PUOLALAINEN ELOKUVAOHJAAJA KRYSZTOF ZANUSSI MOSKOVAN
TELEVISIOSSA
I.
JOHDANNOKSI
Aluksi on
kerrottava, miksi innostuin tällaisesta aiheesta. Luin Timo Vihavaisen kirjaa Ryssäviha, joka käsitteli Venäjän-pelon
historiaa (Minerva 2013). Kirja käsitteli myös Venäjän ja Puolan suhteita.
Kirjassa maat kuvataan jonkinlaisiksi perivihollisiksi. Historian tapahtumat
ovat jättäneet särön suhteisiin. Inho on molemminpuolista ja Vihavainen
osoittaa, että se on samankaltaistunut. Molemmin puolin haukutaan toisia
samankaltaisin argumentein ja mielikuvin. Puolalaisten ja venäläisten jyrkät asenteet
ruokkivat tavallaan toinen toisiaan ja käsitykset ovat siis jossain määrin
toisiensa peilikuvia.
Kun siten
vastaani tuli Krysztof Zanussin haastattelu Vladimir Poznerin ohjelmassa, niin
innostuin heti. Puolalainen Venäjän ystävä Moskovassa keskustelemassa
venäläisen toimittajan kanssa. Itse asiassa Zanussin elokuvatuotanto ei minulle
ole kovin tuttua. Tiesin toki hänestä jotain etukäteen, ja ehkä olen nähnyt
myös hänen elokuviaan.
Muitakin
syitä toki oli. Tunnen eräitä suomalaisia Puolan ystäviä ja he ovat yleensä
verrattain Venäjä-vastaisia. En ole koskaan pitänyt puolalaisesta patriotismista.
Tunnen hieman Adam Mickiewitzin ajatuksia. Hän on kansallismielinen puolalainen
messianisti, joka ei pidä venäläisiä todellisina slaaveina, vaan lähinnä
suomalais-ugrilaisten kansojen perillisinä.
Kaikesta
huolimatta olen aina myös ihaillut puolalaisia. Kulttuurin saralla he ovat
hyvin taitavia monissa eri taiteenlajeissa.
Tutustuin
aluksi tv-keskustelun kommentteihin. Ne olivat järjestään kiittäviä. Katsojat
olivat siis todella pitäneet Zanussista ja hänen ajatuksistaan ja he ovat
varmasti saaneet keskustelusta paljon monenlaista mietittävää. Tämä loi
minullekin kiitollisen taustan ohjelman katsomiselle.
Haastattelu
on esitetty 24.3.2014. SE on on katsottavissa täältä: http://www.1tv.ru/sprojects_edition/si5756/fi30337 .Yleensä
Poznerin ohjelmat ovat suoria lähetyksiä, mutta tällä kertaa on käytännön
syistä tyydytty nauhoitukseen. Käsittääkseni keskustelu on kuitenkin
leikkaamaton. Välillä siinä kyllä mielestäni vähän jaaritellaan eikä keskustelu
etene toivotulla tavalla. Tämä kuitenkin tuo vain avaruutta keskusteluun ja on
hyvä asia. Se on rehellistä ja avointa keskustelua välillä hyvinkin
henkilökohtaisista asioista, kuten uskon syvimmistä kysymyksistä, kuolemasta,
onnesta, katumuksesta. Välillä tuntuu siltä kuin katolinen Zanussi olisi oman
kirkkonsa lähettiläs. Myös Ukraina-keskustelu tuo mielenkiintoisen lisäsävyn
aiheen tähänastiseen käsittelyyn.
Todetaan vielä, että Zanussi oli Moskovassa pitämässä elokuva-alan korkeakouluopiskelijoille käsikirjoittamisen kurssia. Hän on noin 24 vuoden ajan vieraillut vuosittain Moskovassa samoissa merkeissä. Tämä oli hänen mukaansa tietoinen valinta. Hän halusi jollain lailla jatkaa ystävyyttä venäläisten kanssa, kun viralliset kontaktit Neuvostoliiton hajotessa loppuivat. Toki sekin on sanottava, että Zanussi pitää samanlaisia kursseja ympäri maailmaa, aina Kiinaa myöten. Jos pitää mainita yksi asia, mikä minua ja Zanussia yhdistää, niin se olisi tämä ystävyys venäläisiin ja venäläisyyteen.
En ole kääntänyt
haastattelua aivan kokonaan. Olen jättänyt pieniä osia pois tai ehkä vähän
referoinut niitä. Olen myös lyhentänyt joitakin repliikkejä, kuitenkin
yllättävän vähän, koska halusin välittää myös aidon keskustelun tilanteen
rytmin.Välillä referoin keskustelua. Välillä kommentoin. Tuon esille myös sen,
mitä minä EU-kansalaisena olisin ollut kiinnostunut Zanussilta kuulemaan.
Vladimir Pozner on kuitenkin keskustelun isäntänä halunnut tehdä ohjelmaan
venäläisille katsojille. Siihen oli tyydyttävä. Väliotsikot ovat minun omiani.
Ajattelin, että ne helpottavat lukijaa.
II.
PERUSTIETOA KRYSZTOF ZANUSSISTA
Krysztof
Zanussi on syntynyt vuonna 1939 Varsovassa, tehnyt elokuvia vuodesta 1958
-
syntyi
vanhaan italialaisperäiseen tehtailijasukuun, josta yksi haara oli muuttanut
Puolaan kuusi sukupolvea aikaisemmin
-
Natsit
teloittivat hänen äitinsä, kun tämä oli auttanut juutalaisia .
-
Isä
oli rakennusinsinööri, joka menetti asemansa stalinistisella kaudella.
- Hän alkoi
aluksi opiskella fysiikkaa, suojasään kaudella hän siirtyi filosofian
opiskelijaksi.
-
20-vuotiaana
hän san palkinnon kaverinsa kanssa tehneestä amatöörielokuvastaan ja sen myötä
hän pääsi opiskelemaan Lodzin elokuvakouluun opettajanaan Andrzej Munk.
- Hän aloitti
ammattiuransa Puolan televisiossa dokumenttielokuvilla ja lyhyilä fiktioilla.
-
toimi
tavallisesti itse elokuviensa käsikirjoittajana. Hänen fiktioelokuvansa olivat
alun pitäen ns. auteur-elokuvia. KZ:n tieteellinen ja filosofinen tausta näkyi
hänen elokuviensa miljöissä ja kysymyksenasetteluissa.
Lähde:
Alanen Antti, Elokuvan tekijät. Otava, 2012.
Krysztof Zanussi Moskovassa 2014 |
III.
VLADIMIR POZNER JA KRYSZTOF ZANUSSI MOSKOVAN
TV:N YKKÖSKANAVALLA 24.3.2014
PUOLALAISET - VENÄLÄISET
Lyhyen esittelyn jälkeen Pozner ja
Zanussi pohtivat venäläistä ja puolalaista mentaliteettia. Olisiko syy
puolalaisten ja venäläisten erilaisuuteen siinä, että puolalaiset ovat
katolisia ja venäläiset ortodokseja?
Zanussi: ”Tämä selittää kaiken, koska
Rooman perintö, latinalaisen ajattelun perintö, ’Välimeren’ ajattelu eroaa
vahvasti bysanttilaisesta kulttuurista, bysanttilaisesta ajattelusta.
Filosofian tasolla kiteytettynä: te venäläiset olette Platonin lapsia, me
puolalaiset olemme Aristoteleen lapsia. Tässä on ajattelutapamme ero. On kyse
aivan tavallisista asioista, kuten suhtautuminen valtaan tai arvoihin. Samankaltaisuutta
tietysti on, mutta lähestymistapa on eri.”
Zanussi mainitsee esimerkkinä
suhtautumisen omaisuuteen ja omistamiseen.
”Lännessä me pidämme omaisuutta
absoluuttisena arvona, kun taas Idässä on paljon enemmän suuntauduttu henkisiin
arvoihin, jolloin kaikki ymmärretään kuuluvan Jumalalle, ei ihmiselle. Tällöin se,
mikä on käsissämme, on vain lainaa. Minulla on kotona isoisäni suurenmoinen
kaappi. Se kuului joskus isoisälleni, siten isälleni, ja nyt se on minun
omaisuuttani. Kun minä kuolen, se siirtyy jollekulle toiselle. Se ei ole oikeasti
minun, mutta minulla Lännen ihmisenä on tällainen illuusio. Minusta meidän
ajattelutapamme on praktisempi, mutta... minua miellyttää enemmän itäinen.”
Zanussi ottaa vielä esimerkin Venäjältä.
Venäjällä tsaarin aikana maan omistusoikeus ei ollut pysyvää, se kuului aina
tsaarille. Tämä ei olisi ollut Lännessä mahdollista.
Pozner: ”Maaorjuus alkoi Venäjällä
itse asiassa 1000-luvulla. Tsaari Aleksei Mihailovitshin aikana vuonna 1649 se
pääsi täysiin mittoihinsa. Siis 200 vuoden ajan suurella osalla Venäjän väestöä
ei ollut mahdollisuutta siirtyä vapaasti paikasta toiseen eikä liioin ollut
mahdollisuutta nauttia oman työnsä hedelmistä. Kansa siis eli jossain määrin
orjuudessa. Vuonna 1861 maaorjuus lakkautettiin, mutta maata ei talonpojille
annettu. Jonkin aikaa maaorjuuteen tottuneet talonpojat eivät tienneet, miten olla,
eivät heidän aikuiset lapsetkaan. Parin sukupolven jälkeen he kuitenkin jotenkuten
sopeutuivat.”
”Ja Neuvostoliiton aikanakin nämä
ihmiset unohdettiin. Kolhoosin työntekijä ei saanut passia. Hänet oli sidottu
paikkaansa lähes kuin maaorja. Mitä mieltä olette, onko tällaisella
monivuosisataisella vankeudella vaikutusta kansanluonteeseen?”
Zanussi: ”Ilman muuta on. On positiivistakin
perintöä, mutta enemmän kuitenkin negatiivista. Negatiivisen me näemme: puuttuu
vastuu yhteisistä töistä.”
Pozner: ”Sillä orjallahan ei ole töistään vastuuta.
Se kuuluu isännälle.”
Zanussi: ”Aivan. Hänellä ei ole omaa mielipidettä,
hän täyttää isännän tahdon. Nykypäivän yhtiöissä siitä on paljon haittaa, koska
niissä työ on rakennettu toiselle periaatteelle. Jos työntekijöiden käytös
perustuu maaorjuuteen, tulee huonoa tulosta…”
”Mutta meillä Puolassakin on sama ongelma,
sillä myös Puolassa oli maaorjuutta, erityisesti Ukrainassa, joka oli meidän
hallussamme. Silloin me aiheutimme siellä paljon vahinkoa ja jätimme pahat
muistot alistaessamme paikalliset asukkaat tilanherran ja omistajan
määräysvaltaan. Vapaa tahto ei voinut tällä tavalla kehittyä. Olihan Ukrainassa
tietysti myös kasakoita, jotka olivat vapaita, mutta eivät heistäkään kaikki.”
MILLÄ LAILLA SOSIALISMI VAIKUTTI ELÄMÄÄN?
Zanussi on syntynyt vuonna 1939 ja hän on
näin ollen elänyt suurimman osan elämästään sosialistisessa Puolassa. Pozner
nostaa esille käsitteen ”совки”, joka sanakirjan mukaan tarkoittaa
”neukkua”, mutta jolla tarkoitetaan neuvostoliittolaista toimintakulttuuria,
joka oli vallalla myös sosialistisessa Puolassa. Hieman anteeksi pyydellen
Pozner tekee provosoivan kysymyksen, oliko Zanussi ”Puolan neukku”.
Zanussi:”Osittain kyllä. Sanon näin hämmästyttääkseni teitä. Meillä alkoi sota ”neukkuelämää” vastaan jo kauan sitten. Me lapset ajattelimme samalla lailla, kuin vanhempamme. Kun menin kouluun 40-luvun lopulla, isä sanoi minulle: ”Kuuleppas, jos sinulle kerrotaan matematiikan tunnilla totuus, kuuntele, älä kysy. Jos sinulle opetetaan fysiikkaa ja kemiaa, se on oikein. Mutta kun on kyse historiasta, kirjallisuudesta, maantiedosta, tai jopa biologiasta, niin kotiin tultuasi kysy, ota asioista selvää, mutta koulussa älä puhu siitä.” Se oli meidän itsepuolustusta ja älykkyyttä, tuon neuvostosysteemin sisällä. Jonkin verran siitä oli apua. Tarkistin tiedot ja huomasin, että koulussa ei puhuta totta, mutta kodin totuutta ei saanut viedä mukanaan kouluun. Silloin meidät voidaan panna koulusta pois. Joten meillä oli kokemusta.”
”Kiinnostavampaa – ja tämän me olemme itse jopa unohtaneet – oli se, että Jaruzelskin aikaan 80-luvulla, kun olimme sotatilassa, opposition ihmiset eivät ajatelleet sitä, kuinka saada valta käsiinsä, vaan ajattelivat, miten onnistuisi vaikuttamaan asioihin. Jo silloin ajattelimme, millaisia lakeja tulisi säätää. Joitakin näistä laeista me säädimme vuonna 1991, ne olivat silloin jo valmiina. Näin me halusimme pelastautua neuvostosysteemistä.”
Neuvostojärjestelmä on
Puolassakin ihmisissä syvällä läsnä. Zanussi toteaa vielä, että joskus
reaktioita seuratessa tuntuu, ikään kuin vanha järjestelmä vielä eläisi.
Siirrytään lapsuuden ja nuoruuden
muistoihin. Miten oli pioneeri- ja komsomol-järjestöjen laita?
Zanussi: ”Kyllä ne toimivat, mutta Puolassa kuitenkin
eli muisto todellisista partiolaisista. Lisäksi meillä oli valtava murros vuonna
1956, kun Hrushtshev myönsi meille erivapauksia, koska Puolassa oli
räjähdysaltis tilanne.”
Zanussin mukaan siihen vaikutti kyllä myös se, että Puolassa oltiin uudistuksiin valmiimpia, kuin muissa sosialistimaissa.
Pozner: ”Milloin tajusitte, että se järjestelmä ei ollut teidän?”
Zanussi: ”Se oli koko ajan selvää. Jo lapsena kotipiirissä puhuttiin, että emme ole täysin itsenäisiä emmekä elä vapaassa Puolassa.”
”Tajusin, että koulussa piti valehdella, ja kotona piti oppia totuus. Kyllä se oli kauheaa kasvatusta. Ristiriitaistahan se oli, kun pienen ihmisen täytyi tajuta, että totuutta ei saa kertoa koulussa, siitä seuraisi vain surua. Piti olla ajatukset valppaina.”
Pozner: ”Entä koulukaverit?”
Zanussi: ”He saattoivat
kannella, ja näin kävikin. Sen olen kokenut. Mutta vuoden 1956 jälkeen ei ollut
enää niin kauheaa. Vaarallistahan se oli toki silloinkin. Vuosina 1948-56 oli
samanlaista kuin Venäjällä Stalinin aikaan.”
Pozner: ”Puhutte sujuvasti venäjää,
onko se peräisin koulusta?”
Zanussi: ”Kyllä. Kun olin koulussa, kaverit
haukkuivat: ”Etkös häpeä! Sinulla on viitonen (vastaa Suomen kiitettävää 9-10)
venäjässä, vaikka pitäisi olla kolmonen (vastaa Suomen välttävää 5-6), koska se
on vihollisen kieli.” Mutta minä vastasin: ”Isä puhuu päinvastaista: ei ole
vihollisen kieltä, kaikki kielet ovat hyviä. Opiskele. Keitä uskot, kavereitasi
vai minua?” Ja minä uskoin isää. Sen ansiosta mekin käymme tämän keskustelun
venäjän kielellä.”
VAPAUDESTA
Zanussi: ”Tuolloin [nuorempana] vielä
ajattelin, että tärkeintä on luoda sisäisen vapauden tunne. Vapaa voi olla vankeudessa,
mutta ei voi olla vapaa, kun on omien intohimojensa panttivankina tai kun on
oligarkkina tai muuten upporikkaana omien omistustensa vankina tai kun on pelon
panttivankina, pelon, josta on vapauduttava. Teoreettisesti tämän voi ymmärtää,
mutta käytännössä vapaudesta on taisteltava päivittäin, kuten tekin sen oikein
hyvin tajuatte. Vapaus ei ole pysyvää.
Pozner: ”Se on niin kuin rakkaus.”
Zanussi: ”Kutakuinkin.”
DEMOKRATIASTA
Pozner: ” Puola on noin
23 vuotta elänyt kapitalismissa, markkinataloudessa, järjestelmässä jota on
tapana kutsua demokratiaksi. Te olette sanonut näin: ”En tunne nykyisin yhtään
maata, jossa demokratia olisi toiveittemme mukaista. Se on jähmettynyt
paikalleen ja antaa vain yhden mahdollisuuden – äänestää niin, että olisi vähemmän
pahaa. Siksi me vain valitsemme huonon ja hyvin huonon vaihtoehdon väliltä.”
Onko tämä ymmärrettävissä niin, että olette pettynyt demokratiaan?”
Zanussi: ”En ole
pettynyt. Olen vain ymmärtänyt, että ei paratiisia ole maan päälle kukaan luvannut.”
Pozner: ”Demokratia ja
paratiisi ovat kaksi eri asiaa.”
Zanussi: ”Meillähän oli
vähän sellainen luulo, että demokratiassa kaikki on heti hyvin. Mutta
demokratiakin on prosessi. Se on prosessi, jossa me ymmärrämme, että myös
vastustajillamme on oikeuksia. Ja jos en kykene perustelemaan käsityksiäni
tarpeeksi hyvin, en saa käyttää voimakeinoja. Diktatuurissa käytetään voimaa.
Mutta demokratiassa hidasälyisellekin on esitettävä ajatukset niin, että hän ne
ymmärtää. Tämä tietysti aiheuttaa pettymyksiä. Kaikki sujuisi nopeammin, jos ei
olisi demokratiaa hidastamassa. Mutta me emme voi kehittyä nopeammin. Jos
vastapuoli ei ymmärrä, mihin me pyrimme, silloin väkivalta ei auta. Diktatuuri
ei johda kehitykseen. Sen me tajuamme.”
Pozner avaa keskustelua
suvaitsevaisuudesta. Siitä ei oikein kehity mitään. Zanussi toteaa, että
suvaitsevaisuus ei saa olla sitä, että sulkee silmänsä pahuudelta. Zanussi
mainitsee myös konformismin, joka on tullut suvaitsevaisuuskehityksen mukana. Tällä
Zanussi lienee tarkoittanut EU:n sisällä vallitsevaa yhdenmukaisuuskehitystä. Siitä
olisi mielestäni voinut kehittyä mielenkiintoinen keskustelu, mutta se jää nyt täysin
huomiotta. Ehkä se on tietoinen valinta. Se mikä minua EU-kansalaisena
kiinnostaa, ei ehkä kiinnosta venäläisyleisöä. Taustalla lienee myös Ukrainan
kriisi jonkinlaisena mörkönä, mikä vaikuttaa kysymyksenasetteluihin.
EUROOPPALAISUUDESTA
JA VENÄJÄSTÄ
Nousee keskustelu Euroopasta.
Lähdetään siitä, että Puola on Länsi-Eurooppaa. Mikä sitten on Itä-Eurooppaa?
Onko se maantieteellinen käsite?
Zanussi: ”Ei, se on mentaliteetti.
Kaikki bysanttilainen – Kreikka, Romania, Bulgaria, Ukraina, Venäjä – on itää…
Ja sanotaan esimerkiksi, että Viro on Länsi-Eurooppaa.”
”Se on historiallinen kysymys, ei ole
kyse vain Bysantista ja Roomasta, vaan kehityksestä ylipäänsä, maallisen ja
hengellisen vallan keskinäisestä taistelusta. Se on kahden vallan kohtaaminen
Kanossassa, kun hallitsija pyytää polvillaan Paavilta armoa…”
Pozner: ”Onko Kreikka Itä-Eurooppaa?”
Zanussi: ”Aatteellisessa mielessä
kyllä, mutta jos katsoo Kreikan kriisiä, niin näkee jälkiä myös toisenlaisesta
ajattelusta.”
Pozner: ”Siis Bysantilla on siinä
tärkeä merkitys?”
Zanussi: ”Varmasti.”
Zanussi viittaa tässä Kreikan
kriisiin vähän epäselvästi. Tämä on niitä kysymyksiä, johon olisin
EU-kansalaisena halunnut pureutua tarkemmin. Nyt kuitenkin Zanussi jatkaa
yleisellä tasolla. Hänen mukaansa Eurooppa ”hengittää kahdella keuhkolla”:
bysanttilaisella ja roomalaisella ajattelulla.
Pozner siirtyy Kreikasta häntä luonnollisesti
kiinnostavampaan maahan – Venäjään. Onko Venäjä sitten osaa Eurooppaa vai onko
se Euraasiaa vai jotain muuta? Pozner itse liittää Venäjän eurooppalaisuuteen
perustellen sitä kulttuurilla. Dostojevski, Tolstoi ja Tshehov ovat
eurooppalaista kirjallisuutta. Tshaikovski, Rahmaninov ja Musorgski edustavat
eurooppalaista musiikkia. Maalaustaiteessa Shagall, Kandinski ja Malevitsh
kuuluvat niin ikään Eurooppaan. Zanussi on samaa mieltä, mutta korostaa, että
Venäjä on Itä-Eurooppaa. Zanussin mukaan vain yhdessä Länsi- ja Itä-Eurooppa
voivat olla voimakkaita ja aikaansaada Euroopassa uutta. Itä- Ja Länsi-Eurooppa
yhdessä on tuhannen vuoden ajan ollut johtava maanosa. Tämä on Zanussin mukaan unohdettu.
”Yhdessä on myös jatkettava tästä eteenpäin”, hän jatkaa.
Zanussin mielestä poliittinen
konflikti Venäjän ja Euroopan välillä on käsittämätön, ja siitä on molemmille
osapuolille valtavasti haittaa.
ELOKUVATAITEESTA
JA KULTTUURISTA
Siirrytään Zanussin omaan
alaan. Zanussi myöntää aluksi olevansa nykyisin elokuvamaailman ”dinosaurus”.
Pozner pyytää tähän tarkennusta. Onko hänen tapansa työskennellä ajastaan
jäljessä?
Zanussi: ”Yhteiskunnassa
tapahtuu monenlaisia muutoksia. Olen niistä muutoksista iloinen, vaikka minä
taiteilijana olen myös niiden uhri.”
”On tapahtunut suuren
pimeän massan nousu. Joskus se oli pimeä, mutta nyt se on jo keskiluokkaa, joka
nousee valtavalla vauhdilla. Ja tietysti siinä korkeakulttuuri häviää. Mutta toisaalta ei ole enää sellaisia
pimeitä ihmisiä, kun oli 20 - 30 vuotta sitten. Edes syvimmällä syrjäseudulla
ei enää ole ihmistä, joka ei tietäisi mitään siitä, mitä tapahtuu.”
Se on valtava edistysaskel, meidän
pitää siitä iloita. Ihmiset elävät nykyisin paljon paremmin, kuin ennen.”
Zanussi käyttää
sanaa темный ’pimeä’, jolla hän tarkoittaa
kulttuurista täysin ulkopuolelle jääneitä. Nykyisin avautuu esimerkiksi
internetin kautta kulttuurille uusia mahdollisuuksia. Hän näkee kehityksessä
myös huonoja piirteitä.
”Valitettavasti elokuvan eliitti on
laskenut tasoaan. On menty suuria massoja vastaan... Koen niin, että nykyisin
korkea taide kuuluu pienelle eliitille, mutta se ei vie yhteiskuntaa eteenpäin.
Eliittiä on vähemmän kuin ennen eikä nykyisin korkeakulttuuria kohtaan ole
sellaista kunnioitusta, kuin oli ennen. Nykyisin ihmiset eivät häpeä katsoa
roskasarjoja. Ennenkin katsottiin, mutta se pikkuisen hävetti.”
Pozner: ”Te sivusitte kiinnostavaa
teemaa. Oli aika, jolloin suurin osa kansasta ei osannut lukea eikä kirjoittaa.
Ja oli hyvin pieni ryhmä eliittiä, joka osasi kieliä, harrasti musiikkia, tunsi
filosofiaa. Ja taide oli heidän luomaansa ja heitä varten. Demokratian
kehittyessä yhä suurempi osa kansasta oppi kirjoittamaan ja lukemaan ja
kouluttautumaan. Sitten kaupallistuminen tuli tärkeämmäksi, tulivat suuret
painokset, elokuvan kassamagneetit, televisiossa katsojaluvut olivat määrääviä.
Ja lähdettiin etsimään pienintä yhteistä nimittäjää – miten saataisiin
mahdollisimman laaja yleisö. Sen tuloksena vaatimukset yleisön suhteen
laskivat. Oletteko samaa mieltä?”
Zanussi: ”Täysin. Näinhän se juuri
käy.”
Pozner: ”Millainen
tulevaisuus meitä tässä tapauksessa odottaa? Te sanoitte, että pimeydessä
eläviä ei enää ole. Mutta käykö niin, että he eivät tosin ole enää sellaisessa
pimeydessä, mutta toisaalta valoakaan ei enää tule? Tarkoitan luonnollisesti
eliittiä. Kuka silloin maksaa?”
Zanussi: ”Luulen, että
jokaisessa yhteiskunnassa muotoutuu uutta eliittiä. Muistatte varmaan
englantilaisen historiantutkijan Arnold J. Toynbeen, joka puhui erinomaisesti
siitä, että niin kauan kuin massat jäljittelevät eliittiä, on kehitystä, mutta
kun eliitti alkaa jäljitellä massoja, siinä mennään jo alaspäin. Tässä mielessä
me olemme laskusuunnassa. Mutta toivon, ettei kauaa. Käy kuin luonnossa: kun
leikkaa ruohoa, se kasvaa.”
Pozner: ”Vaikka sementin
läpi”
Zanussi: ”Niinkin voi
käydä. Minä olen tässä mielessä vähän optimisti. Olen tavannut nuoria, joilla
ei ole vain vaatimuksia. He eivät etsi vain viihdettä, heitä kiinnostaa elämän
tarkoitus. Ja ehkä vain korkea taide voi välittää jonkun syvän näkökulman
elämän tarkoitukseen ja antaa jonkun järjestyksen arvoillemme. Sen tähden
kysyntä nousee.”
Pozner: ”Mihail Zhvanetskilla on
loistavia miniatyyritekstejä. Hän on joskus kirjoittanut tällaista: ”Joka ei
ole nähnyt muiden kenkiä, niin meidän kengät ovat tällaiset (Кто не видел других туфель, наши туфли – вот
такие).” Eikö teistä tunnu nyt siltä, että on vallalla trendi, jossa ei
nähdä toisten kenkiä? Nähdään vain näitä kassamenestyksiä (blockbusters) ja
trillereitä. Ja tuloksena saadaan pinnallinen ihminen, joka ei kykene syvään
myötätuntoon eikä voimakkaisiin tuntoihin. Toisin sanoen elämästä poistuu
tärkeä osa olemustamme. Vai olenko väärässä?”
Zanussi: ” Luulen, että ette ole
väärässä, mutta onhan kuitenkin olemassa pikaruokaa (fast food), eikä se ole tappanut hyviä
ravintoloita. Hyvät ravintolat ja hyvät kokit ovat jääneet elämään. On
molempia, pikaruokaa massoille ja hyviä ravintoloita valituille. Valitettavasti
sinne pääsee vain rikkaat, ja minä haluaisin, että korkeakulttuuriin olisi
pääsy niille, jotka ovat siihen kypsyneet, silloinkin jos he ovat köyhiä.”
Pozner: ”Uusi sukupolvi, nuori
sukupolvi. Olemme ottamassa askeleen taakse. Taisi olla Aristoteles, joka
aikanaan kirjoitti, että tulevaisuuden luo nykyinen nuoriso, eli meillä ei ole
tulevaisuutta. Se on todettu yli 2000 vuotta sitten. Toisin sanoen vanhojen
ihmisten tyypillinen piirre on moittia nuoria. Valitettavasti se on näin.”
Zanussi: ”Minä en ehkä ole tarpeeksi
vanha, vaikka olen jo 75-vuotias, sillä ihailen nuorisoa, verrattaessa siihen,
millainen kauhea sukupolvi me olimme.”
Pozner: ”Olen kenties teidän kanssanne
samaa mieltä. Mutta kuitenkin tämä nuori sukupolvi katsoo elokuvia parhaassa
tapauksessa tv-ruudusta, ja joskus jopa puhelimesta. Mitä hän siellä näkee
muuta kuin juonen? Ei mitään. Elokuvat tehdään laajakankaille, joissa on
syvyyttä, joissa se hengittää, joissa on ääni, joissa on paljon muuta. Näissä
niitä ei ole. Harmittaako teitä, kun elokuvianne katsotaan …
näistä…postimerkeistä?”
Zanussi: ”En salli
itselleni mitään harmin tunnetta, sillä olen iloinen, että he ylipäänsä
katsovat elokuviani. Jos he ovat valmiita katsomaan niitä jopa kännyköillä,
olen heille kiitollinen. Sillä kilpailu on villiä. Jos joku kiinnittää huomiota
siihen, mitä minä teen, jos joku kuuntelee keskusteluamme, se on hyvä asia.
Meidän pitää vain olla kiitollisia niille, jotka meitä katsovat. Mehän yritämme
keskustella tosissaan.”
Pozner: ”Sen suhteen,
että meitä katsotaan älypuhelimella, olen samaa mieltä. Mutta Felliniä,
Bergmania ym. on mahdotonta katsoa älypuhelimella.”
Zanussi: ”Tietysti se on
niin. Mutta jos joku katsoo, niin seuraavalla kerralla hän menee elokuviin
nähdäkseen, mitä siinä pikkuruudussa ei huomannut.”
ONNESTA JA
VELVOLLISUUDESTA
Pozner: ”Katsoessani teidän
elokuvianne olen päätellyt, että ette ole kovin optimistinen. Eräs elokuvanne on
nimeltään Elämä on kuin kuolemansairaus, joka
tarttuu sukupuoliteitse. Ja kysymykseen, miksi elokuvissanne onni yleensä
päättyy onnettomuuteen, olette vastannut: ”Koska se on laki. me emme voi olla
onnellisia Maan päällä. Onni ei kuulu tähän elämään.” Sallikaa minun kysyä,
ette kai ole onneton ihminen?”
Zanussi: ”Se riippuuu määritelmästä.”
Pozner: ”Miten te ymmärrätte onnen?”
Zanussi: ”Ymmärrän niin, kuin olen
tuossa haastattelussa sanonut: niin kauan kuin ihminen kärsii maan päällä, niin
kauan kuin on epäoikeudenmukaisuutta, niin kauan kuin on tätä pahuutta, emme
ansaitse olla onnellisia, se on häpeällistä: minä iloitsen, mutta täällä
ihmiset kärsivät, kuolevat, sairastavat jne. Se on yksi käsitys. Jos sallitte,
lainaan Andrei Tarkovskia, koska olin hänen tulkkinaan Amerikassa. Eräs naiivi
amerikkalainen kysyi häneltä elokuvafestivaaleilla: ”Mitä voisi tehdä
tullakseen onnelliseksi?” Tarkovski kiivastui ja sanoi suoraan: ”Miksi ihmisen
pitäisi olla onnellinen? Elämässä on paljon tärkeämpiä asioita, kuin olla
onnellinen. Täytyy esimerkiksi ymmärtää, miksi te olette tulleet tähän
maailmaan, ja täytyy tehdä meidän osamme, velvollisuutemme, kutsumuksemme”. Se
oli hyvin mystisesti sanottu, mutta kauniisti. Jos matkamme varrella on onnea
tai epäonnea, se on mukavaa tai ikävää, mutta jos meillä on tunne, että meidän
elämällämme on tarkoitus, se jo riittää. Ja onnen ihmiset ymmärtävät hyvän
tunteeksi, sellaiseksi mikä on mukavaa. Huumeet antavat tällaisen tunteen,
mutta se olisi huono päätös, sitä en suosittele kenellekään.”
Pozner: ”Sallikaa kysyä. Te tiedätte
esimerkiksi, että Afrikassa sadattuhannet lapset kuolevat nälkään, suoraan
sanoen paisuvat. Tiedätte, että maailmassa on paljon onnettomuutta. Tuoko se
teille huolta, ajatteletteko sitä, haittaako se teidän todellista elämäänne,
otatteko te sen raskaasti, kärsittekö näiden täysin tuntemattomien ihmisten
vuoksi?”
Zanussi: ” Sekä kyllä,
että ei. Sillä tietenkin syntyy välinpitämättömyyttä, että en voi tuntea
myötätuntoa kaikkia kohtaan. Mutta toisaalta mukavaksi en oloani tunne, sillä
minulla on tieto heistä. Silloin kysyn itseltäni: olenko suorittanut
velvollisuuteni voimieni mukaisesti? Ja jos ymmärrän, että en ole aina
velvollisuuttani täyttänyt, ja jos voisin tehdä enemmän, niin tietysti voin
huonosti.”
Pozner: ”Tiedättekö, mitä
velvollisuutenne pitää sisällään? ”
Zanussi: ”Intuitiivisesti
kyllä. Tämä voi kuulostaa hieman naiivilta, mutta jos ihminen voimiensa
mukaisesti tekee kaikkensa lähentääkseen hyvää, kauneutta ja totuutta
toisiinsa, niin silloin hän tekee velvollisuutensa. Ja jos hän ei sitä tee,
silloin hän hukkaa aikaansa.”
ELOKUVISTA, MENNEISYYDEN
KIPUPISTEISTÄ
Pozner: ”Teistä on tullut
puolalaisen elokuvan ns. Moraalisen
levottomuuden liikkeen perustajia. Alun sille panivat Andrzej Wajdan
Marmorimies (Człowiek z marmuru 1976) ja teidän ohjaamanne Suojavärit (Barwy ochronne 1976). Näiden elokuvien kautta voi muun muassa opiskella
konkreettisesti Puolan historian tärkeimpiä ja kireimpiä tapahtumia: Katynin
tapahtumia, Solidaarisuus-liikkeen lakkoa jne. Venäjän elokuvamuseon johtaja
Naum Kleiman on esittänyt kysymyksen: Miksei Venäjällä ole samankaltaisia elokuvia kuin Puolassa? Miksei meillä ole
yhtään elokuvaa, joka olisi ikuistanut vaikkapa vuosien 1986 - 89, 1991 ja 1993
tapahtumia? Kysymys on mielenkiintoinen. Olisiko teillä tähän vastausta?”
Zanussi ensin toteaa,
ettei voi vastata venäläisten kollegojen puolesta eikä tiedä, miksi venäläisessä
yhteiskunnassa ei ole tarvittu sellaisia ponnisteluja. Sitten, ikään kuin olisi vähän empinyt, hän vastaa:
”On kuitenkin valtava ero
meidän ja Venäjän historioiden välillä. Venäjällä ei ole koskaan tuomittu
rikoksistaan muita vainonneita ihmisiä. Pitäisi edes symbolisesti sanoa, että
se oli pahasti tehty. He elävät elämänsä hyvää eläkettä nauttien. Tässä on ero...”
Pozner: ”On ihmisiä,
jotka väittävät, että niin kauan kuin ei ole todellista katumusta kaiken sen
johdosta, mitä menneisyydessä ja tietysti Stalinin aikana on tehty - eikä vain
menneisyyden johdosta, vaan katumusta yleensä – niin kauan Venäjä ei voi mennä
eteenpäin.”
Zanussi: ”Kristillisen
ajattelun perusteissa ymmärretään katumus vapautumisen hetkeksi. Se antaa vapauden,
jos tunnustaa syntinsä, silloin tunnustan syyllisyyteni. Ja silloin voin
luottavaisesti katsoa eteenpäin. Ja minusta tuntuu, sitä tarvitsee jokainen
maa. Minä näen, kuinka sodan jälkeen ja kommunismin jälkeen on valtioita,
joissa tämä prosessi on käyty läpi. Se ei ole sujunut kaikkialla
ihanteellisesti, sitä ei ole viety kaikkialla loppuun asti – sei ole niin tärkeää,
kunhan on ollut yritystä. Se ei ole hyvä, jos ei yritetäkään.”
Pozner: ”Päättääksemme
tämän teeman pyydän teitä nimeämään edes kolme elokuvaa, jotka ovat merkinneet
paljon elämässänne.”
Zanussi: ”Bergmanin
elokuvilla on ollut minulle suuri vaikutus. En ole aina niistä pitänyt, mutta
ne ovat vaikuttaneet. Tietysti Louis Malle, Erik Romer – yksi maailman
suurimmista ohjaajista, joka ei Venäjällä ole niin tunnettu. Venäläisistä
ohjaajista olen suuri Pavel Tshuhrain ihailija. Mielestäni häntä ei Venäjällä
ole arvostettu tarpeeksi. Hän oli minulle nero, ihminen, jolla oli suuri sydän.
Hänen työnsä ovat minulle hyvin läheisiä.”
Pozner: ”Tarkovski?”
Zanussi: ”Tietysti.”
USKOSTA
JA USKONNOSTA
Pozner: ”Nyt käsittelen
hyvin henkilökohtaista teemaa. Yritän tehdä sen niin hienotunteisesti kuin voin.
Tehän olette katolinen?”
Zanussi: ”Kyllä.”
Pozner: ”Käyttekö
kirkossa?”
Zanussi: ”Tietysti käyn.”
Pozner: ”Voitteko kertoa,
mitä usko teille merkitsee?”
Zanussi: ”Ennen kaikkea
pidän itseäni rationalistina, ihmisenä, jota ohjaa järki.
Mutta on alueita, jotka
eivät kuulu järjen piiriin. Nämä alueet ovat salaisia. Minä entisenä fyysikkona
tajuan loistavasti, että se on salaisuus, josta me tiedämme vähän, mutta yhtä
kaikki meitä hämmästyttää siihen sisältyvä pimeä ja tuntematon puoli.”
Pozner: ”Se mitä me emme
tiedä.”
Zanussi: ”Se mitä me emme
tiedä, on myös salaisuus. Ja meidän elämäämmekin ilmestyy salaisuuksia. Me emme
tiedä, miksi me olemme vielä elossa, ja muut ovat kuolleet, miksi jollakin on
syöpä, ja jollakin toisella ei ole. Ne kaikki ovat salaisuuksia. Samanaikaisesti
kaiken tämän yläpuolella on usko, joka seuraa sitä ja ehkä sekaantuukin. Se on
minun ajatukseni, jonkinlainen korkein järki tai ylin äly.”
Pozner: ”Te olette
koulutukseltanne fyysikko, minä ole biologi. Minulle usko sanoo, että minulla
ei ole oikeutta kysyä ”miksi?”. Se sanoo: Sinun pitää uskoa. Minä biologina ymmärrän,
että synnitöntä sikiämistä ei ole, mutta minulle kerrotaan, että siihen pitää
uskoa. Siinä kaikki… Eikö uskonto ole jossain määrin elämänkatsomus, joka
periaatteessa kertoo, miksi ei tarvitse kysyä?”
Zanussi: ”Minusta uskonto
sallii kaikki miksi-kysymykset. Ja siksi tiede on kehittynyt uskonnon
vaikutuksesta, kaikki tieteemme ja yliopistomme on luotu…”
Pozner: ”Usein
ristiriidassa. Ja sitten poltettiin nuotioissa.”
Zanussi: ”Tietysti, niin
on aina ollut. Sitten protestantit polttivat katolisia, katoliset…”
Pozner: ”Se on sisäistä
kädenvääntöä…”
Zanussi: ”Minulle usko on jotain aivan muuta. Täytyy
uskoa rakkauteen – se on tärkeää. Täytyy uskoa siihen, että on olemassa
tarkoitus. Evankeliumi on antanut sille hahmon, ja sen voi ottaa vastaan, mutta
toisella tavalla, ei rationaalisesti. Evankeliumi on antanut sille hahmon, sen
voi hyväksyä, mutta se on toinen järjestys, se ei ole rationalistinen
järjestys. Siksi se ei minua vaivaa.”
Sitten Pozner kysyy F. Dostojevskin
romaaniin Karamazovin veljekset
sisältyvästä suurinkvisiittorin
kertomuksesta, jossa Jeesus tuli maan päälle ja hänet torjuttiin.
Zanussi: ”Onneksi meillä
on pyhiä, jotka osoittivat, että voi elää evankeliumin mukaan. Mutta me
keskinkertaiset ihmiset olemme tietysti lähempänä sitä, mitä Dostojevski sanoi:
me emme ota tätä kutsumusta vastaan tai otamme sen vastaan vain osittain, alle
sen mitä usko vaatii.”
Pozner: ”Uskonnon voima on
esimerkiksi siinä, että se lupaa kuoleman jälkeen elämän. Ihmiset pelkäävät
kuolemaa.”
Zanussi: ”Minäkin pelkään, tietysti.
Ja sitä pitääkin pelätä, koska se on arvoitus, se on salaisuus. Kuolemanjälkeinen
elämä voi olla vielä huonompaa. Jos helvetti on olemassa, se on huonompaa, kuin
että ei mitään olisi.”
Pozner: ”Mutta ehkä on olemassa myös
paratiisi. Silloin se on parempaa.”
Zanussi: ”Se riippuu siitä, mistä me
löydämme itsemme.”
Pozner: ”Te siis oletatte, että
kuoleman jälkeen on jotakin?”
Zanussi: ”Minä toivon niin.”
UKRAINASTA
Pozner: ”Jutellaan hetki Ukrainasta,
vaikken erinäisistä syistä pidäkään aiheesta. Miten arvioitte sitä, mitä siellä
on tapahtunut? Te olette puolalainen ja Puolalla ja Ukrainalla on vähintään
yhtä kiinteät historialliset suhteet kuin Ukrainalla ja Venäjällä. Puolahan
valtasi joskus osan Ukrainaa.”
Zanussi: ”Tietysti. Täytyy jopa
lisätä, että Puola riisti ukrainalaisia. Ja me sen tunnustamme. Ja me
tunnustamme senkin, että me olemme historiassamme syyllisiä paitsi
ukrainalaisten edessä myös juutalaisten ja muiden vähemmistöjen edessä. Kukaan
ei ole historiassaan ollut puhdas. Mutta tätä täytyy toistaa itselle jatkuvasti,
sillä aina on toiveena sanoa, että
kaikki muut ovat pahoja, mutta minä olen ihanteellinen. Se ei ole totta.
En ala nyt Ukrainan kysymystä
arvioimaan, mutta olin Maidanilla tammikuussa. Kun katson itäisen ajattelun
historiaan ja siihen, mitä siellä tapahtui, niin se muistuttaa erästä
ortodoksiseen uskonnollisuuteen kuuluvaa erityispiirrettä - yhteenkuuluvuutta”
Tässä Zanussi käyttää termiä соборность
(sobornost’), joka
tarkoittaa lähinnä kai kulttuurillista
yhteisöllisyyttä ja yhteyttä. Olen kääntänyt sen sanalla yhteenkuuluvuus.
Zanussi jatkaa: ”Se oli itäistä demokratian
muoto. Siellä ilmeni yhteenkuuluvuutta. Onko se sitten hyvä vai huono asia se
on toinen juttu. Mutta se on protestin ilmaisemista vallanpitäjiä kohtaan, joka
oli uskomattoman korruptoitunut, täysin sopimaton tehtäviensä hoitoon. En ole
vallankumouksellinen, mutta katson tätä sympatiaa tuntien, sillä siellä ilmeni
kansalaislähtöinen vastuuntunne koko maasta, mikä minua ilahduttaa. Mutta miten
se voitaisiin kääntää todellisen politiikan kielelle. Maassa, joka on hyvin
kauan elänyt Puolan ja Venäjän painostuksen alla, on hyvin vaikeaa luoda kansalaisyhteiskunnan
rakennetta. Toivon kuitenkin, että he voivat sen tehdä.”
Pozner: ”Mitä mieltä olette siitä,
miksi Länsi haluaa niin kovasti erottaa Ukrainan Venäjän vaikutuspiiristä.
Sehän näkyy, että haluaa.”
Zanussi: ”Minä en näe asiaa niin. Ei
kukaan halua maksaa Ukrainan puolesta sen velkoja. Ei Venäjä eikä Länsi.
Tietysti kapinoitsijoita kohtaan tunnetaan sympatiaa, näin on aina maailmalla.
Jos joku on noussut epäoikeudenmukaista valtaa vastaan, se aina ilahduttaa,
kaikki vallankumoukset ilahduttavat aluksi. Ei minusta Länsi ole niin kovasti
tukenut Ukrainaa. Siellä on kysymys: Tarvitseeko Venäjä Ukrainaa?”
Pozner: ”Mutta ette kai te usko
hallituksia ja vallanpitäjien edustajia heidän puhuessa ryhtyneensä toimiin,
koska ovat huolissaan ihmisoikeuksista, koska he haluavat puolustaa ihmisiä.
Kai te ymmärrätte, että tässä on ylipäänsä kyse geopolitiikasta ja
kansallisista intresseistä, kun päätöksen tekevät vallanpitäjät eivätkä
yksittäiset ihmiset.”
Zanussi: ”Minä sanon: sekä että.
Koska aina politiikassa on ollut ja on vähän idealismia. Ja ilman sitä kyyniset
vallanpitäjät kaatuvat….”
LOPPUKYSYMYKSIÄ
Keskustelun loppuun Vladimir Pozner teki muidenkin televisio-ohjelmien
tapaan pikakysymyksiä, joihin hän toivoo nopeita vastauksia.
- Mainitkaa kolme
kirjailijaa, joilla on ollut todellista vaikutusta elämäänne!
- Thomas Mann, Joseph
Conrad ja ehkä Dostojevski.
- Kolme säveltäjää, jotka
ovat teille välttämättömiä!
- Mozart, Bach ja
Beethoven
- Kolme taiteilijaa,
joiden maalauksia haluaisitte nähdä kotinne seinällä joka päivä.
- Niiä on valtava lista. Sanotaan
ensiksi Botticelli, häntä ilman en voi olla. Canaletto Belotti, hän ei ole
tärkeimpiä, mutta kotona haluaisin niiden kanssa elää. Ja Rouleau 1900-luvulta.
- Kaupunki, jossa haluaisitte kuolla.
- Kotona Varsovassa.
- Rakkain naisen nimi.
- Äitini oli Vanda, se on jäänyt
minulle koko elämäni ajaksi.
- Onko teillä mottoa?
- Ei ole mitään selkeää mottoa. On
kuitenkin eräs latinalainen ilmaisu, jota käytän usein ja olen kertonut sen
opiskelijoillekin. Se kuuluu ”Non possumus!” Kompromissille on olemassa raja,
jota ei voi ylittää. Se on tiedettävä, koska ilman kompromisseja on mahdotonta
elää.
- Se mitä ilman ette selviä.
- Rakkaus. Kun ihminen tuntee itsensä
kuivaksi. Se on onnetonta.
- Mitä säälitte eniten elämässänne?
- Sitä että minulla ei ole lapsia.
- Olisitteko halunnut te syntyä ja
elää jonakin toisena aikana?
- En. Luulen, että minua onnisti, kun
täytettyäni viisi vuotta minun maassani ei ollut enää sotaa. Se on valtava onni
ja harvinaista ihmiskunnan historiassa. On vaikea löytöö vastaavaa aikakautta,
jolloin olisi eletty niinmonta vuotta ilman taisteluja.
- Jos kohtaisitte Jumalanne, mitä te
hänelle sanoisitte?
- Olisin vaiti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti