Ideani tähän
juttuun syntyi pyhäinpäivän tienoilla. Kirjoitin sen jo periaatteessa
valmiiksi, mutta jätin sen kuitenkin lepäämään odottaen, että jospa siitä
muotoutuisi jotenkin toisenlainen. Päivien kuluessa lisäilin sinne aina jotakin,
kunnes huomasin sen rönsyilleen niin paljon, että katsoin paremmaksi palata
alkuperäisen suuntaan.
Jutun
otsikon kolme ensimmäistä sanaa olivat selvät jo alusta alkaen. Halusin
kuitenkin vielä lisätä jotain. Päädyin sitten kompromissiin. Ajattelin lisätä
sanan ”yhteys”, koska se sana ainakin tulee jutussani mainituksi.
Lähtösysäyksenä
jutulleni oli eräs kristillinen lehti, joka on siteenä lapsuus- ja
nuoruusvuosiini. Olin jatkanut tilaustani
vuodesta toiseen, vaikka en ole enää tekemisissä sen uskonnollisen liikkeen
kanssa, jota tuo lehti edustaa. Olin
kotini kautta mukana siinä liikkeessä jo pienestä lapsesta alkaen. Ja kun
ylioppilaaksi tulon jälkeen tein tietoisen valinnan ja muutin pois kotoa ja
kotikaupungistani, jätin myös tuon liikkeen. Sanon sen heti, en vihaa hehkuen,
vaan pelkästään siksi, että en tuntenut sitä omakseni. Eroprosessiakin kävin,
mutta en mene nyt siihen.
Itse asiassa
isäni oli tilannut lehden minulle lahjana, mutta jatkoin tilaamista sittemmin
itse omasta tahdostani hänen poismenonsa jälkeen. Tein sen aivan perinteen
vuoksi. Usein lehti jäi täysin lukematta, joskus selailin sitä hieman, kävin
sen nopsasti läpi ja saatoin ehkä lukea jotakin. Pelkästään lehden ilmestyminen
oven kynnykselleni oli yhteyttä menneisyyteeni. Korostan, etten tuntenut
katkeruutta, olin vain jatkanut omaa tietäni eri suuntaan. Arvostin niitä
eväitä, jotka olin lapsuudestani saanut ja iloitsin, että liike vielä toimi ja
olin varma, että sillä oli ja on pääosin myönteisiä seuraamuksia. Toki jotain
oli jäänyt kaivelemaan ja ehkä se tulee juttuni kautta ilmi.
…..
Tarkennan
hieman. Olen luterilainen. Jos kysytään uskostani, sanon, että kuulun kirkkoon
ja olen kristitty. Uskostani en kuitenkaan ala keskustella, koska minulle siinä
on kyse mysteeristä, josta puhumiseen sanani eivät riitä. Jotta voin mennä
eteenpäin, minun on tehtävä yksi paljastus. En koe tuon liikkeen käyttämää
uskonnollista kieltä omakseni. En vihaa sitä, mutta tulin siihen nuorena
jotenkin allergiseksi. Tunnen itseni lähinnä vain vaivautuneeksi, jos joku käyttää
sitä minua puhutellessaan. Olen aina vaivautunut, jos vastapuoli haluaa
vaikuttaa minuun, jolle olen vain jokin tyhjä heijastinlauta. Siksi uskon
asioista keskusteleminen on minulle ja minun kanssani varsin hankalaa. Jos joku
käyttää tätä kieltä esimerkiksi kertoen omasta ilostaan, omista uskonnollisia
tuntojaan välittäen, pystyn kyllä iloitsemaan hänen kanssaan ja aivan
vilpittömin mielin, vaikken ehkä osaakaan välittää hänelle iloani hänen
odottamallaan tavalla. Tällaisia ihmisiä tapaan kuitenkin hyvin harvoin.
Useammin he haluavat vaikuttaa, ja kuten yllä kerroin, ei siitä hyvää seuraa.
Toivon vain, että säilytän tyyneyteni ja erästä runoilijaa lainaten ”kirjoitan
vastaukseni hiljaisuuden paperille”.
Nyt on
viimein mentävä itse asiaan. Kerroin, että edessäni oli tuo lehti. Oli
myöhäinen ilta, en saanut unta, ajattelin erinäisiä asioitani. Lehden tuore
numero sattui olemaan lähellä ja otin sen käteeni. Sattui niin, että luin
lehden kannesta kanteen. Eräät jutut kiinnostivat, varsinkin yksi. Jos luette
tämän loppuun, tajuatte kyllä, mitä tarkoitan. Se sai minut mietteisiin. Ja
niinhän siinä kävi, että tuona yönä en montaa tuntia pystynyt nukkumaan.
Minulla tuli
idea. Halusin tehdä lähinnä itselleni testin.
Yritän kertoa tuon lehden sisällön tiivistäen. Kerron lähes jokaisesta jutusta
jotakin, joka tarttuu minuun, mutta jätän tietoisesti uskonnollisen kielen
minimiin, silläkin uhalla, että se vääristäisi jutun sisältöä. Pyrin myös etäännyttämään lukijan juttujen
tapahtumista jättämällä yksityiskohtia mainitsematta. Lisäksi lupaan etsiä
itseni kannalta myönteisiä sisältöjä, en halua tietoisesti loukata ketään. Kun
jokin juttu herättää minussa henkilökohtaisia muistoja, kerron ne niin
avoimesti kuin tässä tilanteessa katson pystyväni. Mielestäni voin sen tehdä, koska olen hyvin
kaukana noista ihmisistä ja heidän läheisistään.
Ennen kuin
aloitan, kerron yhden asian, joka lehden sivuilta huokuu. Se on se yhteyden
tunne. Lehden lukijat tuntevat olevansa yhteydessä toisiinsa. En tarkoita vain
sitä tuonpuolista yhteyttä, vaan yhteyttä tässä ja nyt.
Olen hieman
muuttanut juttujen järjestystä ja saattanut liittää useampia juttuja saman
luvun alle.
I.
Kirjoittaja
on halunnut etsiä viestitulvan keskeltä ydinasioita, jotka sanovat jotakin
tärkeää lyhyesti ja ytimekkäästi. Hän haluaa jakaa lukijoille neljä hänen
mielestään tärkeää kohtaa Raamatusta, jotka voivat olla lukijoille eräänlaisena
eväspakettina elämän taipaleella. En mainitse tässä noita Raamatun kohtia, vaan
omia periaatteitani seuraten etsin tekstistä oman ydinkohtani. Sieltä löytyi
tällainen kehotus: rakas ystävä, älä pelkää – usko ainoastaan!
II.
Tämä sisältää
kaksi kirjoitusta. Ne molemmat liittyvät erääseen maallikkosaarnaajaan, jonka
kuolemasta on 40 vuotta. Lehden numero
sisältää maallikkosaarnaajan kirjoituksen vuodelta 1962 ja hänen hyvän ystävänsä
nyt laatiman muistokirjoituksen. Pidin
siitä muistokirjoituksesta. Saarnaajan sanoma sen sijaan edustaa sellaista
lähestymistapaa, josta en pidä ja joka nykypäivänä voisi saada ikävän leiman.
Olen kuitenkin tavannut joskus lapsena tuon saarnamiehen ja – jos lyhyesti
kuvaisi – hänessä oli karismaa. Tämä
saarnaaja kuoli sittemmin auto-onnettomuudessa 66-vuotiaana. Minä olin jo siinä
vaiheessa muuttanut kotoa. Muistelija kertoi, kuinka mies oli sodasta
palattuaan joutunut rakentamaan uuden kotitalon, koska entinen oli poltettu
maan tasalle. Ansiot eivät pienviljelijälle riittäneet, joten erilaisten
tilapäistöiden ansiosta elämästä selvittiin. Kristillinen usko oli hänen
voimavaransa. Puhujana hän ei halunnut mielistellä kuulijakuntaa. Hän puhui
niin kuin piti sydämessään oikeana ja Raamatun sanoman mukaisena. Häntä voi
pitää mielipiteiltään jyrkkänä. Toisaalta hän oli huumorimies. Hän kertoi
juttuja ja joskus huomasi menneensä liian pitkälle. Muistelijan mukaan hän aina
kuitenkin korjasi ylilyöntinsä henkilökohtaisesti sen henkilön kanssa, jota
arveli loukanneen.
III.
Lehdessä on
juttu joka käsittelee Jeesuksen ja Pietarin suhdetta. Jeesus kysyy Pietarilta:
”Rakastatko sinä minua?”. Pietari vastaa: ”Sinä tiedät kaikki, sinä tiedät,
että olet minulle rakas.” Kaikki vähänkin Raamattua tuntevat tietävät, mitä sen
jälkeen tapahtui. Kirjoitus keskittyy parisuhteeseen ja perheeseen, perheen
sisäisiin suhteisiin. Minulle jutusta jää mieleen ilmaus ”taivaallinen
intohimo”, jolla viitataan uskoon. Se on käyttövoima elämässä ja
ihmissuhteissa.
IV.
Pari juttua
käsittelee lähetystyötä. Se kuvataan uskovan ihmisen sydämen asiaksi. Vaikka
jutuissa puhutaan julistamisesta, minä itse ymmärrän sen tässä lähinnä yhteyden
pitämisenä muissa maissa asuviin ihmisiin, jotka ajattelevat asioista samalla
tavalla. Jutuista huokuu positiivinen vire ja uskallus mennä lähelle toista
ihmistä.
V.
Jutussa
haastatellaan erästä yksinäistä miestä, joka on joutunut kärsimään mm.
sairautensa vuoksi. Sen vuoksi hän on ollut lapsuudessa ja nuoruudessa myös
koulukiusattu. Tähän koulukiusaamiseen vaikutti myös hänen uskonnollinen
taustansa. Jutun otsikko kertoo miehen syvimmän tunnon: yksinäisyys on
vaikeinta. Haastateltava haluaa korostaa kaikille ihmisille, ettei yksinäisiä unohdettaisi:
”nähdään, tervehditään ja pysähdytään hetkeksi juttelemaan yhdessä”.
Lisäksi
lehdessä oli juttu rippikoululeiristä ja nuorten vaellusretkestä.
Vaellusretkeen osallistujat kokivat olevansa keskellä Jumalan luomistyötä:
”Luonnosta löytää kaiken tarvittavan”. Retkeen sisältyi uimista, saunomista,
nuotioiltoja, hartaushetkiä ja pitkiä päivittäisiä kävelytaipaleita. Osallistujat
kokivat retkensä jälkeen ystävyytensä lujittuneen.
VI.
Oli siellä
myös perheteemaan liittyvä kirjoitus. Perheessä voidaan riidellä, mutta
elämänarvot jaetaan yksimielisesti ja pidetään yhtä. Kodissa voi olla
vajavaisuutta, mutta jokainen perheenjäsen on toisilleen rakas. Juttu korostaa
perheen yhteyttä ja keskinäistä anteeksiantoa. Vaikka puhutaankin tavallisesta
perheestä, kirjoituksen päätarkoituksena on korostaa myös kristillistä
yhteyttä.
VII.
Ennen kuin
siirryn lehden koskettavimpaan juttuun, pohdiskelen hieman omalta pohjaltani
arkaa aihetta – kuolemaa. Tätä en ole poiminut lehdestä. Kuolema on mysteeri. Se voi tulla elämänvoimaa
ja -iloa uhkuvalle nuorelle yhdessä hetken väläyksessä. Toisaalta olen joutunut
seuraamaan, kuinka erään sairaalan vanhusten hoito-osastolla noin 95-vuotias
mies riutui kuin luuranko vuodesta toiseen. Hänellä ei ollut sukulaisia, jotka
olisivat käyneet häntä katsomassa, ja jos olisikin ollut, ei hän olisi heitä
kai tunnistanut. Sodassa mukana ollut isäni avautui minulle sota-ajan
muistoistaan vasta vanhalla iällä. Hän piti selviytymistään ihmeenä. Kaverit
kaatuivat vieressä, hän odotti vain omaa hetkeä. Sitä ei tullut vielä silloin.
Se tuli paljon myöhemmin, hitaasti kituen.
Nyt siirryn
juttuun. Siinä kerrotaan naisesta, joka sai surmansa toimiessaan
lähetystöntekijänä ulkomailla kaukana Suomesta tämän vuoden heinäkuussa. Häntä
ammuttiin viereisestä autosta ja siirtyi lyhyessä silmänräpäyksessä tästä
ajasta toiseen maailmaan. Kyseessä on muistokirjoitus. Minulle tästä kirjoittaminen
on tekstini vaikein asia. Olen joskus tuntenut tuon henkilön. Siitä on
kuitenkin yli 40 vuotta. Minä olin sen verran vanhempi, että emme koskaan ole
keskenämme jutelleet.
Kerron ensin
oman muistoni tästä henkilöstä. Kutsun tätä naista nyt Erjaksi. Se on siis
tekaistu nimi.
Kun asuin
vielä kotona ja kävin lukiota, olin seurakunnan nuorten kanssa
viikonloppuretkellä eräässä leirikeskuksessa. Muistan noista ajoista todella
vähän, mutta tämä on jostakin syystä jäänyt mieleeni. Pidimme hauskaa, paistoimme
makkaraa, keksimme ajanvietettä ja juttelimme kivoja. Erja oli mukana. Hän oli
minua neljä vuotta nuorempi ja hän oli elämänsä ensimmäistä kertaa lähtenyt
mukaan nuorten seurakuntalaisten joukkoon. Haluan todeta myös itsestäni, että olin
harvoin mukana tämänkaltaisilla retkillä. Se oli ehkä ainoani. Taisin muuten
itsekin olla ryhmän nuorimmasta päästä. Siirryn nyt kuitenkin takaisin Erjaan.
Hän oli ujo, hiljainen ja jännitti aivan valtavasti. Jotenkin aistin, että se
oli hänelle tärkeä askel lapsuudesta aikuisuuteen. Hän varmasti koki olonsa
hyvin yksinäiseksi, sillä kaikki muut olivat vanhempia. Meillä oli kuitenkin
illalla jonkinlainen hassu leikki, jonka yksityiskohtia en nyt saa mieleni.
Siinä kuitenkin valituksi tullut henkilö joutui tekemään jonkin vaikean tehtävän.
On olemassa esimerkiksi pullonpyöritysleikkejä, meillä taisi kuitenkin olla
jonkinlaisia paperilappuja. Tunsimme toisemme hyvin ja jouduimme kaikenlaisiin
kiperiin, leikkimielisiin tilanteisiin. Naurua riitti. Sitten yhtäkkiä kävikin
niin, että arpa osui Erjaan, joka ei ollut paljoa suutaan avannut. Edellisen ”häviäjän”
piti keksiä tehtävä. Erja meni valkoiseksi kuin lakana. Vieressä ollut hieman
fiksummasta päästä oleva henkilö vinkkasi tehtävän antajalle, että nyt pitää
olla tarkkana. Hän oli tilanteen tasalla eikä tehnyt kiusaa, vaan Erjalle
annettiinkin suullinen tehtävä: kysymys. En muista sitä kysymystä sanatarkasti,
mutta se koski tulevaisuutta tai tulevaisuuden suunnitelmia. Kysymys ei ollut
”mikä on tärkeintä elämässäsi?”. Ehkä se oli ”Mitä odotat tulevaisuudeltasi?”
Ei sillä ole nyt väliä, tärkeintä on Erjan reaktio ja sitä seurannut hetki. Se
on lähes ainoa asia, joka on jäänyt tuosta viikonlopusta mieleeni. Erja vastasi
välittömästi hetkeäkään miettimättä, ujosti mutta varmasti. Tarkkaa sanamuotoa
en muista, mutta luulen, että en vääristele, kun muotoilen sen näin: ”Että saan
olla koko elämäni Jeesuksen oma.”
Huoneeseen valahti täysi hiljaisuus. Osa saattoi jopa vaivautua, mutta
kristittyjä nuoria kun olimme, hiljaisuus tarkoitti, että sanat olivat
puhutelleet. Onneksi oli kuitenkin joku
rohkea, joka otti hetken haltuunsa oikealla tavalla kiinni ja pääsimme
hankalasta tilanteesta eteenpäin. Tämän viikonlopun jälkeen en tainnut Erjaa
enää tavata. En ainakaan muista sellaista tilannetta. Vuosikymmeniä myöhemmin
kuulin, että hän oli jossain vaiheessa omistautunut lähetystyöhön ulkomaille.
Kun heinäkuussa kuulin uutisista tuon kauhean uutisen, mielessäni kyllä käväisi
paha aavistus, koska tiesin missä maassa hän oli työskennellyt. Kun sitten
tieto minulle tuli, tuo nuoruuden muisto palautui mieliini.
Nyt palaan
taas tuohon lehteen. Lähetystyö oli kirjoittajan mukaan Erjan elämän syvin
tarkoitus. Hän koki työn tuossa maassa kutsumuksekseen. Tekstissä viitataan
erääseen Raamatun kohtaan, joka korostaa yhteyttä Jumalan rakkauteen. Lainaan
erään kohdan muistokirjoituksesta: ”Työnsä kautta hän sai mahdollisuuden
osoittaa, että vihan ja väkivallan, ihmisarvon riiston ja kahlitsemisen,
tietämättömyyden ja köyhyyden toivottomuuden maailmassa on läsnä vieläkin
väkevämpi todellisuus”. Sitten kuvataan hänen luonnettaan, joka oli aivan
toista kuin minun muistelossani. Kuvauksesta näkyi, että Erja oli kypsynyt
tehtäväänsä ja elänyt täysillä vakaumuksensa mukaisesti.
Muistokirjoituksen
tekijä korostaa, että Erja sai olla toivon ja tulevaisuuden rakentaja niille
lähimmäisille, jotka ”omassa ympäristössään eivät ole mitään, eivät omista
mitään, eivät voi opiskella mitään, eivätkä voi halutessaan tavata ketään”.
Erja oli
siis päätynyt työhönsä kristillisen vakaumuksensa pohjalta, ja valinta oli
tehty jo varhain. Joku toinen voi päätyä samanlaiseen työhön muun vakaumuksen
kautta.
…..
Palaan vielä
alun pohdintoihini. Jätin tosiaan tuon uskonnollisen liikkeen. Juttuni alkuosasta
pystynee päättelemään, miten tuon liikkeen ihmisiin nykyisin suhtaudun. Kasvoin
siitä irti eikä minulla jäänyt erikoisemmin kaunaa. Jouduinhan minä tietysti
hankaliin tilanteisiin, kun alettiin kysellä uskon asioista. Ne olivat
tilanteita, joista oli selviydyttävä hienotunteisesti. Koen lapsuuteni ja nuoruuteni
tuttaviin kuitenkin edelleen jonkinlaista henkistä yhteyttä, vaikka harvoin
heitä tapaankin.
Muutin
opiskelemaan toiseen kaupunkiin, mikä oli tietoinen ratkaisuni. Uudessa asuinpaikassani menin kristilliseen
opiskelijayhteisöön, joka oli uskonnolliselta sisällöltään mahdollisimman
etäällä omasta lapsuuden uskonpiiristä. Vierastin liiallista hengellistä ”sanahelinää”.
Haavoja oli lapsuuden uskostani jäänyt,
mutta aloin hoitaa niitä.
Opiskeluaikani
selkeytti omaa maailmankatsomustani ja pidän sitä tärkeänä vaiheena elämässäni.
Mutta kun opinnot loppuivat ja siirryin työelämään. Opiskeluajan uskonnolliset yhteydet
jäivät taakse, niin pitikin. Olin saanut sieltä tarvitsemani. Olin irti
kaikesta, mutta tarpeeksi vahva jatkamaan elämän tietäni eteenpäin.
Tänään ottamani kuva |
Eräässä
nettilehdessä oli kerran uutinen henkilöstä, joka oli lähtenyt ovet paukkuen
eräästä toisesta uskonnollisesta liikkeestä. Hän tunsi kokeneensa rajua
painostusta, mikä oli jättänyt häneen pahat jäljet. Silti hän jutussa toteaa,
että liike on edelleen osa häntä, ”se ei lähde sielusta”. Löysin tuosta
lainauksesta myönteisyyden henkeä, yhteisyyttä, joka sieltä jostakin pilkottaa
pahuudesta ja väärinkäytöksistä huolimatta. Tietysti on aivan liian paljon
niitä tapauksia, jolloin uskonyhteydestä irtautuminen voi ajaa itsetuhoon.
Haluan vielä
käsitellä yhtä aihetta sivuavaa asiaa: uskonnollista kokemusta. Monille ihmisille pelkkä kristillinen perinne
riittää. Ja harvassa minunkin uskonnolliset kokemukset ovat. Joskus kauan
sitten koin jotain sen tapaista Moskovassa Tretjakovin galleriassa nähdessäni
Aleksandr Ivanovin maalauksen Kristus
ilmestyy kansalle. Se vaati sen tietyn hetken. Musiikista otan esimerkin
Andrei Tarkovskin elokuvasta Uhri (Offret). Sen loppukohtauksessa
unkarilainen Julia Hamari laulaa aarian Johann Sebastian Bachin
Matteus-passiosta Erbarme Dich. Laulu
sinänsä ei tuo kokemusta, vaan se tilanne. Miehen maailma on sortunut. Hän on
menettänyt kaiken. Hän voi vain huutaa armoa, jos jaksaisi. Elokuvan
loppuhetkillä näkyy toivon pilkahdus. Niin minä sen koin. Aariassa alton ja viulun vuoropuhelu on
mykistävä. Se on kuultavissa ja nähtävissä täällä: http://www.youtube.com/watch?v=aPAiH9XhTHc . Tämä versio on mielestäni Tarkovskilta oiva löytö. Olen
turhaan yrittänyt etsiä mitään henkistä ulottuvuutta muiden artistien
versioista. Haluan näillä esimerkeilläni kertoa myös sen käsitykseni, että usko
ja uskonnollisuus on kovin henkilökohtainen kokemus. Kun nyt katson wikipediasta
Ivanovin maalausta, en koe mitään uskonnollista. Yritän ehkä saada kiinni
taiteilijan ajatusta hänen saatua maalauksensa valmiiksi 20 vuoden työskentelyn
jälkeen.
Loppuun
päätin lopulta laittaa vain erään runon. Olen sen joskus kirjoittanut
muistivihkooni. Se on runoilija Niilo Rauhalan kokoelmasta Aavistus ja ihme vuodelta 2005. Siinäpä meille itse kullekin
miettimistä.
Tie
ei tule kävellen valmiiksi.
Se
on jo valmis,
kun
lähdet liikkeelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti