Tässä on kyseessä Jean Renoirin elokuva vuodelta 1939 (La Règle du jeu, The Rules of the Game).
Jos DVD-kansi ei olisi kertonut elokuvan suosiosta, se olisi ehkä jäänyt
kesken. Niin vetämätöntä ja tyhjänpäiväistä keskustelu ja aiheet tuntuvat elokuvan
alkupuolella olevan. Mutta kun se kerran on päässyt kriitikkoäänestyksessä
kolmanneksi, eräät maailmankuulut ohjaajat pitävät sitä joko parhaana
katsomanaan elokuvana tai muuten vain huippuhyvänä ja kun vielä ensiesityksen
jälkeen raivostuneet katsojat yrittivät polttaa elokuvateatterin. Siksi jatkoin
katsomista ja kyllä se kannatti.
Elokuva kertoo ranskalaisen yläluokan elämästä. Rappioksikin
sitä voisi kutsua. Erääseen kartanoon järjestetään juhlat: on kanin- ja
fasaaninmetsästysretki ja sitten ohjelmalliset iltamat. Mukaan saapuu myös
vastikään Atlantin 23 tunnissa ylittänyt sankarilentäjä André Jurieu. Sitten
katsoja saakin seurattavakseen varsinaiset ihmissuhdekoukerot. Yläluokan
tyhjänpäiväistä elämäntapaa kuvataan railakkaasti. Satiiri alkaa purra elokuvan
edetessä, kun enää ei tiedä kuka kenestäkin tykkää. Farssi pysyy kuitenkin
hyvin kasassa menemättä liiallisuuksiin. Elokuvassa on yhdistelty taitavasti
erilaisia tyylilajeja.
Elokuva alkaa siitä, kun radioselostaja on suorassa
lähetyksessä lentokentällä ottamassa vastaan André Jurieuta. Kun hän saa kuulla
ystävältään, että Christine-niminen nainen (kartanon omistajan puoliso) ei ole
lentokentällä häntä vastaanottamassa, hän pettyy raskaasti ja kertoo radion
suorassa lähetyksessä tämän kaiken kansan kuultavaksi. Myöhemmin Christine
osoittaa myös Andrélle rakkauttaan, mikä saa tämän leppymään. Itse asiassa
André lienee elokuvan ainoa vilpittömästi rakkauteen uskova henkilö. Hän on myös
kanien ja fasaanien lisäksi ainoa, joka menettää elokuvassa henkensä.
André ja Octave (Jean Renoir) |
Myös Jean Renoirilla itsellään on elokuvassa rooli. Hän on Christinen
ja Andrén vanha ystävä Octave, lihavahko vanhentunut naissuhteissaan
epäonnistunut mies, joka saa elokuvan lopussa hetken maistaa Christinen
suloisista rakkaudentunnustuksista.
Elokuvan valmistuttua natsi-Saksa miehitti Ranskan. Renoir
itse sekä yhtä pääosaa - Christinen virallista aviomiestä – esittänyt juutalainen
Marcel Dalio joutuivat pakenemaan maasta Yhdysvaltoihin. Renoir jäi sinne
loppuiäkseen luoden myös Hollywoodissa komean uran. Natsit pitivät luonnollisesti Pelin
sääntöjä moraalittomana, mistä syystä se sensuroitiin ja sen kopiot
tuhottiin. Ihmeen kaupalla se löydettiin myöhemmin uudelleen ja elokuva sai
toisen tulemisensa.
Ensi merkkejä hulluudesta ja lähenevän sodan uhasta saadaan
metsästysretken aikana. Kaneja ja fasaaneja listitään surutta, kaikilla tuntuu
olevan hauskaa. Mieleeni jää eräs lähikuva hätääntyneestä, paikalleen
jähmettyneestä kanista. Se kuva sai minut havahtumaan.
Loppuvaiheessa Christinen kamaripalvelijan
mustasukkainen aviomies (joka myös kuuluu palvelusväkeen) juoksee pitkin saleja
jahdaten pistooli kädessä vaimonsa kanssa flirttaillutta vastikään
salametsästyksestä kiinni jäänyttä uutta työntekijää. Tilanne on farssihulluttelu,
jonka kutsujen vieraat kokevat lähinnä vain farssin harmittomana
ohjelmanumerona. Tilanteessa ei vielä synny vielä vainajia, mutta potkut tulee
niin aviomiehelle kuin flirttailijallekin.
Sitten kun nuo kaksi poispotkittua ovat ulkosalla,
tulee vainajakin. André joutuu ammutuksi. Väki tuntuu suhtautuvan kuolemaan kylmäkiskoisesti.
Eräs silminnäkijä vakuuttaa lähinnä sarkastisesti, että kuolema tuli nopeasti, vainajan
ei tarvinnut kärsiä. Syyksi valehdellaan salametsästäjän harhalaukaus. Tämä
valhe ei tässä elokuvassa enää hätkäytä, niin paljon siinä on valehdeltu
muutenkin.
…
Elokuvan aikoihin Hitler oli valtansa huipulla valloittamassa
Eurooppaa. Hän oli sankari omassa maassaan ja halusi levittää sanomaansa myös
yli rajojen.
Mikä ajoi fasismiin? Kun perinteiset arvot alkoivat menettää
voimansa eikä uusia ollut tilalle. Moraalia ei ollut. Aseet puhuivat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti