torstai 18. syyskuuta 2014

Blue Velvet 1986


Kirjoittelin hiljattain David Lynchin elokuvasta Elefanttimies (1980) ja tulin maininneeksi, että olen ”ehkä nähnyt” hänen elokuvistaan Blue Velvetin. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Katsoin sen eikä löytynyt mitään tuttua. Olin vain sekoittanut sen erääseen toiseen kuvaan. Käsittelen nyt hieman tuota niin ikään ohjaajan 80-luvun tuotantoon kuuluvaa elokuvaa. Kovin kauas on jo menty Elefanttimiehen sovinnaisesta maailmasta, mitä toki osasin odottaa

Elokuvan suomalainen versio on saanut nimeensä aivan idioottimaisen jatkeen: ”Blue Velvet – ja sinisempi oli yö”. Ehkä markkinoinnista vastaavat ovat ajatelleet sen myyvän paremmin. Alkuperäinen nimi tulee tunnetusta 50-luvun iskelmästä Blue Velvet, jonka ovat tehneet tunnetuksi mm. Tony Bennett ja Bobby Vinton. Se on elokuvan nimimelodia ja soi siis siinä tiuhaan. Samalla se yrittää viedä katsojan 1950-luvun miljööseen.

Alussa tuntuu, että yhteys sillä on jonkinlainen yhteys Elefanttimieheen. Onhan elokuvien valmistumien väliäkin vain 6 vuotta. Totean heti että elokuvan edetessä tällaiset ajatukset karisee.

Tässä katsoja joutuu tai pääsee seuraamaan seksuaalisen vietin hulluutta hipovaa riippuvuutta, perverssiä sadistista erotiikkaa ja nautintoa. Minulle niissä on paikoin ylilyöntejä, eivätkä ne minua siksi innosta. Se vaikuttaa lähinnä herkuttelulta ja uusia kokemuksia janoavien katsojien kosiskelulta. Toki myöhempinä vuosina elokuvan ystävät ovat saaneet seurata paljon rajumpia sadismipläjäyksiä. Todetaan kuitenkin rehellisyyden nimissä, että kaiken välillä rajuntuntuisen ulkokuoren sisällä on positiivistakin viritettä. Sensuellia erotiikan kaipuuta siellä etsitään.

Jos vielä vertailen näitä Lynchin elokuvia, niin yhteistä niissä on moraalin teema. Blue Velvetin tapahtumat on sijoitettu 50-luvulle. Ne voi rinnastaa Elefanttimiehen kaiken julkiseksuaalisuuden kieltävään 1800-luvun viktoriaaniseen moraaliin.  Myös kuvallisessa ilmaisussa on yhteyttä. Synkkyyttä ja salaperäisyyttä on ilmassa. Pimeys ja valo ovat vastakkain. Sama kauhufilmien perintö näkyy.

Yhtä kaikki elokuvan edetessä mennään kuitenkin edeltäjästä niin kauas, että alan ihmetellä päätelmiäni samankaltaisuuksista. Viimein ollaan rikosten karussa maailmassa. Lajityyppien kirjo vain laajenee. 1800-lukua käsittelevää melodraamaan kyynelvirtoineen on entistä hankalampi vetää linkkiä.

Kohtaukset tulevat rajummiksi. Se ei vielä riitä, että läpsitään poskille ja hehkutaan nautinnossa. Ymmärrettävästi tämä kaikki on shokeerannut 80-luvun elokuvayleisöä.

Elefanttimiehen ihmisen ulkoisen rujouden kuvauksesta on Blue Velvetissä menty viettimaailman rujouteen. Vastapainona on kuitenkin myös tällä kertaa normaalin arjen sovinnainen porvarillinen elämänpiiri. Vieteille ja sadismille löytyy sijansa pimeistä huoneista ja konkreettisesti maan syövereistä ilmestyvistä energiavoimista.

Tarina alkaa mielestäni hieman kömpelösti. Nuori mies Jeffrey on palannut kotikaupunkiinsa, koska hänen isänsä on saanut vakavan sydänkohtauksen. Sairaalasta palatessaan hän löytää maasta irtirevityn ihmiskorvan. Tuttu poliisipäällikkö alkaa tutkia asiaa, ja pian myös hänen lukiota käyvä tyttärensä Sandy on tapahtumissa mukana. Sandy on eräänlainen viattomuuden symboli, joka Jeffreyn kanssa joutuu kohtaamaan salaperäisiä voimia. Yhteinen matka alkaa heitä yhdistää.

Sandy puhuu unessaan rakkauden roihuista, ollaan melodraamassa, romantiikan ihanteet elävät. Unen ihanissa kuvissa elävät voimakkaat kielikuvat. Tämä ihanuus rinnastuu nuorten kauheisiin kokemuksiin. ”Maailma on kummallinen”, toistuu elokuvassa viattomien nuorten vilpittömyydellä. Sama lausahdus on laitettu myös videon kantaan (”It’s a strange world”).

Rakkaus ei nuorten kesken pääse heti valloilleen. Sandya pidättelee suhde toiseen poikaan. Luonnollisesti ennen pitkää tämä saa tietää Sandyn ja Jeffreyn tapaamisista.

Sandy

Elokuvan tunnusmelodia Blue velvet on hieno valinta. Se soi kiehtovana ja välillä kiihottavanakin. Ainakin yhdessä kohtauksessa tulee mieleen Aki Kaurismäen elokuvien maailma. Niitä muistuttavat myös eräät jäykänlaisesti toteutetut dialogit. Pitemmälle ei vertailussa kannattane mennä.  Yhteistä kaarta ohjaajiin ei kuitenkaan tule. Eikä minun elokuvatietämykseni riitä arvioimaan, mistä Kaurismäki ja Lynch ovat vaikutteensa saaneet.

Elokuvan läpi Jeffrey selvittää mysteeriä, jonka ydin jää minulle lopulta epäselväksi. Katsojaa siinä kuitenkin viedään yllätyksestä toiseen. Elokuvan suosiosta päätellen, se on kiinnostanut. Turpiin vetämistä, nöyryytystä, riehumista ja muuta väkivaltaa -  ja päälle räkäistä naurua niin teennäisesti, että vain harva katsoja nauraa mukana. Ja onhan toki mukana myös huumeita ja isoa bisnestä dollarinippuineen.  Monenlainen rehvastelu ja kaljanjuonti herkän musiikin lomassa kuuluu asiaan.

Jeffreyn ja Dorothyn rakkauskohtauksessa noustaan nopeasti kiihkeisiin sfääreihin. Suudelman kosketuksesta lihan vietti tulee lähelle. Dorothyn repliikki kertoo mihin suuntaan ollaan menossa: ”Oletko paha poika? Haluatko tehdä tuhmia…? – Mitä haluat? –Että vahingoitat minua…”

Kiihkossa mennään jo verisiin homosuudelmiin. Inhoa pursuavaan perverssiin vihaan. Unimotiivi toistuu irvokkaassa yhteydessä. Siihen liitetään hakkaamista ja naisen epätoivoista kirkuntaa… Tulee pimeys ja Jeffrey herää jossain rähjäisessä paikassa. Taas tulee mieleen Kaurismäki.

Kotisängyssä Jeffrey muistelee. Dorothyyn kohdistetut iskut tuntuvat nyt itsessä ja saavat nuoren miehen kyyneliin. Matka kuitenkin jatkuu ”kasvon kohotuksista” ja muista mustelmista huolimatta.

Tilanteet etenevät. Ohjaaja vie katsojansa yllätyksestä toiseen. Sandyn ja Jeffreyn arkojen, herkkiin rakkaudentunnustuksiin johtavien suudelmien vastapainoksi lukija asettaa tietysti tahtomattaan Dorothyn ja Jeffreyn villin kiihkon, josta on vain lyhyt matka masokismiin. Kun kosketus syvenee, odotetaan viettien laukeamista. Odotuksen täyttää henkeä uhkaava raju takaa-ajo. Mutta se ei ole vielä mitään. Taas ohjaaja yllättää: eteen ilmestyykin ilkialaston Dorothy. Tilanne muuttuu Jeffreyn kannalta häkellyttäväksi ja noloksi.

Loppu onkin mitä on. Vauhti tihenee, veri roiskuu. Katsojakin on tiukilla. Pahan voimat saadaan kuitenkin lannistettua ja rakkaus voittaa.


Elokuvan näyttelijäsuorituksista minulla on vain yksi kommentti. Isabella Rossellini ei Dorothy
Vallensin roolissa erityisemmin miellyttänyt.  Hän on jäykkä ja epäluonteva, vaisuus varsinkin elokuvan alussa häiritsee. Luonnollisesti tämä on makuasia. Häneen on haluttu luoda salaperäisyyden ja traagisuuden verhoa ja ehkä monen mielestä tässä on onnistuttu loistavasti. Lopun alastonkohtauksessa hän on toki vakuuttava.

Elokuvan monenlaiset tulkinnat tekevät Blue Velvetistä elokuvataiteen symboliikan näyttötuotteen. Sitä voi käydä vilkaisemassa vaikka Wikipediassa.


Vaikka seurasinkin Blue Velvetin tarinaa kiinnostuneena eikä tullut mieleenikään sitä keskeyttää, niin taitaa David Lynchin elokuvien katsominen jäädä minulta tähän. No, perun hieman sanojani: tahtoisin kuitenkin vielä nähdä hänen esikoisohjauksensa Eraserheadin.

Isabella Rossellini ja David Lynch


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti