torstai 30. maaliskuuta 2017

KEITH JARRETT



1)      The Köln Concert – 70-luvulta tähän päivään

Jos pitäisi mainita elämäni jazzlevy, niin ensimmäisenä tulee mieleen pianisti Keith Jarrettin (s. 1945) soololevy THE KÖLN CONCERT. Se on tallenne tammikuussa 1975 Kölnin oopperatalolla pidetystä konsertista ja on julkaistu saman vuoden syksyllä kahden LP-levyn albumina. Minun ostamani levy on valmistettu vuonna 1979 Espanjassa. Muistini hieman hapuilee, mutta olen hankkinut levyn joko tuona samana vuonna tai sitten seuraavana, en Espanjassa vaan kotoisessa Suomessamme. Löysin levyn selaillessani jonkun suuren tavaratalon levyhyllyjä. Se saattoi olla Anttila tai sen edeltäjä. Joka tapauksessa se oli paikka, jossa ei tuolloin kovin usein tullut jazzlevyjä vastaan. Kyseessä oli jonkinlainen tarjous. Sen muistan, koska hämmästyin hinnan huokeutta. Olihan kyseessä vielä kaksois-LP. Tuo hinta oli tuolloin tärkeä vaikutin ostopäätökseeni. Olinhan tuolloin vielä opiskelija, eikä raha tahtonut riittää kuin lauantaimakkaraan.

Olin kuullut Jarrettista toki tuota ennen. Tiesin mitä valitsin. Ehkä olin lukenut myös tuosta Kölnin konsertista. Olennaisin seikka tuolloin oli kuitenkin Jarrettin esiintyminen Porin jazz-festivaaleilla vuonna 1973. En ollut tuolloin Porissa, mutta radiosta tuli suora lähetys Kirjurinluodolta ja satuin tuolloin olemaan radion ääressä. Soitto kuulosti omaperäiseltä, se veti puoleensa ja jäin kuuntelemaan. Soittajan nimi ei tuolloin vielä jäänyt mieleeni, mutta kun soitto oli lumonnut siinä määrin, että alkoi kiusata muistiani, niin sen löytämisessä ei ollut ongelmia.

Elin tuolloin 70-luvulla kiihkeää aikaa. Elämässäni tapahtui paljon monenlaista. Ehkä Jarrettiakin kuuntelin. Kun sitten 80-luvun taitteessa tuo levy ilmestyi eteeni, en epäröinyt vaan poimin sen mukaani.

Ennen kuin siirryn tarkemmin Jarrettin ja hänen levynsä pariin, jatkan vielä johdannoksi asiaa aiheen ulkopuolelta.

Suuret musiikkielämykset saavat yleensä kultaiset kehyksensä nuoruuden muistoista.  Jazziin ja pop-musiikkiin liittyen voin heti kertoa kaksi suurta musiikillista elämystä, jotka eivät haihdu muistista ja joita muistot vain valelevat suloisemmiksi.  Toinen on vuodelta 1973 oululaisessa Rattorilubissa esiintynyt Pepe & Paradise. Muistan vuoden siksi, koska onnistuin pääsemään sisälle, vaikka olin vielä alaikäinen. Pieni paikka oli aivan täpötäynnä väkeä ja tunnelma niin kuuma ja innostunut, että se imaisi nuorukaisen täysin mukaansa. Näin tuolloin ensi kerran suuria nimiä, mm. Pave Maijanen soitti yhtyeessä bassoa.  Bändissä oli vahva puhaltimien edustus, mm. trumpetisti Markku Johansson. Mieleeni on jäänyt juuri Johanssonin sävellys Syvä hiljaisuus. Trumpetti kiersi eksoottisen ahtaissa Rattorilubin tiloissa ja väenhumussa kuin huumaten tajunnan. Sitä kappaletta olen myöhemminkin levyltä kuunnellut, mutta ei siinä ole läheskään samaa vetovoimaa.

Toinen muistissa helmeilevä musiikkielämykseni on selkeää jazzia ja tapahtui joskus 80-luvun alussa jyväskyläläisessä kapakassa, jonne yllättäen saapui Paroni Paakkunaisen yhtye soittamaan. Elin tuolloin jotenkin vaisua aikaa. Mieli ei ollut korkealla ja etsin tämänkaltaisista tapahtumista jonkinlaista nostetta elämääni. Oli maanantai-ilta. Nähtävästi paikka halusi saada hiljaiselle illalle asiakkaita järjestämällä elävää musiikkia. Nimekkäitä muusikoita oli paikalla. Muistan pianisti Eero Ojasen. Sali oli puolityhjä eivätkä odotukset olleet korkealla, ei minulla eikä tuskin muillakaan. Eräs soittaja käväisi juomassa tiskillä tuplaviskin ja sitten soitto alkoi. Paakkunainen oli menopäällä eivätkä muutkaan muusikot pudonneet kelkasta. Miehet irrottelivat oikein olan takaa. Se sytytti ja vapautti mielen. Minua harmittaa vieläkin, että joku tyyppi tuli minua vastapäätä istumaan ja höpisi koko ajan jotain tyhjänpäiväistä, kun itse olisin halunnut keskittyä musiikkiin ja taitavien muusikoiden esiintymishabitukseen.

Tuo ilta on jäänyt kirkkaana mieleen. Ehkä yhtenä syynä on myös se, että se oli minulle myös jonkinlaista mielenkohotusterapiaa.

Nuo elävän musiikin elämykset ovat ainutkertaisia elämyksiä. Ne eivät toistu. Siinä ne poikkeavat levyistä. Konsertit ja klubi-illat jäävät mieleen soimaan. Ne saavat kultaa ympärilleen, kaunistuvat ja hehkuvat vuosi vuodelta kirkkaammin. Mutta eivät ne silti nouse tyhjänpäiväisyydestä.

Levyalbumien suhteen tilanne on toinen. Harvoja voi kuunnella uudestaan ja uudestaan ja löytää niistä aina jotain tuoretta. Tuo Kölnin konsertti on sellainen.

Innostuin siitä aluksi. Panin sen usein levylautaselleni soimaan. Se rentoutti, sai unohtamaan elämän huolet ja mieltä painavat asiat. Näin se täytti yhden olennaisen musiikin tehtävän. Se antoi minulle mahdollisuuden siirtyä toiseen todellisuuteen. Ennen pitkää kuuntelukerrat harvenivat ja jäivät lopulta kokonaan. Minunkin elämäntilanne muuttui. Jouduin muuttamaan usein paikkakunnalta toiseen. Muistan kerran tehdessäni muuttoa opiskelija-asunnostani jouduin hylkäämään osan levyistäni, kun ne eivät mahtuneet mukaani. Joukossa oli muutama hyväkin levy, joiden perään olen myöhemmin surrut. Erästä ”aarrettani” kaipaan kovasti edelleenkin. Jostain syystä The Köln Concert kulki aina mukanani. En hennonut siitä luopua, vaikka joskus tuntui, etten sitä enää kuuntele, olihan se jo käynyt tutuksi.

Jossain vaiheessa - ehkä 90-luvulla - palasin sen pariin uudestaan. Siitä lähtien siitä tuli minulle tapa. Vaikka CD-soittimet valtasivat markkinat, en koskaan luopunut perinteisestä levysoittimesta. Laitoin ”Keith Jarrettini” levylautaselleni, kun edellisen kuuntelukerran ajankohtaa en enää muistanut. Ja aina sieltä soiton ytimestä löytyi uusia puolia ja odottamattomia elämyksiä. Jarrettin maaginen piano tuntui olevan runsaudensarvi.

Työskentelin välillä myös ulkomailla. Sinne en levyä toki raahannut mukaani. Mutta kotona lomaillessani sitä kyllä taas kuuntelin kuin juhlistaen kotiinpaluutani.

Olen luonnollisesti hankkinut ja kuunnellut myös muita Jarrettin levyjä, mutten ole niistä samalla tavalla innostunut, vaikka toki saatan tykätä. Jarrettissa minua kiehtoo myös hänen monipuolisuutensa. Siitä kerron lisää kirjoitukseni lopussa.

Mistä sain idean kirjoittaa Jarrettista juuri nyt? Lyhyesti todeten laitoin Kölnin konsertin soimaan korvalapuilleni ja lähdin kävelylenkille. Siitä tulikin innostavan intensiivinen lenkki. Vanha ystäväni kuulosti jälleen aivan tuoreelta. Lenkin lopussa ajattelin muotoilla mielikuviani sanoiksi. Todettava on, että lopputulokseni on aika valju siihen nähden, miten musiikin koin.


2) Muutama sana konsertista ja levytyksestä


Tämä kappale perustuu Wikipedian tietoihin. Ne ovat minullekin paljolti uutta tietoa. Tutustuin konsertin taustoihin vasta tätä juttua valmistellessani. Olin katsonut oman LP-levyn kuvaa ja päätellyt siitä, että konsertti järjestettiin ulkotiloissa. Konsertti järjestettiin kuitenkin jo tammikuussa ja pidettiin tietysti sisällä.

The Köln Concert on lähteeni mukaan jazzin historian parhaiten myynyt sooloalbumi ja kaikkien aikojen myydyin pianoalbumi. Sitä on myyty yli 3,5 miljoonaa kappaletta.

Konsertti pidettiin illalla alkaen klo 22.30. Jarrett tuli paikalle myöhään iltapäivällä Zürichista. Hän oli väsynyt, koska hän oli edellisinä öinä nukkunut huonosti. Hän kärsi selkävaivoista joutuen pitämään tukiliiviä.

Väärinkäsityksen vuoksi soittimeksi konserttiin saatiin huonokuntoinen flyygeli, jonka virittämiseen meni aikaa tuntikausia. Flyygelin ääni oli ylärekisterissä peltinen ja ohut ja bassopäässä hento, eivätkä pedaalitkaan toimineet kunnolla.  Tutustuttuaan pianoon Jarrett olisi halunnut peruuttaa koko esiintymisensä mutta myöntyi lopulta vetoomusten jälkeen.

Yleisöä konserttiin tuli 1400 henkeä, mikä oli täysi salillinen. Sen vuoksi peruuttamiseen ei haluttu mennä.

Hän yritti mukautua soittimensa puutteisiin ja onnistui löytämään tasapainon oman ilmaisunsa ja soittimen tarjoamien rajallisten mahdollisuuksien välillä. Jarrettin improvisaatioissa kiinnittää huomiota hänen kykynsä improvisoida monipuolisesti pitkiä aikoja vain yhden tai kahden soinnun varassa. Oikean käden soittonsa hän rajoitti koskettimiston keskialueelle diskanttiongelmien vuoksi.

Myöhemmin musiikki on jopa nuotitettu, vaikka Jarrett sitä kauan vastustikin.



3) The Köln Concert – levyä kuunnellessa


Tässä vaiheessa kirjoitustani siirryn omiin tuntemuksiini musiikin sisällöstä. Varmistan kuitenkin vielä, kuinka heikoilla jäillä liikun. Olen pelkkä musiikin harrastelija, joka sattuu eläytymään siihen joskus liiankin tunteella.  Musiikkiesitys on minulle lähinnä jonkinlainen matka tai joskus jopa seikkailu. Luon mielelläni mielikuvia, jotka auttavat löytämään jyvän, oman tulkintani. Tämä koskee tietysti ennen muuta klassista musiikkia, mutta Jarrettin soolokonsertit sopivat hienosti tähän muottiin, samoin Kölnin konsertin tapainen musiikillinen kokonaisuus.

Yllä olen kertonut nuoruuden muistoina parista musiikkielämyksestä. Sellaiseen kokonaisuuteen kuuluu ennen muuta tila ja tilanne. Pepe & Paradise sattui kohdalleni oikeana hetkenä. Se teki vielä 17-vuotiaaseen uskonnollisen kasvatuksen saaneeseen ja hieman humaltuneeseen nuorukaiseen vaikutuksen. En ole toki ainoa, joka pitää tuota esitystä ikimuistoisena. On muitakin, jotka pitävät tuota esitystä ikimuistoisena. Minun kultaisissa kehyksissä on kyllä myös muita kuin musiikillisia tekijöitä. Iso bändi pienessä täpötäydessä klubissa soi mielettömän kivasti. Toinen muistoni Jyväskylästä sattui puolestaan olemaan sopivan tyhjänä hetkenä. Kaipasin jotain tuollaista elämystä ja se tuli kuin tilauksesta.

Epäilemättä Kölnin konsertin kaltaisessa tapahtumassa on hyvin keskeisenä yleisön kesken välittyvä yhteisyyden tunne. Ollaan yhdessä kokemassa jotain ainutlaatuista. Harvoin pääsylipun ostaneilla on mahdollisuus päästä seuraamaan maailmankuulun artistin esitystä.  Toisaalta myös tuo artisti tarvitsee yleisönsä, jottei esityksestä tulisi pelkkä läpisoitto. Tuon tyyppisessä vapaassa improvisaatiossa yleisön läsnäolo ja eläytyminen on lähes välttämätöntä ja ratkaisevaa konsertin onnistumiselle.  Runollisesti ilmaisten soittajan jokainen ihohuokonen väräjää aistiessaan ympärillä olevan yleisön läsnäolon. Ja yleisössä yksittäinen kuulija kokee kaikkien muidenkin ihmisten läsnäolon omassa sisimmässään. Ilmassa väräjää. Siinä vaiheessa voi syntyä jotain suurta. Ilmassa ei ehkä ole suuren urheilujuhlan tuntua mutta kuitenkin jotain vastaavaa. Arkisemmin sanoen, soittaja kyllä tuntee, jos yleisö on soitossa mukana. Ja yleisö kokee taiteilijan herkkyyden, myös sen, kun taiteilijan mieli kätkee sisäänsä suuren salaisuuden. Kuulija yrittää edes hipaisten päästä siitä osalliseksi.

Tarkennan vielä kuvaa itsestäni kuulijana. Minulla on tapana luoda päässäni mielikuvia soiton ymmärtämisen tueksi. No, en minä aina niitä luo, ne syntyvät itse.  Musiikki on parhaimmillaan ihmeellinen mentaalinen matka, intensiivinen mielikuvien ohjaama tie syvälle tajuntaan ja sen taakse. Tuolloin kuunnellessa unohtaa kaiken muun ja elää vain itse musiikissa. Annan musiikille tilaa. Siitä mielikuvat syntyvät. The Köln Concert on siksi minulle merkittävä, koska löydän siitä kerta kerran jälkeen uusia ulottuvuuksia. Tuttu levy vie minut uusiin seikkailuihin. Tällä kertaa mieleeni nousee vitivalkoinen taidemuseo, jossa artisti luo musiikkiaan. Sali on täpötäynnä ihmisiä istumassa joko lattialla tai tuoleissa. Valkoisilla seinillä on runsaasti taidetta, mitä erilaisimpia maalauksia, joista tuo yliluonnollinen musiikki saa sisältönsä. Maalaukset avautuvat musiikissa, kukin vuorollaan. Ei irrallisina kuvina vaan dialogisena yhteytenä. En osaa kertoa, mitä taulut esittävät, näen ne vain musiikkina.

Konsertissa on virallisesti kaksi osaa. Toinen osa on jakautunut kolmeen osaan, joista viimeinen on varsinaisesti konsertin encore – ylimääräinen kappale. Wikipedian artikkelissa kerrotaan, että kappaleen taustalla vanha jazz-teema ”Memories of Tomorrow".  En tunne tuota teemaa mutta on hyvä tietää, ettei Jarrett sitä aivan omasta päästään keksi. Kaikkiaan levylle on kertynyt musiikkia suosionosoitukset mukaan lukien vajaat 68 minuuttia.

Mielestäni levy on kuunneltava kokonaisuutena, soittojärjestyksessä. Ei saa unohtaa ylimääräistäkään kappaletta. Siinä artisti jättää jäähyväiset rakkaalle yleisölleen. Ja yleisö hyvästelee rakkaan vieraansa.

Vinyylilevyn ja CD-levyn soinnit poikkeavat toisistaan. Minusta tuntuu, että vinyylissä kuuluu soittajan huudahdukset ja äännähdykset paremmin. Pianon ääni on raaempaa. CD:ssä sointia on muokattu.

Seuraava vuodatukseni perustuu kahteen kuuntelemiseen. Kävelyllä kuuntelemaani digitaaliseen versioon ja myöhemmin kotona kuuntelemaani vinyyliversioon. En ala niitä keskenään vertailla. Kävelyretkeni jälkeen kirjoitin huomioni kerralla jaottelematta niitä osiin. Vinyylilevyn osat kuuntelin erikseen ja kirjoitin havaintoni kunkin osan jälkeen.



Osa I


Konsertti alkaa tunnustellen, on aivan kuin hapuilevaa etsintää. Niukkaeleisesti edeten soitto alkaa viedä mukanaan. Soinnit alkavat viedä musiikkia eteenpäin.  Ja soittajakin huudahtaa kuin haluten ilmaista jotain.


Soittaessaan Jarrett usein huokailee ääneen ja jopa huudahtelee. Eräs paljon jazzia kuunteleva tuttavani ei voi sitä sietää, minkä vuoksi Jarrett ei kuulu hänen suosikkeihinsa. Minua ne eivät ainakaan tässä yhteydessä häiritse. Ne kuuluvat kokonaisuuteen, kun kerran soittaja niin tahtoo.


Välillä etsitään tasapainoa, mutta kokonaisuudessaan vauhti kiihtyy. Sitten tulee kuitenkin kesken kaiken pysähdys. Soittaja aivan kuin vetää henkeä, kerää itseensä voimia. Ja taas aletaan. Sormet rullaavat koskettimilla. Bassopuoli alkaa saada enemmän tilaa. Se tuo improvisaatiolle kivijalkaa. Sormet jatkavat sulavasti eteenpäin. Kun soittajan tekniikka on hallinnassa, vauhti tuntuu luontevalta. Katsojakaan ei ehdi hengästyä. Hän on jo mennyt musiikin sisimpään soittajan tueksi. ääneen huokailut jatkuvat. Rytmi aivan kuin hakisi rauhaa ja harmoniaa, kun taas toinen puoli hamuaisi muualle. Mieli on välillä harras kuin kirkossa. Kunnes se kehitys tulee tiensä päähän. Ollaan yhtäkkiä jossain uudessa maailmassa, aivan huomaamatta.

On hiljaisuutta, mietiskelyä, alitajunnan ohjaamaa. Kädet eivät vie sormia, vaan ne ovat syvemmässä ohjauksessa. Uutta hapuilua, blues saa tilaa.

Sen jälkeen aivan kuin jäätäisiin pysähdyksiin. Hitaampaan tempoon ilmestyy vahvoja kuvia. Jostain olen kuulevinani intialaisia vaikutteita. Soitto aivan kuin etsisi intialaisen sitarin maailmasta syvähenkistä alkuvoimaa.

Intialaisen musiikinteorian lähtökohtana voitaneen pitää hindulaista maailmankaikkeuden perimmäiseen luonteeseen liittyvää käsitystä, jonka mukaan "ääni on Jumala" ("Nada Brahma"), eli todellisuuden syvin olemus on musiikin keinoin saavutettavissa.
(Lähde on täällä.)

Musiikki alkaa edetä melodisen sointuvasti. En tunne, mistä tyylistä nuo vaikutteet tulevat. Oltaisiinkohan gospelin maailmassa? Taas alkaa soida yksinkertaisen bassokuvion kivijalka (ostinato). Sen päälle improvisoidaan. Rytmi kiihtyy saaden alleen voimaa. Välihuudahdukset kuuluvat taas soiton läpi. Kunnes tämän osan on aika tulla päätökseensä. Soitto vaipuu hiljaisuuteen. Siitä nousevat suosionosoitukset.

Ensimmäisen kuuntelukertani eli kävelyretkeni jälkeen kuvasin kokonaisvaikutelmaa seuraavasti:
Musiikki on elämän kiertoa. Kesken vauhdin pysähdytään, kuin aprikoitaisiin jotakin. Mutta taas jatketaan kuin uusin voimin. Teema ei jää kesken. Punainen lanka pitää kokonaisuuden kasassa alusta loppuun. Samassa maailmassa liu’utaan, liidetään avaruudessa, noustaan ylemmäs ja hiljennetään.  Loppua kohden tunnelma tuntuu muuttuvan seesteisemmäksi. Aistin välillä rauhattomuutta, josta ei ehkä täysin vapauduta.


Osa II a 


Toinen osa alkaa hyvin vauhdikkaasti. Soitosta ryöppyää vahvaa energiaa. Musiikki muistuttaa minimalismia: on tiukka rytmikuvio, pienin muutoksin edetään, niiden varassa musiikki elää ja sykkii eteenpäin. Villi rytmi imaisee mukaansa.  Tuntuu kuuluvan vaikutteita boogie woogiesta.
Vasen käsi lyö komppia, oikea improvisoi luoden melodiaa kuin kilpaillen hakkaavan bassokuvion kanssa. Ylä-äänet seikkailevat merten yllä. Basso pitää kaiken koossa.  Se tukee toista, ei kilpaile.
Alkaa tapahtua. Vauhti vain villiintyy, musiikki soljuu eteenpäin, irtaantuu lähtöpisteestään, rullaa eteenpäin kevyenä. Ollaan jonkinlaisessa erityisessä hengen tilassa, kuin yllä mainitussa sitarin soitossa.

Kuunnellessa soittaja tuntuu vajonneen omaan maailmaansa. Kuvittelen koko täpötäyden salin kuuntelevan kuin hurmoksessa, syvällä musiikin luomassa jännitteessä. Soittaja ei huomaa yleisöään eikä yleisö ajattele muuta, ollaan yhdessä tuossa salaperäisessä, musiikista nousevassa elämysmaailmassa.

Iskut voimistuvat, piano alkaa olla lujilla. Pian se kai hajoaa. Soittaja etsi välillä voimaa milloin ylä-äänistä, milloin alhaalta, kuin dialogia käyden tai kuin piiskaten kuvitteellista vastustajaansa tai kuin kannustaen itseään eteenpäin. Jonkinlaista vastakkainasettelua tuntuisi olevan ilmassa.  Taas tunnelman rikkoo soittajan huudahdus. Ollaan sielun syvyyksissä, mieli täynnä tuskaa.  Kipeät asiat painavat.  Tempo on jo äärirajoilla, enempää voimaa eivät koskettimet kestä. Se merkitsee takaisinpaluuta, matkaa kohti hiljentymistä. Vihdoin tuskaisuudesta rauhoitutaan. Soitto hiljenee ja laskeudutaan maan pinnalle.

Taas lähtee tuttu teema hapuillen liikkeelle. Samalla pianisti lyö soittimensa kantta kämmenellään kuin jonkinlaista tummaa kolkkoa rytmiä. Se vaikuttaa pimeyden läsnäololta. On väsynyttä hiljaiseloa, kaipuuta ja yksinäisyyttä. Lähdetään etenemään. Vasen käsi soi kevyenä, oikean ylä-äänet pääsevät vapautuneesti aprikoiden vaeltamaan, ei mitään löysää tunnelmasiirappia, vaan etsiskellen ja pohdiskellen, salaperäisessä maailmassa. Rauhaan ja levollisuuteen kohoaa pianon ylä-äänistä kuvio, joka vie kuulijan liitelemään merten ylle ja vuoristoon. Alla on ehkä myrskyä tai vain suuria tunteita, jotka pianisti huokaa äänellään ulos. Tunnekuohu vaimenee, vaikenee. Kuulu bluesia, se laajenee. Ja taas on yhtäkkiä siirrytty romantiikan tunnekuohuiseen ilmaisuun.. Soittaja tuskailee. Vähitellen sekin vaikenee kuin itsestään, yllättävän nopeasti.
 

Erilaiset musiikin tyylit tuovat musiikkiin mielleyhtymiä. Tuo intialainen sitar välkkyy tässäkin osassa. Ja välillä niin tässä kuin muuallakin tunnen olevani 1800-luvun lopun romanttisen musiikin tunnekuohuissa, mitä soittajan huokaukset säestävät. Osan lopussa voisin kuvitella kuuntelevani jo jotain 1900-luvun alun Prokofjevia tai muuta uudemman aikakauden kokeilijaa. Mutta kai ne nousevat vain minun sisältäni.


Osa II b                       


Tämä osa alkaa herkästi. Mielen täyttää harmonia, jollainen edellisestä osasta tuntuu puuttuvan. Musiikki lähtee soljumaan eteenpäin vähäeleisesti. Saa tempoa alleen. Vasen puoli lyö komppikuviota, oikea käsi improvisoi sen päälle vapautuneesti. Levollista iloa on pinnalla, mistä tempo lähtee kiihtymään ja oikean käden improvisaatio pääsee rullaamaan naputtaen yhä villimmin. Näin soittajan tekniikasta saadaan taas huippunäytettä. Kuulostaa tyypilliseltä nautittavalta jazzilta, jossa on sisäistä iloa ja rentoutta. Voi todeta, että nyt soitto svengaa. Soittaja antaa sormillensa ja mielellensä vapauden. Ollaan juoksussa, muttei paeta mitään vaan aivan kuin testattaisiin, että työvälineet ovat kunnossa ennen uutta matkaa. Kuulija elää odotuksessa ja kohoava tempo antaa toiveita tulevasta. Samalla jännite kasvaa, komppi vahvistuu ja oikean käden kuviot monipuolistuvat, melodia soi harmonisessa kauneudessaan virkeänä. Basson kuvio tykyttää minimalistisen niukkaeleisesti. Vaimentuu, jotain on tapahtumassa. Herkän kaihoisana ylä-ääni tunnelmoi. Se aivan kuin itkisi tai aivan kuin vesipisaroita valuisi poskelle. Tempo on edelleen reipasta, mutta näyttäisi rauhoittuvan. Se on kuitenkin harhaa. Mieli ei tyynny ja tunnelma pysyy samana. Tuo nostalgisen surumielinen tunnelma herkistää mielen. On kohottu yläilmoihin, jonkin elämää suojelevan tahon turvalliseen huomaan, jossa suru ja ikävä saa vapaan purkautumistien.

Tämä on ehkä koko konsertin kaunein kohta. Tekee kuitenkin mieli lisätä: lopun encoren jälkeen.

Kuvioiden monipuolistuminen avaa tunteille vallan. Vähitellen laskeudutaan ylhäältä alaspäin, hyvin hitaasti. Mutta taas sormet alkavat rullata ja viedä takaisin. Ollaan kuin pyörremyrskyssä joka vie jälleen yläilmoihin, alla sininen kuohuva meri ja jylhät vuoristot. Soittajan huudahdus ryydittää soittoa. Kesken romanttisuutta huokuvan tunnepurkauksen soitto alkaa viimein hiljetä, elämän purkauksista laskeudutaan rauhaan. Tuota seesteisyyttä kestää kuitenkin vain hetken. Hiljentymistä jarruttaa jokin vastavoima. Vasemman käden matalat voimat kohoavat kuin ukkonen. Mutta se jää lyhyeen. Ei jaksa mieli siitä kohota. Jäädään paikalleen mietiskelemään alkuperäinen tunnelma kuitenkin säilyy. Muutama yksittäinen hento sormen painallus ja vaivutaan hiljaisuuteen. Sen keskeyttävät vienoina alkavat, hitaasti voimistuvat kätten taputukset, joita yksittäiset vihellykset ja huudahdukset ryydittävät. Aplodit saavat rytmiä alleen. Pyydetään lisää. Soittajan salaperäisistä musiikillisista mielikuvista ei haluta vielä eroon. Jarrett täyttää yleisön toiveen.



Osa II c


On ylimääräisen aika. Se alkaa niin kauniina että sydän hypähtää, onnen huuma valuu levollisena vapauteen. Tuntuu, että rauha täyttää täpötäyden konserttisalin palauttaen kuulijat musiikin voimalla todellisuuteen. Siinäkin levollisuus aivan kuin muuttuu liikkeeksi. Tuo kotiin pitkältä mielen matkalta. Soitto hiljenee ja jää hapuilemaan kuin meren aaltojen ylle. Se on kaihoisaa kaipuuta, jonka voi tulkita jäähyväisiksi, lähtöriitiksi. Siihen soitto jää ja taputukset riemunhuutoineen ja rytmikkäine osioineen taas alkavat. Levyllä ne vaimentuvat kuulumattomiin. En tiedä kuinka kauan ne salissa ovat kestäneet.
Tuo koko konsertti on kuultavissa esimerkiksi täällä.



4) Muutamia seikkoja Keith Jarrettista sekä hänen musiikistaan ja urastaan


Soolouran ohessa Jarrett on soittanut paljon Standards-triossa. Laitan tähän yhden linkin osoittaakseni, että joskus tuo Jarrettin ”äännähtely” soiton aikana voi olla häiritsevää. Yhtyeen soitto kyllä miellyttää. Jarrett on musiikissa niin täysillä mukana, ettei hän tuollaisia pikkuseikkoja huomaa. Yksi Standards-trion levyttämä ikisuosikkini on kappale God Bless The Child, levytysvuosi on 1983.

Keith Jarrett on jatkanut uraansa myös klassisen musiikin alueella eikä sitä puolta Jarrettista voi vähätellä. Minulle erityisen mieluisaa on kuunnella Jarrettin ja nokkahuilisti Michala Petrin yhteistyötä 90-luvun alkupuolella. Tuossa linkissä he soittavat Bachin musiikkia, Jarrett soittaa cembaloa. Musiikki soi kauniina ja tasapainoisena.

Hankin aikoinaan kaksiosaisen CD-leyn, joka koostuu kokonaisuudessaan Keith Jarrettin cembalomusiikista. Tuo levy oli minulle jonkin aikaa ns. unimusiikkina. Panin levyn soimaan ja uniajastimen päälle. Nukuin sen soittoon sitten levollisena ja pystyin heräämään rentoutuneena. Valitettavasti olen tuon levyn kadottanut enkä ole siitä löytänyt mitään tietoa. Tunnustan kuitenkin, että se alkoi jo tuntua yksitoikkoiselta enkä loppujen lopuksi kuitenkaan levyn katoamista kauheasti sure.

Klassiseen musiikkiin liittyen on mainittava sekin, että Jarrett on levyttänyt cembalolla myös J.S. Bachin Goldberg-variaatiot. Toki hän on levyttänyt myös muuta haastavaa Bachin musiikkia, joko pianolla tai cembalolla.  Pianolevytyksestä voi mainita sarjan The Well-Tempered Clavier.  Ja onhan hänellä myös Mozart-levytyksiä.

Keith Jarrettin jazzia toki kuuntelen edelleen: sekä vanhempaa että uudempaa. Hänen uudemmasta tuotannostaan olen hankkinut vuonna 2009 äänitetyn Pariisin ja Lontoon konsertin kahden CD-levyn albumin (Paris / London: Testament). Itse konsertit pidettiin vuoden 2008 lopulla.  Samaa hehkua niissä ei toki ole kuin lähes 35 vuotta aiemmin pidetyssä Kölnin konsertissa, mutta taattua Jarrettia sekin albumi on. Ja aika ajoin sen pariin palaan.

On oikeastaan pieni ihme, että Jarrett on jatkanut uraansa myös tällä vuosituhannella. 90-luvun lopulla hänelle diagnosoitiin krooninen väsymysoireyhtymä (myalginen enkefalomyeliitti). Hän ei voinut poistua kotoaan pitkiin. Hän levytti toki myös sairautensa aikana. Kyseessä oli jazz-standardeista koostuva levy, joka poikkesi hänen tavanomaisesta tulkintatyylistään, mutta se on saanut paljon myönteistä huomiota. Se oli oikeastaan Keith Jarrettin joululahja vaimolleen. 2000-luvulla hän palasi esiintymislavoille sekä yksin että Standards-yhtyeen kanssa. Hän esimerkiksi konsertoi jo vuonna 2002 Japanissa (Osaka ja Tokio). Niiden konserttien materiaalista tehtiin myöhemmin levy Radiance.

Keith Jarrett on nyt jo 71-vuotias, mutta hän soittaa ja esiintyy edelleen. Viimeisin Keith Jarrettin musiikkia koskeva kirjoitus on julkaistu helmikuussa. Siinä kerrotaan hänen New Yorkin Carnegie Hall –salissa  helmikuun 15. päivä pitämästään soolokonsertista, joka sai myös poliittisen luonteen. Hän ei pelkästään soittanut vaan ilmaisi konsertissa myös mielipiteensä Donald Trumpin hallintoa vastaan. Juttu on luettavissa täältä. Kirjoituksen mukaan Jarrettin soitossa on edelleen samaa vanhaa potkua. Varsin kauniisti on kirjoittaja kyennyt muotoilemaan Jarrettin musiikin piirteitä.


Jarrettin elämää voi seurata hänen kotisivuilleen http://www.keithjarrett.it/.  

Keith Jarrett - 71 v.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti