I.
Menneellä viikolla 28. maaliskuuta kirjailija Maksim Gorkin syntymästä tuli kuluneeksi 150 vuotta. Siitä kirposi minulle ajatus luoda tämä kirjoitus. Moskovan matkallani 2016 kävin tutustumassa Maksim Gorkin kotimuseoon. Se oli hulppea, entinen venäläisen miljonäärin koti, joka oli vallankumouksen yhteydessä otettu valtion haltuun. Siltä matkaltani olen liittänyt oheen muutaman kuvan.
Maksim Gorkista luotiin Neuvostoliitossa myytti. Hänet nostettiin jalustalle, sosialistisen kirjallisuuden keulakuvaksi, minkä myötä nyt jälkeenpäin kiinnostus hänen tuotantoaan kohtaan on laskenut. Kun yrittää selvittää hänen elämänsä vaiheita, niin nousee epäilyksen varjo. Paljon on häneen liittyen myyttejä, vailla varmaa tietopohjaa. Gorki on itse kirjoittanut omaelämäkerrallisen trilogian omasta lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Sitä ei asiantuntijoiden mukaan tule kuitenkaan pitää totena. Kirjoittaja loi omasta elämästään kaunokirjallisen tarinan värittäen totuuden mieleisekseen.
Maksim Gorkista luotiin Neuvostoliitossa myytti. Hänet nostettiin jalustalle, sosialistisen kirjallisuuden keulakuvaksi, minkä myötä nyt jälkeenpäin kiinnostus hänen tuotantoaan kohtaan on laskenut. Kun yrittää selvittää hänen elämänsä vaiheita, niin nousee epäilyksen varjo. Paljon on häneen liittyen myyttejä, vailla varmaa tietopohjaa. Gorki on itse kirjoittanut omaelämäkerrallisen trilogian omasta lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Sitä ei asiantuntijoiden mukaan tule kuitenkaan pitää totena. Kirjoittaja loi omasta elämästään kaunokirjallisen tarinan värittäen totuuden mieleisekseen.
Gorki oli suorapuheinen mies. Hän sanoi asiat suoraan eikä
pelännyt seurauksia. Vanhan shakinpeluukaverinsa Vladimir Iljitš
Leninin kanssa hän joutui siinä määrin hankaukseen, että päätti muuttaa
nuoresta neuvostovaltiosta länteen. Hän palasi vuonna 1928. Paluu onkin
herättänyt kovasti polemiikkia. Oman kirjoitukseni otsikossa on minun ehkä
liioitteleva tulkintani. Gorkia houkuteltiin paljon, hänelle luvattiin paljon.
Hän sai sankarin vastaanoton. Koko suuri valtakunta oli häntä
tiedotusvälineiden kautta vastaanottamassa. Stalin halusi tietysti käyttää Gorkia hyväkseen valtansa pönkittämiseksi. Gorki ei pannut vastaan. Mitenkäs olisi
voinutkaan, kun Gorkin kunniaksi nimettiin uudestaan hänen syntymäkaupunkinsa ja
sitä ympäröivä kuvernementti. Perinteisestä Nižni Novgorodista tuli Gorki. Moskovaan
Gorki sai oman katunsa, maahan tuli Gorki-teattereita ja kaikkea mahdollista,
jopa uusinta tekniikkaa edustava lentokone sai Gorkin nimen.
Yksi paluuseen liittyvä seikka lienee myös se, että Gorki tuolloin vuonna 1928 Gorki oli vahva ehdokas Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Hän oli sen vuoksi maailmalla näyttävästi esillä. Nuori neuvostoyhteiskunta tarvitsi Gorkin kaltaista hahmoa. Gorki tarvitsi julkisuutta.
Yksi paluuseen liittyvä seikka lienee myös se, että Gorki tuolloin vuonna 1928 Gorki oli vahva ehdokas Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Hän oli sen vuoksi maailmalla näyttävästi esillä. Nuori neuvostoyhteiskunta tarvitsi Gorkin kaltaista hahmoa. Gorki tarvitsi julkisuutta.
Hänestä on yritetty myöhemmin tehdä antistalinistia. Dmitri
Bykovin elämäkerran perusteella hän suhtautui Staliniin monelta osin
myönteisesti. Hänen luonteensa ja periaatteensa tuntien, jos hän olisi ollut
Stalinin toimintaa vastaan, hän olisi sen kyllä avoimesti ilmaissut. Bykov ei ole löytänyt Gorkilta avointa
kritiikkiä Stalinia ja hänen toimiaan vastaan. Gorkin vielä eläessä maassa
käytiin oikeustoimia mm. Grigori Zinovjevia ja Lev Kamenevia vastaan. Gorki
hyväksyi sen. Zinovjevin kanssa Gorki oli ollut aikoinaan ilmiriidoissa. Kun
Trotski karkotettiin vuonna 1927, Gorki oli avoimesti puolueen linjan kannalla.
Yksi seikka kertoo kuitenkin siitä, että aivan aukottomasti
Gorki ei Stalinia ihaillut. Gorki ei koskaan kirjoittanut hänestä elämäkertaa
tai muuta ylistystarinaa, vaikka Stalinin on arveltu sitä kovasti toivoneen.
Stalin toivoi Gorkin näkyvästä hahmosta potkua oman asemansa vahvistamiseen. On
todettava, että Gorkin saapuessa vuonna 1928 Stalinin asema maan ykkösjohtajana
ei vielä ollut vakiintunut. Se alkoi vakiintua vasta myöhemmin 30-luvun
puoliväliin tultaessa.
Suuri terrori alkoi vasta Gorkin kuoleman jälkeen, mutta
väkivaltaa ja terroria maassa kyllä oli myös Gorkin aikana ihan riittävästi.
Gorki ei siihen puuttunut. Hän oli
kasvanut yhteiskunnassa, jossa ei kaihdettu raakojakaan toimia. Ei hän niitä
asettanut kyseenalaiseksi.
Gorkin on kerrottu ihailleen Friedrich Nietzschea. Uuden
ihmisen rakentaminen vaatii veronsa. Hänen suunnitellessaan lopullista paluuta
Neuvostoliittoon. Hän kirjoitti Stalinille toiveistaan.
”Haluan
kirjoittaa kirjan uudesta Venäjästä. Olen jo kerännyt sitä varten paljon
kiinnostavaa materiaalia. Minä haluan käydä – näkymättömänä – tehtaissa,
klubeissa, kylissä, olutkapakoissa, rakennuksilla, komsomol-nuorten,
opiskelijoiden keskuudessa, oppitunneilla kouluissa, sosiaalisesti vaarallisten
lasten työleireillä, … ” (Dmitri Bykov: Gorki. Moskova 2016, s. 241-242)
Tutkija Dmitri Bykov tietysti kiinnittää huomiota
työleireihin. Tähän liittyy ajatus uuden ihmisen luomisesta. Se oli Gorkille
keskeinen ajatus jo nuoruudesta. Sen eteen hän halusi tehdä työtä. Bykov on
hieman ironinen:
”Todellakin,
verratkaa: tehdas, jossa tehdään kangasta tai tiiliä, - ja tehdas, jossa
valmistetaan yli-ihmisiä!” (mts., 242)
Gorkin saavuttua Neuvostoliittoon vuoden 1928 keväällä hän
tutustui heinäkuun alkupuolella tunnetun kasvatustieteilijän Anton Makarenkon
luomaan kasvatuslaitokseen. Makarenkon ajatukset ja periaatteet tulivat minulle
hyvin tutuiksi jo omina opiskeluvuosinani Jyväskylässä. Tuolloin niitä
käsiteltiin paljon. En tiedä miten niitä nyky-Suomessa enää tunnetaan. Vuonna
1929 Gorki teki matkan Vienan merellä Solovetskin luostarisaaressa
sijaitsevalle vankileirille. Siitä vierailusta ovat kirjoittaneet mm. Aleksandr
Solženitsyn
Vankileirien saaristossaan ja
akateemikko Dmitri Lihatšov, joka oli kärsimässä Solovetskissa Gorkin vierailun
aikoihin omaa rangaistustaan. Palaan Gorkin vierailuun kirjoitukseni
loppupuolella.
Tämä riittänee johdannoksi. Tutustutaan lyhyesti Gorkin elämän vaiheisiin,
vaikka mm. Wikipediassa siitä on aika perusteellisesti kerrottu.
Vierashuone Gorkin kotimuseossa. |
Gorkin kotimuseosta |
II.
Maksim Gorki syntyi vuonna 1868 Nižni Novgorodissa ja kuoli hänelle
käyttöön luovutetussa huvilassaan Moskovan liepeillä Gorkissa vuonna 1936. Hän
oli oikealta nimeltään Aleksei Peškov. Kirjailijanimensä hän otti
käyttöön 1890-luvulla saatuaan ensimmäisen kertomuksensa vuonna 1892 julkaistua.
Aleksei ei ollut köyhästä perheestä, mutta erinäisten
traagisten tapahtumien jälkeen hän joutui lapsena puille paljaille. Isä kuoli
pojan ollessa kolmevuotias. Myöhemmin äitikin kuoli. Varhaislapsuus ei ollut
kuitenkaan helppoa äidinkään eläessä.
Yksitoistavuotiaana Aleksei joutui elättämään itsensä
erinäisissä työtehtävissä. Se oli raakaa fyysistä työtä ja selviämiskamppailua.
Tavallisen kansan elämä tuli pojalle tutuksi. Tahto pärjätä oli kuitenkin
vahva. Vuonna 1884 (16-vuotiaana) Aleksei muutti Kazaniin. Tavoitteena oli
päästä yliopistoon opiskelemaan. Se on sama kaupunki, jossa kommunistijohtaja
Sergei Kirov kävi hieman myöhemmin koulunsa ja jossa kiltistä kuoropojasta
muotoutui vallankumouksellinen tai ainakin kapinallinen. Siellä myös Aleksei Peškovin
maailmankatsomus alkoi kehittyä samaan suuntaan. Myös Alekseita oli nuorena yritetty vetää
uskonnolliselle polulle, mutta tämä torjui jo varhain kaikki
johdatteluyritykset. Ei ollut Alekseilla uskonnollista mieltä, vaikka myöhemmin
tuotannon ja toiminnan kautta näkyykin, että Gorkilla oli tarve antaa
vallankumoukselliselle toiminnalle ja sosialistiselle rakennustyölle
uskonnollista perustaa (tarkempaa tietoa mm. täältä).
Joulukuussa 1987 ollessaan 19-vuotias Aleksei yritti
itsemurhaa. Hän oli joutunut niin kovaan
henkilökohtaiseen kriisiin. Hänen pyrkimyksensä opiskelupaikasta yliopistossa
olivat epäonnistuneet. Hän ei nähnyt elämässään mieltä. Kriisistä kumpusi
itsemurhayritys. Hän ampui itseään keuhkoon. Laukaus vahingoitti keuhkoja mutta
nuorelle miehelle oli suotu pitempi elämä. Keuhko operoitiin ja luoti
poistettiin. Siitä mies sai kuitenkin elinikäisen hengitysteiden sairauden,
joka saattoi olla myös osasyy miehen kuolemaan. Mutta ei mennä vielä niin
pitkälle. Toipuessaan keuhkoleikkauksesta miehen elämäntahto ei kuitenkaan
ollut vielä palannut. Hän yritti päästä hengestään toistamiseen. Hän riitaantui
sairaalassa lääkärin kanssa. Sieppasi lääkärin huoneesta pikkupullon
kloraalihydraattia ja joi sitä muutaman siemauksen. Nyt hänet pelasti
kuolemalta vatsahuuhtelu.
Nämä itsemurhayritykset kertovat yhden olennaisen piirteen
Aleksei Peškovin
– eli myöhemmän Maksim Gorkin – luonteesta. Hän oli toiminnassaan suora ja
päättäväinen. Hän ei liikoja tunteillut. Toisaalta häneen on pyritty iskostaa
myös sentimentaalisen herkän romantikon leimaa. Gorkin on kerrottu
kyynelehtineen avoimesti. On kertomus siitä, kun Gorki itki avoimesti
Majakovskin olkapäätä vasten iloitessaan tämän runoelman Pilvi housuissa julkaisua. Lisäksi Solovetskin vankileirivierailun
yhteydessä kerrotaan tapauksesta, kun hän tapasi siellä 14-vuotiaan pojan.
Keskustelu kesti yli 40 minuuttia ja Gorkin kerrotaan järkyttyneen pojan
puheista niin paljon, että hän itki avoimesti.
Tähän on olemassa eräs selitys eikä se vahvista käsitystä Gorkin
luonteen herkkyydestä. Itkemisen kaltaisen tunnepurkauksen kerrotaan olleen
normaalia käytöstä 1800-luvulla. Ja Gorki oli nimenomaan 1800-luvun ihminen.
Niitä taustoja vasten hän oli omaksunut tuon käyttäytymismallin.
Elämä jatkui ja 1890-luvulla Gorki mm. matkusteli paljon
Venäjällä. Vuonna 1892 avautui kirjailijanura, 24-vuotiaana. Hän alkoi
kirjoittaa novelleja ja kuvauksia. Noita nuoruuden kertomuksia eräät pitävät
Gorkin tuotannon huippuna. Siellä on joukossa suoranaisia helmiä. Ja hän sai
heti paljon huomiota ja mainetta. Kirjalliset piirit näkivät miehen
lahjakkuuden. Tuolloin Gorkin tuotanto koostui romanttissävyisistä
kertomuksista. Myöhemmin 1900-luvun alusta lukien tuotantoon tuli poliittista
sisältöä ja poltetta.
Gorkin ensimmäisen novellin Makar Tšudran ja eräiden muiden kertomusten pohjalta on
luotu myöhemmin laajaa mainetta saanut Emil Lotjanun elokuva Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen.
Gorki oli noussut huipulle oikeana aikana.
Hänenkaltaiselleen kirjoittajalle oli kysyntää ja Gorki oli oivalla
salanimellään vastannut siihen. 1900-luvun alussa Gorki oli jo klassikko. Hänen
maineensa oli kasvanut jo siinä määrin, että hänet valittiin
kunnia-akateemikoksi Sanataiteen akatemiaan. Mies oli saanut myös negatiivista
mainetta eikä Tsaari Nikolai II valintaa vahvistanut. Siitä suivaantuneena
Akatemian jäsenet Anton Tšehov ja Vladimir Korolenko luopuivat protestiksi tehtävistään.
1900-luvun alussa Maksim Gorkista oli kehittynyt itsevarma
persoonallisuus. Hän oli avoimesti vallankumouksellinen, pyrki yhteiskunnassa
muutokseen. Kaiken tämän lisäksi häntä on kuvattu ristiriitaiseksi tai ehkä
arvoitukselliseksi. Hänestä ei saa hyvin selvää käsitystä, mikä on merkki hänen
etäisyydestään. Hänellä oli paljon tuttavia mutta läheisiä ystäviä vähän. Yksi
selkeä piirre hänessä on. Se on hänen pyrkimyksensä ja taito olla yhteyksissä
hyvin erityyppisten ihmisten kanssa.
Ensiksi on mainittava tietysti Anton Tšehov ja Leo Tolstoi. Muita
kirjailijasuhteita hänellä oli mm. Leonid Andrejeviin, Kornei Tšukovskiin, Ivan Buniniin, Aleksandr
Blokiin ja Vladimir Majakovskiin. Heistä vain Leonid Andrejevin kanssa oli niin
läheinen suhde, että miehiä voi pitää ystävänä.
Kirjailijoihin ja varsinkin tuleviin kirjailijoihin hänellä
kehittyi suhteita varsinkin siitä lähtien, kun hän syyskuussa vuonna 1918
perusti oman kustantamon. Gorki kävi monien kanssa kirjeenvaihtoa. Hänen
työtarmonsa oli ehtymätön. Hän opasti ja neuvoi ahkerasti. Tästä kertoo Kornei
Tšukovski
muisteloissaan. Hän itse kysyi Gorkilta neuvoa erääseen omaan kirjaprojektiinsa
hieman ennen tämän kuolemaa ja sai hyvin perusteellisen vastauksen. Tšukovski
oli lastenkirjailija ja hän arvosti kovasti Gorkin näkemystä
lastenkirjallisuudesta. Samasta kirjoituksesta käy ilmi Gorkin laaja
sivistyneisyys. Meitä suomalaisia saattaa miellyttää, kuinka hyvin hän oli
perillä mm. Elias Lönnrotin Kalevalasta.
Anton Tshehov ja Maksim Gorki vuonna 1902 |
Poliittisista tuttavuuksista Vladimir Iljitš
Lenin ja Iosif Stalin edustavat yhtä päätä. Lenin ja Gorki tapasivat usein. Stä
suhdetta tummentaa riita, jonka myötä Gorki päätti vuonna 1921 muuttaa länteen.
Taiteen alueelta on tietysti mainittava taidemaalari Ilja
Repin, johon Gorki tutustui vuonna 1899. Muista ystävistä tärkein henkilö on oopperalaulaja
Fjodor Šaljapin.
He havaitsivat vasta myöhemmin asuneensa joskus aika lähekkäin Nižni
Novgorodissa. Kun Gorki suunnitteli vuonna 1927 paluumuuttoa Neuvostoliittoon,
hän yritti saada myös Šaljapinia mukaansa. Tämä kuitenkin torjui jyrkästi pyynnön,
täytyy todeta ”onneksi”, sillä yleisesti tiedetään Sergei Prokofjevin kohtalo,
kun tämä myöntyi vuonna 1935 houkutuksiin ja palasi entiseen kotimaahansa.
Ei saa unohtaa myöskään ulkomaalaisia kirjailijasuhteita.
30-luvulla Gorkin luona Moskovassa vierailivat mm. Bernard Shaw, Andre Gide ja Romain
Rolland. Vuonna 1920 Gorki on tavannut Venäjällä vierailleen tieteiskirjailija
H. G. Wellsin, jonka erääseen teokseen palaan edempänä kirjoituksessani.
Gorki ja Fjodor Shaljapin hulluttelevat Mustamäessä vuonna 1913 |
Tarkastelen lähemmin Maksim Gorkin ja Leo Tolstoin suhdetta.
He tapasivat tammikuussa vuonna 1900. Heti tapaamisen jälkeen he kirjoittivat
toisilleen, joissa kehuivat kohteliaasti tapaamista. Tolstoi sai Gorkista
myönteisen kuvan. Hänen mielestään tämä on todellinen kansan mies. Toisaalta
keskusteluissa Tolstoi kyllä puhui myös päinvastaista. Hän piti Gorkia ilkeänä
todeten, että ”Gorki kulkee, katselee ja raportoi kaikesta Jumalalleen, mutta
hänen Jumalansa on rujo”. Lainausmerkit tarkoittavat, että olen lainannut
lauseen suoran Dmitri Bykovin Gorki-elämäkerrasta.
Jatkan Bykovin tekstiin viitaten. Myöhemmin Tolstoi ja Gorki
tapasivat Krimillä. Ne tapaamiset eivät olleet niin hyväntahtoisia kuin
ensimmäinen. Bykov pohtii, mistä johtui Tolstoin ja Gorkin epäluottamus
toisiinsa. Hän näkee sen siinä, että Gorki etsii uutta ihmistä, kieltäen
tykkänään vanhalta olemassaolon oikeutuksen, ”ei vain sosiaalisessa mielessä
vaan myös antropologisessa” (Bykov, s. 115).
Yritän seuraavassa kiteyttää miesten eroja niin kuin Bykov
on kuvannut. Gorki haluaa uuden avioliiton, uuden työn, uuden tuotannon, jossa
ollaan aktiivisesti kiinni maailman ytimessä. Kuolemalle ei ole sijaa. Hän
uskoo sen olevan pakoa maailmasta.
Tolstoi on puolestaan kypsässä iässään kuluttanut paljon
voimia juuri pohtiessaan suhdettaan kuolemaan. Tolstoi on ehkä vanhan ihmisen
puolustaja; hän ei usko mihinkään antropologisiin mullistuksiin, ajatus
yli-ihmisestä on alkujaankin hänelle vieras. Hän näkee jopa Kristuksen
mieluummin ihmisenä, kieltäen hänen jumaluutensa, karkottaen evankeliumista
ihmeen: hän tuntee, mihin päättyy yritys kasvattaa ihmisen rajoja, tietää sen,
ehkä itsensä kautta. Nimenomaan siitä tulee hänen moralisminsa, väsymätön
julistus perinteisistä arvoista ja muodoista. Hän pilkkaa Nietzschea ja
dekadenssia. Hän on moraali- ja
poliittisissa kysymyksissä äärimmäisen konservatiivinen. Hän tuomitsee
väkivaltaisen maailman, haluaa säilyttää perinteisen perhemallin ja perinteisen
ihmiskuvan. (Bykov, Gorki, s. 113-114.)
Gorki ilmaisi selvästi, että hän suosi toiminnallista ja
tuotteliasta Eurooppaa ja vihasi passiivista ja syklistä aasialaisen
toimimattomuuden mallia.
Gorki oli kapinallinen, joka arvosti valtiota. Tolstoi sitä
puolestaan halveksi. Bykov päätyy venäläiseen paradoksiin: vallankumouksellinen
Gorki puolustaa valtion instituutioita tilanomistaja Tolstoin hyökkäystä
vastaan! Tämän voi tietysti ymmärtää
niin, että Tolstoi ei tarvinnut valtiota. Hän oli kiinni muissa perinteissä.
Gorki oli puolestaan ihmisenä irrallinen. Hän ei ollut kiinni missään
ihmisluokassa. Sen johdosta hänellä oli
fanaattinen usko eräisiin suuriin rajoittaviin voimiin: valtioon, kulttuuriin,
jopa Jumalaan, jos tuo Jumala ei ole kirkollinen, vaan uusi, kätevä
kollektiivisen luovuuden ja yhteiskunnallisen sopimuksen tulos. Tässä on
kaikkien erojen ydin: Tolstoi etsii väsymättä totuutta, Gorki kieltää sen
haluten luoda uuden. Tolstoi korostaa, että todellisuutta pitää kuvata
maksimaalisen tarkasti. Gorki on kyllästynyt siihen, sitä ei voi enää nähdä.
Hänen haaveenaan on, että se täytyy korvata uudella, itse rakentamalla. Se näkyy myös Gorkin suhteessa taiteeseen.
Hän piti kiinalaisista maljakoista, koristeellisuudesta, mitä Tolstoi ei
arvostanut lainkaan kehuen taiteessa vain sielukkuutta ja kuvauksellista
voimaa. Tässä on heidän elämään liittyvä eroavaisuutensa. Tolstoi oli jäänyt
elämässään paikalleen. Kun hän halusi lähteä, paettuaan hän heti kuoli. Gorki
vaelteli koko elämänsä ja jäätyään paikalleen tunsi ikävää, hän ei kyennyt
jäämään paikalleen vuotta pitemmäksi aikaa. (Bykov, s. 114-116.)
Tolstoi ja Gorki |
Gorkin Moskovan asunnossa on runsaasti esillä hänen keräämäänsä kiinalaista esineistöä ja käsityötaidetta |
,,,
Vuosisadan alussa Gorkia alkoivat varhaiskautensa kuvaukset
ja kertomukset jo kyllästyttää. Hän halusi suuntautua draamaan. Se tuntuu
hänestä vapaammalta ja luonteeltaan selvemmältä taidemuodolta. Toiseksi se oli
hänen mielestään voimallisempi keino vaikuttaa massoihin. Hän oli sisäistänyt
vallankumouksellisen ideologian. Hän pohti sitä, mikä taiteenmuoto tekee
voimakkaimman vaikutuksen ja herättää aktiivisemmin taisteluun paremman elämän
puolesta. Elämän tarkkailun sijaan Gorki
pyrki muuttamaan ihmisiä. Siirtyminen proosasta draamaan kuvaa tätä
muutosta selvimmin. Ensimmäinen näytelmä oli nimeltään Pikkuporvareita (Мещане).
Se ilmestyi vuonna 1901. Seuraavana vuonna valmistui hänen ehkä tunnetuin
näytelmänsä Pohjalla (На дне). Sitä esitetään edelleen teattereissa
ympäri maailman.
Hänen yksi virstanpylväs oli vuoden 1905 vallankumous. Sen
imussa syntyi romaani Äiti (Мать).
Siinä on kaksi versiota, jotka Gorki julkaisi peräkkäisinä vuosina (1906 ja
1907).
Koska kirjoitan tätä pääsiäislauantaina, niin todetaan
romaanista nousevat raamatulliset yhteydet. Se on selvää, että Gorki ei ollut
uskovainen, mutta nuoruudessaan siinä joutuikin olemaan kiinni. Äiti-romaanissa
uskonnollinen teema kyllä elää äidin hahmossa. Hän on uudentyyppinen neitsyt
Marian hahmo. Hänen poikansa uhraa elämänsä vallankumoukselle, äiti nousee
poikansa tueksi. Yllä jo vihjasin, että
Gorki näki vallankumouksen uskontoon rinnastettavana voimana. Yllättävää on
tieto, jonka kuulin eräältä professorilta hänen Gorki-luennostaan. Gorkin
lempilukemisiin kuului Jobin kirja
vanhasta testamentista. Job joutui Jumalan koettelemusten keskelle ja selvisi
niistä. Se oli näyttö todellisesta voimasta.
Gorki asui elämänsä aikana kaksi pitkää kautta ulkomailla. Ensimmäinen
kausi osuu vuosiin 1906-1913. Hän otti mukaansa uuden naisystävänsä – näyttelijätär
Maria Andrejevan. Tämä työskenteli Moskovan taiteellisessa teatterissa. Hän oli
paitsi näyttelijä myös vallankumouksellinen, mikä ei ollut näyttelijöistä
puheen ollen mitenkään yllättävää.
Maria Andrejeva |
Maksim Gorkin virallinen vaimo Jekaterina Peshkova ja heidän yhteinen Maksim-poikansa |
Hän oli solminut avioliiton jo vuonna 1896 Jekaterina Volžinan
kanssa. Perheeseen oli syntynyt poika Maksim Peškov (1897) ja tytär (1901).
Tytär kuitenkin kuoli viisivuotiaana. Gorkilla oli vielä myöhemmin kolmas läheinen
naissuhde. On pohdittu, oliko hän jotenkin erityisen naisiinmenevä. Ei ollut.
Hän oli kuitenkin näkyvä kulttuurihenkilö, suhteellisen hyvin toimeen tuleva.
Kyllä hänen kaltaisilleen henkilöille kysyntää riitti. Kuvaavaa miehen
naissuhteille on se, että naisystävät olivat kuitenkin keskenään sulassa sovussa.
Hän ei koskaan virallisesti eronnut ensimmäisestä vaimostaan.
Palattuaan Venäjälle Gorki joutui vallankumouksen
pyörteisiin. Gorkin toiminta vallankumouksen aikana ja neuvostovaltion
ensimmäisinä vuosina kaipaisi kyllä käsittelyä. Hyppään sen nyt kuitenkin
tylysti yli. Totean tiivistäen, että Gorki osoitti luonteensa lujuuden ryhtyessään
puolustamaan älymystöä, mm. Aleksandr Blokia. Vuosina 1917-18 hän kirjoitti
kirjan, joka suoraan suomennettuna merkitsee ”Ei oikea-aikaisia ajatuksia”,
venäjäksi Несвоевременные мысли.
Siitä kirposi riita. Lenin ei suostunut sitä julkaisemaan. Vuonna 1921 Gorki
päätti lähteä länteen. Hän lähti Helsinkiin saman vuoden lokakuussa ja sieltä
matka jatkui eri Euroopan maihin. Vuonna 1924 hän asettui asumaan Sorrentoon Italiaan.
Kirjallinen tuotanto jatkui.
Vuonna 1927 hän sitten erinäisten suostuttelujen jälkeen
teki päätöksen palaamisesta. Keväällä 1928 hän saapui ensimmäisen kerran.
Tuolloin juhlittiin koko Neuvostomaassa kirjailijaneron 60-vuotisjuhlia. Hän teki samana vuonna
laajan matkan ympäri Neuvostoliiton. Hän meni vielä talveksi Italiaan hoitamaan
itseään. Hän sairasteli paljon ja yhtenä syynä oli hänen keuhkonsa ja
hengityselimensä. Tähän on lisättävä, että heikoista keuhkoista huolimatta
Gorki tupakoi huomattavan paljon. Eikä kyseessä ollut mitkään pehmosavukkeet.
Kyllä tupakka oli viimeisen päälle vahvempaa lajia. Hänen kerrotaan vetäneen
noin 70 savuketta päivässä.
Vuoden 1932 jälkeen hän muutti Neuvostoliittoon
lopullisesti. Siihen asti hän oli hoidattanut itseään Italiassa. Italiaan
häneltä jäi mm. arkistoja, joissa on saattanut olla arveluttavaa kirjeenvaihtoa
mm. Trotskin kanssa. On arveltu, että Gorki ei rohjennut tuoda niitä mukanaan
Neuvostoliittoon.
Gorki palaamassa Venäjälle vuonna 1928 |
III.
Menen nyt siihen vierailuun Vienan merellä sijaitsevalla
Solovetskin vankileirillä vuonna 1929. Kerroin jo, että vierailusta ovat
kertoneet mm. Solženitsyn ja Lihatšov. Viimeksi mainittu oli itse silminnäkijänä
ja hän on kertonut koko sen valheellisen todellisuuden, johon Gorki tuotiin.
Mukanaan seurueessa oli nahkatakkiin pukeutunut miniänsä. Taisi olla poikakin
mutta minulle on jäänyt se miniä mieleen, kun kuva naisesta on kerrottu hieman
ironisesti. Dmitri Bykov on kirjassaan lainannut vierailusta Solženitsynin
kuvauksen. Vierailuun on liitetty erinäisiä myyttisiä tarinoita, jotka eivät
voi pitää paikkaansa.
Dmitri Lihatšov arvelee muistelmissaan, että vierailulla oli hyvin
käytännöllinen tavoite. Vangit osallistuivat metsätöihin ja maassa oli hyvin
tärkeää saada avattua kauppasuhteet Länsi-Euroopan kanssa. Lännessä kuitenkin
suhtauduttiin epäröiden puuhankintoihin mm. juuri vankityövoiman käytön vuoksi.
Gorkista toivottiin pelastajaa, että hän voisi kirjoittaa vierailustaan
myönteisessä hengessä ja lännessä taivuttaisiin sopimuksiin. Lihatšovin mukaan
suunnitelma onnistui ja kauppasuhteet saivat tuulta purjeisiin.
Ennen saapumista vierailuun valmistauduttiin. Paikat näyttivät
siistimmiltä kuin yleensä. Myös vangit odottivat Gorkin saapumista. He
halusivat välittää suurelle kirjailijalle oman protestinsa.
Gorkille näytettiin eri paikkoja. Valmistautumisesta huolimatta vankileirin
karu todellisuus kuitenkin paljastui. Kaikki oli kuitenkin suhteellista, sillä
tiedetään, että vasta vuoden 1935 jälkeen olosuhteet todella raaistuivat.
Vangeille ei löytynyt mahdollisuuksia yhteydenottoon arvokkaan vieraan kanssa. Vihjasin
jo 14-vuotiaan pojan tarinaan, joka sai Gorkin itkemään. Lihatšov ei tiedä
pojan kohtalosta. Vankileirillä kiersi tarina, että poika oli kertonut Gorkille
kaikista kauheimmistakin kidutusmuodoista. Poikaa ei kuitenkaan enää vierailun
jälkeen näkynyt. Lihatšov ei kuitenkaan usko, että hänet olisi tapettu.
Kun Gorkille näytettiin eristyskarsseria, vangit oli pantu pöydän
ääreen istumaan ja muka lukemaan lehtiä. Yksi vanki piti mielenosoituksellisesti
lehteä nurinpäin. Gorki oli ottanut vangilta lehden ja laittanut sen oikein
päin. Aivan kuin kirjailija olisi ymmärtänyt jujun.
Matkan aikana Gorki joutui odottamaan myös Kemin kaupungin
satamassa, joka sijaitsi Vienan meren rannikolla. Satamassa oli ryhmä vankeja,
jotka joutuivat tuimassa tuulessa ja hyisessä viimassa lastaamaan laivoja
pelkissä alusvaatteissa. Eteen oli laitettu pressuja ja purjeita, ettei Gorki näkisi.
Vierailun jälkeen tuli sitten rangaistustoimia niitä vankeja
vastaan, jotka eivät olleet käyttäytyneet kunnolla. Ne olivat julmat. Kaikki
epäonnistumiset kostettiin avuttomille vangeille.
Vankileirillä toivottiin, että kuuluisa kirjailija toisi maailman
tietoisuuteen vankileirin todelliset olosuhteet. Näin ei kuitenkaan käynyt. Gorki kirjoitti ylistystarinan vierailustaan.
Solženitsyn on kutsunut esseetä ensimmäiseksi kirjoitukseksi, jossa ylistetään
orjatyötä.
En ole sitä itse lukenut, pitäydyn jälleen Dmitri Bykovin kirjaan
välittäen myös hänen ironiansa. Tätä voisi verrata siihen, mitä olen yllä
kertonut Tolstoin ja Gorkin maailmankatsomusten eroista.
Gorki piti Solovetskin vankileiriä laboratoriona, jossa kehitetään
uutta ihmistä. Tässä ”rakennustyössä” perusmateriaaliksi oli valittu kaikkein
surkein aines – rikolliset.
Gorki kirjoittaa, että työ tehdään sellaisten ihmisten voimin,
joita olisi entisessä porvarillisessa maailmassa rääkätty tyhjissä vankityrmissä.
Näin vangeille avautuu työnteon mahdollisuus. Porvarillisia vankiloita elämä
huokuu Gorkin mukaan tyhjyyttä. Nyt Gorki näkee, kuinka vangit viety mukaan
aktiiviseen toimintaan. Työn raskaus on hänestä vain hyvä asia. Parempi niin kuin,
että vangit istuisivat toimettomina tunkkaisessa sellissä tai mätänisivät
tarkoituksettomassa pakkotyössä. Tämä työ on luovaa. Gorki korostaa kirjoituksessaan,
että vangit saavat työstään tyydytystä.
Bykovin mieleen tulee Gorkin Solovetski-kuvauksesta
mielenkiintoisen rinnastuksen. Hänen mieleensä nousee Herbert G.Wellsin (1866-1946)
1890-luvulla julkaistu tieteisromaani Tohtori
Moreaun saari (suom. Markku Salo. Odessa, 1986). Romaanista
voi lukea täältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tohtori_Moreaun_saari
. Wellsin romani kertoo mielikuvituksellisesta kokeilusta, jossa villieläimistä
pyritään muokkaamaan ihmisen kaltaisia. Hanke romahtaa ja johtaa lopulta
täyteen kaaokseen. ”Eläinihmiset”
nousevat kapinaan, rikkovat lakia, mistä seuraa anomia.
Anomia on alun perin sosiologi Emile Durkheimin käyttämä käsite.
Joskin sitä on sittemmin alettu käyttää laajemmin. Se on yhteisön ja yksilön
välisten siteiden rappeutumista. Sosiaalinen identiteetti pirstaloituu ja
vallitsevat arvot hylätään.
Herbert G. Wells, Maria Andrejeva ja Maksim Gorki Moskovassa vuonna 1920 |
IV.
Gorkin elämä oli paluun jälkeen ulkoisesti hienoa. Hän sai
Moskovan keskustasta hienon rakennuksen. Talossa sijaitsee nykyisin Maksim Gorkin
kotimuseo. Hänellä oli oma kesäpaikka Krimillä ja vielä oma huvila Moskovan
lähistöllä. 30-luvun kohokohta oli kai Neuvostoliiton kirjailijaliiton
perustaminen vuonna 1934. Sosialistisesta realismista tuli vallitseva kirjallinen
menetelmä. Jos Gorkin kirjallista tuotantoa tarkastelee, niin ei hän kyllä mikään
sosialistinen realisti ollut, mutta se on toinen juttu. Gorkia tarvittiin Neuvostoliiton
kulttuurielämään. Hän oli side 1800-luvun kirjallisuuteen, elävä yhteys sen
ajan suuriin klassikoihin.
Elämä kuitenkin jatkui masentavasti. Vuonna 1934 kuoli Gorkin ainoa
poika. Onneksi kaksi lastenlasta jäi häneltä elämään. Yksi lapsenlapsista on
televisiossa muistellut isoisän katkeraa surua pojan kuoleman jälkeen. Hän puki
yllensä poikansa takin ja kulki se yllään pitkin huonetta pohjattoman surun
vallassa. Hänen tyttärensä oli kuollut vuonna 1906 viisivuotiaana. Sen hän
vielä kesti, kun elämää oli vielä paljon elettävänä. Poikansa kuolemasta Maksim Gorki ei enää
toipunut.
Ukki ja lapsenlapset Sorrentossa vuonna 1932 |
On todennäköistä, että poika murhattiin Neuvostoliiton salaisen
poliisin toimesta. Sen johtaja Genrih Jagoda oli ollut
järjestämässä Maksim Gorkin paluuta. He tunsivat toisensa. Jagodaa syytettiin
myöhemmin Gorkin murhasta. Se on monen mielestä aiheeton syytös. Jagodalla
sattui vain olemaan liian luottamukselliset suhteet Staliniin ja sellaiset
henkilöt Stalinilla oli tapana eliminoida.
On esitetty arveluja, miksi poika piti saada hengiltä. En nyt mene niihin pohdintoihin. Gorki musertui poikansa kuoleman jälkeen. Hänelle paljastui jotakin. Maksim
Gorki kuoli vuonna 1936. Olisi niin kovin houkuttelevaa syyttää siitäkin
Stalinia mutta kyllä uskon, että hän koki luonnollisen kuoleman. Voimia ei enää
ollut. Keuhkot eivät kestäneet rankkaa
elämää ja jatkuvaa tupakointia. Hengittämisestäkin oli tullut tuskaa.
Maksim Gorki kuolinvuoteessaan 18. kesäkuuta 1936 |
V.
Laitan loppuun lainauksen eräästä kirjasta. Kyseessä on
inkeriläisen Lyyli Ronkosen kirja Inkeri –
isänmaa kallis (Jyväskylä 1990). Olen viime aikoina lukenut paljon
inkeriläisten muistelmia omasta kotiseudustaan. Lyyli Ronkonen on kirjoittanut elämästään
Neuvostoliitossa kaksi hienoa kirjaa. Lainaan kirjasta erästä kohtaa, jossa
Ronkonen kertoo opiskelijaelämästään Smolnan instituutissa Leningradissa. Siinä
eletään 40-luvun loppua. Hänellä oli opiskelutoverinaan
neito nimeltä Tanja Krasilnikova, jonka sukulaisissaan oli Maksim Gorkin lähipiiriin
kuulunut henkilö. Ronkonen saa tietää Tanjalta paljon mielenkiintoisia seikkoja
Gorkin elämästä. On huomattava, että tuolloin Stalin oli vielä vallassa ja
tytöt juttelivat varsin salaisista asioista.
Hienoa, että Ronkonen on muistelmissaan käsitellyt myös tällaisia
asioita.
Seuraavassa kuvaan Tanjan kertomusta ja Ronkosen kommentteja. Ne
löytyvät kirjan sivuilta 84-87. Olen kertomusta osin referoinut, osin olen
lainannut suoraan Ronkosen kirjoittamaa tekstiä. Siinä on toistoa yllä
kirjoitettuun, mutta näkökulma on toinen.
”Tanja kertoi usein tuntitolkulla
tarinoita Gorkin suhteesta Staliniin ennen kirjailijan kuolemaa. Tanjan äiti kuului Gorkin lähipiiriin ja
Tanja kertoi tarinat niin kuin hän oli äidiltään ne kuullut. Stalin oli
päättänyt hinnalla millä tahansa tehdä maailmankuulusta kirjailijasta
liittolaisensa. Kaikki kuitenkin tiesivät, että Gorki oli rehellinen ja
periaatteellinen ihminen, jonka omaatuntoa ja oikeudenmukaisuutta oli
mahdotonta ostaa.”
”Hän [Stalin] oli päättänyt ostaa
Gorkin suosion ja tehdä hänestä hovikirjailijansa. Hän tarvitsi maailman
tunteman kirjailijan kynää elämäkertansa kirjoittajaksi.”
Tanjan kertomuksen mukaan Gorkia maaniteltiin palaamaan. Syynä
paluuseen oli Tanjan mukaan lopulta kuitenkin isänmaallisuus. Minustakin Gorkin kaltaiselle kirjailijalle
tuntuisi luonnolliselta palata kotimaahan, jossa kuitenkin asuivat hänen
lukijansa. Hänen on täytynyt kokea kotimaan ikävää. Kun itse kirjoitin
hillotolpasta, niin se on vain asian yksi puoli. Kuka tahansa hullaantuu sellaisesta
vastaanotosta, jonka Gorki sai.
Ronkonen:
”Gorki ja hänen perheensä saivat
ruokatavaransa samoista lähteistä kuin Stalininkin läheiset. Tästä huolehti
NKVD ja sen ylipäällikkö Jagoda. Gorkin matkailuun oli aina varattu junaan
yksityinen matkavaunu. Kirjailijan jokainen toive toteutettiin salamannopeasti.
Gorkin huviloiden ympärillä kasvatettiin niitä kukkia, joista tiedettiin hänen
erityisesti pitävän. Hänen
savukkeensakin tuotettiin Egyptistä saakka, koska hänen tiedettiin pitävän niistä.
Gorkille hankittiin heti jok’ikinen kirja, jonka hän vaan mainitsi
tarvitsevansa.
Elämäntavoiltaan vaatimaton ja
yksinkertainen kirjailija protestoi tällainen ylenpalttista ylellisyyttä
vastaan, mutta hänelle aina vastattiin, että maassa on vain yksi Maksim Gorki.
Toisin kuin muille kirjailijoille,
Gorkille annettiin mahdollisuus viettää talvet Italiassa. Hänen terveyttään
hoiti kaksi erikoislääkäriä, jotka seurasivat häntä matkoille ja olivat
pysyvinä seuralaisina ulkomailla oleskelun aikana ja pyrkivät aina huolehtimaan
hänen terveydentilastaan.
Jagodalle oli annettu käsky myös
kirjailijan indoktrinointi sosialismilla. Se merkitsi sitä, että hänet oli
täydellisesti eristetty kansasta. Hänet vietiin vain varta vasten hänelle
järjestettyihin tilaisuuksiin, työläisten kokouksiin Moskovan
tuotantolaitoksissa ja niiden aikana edeltä käsin valmistetut puhujat kehuivat
uuden elämän onnea uudessa sosialistisessa isänmaassaan, puhuivat tehtaan tai
työlaitoksen ylenpalttisista aineellisista ja kulttuurisaavutuksista ns. Isä
Auringon – Stalinin – säteilyn alla. Kokoukset aina päättyivät myrskyisiin
aplodeihin ja eläköön -huutoihin työläisten parhaimpien ystävien Gorkin ja
Stalinin kunniaksi. Gorkin päivät olivat niin kuormitettuja kaikenlaisilla
hyödyllisillä yhteiskunnallisilla asioilla, että hänelle ei jäänyt
minuuttiakaan aikaa mietiskelyyn. Tästä piti huolen Jagoda ja NKVD.
Gorkia kuljetettiin aina samoja
reittejä, joihin Inturistin oppaat veivät ulkomaalaisia turisteja. Eristettynä
elämästä ja ansasta, kirjailijan elämä kulki Jagodan ja NKVD:n virkailijoiden
valmistamaa polkua pitkin. Kaikki, jotka ympäröivät häntä, ylistivät
neuvostotodellisuutta ja suuren sosialistisen isänmaan saavutuksia. Gorkia palveleville kokille ja
puutarhurillekin oli annettu käsky aika ajoin kertoa isännälleen, että he
olivat saaneet kirjeen milloin mistäkin sukulaisiltaan maaseudulta ja että
kirjeessä kehuttiin uutta elämänmuotoa kylissä ja kolhooseissa. Gorkille satoi
korkeimpia kunnian- ja suosionosoituksia valtion taholta.”
Genrih Jagoda Maksim Gorkin seurassa |
Tämän jälkeen Ronkonen kirjoittaa siitä, kuinka Gorki sai nimensä
monenlaisiin eri paikkoihin. Vuonna 1932
tehtiin merkittävimmät nimenmuutokset. Tuolloin Moskovan pääkatu Tverskaja
nimettiin Gorkin kaduksi. Gorkin syntymäkaupungista Nižni Novgorodista tuli
Gorki ja sitä ympäröivästä hallintoalueesta Gorkin alue. Leningradissa
sijainnut draamateatteri sai Gorkin nimen. Nykyisin se tunnetaan teatterin
Tovstonogovin teatterina. Georgi Tovstonogov oli aikoinaan teatterin tunnetuin
ohjaaja.
Ensimmäiset nimenmuutokset tehtiin jo vuonna 1928. Ne olivat pienempiä
paikkoja, kuten kylpylöitä ja kirjastoja.
Maksin Gorkin ylistys jatkui myös myöhempinä Neuvostoliiton vuosina.
Esimerkiksi Gorkin elokuvastudio sai nimensä vuonna 1948. Moniin kaupunkeihin
on luotu Gorkin nimeä kantava teatteri.
Ronkonen jatkaa:
”Ja kaikkia näitä suosionosoituksia
seurasivat valtavat banketit Moskovan Kremlissä, johon Tanjan äitikin
osallistui. Stalin oli aina kunniavieraana ja nosti maljan suuren venäläisen
kirjailijan kunniaksi.”
Ronkosen mukaan kaikilla näillä suosionosoituksilla oli vain
yksi tarkoitus, innostaa suurta kirjailijaa kirjoittamaan kirja Leninistä ja
Stalinista. Hän toteaa, että ”Gorki ei lopulta kirjoittanut Stalinista
ylistysvirttä eikä edes pikkuruista artikkelia”. Häneltä kiellettiin lopulta
Italian matkat, koska Ronkosen mukaan pelättiin, että hän voisi kirjoittaa siellä
sopimatonta.
”Gorki säilytti kaikesta huolimatta oman arvostelukykynsä.
Ruhtinaalliset suosionosoitukset ja imartelu eivät riittäneet suuren venäläisen
kirjailijan omantunnon palkaksi.” Näin kommentoi Ronkonen lopuksi Gorkin
toimintaa. Hän lisäsi, että Tanjan kertomusten myötä tyttöjen arvostus Gorkia
kohtaan kasvoi.
Maksim Gorki piononeereja tapaamassa Irkutskissa v. 1934 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti