I.
Taustaa – Miksi Vuokralainen?
En voi kehua tuntevani Roman Polanskin tuotantoa mitenkään
hyvin, mutta hänen vuonna 1976 ilmestyneeseen elokuvaansa Vuokralainen minulla on aivan erityinen suhde. Se on tavalla tai
toisella pysynyt mielessäni siitä lähtien, kun sen joskus 70-luvun lopulla jyväskyläläisessä
elokuvateatterissa näin. Siitä olisi varmaan tullut suosikkielokuvani, ellen
olisi pettynyt sen surrealistiseen loppuratkaisuun.
Elokuva sai ilmestyessään melko vaatimattomat arviot. Sitä pidettiin yleisesti epäonnistuneena, mikä minua tietysti harmitti, koska olin puutteista huolimatta siitä kovin vaikuttunut. Alusta alkaen koin, että elokuvan vuokratalo on totalitarismin allegoria. Yksilö yrittää epätoivon vimmalla rimpuilla yhteiskunnan paineen alla ja viimein romahtaa. Lopun absurdi ja tragikoominen ”itsemurhaprosessi” jätti pintaan kuitenkin ristiriitaisia ajatuksia .
Omaan tykästymiseeni on varmaan monia selittämättömiä syitä.
Ehkä vain satuin sen katsomaan sopivalla hetkellä. Saatoin olla sellaisessa
mielentilassa, josta syystä eläydyin päähenkilöön ja hänen kohtaloonsa
poikkeuksellisen voimakkaasti. Ja taideteoksethan koetaan subjektiivisesti.
Kun jokin päivä sitten Vuokralainen tarttui kuin itsestään kirjaston hyllyiltä käsiini, päätin että on aika yli 35 vuoden jälkeen palata tuon mieltäni
vaivanneen elokuvan pariin. Aluksi elokuvaa katsellessa tuntuivat vain vanhat muistikuvat verestyvän. Paljoa uutta ei löytynyt. Mutta kyllä ajan henki katsojaan jälkensä jättää. Nyt emme elä sellaista aikaa, että tulkinnoissa korostuisi
yhteiskunnallinen näkökulma. Nykypäivän keskusteluissa tärkeä teema on
kiusaaminen, johon tämäkin elokuva on huomionarvoisa lisäpuheenvuoro.
Halusin hahmottaa tarkemmin omia 70-luvun tuntojani ja samalla tutustua, miten muut ovat tuon elokuvan kokeneet. Halusin myös täydentää tietojani Polanskin elämän vaiheista. Siitä syntyi tämä juttu.
Halusin hahmottaa tarkemmin omia 70-luvun tuntojani ja samalla tutustua, miten muut ovat tuon elokuvan kokeneet. Halusin myös täydentää tietojani Polanskin elämän vaiheista. Siitä syntyi tämä juttu.
II.
Roman Polanski pähkinänkuoressa
Roman Polanski on syntynyt vuonna 1933 Pariisissa
puolanjuutalaiseen perheeseen. Perhe muutti vuonna 1936 takaisin Puolaan,
Krakovaan. Kun saksalaiset miehittivät maan, Romanin vanhemmat joutuivat keskitysleirille
ja hänen äitinsä sai siellä surmansa. Roman pakeni Krakovan ghetosta ja
pelastui kuolemalta maalaisperheiden suojissa. Sodan jälkeen Roman kasvoi
aikuisuuteen kommunistisessa Puolassa, opiskeli taidetta ja elektroniikkaa sekä
alkoi näytellä. Hän on näytellyt mm. Andrzej Wajdan elokuvissa. Samalla hän
opiskeli elokuvan tekoa. Hän loi oman absurdin näkemyksensä, johon hän sai
vaikutteita Franz Kafkalta, Samuel Beckettiltä ja Harold Pinteriltä.
Ensimmäinen pitkä elokuva Veitsi vedessä
valmistui vuonna 1962. Tämän jälkeen Polanski lähti poliittisten ristiriitojen
vuoksi Puolasta. Mielen hajoamisen kuvaus Inho
(1965), pääosissa ranskalainen kaunotar Catherine Deneuve, tehtiin
Iso-Britanniassa. Vuokralaista pidetään
Inhon rinnakkaisteoksena. Varhaistuotannosta
itselleni ovat edellisten lisäksi tuttuja kauhuelokuvan klassikko Rosemaryn painajainen (1968) ja
Hollywoodissa tuotettu Chinatown
(1974). Vuonna 1976 Polanski sai Ranskan kansalaisuuden. Myöhemmistä elokuvista
itselleni on jäänyt mieleen vuonna 1994 valmistunut Death and Maiden (suomeksi Yö
ei tunne armoa 1994), pääosissa mm. Sigourney Weaver. Arvostuksensa
huipulle Polanski nousi elokuvallaan Pianisti
(2002), joka perustuu Wladyslav Szpilmanin muistelmiin siitä, miten hän
pelastui holokaustilta. Minulta se on jäänyt näkemättä, mutta aihe
kiinnostaa. Polanskin omat lapsuuden
kokemukset juutalaisvainoista ovat hyvin traumaattisia. Niiden on täytynyt
jättää jälkensä myös laajemmin hänen tuotantoonsa. Polanskin on myös
myöhemmässä elämässään kokenut kovia (vaimon murha, raiskaussyytökset). Niihin
en nyt enempää puutu. (Lähde: Alanen Antti Elokuvan tekijät, Otava 2012, s.
536-7.)
III.
Hieman elokuvan henkilöistä ja sisällöstä
Lienee hyvä tutustua eräisiin elokuvan keskeisiin
henkilöihin, koska heihin aion kirjoituksessani kuitenkin viitata. Päähenkilö
on ujo ja epävarma poikamies, arkistovirkailijana työskentelevä Trelkovski,
kansallisuudeltaan puolalainen. Häntä
esittää itse ohjaaja Polanski. En kuule kertaakaan kutsuttavan häntä etunimeltä.
Simone Choule on itsemurhan tehnyt huoneiston edellinen
asukas. Hän harrasti egyptologiaa, mikä tulee elokuvassa näkyvästi ilmi.
Simonen paras ystävätär on nimeltään Stella. Tässä roolissa on ranskalainen
tähtinäyttelijä Isabelle Adjani. Portinvartija (eli talonmies) on
tympeänoloinen rouva, joka asuu häijyn pikkukoiransa kanssa. Hän luo
olemuksellaan ensimmäisen mielikuvan elokuvan päätapahtumapaikasta,
vuokratalosta. Herra Zy on talon omistaja, vuokraisäntä, joka asuu samassa
talossa.
Elokuvan tapahtumat sijoittuvat Pariisiin. Keskeinen tapahtumapaikka
on kerrostalo, johon päähenkilö Trelkovski muuttaa asumaan. Edellinen asukas on
juuri hypännyt ikkunasta ja on alkuvaiheessa vielä kuolemankielissä
sairaalassa. Talo osoittautuu
Trelkovskille varsin ahdistavaksi paikaksi. Erityisesti häntä hämmentää talon
WC, joka sijaitsee käytävän toisessa päässä. Hän näkee ikkunastaan sinne ja
huomaa asukkaiden seisovan siellä paikallaan mitään tekemättä. Alusta alkaen
Trelkovskia kiinnostaa edellisen asukkaan Simone Choulen itsemurha. Asuntoon on
jäänyt hänen tavaransa ja vaatteensa ja niiden sekä Stellan kautta Simone tulee
tutummaksi. Trelkovski huomaa vähitellen samaistuvansa häneen. Siihen vaikuttaa
myös asiointi vastapäisessä kahvilassa, jossa myös Simonella oli tapana
käydä. Trelkovski istuu tietämättään samaan
paikkaan, jossa Simonella oli tapana istua. Kahvilanpitäjä tuo hänelle
kaakaota, jota Simone aina joi, vaikka hän on tottunut kahviin. Savukemerkkiä
hän ei aluksi vaihda Simonen käyttämään Marlboroon, mutta huomaakin ennen
pitkää polttavansa sitä. Vähitellen hän alkaa kokea, että talon asukkaat
vainoavat häntä. Mieli alkaa järkkyä ja Simonen elämä tulee niin läheiseksi,
että myös persoonallisuus alkaa jakaantua. Hän pukeutuu Simonen mekkoon, alkaa
käyttää hänen meikkejään, hankkii peruukin. Kirkkaan punainen väri tuo
Marlboron, kynsilakan ja huulipunan kautta kuviin veren symboliikkaa.
Vainoharhaisuus laajenee lopulta myös talon ulkopuolelle. Trelkovski kokee myös
Stellan olevan häntä vastaan. Tie loppuratkaisuun alkaa olla siloinen.
IV.
Elokuvan arviointeja
Tutustuin Googlen avulla, miten elokuvaa on arvioitu. Tässä
on lyhyt katsaus. Jätän lähteet tällä kertaa mainitsematta.
Alussa jo mainitsin, että elokuva ei ilmestyessään ollut
mikään arvostelumenestys. Elokuva on kuitenkin saanut vaihtelevia tulkintoja.
Pääsääntöisesti Polanskia arvostetaan kauhun mestarina. Hän kykenee luomaan
taitavasti voimakkaita tunnetiloja. Kritiikissä yleensä korostetaan, että Vuokralainen ei kuulu ohjaajan
parhaisiin töihin. Jonkun mielestä se on paikoin jopa tahattoman koominen.
Eräässä arviossa mennään jopa niin pitkälle, että elokuva lähinnä vain
”esittelee ohjaajan perverssiä puolta”.
Myönteisissä arvioissa kiitosta saa ensiksikin kuvaaja Sven
Nykvistin (1922 – 2006) panos. ”Vuokralaisessa leikitellään taidokkaasti
kuvasommitteluilla ja kuvakokojen haastavuudella.” Nykvisthän oli Ingmar
Bergmanin luottokuvaaja. Nykvistin mukana ”elokuvaan tulee bergmanilaista
selkeyttä”. Myös elokuvan musiikkia huomasin Youtuben yleisökommenteissa
kehuttavan. Eräässä arviossa Vuokralainen
rinnastetaan David Lynchin (s. 1946) elokuviin. ”Kumpaakin tekijää yhdistää
ainakin hieno käsitys pikimustan huumorin ja myös satiiristen elementtien
merkityksestä elokuvien maailmoissa”.
Eräs kriitikko esittelee Polanskille ominaista näkökulman rajaamisen
tekniikkaa, jota kautta avautuu hienosti päähenkilön maailma. Lisäksi Polanski
hyödyntää taitavasti pieniä yksityiskohtia lavastuksessa ja kuvastossa.
Eniten Polanskia kiitetään kyvystä luoda jännitettä.
Psykologisena trillerinä Polanskin elokuva on aivan kärkeä. Elokuva tavoittaa
ihmisen pelon ja tuskan tarkemmin kuin muissa elokuvissa.
V.
Polanskin oma käsitys
Omaelämäkerrassaan (Roman, WSOY 1984, suom. Risto Mäenpää; Roman
Polanski, Roman by Polanski, William Morrow and Company: New York City 1984) Polanski
kertoo Vuokralaisen
valmistumisprosessista ja suhtautumisestaan sen saamaan vastaanottoon. Hän
mainitsee sen olevan hänen elämänsä nopeimmin tehty elokuva ( 8 kk), mistä hän
kehuu työryhmäänsä. Elokuvaan
suhtauduttiin kuitenkin jo alusta alkaen nuivasti ja syynä oli Polanskin
mielestä siitä julkaistu ilkeämielinen kirjoitus ennen elokuvan ensi-iltaa. Se
vaikutti katsojien ennakkoasenteisiin.
Nuhjuinen Isabelle Adjani |
Arvostelijat teilasivat elokuvan eikä Polanski ollut
katsojamääriinkään tyytyväinen. Polanski kuitenkin puolusti elokuvaansa sillä,
että se oli hänelle mielenkiintoinen kokeilu. Hän oli mm. siinä ensi kertaa
samalla kertaa ohjaaja ja pääosan esittäjä. Positiivisena vastaanotossa hän
näkee sen, että monille siitä muotoutui kulttielokuva. Ranskassa kritiikkiä sai
Isabelle Adjanin esittämä nuhjuinen Stellan hahmo, kuin myös ranskalaisten ja
amerikkalaisten näyttelijöiden esiintyminen samassa elokuvassa. Polanski
kuitenkin syyttää eräistä ratkaisuista itseään: ”Jälkeenpäin ymmärsin, että
Trelkovskin mielisairaus ei etene kyllin asteittain, että hänen harhanäkynsä
ovat liian hätkähdyttäviä ja odottamattomia” (Polanski, Roman 1984, s. 348).
Lisäksi Polanski ryöpyttää itseään eri tyylien (tragedian ja komedian)
sekoittamisesta.
VI.
Syvemmälle elokuvan maailmaan
Haluan palata omaan ensivaikutelmaani elokuvasta ja verrata yllä oleviin arviointeihin.
Arvioinneissa pitäydytään Trelkovskin psyykeen kuvaamisessa, seurataan sitä,
miten hänen mielen järkkyminen edistyy tai miten elokuvassa luodaan
kauhuefektejä. Missään ei ole mainittu yhteiskunnallista puolta, viittausta totalitarismiin,
mihin minä elokuvan yhdistin.
Tuolloin 70-luvulla halusin kovasti löytää elokuvista ja
muustakin taiteesta yhteiskunnallista sanomaa. Sellaiset olivat silloin
mieltymykseni. Oletettavasti sitä
vahvisti Polanskin ja elokuvan päähenkilön Trelkovskin puolalaisuus. Odotin
elokuvalta kai yhteyttä Itä-Eurooppaan ja puolalaiseen elokuvaan. Mm. Andrzei Wajdan yhteiskunnallisesti
latautunut Marmorimies ilmestyi
samoihin aikoihin. Lisäksi luin tuolloin paljon Neuvostoliiton
lähimenneisyyteen ja stalinismiin liittyvää kirjallisuutta, kuten
Solzhenitsynia. Mieli yhdisti myös Polanskin jossain määrin samoihin viitekehyksiin.
Ja vaikka kyseessä olikin kauhuelokuva, halusin löytää siitä realistisia
viitteitä. Kun sitten lopussa ulkoinen todellisuus välillä hämärtyy ja elokuvassa
aletaan leikkiä Trelkovskin hallusinaatiolla, pettymys on ilmeinen.
Elokuvan kuvauspaikat tuovat korostetusti esiin, että ollaan
Pariisissa. Kuitenkin Trelkovskin asuintalo tuntuu olevan hyvin kaukana
ranskalaisesta yhteiskunnasta. Se on
kuin toinen yhteiskunta yhteiskunnan sisällä.
Ihmisiä vainotaan ja kiusataan, kerätään nimiä jonkun asukkaan häätämiseksi,
tehdään aiheettomia syytöksiä antamatta ihmisille mahdollisuutta puolustautua.
Kun varkaat tyhjentävät Trelkovskin asunnon, tekoa vähätellään eikä hänelle ei
suoda mahdollisuutta tehdä rikosilmoitusta, ettei talon maine kärsisi. Lisäksi
Trelkovski ei voi kutsua luokseen vieraita, koska muut asukkaat voisivat
häiriintyä. Tästä huolimatta Trelkovski on häirikkö, kun hänet on kerran
sellaiseksi leimattu. Hän joutuu siitä syystä jopa poliisikuulusteluun.
Siinäkin Trelkovskia nöyryytetään ja lisäksi häntä ylenkatsotaan myös hänen
kansallisuutensa vuoksi.
Jo ensivaikutelma talosta ja sen asukkaista on tyly.
Talonmiehen ja vuokraisännän käytös antavat aiheen olettaa, että ollaan muussa
todellisuudessa. Kaiken ”kruununa” on kerroksen
yhteinen WC, jonne on suora näkymä asunnon ikkunasta. Trelkovski ihmettelee, miksi ihmiset oleilevat
WC:ssä tuntikausia seinää tuijottaen. Loppupuolella paljastuu, että seinät ovat
täynnä egyptiläisiä hieroglyfejä, mikä luo salaperäisen yhteyden egyptologiaa
harrastaneeseen Simoneen.
Mieleeni tulee mm. Luis Bunuelin klassikko Vapauden aave (1974), jossa myös WC
nousee keskiöön. Bunuelilla on kohtaus, jossa seurapiiri seurustelee pöydän
ympärillä vessanpöntössä istuen, ja toisaalta nälän yllättäessä katoaa keittiön
kautta pieneen koppiin aterioimaan. Olin löytävinäni elokuvasta viitteitä
myös Bunuelin toiseen elokuvaan, Porvariston hillittyyn charmiin (1972).
Rohkenen väittää, että elokuvan arvioissa mennään pieleen,
jos kerrotaan sen vain kuvaavan mielenterveyden järkkymistä ja
persoonallisuuden jakaantumista. Elokuvassa on kyse myös yksilön ja yhteisön
suhteesta. Trelkovski yrittää alusta alkaen hankkia yhteisön eli talon muiden
asukkaiden hyväksyntää. Jo asuntoon tutustuessaan
Trelkovski talonmiestä kuin uskollinen koira. Lisäksi hänen pyrkimyksistään kertovat
hauskalla tavalla myös hänen hienovaraisesti myötäilevät pikkueleensä ja
ilmeensä. Toisaalta muut asukkaat ovat jo alusta alkaen epäluuloisia torjuen
kaikki yritykset. Turhaan hän odottaa vastakaikua. Uusi vuokralainen jää ulkopuoliseksi.
Otan esimerkiksi venäjänkielisen wikipedian. Sen mukaan
kaikki lähtee siitä, että Trelkovski itse alkaa syyttää talon muita asukkaita
Simone Choulen itsemurhasta. Mielenhäiriöön joutuva Trelkovski olisi siis itse
syypää. Asia on nimenomaan päinvastoin. Juuri yhteisö torjuu, leimaa ja eristää
uuden asukkaan ja saa hänen mielensä järkkymään ennen kuin tämä ehtii esittää
mitään syytöksiä. Tässä yhteydessä alkaa
miettiä, miksi vuokralainen jää taloon eikä pakene. Hän on kuin sidottu
asuntoonsa. Poislähtö ei ole edes vaihtoehto. Tätä odottaisi psykologien
tutkivan.
Trelkovski ei ole ainoa vainottu. On vanhempi nainen rajarikkoisen
tyttärensä kanssa. Heidät tavataan ensi kerran jo kirkossa Simone Choulen
hautajaistilaisuudessa. Tytär jää tuolloin tuijottamaan Trelkovskia. Myöhemmin
he poikkeavat Trelkovskin luona kysymässä, onko hän valittanut heistä. Tulee
nimenkeräys adressiin, jossa vaaditaan perheen häätämistä. Trelkovski ei
allekirjoita, josta tulee kuin naula Trelkovskin arkkuun. Sitten perhe
häädetään. Rouvan pieni kostotoimi menee miltei Trelkovskin kontolle. Tulee
mieleen arvelu, että jospa häädön syynä ovatkin rouvan yhteydet edelliseen
asukkaaseen Simone Chouleen.
VII.
Kohti uutta lähestymistapaa
Jotta asiassa voi mennä eteenpäin, on palattava Roman
Polanskin lapsuuteen ja nuoruusvuosiin. Polanskin elämässä on lapsuudesta asti
ollut hyvin traumaattisia kokemuksia nimenomaan yksilön ja yhteisön suhteesta.
On natsien miehitys, juutalaisten ghetto, keskitysleiri. On kommunistinen
Puola, jonka Polanski kokee taiteen tekemisen kannalta ahdistavaksi. Myös
katolisesta kirkosta Polanski vieraantuu jo nuorena. Muistelmissaan (s.66-68)
Polanski kertoo suhteestaan isä Grzesiakiin, mikä sai hänet kääntämään
lopullisesti selkänsä katolisuudelle. Se on kuin elämää herra Zyn omistamassa
vuokratalossa. Nuoruuden kokemukset luovat varmasti taustaa vuokratalon
tapahtumille ja yksilön traumaattisille tuntemuksille yhteisön puristuksissa.
Yllä olevan pohdintani ei ole täysin lähtöisin itseltäni. Inspiraation
ajatuksiini sain eräästä blogista, jonka satuin hiljattain löytämään. Se antoi
minulle uutta näkökulmaa, joka tukee myös omia vaikutelmiani elokuvasta.
Kyseessä on pietarilainen blogisti nimimerkiltään Jean Melkovsky, joka on
kirjoittanut laajasti Roman Polanskista ja hänen elokuvistaan: http://polanski-oddmanout.blogspot.fi/2011/03/tenant.html . Hän on nähnyt paljon vaivaa
osoittaakseen, että Polanskia vastaan tehdyt raiskaussyytökset ovat
vähintäänkin kohtuuttomia. Siitä voi lukea täältä: http://romanpolanskiblogathon.blogspot.fi/2011/03/roman-polanski-blogathon-day-one.html. Myös Youtubessa on olemassa tähän liittyvä pätkä (http://www.youtube.com/watch?v=BETVNdbISto&lc=kbaQgO6XfqCQwIlXyRUgho8slaFNTWytQUfxQ8JK5w8&context=C3edf9ebADOEgsToPDskK-3GbirzRF_0xblJpSyQAC).
Tutustuttuani Jeanin blogiin, ilahduin ainakin kahdesta
syystä. Oli ensiksi löytynyt joku, joka oli elokuvaa katsoessaan kulkenut
samoilla vesillä kuin minä. Toiseksi oli kiva huomata, että Polanskin
elokuvista juuri Vuokralainen on
hänen suosikkinsa. Minunkin suosikkini se on, mutta lisään, että hänen
2000-luvun elokuviaan en ole nähnyt.
Seuraavaksi haluan ehdottomasti nähdä toisen Jeanin suosikin, Pianistin. Jean on perehtynyt aiheeseensa.
Ilman häntä en olisi oivaltanut, että elokuvaa voi tulkita Polanskin omien
elämänvaiheiden pohjalta.
Roland Topor |
Juutalaisuuteen löytyy yhteys paitsi Polanskista itsestään
myös elokuvan taustalla olevasta romaanista. Elokuva perustuu Roland Toporin
(1938 – 1997) romaaniin. Hän on Polanskin tapaan ranskalainen Puolan
juutalainen. En ole romaania luonnollisestikaan lukenut eikä minulla ole
aavistusta, kuinka väljästi tai tiiviisti elokuva siihen pohjautuu.
Totalitarismiin on elokuvassa selkeitä viitteitä. Mitä se on
muuta kuin kommunistista todellisuutta, kun painostetaan allekirjoittamaan
adressi toisen tuomitsemiseksi ilman kieltäytymisen mahdollisuutta. Jos kieltäytyy,
sulkeutuvat kaikki portit. Lisäksi yhteisön säännöt ovat niin epämääräiset,
että niiden pohjalta voidaan kuka tahansa tuomita tai teilata, jos yhteisö
kokee hänet omalta kannaltaan uhkana. Tosin todettava on, että ei tähän
kommunismia tarvita. Myös EU:n kaltainen valtaimperiumi voi tällaiseen
tukeutua.
Sitten se kirkko ja uskonto on salaperäisempi asia.
Trelkovski käy kirkossa yhden kerran. Hän menee Simone Choulen hautajaisiin.
Papin inhorealistinen, mätänevillä ruumiinosilla herkutteleva ja kuolemalla
pelotteleva puhe saa Trelkovskin paniikkiin. Hän pakenee paikalta, vaikka olisi
varmaan halunnut jäädä tilaisuuden jälkeen Stellan seuraan. Elokuvassa on
kuitenkin myös toinen viite kirkkoon, mutta tämä tulkintani on melko rohkea. Käsittääkseni
tuo Trelkovskin ikkunanäkymästä avautuva asukkaiden yhteinen WC on kuin katolisen
kirkon rippituoli. Polanski koki Puolassa, että katolinen kirkko on kaikkialla
läsnä, vaikka sen itse asiassa pitäisi olla yksityisasia. Läsnä se on myös
Trelkovskin kotona, vaikkei hän sitä haluaisikaan. Trelkovski yrittää välttää siellä
käymistä, mutta kerran yön pimeydessä sekin hetki tulee. Hän valvoo
ahdistuksessaan, hiipii sinne ”turvaa hakemaan” ja hämmästyy: yksi seinä on
täynnä egyptiläisiä hieroglyfejä. Niitä asukkaat olivat tuntikausia tuijottaneet.
Ovatko sitten hakeneet puhdistusta omalle tunnolleen Simone Choulen kuoleman
johdosta?
Nyt tuon esille Jeanin näkökulman. Hänen mielestään siis Vuokralainen kuvaa muutakin kuin vain
yksinäisen miehen mielenhäiriötä, vainoharhaisuutta, persoonallisuuden
jakaantumista ja oman identiteetin katoamista. Tässä voi tulla hieman toistoa,
mitä pahoittelen.
Olen jakanut Jeanin näkemyksen osiin, jotka tiivistän tähän
alkuun teeseiksi. (1) Elokuvassa on kyse yksilön suhteesta yhteisöön. (2) Talon
sääntöjä on mahdoton tietää ja niin muodoin niitä on mahdoton myös noudattaa.
(3) Polanskin keskeinen teema on uhrin ja kiusaajan suhde. (4) Yhteisöön
kuuluvat myös tarkkailijat.
Yksilö on täysin voimaton taistelussa yhteisöä vastaan. Tämä
saattaa näkyä kaikissa Polanskin töissä, mutta erityisen selvästi se näkyy Vuokralaisessa. Ryhmän perusluonteeseen kuuluu, että se
suhtautuu yksilöön vihamielisesti. Erityisen selvästi sen ovat tajunneet
kommunistimaissa asuneet. Heillä on tämän suhteen tarkempi havaintokyky. Asia
liittyy kuitenkin kaikkiin yhteiskuntajärjestelmiin.
Trelkovski yrittää kaikin voimin säilyttää
mielentasapainonsa yrittäen sopeutua uuden yhteisönsä sääntöihin. Hänellä ei
ole kuitenkaan siinä mitään mahdollisuuksia onnistua. Hän käyttää hyvin hienovaraisia keinoja:
myötäilevä katse, hätääntynyt vilkaisu kelloon tai mielistelevä anteeksipyyntö
vuokraisännän moittiessa.
Haluan lisätä tähän oman esimerkkini. Se on kaikkein
mystisin tapaus. Mielestäni se myös kuuluu tähän yhteyteen. Edellisenä iltana
työkaverit ovat olleet tupaantuliaisissa ja aiheuttaneet talossa häiriötä.
Aamulla Trelkovski raahaa kaksin käsin jäte- ja roskapusseja portaita alas, kun
samalla sattuu vuokraisäntä herra Zy paikalle. Pussit ovat hajoamaisillaan ja
putoamaisillaan sylistä. Yksittäisiä ruoantähteitä, kuten hedelmien kuoria, tipahtelee
portaisiin ja käytävälle. Tilanne on vakava ja samalla koominen. Herra Zy puhuttelee,
Trelkovski pahoittelee yrittäen samalla pitää roskat käsissään. Viimein tilanne
päättyy ja Trelkovski pääsee jatkamaan matkaa. Hän palaa kiireesti takaisin
tarkoituksena kerätä pudonneet roskat ja tähteet. Trelkovski kokee yllätyksen:
käytävä ja portaat on puhdistettu. Hämmästyneenä Trelkovski palaa
asuntoonsa. Tässäkin yhteisö perii
voiton selittämättömällä tavalla. Jäi kiitollisuudenvelka mutta jäi myös
syyllisyys.
Jean mainitsee oivan esimerkin tohveleista. Herra Zy:
”Edellinen asukas käytti kello 22:n jälkeen tohveleita. Se oli paljon
mukavampaa hänelle… ja naapureille.” Ohjeita kyllä annetaan, mutta niiden
noudattaminen ei voinut estää itsemurhaa. Simone Choule päätyi kuitenkin
hyppäämään ikkunasta kuolemaan.
Talon sääntöjä on mahdoton tietää ja niin muodoin niitä on
mahdoton myös noudattaa. Jos niitä vastaan kapinoi, sillä on tuhoisat seuraukset.
Ainoa mahdollisuus olisi pakeneminen. Tästä Jean mainitsee esimerkkinä
Szpilmanin elokuvassa Pianisti. Tämä
on kuiteinkin aivan erilainen tilanne. Szpilman karkasi ghetosta säästyen näin
keskitysleiriltä. Paljon enemmän sinne ihmisiä kuitenkin jäi, ja tuhoutui.
Jean lainaa Polanskia itseään. Tämä käsittelee aihetta,
miten on mahdollista, että juutalaiset eivät pystyneet välttämään holokaustia.
”Saksalaisten menetelmä oli
tuudittaa ihmiset passiivisuuteen, pitää yllä toivoa, vakuutella juutalaisille,
että asiat eivät loppujen lopuksi ole niin pahasti. Omat tunteeni olivat
sellaiset, että jos vain joku olisi voinut heille selittää, että me emme ole
tehneet mitään väärää, saksalaiset olisivat oivaltaneet kyseessä olevan valtava
väärinkäsitys.”
Kaikki, myös Polanski, oppi ajan myötä hyvin pian, että
kaikki selittäminen oli mahdotonta, sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Kiusattu voi kiusaamisen jatkuessa joutua sellaiseen
psykologiseen tilaan, jossa hän alitajuisesti alistuu kaikkeen siihen, mitä
kiusaajat hänelle tekevät. Hän alkaa patologisesti hyväksyä sen, että heillä on
oikeus kaikkeen siihen, mitä he voivat tehdä.
Polanskin keskeisiä teemoja on uhrin ja kiusaajan suhde. Hän on elokuvissaan pyrkinyt tuomaan esille
uhrin näkökulman (myös esim. Inho, Death
and Maiden). Polanski samaistuu vahvasti uhrin tunteisiin.
Uhrius sitoo ihmiset kiusaajaan. Trelkovski voisi periaatteessa paeta, mutta
hän ei sitä tee. Hän on liiaksi kiinni omassa uhriudessaan pystyäkseen tekemään
mitään sen kaltaisia ratkaisuja. Hän mukautuu ensin siihen, että hänet
sekoitetaan edelliseen asukkaaseen Simone Chouleen (kaakao, Marlboro-savukkeet,
posti ym.). Tilanne menee elokuvan edetessä hankalaksi, koska hänen persoonallisuutensa
alkaa jakautua. Hän huomaa muuttuvansa yhä enemmän Simonen kaltaiseksi.
Taistelu oman identiteettinsä puolesta menee elokuvan loppupuolella
epätoivoiseksi. Läheisessä kahvilassa hänelle tuodaan kysymättä kaakaota (jota
Simonella oli tapana juoda), ja savukkeita ostaessaan hänelle annetaan
Marlboroa (jota Simonella oli tapana käyttää). Raivokohtaus on viimeinen
epätoivoinen yritys pitää kiinni omista vähäisistä oman arvon rippeistään.
Sekään ei auta, kun tarjoilija kertoo, että kahvikone on rikki eikä ole muuta
merkkiä kuin Marlboroa.
Sitten elokuvaan kuuluvat vielä tarkkailijat, jotka valvovat
mitä ympärillä tapahtuu. Senkin voi katsoa kuuluvan uhriuteen. Häntä
tarkkaillaan kaikkialla. Kun Stella ja Trelkovski menevät yhdessä elokuviin,
heitä tuijottaa vieras mies. Tuijotus
jatkuu aulassa vielä elokuvan jälkeenkin. Vuokraisäntä Zy alkaa moittia
Trelkovskia siitä, että hänellä on ollut asunnossaan nainen. Kyseessä oli
Trelkovskin oma Simone Chouleksi jakaantunut persoonallisuus, mutta sitäkään
Trelkovski ei voi pitää salassa. Ja – jos pitemmälle mennään – onhan Trelkovskilla
itselläänkin oma ”tarkkailijan” roolinsa (WC).
Kun viimein sitten tulee tilanne, jossa Trelkovski päätyy Simoneksi
pukeutuneena kohtalon pakottamaan hyppyynsä, on talon ikkunat täynnä yleisöä.
Tosin se on vain vainoharhaisen kuvittelun tuotetta, sillä tässä vaiheessa
todellisuus ja kuvitelmat ovat jo menneet sekaisin ja hän kokee olevansa
kaikkien vainoajiensa edessä näyttämöllä. Hän hyppää ”oopperayleisön” edessä
raikuvien aplodien saattelemana. Mutta
siinä samassa myös todellinen yleisö ilmestyy paikalle.
VIII.
Lopuksi
On keskiyö. Talonmiehen koira alkaa haukkua. Ikkunoita
avautuu. Ihmisiä tulee katsomaan, talonmies ensimmäisenä. Myös vuokraisäntä
herra Zy tulee. Trelkovski alkaa nousta ylös. Itsemurha on epäonnistunut. Zy:
”Meidän on parasta soittaa ambulanssi.” Vaimo poistuu. Zy: ”Teidän ei pitäisi
liikkua.” Trelkovski: ”Vannon, etten ole Simone Choule”. Herra Zyn tekohampaat
hypähtelevät paikaltaan: ”Hakekaa hänelle huopa.” Trelkovski verta vuotavana:
”Murhaaja!” Asukas: ”Katsokaa hänen asuaan. Hän on varmaan hullu.” Talonmies:
”Saimme juuri katon korjattua.” Asukas (häätöadressia
kerännyt rouva) hiuksiaan korjaten: ”Tiesin heti kun näin hänet, että hänessä
on jokin vialla.” Myös kahvilan pitäjä tulee paikalle apulaisensa kanssa. Zy:
”Hyvä luoja, herra Trelkovski, olkaa järkevä ja odottakaa ambulanssia!” Mutta Trelkovski alkaa kiivetä
raajarikkoisena portaita asuntoonsa. Harhanäyt seuraavat häntä, peruukki
putoaa: ”Te senkin murhaajat. Minä näytän teille verta. Halusitte siistin
kuoleman. Siitä tulee sotkuinen. Ikimuistoinen. Se sujui viime kerralla
paremmin, eikö vain? Minä en ole Simone Choule. Minä olen Trelkovski.” Trelkovski
kömpii portaita ylös. Yleisö seuraa. Poliisi tulee paikalle, ei ambulanssi.
Heille selvitetään tilanne, tällä kertaa asiallisesti. Siten tapahtuu
katsojille yllätys. Trelkovski hyppää ikkunasta uudestaan. Seuraavassa kuvassa
ollaan jo sairaalassa. Trelkovski on samanlaisissa kääröissä kuin Simone Choule
elokuvan alussa. Ollaanko elokuvan alussa, vai onko se vain kuvitelmaa?
...
TÄYDENNYS 8.5.2014
Huomasin, että suomeksi on juuri ilmestynyt Paul Wernerin kirjoittama
tuore henkilökuva Roman Polanskista. Kustantaja on Minerva. Se avaa varmaan
uusiakin puolia ohjaajan elämästä. Itse sain lisäksi eilen käsiini
englanninkielisen Christopher Sandfordin Polanski-elämäkerran (Arrow Books,
2009). Sisällysluettelon perusteella kirja vaikuttaa kiinnostavalta. Mennään
peremmälle Polanskin maailmaan ja palataan myöhemmin uudelleen asiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti