Kouvolan keskuskirkko |
Kouvolassa
saa jälleen nauttia korkeatasoisesta vaskimusiikista. Vuosi sitten kirjoitin
tähän samaan blogiini trumpetisti Jouko Harjanteen ja urkuri Petur Sakarin
upeasta avajaiskonsertista Kouvolan keskuskirkossa. Nytkin avajaiskonsertti oli
samassa paikassa, perjantaina 31.10.2014. Tilanne muistutti vuoden takaista konserttia
siinäkin mielessä, että yleisöä oli liian vähän. Tein vielä yhden saman huomion
kuin vuosi sitten: akustiikasta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin trumpetti
soi keskuskirkossa hyvin kauniisti.
Tapahtuman
kotisivut ovat täällä: http://www.kymibrass.com/
.
En ymmärrä
vaskimusiikista paljoakaan. Tuskin saan torvesta edes ääntä, mutta musiikista
nautin, kuuntelen aktiivisesti ja viuluakin olen joskus aikoinaan yrittänyt
soittaa.
Tässä
kirjoituksessani kerron vain yleisistä vaikutelmista. Mitään kriitikon
analyysiä en halua tehdä enkä toivottavasti siihen sorrukaan. Useammin saatan sortua
monenlaisiin sivuasioihin, mutta nekin kuuluvat osana konserttielämykseen.
Konsertti
oli jakautunut kolmeen osaan. Ensin esiintyi helsinkiläinen, nuorista
soittajista koostuva vaskikvintetti LoistoBrass,
joka on perustettu vasta kaksi vuotta sitten. Aika raskaahko alku se
konsertille oli. Sen sijaan nuoret soittajat tekivät kyllä miellyttävän
vaikutelman. Itse asiassa musiikin kuunteluani taisi jopa ”häiritä” viisikon
tuuban soittaja etunimeltään Sanna. Olen aina kuvitellut tuubistit lihaviksi
möhömahoiksi, mutta nyt sainkin nähdä samalla paikalla pienikokoisen
viehättävän punatukkaisen nuoren hoikan naisen. Eläköön tasa-arvo!
Alkukappale
Lutoslavskin Mini Overture (1982)
meni ainakin osittain hentoa tuubistia ihaillessa. Seuraavana oli vuorossa
Arttu Sipilän neliosainen Pie Line –
Fantasy for Brass Quintet. Kyseessä on uutta suomalaista musiikkia ja aloin
päästä jo musiikin henkeen mukaan. Kvinteton yhteissoitantaa ihailin, mutta tällainen
uusi musiikki jää helposti kuulijalle etäiseksi. Toinen osa Passacaglia miellytti eniten. Joka
tapauksessa annoin mielelläni raikuvat aplodit.
Sitten
ohjelmassa olisi pitänyt olla Camille Saint-Saënsin Eläinten karnevaalien finaali-osa (1886). Sitä olin odottanut eniten.
Koin kuitenkin pettymyksen. sillä kvintetin johtohahmo ilmoitti
ohjelmistonmuutoksesta. Kuuloni on sen verran heikko, että en saanut selvää,
mistä kappaleesta oli kyse. Ylipäänsä näissä välikommenteissa olisi voitu
käyttää mikrofonia. Sain pinnistellä tosissani saadakseni puheesta selvää. No,
ei se tässä tapauksessa ollut niin tärkeää. Kuulin, että säveltäjän nimi oli
suomalainen ja kappale oli valittu setin loppukappaleeksi konserttitilan vuoksi. Eläinten karnevaali ei kai sitten sovi kirkkoon.
Sävellys oli oikein kaunis balladimainen tunnelmapala – aivan hyvä valinta
nuorten lahjakkaiden soittajien loppukappaleeksi. Annan anteeksi, vaikken
ranskalaista suosikkisäveltäjääni kuullutkaan.
Alessandro Fossi |
Seuraava
esiintyjä oli sitten illan kansainvälinen tähti: italialainen tuubataituri Alessandro Fossi. Kotisivut löytyvät
täältä: http://www.alessandrofossi.net/.
Olin jo niin ihastunut LoistoBrassin tuubistiin, että kuvittelin, ettei tuuba enää
kauniimmin voi soida. En ole koskaan kuullut ensimmäistäkään konserttia, jossa
tuubisti olisi solistina. Odotin esitystä uteliaana, mutta samalla pieni pelko
mielessä. Fossi osoittautui todelliseksi mestariksi. Hänen tuubansa sointi oli
välillä kuin samettia, pelkkää nautintoa. Eikä sitä yksitoikkoisena voinut
pitää. Fossin säestäjänä oli pianisti Kirsi
Saari. Ainoa heidän osuutensa ongelma oli kai tuo yhteissoitanta. Tarkoitan
harmoniaa. Miten kirkkotilassa välillä hennohkosti soiva piano sopii yhteen jykevänä
kaikuvan tuuban kanssa? Vaikka välillä
tällainen ajatus tulikin mieleen, niin ei se kuitenkaan häirinnyt. Mielestäni
Fossi ja Saari onnistuivat erinomaisesti. Minun korviini Fossin soinnista
löytyi välillä yllättäviä sävyjä. Hän tuntuu hallitsevan soitimensa
täydellisesti.
Fossi kertoi
sävellysten välillä englanniksi, mitä seuraavaksi tuleman pitää. Mikrofonia
olisin kaivannut, mutta ehkä en menettänyt paljoakaan. Ymmärsin, että Fossi on
itse sovittanut jonkun kappaleen tuuballe.
Fossin
ohjelmistossa oli aivan tuntemattomia säveltäjiä: Benedeto Marcello, Marco
Bordogni, Giancarlo Aquilanti ja Ernst-Thilo Kalke. Marcellon Sonaatti
nro 3 oli komea avauskappale, jossa solistin soitimen käyttö tuli
monipuolisesti esille. Toisena oli vuorossa Bordognin Bel Canto etydi no 14. Siitä solisti kertoi, että se on ollut
varsinaisesti laulajien harjoittelukappale. Se oli todella kaunis kappale.
Kolmas ohjelmanumero oli Aquilantin Tango
per Tuba. Se jäi minulle etäiseksi. Sitten Kalken Concertino in F tuuballe ja pianolle oli minun korviini hänen ohjelmistonsa
helmi (ellei oteta huomioon ylimääräistä).
Tämän yhteydessä minulle jäi hieman epäselväksi Kalken johdantopuhe. Hän oli sitä ensin pitänyt hyvin vaikeana ja vakavana kappaleena, mutta ehkä hän
harjoittelun edetessä löysi sieltä muita sävyjä. En kuulo-ongelmieni vuoksi ole
varma, tarkoittiko Fossi juuri tätä, mutta näin minä tämän hienon, sävyiltään
vaihtelevan kappaleen ymmärsin. Muistaakseni Fossi korosti myös
amerikkalaisuutta. Sieltä löytyi välillä pikanttia huumoria ja erilaisia tunnelmakuvia.
Pidin tästä Concertinosta ja
taputukseni olivat varmasti vilpittömät. Teki mieleni huutaa ”Bravo”, mutta
ujostelin.
Nyt teen
pienen syrjähypyn. Ernst-Thilo Kalken musiikkia voi kuulla youtubessa esimerkiksi
täällä: http://www.youtube.com/watch?v=R3ICyE1IDDs
. Tällä esityksellä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä tuuban tai Fossin kanssa.
Sokerina
pohjalla ylimääräisenä soi erittäin tunnettu tenoriaaria eräästä erittäin
tunnetusta oopperasta, mutta en valitettavasti kai lievästi dementikko-oireisena
saa nyt päähäni, mistä oopperasta oli kyse. Se oli kuitenkin italialaista
oopperaa, ainakin Pavarotti sitä on joskus laulanut. Enpä olisi uskonut, että
tuuballa voi soittaa jotain tällaista. Hieno loppu Fossin osuudelle!
Kouvolan lakua matkaevääksi soittajille |
Tässä
yhteydessä voin mainita konsertin järjestäjien hienon idean. He nimittäin eivät
tuoneet esittäjille kukkakimppua esityksen jälkeen, vaan laatikollisen Kouvolan
lakritsia. Kyseessä on siis sellainen, jossa on sivussa veturin kuva. Fossi
näytti lahjan saadessaan hämmentyneeltä, mutta samalla positiivisesti
yllättyneeltä.
Konsertin
kolmannessa osiossa soitti LAHTI BRASS
QUINTET. Kvintetin solistina ja ylimääräisenä soittajana oli
pikkolotrumpetisti Seppo Pohjoisaho. Fossin ohella hänen soittonsa oli
konsertin upeinta kuultavaa. Trumpetti tosiaan sopii Kouvolan keskuskirkkoon ja
toiseksi, kyllä Seppo Pohjoisaho on aivan mahtavan hyvä trumpetisti. Ainakin
tämän ohjelmiston kappaleet sopivat hänelle hyvin. Lahti Brass Quintetin
ohjelma oli siinäkin mielessä hyvä loppu konsertille, koska se koostui pääosin
vanhemmasta musiikista. Lähtötunnelmissa mieleen jäivät soimaan perinteisemmät
sävelet.
Ohjelmistossa
oli Georg Friedrich Händelin Sheban
kuningattaren tulo, Giuseppe Tartinin Konsertto
pikkolotrumpetille D-duuri S. Pohjoisahon sovittamana, Luis Pasquetin Suite for Brass ja kauniiksi lopuksi
Mozartin Taikahuilusta Yön kuningattaren aaria, solistina tietysti
yllä mainittu pikkolotrumpetisti.
Lahti Brass
Quintet on niittänyt mainetta ulkomaita myöten. Facebookista löytyy ryhmän oma
sivu. Seppo Pohjoisahosta löysin googlaamalla tietoja ainakin sen verran, että
hän on joskus soittanut trumpettia Puolustusvoimien Varusmiessoittokunnan
Showbandissä, esim. tässä Veeti Kallion kanssa: http://www.youtube.com/watch?v=RxFx6hGxJos
. Eli monipuolisesta muusikosta on kyse.
Hyvillä mielin
lähdin konsertista kylmenevään iltaan. Hieno ele oli sekin, että kirkon kellot
soivat niin konsertin alussa kuin sen loputtuakin. Lauantaina
suuntaan matkani Kuusankoskitalolle. Siellä esiintyy multi-instrumentalisti James Morrison ja Marian Petrescu trio. Siirrytään jazzin avaraan maailmaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti