Edvard Gylling (1881 – 1938) kuuluu niiden suomalaisten
joukkoon, jotka ovat luoneet tärkeän osan elämänurastaan ulkomailla. Parhaiten
hänen nimensä kai tunnetaan Petroskoissa. Onhan hänellä siellä oma
nimikkokatunsa ”Gyllingin rantakatu”. Kun vuonna 1983 sitä pitkin ensi kertaa
askelsin, oli tämän sosialistisen idealistin ja 15 vuotta Karjalan pääministerinä
toimineen miehen nimi ehkä tuttu, mutta silloin vasta kurkistin ensi kerran,
mitä tuon nimen taakse lähemmin kätkeytyy. Vuoden 1985 jälkeen en Petroskoissa
ole käynyt ja Gyllingistä kiinnostuin toistamiseen vuosi-pari sitten.
Työväenluokan mieshän hän oli ja kertomusten mukaan vielä kansanomainenkin,
mutta siinä mielessä hän oli poikkeuksellinen, että oli väitellyt tohtoriksi
(aiheena Suomen torpparijärjestelmä) ja sukutausta oli herraskaisen
suomenruotsalainen niin isän kuin myös äiti Eugenian puolelta (Helsingius).
Voisi päätellä, että häntä on senkin vuoksi kutsuttu ”Karjalan keisariksi”.
Kolmekymmentäluvun alussa taidettiin epävirallisesti jopa ehdotella kaupungin
nimen muuttamisesta ”Gyllinggradiksi”. Siitä petroskoilainen historian
professori Kilin on vihjannut eräässä paikallisessa tv-ohjelmassa todeten
samassa, että ei se olisi ollut käytännössä mahdollista senkään vuoksi, koska
hän oli kotoisin vihamielisestä Suomesta.
Professori Kilinille tehtiin kysymys Petroskoin nimestä |
Edvard Gylling menehtyi Stalinin vainojen uhrina.
Pääministerin tehtävänsä hän joutui jättämään lokakuun lopussa vuonna 1935
pitkäaikaisen kritiikin ja myös provosoivan syyllistämisen jälkeen. Hänet
siirrettiin mitättömäksi tutkijaksi Maailmantalouden instituuttiin. Siinä
tehtävässä hän kitui vajaat kaksi vuotta, kunnes hänet pidätettiin heinäkuussa
1937 ja elämänsä viimeiset kuukaudet hän vietti Ljubjankan vankilassa
raastavassa odotuksessa, kuulusteluissa.
Anna-Lisa Sahlström on kirjoittanut Edvard Gyllingistä
sydämeen sattuvan elämäkerran (Viimeinen
ruhtinas). Hän kirjoittaa:
”Ljubjanka,
kuulustelut, nöyryytys, tuomiot jotka pannaan täytäntöön tunnin kuluessa.
Niskalaukaus, krematointi ja tuhkat jokeen.”
Gyllingin tuomiopäiväksi tuli 14.kesäkuuta 1938 – ja laukaus
kajahti.
Sahlström on romantisoivassa teoksessaan hieman
epämääräinen. Pahamaineisessa Ljubjankassa hän oli vangittuna, mutta Gylling –
niin kuin 10 000-14 000 muuta – ammuttiin Kommunarkassa, Moskovan lähistöllä
sijaitsevalla teloituspaikalla (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kommunarka).
Ainakaan jokeen ei mahdollisia tuhkia ripoteltu. Yhtä kaikki, tuomio pantiin
täytäntöön samana päivänä (http://www.memo.ru/memory/communarka/index.htm).
Tuomiopäivä sattui olleen hänen ja hänen vaimonsa Fanny
Elisabethin (Nannin) hääpäivä. Vuonna 2006 – täsmälleen 32 vuotta aikaisemmin – he
olivat Ikaalisten Kalmaalla luvanneet rakastaa toisiaan myötä- ja
vastoinkäymisissä. Nanni (1885-1944) oli miestään neljä vuotta nuorempi. Ennen
vihkimistään he olivat olleet kihloissa kolme vuotta. Aluksi Nanni oli
ihmeissään sosialismista, mutta taipui nopeasti sulhasensa näkemyksiin. Paljon
vaikeampi asia se oli Nannin isälle Ikaalisten piirilääkärille Alarik
Achrénille. Myöhemmin appiukkokin lauhtui, kun vävy pääsi Helsingin yliopistoon
tilastotieteen dosentiksi.
Myhäilevä sulhanen, totisempi morsian |
Fanny vangittiin maaliskuussa 1938 ja tuomittiin 7. heinäkuuta
kahdeksaksi vuodeksi työleirille. Sieltä hän ei palannut koskaan. Sahlström
kirjoittaa eräästä naisesta, joka oli kertonut tavanneensa Fanny Gyllingin
vankileirillä Kazakstanissa:
”He olivat
asuneet samassa parakissa ja työskennelleet yhdessä. He olivat puhuneet paljon
keskenään ja nainen sanoi, että Fanny kirjoitti aina runoja iltaisin.”
Niiden runojen sisältöjä tai sanomaa ei jälkimaailma tunne.
Fanny |
Myös Otto Villen hylkäämältä vaimolta Aino Kuusiselta on
jäänyt eräässä kirjeessään kuvaus Fannysta. Hänen kuvauksessaan Fanny eleli
Petšora-joen rannalla sijaitsevalla leirillä. Eräs leirivanki oli kertonut
hänelle asuneensa samassa parakissa Fannyn kanssa ja todennut tämän kuolleen
murheeseen: ”Hän ei valittanut koskaan, kun tiesi ettei se mitään hyödyttäisi.
Hän oli hiljainen, surun murtama ja fyysisesti hyvin huonossa kunnossa […],
kunnes kuolema vapautti hänet.”
Virallisten tietojen mukaan hän kuoli Karagandan työleirillä
Kazakstanissa 6. syyskuuta 1944 (http://www.marxistarkiv.se/skribenter/wentus/gylling.pdf).
Fannylle ja
Edvardille syntyi kolme lasta. He selvisivät vainoista ja elivät pitkän elämän:
Maja Elisabeth (Maija; 1907 – 1998), Fanny Helena (1910 – 2001) ja Walter Edvard
(1912 – 1988). Jälkipolveakin heillä on. Walter toimi Tulan kaupungissa
tielaitoksen insinöörinä. Maja teki elämäntyönsä Shujan (Shuya) kaupungissa
(Ivanovon alue) Moskovasta koilliseen. Helena toimi pääarkkitehtina Iževskissä,
Udmurtian pääkaupungissa. Per-Erik
Wentuksen vuodelta 2007 peräisin olevan kirjoituksen perusteella (http://www.marxistarkiv.se/skribenter/wentus/gylling.pdf). Eduard
ja Fanny Gyllingillä on 33 jälkeläistä, jotka kahta lukuun ottamatta asuvat
Suomessa. Ne kaksi ovat korkeasti koulutettuja avaruustutkimuksen insinöörejä,
jotka elävät ja työskentelevät nykyisin USA:ssa.
Maija, Helena ja Walter vierailivat Suomessa vuonna 1977
osallistuen lapsuuden kesäpaikassa Ikaalisten Kalmaan kartanossa
sukukokoukseen. Lapset eivät kokeneet elämässään mitään vainoja tai poliittista
uhkaa. He kuitenkin totesivat, etteivät saaneet elää isänsä vakaumuksen
mukaisessa oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa, jossa ”jokaisen vapaa kehitys on
kaikkien vapaan kehityksen ehto” (Marxin kommunistista manifestia mukaillen). Walterin
aloitteesta sekä isä että äiti rehabilitoitiin 50-luvulla ja heille
palautettiin postuumisti myös puolueen jäsenyys. Walter itse siskojensa lailla
oli tuolloin puolueen jäsen.
JÄÄHYVÄISKIRJE
Edvardilla ei ollut tuomion julistamisen jälkeen mahdollisuutta
jättää hyvästejä vaimolleen ja lapsilleen. Itse asiassa hän oli kirjoittanut
jäähyväiskirjeen jo 20 vuotta aikaisemmin. Se tapahtui Viipurissa keväällä
1918. Tuolloin hän piileskeli jossakin ullakkokamarissa ja pelkäsi henkensä
edestä, että valkoiset lahtarit nappaavat hänet ja teloittavat. Toisaalta hän
tiesi olevansa syytön ja hän yritti epäröiden luottaa vallanpitäjiin ja oikeusjärjestelmään
harkiten jopa vapaaehtoista antautumista. Hän uskoi – tai ainakin uskotteli -
pystyvänsä vakuuttamaan heidät omasta vilpittömyydestään.
Hän oli pettynyt omiinsa, kun he päätyivät aseelliseen
kapinaan. Hän vastusti, mutta syrjään ei voinut liikkeestä astua ja tyytyi
myötäilemään. Epäluulon siemen oli kuitenkin jo kylvetty, ja valkoiset
voittajat näkivät hänet yhtä syylliseksi kuin muutkin. Se esti häntä lopulta
antautumasta.
Jäähyväiskirjeensä hän kirjoitti Viipurissa
piileskellessään. Kirje on päivätty 16.5. eli samana päivänä kun Mannerheim
johti Helsingissä valkoisten voitonparaatia. Sitä säilytetään
valtionarkistossa.
”Minua ei lainkaan pelota kuolla
enkä voi katua sitä mitä olen tehnyt. Sillä omatunto puhtaana voin sanoa, etten
ole tavoitellut omaa etuani ja olen ymmärrykseni mukaan yrittänyt tehdä
parhaani sen asian vuoksi jonka hyväksi olen tehnyt työtä. Olen aivan valmis
tunnustamaan, että olen pystynyt vähään, surkean vähään, ja että jos minulla
olisi ollut suurempaa voimaa, väkevämpää voimaa, kuin on ollut, olisin ehkä
pystynyt kääntämään kehityksen pyörää siihen suuntaan mihin sitä piti kääntää
ja minne kyllä yritin saada asian johdetuksi. Mutta epäonnistuminen tarkoittaa
tuomiota. Enkä minä kavahda tuomiota. Enkä voikaan, koska kaikessa siinä
kauheassa, mitä on tapahtunut, on tuomiota kyllin. Ja miksi siinä näin kävi.
Oliko se väistämätöntä. Rakkaani, sinun rakkautesi kannattaa minua. Muuten
kaikki tuntuu suunnattoman raskaalta. Se minkä vuoksi olen tehnyt työtä ka
uhrannut kaiken minkä saatoin, on nyt menetetty, lyöty maahan. Kaikki on
romahtanut, ja vielä tällaisella tavalla. – Onnettomuutta molemmin puolin. Ja
missä määrin minä olen syyllinen.” (Sahlström, s. 177-178.)
Kirjeestä huokuu rehellisyys ja vilpittömyys. Tämän ja monen
muunkin seikan perusteella voisi päätellä, että hän oli mukana politiikassa
koko sydämestään. Toki hänestä on esitetty muunkinlaisia arvioita: haukuttu
pyrkyriksi ja oman hyödyn tavoittelijaksi.
Gylling kirjoitti Viipurissa viestejä ahkerasti, vaikkei
ollut lainkaan varma, pystyykö hänen läheisensä niitä koskaan lukemaan. Näin
hän muistelee aikaa, jolloin Nanni oli nuorena tyttösenä menossa rippikouluun
ja rakkaus heidän välilleen oli juuri syttynyt:
”Melkein puolet
elämästäni, oikeastaan koko elämäni sinä olet ollut minun rakastettuni, koko
tietoisen aikuiselämäni ajan. Olen ehkä rikkonut pahasti sinua vastaan, kun
toimin niin kuin toimin, viime keväänä ja nyt. Sillä vaikka kävisi parhainkin
päin, niin meidän kotielämämme on joka tapauksessa lopussa, sinun elämästäsi
tulee vaikea ja raskas.” (s. 182.)
”Kaikki menee raskaan
väistämättömyyden varmaa latua” (s. 183).
Edvard vakuuttaa omantuntonsa olevan puhdas ollen varma,
ettei hän ole koskaan tavoitellut omaa etuaan. ”Ehkä onkin niin, että kun minä
tai me olimme niin onnellisia, onnettomuus lyö meitä sitäkin raskaammin ja
kovemmin” (S. 183).
Hänen onnistui lopulta paeta valepukuisena päiväjunalla
Helsinkiin ja sieltä edelleen Ruotsiin. Valkoisten lahtarien kynsistä hän
selviytyi, punaisten edessä hän ei enää selvinnyt.
Hänellä oli selkeä sosialistinen vakaumus, joka perustui
parlamentarismiin. Hän pyrki muiden puoluetoverien rinnalla sosialismin
voittoon, mutta hän vastusti aseellista kapinaa. Kun sitten enemmistö päätti
tarttua aseisiin, hän oli ymmällä, mutta päätti mennä muiden mukana, koska
jättäytyminen olisi merkinnyt asettumista vastapuolen leiriin. Tässä käy ilmi
vanha sota-ajan totuus: ”Jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan.”
Tuure Vierros on kirjoittanut romaanin Edvard Gyllingistä (Kalman poika 2006). Siinä on eräs
vuoteen 1917 sijoittuva kohtaus, josta käy ilmi Gyllingin parlamentarismia
kunnioittava poliittiseen kompromissihalukkuuteen pyrkivä näkemys. Kyse on
vuodesta 1917, kun maassa käydään hallitusneuvotteluja ja Gylling
kansanedustajana haluaa vaikuttaa tapahtumien kulkuun..
Tuure Vierros kirjoittaa (s. 75):
”Maalaisliittolaiset ymmärsivät
meidän pyrkimyksiämme hieman paremmin kuin muut porvarit. Sosialistien
yhteishallitus heidän kanssaan ei tuntunut minusta mahdottomalta. Puhuin
asiasta Eetu Salinille, joka suhtautui myönteisesti, jopa innostuneesti. Sen
jälkeen käännyin Alkion puoleen, ja hänkin piti ajatusta hyvänä, mutta kesken
neuvottelumme Säätytalon portaita saapasteli sisään punakaartin partio pistimin
varustetut kiväärit olallaan. Sen näyn edessä Alkio kalpeni, meni täysin
takalukkoon, ja keskustelumme tyrehtyi.”
Vierroksen romaanin päähenkilö Edvard Gylling pohdiskelee vankilassa
Suomen poliittisia tapahtumia 30-luvun loppupuolella, kun Kyösti Kallio tuli
valituksi presidentiksi sosialidemokraattien keskitettyä äänensä hänelle. Sen
valinnan tuloksena oli sosialidemokraattien ja maalaisliiton
punamultahallituksen muodostaminen. ”Ehkä se olisi voinut tapahtua jo 20 vuotta
varhemmin, jolloin paljon suomalaista verta olisi jäänyt turhaan
vuodattamatta.” Vierros jatkaa ajatuksella, jonka voisi tuoda meidänkin
päiviimme:
”Ehkä he voivat tehdä sen nyt,
eheyttää rikkirevityn kansan, ellei se ole jo liian myöhäistä. Minä aavistan ja
olen siitä melkein varma, että kovat ajat ovat edessä suomalaisilla, koko Euroopallakin.
Siitä ei pieni kansa selviä, ellei puhalla yhteen. Jos selviää sittenkään.” (s.
76.)
JALAN AMPUTOINTI
Sahlströmin kirjaa lukiessani kertomus jalan amputoinnista
säväytti. Se tapahtui kevättalvella 1923, kesken kiihkeän ja kiireisen työn,
moninaisten paineiden keskellä. Se kertoo myös osaltaan Gyllingin täydestä
antautumista työhönsä. Edellisenä vuonna oli perhe muuttanut miehen ja isän
perässä Petroskoihin. Myös Eugenie-äiti oli Suomesta tullut paikalle
Leningradiin tukemaan poikaa, kun jalka sairaalassa amputoitiin. Ensimmäinen
proteesi oli huono, mutta Saksasta tilattiin parempi. Sen ja kepin kanssa hänen
oli opittava uudelleen kävelemään. Työt odottivat ja kävelykin alkoi luonnistua
uudessa tilanteessa yllättävän nopeasti.
Tapaus kertoo ainakin sen, ettei mies pienistä lannistunut,
ja osoittaa, miten suureksi kutsumuksekseen hän oman työnsä koki. Tässä on
kertomus tapaukseen johtaneista syistä.
Gylling joutui työnsä vuoksi liikkumaan paljon Karjalan eri
alueilla. Kulkuyhteydet olivat huonot,
sää ja kelit olivat hankalia, minkä
vuoksi terveys joutui koetukselle. Aluksi jalkaa vain särki, mutta särky jatkui
ja jatkui, itsepintaisesti. Gylling itse arveli sitä tulehdukseksi tai
lihasrevähtymäksi. Hän meni lopulta lääkäriin, jonka mielestä se oli
tuberkuloosia todeten, että se olisi paras amputoida sillä tartunta saattoi levitä
muualle ruumiiseen.
Gylling katosi julkisuudesta. Opeteltuaan kävelemään
uudelleen hän palasi. Siitä lähtien hänen imagoonsa liitettiin keppi.
Amputaatio osoittautui kuitenkin tarpeettomaksi. Jalkasärky
ei ollut mitään tuberkuloosia vaan pelkkää reumatismia tai seurausta
liikarasituksesta. Hänhän oli käynyt kaukana Karjalan korvessa, matkustellut
vaikeissa oloissa.
Amputaatiota suositellut iäkäs lääkäri myönsi myöhemmin,
että oli tapahtunut erehdys. Hän pyysi anteeksi ja syytteli itseään. Gylling kieltäytyi
tekemästä valitusta tai vaatimasta korvausta. Hän halusi suojella lääkäriä,
joka oli juutalainen ja olisi tapauksen julkitulon myötä joutunut ikävyyksiin. Hänet
oli jo tsaarin aikaan siirretty rangaistukseksi Karjalaan, joten ikävyyksiä hän
oli jo kokenut muutenkin. Gylling tajusi, että julkisuuteen noustessaan
tapauksesta olisi voinut nousta ties millainen myrsky.
”Me olemme kaikki ihmisiä ja kaikki teemme joskus virheitä,
eikä tästä asiasta enää puhuta”, on Gylling Sahlströmin mukaan todennut.
PÄÄMINISTERINÄ
Työ Karjalassa saadaan alulle
Eduard Gyllingillä oli unelma, jonka tausta oli
kansallisromantiikassa ja karelianismissa. Oli siinä myös 1800-luvun suomalaisuusliikkeen
aatteellisuutta. Sen pohjalta ruotsinkielisessä perheessä kasvanut Edvard
pantiin suomalaiseen lyseoon (Jyväskylän lyseo). Niistä lähtökohdista
Edvardista kasvoi sosialisti, joka tosin oli aatteessaan aseettoman,
parlamentaarisen toiminnan kannalla. Vertailun vuoksi todettakoon, että
samoista lähtökohdista paljon köyhemmissä ja kurjemmissa oloissa kasvaneesta
Veikko Antero Koskenniemestä (alkuperäinen sukunimi Forsnäs) tuli
saksalaismielinen venäläisvastainen isänmaallisuusmies, joka vihasi kommunisteja
kuin ruttoa. Luokkatoveri Otto Ville Kuusisesta tuli samanhenkinen kuin
Edvardista, mutta hän taipui aseellisen toiminnan kannalle, vaikka muuten oli
todellinen Kalevala-henkinen humanisti, jonka suonestaan pulppusi runoja ym.
henkevyyttä.
Gylling matkusti kevättalvella Tukholmasta Pohjois-Norjan
kautta Pietariin tapaamaan Leniniä tämän kutsusta. Sille tielle hän jäi. Ennen
kutsua oli miesten kesken käyty jonkinsorttista kirjeenvaihtoa, jossa Gylling
oli tehnyt ehdotuksia Karjalan tulevasta roolista.
Virallisesti ilmaisten hän toimi vuodesta 1921 alueellisen
toimeenpanevan komitean (Karjalan hallituksen) ja vuosina 1923 - 1935 Karjalan
autonomisen sosialistisen neuvostotasavallan kansankomissaarienneuvoston
(hallituksen) puheenjohtajana. Tuo ensiksi
mainittu viittaa Karjalan työkansan kommuuniin, joka perustettiin vuonna 1920
ja jonka jatkaja autonominen neuvostotasavalta oli (https://fi.wikipedia.org/wiki/Karjalan_ty%C3%B6kansan_kommuuni).
Ensi alkuun Gylling johti erityistä vallankumouskomiteaa ja helmikuussa 1921 edustajakokouksessa
Gylling nousi virallisesti asemaansa.
Erimielisyyksiä oli alusta alkaen paljon eikä
ruohonjuuritasollakaan kompromissihalukkuus ollut luontaista. Hierarkkisesti
päätökset tehtiin ylhäältä alaspäin. Alusta alkaen päätöksenteossa oli
kamppailua keskuksen ja periferian välillä. Keskuksen tasolla ei ymmärretty
alueellisen itsehallinnon ideaa.
Ensimmäinen kapina Karjalassa poiki jo vuonna 1921.
Alussa perusluonteinen kysymys oli kieli ja ylipäänsä
suomalaisten rooli. Gylling otti lähtökohdaksi sen, että Karjalan kirjavan
murretilanteen vuoksi alueen viralliseksi kieleksi on otettava suomen kieli.
Sen oli määrä yhdistää hajanaista karjalaisväestöä. Tämähän ei sopinut suurelle
osalle paikallisia päättäjiä.
Venäläisoppositio protestoi, kuin myös paikallinen karjalaisväestö.
Nyt jälkeenpäin, kun 20-lukua voidaan tarkastella
laajemmassa perspektiivissä, on yleisenä kehityksenä todettu, että Karjalan
talous elpyi Gyllingin ansiosta nopeasti 1930-luvun alkupuolelle asti (http://www.gov.karelia.ru/Info/people/statesmen_f.html).
Tarkastellaan kuitenkin lähemmin, milliasia eri vaiheita Gyllingin
pääministerikaudella oli.
20-luvun tarkastelua
Karjalassa Gylling alkoi rakentaa määrätietoisesti Karjalan
tasavallalle omaa kansallista identiteettiä. Hänellä oli alusta pitäen näkemys
Karjalan tulevaisuudesta osana pohjoismaita ja läntistä kulttuuria. Suomen ja
Neuvostoliiton raja oli hänen mielestään historiallinen vääryys. Hän uskoi
tuolloin maailmanvallankumouksen vyöryvän eteenpäin, sen myötä Karjalassa luotu
sosialismi laajenisi Skandinaviaan ja yhteiselon esteenä oleva raja poistuisi.
Ajatus tuosta unelmasta oli syntynyt jo aiemmin Tukholmassa.
Käytännössähän mitään maailmanvallankumousta ei ollut tuolloin näkyvissä, mutta
tällaisella esityksellä oli oma vaikutuksensa sisällissodassa tappion
kokeneiden Suomen punaisten toimintanäkymiin. Gylling puhui tulevasta
”Skandinavian sosialistisesta työväen liittovallasta”.
Näin Gylling teki pesäeroa venäläisyyteen. Markku
Kangaspuron sanoin voisi puhua ”henkisestä rajanvedosta” (s. 143).
Oli tietysti niitäkin, jotka näkivät asian toisinpäin: Karjala
oli siltana liittää Suomi Neuvostoliittoon. Suomalaisella sivistyksellä oli
kummassakin tapauksessa tärkeä rooli, koska se oli korkeammalle kehittynyt kuin
Karjalan korpikylien kulttuuri. Suomalaiset olivat siis eräänlaisia
suunnannäyttäjiä. Osa näki tulevaisuudenkuvana, että luotaisiin kielirajojen
mukaan ”Karjala-Suomen neuvostotasavalta”. Suomenruotsalaisen Gyllingin
unelmana oli, että sen kattaa koko Skandinavian.
Yhtenä karjalaisena vastavoimana Gyllingille oli työkansan
kommuunia perustamassa ollut Vasili Kudžijev , joka edusti bolševikkien
vasemmistosuuntauksen tuntoja. Hänen mielestään suomalaisten ei olisi pitänyt
puuttua Karjalan sisäisiin asioihin vaan keskittyä Suomen kautta edistämään
vallankumousta. Hän näki kansallisuusnäkökulman toissijaisena asiana.
Kudžijev vastusti suomalaistamista kahdella argumentilla:
Vienan Karjalan kapina syyt sekä Aunuksen ja Petroskoin karjalaisten
venäläistyminen. Kudžijevin mukaan kapinan syynä oli valkoisten agitaatio ja
heidän propagoimansa karjalainen nationalismi. Gylling näki, että
vienankarjalaiset eivät tunteneet olevansa isäntiä synnyinmaassaan, mihin syynä
oli kansallismielisyyden puute. Erityisesti Kudžijev näki vaivaa sen todisteluun,
että Aunuksen ja Petroskoin kihlakuntien talonpojat olivat jo niin
venäläistyneitä, että he itsekin mieluummin käyttivät venäjän kieltä. Olisi
väärin yrittää kääntää kehityksen pyöriä taaksepäin. (Kangaspuro, s. 127.)
Kun työkommuunissa käsiteltiin kielikysymystä, Gylling jäi
työryhmän äänestyksessä yksin. Sinällään se oli luonteva päätös, sillä
Gyllingin ehdotus olisi ollut mahdoton toteuttaa: kaikkien hallintoelimien
olisi ollut velvollisuus käsitellä asiat suullisesti myös karjalan kielellä.
Päätöstä rikkovat henkilöt olisi viety oikeuteen. Gyllingin kannan läpimeno
olisi merkinnyt sitä, että keskusvirastojen ja kihlakuntien johtaviin virkoihin
olisi voitu valita ainoastaan karjalan- ja suomenkielentaitoisia henkilöitä.
Kudžijevin esityksessä kaksikielisyys oli vain lisäansio, ei virantäytön
edellytys.
Kangaspuron mukaan Gyllingin ehdotuksen läpimeno olisi
johtanut virkamiestasolla suurpuhdistuksiin ja Kangaspuro arvelee, että tähän
Gylling ilmeisesti pyrkikin.
Vaikka Kudžijevin kannalla oli alemmalla tasolla enemmän
kannatusta, hän jäi kuitenkin keskushallinnon päätöksen vuoksi tappiolle.
Karjala velvoitettiin osoittamaan suomenkieliseen koulutyöhön kolmasosan
valistustyön budjetista. Lisäksi suomen ja venäjän tasavertainen asema
vahvistettiin: kaikissa virastoissa oli voitava hoitaa asiat sekä venäjäksi
että suomeksi. Gyllingin esittämän radikaalit vaatimukset virkamiesten
kielitaidosta eivät toki tulleet voimaan.
Kielikysymys suomen ja karjalan välillä ratkaistiin suomen
eduksi. Gylling katsoi, että karjalan murteiden moninaisuuden vuoksi suomen
kielen käyttö oli karjalaisia yhdistävä ratkaisu.
Kun Karjalasta tehtiin autonominen tasavalta vuonna 1923,
päätöstä tarkennettiin. Korjatussa versiossa ”karjalan-suomen ja venäjän kielet
ovat tasaveroisessa asemassa” Karjalan alueella. Neuvostoliiton mitassa päätös
oli joka tapauksessa poikkeuksellinen. Esimerkiksi Ukrainassa vasta vuonna 1927
ukrainan kieli julistettiin tasaveroiseksi venäjän ja muiden kielten kanssa.
Uusi muotoilu itse asiassa mahdollisti myös karjalan
kirjakielen kehittämisen. Se alkoikin ennen pitkää kiinnostaa yhä enemmän, mikä
ei tietystikään ollut Gyllingille mieleen.
Tappion kärsinyt Kudžijev pantiin syrjään ja siirrettiin
muihin tehtäviin Karjalan ulkopuolelle. Hän eli pitkän elämän (kuoli 1976).
Elämäntyönsä hän teki Leningradissa. Toki hänetkin välillä vangittiin
poliittisin perustein (vuonna 1948) mutta vapautettiin ja maine palautettiin.
Kivireen vetämistä työ oli mutta sitkeyttä ei puuttunut.
Vastahankaan oli moni joko suoraan tai hieman kierommin. Kielikysymys suomen
kielen aseman puolesta hiersi paikallisia karjalaisia. Pakkotoimiinkin
porkkanoiden lisäksi jouduttiin. Siinä ei ollut mitään ihmeellistä, minkä jo
yllä mainittu Kudžijevin esimerkki todistaa: ruohonjuuritason päätös oli
painettu alas ylhäältä tulleella mahtikäskyllä.
Edvard Gyllingin politiikan ideologisia lähtökohtia
Gyllingin ajattelussa marxilaisen perusnäkemyksen kansallisromanttisena
pilarina oli vakaumus ”suomenheimoisten” kansojen yhteydestä, jossa painopisteenä
olivat suomalaiset ja karjalaiset. Maailmanhistorian hän uskoi etenevän kohti
kommunismia ja tässä mielessä Venäjän vallankumous oli alkusysäys
kansainväliselle liikehdinnälle. Gyllingin tapa perustella Suomen ja Karjalan
yhteyttä ei onnistunut ilman nationalistisia käsitteitä. Raja oli
historiallinen vääryys. Jo Suomen ja Karjalan luonto ja maisema yhdistivät
suomalaisia ja karjalaisia. Ainoa este yhdistymiselle oli
yhteiskuntajärjestelmä. Vallankumouksen edetessä tuo este poistuisi.
Tämä oli syy sille, miksi Karjalassa pidettiin kiinni Suomen
kulttuurista ja kielestä ja miksi Karjalalle ruvettiin luomaan omaa, Venäjästä
poikkeavaa identiteettiä. Neuvostoliitossa tuolloin vallalla ollut ns.
juurruttamispolitiikka (korenizatsija)
loi mahdollisuuksia paikallisen kulttuurin vahvistamiselle. Se oli Gyllingin
mukaan jatke Suomessa 1800-luvulla harjoitetulle laajalle kansanvalistustyölle
ja yhteiskunnalliselle rakennustyölle. Kansallinen tietoisuus ja valtiollinen
itsehallinto olivat avainperiaatteita.
Tästä suomalaisesta nationalismista nousi ajoittain esiin
ajatuksia karjalaisten osittaisesta assimilaatiosta suomalaiseen kulttuuriin.
Oli mm. esityksiä karjalaisten nimien suomalaistamisesta (Markov – Markkanen,
Kononov – Kononen, Pjotr – Pekka, Mihail – Mikko). Tässä on huomattava, että
Karjala ei tosiasiassa ollut ollut yhtenäinen alue. Pohjois-Karjalassa eli
Vienan Karjalassa tämä olisi onnistunut, muttei etelässä.
Gylling katsoi ongelmia laajasti. Hän ei tarkoittanut
ainoastaan kielirajaa. Venäläisten laaja siirtolaisuus oli kaventanut karjalaa
puhuvien asuma-aluetta, lisäksi suuri osa karjalaisista oli venäläistynyt
(varsinkin nuoriso). Tämän vuoksi kielirajat eivät voineet määrätä Karjalan
aluetta. Oli otettava maantieteelliset seikat huomioon.
Vuonna 1927 nousi kansallisuuskysymys akuutiksi ongelmaksi.
Alue teollistui ja muuton myötä väestö venäläistyi. Hallituksella oli joka
tapauksessa kolme päätehtävää. Karjala haluttiin ”karjalaistaa”, että
karjalaiset tuntisivat olevansa kotonaan. Toinen tavoite oli hallintorakenteen
kehittäminen (työläisten ja talonpoikien valta). Kolmas tehtävä oli talouden
kehittäminen. Näistä jälkimmäisessä oli alkanut näkyä hyviä tuloksia.
Erityisesti sahateollisuus oli kasvanut nopeasti. Suurilta trusteilta valta oli
saatu paikallisiin käsiin. Se edisti talouden itsehallintoa. Myöhemmin
30-luvulle tultaessa taloutta pyrittiin piristämään Pohjois-Amerikasta ja
Suomesta tapahtuvan suomalaisväestön muuton avulla.
Gylling selvensi ajatteluaan Kommunisti-lehden artikkelissa (1/1928), jonka hän kirjoitti Suomen
kansalaissodan kymmenvuotispäivän johdosta vuonna 1928. Gylling hahmotteli,
miten valoisa tulevaisuus suomensukuisille heimoille olisi koittanut, jos ne
olisivat päässeet yhdistymään. (Kangaspuro s. 146.)
Hänen mielestään Suomella oli historiallinen tehtävä auttaa
vähemmän kehittyneiden heimoveljien taloudellista ja kulttuurillista nousua.
Karjalaisten ja inkeriläisten lisäksi niihin kuuluivat idempänä Venäjällä
asuvat Suomensukuiset heimot. Sosialistisen Suomen tehtävänä oli toimia
Suomen-heimoisten johtajana, nostajana ja tukijana.
Kirjoituksessa kävi ilmi, että vaikka hän ei olettanut
vallankumouksen tapahtuvat lähiaikoina, hän ei epäillyt sen toteutumista.
Gylling ymmärsi toteuttavansa Karjalassa sitä tehtävää, joka Suomessa jäi
kesken. Karjala kulki Suomen 1918 vallankumouksen viitoittamaa uraa. Se osoitti
suunnan, jota kohti ”suomensukuisten proletaarien yhteistyö” kehittyisi, kun
sosialismi voittaa Suomessa.
Artikkelin julkaisemattomassa osassa Gylling puhui myös
punaisesta suur-Suomesta. Se olisi syntynyt jos punaiset olisivat voittaneet
1918. Lehden päätoimittaja Yrjö Sirola poisti kuitenkin Gyllingin käyttämän
”punaisen suur-Suomen” muotoilun liian kansallishenkisenä. Tämä ei ollut
ensimmäinen kerta kun Gyllingiä moitittiin nationalismista.
Tämä ajatus oli vähintäänkin arka. Vielä vuonna 1920 nämä
ajatukset ymmärrettiin, mutta 20-luvun lopulla sosialismissa oli jo siirrytty
uuteen vaiheeseen. Valtiolliset rajat yhdistävää etnistä ja kulttuurista
yhteyttä ei pidetty enää suotavana. Se tulkittiin separatistiseksi
pyrkimykseksi. Kansallisten kulttuurien
piti edelleen kukoistaa, mutta sisältönsä niiden piti ammentaa omasta
maaperästä, sosialistisesta yhteiskunnasta, ei kapitalismista.
Moskovassa katsoen ongelma oli se, että valtakunnallisen
juurruttamispolitiikan mukaisesti Karjalan tasavaltaa rakennettiin suomen
kieleen ja suomalaisella maaperällä syntyneeseen ja kehittyvään kulttuuriin.
Karjalan suomalainen väestö oli liian pieni, jotta se voisi itse ylläpitää
elinvoimaista suomalaista kulttuuria. Sen elinehtona oli, että Karjalassa oli
yhteys myös Neuvostoliiton vihollismaan Suomen kulttuuriin.
Kun Neuvostoliitossa oli määritelty, että venäläisen
työväenluokan tehtävänä oli auttaa reunavaltioiden vähemmistökansoja saavuttamaan
korkeampi kehitysvaihe, niin Gyllingin politiikan kulttuurinen lähtökohta oli
aivan toinen. Gyllingille ja muille suomalaisille punaisille kehittyneintä
tasoa edusti suomalainen eikä venäläinen kulttuuri. Lisäksi heidän
näköpiirissään häämötti Karjalan yhdistäminen punaiseen suur-Suomeen ja sitä
kautta Skandinaviaan, ei suinkaan sulautuminen slaavilaisten kansojen mereen.
Gylling jatkoi itsepäisesti omalla linjallaan. Sen
suuntaviivat oli muotoiltu tapaamisessa Leninin kanssa. Hänellä oli vahva ymmärrys
siitä, että tämä Lenininkin hyväksymä linja oli vielä voimassa.
Näkemykset suomalais-ugrilaisten kansojen yhdistämisestä
alkoivat saada kritiikkiä. Olihan sillä ikävä analogia myös rajan takana
suomalaisten sotaintoilijoiden puheissa.
Vuonna 1931 Kansallisuuksien neuvostossa kansallismielinen ukrainalainen
Mykola Skrypnik oli kääntänyt Gyllingin kielipolitiikan suhteen kelkkansa. Hän
arvosteli Karjalan kielipolitiikkaa ja suomalaisten suuruudenhulluutta ja
kansalliskiihkoa (Kangaspuro, s. 262). Vielä kaksi vuotta aiemmin hän oli ollut
Gyllingin takana.
Erityisesti epäilytti myös Gyllingin ajatteluun liittyvä
vihjaus Venäjällä asuvien suomensukuisten kansojen liittäminen mukaan uuteen
valtionäkyyn. Haluttiin siis laajentua vielä Karjalasta idemmäksi.
Skrypnik itse oli toteuttanut Ukrainassa aktiivista
juurruttamispolitiikkaa. Hänkin tosin vuonna 1933 joutui venäläistämisaallon
ryskeessä ongelmiin ja päätyi ampumaan itsensä. Sama hyökyaalto ylsi samoihin
aikoihin Leningradin puoluejohtajan Sergei Kirovin johdolla myös Karjalaan. Gylling
sentään ”kitui” vielä pari vuotta omalla paikallaan Petroskoissa eikä
Moskovassakaan hän päässyt ihan heti hengestään.
Kielipolitiikka keskiössä
Suuri ongelma Gyllingin kielipolitiikalle oli karjalaisten
venäläistyminen, mihin syynä oli mm. kaupunkien ja tehdasyhteisöjen kasvu. Vuonna 1926 käytti 76 prosenttia lukutaitoisista
karjalaisista venäjää. 20-luvulla
karjalaisten lukutaito oli lisääntynyt 10:stä 37 prosenttiin ja venäjä oli
suosiossa juurruttamispolitiikasta huolimatta. Karjalankielisille annettiin
oikeus käyttää karjalaa, jos he eivät osanneet suomea. Tässä sekamelskassa
venäjän asema vain vahvistui.
Vielä vuonna 1924 ei ollut yhtään suomenkielistä koulua eikä
valistustyötä tehty suomeksi. Oli vanhoillisia alueita, joissa ei ymmärretty
venäjää mutta suhtauduttiin kuitenkin nuivasti suomenkielisiin kouluihin ja
valistustyöhön.
20-luvun puolivälistä lähtien Gylling ryhtyi toimeen.
Karjalan hallinto velvoitettiin ottamaan käyttöön karjalan ja suomen kielet.
Virastojen toimistohenkilökunta velvoitettiin opettelemaan suomen tai karjalan
kieli. Jos työntekijä ei oppinut kieltä määräajan kuluessa, hänet erotettiin.
Tämä päätös toi suomen- ja karjalankielisille ihmisille etuisuuksia,
toisaalta venäjänkieliset tunsivat asemansa uhatuksi. Suomalaiset saivat tästä
etua, koska he olivat muutenkin paremmin koulutettuja. Suomen kielestä tuli
etuisuuksia saavaan väestönosaan kuulumisen symboli. Karjalaiselle väestölle
alettiin tietoisesti rakentaa yhtenäistä suomen kielen ja kulttuurin varaan
rakentuvaa identiteettiä. Näin tehtiin eroa venäläisiin.
Karjalassa ja Ukrainassa oli voimassa samansisältöiset
päätökset kansalliskielen pakollisesta käyttöönottamisesta ja virkamiesten
kielenopiskelusta. Ukrainassa oli erotettu henkilöitä, koska he eivät osanneet
ukrainaa. Karjalassa mentiin samalle tielle. Karjalaisten asuttamien alueiden
kouluja alettiin muuttaa suomenkielisiksi ja myös venäläisiä vaadittiin
koulutettavaksi kaksikielisiksi. Tämä aiheutti vastustusta.
Eräällä paikkakunnalla venäjänkieliset opettajat saivat
syksyllä 1927 koko kylän boikotoimaan suomenkielistä koulua. Siellä opiskelivat
vain lastenkodin lapset. Eikä sille kukaan voinut mitään. Otteet alkoivat
koventua molemmin puolin. Hallitus ei kuitenkaan antanut tavoitteissaan myöten.
Koulujen suomalaistamisen myötä tapahtuneet venäjänkielisten
opettajien irtisanomiset nostivat osan opettajista ja karjalais-venäläisen
opposition avoimeen vastarintaan. Karjalan ammattiliitto tuli tueksi.
Hallitusta syytettiin työlakien rikkomisesta.
Punainen Karjala
–lehti puolusteli, että opettajien erottaminen oli välttämätöntä
karjalaistamisen toteuttamiseksi. Kritiikkiä ei siedetty. Oppositio ja
vastustus suomalaistajia kohtaan kasvoi. Osa hallituksen linjan näkyvistä
puolustajista siirtyi vastapuolen leiriin. Sittemmin kuitenkin painostus tuotti
tulosta ja erottamiset määrättiin käsiteltäviksi uudelleen. Hallitus jäi
tappiolle. Se näkyi myös muutamissa merkittävissä henkilönimityksissä. (Kangaspuro,
s. 218 - 220.)
Etniset riidat ja leimaamiset alkoivat 20-luvun lopussa
entisestään kärjistyä, ei pelkästään venäläisten ja suomalaisten vaan myös
karjalaisten ja suomalaisten välillä. Kun irtisanomisia tapahtui, niin
vähemmistökansallisuuksiin kuuluneiden ainoaksi puolustuskeinoksi jäi vedota
etniseen syntyperäänsä ja tasa-arvoon.
Tällainen asetelma pakotti jokaisen yksilön tiedostamaan
kansallisen identiteettinsä, joka kulminoitui kieleen. Siitä tuli
kansallisuutta määräävä tekijä ja Neuvostoliiton vallalla olevassa
juurruttamispolitiikassa ihmisen edut ja oikeudet olivat sidoksissa
kansallisuuteen.
Syytökset jatkuivat. Suomalaiset syyttivät venäläisiä ”šovinismista”,
karjalaistamisen vastustamisesta ja välinpitämättömästä suhtautumisesta
autonomiaan. Venäläiset puolestaan syyttivät suomalaisia Karjalan
johtopaikkojen kahmimisesta, karjalaisten syrjinnästä ja karjalaistamisen
varjolla tapahtuvasta kaiken kattavasta suomalaistamisesta.
Kritiikistä huolimatta Gylling ei ollut pehmentänyt
kantaansa, siitä osaltaan todisteena on Kommunisti-lehdessä vuonna 1928
ilmestynyt artikkeli. Ja Karjalassa suomalaistamisohjelma jatkui entiseen
tapaan, vaikka puolueen Leningradin aluekomitean valvonnan vuoksi toimissa piti
olla entistä tarkempi. Karjalan aluekomitea hyväksyi vuonna 1929 Karjalan
puoluejohtajan Kustaa Rovion suomalaistamisohjelman, jota siis virallisesti
kutsuttiin karjalaistamisohjelmaksi. Ohjelmaa perusteltiin sillä, että tuloksia
oli saavutettu aivan liian hitaasti.
Uuden ohjelman pohjalta muotoiltu linja vahvisti suomen
käyttöä. Suomesta oltiin tekemässä virallista hallintokieltä ja kansallista
väestöä yhdistävää kielistandardia. Sitä perusteltiin tsaarin aikaisen
venäläistämisen historialla. Siihen nähtiin oikeutus, koska ”tsaristinen
pakkovalta” oli venäläistämisen kautta pyrkinyt tukahduttamaan kansallisen
kulttuurin ja kielen. (Kangaspuro, s. 231 - 233.)
Tähän kehitykseen tuli jarruksi se, että samoihin aikoihin
karjalan kielen asemaa alettiin vahvistaa. Se ei Gyllingiä miellyttänyt. Aluksi
(vuonna 1930) tehtiin päätös luoda Tverin karjalaisille oma kirjakieli
professori Bubrihin johdolla (Kangaspuro, s. 250 - 251). Siitä sitten seurasi,
että myös Karjalan kielipolitiikkaa alettiin arvioida laajemmin. Keväällä 1931
Kansallisuuksien neuvosto ehdotti, että Neuvostoliiton karjalaisille luodaan
yhteinen karjalan kirjakieli (s. 252). Tämä sopii sinällään Neuvostoliiton
kansallisuuspolitiikan perusajatukseen, mutta Gyllingille itselleen sen on
täytynyt olla isku vyön alle. Hänen kutsumustyönsä
kuitenkin jatkui.
Puoluejohtaja Rovion ohjelma oli selvää kiintiöpolitiikkaa
ja kansallista segregaatiota. Kaikkiin oppilaitoksiin ajettiin
suomalais-karjalaisille kiintiöitä. Esimerkiksi tehdaskoulujen
oppisopimuskoulutuksessa se oli 50 - 60 prosenttia. Karjalan johto oli
kehityksen tyytyväinen, mutta ongelmia tuli siinä, kun ei ollut riittävästi
opettajia.
Karjalaisten koulujen suomalaistaminen oli aloitettu vuonna
1929 ja se saatiin päätökseen vuoteen 1933 mennessä. Eteläisessä Karjalassa
suomen ja karjalan kielten erot olivat sen verran suuria, että siellä
jouduttiin turvautumaan ”kielen yksinkertaistamisen” - mitä se sitten
käytännössä tarkoittikin (Kangaspuro, s. 238).
Vuonna 1932, kun hallituksessa tehtiin yhteenvetoa, ei
tulokseen oltu kokonaisuudessaan tyytyväisiä. Oltiin jääty
”kulttuuripolitiikan” asteelle. Itsehallinnollisesti vahvan kansallisen
tasavallan luominen ei ollut edistynyt. Asetettiin uusia tavoitteita
seuraaviksi kolmeksi vuodeksi. Edvard Gylling päätti ryhtyä henkilökohtaisesti
johtamaan tasavaltansa suomalaistamista. Kangaspuron sanoin ”hän laittoi kaiken
peliin”. Liekö itse arvellut, että käytiin viimeiseen taistoon? (s. 239 - 241.)
Pannaan sekin merkille, että virallisesti tuolloin elettiin
Neuvostoliiton juurruttamispolitiikan huippuvuosia, mutta politiikan
käännöksestä oli jo hyvin selkeitä merkkejä. Ukrainaan kohdistui rankkaa
nationalismin arvostelua mm. nälänhätä (holodomor) keppihevosena ja
turvallisuuspoliisi oli aloittanut myös Karjalassa puhdistusoperaatioita.
Epäluuloisuus vähemmistökansoja kohtaan alkoi näkyä yhä selvemmin. Karjalan
suomalainen johto ei kuitenkaan joko huomannut mitään ilmapiirin muutosta tai
ei ollut huomaavinaan. Seuraavana vuonna sitten Leningradin puoluejohtaja
Sergei Kirov puuttui Stalinin käskystä Karjalan tilanteeseen.
Jo tätä ennen oli ollut kovaa kädenvääntöä työmiesten värväämisestä
Pohjois-Amerikasta ja Suomesta Karjalaan. Sen onnistumisella olisi saatu
tasattua muuttoa tasavaltaan, mikä oli hyvin vahvasti venäläisvoittoista.
Turvallisuuspoliisi vastusti kuitenkin ulkomaalaisten värväystä siinä
laajuudessa kuin haluttiin. Stalinin myötävaikutuksella joitakin myönnytyksiä
saatiin. Lopulta vuonna 1934 tasavallassa asui vajaat 5 000
amerikansuomalaista. Heidät mukaan
lukien suomalaisia oli noin 20 000, mihin on laskettu myös Suomesta
tulleet loikkarit. Se oli 5 % Karjalan väkiluvusta. Käytännössä muutto lopahti
vuonna 1933.
30-luvun uusi murros
30-luvulla kansainvälinen poliittinen kehitys alkoi osaltaan
vaikuttaa siihen, että Neuvostoliiton keskushallinnossa raja-alueiden
kansallisuuksia vahvistavaa juurruttamispolitiikkaa alettiin pitää uhkana. Venäläistäminen oli alkanut yhdenmukaistaa
valtakunnan kulttuuria. Kielipolitiikassa venäjän asema alkoi vahvistua. Tätä
vastaan Gyllingin politiikka yritti taistella. Lisäksi Karjalassa kasvoi liike
oman kansalliskielen puolesta. Yhä laajemmin siirryttiin tukemaan karjalan
kielen kehittämistä.
Amerikansuomalaisten siirtolaisten tultua ristiriidat ja
segregaatio vain lisääntyivät. He olivat ns. parempia ihmisiä, jotka saivat nauttia
erilaisista etuisuuksista. Tietenkään paikallinen korpikansa ei siitä pitänyt.
Toisaalta Suomesta tulleet työläiset pitivät Amerikan suomalaisia jonkinlaisina
seikkailijoina. Vähättely oli pinnassa. Suomalaiset itse pitivät itseään muita
parempina, ahkerampina ja taitavampina. Karjalaiset ja venäläiset olivat heidän
silmissään laiskoja ja saamattomia. Nämä ovat nykypäiviltäkin niin kovin
tuttuja asenteita.
Kansa oli saatu toisiaan vastaan. Sitten 30-luvun
puolivälistä alkaen kaikki kulminoitui ja kärjistyi. Alkoi keskusvallan
ylhäältä kiintiöimä ihmismetsästys, jossa ei säälitty kavereitakaan. Toimittiin
määräysten nimiin, jotta olisi itse selvitty.
Gyllingistä kerrotaan hänen olleen kansanomainen mies, joka
piti paljon kontakteja, kierteli pitkin Karjalan kyliä aina Kainuun korkeudella
asti, keskusteli ihmisten kanssa, auttoi kaikkia mahdollisuuksiensa mukaan ja
antoi tarvittaessa jopa rahaa omasta pussistaan. Hänestä pidettiin,
kunnioitettiin, hän ajoi kansan parasta. Totta tämä varmaan onkin, mutta kansan
syvien rivien ajatuksia kuunnellessaan hän ei kuitenkaan osannut tehdä oikeita
päätelmiä eikä korjata omaa, Leninin joskus hyväksymää näkemystään.
Gyllingin oli välillä täytynyt turvautua isompien johtajien
tukeen oman esityksensä läpiviemiseksi. Hänen omat ehdotukset jäivät
paikallisella tasolla tappioon. Tämä ei kuitenkaan istunut hyvin Gyllingin
itsehallintoajatteluun ja demokratiaan. Gyllingillä oli oma unelmansa, työnäky,
ja sen myötä hän uskoi olevansa oikeassa ja asettui näkemyksineen muiden yläpuolelle
huomaamatta omia ylilyöntejään.
Gylling vietti vuonna 1931 näyttävästi 50-vuotispäiviään.
Lehdistö suitsutti johtajansa ylistystä. Samanaikaisesti oppositio jatkoi
kritiikkiään vallassa olevia suomalaisia kohtaan.
Selkäranka kuitenkin alkoi murtua, kun Karjalan kehityksessä
käynnistyi uusi vaihe. Sitä yhtäältä tuki koko Neuvostoliitossa käyttöön otettu
patriotismin ideologia, joka sai vahvan venäläisyyden leiman. Sitä tukemaan
nostettiin venäläistä mytologiaa ja Venäjän historiaa.
Leningradin puoluejohtaja Sergei Kirov aloitti vuonna 1933
oman hyökkäyksensä. Kritisoitiin sitä, että kansallisuuspolitiikalle oli
annettu liikaa valtaa. Tässä myötäiltiin täysin toimia, joihin Moskovan
valitsema uusi puoluejohtaja oli ryhtynyt Ukrainassa.
Kirov arvosteli erityisesti Karjalan puoluejohtajaa Kustaa
Roviota. Puoluejohtajan olisi neuvostosysteemissä olla varsinainen
päätöksentekijä ja vastuuhenkilö, mutta Karjalassa Rovio oli lähinnä Gyllingin
työpari. Enimmät syytteet kohdistuivat Rovion toimiin metsätöiden toteutuksessa.
Näitä Karjalan metsätöitä voi verrata Ukrainan
viljantuotantoon ja syntyneeseen nälänhätään. Ukrainahan sai kritiikkiä siitä, että
se ei ollut täyttänyt viljan hankintakiintiöitä virheellisen kansallisuuspolitiikan
ja kulakkien vastarinnan vuoksi. Karjalaa taas syytettiin siitä, että se ei ollut
täyttänyt Moskovan määräämiä metsätyötavoitteita. Syykin oli jo etukäteen
päätetty – virheet kansallisuuspolitiikassa ja kulakkien toiminta.
Roviota syytettiin siitä, että Karjalassa ei ollut ryhdytty
riittävän tarmokkaisiin toimenpiteisiin talonpoikien värväämiseksi metsätöihin.
Lisäksi kolhooseihin ja neuvostokoneiston sisälle oli tunkeutunut metsätalouden
kehittämistä hidastavia ”vieraita ja avoimesti vastavallankumouksellisia
elementtejä” (Kangaspuro, s. 269). Käytännössä talonpoikia yritettiin motivoida
työvoimapulasta kärsiviin metsätöihin, mutta he eivät asiasta innostuneet.
Edvard Gylling sai kovaa arvostelua, koska hän oli ajanut
päätöksen, jonka mukaan kahta kieltä osaava henkilö saa 25 prosentin
palkankorotuksen. Gylling yritti tämänkaltaisilla porkkanoilla ajaa omaa ideaansa
eteenpäin. Valtataistelussa mentiin yhä avoimemmin henkilökohtaisuuksiin.
Raju kritiikin isku kohdistui tammikuussa 1934 järjestettyyn
Suomen luokkasodan 16. vuosipäivän juhlaan. ”Petroskoin juhlan jälkeen syntyi
rähinää ja touhua, joka on saanut vakavan luonteen”, raportoitiin SKP:n
johdolle. Juhlan pääsylippu oli painettu siniselle paperille ja siitä oli
unohtunut pois teksti ”Kaikkien maiden proletaarit liittykää yhteen”. Väri oli
lahtarin väri ja tunnuksen pois jääminen oli raskas virhe. (Kangaspuro, s.
297.)
Tuollainen ”virhe” tuntuu käsittämättömältä. Olisi luullut,
että muotoseikoissa ollaan tarkkoja. Olisikohan tässä toimittu tietoisesti
provosoiden?
Joulukuussa 1934 Kirov murhattiin, uudeksi Leningradin
puoluejohtajaksi tuli Andrei Zhdanov. Hän totesi huhtikuussa, että Karjalan
johto oli ”mätä”. Se oli syrjäytettävä. (Kangaspuro, s. 316.)
Helmikuussa 1935 Petroskoissa juhlittiin Kalevalan
ilmestymisen 100-vuotisjuhlaa. Juhlapuhujana oli – Raukallion mukaan Kuusisen määräämänä – Yrjö
Sirola, jonka asiat olivat huonolla tolalla.
Hän oli henkisesti romahtamassa ja eli kroonisessa rahapulassa.
Gyllingin auttamishalu oli suorastaan hellyyttävää. Hän järjesti Sirolalle
työpaikan tutkimusinstituutissa ja auttoi häntä pääsemään lepokotiin Petroskoin
lähelle. (Rautkallio 133 – 135.)
Juhla oli hyvin näyttävä. Siitä tehtiin ideologinen ase
kamppailussa venäläisoppositiota vastaan. Gylling ja Sirola vertasivat Karjalan
sosialistista työtä Sammon taontaan. Tätä samaa vertaustahan käytti sittemmin
Otto Wille Kuusinen mm. luodessaan 50-luvulla uuden venäjänkielisen painoksen
Kalevalasta.
Juhlan jälkeen aatesota kiihtyi Suomen kommunistien kesken
sekä myös suomalaisten ja venäläisten välillä. Osuvasti Rautkallion
käsitellessä tapahtumaa hän on laittanut otsikoksi ”Juhlat ennen kuolemaa” (s.
132).
Karjalan ilmapiiri muuttui vihamieliseksi ja pelottavaksi
suomalaisia kohtaan. Ryhdyttiin
puhdistuksiin. Vangittuja syytettiin mm.
vakoilusta ja puolueen vastaisesta nationalismista.
Latvialainen Petr Irklis alkoi Zhdanovin valitsemana hoitaa
Karjalan asioita. Muutosta alkoi tapahtua. Kritiikkiä ja provokatiivisia
kirjoituksia ilmestyi lehdistössä, mutta Rovio ja Gylling olivat yhä vielä
asemissaan. Rovio erotettiin ensin, hänen
tilalleen nousi Irklis. Tämä sai jatkaa tehtävässään kaksi vuotta, kunnes
teloitettiin.
Gylling ei saanut olla kauaa rauhassa. Yöllä 18.10 NKVD
järjesti provokaation, joka sai hänet raivoihinsa. Amerikansuomalaisten
perustama Hiilisuon neuvostotila oli Gyllingin erityisen huomion kohteena. NKVD
vangitsi tila karjakon Tyyne Metsän, koska hänen väitettiin myrkyttäneen tämän
mallitilan 82 lehmää arsenikilla. Karjakko oli itse SKP:n jäsen. Tieto oli kova isku, sillä Gylling oli
seurannut tiiviisti tilan asioita. Se oli hänen ylpeyden aiheensa. Tällä teolla
Gylling tajusi, että sen tarkoitus oli käydä henkilökohtaisesti hänen
kimppuunsa. Gylling ei halunnut luovuttaa. Hän olisi halunnut matkustaa heti
Moskovaan selvittämään asiaa. Häntä pyydettiin viivyttämään lähtöä eikä hän
pääministerinä sitä matkaa enää ehtinyt tehdäkään. (Rautkallio, s. 157,
Kangaspuro s. 325 - 326.)
Jos kronologisesti jatketaan, niin tässä vaiheessa voi palata
tämän jutun alkutilanteeseen: epävarmaan elämään syrjäytettynä Moskovassa,
jolloin vanha koulukaveri Otto Ville Kuusinenkin yritti vältellä tapaamista,
sitten vangitsemiseen ja teloitukseen. Minä jatkan kuitenkin toiseen suuntaan,
Edvardin elämän lapsuusvuosiin.
LAPSUUS JA NUORUUS
Gylling syntyi Kuopiossa. Hän sai kasteessa nimen Edvard
Otto Wilhelm. Kahdeksan perheen lasta varttuu aikuisikään: neljä tytärtä ja
neljä poikaa. Isä joutui vaihtamaan työn takia usein kotipaikkaa, näin ollen
Edvardkin kävi oppikoulunsa ja tuli myös ylioppilaaksi Jyväskylän lyseossa.
Perheessä kotikieli oli ruotsi, mutta tuon ajan suomalaistamishuumassa Edvard
valitsi suomenkielisen koulun, tai ehkä hänet sinne laitettiin.
Tarinaa syntyisi myös Edvardin luokkatovereista, mutta nyt
mainitsen vain yhden, Otto Wille Kuusisen. Nimen kauttakin poikien kesken
syntyi yhteys.
Edvardin isä sai aivohalvauksen ja kuoli juuri, kun perhe
oli muuttamassa sukukartanoon Kalmaalle Ikaalisiin. Edvardilla oli vielä
oppikoulua yksi vuosi jäljellä ja hän jäi Jyväskylään. Hän valmistui
ylioppilaaksi vuonna 1900 ollen parhaan kaverinsa Otto Willen kanssa luokkansa
priimuksia.
Edvardia ja Otto Willeä
- kuin myös V. A. Koskenniemeä - yhdistää lapsuudessa (ja
varhaisnuoruudessa) yksi seikka. He kaikki menettivät isänsä hyvin varhain, Veikko
Antero Forsnäs oli vasta kolmevuotias, räätälin poika Otto Wille yhdentoista.
Edvardilla ja Otto Willellä ei ollut mitään ongelmia päästä
opiskelemaan Helsingin yliopistoon, joka tuolloin oli nimeltään Keisarillinen
Aleksanterin yliopisto. Edvard päätyi opiskelemaan humanistiseen tiedekuntaan
mm. historiaa, kansantaloustiedettä ja tilastotiedettä. Hänestä ei tullut
juristia, niin kuin isoveli Axelista tai niin monesta puoluetoverista. Myös
luokkatoveri Otto Ville lähti humanistiselle alalle, mutta hän olikin ”Eettiin”
verrattuna enemmän kulttuuri-ihminen. Viimeisenä kouluvuonna hän Runebergin
päivänä säväytti isänmaallisuutta huokuvalla ylistyslaulullaan päivän
sankarille, ”uudesti syntyneelle Väinämöiselle”. Runosuoni hänessä sykki, eli
mukana kiihkeissä tunteissa. Sen hedelmistä saivat myöhemmin hänen lukemattomat
naisystävänsä nauttia. Myös musiikkia hän harrasti, myöhemmin sävellyksiäkin
syntyi ainakin myöhemmin.
Miksi vedän tähän Koskenniemeä mukaan? Heissä oli paljon
samaa. Veikko Antero oli Edvardin lailla ruotsinkielisestä perheestä,
suomalaisuusaate vei heidät mukanaan. Koskenniemen elämä vei poliittiselle
vastapuolelle: ryssävihaan ja Saksa-sympatioihin. He molemmat opiskelivat Helsingissä
samaan aikaan ja olivat mukana suomalaisuusliikkeessä kiihkeinä mullistusten
aikana, jolloin omaa poliittista kantaa ei voinut piilottaa. On jopa sellainenkin
havainto, että vielä 2006 he ja vielä Otto Wille kolmantena olisivat
osallistuneet Helsingissä vappuna samaan kulkueeseen ja marssineet samojen
punalippujen takana. Näin ainakin kirjoittaa Hella Wuolijoki muistelmissaan
(Martti Häikiön Koskenniemi-elämäkerran mukaan). Tosin Koskenniemi oli jo
edellisenä vuonna päätynyt tekemään pesäeroa sosialisteihin, joten tuota tietoa
sopii epäillä.
Yhtä kaikki molempien elämään liittyy kiinteästi Saksa, ja
sekin kiinnostus vei miehiä eri suuntiin. Koskenniemi innostui saksalaisesta
kulttuurista ja Edvard Gylling kävi Saksassa opiskelemassa, kun onnistui saaman
stipendin. Niillä kuukausilla oli epäilemättä merkitystä hänen
maailmankatsomukselleen.
Kalmaan kartano Ikaalisissa |
Edvard sai ”torppariherätyksen”. Sitä ryyditti Otto Wille
kertoessaan omaa torpparitarinaansa ja filosofoidessaan maareformista. Siihen
hän sai vahvistusta Kalmaan kesäpaikalla. Pihasta oli lyhyt matka renkitupaan,
jossa tuore ylioppilas pääsi kuuntelemaan päiväläisten ja palkollisten
tarinoita. Yliopistossa hän hakeutui professori Hannes Gebhardin luennoille,
jossa äänensävy oli aivan toinen kuin koulun penkillä. Gebhard oli
tulisieluinen humanisti, joka katsoi, että maareformi on Suomessa välttämätön.
Luennolla oli läsnä myös opiskelutoveri Martti Kovero.
Molemmat olivat yhtä lumoutuneita. ”Torppariherätyksestä” lähti liikkeelle tartunta,
joka vei Edvardin mukaan sosialistiseen liikkeeseen.
Edvard opiskeli Berliinissä kevättalvella 2004. Hän oli jo
edellisenä vuonna valmistunut filosofian kandidaatiksi ja halusi jatkaa
opintojaan. Siellä hänen silmänsä aivan kuin avautuivat maailmaan. Hän saattoi
myös perehtyä lähemmin Karl Marxiin, johon hän oli saanut kipinän Gebhardilta. Hän
oli jo mennyt kihloihin Nanninsa kanssa ja oli silmittömästi rakastunut,
ainakin jos Anna-Lisa Sahlströmin vuodatuksia on uskominen. Saksassa opiskellessaan
Edvard kirjoitti hänelle kirjeitä useamman viikossa. Rakkaus oli syttynyt ja
siitä hän halusi pitää kiinni. Nanni oli vielä nuori koulutyttö ja ihmeissään
kaikesta siitä, mitä poikaystävä Euroopan sydämestä kirjoitti. ”Sulhasmies
kaipaa, ikävöi, muistaa ja unelmoi”, kirjoittaa Sahlström, joka on tutustunut
Valtionarkistossa talletettuina oleviin kirjeisiin. Edvardin kirjeet ovat
tallella, Nannin kirjeiden sisältöä voi vain arvailla.
Häät pidettiin kesällä 2006. Häämatka suuntautui Tukholmaan,
jossa Edvard valmisteli väitöskirjaansa torpparilaitoksen historiasta Ruotsin
vallan aikana. Työ eteni vauhdikkaasti ja varmaankin Nanni sai kuluttaa
aikaansa paljon yksikseen. Väitöskirja valmistui aikanaan, vuonna 1909 hänestä
tuli Filosofian tohtori.
Vuonna 1905 hän oli mm. Kuusisen, Yrjö Sirolan ja Koveronkin
kanssa perustamassa Sosialistista
aikakauslehteä. Sen päätoimittajana hän toimi pari vuotta.
Kansanedustajaksi hänet valittiin ensi kerran jo 1908.
Akateemisellekin uralle avautui nuorella perheenisällä mahdollisuus,
kun hän sai työtä dosenttina Helsingin yliopistosta. Hän valitsi kuitenkin
aatteen.
Mainitsin yllä Martti Koveron, joka Edvardin lailla oli
huumaantunut Gebhardin luennoista. Hän oli Edvardin ja Otto Willen luokkatoveri
- kuin myös Sulo Wuolijoki, Hellan puoliso. Hänestäkin kehittyi
luokkatovereittensa lailla sosialisti. Hän valmistui tohtoriksi vuotta
myöhemmin kuin Edvard ja väitöskirja käsitteli niin ikään torpparikysymystä. Hän toimi sittemmin Tilastokeskuksen
edeltäjän Tilastollisen päätoimiston ylijohtajana vuosina 1919 – 1952. Hän oli ensimmäisiä valtion viraston johtoon
yltäneitä sosialidemokraatteja. Se tie olisi ollut Edvard Gyllingillekin
mahdollinen. Olisi tullut porvarillinen ammatti ja ura. Vaimo ja lapset
olisivat saaneet turvallisemman kasvuympäristön. Toisin kuitenkin kävi.
Politiikka alkoi viedä miestä eikä elämä ollut enää samalla
lailla hallittavissa. Karjalan vuosien loppuvaiheessa ei voinut enää antaa
periksi. Alan ymmärtää, että ei siinä ollut miehellä muuta tietä kuin taistella
loppuun.
LOPUKSI: lähteistä ja näkökulmista
Olen tätä juttuani varten lukenut paljon. Tässä ovat
tärkeimmät teokset ja artikkelit. Kaikista näistä ei ole tekstissä
lähdeviitettä. Oma vaikutuksensa niillä on kuitenkin ollut.
Anna-Lisa Sahlström: Viimeinen
ruhtinas. Kertomus Edvard Gyllingistä. Suom. Liisa Ryömä. Teos, 2009.
Kangaspuro, Markku: Neuvosto-Karjalan
taistelu itsehallinnosta. Nationalismi ja suomalaiset punaiset Neuvostoliiton
vallankäytössä 1920 – 1939. SKS, 2000.
Rautkallio, Hannu: Suuri
viha. Stalinin suomalaiset uhrit 1930-luvulla. WSOY, 1995.
Vierros, Tuure: Kalman
poika. Edvard Gyllingin viimeiset päivät ja yöt neuvostovallan vankina Moskovassa
kesällä 1938. Romaani. Edico Oy, 2006.
Uitto, Antero: Suomensyöjä Otto Wille Kuusinen.
Paasilinna, 2013.
Uola, Mikko: Edvard
Gylling. Kansallisbiografia-verkkojulkaisu. Studia Biographica 4. Helsinki,
Suomalaisen kirjallisuuden seura.
”Kallis toveri
Stalin!” Komintern ja Suomi. Toimittaneet Natalia Lebedeva, Kimmo Rentola
ja Tauno Saarela.Edita, 2002.
Kangaspuron perusteellinen 20- ja 30-luvun Neuvostoliittoa
laajasti valaiseva väitöskirja on lähteistäni ehdottomasti tärkein. Siinä Gylling
on vain yksi henkilö muiden joukossa. Yllättävän monipuolinen kuva miehestä kuitenkin
paljastuu, vaikka pitäydytään vain tapahtumissa eikä mennä persoonaan.
Sahlströmin elämäkerta luo Gyllingistä mielestäni verrattain
romantisoivan kuvan. Hänellä tuntui olevan sydän paikallaan. Sellaisena minäkin
hänet mielelläni näen. Tosin rinnalla täytyy olla enemmän faktoihin ja
lähdekritiikkiin pohjautuva Kangaspuron väitöskirja. Jos pelkästään Sahlströmin
teokseen pitäytyy, kuva jää yksipuoliseksi.
Jouni Krekola vähättelee Helsingin sanomien
kirja-arvioinnissaan (http://www.hs.fi/arviot/kirja/a1353066293275)
Sahlströmin kirjaa. Hän ei pidä sitä todellisena elämäkertana, vaan pelkästään
”sarjana eläytyviä tuokiokuvia henkilön taipaleelta”. Sitä se varmaan onkin,
mutta siinä onkin pyritty etsimään tämänkaltaiselle kirjalle uutta muotoa.
Siinä valotetaan enemmän perheen arkeen liittyviä tuntoja, mennään
mielenliikkeisiin mukaan empatiaakaan unohtamatta. Siinä on pyritty kertomaan
muustakin kuin kokouksista ja poliittisista väittelyistä. Siksi arvostan
Sahlströmin lähestymistapaa. Jos kaipaa poliittista ja aatteellista analyysia,
niin tarvitaan muita lähteitä.
Krekola on poiminut Sahlströmin kirjasta Gyllingin
vastahakoisuuden aseellista toimintaa kohtaan vuonna 1918 ja vastuuntunnon. Hän
panee merkille myös ”Eettin” kansanomaisuuden. Itse muistan hämärästi lukeneeni
joskus 80-luvulla karjalaisesta sanomalehdestä venäjänkielisen artikkelin,
jossa korostettiin hänen taitoaan hakeutua kansan pariin.
Kritiikkinä Krekola esittää sen, että Sahlströmin tarinointi
vahvistaa eräänlaista Gylling-myyttiä. Gylling on suurmies, jonka kuvauksessa
löytyy ”messiaanisia sävyjä”. Gyllingiä ei esitetä kommunistina vaan
kansanjohtajana. Krekolan mielestä Sahlströmillä on sympatioita punaisia
kohtaan.
Krekola kaipaisi tasapainoista ja kriittistä elämäkertaa
Edvard Gyllingistä. Siinä olen samaa mieltä,
että analyysia tarvitaan. Hänen poliittisesta toiminnastaan ja
vaikutusvallastaan olisi hyvä saada lisävalaisua. Sen sijaan en kyllä hyväksy
Sahlströmin työn vähättelyä sen ”punaisuuden” vuoksi. En tiedä tekijän
poliittista kantaa eikä se ole tärkeääkään. Teoksessa on pyritty avaamaan myyttiseksikin
jääneen Karjalan pääministerin persoonaa ja tällaisella lähestymistavalla uskon
kirjan saaneen ja saavan edelleen paljon sellaisiakin lukijoita, jotka eivät
muuten poliittisiin elämäkertoihin tarttuisi.
Jos joku luulee, että Sahlströmin teos on
sosialismimyönteinen, niin Hannu Rautkallion teos on kaikkea muuta. Sen
perusasenne on juuri kommunismin vastaisuus. Tällainen asenteellisuus on häiriöksi
kirjan mahdollisille ansioille.
Hannu Rautkallion Suuri
viha on julkaistu jo 1995. Voisi kai hieman kärjistäen todeta, että siinä Edvard
Gylling on kuvattu jonkinlaiseksi pahikseksi tai lepsuksi
myötäilijäksi, jonka Lenin
”määrää” Karjalan johtajaksi. Rivien välistä ja välillä suoran riveistäkin käy
ilmi, että epäpätevä Gylling lähinnä nautiskelee etuisuuksia neuvostojohtajien
kylpylöissä ja datšoilla Krimillä. Rautkallio antaa palaa, myös mustamaalaten
henkilöä, jos näkee siihen tarvetta. Hän ei noteeraa Gyllingin mahdollisia ansioita mm. talouden
alalla. Kaikki tunnutaan tehtävän päin seiniä. Gyllingistä saa kuvan, että hän on toisten vietävissä ja kykenemätön
vaikeisiin päätöksiin. Kovin syvällisiä perusteluja kirjoittaja ei laittele. Ja
Kuusisen rooli on mikä milloinkin. Joskus hän tuntuu ohjaavan koko suomalaista
joukkoa, joskus hän on täysin ulkona kaikesta. Välillä vihjaillaan hänen
pelehtineen ahkerasti huorien seurassa. Tällä asenteellaan hän kai haluaa antaa
kirjaan väriä, mistään analyysistä ei ole kyse. Hän antaa sanan viedä, kun on päässyt
arkistojen äärelle tutustumaan tarkemmin tapahtumien kulkua.
Vaikka välillä tuntuu, että Rautkallion kirjassa vain
retostellaan suomalaisten kommunistien touhuilla, niin kuitenkin kyseessä tutkijan
kirjoittama opus, josta avautuu huomattavan paljon yksityiskohtaista ja
mielenkiintoista tietoa, mm. 30-luvulta. Kangaspuron teoksen sisältö on kuitenkin
punnitumpaa ja opinnäytetyön ollessa kyseessä lähteetkin ovat viitteineen
perusteelliset.
Rautkallio on kirjoittanut mielenkiintoisen yksityiskohdan
Gyllingistä. Ajallisesti viitataan joko vuoden 1933 tai vuoden 1934 loppuun. Kappale jää hieman epämääräiseksi.
Punaisen
Karjalan julkisivun takana pelokkaat miehet kävivät eloonjäämiskamppailuaan. Gylling
oli laihtunut muutamassa kuukaudessa kymmenen kiloa mutta ei sentään
kärsinyt vainoharhoista Sirolan tavoin. Fanny Gylling kirjoitti äidilleen
verhoillusti: ”Meillä on ollut oikein kaunis kesä, mutta se loppui varhain”. (s.
129.)
Kappale on tekstinä sekava. Minä kiinnitin huomiota lähinnä
tuohon laihtumiseen ja ihmettelin, mistä lähteestä tekijä on sellaisen tiedon
onkinut. Ymmärrän
kyllä, että Gylling eli rankkoja aikoja, mikä on saattanut vaikuttaa ulkoiseen
olemukseen. näkynyt laihtumisena tai vaikka pelokkuutena. Sen sijaan
viittaaminen Sirolan vainoharhaisuuteen on tässä yhteydessä outoa, koska
Sirolan sairastumisesta puhutaan vasta myöhemmin. Tekstiin tuodaan tällaisilla heitoilla eloa, mutta aivan turhaan tutkija siinä henkilöihinsä leimaa lyö. Myös viittaus Fannyn kirjeeseen on oudossa
yhteydessä.
Tuure Vierroksen romaanin löysin sattumalta. Hienoa, että
Vierros on uskaltautunut tällaiseen aiheeseen. Romaanin asetelma on
herkullinen. Viralta syösty pääministeri siinä odottaa vankisellissään
seuraavaa kuulustelua ja tuomiotaan, palaa välillä ajassa taaksepäin pohtien
menneisyyden toimiaan. Kovin paljoa hän ei saa sankaristaan irti. Parhaimpana
kohtauksena minä pidän vanhan koulukaverinsa Otto Wille Kuusisen tapaamista.
Hänen luoksensa Gylling hakeutuu kuultuaan tyttäreltään, että vävypoika
toimittaja Toivo Rantala on vangittu. Sen syihin tapaamisessa ei tule selvennystä,
mutta muuten se kyllä avaa miesten suhteisiin liittyviä solmukohtia.
Valitettavasti romaani ei kanna ihan loppuun saakka. Vierros olikin enemmän
innostunut harrastelija kuin ammattikirjailija. Arvostan kirjaa siitä
huolimatta ja ehkä myös siksi. Se on vilpitön yritys tuoda eloa Gyllingin
salaperäiseen hahmoon.
(Päivitys 29.12.2015: painovirhe korjattu)
mielenkiintoinen näkemys Gyllingistä. Vastaa omaani.Tunsin aikoinaan Edvardin sisarukset Evan ja Margitin 1970 luvulla.
VastaaPoistakonsant@saunalahti.fi
Kiitos paljon viestistä! Se ilahdutti. Edvard Gyllingiin liittyen jäi luonnollisesti monia asioita auki. Kun loppukesästä hänen elämänvaiheita tarkemmin selvittelin, yritin saada tietoja myös veljistä ja sisarista. Kovin vähäisiksi ne tiedot jäi. Margit oli äitinsä tukena Leningradissa Edvardin jalan amputoinnin yhteydessä. Muista vastaan tuli oikeastaan vain yksi velipoika, jota eräässä vaiheessa Edvard kävi tapaamassa. Lopulta tyydyin niihin lähteisiin mihin pääsin helpoimmin käsiksi. Mielikuvaksi jäi, että suku suhtautui melko nuivasti Edvardin aatteeseen.
PoistaEnemmän kuin sisaret minua kiinnosti Edvardin lasten kohtalo ja heidän selviytymiskamppailunsa. Ja mm. tytär Maijan ja vävypoika Toivo Rantalan suhde jäi Rantalan pidättämisen jälkeen auki. En vieläkään tiedä, miten Rantalalle lopulta kävi.
Eräiden Neuvosto-Karjalassa vaikuttaneiden henkilöiden toiminta ja elämänvaiheet kiinnostavat yhä. En toki ole historiantutkija. On vain jonkinlaatuinen tarve saada kosketus kovia kokeneiden ihmisten sisimpiin tuntoihin.
" Kirje on päivätty 16.6. eli samana päivänä kun Mannerheim johti Helsingissä valkoisten voitonparaatia." Eiköhän tuo voitonparaati sentään ollut 16. toukokuuta eikä 16. kesäkuuta 1918?
VastaaPoistaPertti
Hupsista, lipsahdus. Kiitän kommentista. Korjaan sen pikimmiten. Näitä sattuu, vaikka kuinka yrittäis skarpata.
PoistaTeen sukututkimusta äitini suvusta ja Fanny Achrén kuuluu tähän sukuun. Olen eri lähteistä löytänyt Gyllingin lasten puolisoiden nimet. Osaatko kertoa tarkemmin puolisoiden syntymäaikoja tai kuolinaikoja. Entä tiedätkö Gyllingin lasten kuolinaikoja tarkemmin kuin pelkät vuosiluvut. Toivo Rantalasta löysin yhden valokuvan ja Gyllingin lapsista löysin myös yhden valokuvan ja Valtter näyttää ihan isänsä näköiseltä
VastaaPoistaTervehdys!
PoistaValitettavasti olen ollut pelkästään kirjojen ja googlaamisen varassa. Tietoja sukulaisista olen löytänyt lähinnä geni.comin sivuilta. Nyt kun rupesin vastaamaan tähän viestiin, niin pistin kokeeksi uusia hakuja. Tuli vastaan tällainen pdf-tiedosto: http://imena.karelia.ru/files/500.pdf. Tämä on minulle aivan uusi materiaali ja näyttää todella kiinnostavalta. Aion itse siihen ehdottomasti tutustua.
Kiitos osoitteesta. Huonoa tässä on, että en hallitse venäjän kieltä. Kääntäjän avulla on myös huono kääntää. Maijan puolisoksi olen löytänyt Toivo Rantalan ja heillä on ollut ainakin yksi lapsi Martti Rantala v 1927 syntynyt. Fannyn puoliso on ollut Aron Fleitlich, enempää en heistä ole löytänyt tietoja ja Valtterin puolisona on mainittu Paraskova Timosuk ja enempää en myöskään heistä ole tietoja löytänyt. Nämä tiedot olen löytänyt kirjasta Viimeinen ruhtinas ja se on nähdäkseni viimeisin kirja, joka on Gyllingin elämästä kirjoitettu.
VastaaPoistaVenäjää taitamattomalle aineiston läpikäyminen on haastavaa. Siitähän on kyllä osa käännetty suomen kielestä, esimerkiksi Erkki Kauppilan juttu, joka on julkaistu Kansan Uutisissa 2. tammikuuta 1965. Palaan asiaan, kunhan ensin ehdin tutustua tuohon materiaaliin kokonaisuudessaan, ehkä melko pian. Kyllä siellä on ainakin valokuvia jälkikasvusta. Ja onhan olemassa myös tämä ruotsinkielinen materiaali, josta voi jonkinlaista vinkkiä löytyä: http://www.marxistarkiv.se/skribenter/wentus/gylling.pdf.
PoistaLaitan tähän kuvatekstien suomennokset. Hieman kiireessä sen kirjoitin, mikä saattaa näkyä.
PoistaSivu 46:
Jaakko Rugojev, Valter Gylling ja Eduard V. Gylling vuonna 1978 (V. viittaa isän nimeen, siis Valteriin)
Eduard Freitlih, Fanny Helena, Galina ja Valter Gylling, vuonna 1978
Sivu 47 ja 48: Edvardin itse käsin kirjoittama omaelämäkerta.
Sivu 49: Fannyn ja Edvardin lapset.
Sivu 50: Fannyn ja Edvardin lapsenlapset.
Martti Rantala, Maijan poika, synt. 1928
Valterin lapset: Eduard Gylling, syntynyt 1937; Galina Gylling, syntynyt 1939.
Sivu 51: Fanny Helenan lapset.
Eduard A. Fleitlih, s. 1938.
Tatjana A. Kondratjeva, s. 1940.
…………….
Sivu 52: Maijan lapsenlapset.
Svetlana M. Rantala, s. 1955.
Eduard M. Rantala, s.1959.
Sivu 53: Valterin lapsenlapset.
Eduardin poika Mihail Gylling, s. 1962.
Eduardin poika Aleksandr, s. 1967.
Galinan poika Oleg Gylling, s. 1971.
Sivu 54: Fanny Helenan lapsenlapset.
Jelena A. Jemeljanovitš, synt. 1962 (Tatjana Kondratjevan tytär)
Sergei Kondratjev, s. 1964 (Tatjana Kondratjevan poika)
Eduard Kondratjev, s. 1967 (Tatjana Kondratjevan poika)
Aleksei Fleitlih, s. 1962 (Eduard Fleitlihin poika)
Sivu 55:
Maijan jälkeläisiä
Anton Jeroštšev (s. 1976), Svetlana Rantalan poika
Dmitri Rantala (s. 1990), Eduard Rantalan poika.
Sivu 56: Fanny Helenan jälkeläisiä.
Olga N. Tuominen, synt. 1983 (Jelena Jemeljanovitšin tytär)
Dmitri S. Kondratjev, s. 1987 (Sergei Kondratjevin poika)
Eduard E. Kondratjev, s. 1989 (Eduard Kondratjevin poika)
Konstantin S. Kondratjev, s. 1990 (Sergei Kondratjevin poika)
Sivu 57: Valter Gyllingin jälkeläisiä
Gintare Gylling, s. 1992 (Aleksandr E. Gyllingin tytär)
Edvard A. Gylling, s. 2002 (Aleksandr Gyllingin poika)
Sivu 58, Valter Gyllingin muita jälkeläisiä
Kristoffer M. Gylling, s. 1994 (Mihail Gyllingin poika)
Ludvig M. Gylling, s. 1996 (Mihail Gyllingin poika)
Andrei O. Gylling, s. 2000 (Oleg Gyllingin poika)
Sivu 59: Maijan jälkikasvua.
Anastasija A. Jeroštševa, s. 2010 (Anton Jeroštševin tytär)
Maija A. Jeroštševa, s. 2003 (Anton Jeroštševin tytär)
Sivu 60: Fanny Helena Gyllingin jälkeläinen
Viktoria Ja. Tuominen, s. 2010 (Olga N. Tuomisen tytär).
Kiitos näistä tiedoista. Kääntäjän avulla olin noita nimiä jo yrittänyt kääntää, mutta se kääntäjä ei anna ihan oikeita vastauksia. Kansan Uutisiin olen ottanut yhteyttä ja yritän sieltä saada tuon yhden jutun. Katsotaan onnistuuko. Marxarkiv sivustolla olen käynyt. Valterin poika Kristoffer näkyy olevan pianotaiteilija. Jään mielenkiinnolla odottamaan lisää juttujasi Gyllingien jälkikasvusta ja jos vaikka Toivo Rantalan syntymäaika ja kuolinpäiväkin jostain löytyisivät. Myös Edvardin ja Fannyn lasten kuolinajoissa on heittoa.
VastaaPoistaHeino kirjoitus! Ikävää, että Suomen valkoiseksi värittynyt historiankirjoitus ei ole antanut
VastaaPoistatunnustusta Edvard Gyllingille. Hän oli todellinen sosialismin sankari ja vähäosaisen kansan puolustaja, vaikka oli itse lähtöisin eliittiperheestä.