosti. Kyseessä oli kuitenkin jokin  uruille ja trumpetille sovitettu viihdemusiikin helmi. Se oli upea loppu konsertille ja sai varmaan illan komeimmat aplodit. Minullekin jäi hyvä mieli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti