Johdannoksi
Roman
Polanski henkilönä ja elokuvaohjaajana kiinnostaa. Elokuvasta Vuokralainen olen jo kirjoittanut: http://perttueemeli.blogspot.fi/2014/05/roman-polanskin-vuokralainen-la.html
. Vuonna 2002 ilmestynyt Pianisti tulee mainituksi toisessa
yhteydessä: http://perttueemeli.blogspot.fi/2014/05/i.html
. Aloin kirjoittaa Pianistista, mutta
loppujen lopuksi se jäi kesken. Monet asiat jäivät askarruttamaan mieltä ja
päätin odottaa parempaa hetkeä. Aivan samanlainen tilannehan minulla on muutamien
muiden kirjoitusten kanssa, mm. Andrei Tarkovskin Andrei Rublevin .
Miksi
Polanski? Nuorempana katsoin hänen elokuviaan. Hän oli kiinnostava, mutta aina
yksi muiden joukossa. Eivät ne mitään elämäni elokuvia olleet. Polanskin
parhaimpiin katsottu Rosemaryn
painajainen oli katsomisen arvoinen ja taitavasti tehty, mutta pidin sitä
vain kauhuelokuvana. Akira Kurosawan
elokuvia näin paljon opiskeluaikana elokuvakerhossa ja kiinnyin niihin. Kun
vuosi-pari sitten näin uudestaan Seitsemän
samuraita, se iski suoraan sydämeen, paljon syvemmin kuin silloin
nuorempana. Niin ikään mieleeni ovat
jääneet eräät Robert Bressonin elokuvat, mm. Balthazar-aasista kertova elokuva, jonka katsoimme kerran
kahdestaan televisiosta uskonnollisen isäni kanssa. Hän vaikuttui siitä kovasti, minulle se oli
tuolloin jo toinen katsomiskerta. Lisäksi voisi suosikeistani mainita
puolalaisen Andrzej Wajdan ja unkarilaisen Miklós Jancsón elokuvat. Tämä veto Polanskiin on vain syttynyt
uudestaan samaan aikaan, kun kirjoitan tätä blogiani. Lisäksi koen ehkä
jonkinlaista sympatiaa häntä kohtaan, kun hän on joutunut nyt vanhempana niin
paljon kärsimään ikivanhan raiskaustapauksen vuoksi. Polanski on käsitellyt
tapauksen uhrin kanssa ja uhrikin pitää Amerikan oikeuslaitoksen ja myös median
ajojahtia paljon pahempana asiana kuin
itse raiskausta.
Mutta
mennään elokuviin. Yö ei tunne armoa (Death and
Maiden 1994) puhutteli minua paljon, mutta sen monitulkintainen
loppuratkaisu kuin myös näyttelijöiden roolisuoritukset jäivät siinä määrin vaivaamaan,
että siihen tuskin palaan, vaikka olen samasta aiheesta nähnyt 90-luvulla erään
keskinkertaista vähän paremman näytelmän. Olen vastikään katsonut elokuvan Bitter moon (Katkera kuu 1992), joka on hieman pimentoon jäänyt
parisuhdetematiikkaan keskittynyt filmi. Siinä on hyvin ”polanskimainen”
ilmapiiri, se yllättää ja shokeeraa. Polanskin ihailijana olen tottunut, että
mitään tavanomaista ei häneltä ole odotettavissakaan. Se on kiinnostava
siitäkin syystä, että se liittyy Polanskin kolmanteen avioliittoon Emmanuelle
Seignerin kanssa. Lisäksi siinäkin on viitteitä ohjaajan varhaisempaan
tuotantoon, kuten Inhoon (1965). Pöydälläni on odottamassa katsomistaan vuonna
2011 valmistunut Carnage. Odotan uteliaana, sillä tämän jutun lopussa
käsittelemäni Pianisti on uusin katsomani
Polanskin elokuva.
Paul
Wernerin Henkilökuvan Roman Polanskista
(Minerva, 2014) hankin jo hyvissä ajoin, ja kirjahyllylläni se oli odottanut
oikeaa hetkeä. Jokin päivä sitten otin sen käsiini. Aloin lukea satunnaisesta
kohdasta keskipaikkeilta. Kirja vei eteenpäin. Ja nyt se on tullut kahlattua
kutakuinkin kokonaan.
Laitoin laajan
otsikon, sillä ainakin aion kirjoittaa aiheesta muutaman jutun. En kuitenkaan aio
syventyä hänen jokaiseen naissuhteeseen, en erinäisiin yksityiselämän hulluihin
kausiin enkä villiin luomisen vimmaan monine toteutumattomine
elokuvahankkeineen. En liioin kerro ikuisesta painimisesta rahapulan kanssa.
Polanskihan nautti ylellisestä elämästä, tuhlasi sen vuoksi nopeasti pienet
ansionsa ja oli välillä keppikerjäläisenä runsaslukuisten ystäviensä tuen
varassa.
Toki eräitä
naissuhteita aion käsitellä ja ehkä myös tätä skandaalia, johon yllä jo
viittasin. Polanskin
Puolassa vietetty nuoruus on myös jännittävä kausi
pienikokoiselle miehelle, joka ensiksikin halusi elokuva-alalle ja joka
tavoitteeseensa päästäkseen joutui tekemään paljon työtä. Ai niin, tuo
pienikokoisuus saattoi haitata näkyvyyttä, mutta sen ansiosta nuorukainen sai
kuitenkin luoduksi itselleen vahvan egon, joka näkyi hänen persoonassaan ja
antoi voimia vastoinkäymisissä. Hän oli mm. ohjaajana diktaattori, joka
riepotteli näyttelijöitään mielin määrin. Yksi kärsijä oli Inhossa näytellyt Catherine Deneuve.
Polanski on
syntynyt vuonna 1933 ja hänen pitkään elämäänsä liittyy hyvin runsaasti
erilaisia skandaaleja skandaalien perään, luovaa hulluutta ja taitoa selvitä
epätoivoisista tilanteista kuiville. Ihme, että hän on ylipäänsä selvinnyt
tulematta hulluksi. Siinä häntä lienee eniten auttanut hänen taiteensa. Hänellä
on ollut jatkuvasti kuumeinen palo uusiin hankkeisiin. Se on ollut ainoa keino
masennuksesta ja syyllisyyden tunnosta eroon. Hänen jok’ikinen elokuvansa ja
muut ohjaustyönsä (mm. oopperassa) sekä lähes jokainen näyttelijän roolinsa
olisivat kirjoittamisen arvoisia. Nyt Polanski on jo yli 80-vuotias. Hänen
viimeisin elokuvansa La Venus A La
Fourrure (Venus turkiksissa) ilmestyi viime vuonna. Mitäköhän voimme
häneltä vielä odottaa?
On
mainittava pari Romanin lapsuuteen liittyvää asiaa. Hänhän on syntynyt
Pariisissa, mutta perhe pakeni sieltä isän entiseen kotimaahan, kun toimeentulo
oli vaikeaa ja Saksassa valtaan noussut Hitler ja kansallissosialistit
herättivät pelkoa. Perhe joutui tällä
tavalla ojasta allikkoon. Roman selviytyi Krakovan ghetosta, mutta pikkupoikaan
jäi ikuinen arpi siitä, että hänen raskaana oleva äitinsä murhattiin
kaasukammiossa. Isä ja äidin edellisestä avioliitosta oleva sisko selviytyivät.
Sisko oli se, joka vei Romanin elokuvateatteriin. Siitä alkoi tuo kiintymys,
joka on johtanut pitkään uraan elokuvan ja teatterin saralla ja joka on tehnyt
Polanskista selviytyjän. Hänen lapsuutensa suosikkielokuvista mainitsen nyt
vain kaksi Carol Reedin (1906-1976) työtä: Neljän
tuulen talo (Odd Man Out 1947)
ja Kolmas
mies (The Third Man 1949). Palaan
niistä ensiksi mainittuun edempänä.
Se oikea Szpilman |
Ensimmäinen
kirjoitukseni käsittelee natsien miehittämään Puolaan sijoittuvaa elokuvaa Pianisti. Elokuva perustuu puolalaisen
pianistin Władysław ”Władek” Szpilmanin (1911 – 2000) heti sodan jälkeen
kirjoittamiin muistelmiin.
…..
PIANISTI (THE
PIANIST 2002)
Tämä elokuva
tulee ensiksi mieleen siitä, että se vei Aki Kaurismäen nokan edestä vuonna
2002 merkittävän Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnon Kultaisen palmun.
Tuolloin elokuva jäi katsomatta ainakin kahdesta syystä. Siinä elämänvaiheessa
elokuvien katselu ei suuremmin innostunut, toiseksi ei aihekaan tuntunut
vetävän puoleensa. Lisäksi harmittelin, kun erinomaisena pitämäni Mies vailla menneisyyttä jäi vaille
ykkössijaa, onneksi tuli Grand prix –palkinto.
Tänä vuonna
olen katsonut tämän Polanskin muusta tuotannosta poikkeavan erikoisuuden ja
totean ykskantaan, että elokuva oli katsomisen ja saamiensa palkintojen arvoinen.
Ohjaaja ansaitsee syvän kumarruksen rohkeasta valinnastaan. Elokuva on
Polanskin uran merkittävin käännekohta. Se kertoo tosiasioihin perustuen
juutalaisen selviämistarinan natsien miehittämästä Puolasta. Näen elokuvan
merkittävyyden jo siinä, että ohjaaja palaa menneisyyteensä, lapsuuden
traumaattisiin aiheisiin ja miljööhön. Puolan juutalainen Polanski pakeni
lapsena Krakovan ghetosta, pianisti Wladislaw ”Wladik” Szpilman selviää kuin
ihmeen kaupalla Varsovan ghetosta ja elää sen jälkeen pitkän elämän siirtyen
ajasta iäisyyteen 88-vuotiaana vuonna 2000. Polanskin perheestä vain raskaana
oleva äiti joutuu kaasukammioon. Szpilman on ainoa selviytynyt perheenjäsen.
Hän pääsee pakoon, mutta matka kaasukammioon on hyvin pienestä silmänräpäyksen
pituisesta hetkestä kiinni. Ghetossa hieman
etäämpänä muusta perheestä ollut Wladek tulee paikalle, kun lastaukset ovat
käynnissä. Hänellä olisi mahdollisuus paeta, mutta side perheeseen on viedä
hänet tuhoon. Hän on lähtemäisillään hädissään perheensä perään suun taipuessa
jo epätoivoiseen huutoon. Sattumalta hänen kohdallaan on kaukainen sukulainen
ja hänen musiikkinsa ihailija, joka oli selviytyäkseen taipunut natsien
apuriksi. Hän vetää miehen syrjään ja kehottaa juoksemaan nopeasti karkuun. Wladek Szpilmanin pakomatka alkaa.
Tämä yllä
olevan tilanteen voi katsoa olevan eräänlainen versio Polanskin usein
varhaistuotannossaan käyttämästä keinosta, jossa Polanski ”leikittelee”
katsojan odotuksilla ja peloilla. Ne on tilanteita, joissa katsoja kokee kauhun
hetkiä niin aidosti, että tekisi mieleni huutaa roolihenkilöille järjen sanoja.
Kauhun
hetkiä elokuvassa kyllä riittää. Polanskin elämäkertakirjoittaja Paul Werner
kertoo tästä ”leikittelystä” havainnollisemman esimerkin, joka tulee vastaan
paljon myöhemmässä vaiheessa. Hän saa pakopaikan eräästä asunnosta, jossa on
piano. Hän on vaarallisessa tilanteessa, sillä pienestäkin äänestä naapuri voi
ilmiantaa hänet. Szpilman ei pysty vastustamaan kiusausta. Piano on hänen
elämänsä eikä hän ollut nähnyt pianoa kuukausiin. Hän nostaa käsiään ja alkaa
painaa sormiaan koskettimille.
”…katsoja tietää ja odottaa, että heti seuraavassa hetkessä
naapurit kuulevat väistämättä hänen soittonsa, paljastavat hänet ja hänet
pidätetään. Leikkaus ja muutettu kuvakulma onnistuvat vain harvoin tuomaan
vastaavaa helpotusta kuin katsojan huomatessa, ettei Szpilman oikeasti paina
koskettimia. Hänen sormensa soittavat kappaletta, mutta pari senttiä
koskettimien yläpuolella – hän kuulee musiikin vain mielessään, katsojat
oikeasti.” (s. 315)
Szpilmanin
pitkää pakomatkaa ei voi selittää hänen erinomaisuudellaan selvitä hankalista
tilanteista. ”Jumalan kone” (Deus ex machina) - tai kutsuttakoon sitä vain pelkäksi
sattumaksi - vie häntä tilanteista elävänä eteenpäin. Viime kädessä paikalle
ilmestyy sattumalta korkea saksalainen upseeri Hosenfeld, joka pelastaa
Szpilmanin varmalta kuolemalta toivoen itse hävityn sodan jälkeen pääsevänsä
kuulemaan pianistin soittoa. Jalomielisyys ei hänen elämässään kuitenkaan tuo
pelastusta. Jumala – johon mies toivonsa perustaa – ei tuo sattumaa avuksi
hänen kohdallaan. Hosenfeld kuolee 50-luvun alussa Neuvostoliitossa
vankileirillä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Wilm_Hosenfeld ).
Szpilman
joutuu piilehtimään Varsovassa auttajien järjestämissä asunnoissa lukkojen
takana viikko- ja kuukausikaupalla, täysin riippuen auttajistaan. Auttajat
toimivat erilaisin motiivein ja pienikin viive tai uhkatilanne voi keskeyttää
avun, jolloin Szpilman nääntyisi elävältä kopissaan. Pienikin äännähdys voi
paljastaa naapurille, jolloin ilmianto on todennäköinen. Sitten hän hoippuroi
raunioissa ahmien aliravitun ahneudella kaiken ravintoa muistuttavan. Sitten
hän kohtaa tuon upseeri Hosenfeldin, kahden kesken. Siinä kohtaavat toisensa
silmästä silmään kaksi ihmistä, joista toinen uskoo jo loppunsa tulleen. Kuultuaan,
että Szpilman on pianisti, Hosenfeld pyytää tätä soittamaan. Raunioitunut talo
toimii saksalaisten työtilana ja siellä sattuu olemaan ehjänä säilynyt piano.
Szpilman soittaa kuin henkensä kaupalla (http://www.youtube.com/watch?v=jHfQCfUTlXE
). Yhteys löytyy. Hosenfeld käy tuomassa ullakolla piileskelevälle Szpilmanille
ruokaa, kertoo rintamalinjoista ja Saksan yhä lähenevästä tappiosta, antaa pois
paetessaan lahjaksi oman upseerin manttelinsa, mikä melkein koituu hänen
tuhokseen, kun puolalaiset sotilaat hänet löytävät. Siinäkin tilanteessa luodit
lopulta kiertävät Szpilmanin.
Paul
Wernerin muistelmista käy ilmi, että Hosenfeld oli auttanut lukuisia
juutalaisia ja myös muita puolalaisia. Jerusalemin Yad Vashem –museo on
nimittänyt hänet Oscar Schindlerin lailla ”Vanhurskaaksi kansojen keskuudessa”
. Tosiasiassa Hosenfeld ei siis pelastanut Szpilmania tämän taiteen vuoksi,
niin kuin elokuva antaa ymmärtää.
….
Elokuvan
alkuvaiheessa – ennen kuin muureja juutalaisalueen ympärille oli alettu
rakentaa – on mielenkiintoista nähdä Szpilmanin perheen sisällä näkyvä vilpitön
optimismi. He eivät ole tietoisia tilanteen oikeasta kulusta. Natsi-Saksa ei
ole vielä näyttänyt todellisia kasvojaan. Ylempään keskiluokkaan kuuluvan
Szpilmanin perheen elämä tuntuu turvalliselta ja kaikkiin juutalaisvastaisiin
uutisiin ja toimiin ei ymmärretä suhtautua vakavasti. Ne eivät vihjaa mitään.
Elämä jatkuu. On tilanne, jossa Wladek vie tyttöystävänsä kahvilaan, häneltä
evätään sinne pääsy juutalaisuutensa vuoksi. Tilanne järkyttää, mutta mitään ei
ole tehtävissä. Se mitä pian holokaustissa ja ghetoissa on pian tapahtuva, on
täysin käsittämätön vaihtoehto. Ei sellainen tule edes mieleen. Elokuvan
vahvuus on juuri tässä, että se näyttää hyvin aidosti perheen naiiviuden ja
sinisilmäisyyden. Kaikki tuntuu menevän hyvin, juutalaisvastaiseen ilmapiiriin
– mikä on täytynyt olla hyvin näkyvästi esillä myös Puolassa – ei suhtauduta
vakavasti.
Koin
elokuvan heikkoudeksi sen, että kun toimiin juutalaisia vastaan ryhdytään,
kauhukuvat lähes räjähtävät silmille ja viimein ihmisiä aletaan ohjata ghettoon,
niin Szpilmanin perhe kuin kaikki muutkin juutalaiset tuntuvat alistuvan
päätökseen hyvin välinpitämättömästi. Ehkä tekijät ovat kuitenkin olleen
oikeassa.
Miksi
juutalaiset alistuivat kohtaloonsa niin helposti? Määräystä noudatettiin
vastaan panematta. Ihmiset tuntuivat olevan välinpitämättömiä. Ikään kuin he
olisivat ansainneet sen. Tähän ongelmaan olen viitannut kirjoituksessani
elokuvasta Vuokralainen.
Käsittääkseni heillä oli voimakas tahto elää. He vain halusivat tällaisesta
hulluudesta mahdollisimman nopeasti pois. Mieli oli kai siinä, että he halusivat antaa
periksi niin paljon kuin mahdollista, periksi antaminen ja sopeutuminen oli osoittautunut
vuosisatojen aikana vieraissa kulttuureissa, erilaisissa ja erimittaisissa
vainoissa järkeväksi tavaksi selviytyä. Ei odotettu, että se oli johtava
mielettömään joukkotuhoon, holokaustiin, hulluuteen.
Elokuvan
alkupuolella on kohtauksia, jotka kertovat juutalaisten närkästyksestä ja halusta
protestoida, mutta lopulta alistumisesta. Kun luetaan uutinen hihamerkkien
käytöstä, se tuntuu älyttömältä määräykseltä. Sitä ei ensi alkuun haluta tehdä,
mutta kuitenkin pian kaikilla on hihamerkki. Toinen tapaus on rahan puute.
Kallis ja arvokas piano halutaan myydä. Huijari maksaisi siitä vain
pilkkahinnan. Miehelle huudetaan päin naamaa, kuitenkin sitten suostutaan, kun
ei nähdä muuta vaihtoehtoa selviytyä.
Tämän
kirjoitin muistiin elokuvaa katsellessa:
-
Miksi
sallimme tehdä tämän? Meitä on […..] ja
sallimme viedä lahdattavaksi.
-
Taistellako
tässä pitäisi.
En mene takuuseen, että tämä on aivan sanatarkka lainaus,
mutta kokonaan mielikuvituksesta en tätä ole muistiin voinut panna. Enkä halua katsoa
elokuvaa uudelleen, sillä se voi pilata ensivaikutelmani.
…..
Werner kertoo,
että Carol Reedin elokuvat Neljän tuulen
talo (1947) ja Kolmas mies (1949)
tekivät Polanskiin lapsena suuren vaikutuksen. (s. 23). Neljän tuulen talosta tuli Wernerin mukaan sittemmin Polanskin koko
elämää määrittävä elokuvakokemus. Sen hän oli katsonut ”niin monta kertaa kuin
suinkin oli pystynyt” (s. 23).
”Siinä James Mason näyttelee
haavoittunuta IRA:n sotilasta, joka pakenee vankilasta ja piileskelee
englantilaisilta poliiseilta puolen vuoden ajan. Lopussa nähdään Belfastissa
takaa-ajo, joka päättyy sotilaan kuolemaan.” (s. 311)
Werner
löytää tästä yhteyden Pianistiin. Hän
viittaa puolalaiseen elokuvakriitikkoon Maria Kornatowskaan, joka on
kiinnittänyt huomiota siihen, että monet holokaustista selvinneet jakoivat
erään yhteisen tunteen, kahden täysin vastakkaisen yhtäaikaisen pelon:
klaustro- ja agorafobian (ahtaanpaikan- ja aukiokammon). Muurien ja aitojen
ympäröimissä, usein täpötäyteen ahdetuissa ghetoissa he kokivat ahdistusta, ja
avoimilla paikoilla he tunsivat olevansa eristettyjä muista vangeista ja
suojattomia miehittäjiä kohtaan.
Puolalainen
elokuvakriitikko oli varma siitä, että Polanskin oli pienenä poikana ghetossa
täytynyt kokea samanlaisia tuntemuksia. Kornakowski on löytänyt nämä
tuntemukset kaikista Polanskin alkukauden elokuvista vuoden 1976 Vuokralaiseen asti. Vuokralaisen katson tuntevani hyvin. Olin
siitä löytävinäni totalitarismin maailmaa.
Kun tarkemmin muistelee, niin esimerkiksi lähes tyhjässä kirkossa
päähenkilö kokee selkeästi ahdistusta. Katsoin sen tosin johtuvan katolisuuden
kritiikistä. Klaustrofobiasta tulee mieleen enemmänkin esimerkkejä, mutten
niihin nyt puutu.
Werner
toteaa, että Kornatowskan esittämä väite koskee myös Pianistia, jopa korostetusti. Tähän yhteyteen Werner tuo esille
Carol Reedin Neljän tuulen talon:
”myös tässä elokuvassa on nähtävissä, miten vangin ahdistus neljän seinän
sisällä muuttuu takaa-ajetun suojattomuuden tunteeksi” (s. 311). Jo lapsuudessa
elokuva oli Polanskille keino työstää traumaattisia tilanteita. Näin on myös
ohjaajan omassa tuotannossa.
…
Varsinainen
Władysław ”Władek” Szpilman kirjoitti muistelmansa muistiin välittömästi sodan
päättymisen jälkeen vuonna 1946. Wernerin mukaan hän teki sen pystyäkseen
vapautumaan kokemuksistaan sisäisesti (s.301). Hän rakasti taidettaan ja halusi
jatkaa uraansa. Szpilman ei ehtinyt nähdä Polanskin elokuvaa, sillä hän kuoli
kaksi vuotta ennen sen valmistumista. Hän tapasi Polanskin ja oli iloinen
elokuvahankkeesta. Kuitenkaan omiin muistelmiinsa hän ei halunnut enää
vanhuksena palata.
Polanski
koki luonnollisesti Szpilmanin muistelmat läheiseksi. Hänellä oli ollut samanlaisia
kokemuksia, tosin pienenä lapsena eikä paikkana ollut Varsovan vaan Krakovan
ghetto. Mutta sekä Polanski ja Szpilman ovat taiteilijoita. Werner korostaa,
että juuri taiteensa vuoksi Szpilman pystyi säilyttämään henkensä (s.302). Taide
oli Wladek Szpilmannille koko elämä. Ilman tuota elämän janoa hän olisi
murtunut. Hän hoippui hulluuden rajoilla. Aivan kuin vertailun vuoksi
elokuvassa näkyy myös näitä järkensä menettäneitä ihmisiä.
Lainaan
vielä Werneriä:
”Szpilman ei ollut mikään yli-inhimillinen sankari, ei
vastarintataistelija eikä pyyteetön toisten pelastaja. Hän oli [… ] mies, joka
vain yritti selviytyä barbarismin ajasta: hän oli yksinkertaisesti hädässä
oleva ihminen, joka saa enemmän apua kuin mitä pystyy itse muille antamaan. Hän
ei pysynyt hengissä vain saamansa avun, sattuman ja uskomattoman onnensa
vuoksi, vaan myös – tai Polanskin näkökulmasta: juuri – sen ansiosta, että
uskoi vankkumattomasti taiteeseensa. Se oli kokemus, jonka Polanski pystyi
ymmärtämään hyvin ja myös allekirjoittamaan oman elämänkokemuksensa osalta.”
(s.302)
Werner
toteaa, että ennen kaikkea Szpilmania ja Polanskia yhdisti vaistonvaraisuus. He
reagoivat ulkoisiin oloihin vaistonvaraisesti pakenemalla ja piileskelemällä.
Heillä oli kovin pienet mahdollisuudet vaikuttaa itse selviytymiseensä.
Elokuvasta
olisi paljon kerrottavaa. Mieleeni on jäänyt Szalas-niminen mies, joka tekeytyy
Szpilmannin auttajaksi. Hän kuitenkin vain kerää pianistin nimissä
hyväuskoisilta ihmisiltä lahjoituksia, jotka hän pitää itsellään. Samaan aikaan
Szpilman itse melkein nääntyy ravinnon puutteessa. On tilanne, jossa hän on kuolla keltatautiin.
Siinä avun tuo vanha ystävä Dorota. Hänen ja Wladekin romanssista annetaan
elokuvan alussa viitteitä, ja yllä on mainittu esimerkki eräästä järkyttävästä
kahvilakäynnistä. Nyt Dorota on
viimeisillään raskaana ja naimisissa toisen miehen kanssa.
Werner
kirjoittaa Polanskista tämän omiin lapsuuden ghettokokemuksiin viitaten:
”Pakovaisto ankkuroitui syvälle hänen psyykeensä ja oli sen vuoksi
myöhemminkin hänen ainoa reagointitapansa tilanteisiin, joihin hän ei tuntenut
olevansa valmis ja jotka uhkasivat nujertaa hänet. Hän toimi näin välittämättä
syyllisyyteen tai vastuuseen liittyvistä kysymyksistä.” (s. 303)
Tämä lainaus
kertoo jotain olennaista Polanskin elämänvaiheiden yhteyksistä lapsuuden
kauhukokemuksiin.
Lähteet:
Werner, Paul: Roman
Polanski. Henkilökuva. Saksan kielestä kääntänyt Juho Nurmi. Minerva 2014.
Polanski,
Roman: Roman. Suomentanut Risto Mäenpää. WSOY 1984.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti