Ahkera koulupoika Sergei Kostrikov |
Aluksi
Tässä on nyt kyseessä toinen kirjoitukseni Leningradin
puoluejohtajasta, joka joutui murhatuksi joulukuussa 1934. Sitä ennen hän toimi
kahdeksan vuotta Leningradin ja itse asiassa koko Luoteis-Venäjän ykkösmiehenä.
Ensimmäisessä tekstissäni pääpaino oli Pietarissa Kamennoostrovski-kadulla
sijaitsevassa Kirov-museossa. Yleisin
Kirov-aihe kirjallisuudessa ja tiedotusvälineissä on edelleen hänen murhansa,
jota käsittelin hieman ensimmäisessä kirjoituksessani mutta paljon jäi
kuitenkin kertomatta. Nyt keskityn hänen elämäntarinaansa. Kuinka kiltistä
kuoropojasta kehittyi bolševikki, jonka toimintaan voi suhtautua vähintäänkin
kaksijakoisesti? Toisaalta hän on saanut sivistyneen älykön kuvan, toisaalta
hänkin onnistui tahrimaan kätensä vereen. Murhasta olen kyllä läpikäynyt lähes
kaiken, mitä netistä ja kirjahyllystäni löytyy – siinä määrin, etten enää ole
innostunut laatimaan siitä erillistä tekstiä. Olen juttuni loppuun kuitenkin
liittänyt siitä lyhykäisen yhteenvedon. Viittaan siihen myös tätä alkukappaletta
seuraavassa vuodatuksessani, jonka kirjoitin viimeisenä mutta päätin lopulta
laittaa tähän alkuun johdannoksi.
…
Olen viime
aikoina lukenut 1800-luvun lopun vallankumouksellisten elämästä – heistä jotka olivat
näille Kiroveille ja muille neuvostovallan rakentajille malleina ja esikuvina. Oli Andrei Zheljabov, oli Sofia Perovskaja,
jotka molemmat kokivat loppunsa hirsipuussa tuomittuina tsaari Aleksanteri II:n
murhaiskun valmisteluista. Heidän orastanut rakkautensa sammui siihen. Perovskaja
jätti jälkeensä maineikkaan Razumovskin aatelissuvun, jonka muissa haaraumissa elämä
jatkui. Kulttuurielämään tämä tappava blondikaunotar toki ylsi. Hän on sitten valkokankaalla
ja runoilijoiden säkeiden sytyttämänä saanut kansan vuodattamaan kyyneliä.
Ei
vallankumouksen poikia ja tyttäriä kovin helposti hengiltä saada. Andrei Zheljabovin
(https://fi.wikipedia.org/wiki/Andrei_%C5%BDeljabov)
elämä jatkui vielä Leningradissa reilut 50 vuotta myöhemmin. Nimittäin hänen
kädestään koki myös Sergei Kirov loppunsa. Murhaajan passissa oli Leonid Nikolajevin
nimi, mutta ehkä se on vain harhautus. Eihän
Kirovkaan ollut itse asiassa kuin nimimerkki. Sergei Kostrikov oli jo jäänyt
jonnekin matkan varrelle.
Olkoon
Zheljabov nyt Leonid Nikolajev, joka päätyi murhaamaan Kirovin. Hän ei
pärjännyt työelämässä. Hän oli ollut puolueen tehtävissä, mutta joutui
nähtävästi luonteensa vuoksi niistä kerta toisensa jälkeen poispotkituksi. Hän
purkautui paineistaan päiväkirjansa sivuilla. Lisäksi hän kirjoitti kahdelle
lapselleen jäähyväisiksi elämänkertansa, joka päiväkirjamerkintöjen ohella paljastaa,
miten hän päätyi ajatukseen kostaa epäoikeudenmukaiseksi katsomansa kohtelu
murhaamalla kaupungin ykkösmies. Niistä selviää, miten ajatus kypsyi ja miten
hän asiaansa valmisteli. Teollaan mies pystyi kostamaan kokemansa nöyryytyksen
ja häpeän. Se maksoi isyyden, mutta yhtä kaikki hän luottamus oikeudenmukaiseen
yhteiskuntaan eli. Kyllä vallankumouksen uskottiin pitävän lapsistaan huolen.
Nikolajev
oli hyväuskoinen eikä osannut epäillä, että teon vuoksi kärsimään joutuu myös
hänen perheensä ja muut läheisensä. Hän uskoi sinisilmäisesti pääsevänsä
tekonsa kautta historiaan ”Minun laukaukseni on kuin Zheljabovin laukaus”,
Nikolajev kirjoittaa (http://svpressa.ru/society/article/17753/).
Hänestä tuli neuvostoajan Zheljabov. Teon traagisuutta lisäsi se, että hän teollaan
veti hautaan monia viattomia. Ja lisäksi sen myötä terrori alkoi jyllätä läpi
valtakunnan.
Palaan vielä
Andrei Zheljaboviin, tai kuka hän nyt on, kun nämä nimet ja nimimerkit alkavat
mennä sekaisin. Hänkin teki saman virheen. Vai oliko se edes virhe, pelkästään
tietoista vastuuttomuutta. Hänen oma perheensä ja läheisensä joutuivat
tuuliajolle jo siinä vaiheessa, kun mies alkoi toteuttaa omia mielihalujaan,
teloituksen myötä heidänkin elämänsä menetti näköalansa. Pelkkää kärsimystä ja
tuhoa hän kylvi ympärilleen. Tosin oli niitä, jotka löysivät hänestä esikuvansa.
Mutta hekin alkoivat lopulta tappaa toisiaan. Ei väliä, jos siinä sivussa kaatui
myös muutama viaton. Oli kyse – tai uskottiin olevan kyse - elämää suuremmista
asioista.
Nikolajev ja
hänen vaimonsa Milda Draule teloitettiin. Perheen kaksi lasta sijoitettiin
lastenkotiin. Toisesta jäljet katosivat, toisen onnistui Kirov museon johtaja
Tatjana Suharnikova 2000-luvun alkuvuosina suuren Venäjän uumenista löytämään,
kun tämä oli jo vanhus. Suharnikova on kuvannut tilanteen, kun tuo vanhus näki
ensimmäisen kerran äitinsä valokuvan. Hän katsoi kuvaa kuin ihmettä. Ei hän
vaatinut yhteiskunnalta enää mitään. Ympyrä oli sulkeutunut. Hänellä oli
rinnallaan tukemassa elämänkumppani, myös aikoinaan vainoja kokenut. Siinä oli
tarpeeksi.
…
Kun
murhattua Kirovia sitten tutkittiin, havaittiin housun etumuksessa kuivunutta
spermaa. Elämän sykettä siihen oli valunut, tuhottua ja tuhoutunutta elämän
sykettä. Muut Kostrikovit pääsivät Uržumin multiin, Kirov työnnettiin Kremlin
muuriin. Ei nouse muurista kukkaset, eikä Sergei Kostrikovin joskus keksimästä
nimimerkistä spermat roisku, mutta sitkeästi se vielä sinnittelee.
Uržum |
Uržum
Sergei
syntyi maaliskuussa vuonna 1886 Uržumin pikkukaupungissa, joka sijaitsee
Keski-Venäjällä reilut 900 kilometriä Moskovasta itään ja noin 220 kilometriä
Kazanista koilliseen. Tuolloin paikkakunnalla oli reilut 5 000 asukasta,
nykyisin lukumäärä on kaksinkertaistunut. Paikan halki virtaava pienehkö
Uržumka-joki laskee lähistöllä suurempaan Vjatkaan, joka puolestaan virtaa Volgan
sivujokeen Kamaan.
Uržumin
seutu oli alkuaan suomalais-ugrilaisten marien asumaseutua. Kaupunki sai virallisesti alkunsa vuonna 1584,
kun venäläiset perustivat sinne linnoituksen puolustautuakseen marien ja
tataarien hyökkäyksiltä. Paikkakunnan nimi ansaitsee hieman huomiota, vaikka
kovin kauas mennäänkin Sergei Kostrikovin elämänvaiheista.
On väitetty,
että kaupungin nimi tulisi marin kielestä ja merkitsisi kutakuinkin, että ’
Orava näkyi’. Tämä on kuitenkin pelkkä myytti, mutta sen verran se on saanut huomiota, että Uržumin piirin vaakunassa on orava (piiri ”rajon” on
hallinnollinen alue, johon kuuluu kaupunki ympäristöineen). Paikallishistorian tutkija kuitenkin torjuu
tämän tulkinnan ja löytää nimen juuret kauempaa mutta yhtä kaikki
suomalaisugrilaisista kielistä eli permiläisestä kantakielestä (http://www.km.ru/referats/332583-osnovanie-goroda-urzhuma).
Se koostuisi kantasanoista ”metsä” (вур) ja ”joki” tai ”puro” (сум) ja nimi tarkoittaisi siis ’metsäjokea’. Sergei
Kirovin kuoleman jälkeen joulukuussa 1934 Uržumin asukkaat olisivat (ainakin
lukemani perusteella) halunneet luopua vanhasta nimestään ja muuttaa sen Kiroviksi. Nyt tuntuu, että kovin
halvalla olisi vanha ugrilainen menneisyys myyty. Sen kunnian sai kuitenkin
koko hallintoalueen eli oblastin (”läänin”) pääkaupunki Vjatka. Ja Kirov se on edelleen: kirovilaiset eivät ole halunneet
”palata” vjatkalaisiksi. Niin ikään Vjatkan alueesta tuli vuonna 1934 Kirovin alue ja on edelleen. Toki Uržum
sai monien muiden kaupunkien tapaan Kirovin kadun ja muistomerkin. Palaan
nimiasioihin vielä kirjoitukseni lopussa.
Sergein
syntyessä etnisiä mareja asui paikkakunnalla muutama prosentti ja tuskin hän
oli heistä paljonkaan tietoinen kasvaessaan kouluikään Miron-isän,
Jekaterina-äidin ja kahden sisarensa Annan (1883 – 1966) ja Lizan (1889 – 1968)
kanssa. Lisäksi ennen Sergein syntymää
oli perheessä ehtinyt neljä lasta jo kuolla.
Äidin isä
kuului oikeastaan varakkaisiin talonpoikiin, jotka olisivat myöhemmin
30-luvulla saaneet kulakin tuomion. Hän rakensi lähialueen talonpoikia ja
kauppiaita varten pienen majatalon, jossa he voivat yöpyä tullessaan
kaupitteleman tuotteitaan. Homma pääsikin hyvin alkuun, kunnes isoisä yllättäen
kuoli. Hänen lankonsa eli Sergein isän Miron Ivanovitšin olisi pitänyt jatkaa
apen alulle panemaa toimintaa, mutta siitä ei tullut mitään. Äiti Jekaterina
Kuzminitšna oli kyllä energiapakkaus, muttei hänkään pystynyt hauraan
terveytensä vuoksi tekemään mahdottomia.
Niinpä perhe joutui taloudessaan ahtaalle, vaikkei varsinaiseen
köyhälistöön lukeutunutkaan.
Kostrikovin
perheen talouden alamäkeen oli syynä isän ailahtelevainen luonne. Hänen äitinsä
oli kuulunut rikkaan virkamiesperheen palvelusväkeen. Miron-poika otti elämisen
mallinsa äitinsä työpaikalta. Hän omaksui elämäntyylin, jolla ei arjessa selvitty.
Hänestä kehittyi eräänlainen herrojen hännystelijä, joka halusi päästä kaikesta
helpolla. Hänen olemuksessaan voi todeta olleen karikatyyrin aineksia. Hän
halusi kaunista elämää, muttei halunnut nähdä sen eteen vaivaa. Toivoi vain,
että kaikki hyvä putkahtaa eteen kuin itsestään. Vaimonsa ja lastensa edessä
hän tekeytyi lähinnä hienostelevaksi keikariksi uskoen olevansa muiden
yläpuolella ja kuvitellen kuuluvansa erityiseen joutilaitten ihmisryhmään.
Siihen hän yritti mukautua – niin kuin käyttämäni lähde toteaa - kynnenkärkiään
myöten. Kun sitten appi yllättäen
äkillisesti menehtyi ja hänen olisi pitänyt astua tämän saappaisiin, ei ollut
hänestä arkisen majatalon isännäksi.
Sergei-pojan kasvettua aikuiseksi isä jäi
mieliin lähinnä siivelläeläjänä, joka pyrki pääsemään kaikesta mahdollisimman
helpolla. Hänestä ei ollut miehen malliksi, varsinkaan kun hän pojan ollessa 7-vuotias
häipyi maailmalle leveämmän leivän ääreen ja jätti perheensä puille paljaille.
Itse asiassa hän lähti työnhakuun päätettyään ensin tavanomaisen
juopotteluputkensa jälkeen parantaa tapansa. Se ei kuitenkaan perhettä
lohduttanut. Tilanne kärjistyi, kun äiti kuoli seuraavana vuonna keuhkotautiin. Perheen tyttäret otti isoäiti hoiviinsa. Sergei joutui lastenkotiin, joka oli eräänlainen
sisäoppilaitos tai internaatti.
Miron
Kostrikov ei enää palannut perheensä pariin. Uržumiin hän kyllä vielä palasi ja
sinne hänet sittemmin haudattiinkin, mutta tällöin Sergei oli jo muuttanut
kotoaan maailmalle. Todennäköisesti isä ja poika eivät enää koskaan tavanneet.
Sergei
Kirovin murhan jälkeen vuonna 1936 ilmestyi Antonina Golubevan pienoisromaani
”Poika Uržumista” (Мальчик из
Уржума; http://www.lib.ru/MEMUARY/ZHZL/kirow.txt ). Kirja kuvaa Sergei-pojan lapsuutta ja nuoruutta itse asiassa
hyvin elävällä tavalla. Lastenkodista siinä on kerrottu, että ”elämä oli siellä
ilotonta, patja oli kova ja karkea ja peitto piikikäs”. Tuollainen luonnehdinta
kuului 30-luvun ideologiseen tyyliin. Toisaalla ei pystytä enää täysin
pitäytymään samassa kerrontatyylissä. Kun kirjailija siirtyy käsittelemään
Sergein luonnetta, käy ilmi, että Sergeillä oli uudessa ”kodissa” hyviä
kavereita sekä huolehtivaisia ja ystävällisiä opettajia.
Isoäiti otti
huostaansa perheen kaksi tytärtä, mutta poika piti sijoittaa tuohon
lastenkotiin. Uusi tilanne aiheutti
Sergeille varmasti ensialkuun jonkinlaisen hylätyksi tulemisen tunteen.
Jäiväthän siskot isoäidin hoiviin ja hänet sijoitettiin muualle. Nähtävästi Sergei kuitenkin sopeutui
elämänmuutokseen nopeasti. Uusi elämänpiiri osoittautui varsin pian hyvin
virikkeelliseksi.
Uržumin lastenkodin lapsia ohjaajineen. Tuolloin Sergei oli jo muuttanut Kazaniin. |
Sergei oli
tuolloin iloinen ja tunnollinen poika. Nähtävästi myös isänsä tyhmyydestä
vaivautuneena hän yritti mahdollisuuksien mukaan auttaa mummoaan. Hänen
koulunsa sijaitsi aivan mummon kodin lähellä. Välituntien aikana hän juoksi
ripeästi mummon luo ja ehti hakea viereisestä joesta pari kertaa mummon
sangolla vettä, kaksi sangollista kerrallaan, mikä oli pikkupojalta kova
saavutus. Joen rannalla oli jyrkät penkereet ja pojasta oli vanhalle mummolle
suuri apu.
Kouluvuodet
olivat Sergeille henkisen kasvun aikaa. Hän aloitti lukuharrastuksensa, mitä
helpotti se, että kaupunkiin oli hieman aiemmin perustettu yleinen kirjasto.
Hän pääsi jo pienenä mukaan teatterin tekoon ja oli mukana jopa kirkkokuorossa.
Maailmankuvaa laajensi tietysti myös se, että hän sai lastenkodissa aidon
kosketuksen vähävaraiseen väestönosaan. Myöhemmin kulttuuriharrastus syveni ja
sen myötä kosketuspintaa kehittyi myös sivistyneempään väestönosaan.
Esimerkiksi teatterikerhon vetäjät tekivät työtään suurella sydämellä lapsia
innostaen. Heidän ansiostaan harrastus ei tyrehtynyt, vaan päinvastoin innosti tutustumaan
monipuolisemmin teatteriesityksiin ja musiikkiin. Ja Sergei oli hellyttävän
vilpitön poika, josta kaikki pitivät.
Perheen
ongelmista huolimatta Sergei eli hyvin valoisan lapsuuden. Lastenkoti saattoi olla hänelle jonkinlainen
”pelastus”. Hän pääsi sen kautta mukaan erilaisiin aktiviteetteihin. Tämä vireä lapsuus heijastui myös
aikuisikään. Sergei Kostrikovilla oli läpi elämän monipuolisia harrastuksia. Intohimo
teatteriin, oopperaan, kirjallisuuteen ja muuhun taiteeseen säilyi vaikeinakin
aikoina. 30-luvun Leningradissa hän kiireistä huolimatta pyrki käymään balettinäytöksissä
ja oopperassa. Toimittajana ollessaan Kirov loi kirja-arvosteluja ja -analyysejä,
hänen kirjoituksiaan esimerkiksi Tolstoista tai Gorkista voidaan
objektiivisestikin katsoen pitää korkeatasoisina. 1910-luvulla hän jopa tapasi tuona aikana
Venäjän merkittävimpiin kuuluvan teatteriohjaajan ja näyttelijän Jevgeni
Vahtangovin ja kai heidän välilleen
kehittyi jonkinlainen ystävyyskin.
Kazan
Seurakunnan
koulu oli eräänlainen alakoulu, joka kesti kolme vuotta. Sieltä hän siirtyi
kaupungin kouluun, jota hän kävi viisi vuotta. Sergei oli hyvä oppilas, minkä
ansiosta hän saikin paikalliselta seurakunnan hyväntekeväisyysjärjestöltä
stipendin, jonka turvin hän saattoi vuonna 1901 aloittaa ammatilliset opinnot
lähialueen merkittävimmässä kaupungissa Kazanissa. Kyseessä oli teknisen alan
ammattikoulu, josta hän vuonna 1904 valmistui maanmittariksi. Se oli oikeastaan
Sergein tulevaisuuden kannalta kohtalokkain askel. Noihin aikoihin Kazan oli
eräänlainen vallankumouksellisen liikkeen ”Mekka”, joka oli aikoinaan ollut
niin Leninin kuin myös mm. Molotovin ja Kuibyševin elämänkouluna. Siellä myös nuori
Sergei Kostrikov tutustui sosialisteihin ja heidän kauttaan vallankumouksen
aatteeseen. Maailmankatsomukseen alkoi
tulla uusia painotuksia.
Huolimatta uudesta
elämänpiiristä Sergei suoritti opintonsa tunnollisesti. Hyväntekijöistä tuli ”porvaririistäjiä” mutta
heidän kuukausittain maksama viiden ruplan stipendi kelpasi ja riitti hyvin
elämiseen ja myös vapaa-aikaan. Vertailun
vuoksi voidaan katsoa mummon tuloja. Tämä sai sotilasuralla toimineesta
miehestään leskeneläkettä 36 ruplaa vuodessa , mikä teki kuukautta kohden kolme ruplaa. Siihenkin suhteuttaen tuo viisi ruplaa oli
varsin kohtuullinen summa, mikä uusien aateveljien silmissä asetti Sergein
hieman hankalaan asemaan. Hän luovuttikin sitten summasta osan myös
vallankumousliikkeen kassaan.
Uudessa
elämänympäristössä Sergei alkoi luoda maailmankuvaansa uudelta pohjalta. Mielenmuutos
alkoi näkyä hänen kirjeissään kotoväelle. Nuorukaisessa kasvoi viha riistäjäporvareita
kohtaan ja myötätunto työläisiä kohtaan. Noita tyhjäntoimittajia joutui köyhä
kansa elättämään. Hän saattoi kauhistella sitä, että tehtaalla koneita oli
pidettävä käynnissä koko viikonlopun, mistä hyvästä omistajaporvarit säästivät
sata ruplaa mutta toisaalta työläiset joutuivat senkin ajan vain ahertamaan
itsensä näännyksiin.
Poika eli epävakaata
aikaa. Yhtä kaikki hän ei antautunut aivan täysin aateveljiensä vietäväksi. Hän
huolehti myös opinnoistaan ja valmistui maanmittariksi hyvin arvosanoin. Vaikka
vallankumousaate oli alkanut saada miehestä otetta, hän kuitenkin jo suunnitteli
myös jatko-opintoja. Hän siis pyrki myös sosiaalisessa portaikossa ylöspäin.
Siihen lienee vaikuttanut tuo lapsuuden vuosista imetty sivistyksen voima.
Kuitenkin
Kazanissa häntä alkoi tavanomaisen sijaan yhä enemmän kiinnostaa toisenlainen
ura: romantisoitunut vaaroja täynnä oleva vallankumoustaistelijan elämä. Tässä
yhteydessä palautuu mieleen Sergein oman isän poikaansa jättämä jälki. Toisaalta
kyse oli eräänlaisesta kapinasta, jota voisi ”isänmurhaksikin” kutsua, toisaalta
isä saattoi olla myös mallina pojan valinnoille. Sosialisteista Sergei löysi oman
yhteisönsä ja elämäntyylinsä. Ristiriitaisuutta kuitenkin näkyi ja kovaa sisäistä
taisteluaan nuorukaisen on täytynyt käydä.
Nuo jurot ja
salaperäiset kaverit eivät opiskelleet eivätkä tehneet työtä. Itsevarmuudesta
ei kuitenkaan ollut puutetta. He vain ylimielisesti hymyilivät, kun heitä
moitittiin mitättömiksi tyhjänpäiväisiksi lorvailijoiksi. Sergeille he
selvittivät, etteivät porvarilliset arvot heitä kiinnostaneet ja he omistivat
elämänsä tulevaisuuden oikeudenmukaiselle yhteiskunnalle. Heidän mukaansa
jokaisen rehellisen ihmisen velvollisuus oli auttaa heitä tuossa vaikeassa ja
haastavassa taistelussa.
Suoraan
häntä ei moitittu siitä, että hän eli turvallisesti ja hyvinvoivasti ”porvarien”
maksamilla rahoilla. Mutta sen verran ilkeästi nuo ajatukset ilmassa leijuivat,
että syyllisyyden tuntoon siitä palasia nousi. Niitä sulattaakseen Sergei
auttoi aatetovereitaan. Hän lohkaisi kuukausittaisesta stipendistään yhteiseen
kassaan ruplan tai kaksi ja alkoi vielä opintojensa ohessa tehdä ylimääräisiä
hommia ansaitakseen lisää.
Hän taipui
jopa varastamaan hyväntekijöiltään painokoneen yhteisiin tarpeisiin.
Hän maksoi
auttajilleen kiittämättömyydellä ja se lienee jättänyt häneen jälkensä. Tuska
viilsi nuorukaisen rintaa, mutta tuleva oikeudenmukaisuuden maailma tarvitsi
uhrinsa. Hän teki sen osin velvollisuudesta, osin hylkäämisen pelosta
hälventääkseen uusien kavereiden häneen mahdollisesti kohdistamia epäluuloja. Nyt
tuo painokone sai uuden tehtävän. Ei enää tyhjänpäiväisiä raportteja. Nyt sen
avulla voitiin valmistaa vallankumouksen hyväksi uutta materiaalia: lehtisiä
”Riistäjät alas!” iskulauseineen.
Entisen
kuoropojan sydän oli luovutettu muiden haltuun. Myöhemmät neuvostoliittolaiset
elämäkertakirjoittajat tulkitsivat tämän varkauden ”luokkatajunnan voitoksi”.
Siitä oli tullut hyve.
Tomsk
Valmistuttuaan
vuonna 1904 Sergei ei halunnut jäädä kotipaikkakunnalleen. Hän suuntasi Uralin
taakse Tomskiin Ob-joen varrelle. Siellä hän aloitti työt kaupungin hallinnon
palveluksessa kartografina. Etäisyyttä oli jo yli 2700 km, mutta se oli
heränneelle seikkailijan sielulle suuressa maassa pieni matka. Sergei tiesi,
että kaupungissa sijaitsi hyväksi tunnustettu polytekninen instituutti. Sieltä
nuorukainen haaveili jatko-opintopaikkaa, aivan kokonaan vallankumous ei ollut
vielä vienyt poikaansa.
Nykyisin
kaupungissa on yli puolimiljoonaa asukasta, mutta tuolloin heitä oli vain
hieman yli 60 000. Vertailun vuoksi todettakoon, että Kazan oli yli kaks
kertaa isompi kaupunki (nykyinen väkiluku 1,2 miljoonaa).
Valmistavat
kurssit Sergei kyllä aloitti, muttei sitten koskaan ehtinyt aloittaa varsinaisia
opintojaan. Työ vallankumouksen puolesta vei koko miehen eikä energiaa
opintoihin yksinkertaisesti löytynyt. Samana
vuonna hän liittyi sosialidemokraattiseen puolueeseen. Tuolloin menševikit ja
bolševikit toimivat vielä samassa puolueessa. Vielä tuolloin Sergein on
arvioitu olleen lähinnä menševikki.
Vallankumouksellisen
perustehtäviin kuului agitaatio ja värväys.
Kaikki hyvän tahdon ihmiset toimivat yhteisen hyvän eteen. Sergei tajusi, että siinä tehtävässä oli
uhrattava oma hyvinvointinsa. Mies lähti
täysillä taisteluun aatteen puolesta.
Jo vuonna
1905 Sergei Kostrikov oli paikallisella tasolla puolueessa merkittävä hahmo.
Hän osallistui aktiivisesti agitointiin, ajoi työläisiä lakkoihin ja
mielenosoituksiin ja taisteluun parempien olojen puolesta. Liike omisti
maanalaisen painokoneen, jonka avulla painettiin lentolehtisiä ja levitettiin
puolueen sanomaa eteenpäin.
Sitten hänet
pidätettiin. Hän sai vajaan kahden vuoden vankeusrangaistuksen, jonka hän kärsi
kokonaisuudessaan.
Itse asiassa
kyseessä oli Pietarissa tapahtuneen ns. verisunnuntain vastamielenosoitus (https://fi.wikipedia.org/wiki/Verisunnuntai_(1905)
), jossa Kirov oli yhtenä järjestäjänä. Läheinen ystävä kaatui, Sergei itse selviytyi
nipin napin. Yhteenotossa kasakoiden kanssa häntä suojasi miekaniskulta paksu
takki pelastaen hengen.
Vankilasta
vapauduttuaan Sergei oli jo täysiverinen vallankumousmies. Hän sai tehtäviä
myös muualla Siperiassa. Hän matkusti mm. Irkutskiin ja Novo-Nikolajevskiin
(nykyinen Novosibirsk) saattamaan puolueen toimintaa vauhtiin.
Toukokuussa
1909 Sergei muutti Vladikavkaziin Kaukasukselle Terek-lehden avustajaksi. Alkoi uusi vaihe nuoren miehen elämässä.
Hän aivan kuin olisi seurannut ihailemansa nuoren Leo Tolstoin jalanjälkiä.
Tolstoi lähti vuonna 1851 Kaukasukselle elämänkouluun kukistamaan
”kapinoitsijoita”, Sergei Kostrikov sisäisti työtehtävänsä hieman toisin, mutta
samanlaista vetovoimaa he ovat voineet tuntea.
Vladikavkaz,
Kaukasus
Vladikavkaz
sijaitsee Etelä-Ossetiassa aivan Georgian rajan tuntumassa. Sergei
Kostrikovista tuli Terek-lehden
avustaja. Hän alkoi kirjoittaa lehteen erilaisia artikkeleita, joihin kuuluivat
myös teatteri- ja kirja-arvostelut. Leo Tolstoin tuotantoon tuli nyt entistä
suurempi polte ja teatteriakin oli tarjolla. Lisäksi hän innostui vuorikiipeilystä,
mikä oli varmasti seikkailuhenkeä tuova lisä vallankumousromantikon arkeen.
Nyt hän
tutustui ensi kertaa pitkäaikaiseen elämänkumppaniinsa Maria Markusiin, mutta
se ei lie ollut hänen elämänsä pääasia. Kyseessä oli ns. työpaikkaromanssi.
Maria työskenteli Terek-lehdessä
kassanhoitajana. Suhde kesti Kirovin kuolemaan asti. Välillä kuitenkin välit
olivat poikki, koska Kirovilla oli Bakussa suhde toiseen naiseen, jonka kanssa
heille syntyi tytär (tästä hieman enemmän alempana). Nähtävästi suhde elpyi
uudestaan siinä vaiheessa, kun Kirov muutti vuoden 1925 lopussa Leningradiin.
Terek edusti kadettipuoluetta, joka oli
peruslaillis-demokraattinen puolue. Se oli näkemykseltään lähinnä liberaali
lehti. Sergei edusti eräänlaista
yleisdemokraattista vallankumouksellista näkökulmaa, mutta hänen täytyi
sopeuttaa omat näkemyksensä Terekin
linjaan. Välillä hän tosin pystyi julkaisemaan myös radikaalimpia kirjoituksia.
On kuitenkin otettava huomioon, että Vladikavkazissa sosialistien asema oli
heikohko eikä vallankumouksesta voinut kovin näkyvästi pitää ääntä. Oli
mukauduttava vallitsevaan ilmapiiriin.
Samanaikaisesti Sergei työskenteli maanalaisessa kirjapainossa. Ja yhteistyössä Terek-lehden kanssa hän pääsi jopa niin pitkälle, että pystyi jopa
käyttämään satunnaisesti lehden painokonetta omien vallankumouksellisten
lehtisten painamisessa.
Elokuun 11. päivänä
vuonna 1911 hän joutui pidätetyksi Tomskissa toimineen maanalaisen kirjapainon
johdosta. Nähtävästi kyseessä oli jokin
ilmianto ja hänet palautettiin Tomskiin. Pidätys oli kuitenkin aiheeton ja hän pääsi
vapauteen.
Jo vuonna
1905 puolueeseen liittymisen jälkeen Sergei Kostrikov oli ottanut oman puolueen
sisäisen peitenimen ”Serž”. Hän oli
käyttänyt välillä eri nimimerkkejä. Kirov-nimeä
hän käytti ensimmäisen kerran juuri Terek-lehdessä.
Vuonna 1912 julkaistussa artikkelissa Поперёк дороги (”Tien poikki”)
kirjoittajaksi oli merkitty ”S.Kirov”. Samana vuonna ilmestyi hänen ehkä
tunnetuin artikkelinsa - ”Tapojen yksinkertaisuus” (Простота нравов).
Se julkaistiin lehdessä kolmas päivä marraskuuta.
Kirjoitusta on kuvattu näin:
”Siinä on sarkasmia ja emootioita duuman jäseniä ja sen
toimintaa kohtaan. Mitään tilastoja tai numeroita siinä ei ole, mutta sitäkin
enemmän tunnevoimaa.”
Myöhemmin tuota artikkelia on nimetty
”neuvostojournalistiikan aarteeksi”.
Jutun
ilmestymisen jälkeen julkaisijaa vastaan nostettiin kanne. Oikeusjuttu uhkasi koko lehden tulevaisuutta.
Kuitenkin puolen vuoden kuluttua olivat
edessä Romanovin keisarisuvun 300-vuotisjuhlat ja Kirov kirjoitti siihen
liittyen myötäsukaisen artikkelin. Tämän ansiosta oikeusjutusta luovuttiin
mutta aiemmin julkaistun lehden kappaleet kuitenkin tuhottiin.
Paljon
myöhemmin, kun elettiin jo Neuvostoliitossa, Kirov oli tuon myötämielisyytensä
vuoksi joutua puolueen politbyroon edessä vaikeuksiin. Se liittyy aikaan, kun
häntä oltiin nostamassa keskuskomitean johtoportaaseen ja puolueessa alettiin
tutkia hänen menneisyyttään. Stalin antoi kuitenkin käydä armon oikeudesta.
”Ei paisutella tätä”, kerrotaan hänen todenneen. Kirov ei juttua kirjoittaessaan varmasti
osannut kuvitella, mihin hänen todennäköisesti taktiseksi tarkoitettu
mielistely saattoi myöhemmin johtaa.
Lokakuun
vallankumouksen jälkeen
Puolueen
virallisen tulkinnan mukaan Kirov oli vakaumuksellinen leninisti jo ennen
lokakuun vallankumousta. Totuus on kuitenkin, että hän yhä empi. Hän myötäili
menševikkejä, tuki väliaikaista hallitusta ja käyttämieni lähteitten mukaan
jopa kirjoitti avoimesti kannastaan. Vasta lokakuun vallankumouksen jälkeen hän
kääntyi lopullisesti bolševikkien junaan. Eräiden tietojen mukaan näin olisi
tapahtunut vasta 1919.
Vuonna 1917 Sergei
Kirov matkusti kuukausi lokakuun vallankumouksen jälkeen Moskovaan
puoluekokoukseen. Siellä hän tapasi
ensimmäisen kerran Staliniin. Miehet ystävystyvät. Kirovista tuli Stalinin mies,
Leniniin hänellä ei ollut erityistä suhdetta. Stalin osoitti hänelle avoimesti
luottamusta.
Kirovin oma
ura puolueen hierarkiassa lähti pikkuhiljaa nousuun, mikä sitten huipentuikin
NKP:n keskuskomitean politbyroon jäsenyyteen vuonna 1930 ja sen myötä vielä
suurempiin tehtäviin.
Nyt oltiin
pääsemässä vasta alkuun. Uusi valta piti juurruttaa maahan vaikka väkisin. Siihen työhön osallistui myös Kirov. Hänenkin kädet tahriutuivat siinä vereen ja
myös hengenlähtö oli lähellä.
Kirovin tie
vei Astrahaniin, joka sijaitsee Volgan suistossa Kaspianmeren rannikolla. Helmikuusta
1919 lähtien hän toimi siellä väliaikaisen vallankumouskomitean
puheenjohtajana. Samana vuonna hänestä tuli myös Vallankumouksellisen
sotaneuvoston jäsen eli Trotskin alainen.
Ei Kirov siis pelkästään Stalinin käskyläisenä toiminut. Hänen tehtävänä
oli puolustaa kaupunkia ja rakentaa sinne bolševistista järjestystä. Hän pyrki myös paljastamaan vastavallankumouksellista
toimintaa ja kapinointia.
Kirov pani
tuulemaan. Hän joutui joukkoinensa tukahduttamaan verisesti kaupungissa
puhjenneen kapinan. Ensiksi toteutettiin toimi, joka kymmenes uutta valtaa
vastustanut työläinen ammuttiin. Hänen menetelmiinsä kuului myös ns.
panttivankijärjestelmä, jossa viaton ihminen saattoi joutua kärsimään jonkun
toisen teon johdosta. Yhden viikon aikana hän teloitutti eri arvioiden mukaan 3
000 – 5 000 kapinoitsijaa.
Siinä ei
kysytty lupaa omaltatunnolta. Puolueen hierarkiassa ylempää tulevia määräyksiä
on noudatettava. Kirov oli osa bolševistista väkivaltakoneistoa. Hän vain teki
tehtävänsä. Aivan samoin perustein ei Otto Wille Kuusinenkaan noussut
puolustamaan vankeus- tai kuolemantuomion saaneita läheisiään ja sukulaisiaan.
Kirov oli
jälleen käskynhaltijana, kun toukokuun 24. päivänä vuonna 1919 avattiin
kaupungissa tuli Pyhän Josif Astrahanilaisen kunniaksi järjestettyä
ristisaattoa kohti. Kansaa kaatui kuin heinää. Myöhemmin kesäkuussa hän vangitsi
ja teloitutti Astrahanin arkkipiispan Mitrofanin ja piispa Leontin. Se on nykyisin julkisuudessa ehkä verisin
muisto Sergei Kirovin toiminnasta. Venäjänkielen taitoiselle tapauksesta
kertova kirjoitus on järkyttävää luettavaa: http://uspenskiysobor.narod.ru/html/11_1_5.html.
Ja Uržumin entinen kirkkokuoropoika ja mallioppilas oli niitä toteuttamassa. Arkkipiispan
henkilötiedot löytyvät täältä: http://www.ortho-rus.ru/cgi-bin/ps_file.cgi?2_557.
Ortodoksisessa kirkossa arkkipiispa Mitrofan ja piispa Leonti ovat edelleen
ylistettyjä marttyyreita.
Sisällissodan
aikoihin Venäjällä oli monenlaisia salaliittoja, joiden kautta yritettiin
ilmiantaa bolševikkeihin soluttautuneita vihollisia. Joihinkin oli aihetta,
jotkut olivat keksittyjä. Yhden tällaisen salaliittoyrityksen kohteeksi joutui
myös Sergei Kirov.
Kuudentena päivänä lokakuuta vuonna 1919 Kirovin asuntoon tunkeutui joukko tšekistejä eli Tšekan (https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1eka)
työntekijöitä, jotka pidättivät ja sitoivat Kirovin. Kuoleman uhkaakin oli
ilmassa. Rakennus jäi erityisjoukkojen piirittämäksi. Tuon pidätyksen
alullepanija oli eräs nainen (nimeltään Vasserman), joka oli ollut
Sosialistivallankumouksellisen puolueen jäsen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Sosialistivallankumouksellinen_puolue)
ja sittemmin osoittautui, että hän oli toiminut valkoisen armeijan komentajan Denikinin
agenttina (https://fi.wikipedia.org/wiki/Anton_Denikin). Hän ylipuhui muutaman
puolueen johtohenkilön saaden heidät vakuuttumaan, että Kirov oli itse asiassa
munkki Iliodor, Grigori Rasputinin aatetoveri ja ystävä. Hänellä oli mukana retusoitu
valokuva, jonka pohjalta jonkinlaista yhdennäköisyyttä heidän ulkonäössään
olikin.
Kirovin
rakennuksen ohi kulkenut partio arveli tilanteessa olevan jotain outoa ja
ilmoitti siitä Astrahanissa tuolloin oleilleelle Kirovin ystävälle Sergo
Ordžonikidzelle. Tämä ryhtyi toimiin ja Kirov saatiin pelastettua tšekistien
kynsistä. Mutta pidätykseen osallistuneet vangittiin ja teloitusrangaistushan
siitä Vassermanille ja kahdelle muulle seurasi.
Seuraava
tapaus sattui saman vuoden joulukuussa. Kyse oli ase- ja räjähdekuljetuksesta,
joka piti toimittaa Astrahanin kautta Vladikavkaziin. Kuormassa oli mukana myös
lääkintätarpeita ja isohko määrä rahaa - viiden miljoonan ruplan arvosta. Kun
kuorma saapui Astrahaniin, kävi ilmi, että bolševikkien rintama Kaukasuksella
oli murtunut. Siitä huolimatta tavarat kuormattiin autoihin ja yritettiin
saattueena toimittaa perille. Se havaittiin kuitenkin mahdottomaksi. Saattue
joutui palaamaan takaisin Astrahaniin. Kirov oli vastuussa kuljetuksesta ja hän
teki päätöksen kuljettaa tarpeellisin osa kuormasta yhdellä kuorma-autolla perille
Vladikavkaziin keinolla millä hyvänsä. Kuormaan tuli mm. konekivääri ja yllä
mainittu rahamäärä. Reitti kulki jäätä
myöten Volgan sivujoella. Jää kuitenkin petti ja auto vajosi pohjaan. Kukaan ei
loukkaantunut mutta kuormaa ei pystytty pelastamaan. Suomalainen sananlasku
sanoo, että ”Yrittänyttä ei laiteta”. Tämä ei pätenyt bolševikkien parissa. Kun
Kirov palasi kavereittensa kanssa Astrahaniin, hän joutui kotiarestiin ja häntä
syytettiin rahojen hukkaamisesta. Uhkana oli jopa kuolemantuomio. Kymmenen
päivän kuluttua auto onnistuttiin kuitenkin nostamaan joesta ja rahat löytyivät
vahingoittumina. Syyte raukesi ja Kirov sai vielä elää.
Vuoden 1920
tehtävistä voisi mainita matkan Riikaan.
Hän toimi siellä tuolloin neuvostovaltuuskunnan johtajana rauhansopimusneuvotteluissa
Puolan kanssa.
Baku
Jo keväällä 1920
Kirov meni Puna-armeijan Vallankumouksen sotaneuvoston jäsenenä Bakuun pystyttämään
neuvostovaltaa. Vuonna 1921 hänestä tuli Azerbaidžanin kommunistisen puolueen
keskuskomitean ensimmäinen sihteeri eli käytännössä alueen johtaja. Samana
vuonna hänet valittiin Venäjän kommunistisen puolueen ehdokasjäseneksi, ja
vuonna 1923 varsinaiseksi jäseneksi.
Tästä
lähtien hän alkoi työskennellä oman uransa eteen yhä määrätietoisemmin. Oikeastaan
vasta Azerbaidžanissa Kirov alkoi tietoisesti kehittää itseään puhujana. Sen
hän teki hyvin perusteellisesti. Hän opiskeli klassista puhetaitoa, mihin
nuoruuden teatteriharrastus antoi hyvän pohjan. Ylipäänsä Kaukasus oli hyvä
paikka puhe- ja keskustelutaidon kehittämiseen, koska paikallisessa
mentaliteetissa oli omat haasteensa. Kirov opetteli erilaisia ilmaisu- ja
argumentointikeinoja, pyrki ottamaan huomioon vastapuolen näkemyksiä.
Sergei
Kirovista kehittyi sanankäytöltään ja ilmaisukeinoiltaan vaikuttava esiintyjä,
joka myös uskalsi tarvittaessa tarttua rohkeasti tilanteisiin ja saada sitä
kautta kuulijat puolelleen. Lähteenä käyttämässäni TV-ohjelmassa korostetaan
Kirovin puhetaidossa nimenomaan pelottomuutta. Sen hän oppi Kaukasuksella. Jos
puhuja pelkäsi esiintymistä, niin se kyllä huomattiin. Peli oli saman tien
menetetty. Vilpittömyys oli Kirovin vahvuus. Hän uskoi omana asiaansa, se toi
hänelle varmuuden. Jos puhuja ei uskonut
omaan asiaansa, ei voinut saada kuulijoiden luottamusta.
Ja häneen
alettiin luottaa myös puolueessa. ”Viisas, taktinen, vaatimaton, puolueemme
parhaita edustajia”. Näin häntä saatettiin luonnehtia.
Vuonna 1925
Stalin kutsui Kirovin Leningradiin taisteluun siellä syntynyttä Zinovjevin
johtamaa oppositiota vastaan.
Leningradin
vuodet
Tammikuussa
1926 Kirov nousi Leningradin kuvernementtikomitean (aluekomitean) ja
kaupunkikomitean ja Neuvostoliiton kommunistisen puolueen keskuskomitean
luoteisbyroon ensimmäiseksi sihteeriksi. Tämä merkitsi, että hän johti
Leningradia ja koko Luoteis-Venäjää. Leningradissa hänen ensimmäisenä tehtävänä
on tukahduttaa Zinovjevin johtama oppositio. Kirov järjesti kokouksia tehtaissa
ja tuotantolaitoksissa. Vuoden aikana hän piti yli 180 julkista puhetta.
Kirov toimi
Leningradissa kahdeksan vuotta, vuodesta 1926 kuolemaansa vuoden 1934
joulukuuhun saakka. Tuo aika oli täynnä myrskyjä, mutta hän selviytyi niistä
voittajana ja hänen asemansa Leningradissa ja Luoteis-Venäjällä vakiintui.
Puolueen keskushallinnossa hän jäi kuitenkin pimentoon. Hän keskittyi Leningradin
asioiden hoitoon.
Tuon ajan
Leningradista on todettava pari seikkaa. Ensinnäkin se, että noiden kahdeksan
vuoden aikana kaupungin väestön kasvu oli huimaa. Aikamoista siksakkiahan se
oli muulloinkin mm. vallankumouksen ja toisaalta Leningradin piirityksen
vuoksi. Eri tilastoissa väestömäärä vaihtelee, mutta karkeasti ottaen voi
todeta, että noina Kirovin vuosina kaupungin väestö lähes kaksinkertaistui.
Vuonna 27 väestöä oli 1,5 miljoonaa ja vuonna 1935 se oli ylittänyt kolme
miljoonaa. Erään toisen tiedon mukaan väkiluku olisi ollut vuonna 1936 2,7
miljoonaa. Sekin kertoo huimasta
kasvusta, vaikkei yllä ihan kaksinkertaiseksi.
Toinen
seikka – joka johtui luonnollisesti myös tuosta väestömäärän kasvusta – oli
nälkä ja elintarvikepula. Niistä tuntemuksista kirjoittaa tuolloin
Leningradissa nuoruuttaan viettänyt akateemikko Dmitri Lihatšov (muistelmateos
”Ajatuksia elämästä”; Дмитрий Лихачев, Мысли о жизни). 30-luvulla nälkä ja köyhyys yhä
enemmän kärjistyi, kun puille paljaille joutuneiden kulakkien perheitä ja
jälkeläisiä ryntäili epätoivoisina suurkaupunkiin. Lihatšovin muistikuvat
luovat eteemme järkyttävän epätoivoisen maailman. Hän itse olisi halunnut
auttaa, omaatuntoa soimasi mutta tiukkaa teki itselläkin. Kerjäläiset ja
kulkurit viettivät kylmiä talviöitä portaikoissa ja porttikäytävissä. Sitten
sekin tehtiin mahdottomaksi, kun kaupungin johto salpasi ovet. Sergei Kirov
paneutui tapansa mukaan tehtäviinsä ja epätoivoisiinkin ratkaisuihin
jouduttiin.
Vielä
kuolinvuotenaan – vuoden 1934 syksyllä - Kirov teki työmatkan Kazakstaniin
yhtenä tavoitteena varmistaa Leningradin elintarvikehuoltoa. Matkan voisi
luonnollisesti tulkita Kirovin vilpittömäksi pyrkimykseksi saada
elintarvikeraaka-aineiden saanti varmistetuksi Leningradin alueella. Kuitenkin
tästäkin matkasta on nostettu esiin erilaista juonittelua. Yhtäällä on tulkittu matkan olleen Stalinin
tai mahdollisesti Neuvostoliiton salaisen poliisin salajuoni saada Kirov pois
asemapaikastaan (tämä todettiin muistaakseni Anatoli Rybakovin romaanissa Arbatin lapset). Tuona aikana salainen
poliisi voisi rauhassa järjestellä Leningradissa asioitaan Kirovin murhaa
silmälläpitäen. Toisaalta kerrotaan, että Kazakstanista palatessaan Kirov
poikkesi Moskovassa salaisen poliisin Genrih Jagodan luo arvostellen tätä
siitä, että hänen toimielimensä ovat toimineet siellä ”barbaarisesti” karkotettuja
kulakkien siirtolaisperheitä kohtaan. Jagoda olisi lukemani perusteella ottanut
arvostelun hyökkäyksenä hänen henkilökohtaista arvovaltaansa kohtaan, mistä
syystä hän olisi sitten pannut virastonsa tekemään Kirovista selvää jälkeä.
Vangit rakentamassa Vienanmeren kanavaa |
Kirovin
mustiin sivuihin voinee lisätä myös sen, että hän vieraili kaksi kertaa
30-luvulla rakennetun Vienanmeren kanavan eli ”Belomorkanalin”
rakennustyömaalla (https://fi.wikipedia.org/wiki/Vienanmeren%E2%80%93It%C3%A4meren_kanava).
Toinen kerta oli kanavan vihkimisjuhla, jossa hän kuului Iosif Stalinin
seurueeseen. Kanavahan rakennettiin vankityövoimalla ja kuolonuhrien määrä on
huomattava (jopa 25 000). Tuolloin Kirovin kerrotaan ylistäneen projektin
toteutusta eli sisäministeriötä vankityövoiman käytöstä.
Monenlaista
tietoa on tullut vastaan mutta kaikkea en ole voinut varmistaa. Jostakin osui
silmiini, että Kirov olisi ollut järjestämässä 20-luvun lopulla kaupungin
suomalaisväestöä eli inkeriläisiä Tadžikistaniin. Käsittääkseni näitä
väestönsiirtoja tapahtui vasta 30-luvun loppuvuosina.
Palaan
kuitenkin vielä niihin aikoihin, kun Kirov saapui Leningradiin…
Joulukuussa
1925 XIV puoluekokouksessa Stalin hyökkäsi oppositiossa hänen suhteensa olevia
Lev Trotskia ja Grigori Zinovjevia vastaan. Zinovjev yliarvioi oman asemansa ja
ryhtyi selkeään vastahyökkäykseen. Hän mm. kielsi kaupungissa keskusvallan
julkaisemat lehdet. Zinovjeville kävi uhkapelissä huonosti.
Kirovin
ensimmäinen tehtävä oli puhdistaa kaupunki Zinovjevin kannattajista. Eikä
Zinovjevkaan ollut vielä antanut periksi.
Mutta miesten keskinäisessä kamppailussa Kirovin tekemä työ kantoi
hedelmää. Siinä missä Zinovjevin persoonasta huokui ylimielisyys ja
teennäisyys, Kirov pääsi omalla olemuksellaan kansaa lähelle. Hän pyrki nimenomaan tietoisesti luomaan
vastavoiman tuolle ylimielisyydelle ja voitti puolelleen kaupunkilaisten
kannatuksen.
Ulkonäöltään
Kirov oli hieman lihavahko ja pienikokoinen, mutta hän osasi valita sanansa
oikein. Se tepsi kansaan. Hän osasi kuunnella heitä ja puhua heille oikeilla
sanoilla. Ja työhönkin hän ryhtyi täydestä sydämestä. Hän asetti kaupungin ja
alueen taloudelle konkreettiset tavoitteet. Ja jonkinlaista tulostakin syntyi,
vaikka tilanne oli epätoivoisen vaikea.
Kaupunki ja koko maa oli nälänhädässä. Köyhää väkeä tulvi kodittomina
kaduilla. Ja työ energia- ja ravintohuollon järjestämiseksi tuntui kai lähes
toivottomalta.
Nimenomaan
puhujantaitonsa ansiosta hän oli Kaukasukselle pystynyt estämään kahakoita ja
oppinut sovittelun jalon taidon. Kiihkeä mentaliteetti saattoi tuoda mukanaan
esiintymispelkoa. Väärin valittu sana saattoi vain kärjistää paikallisia
erimielisyyksiä ja riitoja. Tätä Kirov ei pelännyt.
Leningradissa
tehtailla ja tuotantolaitoksissa oli miltei suoranaisia yhteenottoja Stalinin
ja Zinovjevin kannattajien kesken. Väkijoukkojen reaktiot olivat kovin
voimakkaita. Jos joku ei heitä miellyttänyt, niin hän sai sen tuta, olkoonpa
asema kuinka korkea tahansa. Oli tehtaita, joissa sinne puhumaan tulleet
tuolloin Kirovia suuremmatkin johtajat, kuten Kalinin tai Vorošilov, saatettiin
heittää aidan yli. Kirov ei pelännyt tällaisessakaan ympäristössä mennä kansan
keskuuteen. Siinä oli hänen voimansa.
TV-dokumentissa
kerrotaan eräästä tilaisuudesta, jossa sekä Zinovjev ja Kirov esiintyivät ja
jossa paikalla oli jopa 10 000 kuulijaa.
Kansa meni paikan päälle, kun televisiota ei ollut vielä keksitty. Ja
jos lukea ei osattu, puhuttu sana osoitti tehonsa.
Ei ollut
mikään ihme, että Kirovista tuli varsin suosittu henkilö Leningradissa ja
suosio kiiri kyllä muuallekin. Ja kun Kirov murhattiin, oli valtionjohdolla
kova kiire ottaa Kirovin suosiosta kaikki mahdollinen irti. Siksi ympäri
valtakuntaa ilmestyi Kirov-nimisiä tai siitä johdettuja paikkoja, myös monet
tuotanto- ja kulttuurilaitokset omistettiin Kiroville. Tuli kaupunkeja kyliä,
katuja, tehtaita, kulttuuritaloja. Vielä nytkin on Venäjällä tuhansia Kirovin
valtakatuja (prospekteja).
Kirov ja
naiset
Yksi
tapahtuma tässä hänen elämäntarinassa on jäänyt kertomatta enkä minäkään tiedä
sen yksityiskohdista kovin tarkasti. Kyse on hänen naissuhteistaan. Hänellähän
oli tytär Evgenija Kostrikova, joka syntyi vuonna 1921. Äiti sairastui ja kuoli
pian tyttären syntymän jälkeen. Kummalliseksi tämän suheteen tekee ensiksikin
se, että varsinaisen elämänkumppaninsa Maria Markusin Sergei Kostrikov tapasi
jo vuonna 1909 muutettuaan Vladikavkaziin ja he elivät eräiden tietojen mukaan
parisuhteessa yli 20 vuotta. Se mainitaan mm. tv-ohjelmassa, josta olen tähän
juttuuni suurimman osan tiedoistani onkinut. Toisissa lähteissä kuitenkin
kerrotaan, että Kirov eli liitossa Evgenian äidin kanssa ja liitto loppui
lyhyeen naisen kuoleman vuoksi. Lapsi liitosta kuitenkin syntyi. Voisi vain
päätellä, että suhde Markusin kanssa rakoili ja viimeistään siinä vaiheessa,
kun Kirov nousi Leningradin johtoon, se elpyi uudestaan henkiin. Tämä päätelmä
tuosta elpymisestä perustuu siihen, että Leningradissa Maria Markus kieltäytyi
ottamasta tytärtä kotihoitoon ja lapsi sijoitettiinkin sitten lastenkotiin. No
sehän tuntuu meidän silmin katsottuna raa’alta mutta Sergei-isän mielenrauhaa se
tuskin vei, koska olihan hänellä internaateista oman lapsuutensakin ajoilta
pelkkiä hyviä kokemuksia.
Sittemmin
kyllä kävi ilmi, että Leningradissa Kirovin ja Markusin suhteet lienevät olleet
etäiset. Ainakin ne muuttuivat etäisiksi 30-luvulla, kun vaimo sai pienen aivoinfarktin
ja lakkasi tämän jälkeen oikeastaan huolehtimasta itsestään ja ulkonäöstään
viettäen suurimman osan ajastaan yksinäisyydessä kaupungin ulkopuolella
sijaitsevalla huvilalla. Näin ollen ainakin loppuvuosina Kirovin ja Markusin
suhde oli ollut kylmähkö. Eikä vaimon
työurakaan ottanut Leningradissa onnistuakseen. Hän toimi prostituoitujen
turvakodin johtajana, muttei tehtävässään viihtynyt eikä itse asiassa pärjännyt
alkuunkaan. Oli hassua, että hänet sellaiseen tehtävään oli ylipäänsä
sijoitettu. Häneltä puuttui työhön vaadittava sairaanhoitajan koulutus ja
muukin laajempi koulutus. Hän oli vain mitättömän peruskoulutuksen saanut
kassanhoitaja.
Kirovin kotimuseo Pietarissa. Taustalla kuva Kirovin vaimosta Maria Markusista. |
Kirovilla
oli kyllä naissuhteita, mutta ei niistä ole sen tarkempia tarinoita. Kirovin
murhanneen Nikolajevin vaimon Milda Draulen Kirov kyllä tunsi, mutta hän
lopulta kuitenkin on ollut vain kollega. Julkisuudessa tuosta suhteesta
hehkuteltiin ja on hehkuteltu varsinkin viime vuosikymmeninä, kun
sensaatiohakuinen media on ruvennut revittelemään Kirovin murhaa. Sen sijaan
Kirov oli baletin ystävä, joka vieraili usein Mariinski-teatterissa, ja
balettitanssijoiden keskuudessa on kerrottu olleen jopa kilpailua vetovoimaisen
kaupungin ykkösmiehen suosiosta. Naisten kerrotaan kehuskelleen suhteellaan
Kiroviin, mikä luonnollisesti vahvisti Kirovin mainetta Don Juanina. Aivan
toinen asia on sitten se, missä määrin kyse oli vailla todellisuuden perää
olevasta rehvastelusta. Eräs balettitanssija häneen on joka tapauksessa liitetty.
Sekin tässä
yhteydessä täytyy mainita, että kun heti Kirovin murhan jälkeen muutama
puolueen jäsen alkoi levitellä juttua siitä, että murhan taustalla olisi ollut
Kirovin naissuhteet, niin nuo miehet erotettiin välittömästi puolueesta.
Jonkinlaisia tabuja puoluejohtajien naissuhteet tuntuvat tuolloin olleen. Ja
olihan Stalinin nuori vaimo Nadežda Allilujeva kuollut pari vuotta aikaisemmin
hyvin epäselvissä olosuhteissa, jolloin epäiltiin peräti Stalinin tappaneen
hänet. Tämäntapaiset juorut haluttiin heti eliminoida.
Palaan vielä
Kirovin tyttäreen Evgenijaan. Hänhän kunnostautui nuorena sotilaana II
maailmansodassa 40-luvun alussa. Hän ei todellakaan turvautunut isänsä
maineella ratsastamiseen vaan toimi raskaan panssarivaunun komentajana kuin
mies aina Stalingradia ja länsirintamaa myöten. Sen sijaan eräs eversti yritti
sittemmin käyttää tyttären isän mainetta hyväkseen. Rakkaussuhteeseen Evgenija
antautui täysillä, mutta kun tajusi tulleensa petetyksi, katkeroitui ja eli
naimattomana koko pitkän elämänsä.
…
Pietarin Kirov-museon johtaja Tatjana Suharnikova |
Kommenttini
murhasta
Kirovin
murha on edelleen mysteeri ja herättää tunteita suuntaan ja toiseen Siitä
voisin kirjoittaa useammankin jutun. Totean nyt vain Pietarin Kirov-museon
johtajan Tatjana Suharnikovan näkemyksiin tukeutuen, että murhan takana lienee
ollut yksin Leonid Nikolajev. Suharnikova tapasi vuonna 2005 Nikolajevin vielä
tuolloin elossa olleen pojan, mikä vain vahvistaa omaa luottoani häneen.
Stalinin tekeminen syylliseksi on politiikkaa samalla lailla kuin hänen
luomansa trotskilais-zinovjevilaiset salaliittoteoriat. Luontevimmilta tuntuu
näkemys, jonka mukaan Kirovin murhasi kostoksi mieleltään häiriintynyt, työ- ja
puolueurallaan epäonnistunut Nikolajev.
Se mitä murhasta seurasi, kuvastavat lähinnä Stalinin omaa pelkoa ja
murhan aiheuttamaa uhkaa neuvostovaltion tulevaisuudelle. Ja lähipiirin
muistelmista käy ilmi, että Stalinille murha oli todellinen järkytys. Ei
hänkään sentään niin kauhea ihmishirviö ole, että pystyisi syyllisenä sen
kaltaiseen näyttelijän rooliin. Tietysti Leonid Nikolajevin murhan takana voi
olla joku taustavaikuttaja, sillä kyllä Kirovillakin vastustajia riitti.
Syyllisen voisi osoittaa vain täysin politikoinnista vapaa juridinen tutkimus.
Vaikka
Stalinia aiheestakin syytetään vehkeilystä, niin tilanteessa on myös toinen
puoli. Stalin luotti Kiroviin ja kai uskoutuikin. He kävivät yhdessä metsällä,
jopa saunoivat yhdessä, millä Stalinin osalta on merkitystä, sillä hänen toinen
kätensä oli vammainen, mitä hän pyrki salailemaan. Lisäksi vuonna 1932 hänen vaimonsa
Nadežda oli kuollut epäselvissä oloissa.
Puhutaan itsemurhasta, mutta Stalinin syyllisyyttäkin on epäilty. Kerrotaan, että tämän jälkeen ystävyys
Stalinin ja Kirovin välillä olisi tiivistynyt. Onhan todettu, että Stalin oli
Kiroville kuin isoveli.
Vuonna 1936
ilmestyi kirja Antonina Golubevan lähinnä nuorille lukijoille tarkoitettu kirja
Poika Uržumista. Siitä otettiin usean
vuoden ajan 50 000 painos. Kirja on luonnollisesti tehty Stalinin
aloitteesta. Ja hän lienee ollutkin sen tärkein lukija. Sen on todettu
ironisesti olleen Stalinin jäähyväiset uskollisen ystävänsä muistolle.
Kuolemasta
tähän päivään
Alussa
kerroin jo kuoleman jälkeen tapahtuneista runsaista nimen muutoksista. Uržum säilytti nimensä, mutta Vjatka sai
Kirovin nimen. Antonina Golubevan kirjassa kerrotaan, että Sergei Kostrikov
olisi opiskellut Vjatkassa. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Hän ei käynyt
siellä milloinkaan. Nähtävästi hänen on täytynyt vääristää totuutta, jotta
olisi saatu jonkinlainen oikeutus nimen muutokselle. Mielenkiintoista on sekin,
että Neuvostoliiton hajottua kaupunki ei luopunut nimestään. Minulla on
kotikirjastossani vuonna 1995 painettu karttakirja, jossa Kirovin kaupungista on jo tehty Vjatka.
Luultavasti kirjan tekijät ovat halunneet olla nokkelia ja ennakoineet virheellisesti
tapahtumia. Kirovin asukkaat ovatkin halunneet pitää kaupunkinsa nimen
muuttumattomana. Jostain olen lukenut, että kaupunkilaisten mielestä Kirov
sointuu kauniimmalta.
Karttakirjastani otettu kuva, jossa Kirovista on jo tehty Vjatka. Urzhum löytyy Vjatkan ja Kazann välistä. |
Vjatka-joki |
Kirovin nimi
elää vielä ympäri Venäjää. Vuonna 2013 on laskettu olevan vielä nelisen tuhatta
Kirovin valtakatua (prospektia) tai ylipäänsä Kirovin katua. Sellainen on esimerkiksi
Petroskoissa, jossa Kirov ei koskaan käynyt mutta joka kuului hänen johtamaansa
alueeseen. Löytyy sieltä patsaskin. Leningradin
”Kirovski prospekt” nimettiin Neuvostoliiton hajottua Kamennoostrovski-kaduksi,
jossa sijaitsee Kirov-museo. Onneksi myös Mariinski-teatteri saanut oman nimensä takaisin. Kuolan niemimaalla on Kirovskin
kaupunki, joka sai nimensä, koska Sergei Kirov vieraili siellä elämänsä aikana
kaksi kertaa. Sieltä
on kotoisin Moskova-Petushki –kirjastaan
ja epäsovinnaisista elämäntavoistaan tunnettu toisinajattelijakirjailija
Venedikt Jerofejev. Kaupunki tunnettiin ennen nimenmuutostaan suomalaisittain kiinnostavammalla nimellä Hiipinä (Hibinogorsk). Toki sieltä liepeiltä edelleen löytyvät Hiipinän vuoret.
Etelä-Venäjällä Rostov-na-Donun kaupungin ratkaisu on hyvin kuvaava. Kirovin patsas pystytettiin vuonna 1939 aukiolle, jossa aikaisemmin oli ollut kirkko. Kirkko oli toki tuhottu ennen Kirovin kuolemaa, mutta vallanpitäjät löysivät uudelle muistomerkille tehtäväänsä sopivan sijainnin. Kirov sai patsaansa kaupunkiin, koska sattui käväisemään siellä vuonna 1918.
Eikä Kirovin nimen käyttö rajoitu pelkästään Venäjälle. Esimerkiksi Kirovo-nimisiä paikkoja löytyy Venäjän lisäksi ainakin Valko-Venäjältä, Kazakstanista ja Ukrainasta. Myös Kirovsk on vielä ainakin Valko-Venäjällä. Keski-Ukrainassa on yhä edelleen olemassa Kirovograd (Kirovohrad). Olihan siellä jopa jonkinlainen kansanliike nimen muuttamiseksi, mutta kansa oli äänestyksessä muutoksia vastaan ja siksi hankkeesta tuolloin luovuttiin. Nyt on uusi tilanne ja piakkoin kaupungin nimi kuin myös Kirovin nimeä kantava alueen nimi saatetaan muuttaa hallinnollisella päätöksellä kansan tahdon vastaisesti ilman kansanäänestyksiä.
Etelä-Venäjällä Rostov-na-Donun kaupungin ratkaisu on hyvin kuvaava. Kirovin patsas pystytettiin vuonna 1939 aukiolle, jossa aikaisemmin oli ollut kirkko. Kirkko oli toki tuhottu ennen Kirovin kuolemaa, mutta vallanpitäjät löysivät uudelle muistomerkille tehtäväänsä sopivan sijainnin. Kirov sai patsaansa kaupunkiin, koska sattui käväisemään siellä vuonna 1918.
Kirovin patsas Rostov-na-Donun miljoonakaupungissa Pokrovskin kirkon paikalla |
Eikä Kirovin nimen käyttö rajoitu pelkästään Venäjälle. Esimerkiksi Kirovo-nimisiä paikkoja löytyy Venäjän lisäksi ainakin Valko-Venäjältä, Kazakstanista ja Ukrainasta. Myös Kirovsk on vielä ainakin Valko-Venäjällä. Keski-Ukrainassa on yhä edelleen olemassa Kirovograd (Kirovohrad). Olihan siellä jopa jonkinlainen kansanliike nimen muuttamiseksi, mutta kansa oli äänestyksessä muutoksia vastaan ja siksi hankkeesta tuolloin luovuttiin. Nyt on uusi tilanne ja piakkoin kaupungin nimi kuin myös Kirovin nimeä kantava alueen nimi saatetaan muuttaa hallinnollisella päätöksellä kansan tahdon vastaisesti ilman kansanäänestyksiä.
”Kirov Hiipinässä”, M.A.Kanejev 1957. Osui silmiini Pietarin Arktisessa ja antarktisessa museossa. |
Kuvasarja Sergei Kirovista musiikin säestämänä löytyy
täältä: http://sovtime.ru/foto/#/Lichnosti/Kirov/09.jpg.
(Tekstin lopussa olevaa muistomerkeistä kertovaa osaa tarkennettu ja täydennetty 6.1.2016)
Lähteet
Olen
käyttänyt useita lähteitä. Tämä tv-ohjelma on yksi keskeinen: https://www.youtube.com/watch?v=c-bH83YWpa8 . Käsikirjoituksen on
laatinut Dmitri Vorontsov , ohjaajana on
Sergei Kraus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti