Osuin Riikka Purran kotisivuille(http://riikkapurra.net/) aivan sattumalta.
Kyseessä on pakolaiskysymykseen erikoistunut kansainvälisten suhteiden tutkija.
Tarkemmin tutustuttuani huomasin, että onhan hän ollut esillä laajemminkin.
Hänen kirjoituksiaan löytyy mediassa ja hänen sanomisiin ja tutkimuksiin on
viitattu useissa kirjoituksissa. Suosittelen tutustumista.
Käsittelen nyt Purran sivujen juttua,
jossa hän kertoo olleensa radio Dein ohjelmassa puhumassa maahanmuutosta. Hän
antaa ohjelman linkin: http://www.radiodei.fi/?sid=304&subgroup=ID138.
Sieltä minäkin löysin ohjelman ja kuuntelin sen perusteellisesti.
Ohjelma oli nimeltään ”debatti” ja
vastapuolena Purralle oli somalialaistaustainen Maryan Abdulkarim. Hän edustaa
juuri sitä ”korkeaotsaista empatiaa” (Purran ilmaus), rajat auki –ajattelua,
jota itse vastustan. Haluan itse puolustaa kansallisvaltio Suomea ja koen nyt
alkaneiden siirtolaisvirtojen olevan sille uhka.
Purran vastapuolen ulostulot tekevät
radio-ohjelmasta kiduttavaa kuultavaa. En halua niihin tässä jutussani paljoa
puuttua. Hän ei ole sen kaltainen
pohdiskeleva keskustelija, jonka kantoja viitsisin esitellä. Itse asiassa ei
kyse ole mistään keskustelusta. Vastapuoli puhuu toisen ohi ja julistaa vain
omaa kirkasotsaista ”uskonsanomaansa”.
Ammatillisen taustani pohjalta voin lisätä, että radio-ohjelma olisi
oikein mojovaa materiaalia kulttuurirajat ylittävän keskustelun tutkijoille.
Puran vielä hieman omalla
subjektiivisella tavallani Abdulkarimin näkemyksiä. Hän latelee vain omaa totuuttaan: ovet auki
kaikille. Suomella on varaa eikä rahasta tarvitse edes puhua. Köyhimpiä voidaan
hänen mukaan auttaa sillä lailla, että avataan rajat, päästetään kaikki
vapaasti kulkemaan ja annetaan kaikki mahdollinen apu ja tuki Eurooppaan
tulleille. Maahanmuutto on eurooppalaisten velvollisuus. Se on elämää
rikastavaa. Kaikki puheet maahanmuuton aiheuttamista uhista ja ongelmista ovat
kärjistetysti ilmaisten lähinnä valhetta. Mukaan sitten heitetään sopivasti
rasismi-mantraa, kun vastaan tulee itselle vastenmielinen mielipide.
Tämä on mielestäni hölynpölyä, joka
saa niskakarvat pystyyn ja aistin radion kautta järkytystä myös Purran
reaktioissa. Totean nyt, että ei tällaisella siirtolaisvyöryllä köyhimpiä
auteta. He jäävät paikalleen. Erinäisille seikkailijoille siinä avautuu
mahdollisuus. Tällainen käytäntö vain lisää eriarvoisuutta. Todelliset avun
tarvitsijat jäävät vaille tukea, kun vahvat ja voimakkaat nuoret miehet
ryntäävät törkeästi ”jonon ohi”. Mielestäni rajat on laitettava kiinni.
Kehitysapu on pääsääntöisesti kohdennettava paikan päälle.
Ennen kuin siirryn radio-ohjelman
antiin, niin käsittelen hieman Purran blogitekstiä ja siihen liittyvää
keskustelua.
Purra kertoo olleensa viitisen vuotta
sitten Ylellä keskustelemassa aiheesta Nasima Razmyarin ja Husein Muhammedin
kanssa täysin saman otsikon (”Suoraa puhetta maahanmuutosta”) alla. Hän kysyy: ”Onko
mikään muuttunut tai mennyt eteenpäin?”
Hän lupaa palata asiaan 6. lokakuuta pidettävän Ajankohtaisen kakkosen pakolaisillan
jälkeen. Itse odotan näkemystä kiinnostuneena. En ehkä taida tohtia katsoa
tuota pakolaisiltaa. Sellaiset massaohjelmat ovat turhauttavan masentavaa
seurattavaa.
Tuo Purran kysymys on aiheellinen.
Eteenpäin ei ole menty. Holtittomalla maahanmuutolla on saatu aikaan, se, että
kansakuntamme edes jonkin tason yhtenäisyys on murenemassa. Kahtiajakautuminen
voi revetä samalle tasolle kuin aikoinaan kansalaissodan jälkiseuraamuksissa.
Purra ottaa myös bloginsa
kommenttiosassa osaa keskusteluun. Eräs keskustelija arvostelee häntä siitä,
että tämä antaa vastapuolelle henkisen yliotteen. Purra kommentoi, että hän
näki omaksi tehtäväkseen lähinnä tuoda esille omaa näkemystään, ei takertua
toisen kantoihin, kun näkee että todellinen keskustelu on mahdotonta. Laitan
oheen pari lainausta Purran vastauksista ja totean, että mielestäni rehtiä
avoimuutta tutkijalta:
”Sain (ja otin) paljon vähemmän puheaikaa, yritin pysyä
asiassa toisin kuin keskustelukumppani. En ehtinyt tai jaksanut korjata
puoliakaan hänen selvistä faktuaalisista virheistään. Mutta niin se vain menee.”
”Maailma on rajaton -ihmisten mielipiteisiin on mahdotonta
vaikuttaa, eivät ne ole debatoitavissa – siksi koen oleellisemmaksi kertoa omat
asiani enkä väittää vastaan. Toki tiedän, että luotan liikaa ihmisten omaan
ymmärrykseen ja käsityskykyyn ja ehkä kunnioitankin heitä liikaa. Mutta kuten
sanoin, en usko, että vastakkaisellakaan strategialla sen paremmin mitään saisi
aikaan.”
Eräs keskustelija nostaa esille
todella tärkeän, lähinnä Ylen ja maikkarin ohjelmista tutuksi tulleen ongelman.
Hän empii ja tuon empimisen ymmärrän
täysin. Laitan siitäkin suoran lainauksen, kun sanojen välistäkin purkautuu
turhaumaa:
”Tekisi mieli
kuunnella, mutta en uskalla. Olen niin monta ohjelmaa kuunnellut, jossa
”puolueeton” toimittaja hyökkää kriittistä osapuolta vastaan, keskeyttää
puheenvuorot, ymmärtää tahallaan väärin, rakentelee olki-ukkoja, kun vastapuolelle riittää argumentiksi ja
konkretiaksi se, miltä hänestä tuntuu. Siitä seuraava epäoikeudenmukaisuuden
tunne on niin raskas kestää, että ei vaan pysty. Hienoa kuitenkin, että on
ihmisiä, jotka jaksavat näitäkin keskusteluja käydä.”
Olen itse ollut monesti
räjähtämäisilläni, kun esimerkiksi Ylessä Susanne Päivärinnan kaltaiset hörhöt
häiritsevät käytöksellään ja suoraan sanoen estävät vastapuolen argumentoinnin.
Tuohon yllä olevaan vuodatukseen Purra toteaa lyhyesti, että tällä kertaa toimittajassa
ei ollut mitään vikaa ja suositteli ohjelman kuuntelua. Siihen voin täysin yhtyä.
Kai Kortelainen käyttäytyi mielestäni tasapuolisesti, ei tuonut itseään esille.
Ehkä hän oli osin liiankin kiltti.
…
Tässä vaiheessa siirryn itse
radio-ohjelmaan. Tuon esille tutkija Riikka Purran näkemyksiä. Kuten yllä tuli
selväksi, ei debattia syntynyt. Ohjelman
loppuvaiheessa aistin, kuinka Purra on sisimmässään pelkkää tulta ja tappuraa. Siinä yhteydessä palaan myös Abdulkarimin
vuodatukseen. Esitän, mikäli mahdollista, toimittajan esiin nostaman teeman tai
kysymyksen ja sitten referoin tai lainaan suoraan Purraa. Olen muokannut
kieliasua sopivammaksi, kannan siitä itse vastuuni. En usko vääristeleväni. Selvyyden vuoksi eräisiin kohtiin olen
laittanut lainausmerkit.
Juttuni otsikossa on alun perin
toimittaja Kortelaisen käyttämä ilmaus ”avointen sydänten politiikka”. Purran
kanta siihen tulee selväksi jo ohjelman alussa:
”Avointen
sydänten politiikka toimii ihmisten välisissä suhteissa, henkilökohtaisessa kanssakäymisessä
ja pienemmissä yhteyksissä. Mutta kun
otetaan fokukseen koko valtio, niin avointen sydänten politiikka on kestämätön
lähestymistapa. Meidän tulee olla realisteja siitä huolimatta että olisimme
moraalisia... Valtion politiikassa on aina mukana intressit, vaikka se olisi
solidaarista tiettyyn pisteeseen saakka.”
Toimittaja: Suomi ei ole Onnela?
Turvapaikanhakijoille – tai siirtolaisille, niin kuin Purra
mieluummin heitä kutsuisi – on annettu turhan hieno kuva Suomesta. Suurin osa
uskovat pääsevänsä täällä töihin ja saavansa näin täältä uudenlaisen elämän
alun. Noihin lupauksiin ei ole kuitenkaan katetta kurjan taloudellisen
tilanteemme ja hurjien työttömyyslukujen vuoksi.
…
Toimittaja: Nämä ihmisvirrat ovat saaneet alkunsa Syyrian
sodan vuoksi. Kuitenkin lähinnä on tullut Irakista nuoria miehiä, ei Syyriasta.
Suurimmat ryhmät ovat irakilaiset ja somalit. Miksi näin?
Purra:
Kyseessä on sekoittuneet virrat, joissa on monenlaisia mukana.
Varmasti mukana on (1) puhtaan pakolaismääritelmän mukaisesti vainoa pakenevia
ihmisiä. Sen lisäksi on (2) konfliktialueilta tulevia, taloudellisesti parempia
oloja etsiviä ihmisiä. Lisäksi mukana on (3) ihmisiä, jotka liikkuvat, koska
muutkin liikkuvat. Tällaiset virrat aiheuttavat suurta painetta
vastaanottaville maille. Niissä on helpompi liikkua muidenkin kuin
pakolaismääritteen mukaisten ihmisten. Ja paine, jonka tällaiset virrat luovat
esimerkiksi Suomessa, saavat aikaan sen, että yhä useammalla on mahdollisuus
päästä sisään.
Syyrian konflikti on vaikuttanut moneen suuntaan. On
syntynyt eräänlainen ketjureaktio. Monet seikat vaikuttavat tänne tuloon. On vakautta
luovat vetovoimatekijät, kuten hyvinvointiyhteiskunnan palvelut, turvallisuus
yms. Lisäksi on yksittäisiä sysäyksiä,
jotka voidaan liittää Irakiin, jossa Suomea on tietoisesti mainostettu. Lisäksi
mm. salakuljettajat ovat hyvin tietoisia siitä, että Suomeen on helpompaa
päästä kuin esimerkiksi Ruotsiin.
…
Toimittaja: Kulttuuriset ongelmat kärjistyvät
maahanmuuttovirtojen mukana Suomessa. Mitä se tarkoittaa?
Purra:
”Viittaan enemmänkin sosiaalisiin
ja kulttuurisiin arvoihin: siihen mitä saattaa tapahtua, kun maahanmuutto
lisääntyy ja samaan aikaan meillä on taloudellisia ongelmia. Keskiluokka alkaa
vähitellen huomata, että se ei hyödykään maksetuista veroista, koska
hyvinvointiyhteiskunnan verorahoja siirretään koko ajan köyhimmälle
väestönosalle. Eli koulutus ja terveydenhoitopalvelut koskevat vain
heikompiosaisia.”
Purra kyselee, miten tämä kehitys vaikuttaa
veronmaksuhalukkuuteen ja yleiseen solidaarisuuden tunteeseen heikompia
kohtaan. Valtio on osittain keinotekoinen järjestelmä, jossa kansalainen hyväksyy
sen, että vaikka hän ei tunnekaan kaikkia kansalaisia eikä jaa heidän
mielipiteitään, niin hän suostuu , että hänen verorahojaan voidaan käyttää
heidän hyväkseen. ”Mutta kun yhteiskunnasta tulee rajaton, niin se vaikuttaa
näihin asetelmiin.”
…
Purra:
Näkökulma, jonka mukaan me voisimme avata sylimme ja ottaa
kaikki ihmiset tänne elämään, on uskomattoman utopistinen. On tietysti olemassa
otollinen ympäristö, jossa se olisi mahdollista. Se on kuitenkin ideaali. Me
elämme valtiossa, jonka pitää päättää, ketä tänne tulee, miksi, millä ehdoilla,
miten heitä pyritään tänne integroimaan ja mitä se kaikki maksaa.
…
Purra tekee eron yleisen ruohonjuuritason hyväntekeväisyyden
ja valtion toiminnan välillä:
”Arjessa ihminen toimii kanssakäymisessä ihmisten kesken.
Mutta ihminen on myös kiinnitetty valtioon.
Se, että meillä on vahva valtio,
on etu. Suuret maailman ongelmat
liittyvät mm. siihen, että valtio ei ole vahva, se on konfliktissa tai että
sitä ei ole olemassa. Se on yksinomaan hieno asia, että ihmiset auttavat
turvapaikanhakijoita ja lähimmäisiään. Sillä ei kuitenkaan ratkaista valtion
turvapaikkaongelmia, eikä varsinkaan Euroopan ja globaalin tason ongelmia.”
…
Toimittaja: Pitäisikö Suomen valikoida, ketkä
turvapaikanhakijoista me päästämme rajojemme sisäpuolelle.
Purran mukaan se on välttämätöntä. Pitää olla jonkinlainen
strategia. Hän esittää valikointiin
kolme vaihtoehtoa, joista sopivin ratkaisu voisi hänen mukaan olla jonkinlainen
yhdistelmä.
Ensimmäinen vaihtoehto:
Meidän pitää auttaa eniten kärsiviä, heikoimmassa asemassa
olevia. Tämä on hyvin moraalinen lähtökohta, jossa ymmärretään, että
auttamisvasteen pitää olla mahdollisimman suuri. Tämä ei voi toteutua
nykyisessä tavassa, jossa autetaan ainoastaan Suomen rajoille pääseviä
ihmisiä. Tämä menetelmä vaatisi, että
EU:lla toimijana olisi yhteinen politiikka, jossa arvioitaisiin todelliset avun
tarvitsijat. Ja tässä olisi pakolaisleirien toiminta myös ensiarvoista.
Yksittäinen valtio ei tällaista politiikkaa pystyisi tekemään.
Toinen vaihtoehto:
Valtio miettii, mistä se hyötyy eniten. Tämä on hyvin
instrumentalistinen näkökulma ja se voidaan yhdistää myös humanitaariseen politiikkaan,
niin kuin tehdäänkin monessa maassa. Tietystikään hyödyn ei tarvitse olla ensisijainen
motiivi, mutta voidaan ajatella, että kaikkein traumatisoituneimmista ihmisistä
ei saada samanlaista hyötyä kuin terveistä esimerkiksi työmarkkinoilla. Oleellista tässä näkemyksessä on talous ja
maahanmuuton työmarkkinavaikutukset. Tätä tehdään humanitaarista maahanmuuttoa
toteuttavissa maissa. Mietitään mm., miten saataisiin työntekijöitä
pienipalkkaisiin töihin.
Kolmas vaihtoehto:
Me autamme tänne pääseviä, jolloin me tulemme auttaneeksi
varakkaimpia ja voimakkaimpia. Välttämättä mukana on silloin ihmisiä, jotka
eivät tarvitse apua yhtä lailla kuin esimerkiksi ensimmäisessä vaihtoehdossa.
…
Ohjelmassa nousee esille myös ISIS.
Toimittaja: Onko tämä nykyinen tilanne ”Troijan hevonen
pyhälle sodalle”, kuten eräs kommentoija arvioi? Eli pääseekö radikaali islam
turvapaikanhakijoiden mukana Suomeen?
Purra toteaa vastauksensa aluksi, että hänellä ei ole asiasta
tutkimukseen perustuvaa tietoa. Hän kommentoi kuitenkin hyvin osuvasti: ”Se ei
ole mahdollista, kunnes se on mahdollista.
Eli kun se kerran tapahtuu, niin se onkin mahdollista.”
Purra pitää suurimpana ongelmana ja riskinä kuitenkin aivan
muuta:
”Konfliktialueella on
paljon useampia ryhmittymiä eli klaaneja, joukkoja ja uskontoja, jotka
taistelevat keskenään, ja näitä samoja ihmisiä tuodaan tänne. Mihin ne
ristiriidat häviävät sillä matkalla?
Eivät ne mihinkään häviä. Paljon olennaisempana ongelmana näen, että
täällä jo olemassa olevat ryhmät alkavat taistella.”
Purran mukaan tätä on nähty mm. Ruotsissa. Sielläkään ei
sitä prosessia ole pystytty pysäyttämään.
Keskustelukumppani yrittää vähätellä Ruotsin ongelmia, mutta
Purra jatkaa. Hän lyttää kumppanin vähättelyn todeten maassa olevan todellisia
ongelmia. Hän lisää, että Ruotsista on kehittynyt yhä eriytyneempi yhteiskunta:
”Siellä on kahdet työmarkkinat,
erottelu maahanmuuttajien, huono-osaisen kantaväestön ja hyvinvoivien välillä
on kärjistynyt. Nämä samat mekanismit ovat levinneet Länsi-Eurooppaan.”
Lähiöiden ongelmia on
Purran mukaan pystyttävä tarkastelemaan avoimin silmin. Hän kuitenkin korostaa,
ettei maahanmuutto ole ainoa syy. Globalisaatio ja talouspolitiikan muutokset
ovat mukana vaikuttamassa.
…
Toimittaja: Mikä olisi sopivin maahanmuuttajamäärä?
Abdulkarimin mukaan ei ole mitään rajoja. Hänen mukaansa
kaikkia pitää auttaa. Ei ole olemassa sellaista rajaa, josta Suomi ei
selviäisi. Ainakaan niiden pohdinta ei ole vielä tässä vaiheessa ajankohtaista.
Purra ei tutkijana pysty sanomaan lukumäärää, mutta hän toteaa
hämmentyneensä keskustelukumppaninsa ”empaattisesta korkeaotsaisuudesta” ja esittää
jatkokysymyksen: Eikö meidän nimenomaan pitäisi auttaa näitä eniten kärsiviä?”
Tässä vaiheessa keskustelukumppani suoraan sanoen intoutuu
vaatimaan EU:n rajoja auki, että kaikki hätää kärsivät pääsisivät Eurooppaan
turvaan. Myös Unkari saa vuodatuksessa
osansa. Hän vaatii EU:n rajojen avaamista, että kaikki voivat hakea turvapaikkaa.
Purran hiljainen tuskastuminen välittyy minuunkin. Se purkautuu sitten
kysymysryppäänä, jolla vastapuoli saadaan hetkeksi hiljentymään:
”Onko meillä vastuu kaikista maailman hädänalaisista ja
köyhimmistä ihmisistä? Onko Euroopalla vastuu? Pystytäänkö me tyhjentämään koko
muu maailma ja ottaa kaikki ihmiset hyviin valtioihin?”
Nyt Abdulkarim alkaa saarnata kolonialismista ja sen
tuomasta vastuusta. Sen saarnan toimittaja keskeyttää alkuunsa, koska
ohjelma-aika on loppumassa. Päästään viimeiseen kysymykseen.
…
Toimittaja: Onko tämä empatiakysymys vai talouskysymys?
Purran mukaan empatiasta kyse on silloin, kun vie
vaatepaketin vastaanottokeskukseen. Talous tulee mukaan, kun valtio tekee omia
ratkaisujaan. Tällöin on kyse politiikasta ja muista strategisista valinnoista,
joissa empatia, solidaarisuus ja moraali ovat vain pieni osa.
,,,
Tästä lähtien aion seurata tarkemmin Riikka Purran
esiintymisiä ja tutustun myös hänen aikaisempiin kirjoituksiinn. Luulen, että
niistä voi lukea näitä samoja ajatuksia kuin hän esitti tässä radio Dein
ohjelmassa. Odotan lokakuun kuudetta päivää, jolloin Ajankohtaisessa kakkosessa
pitäisi olla se yllä mainitsemani pakolaisilta. Ohjelma ei sinänsä kiinnosta, mutta siitä voi
syntyä jotakin sosiaalisessa mediassa.
Kiitos tästä hyvästä raportista! Olen samaa mieltä kanssasi että Purra on kiinnostava tutkija ja ajattelija.
VastaaPoista