Kävin
torstaina pitkästä aikaa sinfoniaorkesterin konsertissa. Kuuntelen paljon
klassista musiikkia ja herkimmän kosketuksen siihen saa livenä. Orkesteri oli
Kouvolan ja Kotkan yhteinen orkesteri Kymi Sinfonietta. Kaupungit järjestävät
konserttinsa tandemina: tämäkin konsertti soi perjantai-iltana Kotkassa. Nyt
paikkana oli Kuusankoskitalo. En muista käyneeni siellä aikaisemmin sinfonista
musiikkia kuuntelemassa. Luulin sen olevan akustiikaltaan Kouvolan kaupungintalon
salia parempi, mutta petyin pahemman kerran. Todennäköisesti myös istumapaikallani
oli vaikutusta.
Menin
pyörällä. Matka Kouvolasta Kuusaalle kesti parikymmentä minuuttia. Oli mitä
kaunein syysilta. Kevyt hiki nousi pintaan, mutta rauhoitin Kuusaan sillalla menoa
sen verran, että perillä olin kuin kuka tahansa konserttivieras. Ostin lipun ja
etsin itselleni mieluisan paikan. Oli ilo olla osana uteliasta, odotusta täynnä
olevaa konserttiyleisöä. Aloin tutustua
ohjelmatekstiin ja valmistautua konsertin seuraamiseen.
Illan
kapellimestarina oli ruotsalainen sellistinäkin tunnettu Daniel Blendulf. Ohjelmistossa oli kaksi kiinnostavaa sävellystä:
Carl Nielsenin Viulukonsertto, op. 33
vuodelta 1911 ja Robert Schumannin Sinfonia
nro 1 B-duuri, lisänimeltään ”Kevätsinfonia”, vuodelta 1941. Viimeksi
mainittua en tuntenut ennestään. Robert
Schumanniin suhteeni on hieman kaksijakoinen, mutta monet hänen
orkesteriteoksistaan ovat minulle sen verran tuttuja, että nytkin odotukset
olivat korkealla. Nielsenin viulukonserttoon asetin suuremmat odotukset.
Tärkein syy oli tietysti solisti ja hänen instrumenttinsa. Olen nimittäin
joskus muinoin soittanut viulua ja edelleen se kiinnostaa. Tolkullista ääntä en
siitä varmaankaan enää saisi, mutta innostuneena viulumusiikkia kuitenkin
edelleen kuuntelen ja seurailen mahdollisuuksien mukaan viulistien liikkeitä.
Minulla on
kotona Nielsenin viulukonsertto cd:llä. Solisti on Jonathan Carney ja orkesterina Bournemouth
Symphony Orchestra kapellimestarinaan Kees
Bakels. Sen kuuntelu on jäänyt vähälle. Konserton alku on komea ja herättää
odotuksia, mutta loppua kohden kiinnostus laantuu ja konsertto jättää
kokonaisuudessaan hieman vaisun vaikutelman. Toki vähäiseen kuunteluun syynä on
myös se, että samalla levyllä ovat Nielsenin klarinettikonsertto ja
huilukonsertto, joihin en ole viitsinyt kiinnostustani tuhlata.
Kun Nielsenin
konsertto aikoinaan ilmestyi, sen tärkein esittäjä oli säveltäjän vävypoika
unkarilainen Emil Telmanyi. Konserto
jäi aluksi hienon, samassa konsertissa kantaesitetyn kolmannen sinfonian Sinfonia espansivan varjoon. Se alkoi
saada laajempaa huomiota vasta myöhemmin. Ohjelmateksti kertoo, miksi konsertto
on jäänyt viime vuosiin asti vähemmälle huomiolle: ”Syynä voi olla se, että
siinä ei ole suuren tyylin dramatiikkaa eikä myöskään sen virtuoosisuus ole
yhtä loisteliasta kuin esimerkiksi Sibeliuksen konsertossa.” Kyllä siitä
virtuositeettiakin löytyi (niin kuin toisaalla tekstissä mainitaan), mutta se
ei todellakaan ole verrattavissa Sibeliukseen.
Illan
solistina oli Cecilia Zilliacus,
vuonna 1972 syntynyt tukholmalainen suomenruotsalaista alkuperää oleva
viulisti, joka esitteen tietojen perusteella tuntuu perehtyneen
ohjelmanumeroonsa aina levytystä myöten. Häneen voi tutustua lähemmin vaikka
täällä: http://www.zilliacus.se/ . Illan konserttiin ja sen
orkesteriin Kymi sinfoniettaan voi tutustua
tätä kautta: http://www.kymisinfonietta.fi/en/Concerts/Concerts/Autumn%202014/41 .
Käsittelen
seuraavaksi konserttia vähän yksityiskohtaisemmin. Olen jakanut sen kolmeen
osaan: alkuosa, väliaika, loppuosa.
Alku: ”Fagotistit ja käyrätorvet olisin ajanut tuulikaappiin”.
Ensimmäisenä
numerona oli Nielsenin viulukonsertto. Kerron heti, että se oli pettymys. En
sitä toki täysin lyttää, kyllä tämän tason esityksistä aina löytyy hyviäkin
puolia.
Alussa puhaltimet
tuntuivat jyräävän viulusolistin alleen. En täysin seurannut, mistä
instrumenteista tarkasti ottaen oli kyse, mutta pienellä riskillä sanon, että
kyseessä olivat fagotit ja käyrätorvet. Solistin viulu hukkui fagotistin läpitunkevaan
riitasointuun, eikä se kuulostanut hyvältä. Jotain oli balanssissa pielessä.
Solistin viulu
ei tahtonut millään päästä orkesterin soiton päälle. Solisti kyllä yritti
kaikkensa, mutta alakynteen jäätiin. Eikä tällä kertaa ollut kyse mistään
sävellyksen sisäisestä ”kaksintaistelusta”. Empä olisi pannut pahakseni, jos
fagotistit ja käyrätorvet olisi pistetty tuulikaappiin.
Konsertossa oli
muutama virtuoosimainen kadenssi. Loppuosassa oli niistä vaikuttavin. Se vaati
solistilta virtuositeettia, ja hän onnistui mainiosti. Alun lyhyessä
kadenssissa oli vielä jonkinmoisia käynnistymisvaikeuksia.
Konserton
ensimmäisen osan toinen puoli on nimeltään Allegro
cavalleresco ’vilkkaasti ja ritarillisesti’. Siltä se ei kyllä vaikuttanut.
Orkesterin soitto oli lähinnä flegmaattista, ei se mitään ritarillisuutta
huokunut.
Ennen toista
osaa solisti tarkisti viulun viritykset, mikä puhdistikin sointia. Osa oli nimeltään Poco adagio, ja se toi alun levottomuuden jälkeen rauhan. Esitteen
mukaan se edustaa konserton syvähenkisyyttä. Säveltäjä on siihen pyrkinyt, mutta tässä
konsertissa ei säveltäjän tavoitteeseen ylletty, vaikka solisti toki yritti.
Ainakaan mihinkään filosofisiin sfääreihin ei noustu. Rauhallinen tunnelma
pystyttiin luomaan ja adagio soi välillä upeana, mutta odotin hieman
voimakkaampaa tulkintaa. Rehellisyyden nimissä on todettava, että näissä
hitaissa kohdissa saatan vaatia liikoja.
Kolmannessa
osassa Allegretto scherzando (melko
nopeasti, tyyliltään keveähkösti) puhaltimet soittivat hiljempää. Sama kevyt
vire olisi oikein hyvin sopinut myös alkuun. Nyt solistikin sai tilaa, mutta keveys
teki kokonaisuudesta hieman vaisua ja väritöntä. Sen voisi kai laittaa
kapellimestarin piikkiin. Loppukadenssi oli herkullista kuultavaa, ja tavallaan
pelasti koko esityksen. Solisti sai siinä näyttää kykynsä ja hyvin onnistui,
vaikka muutama irrallinen sivuääni taisikin kuulua. Olisiko sormi liipaissut vahingossa
kieltä?
Säteilevä Cecilia Zilliacus |
Loppuaplodit
tulivat pelkästään solistille. Ja laitetaan orkesterin latteus kapellimestarin
kontolle, niin kotikaupungin helmi ei saa kolhua maineelleen. Tämä esitys taisi
käydä harjoituksesta seuraavan illan Kotkan keikkaa varten. Olisi voitu vähän
enemmän panostaa yhteisharjoitukseen, mutta näin kai saadaan säästettyä
menoissa.
Olisi ollut
kiva tietää, miten solisti Cecilia Zilliacus koki illan esityksensä.
Väliajalla
Väliaika
sujui hyvin mukavasti. Juttuseuraa ei ollut, koska olin yksin eikä tutuillani
ole tapana juosta sinfoniakonserteissa. Kuusankoskitalossa on kuitenkin näyttelytila, jossa nyt syyskuussa on
kouvolalaisten taiteilijoiden töitä, pienimuotoista mutta kaunista. Panin merkille yhden nimen: Tarja
Hurtta. Hänen akvarelleissaan oli raikasta, sulavaa ja unenomaista
värienkäyttöä. Halusin lipua mukaan maisemaan taikaan. Ajattelin, että tämä on
kuin esimakua edessä olevasta Robert Schumannin elämäniloa huokuvasta Kevätsinfoniasta. Näin tulkitsin Hurtan
töitä. Näyttely oli upea. Oli hienoa, että konserttiyleisöllä oli mahdollisuus
tutustua väliajalla myös kuvataiteeseen. Musiikkikin saa siitä osansa. Ei aina
tarvita suurta ja kuuluisaa. Paikallisen tason pieni ja kauniskin voi tuoda
taidenautinnon.
Tarja Hurtta: Valo |
Robert Schumannin sinfonia nro I:
Kohti kevään kukoistusta
Jos omien
käsieni desibelejä mittaisi, niin voittajaksi konsertissa tuli Schumannin
sinfonia. Pieni alkuosasta jäänyt
pettymys unohtui ja konserttiretkeni pelastui. Ennestään oudon sinfonian
havaitsin hyväksi siinä määrin, että palaan mielellään myöhemminkin sen pariin.
Olen
kertonut aiemminkin, että pidän paljon klassikkosäveltäjien ensimmäisistä sinfonioista. Niistä huokuu
elämän ja nuoruuden voimaa. Esimerkiksi Pjotr Tshaikovskin ensimmäinen sinfonia
on ehdoton suosikkini. Sen lisänimenä on ”Talvisia unelmia”. Tshaikovski sai inspiraationsa talvesta,
Schumann keväästä. Kehuin tässä blogissani helmikuussa Beethovenin ensimmäistä
sinfoniaa, joka myös on täynnä elämän iloa. Näiden hyvien ensisinfonioiden joukkoon voi
lisätä myös Carl Nielsenin työn.
Rinnastaminen
Tshaikovskin ensimmäiseen on siinä mielessä ihan aiheellista, että molemmissa
sinfonioissa ainakin minun mieleeni piirtyy selkeitä kuvia. Tshaikovski tuo
kuulijan eteen talven, Schumann kevään.
Schumannin
sinfoniasta huokuu iloa ja kevään huumaa. Schumannilla oli sinfoniaa
säveltäessään iloonsa ja luomisvoimaansa erityinen syy. Hän oli vastikään
saanut rakkaan Claransa vihille ja
oli siksi onnensa kukkuloilla. Sinfonian innoittajana oli Adolf Böttgerin kevätaiheinen runo, jota en valitettavasti tunne.
Säveltäjä oli alun perin antanut sen neljälle osalla myös nimet, joista hän
myöhemmin luopui: ”Kevään saapuminen”, ”Ilta”, ”Iloiset leikkitoverit” ja
”Kevään kukoistus”.
Toinen Larghetto-osa oli hyvin kaunis. Siihen
kuului sellojen soolo. Jälleen ilmeni orkesterissa pieni ongelma. Sellistejä
oli vain kolme, ja sointi jäi kovin heikoksi. Sellojen olisi pitänyt saada
lisää voimaa.
Mielestäni
sinfonian osat tukivat hienosti toisiaan. Schumannin romanttinen musiikki suurine
tunteineen toi voimakkaita elämyksiä. Kuulija oli joka hetkessä läsnä. Loppukin
tuli niin yllättäen, että yleisö jäi hiljaa odottamaan jatkoa. Kevään ilo olisi
voinut vielä jatkua.
…
Polkiessani
kotiin päin ilta oli jo pimennyt ja vilukin painoi sisuksiin. Oli kuitenkin
tyyni ja rauhaisa mieli. Musiikki oli tuonut kevään iloa syksyn hämärään. Kyllä konserttitilanne omine
säröineen tuo aina sen aidoimman musiikkielämyksen. Jokin meitä saliin
kokoontuneita yhdistää. Hienoa, että muusikot laittavat meidän vuoksemme
itsensä likoon. Minun musiikkielämystäni
ryyditti myös liikunnallinen puoli. Annoin pyörien rullata eteenpäin, yritin
väistellä asfaltin epätasaisuuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti