Kymi Brass –tapahtumaan
kuuluvassa konsertissa Kuusankoskitalossa lauantaina 1.11.2014 esiintyi multi-instrumentalisti
James Morrison esiintyi yhdessä Marian Petrescu trion kanssa.
Kiitos Kymi Brass, James Morrison,
Marian Petrescu! Se
oli yksi elämäni parhaimmista konserteista. Olen kyllä ollut läsnä monenlaisissa
konserteissa ympäri maailmaa (paitsi USA:ssa), mutta tämänkaltaiseen tunnelmaan
olen hyvin harvoin päässyt osalliseksi. Kerron tässä vähän vaikutelmistani. Pyydän
jo nyt anteeksi omaa vaskipuhallintuntemustani, kuin myös jazzin tuntemustani. Jazzin
klassikoiden nimet eivät valitettavasti pysy päässäni, siksi ohjelmistosta
kerron vain muutaman kappaleen osalta.
Konsertti
oli huippumuusikoiden taidonnäyte ja kaiken lisäksi hauska. Juttu lensi
Morrisonin ja Petrescun välillä sekä kappaleiden välillä että soiton aikana musiikillisena
dialogina. Keskityn tässä kirjoituksessani vain Petrescuun ja Morrisoniin. Se
ei tarkoita, että väheksyisin trion muita soittajia. Kontrabasisti Mihai
Petrescu väläytteli välillä taituruuttaan. Rumpali Heikki Sandren pysytteli
taustalla niin kuin pitikin, mutta pari hienoa sooloa häneltäkin kuulimme. Lisätietoa
saa Kymi Brassin verkkosivuilta: http://www.kymibrass.com/
. Sieltä löytyy myös linkit Morrisonin ja Petrescun esiintymisiin.
Alun alkuaan
halusin mennä katsomaan ja kuuntelemaan nimenomaan Marian Petrescua. Hän on
syntynyt Romaniassa vuonna 1970. Nyt hän siis on 44-vuotias. Esitteen mukaan
hän teki ensilevynsä 16-vuotiaana, jolloin alkoi hänen kansainvälinen uransa.
Jo sitä ennen hänen esiintymisensä Pori Jazzissa oli aiheuttanut sensaation. Kerron
nyt, miksi haluan tämän mainita. Olen nähnyt Marian Petrescun esiintyvän joskus
80-luvun puolivälissä. En vain saa mieleeni, missä se tapahtui. Se on voinut
olla Porissa, mutta tuskin. Se oli ehkä jokin klubikonsertti, jossa soittaneen
jazz-yhtyeen johtaja (mahdollisesti pianisti), kutsui lavalle nuoren, erittäin
lupaavan romanialaisen pianistin esitelläkseen hänet yleisölle. Tällöin
Petrescu sävähdytti minutkin. Nuori teinipoika soitti kuin mestari. Totta kai
soitosta kuulsi vielä kokemattomuus, mutta intoa ja teknistä näppäryyttä oli
sitäkin enemmän. Petrescu jäi tästä yhdestä esiintymisestä mieleeni ja tuli
joskus vastaan lehtien sivuille, radiossa tai muualla mediassa.
Marian Petrescu |
Ennen
konserttia odotin kovasti trion lavalle tuloa. Odotin näkeväni samantapaisen hoikan,
ujon tummatukkaisen komean miehen alun, jonka jännitys näkyi hieman sisäänpäin
painuneissa olkapäissä. Yllätys olikin suuri nähdessäni lihavoituneen, kaljun,
ruumiinrakenteeltaan oscarpetersonmaisen leveästi hymyilevän ison miehen, joka
oli kaiken lisäksi kovin puhelias. No, olihan edellisestä näkemisestä kulunut
noin 30 vuotta. Hän teki lavalle kävellessään kömpelön alkuvaikutelman, mutta
kun hän pääsi pianon ääreen, kömpelyydestä ei näkynyt jälkeäkään. Hänen
soittonsa on niin monipuolista. Hän pystyy muuttamaan sävykoodia. Soitossa on
aggressiivista moderniin musiikkiin kuuluvaa voimaa, mutta hetkessä soitto voi
muuttua koskettavan herkäksi, joka saa kuulijan hiljentymään ja herkistymään.
Herkkä kosketus väräjää musiikin kautta kuulijan sydämeen ja hapuillen etsii
kosketusta sen syvimmille tunnoille. Toki Petrescu on virtuoosi, joka osaa
käyttää hyvin taiten jazzin eri tyylejä svengiä unohtamatta. Ja niitä tyylejä James
Morrisonin kanssa kyllä tarvittiin.
Petrescu ja
Morrison taitavat tuntea toisensa erittäin hyvin. Yhteispeli sujuu. Huumori
toimii. Tuli vaikutelma, että lavalla oli kaksi veljestä.
James
Morrison paitsi lateli hauskoja juttuja, hän soitti erilaisia vaskisoittimia.
Tunnen niitä melko huonosti, mutta ainakin hänen käsissään näin trumpetin,
kornetin, tenorisaksofonin, vetopasuunan ja sitten vielä yhden käyrätorvea muistuttavan
soittimen, joka ei ollut kuitenkaan käyrätorvi. Se saksofoni oli kovin pieni ja
Morrison kertoi syyksi sen, että hän oli pessyt sen liian kuumassa vedessä.
Morrison vielä lisäsi, että joskus tämän saman jutun kertoessaan joku oli
ottanut sen todesta. Eikä Morrison tyytynyt pelkästään puhaltimiin. Istui hän
myös pianon ääressä ja ihan loppuun hän järjesti vielä uuden yllätyksen, josta
kerron pian.
Alkupuolen
kappaleista minut herkisti vetopasuunalla soitettu balladi. Loppupuolen helmiä
oli mm. Autumn leaves. Joka ikinen
kappale tuntui täydelliseltä. Viimeisenä kappaleena yhtye soitti vanhan jazz-klassikon,
jonka nimi kyllä tällä kertaa mainittiin mutta jonka olen jo ehtinyt unohtaa. Siitä
piisistä ei vauhtia puuttunut. Eihän se tietenkään viimeinen kappale ollut. Salintäyteinen
yleisö vaati ylös nousten lisää. Morrison jäi lavalle yksin, istui pianon
ääreen ja otti käteensä trumpetin. Tai ehkä se olikin kornetti. Sitten hän
esitti ensimmäisen oppimansa jazz-kappaleen itseään pianolla säestäen. Sen
kappaleen nimen kyllä muistan. Kyseessä oli Basin
Street Blues. No niin, onhan se selvää, että multi-instrumentalistin pitää
osata soittaa pianoa ja vetäistä samalla virtuoosimaisesti trumpettisooloa.
Yleisö vaati
lisää ja saatiinhan lavalle vielä melkein koko trio vierailevan Morrisonin
kanssa. Kontrabasisti Mihai Petrescu joutui siirtymään lavalta yleisön
joukkoon, sillä hänen soittimensa ääreen istahti itse James Morrison. Hän
hallitsi kyllä kontrabassonkin aivan täysin. Juuri basson ansiosta tämä
tuntemattomaksi jäänyt kappale svengasi vietävän hyvin.
Edellisessä jutussani kerroin, että avajaiskonsertissa perjantaina Kymi Brass lahjoitti soittajille Kouvolan lakua. Lakupakkaukset saivat tämänkin illan esiintyjät, mutta kyllä heille nyt ojennettiin myös kukkakimput.
Loppuun
haluan lisätä vielä pari huomiota. Yllätyin kovasti, kun Petrescu puhui sujuvaa
suomea. Sain selville, että hän on asettunut asumaan Suomeen, mutta kiertää
kyllä trionsa kanssa lähes jatkuvasti ympäri maailmaa. Tässä esimerkkinä kaksi
youtube-linkkiä: http://www.youtube.com/watch?v=Ih36k25qw6M,
http://www.youtube.com/watch?v=izCCoTqBNXs .
Viimeinen
kommenttini koskee James Morrisonia (https://www.youtube.com/watch?v=ZpiCEVHtHXM). On suoranainen ihme, että Morrison
saatiin Kuusankoskelle soittamaan. Siihen on tietenkin osaltaan vaikuttanut Marian
Petrescun ja James Morrisonin ennestään vilkas yhteistyö. Suurimman työn on
tehnyt tervetulopuheen pitänyt konsertin järjestäjien, minulle tuntemattomaksi
jäänyt edustaja. Muutaman puhelinsoiton hän oli joutunut tekemään. Kuvitelkaa,
että tämä maailmankuulu tähti matkusti 32 tuntia Sydneystä Australiasta
Kuusankoskella vain tämän yhden konsertin vuoksi. Taisi hän kai iltapäivällä
antaa hieman koulutusta nuorille soittajille, koska Kymi Brass on myös koulutustapahtuma.
Maanantaina hän jo palaa Australiaan, jossa hänellä on edessään uusia
konsertteja isommille yleisöjoukoille.
James Morrison |
Maailmanluokan
virtuoosi tulee Australiasta käväisemään Kouvolassa, jota kutsutaan Suomen
turhimmaksi kaupungiksi. Että semmoinen tapaus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti