torstai 24. huhtikuuta 2014

TÄYSLAIDALLINEN ALEKSANDR DUGINIA


Tämä piti ehdottomasti katsoa: http://www.1tv.ru/sprojects_edition/si5756/fi30894 .  Se tuli televisiosta maanantaina 21.4.2014.


Lopetellessani edellistä kirjoitusurakkaani, huomasin, että uusimmassa ohjelmassaan Vladimir Poznerin vieraana on Euraasian liikkeen johtaja, filosofi Aleksandr Dugin. Jonkin verran Poznerin ajatuksia tuntevana tajusin heti, että siinä on mielenkiintoinen tapaaminen. Dugin on minulle tullut vastaan eri yhteyksissä, ensimmäisen kerran vähän perusteellisemmin ehkä Timo Vihavaisen blogissa viime vuoden heinäkuulta: http://timo-vihavainen.blogspot.fi/2013/07/takana-lantta-ja-eurooppaa.html .

Mies oli kuitenkin tullut tutuksi vain muiden kirjoittamista teksteistä, minkä johdosta käsitykseni hänestä oli rajallinen. En ollut ennen edes nähnyt hänestä kuvaa. Minulla oli hänestä lähinnä jonkinlainen kauhunsekainen mielikuva. Mies piti ottaa tosissaan, niin kuin Vihavaisen kirjoituksestakin kävi ilmi. Ei hän mikään uusi Zhirinovski ollut.

Nyt sain sitten nähdä hänet suorassa tv-lähetyksessä. Puhetta pulppusi kuin vesihanasta. Mies on kovasti pohtinut asiaansa. Joku asia saattoi yhdistääkin, mutta ei minusta toki hänen kannattajaansa tullut.
Toimittaja Vladimir Pozner osoitti taas taitonsa. Tässä hänen poleeminen tyylinsä puree. Vaativa oli vastus, mutta minun mielestä 6-0 lukemat jäivät tauluun. Kommenttien mukaan jotkut olivat eri mieltä.

Kommentit kyllä kertovat Venäjästä yhden asian. Älymystö on kovasti jakautunut.  On Venäjän suuruutta huokuvia messianistisia uhoajia ja on hillittyjä, keskustelua Lännen kanssa hakevia Poznerin kaltaisia tyyppejä. Mutta ei tämä näin mustavalkoista saa olla. On siinä välissäkin erilaisia sävyjä. En missään nimessä haluaisi kaikkia Krimin toimien kannattajia tai Ukrainan kysymyksessä jossain määrin Putinia myötäileviä leimata duginilaiseksi yltiöporukaksi. On oikeus olla varovainen, jos arkkivihollinen USA alkaa pyöriä kynnyksellä. 

Aleksandr Dugin perustaa aatteensa ortodoksiseen kirkkoon ja ortodoksisuuteen yleensä. Uskonnollinen retoriikka kuuluu mukaan.  Dugin käyttää  välillä kovaakin kieltä. Sitä voi kutsua aggressiiviseksi, jopa sotaan yllyttäväksi. Hän puhuu taistelusta, sodasta, vihollisesta, joka on tuhottava. Hän siteeraa Uutta Testamenttia: ”Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.” Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseessä on vain filosofi, ei mikään armeijan johtohenkilö. Rehellisyyden nimissä tulkitsen hänen puheitaan niin, että kyse vain ”taivaallisesta” sodankäynnistä. Olin välillä huomaavinani jopa pilkkeen silmäkulmassa, vaikka se voi olla mielikuvitustanikin.

Eduard Limonov
Tämä seuraavakin antaa taustaa Duginille. Luin syksyllä tuoreen suomennoksen ranskalaisen Emmanuel Carreren kirjoittamasta Kansallis-bolshevistisen puolueen päähahmon, kirjailija Eduard Limonovin  elämäkerrasta. Kirja sivuaa myös Limonovin ja Duginin yhteistä taivalta ja yhteistyötä 90-luvun loppupuolella. Heillä oli yhteistä poliittista toimintaa ja molempien kannattajat myös toimivat samoissa tiloissa. Dugin osasi lumota puheillaan myös Limonovin kannattajat. Limonov vitsaili nimitellen Duginia ”tohtori Göbbelsiksi”, mikä kertoi paitsi Limonovin huumorintajusta myös osaltaan orastavista ristiriidoista. Sittemmin tiet erkanivat. Eron taustalla oli molemminpuolisia syitä. Limonovin kannattajat vierastivat salkku kädessä kulkevia juutalaisvastaisia ortodoksipappeja, joiden mielipiteitä jotkut pitivät lähes fasistisina. Toisaalta duginilaiset eivät voineet sietää Limonovin kannattajia: proletaareja, tappelupukareita ja rokkareita. Ristiriita oli ilmeinen, vaikka paljon yhteisiäkin mielenkiinnon kohteita heillä oli, mainittakoon japanilainen Yukio Mishima.

Aleksandr Dugin ja Eduard Limonov yhteistyön vuosina

 Dugin lähti Limonov-yhteistyön jälkeen kehittämään filosofiaansa. Hän perusti Geostrategisen tutkimuskeskuksensa, jolle myöhemmin tuli myös Kremlin tuki.

MITÄ DUGIN SITTEN OHJELMASSA SANOI?

Olen yrittänyt koota joitain keskeisiä asioita haastattelusta. Paljon toki jää kertomatta.

Tuoreet Ukrainan tapahtumat nousevat luonnollisesti tärkeimmäksi. Kun Krimin niemimaa päätti liittyä Venäjään, niin siitä alkaa Duginin mukaan uusi aika Venäjän kehityksessä, Venäjän ja venäläisyyden uusi nousu. Hän pitää tätä uudenlaisen ”suur-Venäjän” (большая Россия  ’iso Venäjä’) alkuna. Tästä kerron enemmän edempänä.

Ukraina on Venäjälle sekä henkisesti että konkreettisesti tärkeä alue. Dugin tarkoittaa nimenomaan Itä-Ukrainaa.  Duginin mukaan Venäjä ei saa hyväksyä Ukrainan uutta valtaa. ”Itä-Ukraina on osa venäläistä maailmaa, venäläistä sivilisaatiota, Uutta Venäjää”

 ”Jo 90-luvulla Zbigniew Brzezinski puhui siitä, että voittaakseen lopullisesti Venäjän, niin Yhdysvaltain pitää ottaa siltä Ukraina. Tämä onkin ollut Lännen tavoitteena viimeiset 23 vuotta. Sen huipentumana oli Kiovan vallankaappaus.” Dugin myös kertoo tavanneensa Brzezinskin vuonna 2005 Washingtonissa.
Duginin mukaan vallankaappaus Kiovassa oli amerikkalaisen politiikan huipentuma, jossa tavoitteena oli erottaa Ukraina Venäjän vaikutusvallasta.

”Jos me tunnustamme tämän kaappauksen tapahtuneeksi, me saamme vihamielisen, russofobisen, natsistisen Ukrainan, ja nimenomaan tähän liittyivät meidän toimemme Krimillä. Mutta Ukrainan kaakkoisosa on myös osa venäläistä maailmaa, ja jos me siedämme sen, että Kiovassa on noussut laittomasti valtaan ihmiset, jotka vihaavat kaikkea venäläistä, me altistamme Ukrainan kaakkoisosan 20 miljoonaa asukasta kansanmurhalle.”

”Nyt on alkamassa Venäjän henkinen nousu, ”venäläinen kevät”. Me alamme tuntea ylpeyttä maastamme. Venäläiset alkavat tajuta, että he eivät ole maailmassa vain passiivisena kohteena, vaan historian subjektina. Mitä enemmän me osoitamme huolenpitoa venäläisistä ja venäjänkielisistä Venäjän ulkopuolella, sitä enemmän me vahvistamme meidän yhteisöämme, sitä enemmän me siirrymme passiivisuuden olotilasta, unesta, mobilisaation tilaan.”

”Kun ihminen on passiivinen, hänellä ei ole mahdollisuutta vastustaa näkemäänsä epäoikeudenmukaisuutta. Katsokaa millaisia ihmisiä Krimistä tuli. He olivat aivan toista tyyppiä. He ovat reippaita, uuden sukupolven ihmisiä.”

Tämä voi jonkun tulkinnan mukaan tuntua melkein taistelun julistukselta.

Palaan ”isoon Venäjään” (suur-Venäjään). Krimin liittymistä Venäjään Dugin pitää ”suur-Venäjän syntymisen, venäläisten maa-alueiden kokoamisen alkuna”.

Pozner ironisoi: ”Ymmärrän, mitä on tarkoittaa suur-Moskova tai suur-Lontoo. Se tarkoittaa esikaupunkeja. Mutta mitä on suur-Venäjä? Se on Venäjä plus mitä?”

Dugin: ”Suur-Venäjä on venäläinen maailma, venäläinen sivilisaatio. Luulen, että alue pitää sisällään suunnilleen Venäjän keisarikunnan alueen ja Neuvostoliiton alueen. Ne eivät olleet venäläisiä maita. Ne oli alueita joita kaikki alueemme kansat loivat vuosisatojen aikana.”

Pozner kysyy, mitkä maat siihen suur-Venäjään kuuluvat: Kaukasia, Georgia, Armenia, Azerbaidzhan? – kyllä. Keski-Aasian tasavallat? – kyllä. Baltian maat? – ei. Dugin kuitenkin lisää: ”Baltian maat ja Länsi-Ukraina voivat olla osittain joillakin perusteilla”. Mitä hän tällä tarkemmin tarkoittaa, jää epäselväksi.

Suomi ja Puola kuuluvat Duginin mukaan periaatteessa (jostain syystä!) toiseen sivilisaatioon.

Dugin jatkaa: ”On olemassa luonnolliset Euraasian ja Venäjän rajat. Sitä on kutsuttu turaanien sivilisaatioksi erotuksena eurooppalaisesta ja aasialaisesta.”

Turaaneista voi lukea vaikka wikipediasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Turaanit). Toki googlaamalla löytyy mielenkiintoisia linkkejä.

Venäläinen sivilisaatio on Duginin mukaan omaperäinen sivilisaatio, jolla on oma arvojärjestelmänsä, oma filosofiansa. Se pitää rinnastaa eurooppalaiseen ja aasialaiseen sivilisaatioon, ei esimerkiksi Ranskaan tai Saksaan.

Dugin arvostelee Länttä siitä, että se haluaa pitää itselleen kuuluvana ”koko sivilisaation ja universaalit arvot”.

Tähän loppuun laitan katkelmia Duginin puheenvuorosta. Ne ovat osia pitkää vuodatusta, jollaisia keskustelussa kyllä riittää ja joiden väliin Pozner ehtii heittämään jonkin lyhyen kommentin. Tässä mainitaan myös Pussy Riot. Tässä puhutaan ns. viidennestä kolonnasta, jolla Dugin tarkoittaa amerikkalaisten suojeluksessa olevaa venäläisryhmää. Olennaisin syy valintaani on lainauksen loppu.

”[viidennen kolonnan edustajat] toimivat USAn nimeen, globaalin liberaalin järjestelmän nimeen. Tämän järjestelmän takana on todella mahtavia globaalin tason poliittisia instituutioita, jotka aina kuin mahdollista nostavat kansainvälisen skandaalin. Näin on tehty esimerkiksi Pussy Riotin tapauksessa, kun he ovat taanneet näille Jumalaa pilkkaaville punkkarityypeille maailmanlaajuisen kiertueen, johon kuuluu tapaamisia korkeimman tason poliitikkojen kanssa.”

Dugin kutsuu tätä ”järjestelmälliseksi verkkosodaksi”.

”Ihmiset, jotka tietoisesti toimivat tämän verkkosodan osasina Venäjää vastaan, meidän valtiojärjestelmäämme vastaan, meidän arvojamme vastaan, meidän historiaamme vastaan, meidän identiteettiämme  vastaan – vaikka Venäjä on heille antanut kaiken – he todellakin ovat kansallisia pettureita, Venäjän vihollisia.”

Toisaalta Dugin arvostaa oppositiossa olevia ihmisiä. On hyödyllistä, että maassa on kritiikkiä, että esitetään erilaisia näkökulmia. Näin on kuitenkin vain silloin, kun he toimivat omista lähtökohdistaan ilman vieraan vallan rahoitusta. Tämä viides kolonna ei Duginin mukaan kuitenkaan toimi tältä pohjalta. He eivät siis ole mikään tavallinen liberaali oppositio.

Pozner: ”Heidät siis pitää myös tuhota?”

Dugin: ”Luulen, että sota-ajan lakien mukaan pettureiden kanssa…”

Pozner: ”Koska on sota…”

Dugin: ”Herran Jumala, vielä tässä sota…”

Pozner: ”Ei, te puhutte, että on maanosien sota, suuri maanosien sota…”

Dugin: ”...Minä en sano, että meidän täytyy fyysisesti vainota heitä. Tätä ei todellakaan tarvita, lisäksi se lähtisi heikkoudesta. Nämä ihmiset pitää eristää tiedotusvälineistä, karkottaa. Amerikkalaista käsikirjoitusta ei pidä seurata.”

Pozner: ”Voinko esittää teille kysymyksen, kun kerran sivusitte sitä niin läheltä? Te ehkä katsotte, että minutkin pitää eristää joukkotiedotusvälineistä? Kyllä vai ei?”

Dugin: ”Mielestäni kyllä.”

Pozner: ”Suurkiitos. Ja nyt mainoksiin…”



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti