maanantai 25. tammikuuta 2016

Arviointia ja analyysia Venäjän poliittisesta ilmapiiristä ja tulevaisuuden uhista

Kirjoituksessani on tarkoitus mennä Venäjän nykynäkymistä tulevaisuuden uhkiin. Aion selvitellä kolmea tekstiä, joiden yhteen saattaminen ei kyllä suju aivan luontevasti. Teen sen kuitenkin, kun kerran olen ne sattunut lukemaan ja ovat mieleeni jääneet. Linja näyttää kyllä selvältä: alkaneesta vuodesta lähdetään eteenpäin ja katse on kirkassilmäisesti eteenpäin. Kurkistetaan myös poliittisiin klišeisiin, nehän käyvät hyvin kaupaksi. Ehkäpä tämä ajatuksia herättää pienestä epäjohdonmukaisuudesta huolimatta.

Venäjällä menee huonosti, minkä ruplan arvokin kertoo. Huonosti menee  Suomessakin mutta pysyttelen kuitenkin Venäjässä. Kurjuudessamme voimme roikkua euromme varassa näennäisen vahvoina. Venäjällä ruplan arvo tuo totuuden suoraan silmien eteen. Syksyllä 2014 sain yhdellä eurolla reilut 40 ruplaa, nyt arvo on hypähtänyt välillä jo 90:een. Tällä hetkellä ollaan tosin hieman sen alapuolella, mutta sitähän ei tiedä, mihin öljyn hinnan vaihtelu sen vie taas muutaman päivän kuluttua. Toki myös talouspakotteilla ja muilla maailman tapahtumilla on vaikutuksensa.

Hälytyskellojen soidessa presidentti Vladimir Putinin suosion kerrotaan edelleen olevan hyvin korkea, tosin analyyseissä on muustakin viitteitä havaittavissa. Kuluvana vuonna maassa järjestetään valtakunnalliset duuman eli Venäjän federaation parlamentin vaalit, joissa mitataan kansan kantaa. Tarkemmin sanoen vaalipäivä on 18. syyskuuta 2016: https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_legislative_election,_2016. Tämän lisäksi myös alue- ja paikallistasolla on vaaleja, nähdäkseni ei kuitenkaan koko maassa. Vaaleissa joka tapauksessa mitataan valtaa yksiselitteisesti pitävän Yhtenäinen Venäjä –puolueen nykykannatus. Puolue voittanee vaalit, mutta pienetkin keikahdukset voivat kertoa paljon.
Primorjen aluepiiri, Vladivostok sen keskuksena

Ensimmäinen vastaani tullut kirjoitus on vain pieni Venäjän itäisintä kolkkaa koskeva sanomalehtiuutinen. Siinä mennään Vladivostokiin ja Primorjen aluepiiriin: http://www.eastrussia.ru/news/vladivostok-vpal-v-pessimizm-i-depressiyu-dkts/. Kaupungissa on tehty kyselytutkimus, jonka tarkoituksena on arvioida väestön mielialoja. Otsikko kertoo kyselyn tuloksen: ”Vladivostok on vajonnut pessimismiin ja depressioon.” Käytävän päässä ei näytä olevan valoa, mikä saattaa heijastua vaalien edellä mielenilmaisuina: kansa voi nousta kaduille osoittamaan mieltään niin kuin on käynyt aiemminkin vastaavissa tilanteissa.

Kyselyn tulos kertoo karua kieltään. Noin 60 prosenttia vastanneista katsoo, että pohjaa ei ole vielä nähty, odotukset talouden kehityksestä ovat matalalla, pahempaa pelätään olevan tulossa. Noin 20 prosenttia katsoo, että vaikeimpia aikoja eletään parhaillaan. Vain 13 prosenttia kyselyyn osallistuneista katsoo pahimman olevan jo takana, he näkevät siis jo valoa tunnelin päässä. Loput – noin 6 prosenttia – eivät osanneet vastata. Lopputulos on siis, että noin 80 prosenttia vastanneista näki tilanteen hyvin pessimistisenä ja lohduttomana. Viiteentoista vuoteen tilanne ei ole ollut noin masentava.

Lehtiuutisen mukaan nyt arvioidaan, että väestön mielialat ja matalat odotukset saattavat merkitä levottomuuksia ja katumielenosoituksia. Se voi näkyä suoraan siinä, että syksyllä edessä olevissa Primorjen aluepiirin ja Venäjän Duman vaaleissa valtapuolue Yhtenäisen Venäjän kannatus voi laskea. Todettakoon, että vuoden 2011 vaaleissa sekä piiri- että valtakunnan tasolla äänimäärä jäi alle 34 prosentin. Ja silloinkin tilanne purkaantui mielenilmaisuina ja levottomuuksina. Nyt saman pelätään toistuvan.

Kansan mielialat lisäävät siis alueella sosiaalisia jännitteitä ja voivat mm. näkyä valtapuolueen kannatuksen laskuna. Tosin kyselyn tehneen Kauko-idän konsultointikeskuksen (The Far East Consulting Center) asiantuntijat toteavat, että Vladivostokissa tulokset ovat yleensä olleet muuhun maahan verrattuna keskimääräistä huonommat. 
Vladivostokin satama


Edellisessä Vladivostokin tilanneanalyysissa viitattiin konsultointikeskuksen ohella myös valtiollisen sosiologisen tutkimuslaitoksen VTsIOM:n (https://fi.wikipedia.org/wiki/VTsIOM) odotuksiin, vaikken sitä erikseeen maininnutkaan. Seuraavaksi esittelen tuosta tutkimuslaitoksesta aikoinaan eronneen riippumattomaksi julistautuneen ja sellaisena myös pidetyn ja varsinkin länsimaissa arvostetun Levada-keskuksen (http://www.levada.ru/eng/levada-center) johtajan Lev Kudkovin näkemyksiä. Kyseessä on haastattelu ja se on ilmestynyt alkuaan 11. tammikuuta Fontanka-sivustolla: http://www.fontanka.ru/2016/01/10/017/. Se löytyy myös Levada-keskuksen omilta sivuilta: http://www.levada.ru/2016/01/11/nas-zhdyot-ne-neostalinizm-a-koe-chto-drugoe/. Otsikko kuuluu: Meitä ei odota uusstalinismi vaan jokin muu. Se kertoo mielestäni jutusta paljon.  Pessimistisiä ovat näkymät. Haastattelu kertoo paljon maan ilmapiiristä, mutta varsinaista analyysia jäin hieman kaipaamaan.

Kudkov näkee maassa alemmuuskompleksia ja toisaalta patriotismin nousua. Presidentti Putiniin suhtaudutaan kaksijakoisesti. Hänen suosionsa oli alimmillaan ennen Sotšin olympiakisoja. Olympiakisat pysähdyttivät suosion laskun, ja Krimin liittyminen Venäjään nosti maahan patriotismin aallon ja presidentti Putinin kannatus lähti nousuun. Ennen sitä jopa 47 prosenttia väestöstä olisi halunnut nähdä presidenttinä jonkun toisen, mielellään eri poliittiseen leiriin kuuluvan henkilön. Nyt kansa näkee länsimaissa vihollisen ja on yhdistynyt presidentin ympärille. Lännen pelätään hajottavan maata, pääsevän käsiksi maan rikkauksiin, saavan vaikutusvaltaa maan talouselämässä ja kaiken kaikkiaan heikentävän maan asemaa. Kudkov näkee, että nuo asenteet on syötetty kansalaisiin ulkoa käsin.

Jutun alussa tiedustellaan Kudkovin mielipidettä vuoden 2015 tärkeimmästä tapahtumasta. Hän mainitsee kaksi: Syyrian sodan ja Boris Nemtsovin murhan. Syyrian sota merkitsee viholliskuvan muutosta ja kiristyspolitiikan jatkumista suhteessa Länteen. Yritetään rikkoa länsimaiden yhtenäisyys, jotta sitä kautta tunnustettaisiin Krimin niemimaa osaksi Venäjää. Sisäpolitiikassa se merkitsee ”panostamista traditionalismiin, sotilaallis-poliittiseen mobilisaatioon, lännenvastaista linjaa, antiliberaalia politiikkaa, kieltäytymistä välttämättömistä ja kauan kypsytellyistä institutionaalisista muutoksista autoritääris-korruptoitunutta hallintojärjestelmää vastaan”. Ja Kudkov mainitsee myös ”vainopolitiikan” suhteessa vallan kriitikkoja kohtaan. Nemtsovin murha kertoo Kudkovin mukaan siitä, että valtajärjestelmä ei kaihda minkäänlaisia toimia suhteessa oppositioon. Se eliminoi omat opponenttinsa, syyttäen heitä kansallisesta petoksesta tai leimaten heidät vastuuttomiksi.

Liberaalilta väestönosalta puuttuu Kudkovin mukaan yhtenäisyyttä. Sen mielipiteet ovat jakautuneita.

Kudkov on siis tulevaisuuden suhteen pessimisti. Mutta ei kuitenkaan aivan täysin. Lopussa toimittaja kysyy Kudkovilta, mitä mieltä tämä on siitä, että George Orwellin kirja 1984 on noussut TOP-10:een. Sen Kudkov näkee myönteisenä merkkinä. Kirja on saanut uusia lukijoita. Kun totalitarismi tuntuu palaavan, kansassa on myös heräämisen tuntemuksia. Orwellin teoksesta voi löytää Kudkovin mukaan paljon nykyaikaan liittyvää diagnoosia.

Kolmanneksi siirryn kaikkein pisimpään tekstiin, joka ei ole yhtä tuore kuin edelliset. Olen sen saanut eteeni tekstinä, mutta alkuaan kyseessä on erään laajemman tapahtuman yhteydessä ollut online-lähetys. Minulle tämä on ehdottomasti kiinnostavampi juttu kuin yllä mainittu Lev Kudkovin haastattelu.

Puhujana on politiikan tutkija Jekaterina Shulman (Екатерина Шульман). Keskustelua johtavat Aleksandr ja Svetlana Shmelev. Jutun otsikko on Ovatko uhat todellisia vai luuloteltuja: mistä meitä pelotellaan ja mitä oikeasti kannattaa pelätä? Se on kirjallisessa muodossa julkaistu 25.1.2015, mutta itse online-lähetys on järjestetty 7. kesäkuuta 2015, eli mistään kovin tuoreesta materiaalista ei ole kysymys (http://polit.ru/article/2015/10/25/dangers/).

Shulman aloittaa pitemmällä puheenvuorolla. Lopussa on yleisökysymyksiä. Pitäydyn jutussani Shulmanin varsinaisessa puheenvuorossa, lopun yleisökysymyksiä en nyt käsittele, koska teksti on muutenkin pitkä. Kerron sisällön tiivistäen. Suora käännös se ei ole. Osin olen kääntänyt suoraan Shulmanin ilmaukset, osin käytän selvyyden vuoksi omia sanavalintojani. Jos olen lisännyt jotain, laitan selvyyden vuoksi merkinnän PE (niitä taitaa olla vain pari). Halusin laittaa mukaan myös viittauksia Suomeen ja Suomessa käytävään keskusteluun. Jätin ne kuitenkin lopulta pois. Minulla on kyllä oma näkemykseni, mutta lukija tehköön päätelmänsä itse. Suomalaisesta näkökulmasta katsoen ei Shulmanin esitystä voi kovin yksioikoisesti tulkita. Kyllä kannatusta puolesta ja vastaan tulisi poliittisen kentän eri puolilta.
 ...
Politiikan tutkija Jekaterina Shulman

Yhteenveto Shulmanin esityksestä:

Lyhytjännitteisemmälle lukijalle kerron Shulmanin ydinsanoman. Alussa Shulman käsittelee yhteiskunnan uhkia ja toteaa, että ne käyvät hyvin kaupaksi, paitsi mediassa myös valtionhallinnossa: uhan myötä valtion eri sektorit saavat läpi rahoitusvaateitaan. Shulman toivoo poliittiselta järjestelmältä, että vallan pyramidi säilyy. Päätöksenteko säilyy kansalla vallan eri tasoilla. Eli hän toivoo, että valtaa ei siirretä paikallistasolta keskusjohdolle. Hän toivoo vallan rakenteelta läpinäkyvyyttä ja avoimuutta. Se on paras keino ääriliikkeiden ja separatismin nousua vastaan. Lisäksi hän sulkee ehdottomasti pois sellaisen näkemyksen, että yhden valtion sisältä voitaisiin vaikuttaa toiseen valtioon muuta kuin korkeintaan yksittäisissä tapauksissa. Jos siltä joskus näyttää, että näin tehdään, se on samaa kuin aurinkoa nostettaisiin kammella, vaikka se on noussut itse. Myyräntyötä voidaan tehdä, mutta vallankumoukseen tarvitaan miehitys.

Ääriliikkeiden ja separatismin luomalle uhalle Shulmanilla on myös näkemyksensä. Tämänkaltaisilla liikkeillä on taipumus kärjistyä joutuessaan eristyksiin. Siksi ne pitäisi hänen mielestään saada mukaan poliittista päätöksentekoa. Kun niitä tukevat ihmiset pääsevät poliittiselle kentälle ja joutuvat sitä myöten yhteistyöhön muiden poliittisten voimien kanssa, ne joutuvat omia tavoitteitaan saavuttaakseen tyytymään kompromisseihin. Sen myötä liikkeet pehmenevät. Shulman ei näe niistä uhkaa yhteiskunnalle tai poliittiselle päätöksenteolle. Päinvastoin, yhteistyö yhdistää. Naapureille ei haluta käyttää väkivaltaa.

Paikallista itsehallintoa on kehitettävä. Mitä enemmän valtaa annetaan alueelle itselleen, sitä suurempi yhteys sillä on alueen taloudelliselle kehitykselle ja myönteinen kehitys ihmisten elintasolle.

Lisäksi separastisille liikkeille on mahdollisuuksien mukaan pystyttävä delegoimaan valtaoikeuksia, Läpinäkyvyyden lisääntyessä myös epäaidot uhat paljastuvat alkaen näyttää rujoilta.

Lopussa Jekaterina Shulman kääntää katseen Venäjän ja samalla koko maailmamme suurempiin ongelmiin, joiden rinnalla Ukrainan kriisi, NATOn lähentyminen tai jopa islamistisen valtion luominen näyttävät pieniltä. Kyse on sellaisista globaaleista ongelmista kuin energiapolitiikka ja kansan väestörakenne. Energian tuotannossa on jääty liikaa öljyn varaan. Väestörakenteen kehitys vaatii pikaisia toimia (kuten eläkekysymys). Ne eivät nykyisessä uhkakuvien rintamassa tunnu käyvän kaupaksi. Näin Shulman lopettaa oman esityksensä hieman pessimistisiin näkymiin, vaikka hän alkuun onkin luonut myös positiivisia ratkaisuja. Tämän jälkeen ohjelmassa on tilaa kysymyksille, joita ei tämän kirjoituksen puitteissa ole mahdollisuutta syvemmin käsitellä.

Tässä tuli Shulmanin sanoma tiivistettynä. Kerron vielä saman pitempänä versiona.

Jekaterina Shulman käsittelee esitelmässään poliittisella kentällä vallitsevia uhkakuvia ja pelkoja, joita on karkeasti sanoen kahdenlaisia. On niitä, jotka ovat joko julkisesti esillä, ja on niitä, jotka eivät ole esillä ja joihin ei kiinnitetä huomiota, mutta jotka kuitenkin vallitsevat keskellämme.

Shulman aloittaa aiheen tutulla toteamuksella, jonka mukaan huonot uutiset myyvät mediassa paremmin kuin hyvät. Sillä on yhteys ihmisen aivotoimintoihin, jotka reagoivat uhkaan hanakammin kuin esimerkiksi mielihyvään. Se on osa ihmisen henkiinjäämismekanismia ja liittyy ihmisen biologiseen olemukseen. Tiikeri saattaa piillä pensaikossa, minkä vuoksi on oltava varuillaan. Huonot uutiset kiinnostavat. Ja jos ne koetaan itsensä kannalta uhkaaviksi, ne on huonoista uutisista parasta lajia.

Tähän liittyy esityksen toinen keskeinen toteamus, joka liittyy valtion ja valtiokoneiston luonteeseen. Jokainen valtio yrittää aina ”kapitalisoida” uhan. Tällä Shulman tarkoittaa, että valtiokoneisto pyrkii tämän myötä laajentamaan valtaoikeuksiaan ja lisäämään alalle rahoitusta. Mikään ei myy niin hyvin kuin uhka, eikä pelkästään mediassa, vaan myös budjetissa. Rahoituskanavat aukeavat ja lisää voimavaroja käytetään taisteluun uhan poistamiseksi.

Shulman korostaa, että näin tekevät kaikki. Se kuuluu valtion perusluonteeseen. Hallintokoneisto vaatii uhkien myötä rahoituksen ja valtuuksiensa laajentamista. Yhteiskuntajärjestelmä voi toki tuoda omat rajoitteensa. On niitä, jolloin valtiolle ei ole luotu esteitä, ja toisia, joissa ”ruokahalua” hillitään.

Esimerkiksi syyskuun 11. päivän tapahtumien jälkeen USA:n turvallisuuspalvelun valtuudet lisääntyivät ja toimintakenttä laajentui huomattavasti. Kun Beslanissa tapahtui terrori-isku (koulukaappaus:https://fi.wikipedia.org/wiki/Beslanin_koulukaappaus), niin Venäjällä peruttiin kuvernöörin vaalit ja sen myötä laajennettiin presidentin valtaoikeuksia. Hän sai mahdollisuuden nimetä alueellista johtoa, mihin aiemmin ei ollut mahdollisuuksia.

Ja uhkana on myös terrorismi, jota tarkastellaan ulkoisen ja sisäisen uhan yhdistelmänä.  Se on myös vallanpitäjien kannalta edullinen, koska sen myötä voidaan lisätä rahoitusta taisteluun jotakin sellaista vastaan, mitä ei ”aseettoman silmin” voi nähdä. Terrorismi mahdollistaa taistelun ei vain ulkoista vaan myös sisäistä vihollista vastaan, koska katsotaan, että terroristiverkostot ovat kansainvälisiä ja tunkeutuvat valtion alueelle ja synnyttävät myös sisäisiä pesäkkeitä.

Uhka on mennyt yhteiskunnassa hyvin kaupaksi, on sitä myyty sitten terrorismin, separatismin tai jonkin muun nimissä. Ne voivat toki olla oikeita uhkia tai sitten eivät ole. Pitää kuitenkin ymmärtää, että itse mekanismi on valtiolle eduksi, ja oman asemansa vahvistamiseen se sitä käyttääkin. Siksi kansalaisten huomio on suunnattava epäaitoihin uhkiin. Miten ne erottuvat aidoista? Eri kielikuvien ja poliittisen terminologian avulla voidaan vahvistaa noita epäaitoja uhkia. Niiden avulla myydään lääkkeitä olemattomiin sairauksiin.

Tämä ei tarkoita, että puheet uhista ovat satua, Shulman lisää toistamiseen. Ääriliikkeitä ja separatismia on olemassa. Hän haluaa kiinnittää huomion siihen, miten tuota uhkaa voi vastustaa ja vähentää muuten kuin pumppaamalla voimavaroja valtarakenteille ja armeijalle.

Sitten Shulman tuo esille asian, jossa valtiovallallakin on rajansa. Se ei pysty järjestämään ulkomailla vallankaappausta tai kansanliikettä. Vallankumousta ei voi ”ostaa” muualta. Jos vakavasti ottaen halutaan vaikuttaa maan päätöksentekoon, maa pitäisi miehittää (PE: myöhemmin käy ilmi, että Shulman viittaa tällä myös Ukrainan ja Venäjän suhteisiin).

Yksittäinen maa voi vaikuttaa toiseen valtioon. Kaikki valtion vaikuttavat toisiinsa taloudellisten suhteittensa kautta. Jotta olennaisesti vaikuttaisi, valtion pitää täyttää kaksi ehtoa: sen pitää olla naapuri sekä sen pitää olla taloudelliselta ja sotilaalliselta potentiaaliltaan suurempi ja tämän lisäksi huomattava kaupallinen ja taloudellinen yhteistyökumppani. Tällöin sillä on vaikutusvaltaa.

Shulman lisää, että totta kai yksittäinen valtio pyrkii mahdollisuuksiensa mukaan vaikuttamaan toisen maan päätöksentekoon. Suurimmassa tapauksessa ponnistelut ovat kuitenkin ”auringon nostamista käsipelillä”. Joku tienaa sillä rahaa, mutta aurinko nousee kuitenkin itsekseen, jos on noustakseen. Kyse on objektiivisista seikoista. Hallinnossa tehdään päätökset sisältä käsin, ulkoa ei niihin voi viime kädessä vaikuttaa.

Shulman nostaa esille pari esimerkkiä historiasta. Ensimmäinen viittaa Englannin ja Espanjan suhteisiin, kun Englannissa epäiltiin Espanjan tekevän myyräntyötä katolisuuden puolesta. Toinen tapaus liittyy Ranskan vallankumoukseen 1790-luvulle. Kyse on ns. ” Pittin kullasta”. Ranskassa epäiltiin, että Englanti pyrkii vaikuttamaan Ranskan sisäisiin asioihin. Kaikki alkoi siitä, kun vuonna 1789 nousi huhuja siitä, että Englanti käyttää huomattavasti varojaan luodakseen Ranskaan epäjärjestystä. Venäjänkielen taitoiset voivat lukea täältä: http://www.e-reading.club/chapter.php/63635/43/Chernyak_-_Pyat'_stoletiii_taiinoii_voiiny.html. Englannin pääministerinä toimi tuolloin William Pitt nuorempi (https://fi.wikipedia.org/wiki/William_Pitt_nuorempi).

Huhuja käytettiin tietysti propagandistisiin tarkoituksiin. Väitettiin, että Englanti sponsoroi vastavallankumouksellisia ympäri koko Vendeen departementin (https://fi.wikipedia.org/wiki/Vend%C3%A9en_kapinat). Ranskalaisten käsityksen mukaan sen vuoksi he siellä taistelivat, eivät siksi, että se oli jälkeen jäänyt maaseutualue, jossa vallankumouksen toteuttama maan uusjako ei miellyttänyt. Kaikki muka vain johtui siitä, että William Pitt nuorempi lähettää sinne rahaa.

Shulman lisää, että Ranskan vallankumouksesta on lähtöisin monia ”ideologisia klišeitä”. Muun muassa kansan vihollisen käsite on hänen mukaansa sieltä peräisin. Siellä myös alettiin säätää erilaisia säädöksiä, kuten asetus ”Epäilyttävistä”. Siis ne, jotka ilmaisevat liian suurta surua giljotiiniin joutuneiden vuoksi, ovat epäilyttäviä ja heidät pitää vangita. Se puolestaan, että upotettiin mereen ihmisiä täyteen ahdettu proomu, on puolestaan peräisin Lyonista ja tehtiin Joseph Fouchén määräyksestä (https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Fouch%C3%A9).

PE(lisätty 27.1.2016): ”Kansan vihollisen” käsitettä on Venäjällä viime aikoina käyttänyt mm. Tšetšenian presidentti Ramzan Kadyrov leimaten sillä oppositiota.

Shulman toteaa jatkoksi, että englantilaisilla oli tarpeeksi omia huolia, jotta he olisivat ryhtyneet muun maan sponsoreiksi.

Tämän osion lopuksi Shulman toteaa, että ulkopuolelta ei voi synnyttää vallankumousta, mutta se ei tietenkään merkitse, etteikö olisi olemassa ihmisiä, jotka saavat muualta rahaa voidakseen tehdä myyräntyötä. Nuo ihmiset onnistuvat harvoin luomaan vakavaa uhkaa.

Tämän jälkeen siirrytään tutkimaan kahta Venäjälläkin ajankohtaista ilmiötä: ekstremismiä (ääriryhmiä) ja separatismia.

Ekstremismin kehittymiseen vaikuttaa Shulmanin mukaan se, että ihmiset ovat joutuneet eroon poliittisista vaikutuskanavista. Eristyksiin joutuessaan poliittisilla ryhmittymillä on taipumusta radikalisoitua. Se on yleinen sääntö, luonteenomaista kaikille ja kaikkialla. Se joka ei ole ollut ekstremisti eikä aio sellaiseksi tulla, eikä ole aikonut rikkoa lakia seuratakseen omaa agendaansa ja poliittisia tavoitteitaan, voi sellaiseksi tulla, jos hän joutuu erotetuksi laillisesta poliittisesta prosessista.

Suljetusta ryhmästä tulee väistämättä lahko, Ensin siitä eroavat ne, joita voisi kutsua hillityiksi. Jäljelle jää jonkinlainen ydin. Jos ei ole mahdollista ilmaista kantaansa tai puolustaa intressejä laillisesti ja kun maltillisempi puoli on jäänyt ryhmästä pois, ryhmään jääneistä ja uusista mukaan tulleista tulee ekstremistejä. Väistämättä päädytään ajatukseen, että ei lakia tarvitsekaan noudattaa. Laki ei heitä suojele ja vastaavasti he eivät ole velvollisia sitä noudattamaan. Näin saavat erilaiset laittomat aktit alkunsa.

Ekstremismi parannetaan keinolla, jota pedagogiikassa kutsutaan inkluusioksi. Ihmiset vedetään mukaan poliittiseen järjestelmään ja päätöksen tekoon. Hyvä lääke sitä vastaan on vaalijärjestelmä. Ja tähän kuuluvat vaalit, joita tapahtuu vallan eri tasoilla ja mahdollisimman usein.

Vaalit on valtava pölynimuri, joka imaisee mukaansa kaikki poliittisesti aktiiviset kansalaiset tarjoten heille tavalla tai toisella osallistumismahdollisuuksia. He voivat joko suoraan olla ehdolla tai tukea jonkun ehdokkuutta vaikka vaalityöhön osallistumalla.

Ihmisille on siis luotava mahdollisuus osoittaa omaa yhteiskunnallista aktiivisuuttaan laillisin keinoin. Heidän ei tällöin tarvitse mennä nurkkaan kehittämään pommia etsien siihen teko-ohjeita internetistä, Shulman lisää. Tämä on kuitenkin hänen mukaansa vasta ensimmäinen vaihe.

Toinen vaihe on se, kun ihminen valitaan osaksi poliittista järjestelmää. ja hän alkaa toimia sen sääntöjen mukaan. Meillä usein puhutaan, että vallassa ollessaan vasemmisto oikeistolaistuu ja oikeisto vasemmistolaistuu. Me olemme taipuvaisia ymmärtämään sen siten, että päästyään osaksi valtamekanismia, ihminen muuttuu kyynisemmäksi ja alkaa toimia vakaumustaan vastaan. Tosiasiassa siitä ei ole kyse. Politiikkaan mennessään ihmiset vain ovat pakotettuja kompromisseihin. ”Vähemmän romanttisesti ilmaistuna” he joutuvat käymään kauppaa samanlaisten ihmisten kanssa kuin hän. Se toimii radikalisoimista vastaan. Jos jollakulla on taipumuksia äärimmäisiin tekoihin, hän joutuu ne unohtamaan ”käydessään kauppaa” ja tinkimään muiden osakkaiden kanssa.

Nyt Shulman palaa kysymykseen uhasta. Avoimien vaalien myötä hän ei näe ääriliikkeissä enää uhkaa. Ei tarvitse enää pelätä niitä radikaaleja, jotka lähtevät vaaleihin, vaan niitä, jotka eivät voi lähteä vaaleihin. Heitä me emme tunne, he istuvat nurkissaan eivätkä osallistu mihinkään avoimeen polemiikkiin. Ääriliikkeiden vaara on nimenomaan tässä. Ja lääke siihen on inkluusio – avoin poliittinen järjestelmä.

Mitä separatismiin tulee, niin sekin voi johtaa helposti joukkoväkivaltaan. Millä tavalla esimerkiksi etnisesti moninainen ja moniuskontoinen maa säilyy yhtenäisenä ja miten siinä saadaan sopu säilymään?

Paras ennaltaehkäisevä keino on oikein rakennettu vallan pyramidi, toisin sanoen hallinnollisten ja taloudellisten valtaoikeuksien jako. Mitä paremmin maassa on kehitetty paikallisen itsehallinnon järjestelmä, sitä enemmän valtaa ja päätöksentekoa on annettu alueille, sitä suorempi yhteys sillä alueen taloudelliseen kehitykseen ja ihmisten elintasoon. Sitä vähemmän alueella on maaperää separatistisille suuntauksille.

Seuraavaksi Shulman perustelee sitä, miksi noiden alueiden kannattaa olla osana isoa valtiota. Tässä yhteydessä ainakin itse EU-kriittisenä joudun nielemään ajatukset hieman nikotellen. Kaikki hänen mukaansa ymmärtävät enemmän tai vähemmän sen, että on edullisempaa olla osana isoa valtiota, kuin erillään pienenä valtiona. Silloin saa suojelua, enemmän mahdollisuuksia ja resursseja, joihin voi tukeutua. Separatismin houkutus nousee siitä, kun syntyy ajatus, että me annamme keskusvallalle enemmän kuin saamme (PE: se mikä on syynä Katalonian itsenäistymispyrkimyksiin Espanjasta), ja toiseksi meidät sidotaan vastenmielisiin sääntöihin. Tällaisella maaperällä separatistiset suuntaukset pääsevät rehottamaan.

Shulman viittaa myös viimeisiin kunnallishallinnon uudistuksiin kaupunginjohtajan vaalin perumisesta. Tämän kaltaiset muutokset ovat vaarallisia. Sellainen järjestelmä, joka kääntää vallan ja myös resurssit pyramidin huipulle, ei ole vakaa.
,,,,

Jäitä hattuun!

Nykyongelmia katsoessaan Shulman haluaisi kehotta olemaan kiihtymättä ja huudahtaa ”Jäitä hattuun!”. Hän katsoo Venäjää pitemmälle tulevaisuuteen. Yhteiskunnan on kyettävä uusiutumaan ja kohtaamaan maapallon globaalit ongelmat, jotka liittyvät energiaan ja väestön rakenteeseen.

On monia sellaisia ongelmia, jotka eivät suuressa mitassa ole todellisia ongelmia. Esimerkiksi islamilainen valtio tai Ukrainan kriisi eivät kuitenkaan ole niin suuria kysymyksiä, vaikka käyvätkin nykyisin hyvin kaupaksi. On kaksi maailmanlaajuista ongelmaa, joihin on löydyttävä ratkaisu: energiatalous ja demografinen eli väestökehitys.

Hiilivetylähteet ehtyvät, energialähteitä on monipuolistettava. Venäjällä taloutta pyöritetään vanhentuneella menetelmällä. On jähmehdytty vanhaan: maasta kaivetaan jotakin ja myydään. Vähitellen hiilivetyjen kultainen vuosisata on kulkemassa kohti loppuaan, maailman talous siirtyy muihin lähteisiin. Öljyn varaan ei voi rakentaa. Maakaasu, biopolttoaineet ja tuulivoima, mikään niistä ei itsessään ole vaihtoehto, tai uhka öljylle, mutta yhteisvaikutus voi olla merkittävä. Tarvitaan siis monipuolistumista.

Toinen ongelma liittyy väestöön. Väestörakenne on jo muuttunut ja muuttuu edelleen. Ikääntyneen väestöryhmän osuus tulee kasvamaan. Väestöntutkijat ja sosiologit ovat ennustaneet, että vuosisadan puolivälissä työtätekevän väestön ja huollettavan väestönosan kesken suhde tulee olemaan yhden suhde yhteen.

Tämä on otettava taloutta kehitettäessä huomioon. Jos ei tehdä mitään, katastrofi voi olla edessä. Eläkejärjestelmää on uudistettava. On kyettävä jollain villillä tavalla nostamaan omaa työn tuottavuutta.  Venäjän väestö ei ole kovin laadukasta. Se on vanhaa, sairastelevaa, työskentelee huonosti ja vähän. Ketään ei siitä toki saa erityisesti moittia, mutta verrattaessa muihin maihin työn tuottavuus on Venäjällä matala ja sairauspoissaolot korkeita.


Köyhtyminen ja työvoiman niukentuminen ovat kaksi odotettavissa olevaa kehityssuuntaa. Ne on osattava kohdata ja jotain on tehtävä, koska – niin kuin Shulman toteaa – ”meillä on vielä elämänaikaa jäljellä”. Hän lisää, että millään iskulauseilla ja julisteilla tyyliin ”NATO pois rajaltamme!” tai ”Obama, poista sanktiot!” ei tämän ongelman ratkaisemisessa ole apua.  Oranssit vallankumoukset, pommittajien harhalennot, sotateollisen kompleksin budjetit ja armeijan lisämäärärahat unohtuvat. Tulevat uudet haasteet, todelliset ongelmat. Nyt nämä uhat eivät ole mitään glamouria ja menevät siksi huonosti kaupaksi. Kun kuluu kymmenen tai kaksi kymmentä tai ehkä jopa kolmekymmentä vuotta, niin silloin on katsottava todellisuutta silmiin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti