Paikkarin torppa |
Tein hiljattain matkan Sammattiin. Siellä Haarjärven kylässä
sijaitsee Elias Lönnrotin syntymäkoti Paikkarin
torppa, joka oli käyntini pääkohde. Vierailin myös Lönnrotin vanhuuden
asunnossa Lammin talossa, joka
sijaitsee melko lähellä syntymäkotia. Lisäksi matkan kohteena oli Sammatin
1750-luvulla valmistunut kirkko ja sen kupeessa sijaitseva hautausmaa, jossa on
myös Lönnrotin perhehauta. Olin ensimmäistä kertaa Sammatissa. Paikkarin
torpasta ja Elias Lönnrotista olen kyllä elämäni aikana paljon lukenut, mutta
nyt sain nähdä kaiken omin silmin. Ympäröivä luonto oli myös yksi ihailuni kohde.
Voi todeta, että
kävin hiljentymässä. Olin toki ryhmän mukana ja kuuntelin oppaan selostusta,
mutta sydän hiljentyi. Elias Lönnrot (1802-1884) on meidän kulttuurimme suuri
hahmo. Hänen elämäntyönsä suomalaisen identiteetin eteen on vertaansa vailla. Tunsin
olevani suomalaisuuden juurilla.
Torppa on säilynyt lähes alkuperäisessä kunnossa. Sisään
astuessani silmiini osui kehto, jossa pieni Elias-poika oli aikanaan levännyt ja
jonka äärellä äiti oli tuudittanut suojelevin tuntein pienokaistaan uneen. Täältä hän aloitti taivalluksensa, köyhyyden
ja puutteen keskeltä. Hänestä piti tulla räätäli-isänsä työn seuraaja, mutta
muut asiat kiinnostivat enemmän. Isä Fredrik oli menettää välillä malttinsa,
kun pojalta eivät käytännön työt tuntuneet luonnistuvan. Onneksi isoveli Henrik
Johan opasti isää sen verran, että poika päätettiin laittaa kouluun.
Kuvaukseni voi tuntua lukijasta hassulta tai ainakin
yliampuvalta, mutta en voi sille mitään, että tilanne herkisti. Retki Lönnrotin
kotimaisemiin oli kuin pyhiinvaellusmatka.
Niin kuulin erään ryhmässämme mukana olleen hyvin vanhan miehen ääni
väristen toteavan. Hän lisäsi, että hänen oma isänsä ja monien vielä elossa
olevien suomalaisten vanhemmat ja isovanhemmat ovat aloittaneet maallisen
matkansa samankaltaisista lohduttoman niukoista oloista. Kuitenkin nämä ovat
onnistuneet raivaamaan itseään elämässä eteenpäin antaen oman panoksensa
Suomemme eteen. Paikarin torpassa ja sen läheisyydessä astellessani mielen
täytti kunnioitus kaikkia niitä kohtaan, jotka ovat olleet olleet
kansakuntaamme rakentamassa. Tämän haluan todeta erityisen painokkaasti senkin
vuoksi, koska maassamme monet eivät tunnu tätä enää arvostavan.
Vaikka paljon on Lönnrotista kirjoitettu, niin minullakin
nousi sisäinen tarve palata hänen elämäänsä. Vietämmehän parhaillaan Suomen
itsenäisyyden juhlavuotta. Lönnrot ansaitsee tulla huomatuksi. Hänen
elämäntyönsä on varmasti ollut yksi keskeinen itsenäisen Suomen rakentajien
innoittaja. Paikkarin torppa on ainutlaatuinen paikka mutta sen säilyminen
meidän päiviimme asti ei ole kuitenkaan aina ollut itsestään selvää. Opas
kertoi olleen aikoja, jolloin se on haluttu sulkea, lyödä laudat ikkunoihin ja
jättää oman onnensa nojaan. Onneksi on löytynyt ihmisiä, joilla on ollut
sydäntä ja järkeä jäljellä.
Torppa oli minulle elämys. Sen tuvassa koin aivan erityisen
tunnelman. Vaikka huone oli täynnä muita matkalaisia, matkasin hiljaa sydämessäni
reilun kahdensadan vuoden taakse Elias Lönnrotin lapsuuteen. Kaikki näytti niin
aidolta. Kyllä siinä todellakin halusi hiljentyä ja päästää ajatukset lentämään
Eliaksen lapsuuden elinpiiriin. Seurasin mielessäni, kun Elias lueskeli pihalla
puun oksalla tai kun Ulriika-äiti murjotti ja piti mykkäkoulua torpan nurkassa,
kun hänen miehellään oli taas alkanut juopottelukierre. Ahtaassa tilassa
tunteet leiskuivat aikansa, kunnes tajuttiin, että yhdessä oli tultava toimeen.
Entäs sitten talvipakkasella? Kylmä hohkasi seinistä ja
ikkunoista sisään. Lapsijoukko yritti kilvan päästä uuninpankolle lämpimään. Ei
siellä kuitenkaan ollut paljoa tilaa. Ulkosalle lapset pääsivät vuorotellen,
kun kaikille ei riittänyt kenkiä.
…
Tähän väliin kerron hieman laajemmin aiheestani. Olen
jakanut kirjoitukseni kahteen osaan. Tässä ensimmäisessä osassa kerron ennen
muuta matkastani mieleen jääneitä välittömiä vaikutelmiani. Laitan oheen
valokuvia. Ne eivät ole laadukkaita mutta yhtä kaikki itse ottamiani. Lisäksi
sää oli pilvinen, mikä tuo kuviin tumman sävyn.
Elias Lönnrot eli pitkän elämän. Hänen elämäntyöhönsä
sisältyy monia eri vaiheita. Niitä käsittelen kirjoitukseni toisessa osassa,
jonka julkaisen pian tämän kirjoitukseni jälkeen. Se on enää viimeistelyä
vaille. Toisessa osassa avaan myös jonkin verran Lönnrotin luonnetta. Tuon
esille eri lähteistä poimimiani itseäni kiinnostavia asioita. Elämäkertaa en
pyri tekemään, niitä kyllä löytyy riittävästi. Totean vain, että huikean laajan
sivistyksen Lönnrot kykeni hankkimaan ja käsittämättömän paljon hän ehti
elämässään saada aikaan.
…
Paikkarin torppa sijaitsee luonnonkauniilla paikalla.
Ylipäänsä paikkakunnan luonto oli minulle hieno elämys. Se on vehmasta ja
vaihtelevaa. Niityt tuntuvat sopivan maisemaan. Ympärillä on synkkää metsää,
jota on kyllä paikoin melko rumasti hakattu paljaaksi. Torpan pihalta on komea
näkymä Valkjärvelle. Siellä Fredrik ja Ulriika Lönnrotin lapset ovat varmaan
käyneet kesäisin uimassa ja leikkiä telmineet rannalla. Torpalta luota
katsoessa maan pinta laskee tasaisen loivasti rannalle päin. Osin torppaa ympäröi kiviaita, osin puinen
perinteinen riukuaita. Vieressä on aitta. Torpan sivustalla olevan niityn
reunalla tuijottaa kaukaisuuteen Elias Lönnrot itse. Kyseessä on siis häntä
kuvaava veistos. Siinä kuvattu Elias näyttää katsovan jonnekin kaukaisuuteen.
Joku totesi, että hän suuntaa katseensa jossain taivaan rannassa siintäviin
Karjalan laulumaihin.
Kyseessä ei ole mikä tahansa veistos. Se pohjautuu Eemil
Halosen vuonna 1899 tekemään muistomerkkiehdotukseen. Halonen osallistui työllään
kilpailuun Elias Lönnrotin muistomerkiksi ja siinä toisen palkinnon.
Voittajaksi valittiin Emil Wikströmin työ, joka on nykyisin näkyvällä paikalla
Helsingin keskustassa Lönnrotinkadulla. Paikkarin torpan edustalla olevan työn
on valmistanut kuvanveistäjä Eino Räsänen vuonna 1952 Halosen pienoisluonnoksen
pohjalta.
…..
Mennään vielä torpan maailmaan. Huoneessa asui enimmillään
yhdeksän perheen jäsentä ja niiden lisäksi vielä kaksi räätälin oppipoikaa.
Ison osan huoneen tilasta vie pöytä, jonka ääressä on talon isäntä suorittanut
lääkärin töitään oppipojat seuranaan. Siinä on myös nautittu perheen yhteiset
ateriat, jotka ajoittain jäivät hyvin vaatimattomiksi. Pienessä kylässä räätälin
ammatti antoi aika heikot eväät pärjäämiselle. Töitä oli niukalti ja pitäjässä oli
muitakin räätäleitä. Kun ruokaa ei ollut, niin joko oltiin ilman ruokaa tai
lähdettiin kerjuulle. Elias-pojalle kerjuulla käynti oli vastenmielistä hommaa.
Elias oli pienenä ujo ja hentoääninen poika. Hän oppi hyvin
nuorena lukemaan. Mieluiten hän uppoutui omaan rauhaansa. Häntä kiinnosti eniten
luonto ja kirjat. Kun perheellä ei ollut mitä syödä, pojan kerrotaan todenneen:
”No, sitten minä luen.” Lukiessa nälkä unohtui. Joskus hän kierteli isänsä seurana
kylän taloissa. Silloin hän aivan ensimmäiseksi etsi silmillään talon olevat kirjat.
Lapsia tehtiin, että ne auttaisivat perheen tienestissä. Lapset pantiin heti kynnelle kyettyään
hommiin. Perheen vanhimmasta pojasta Henrikistä tuli sittemmin isän työn
jatkaja. Hän rakensi torpan kylkeen oman pikkusiiven, jossa hän sitten
perheinensä asui. Se on kyllä edelleen kalustettu, mutta ei ole enää
alkuperäisessä kunnossa.
Elias oli seitsenlapsisen perheen keskimmäinen. Häntä ennen
syntyi kolme poikaa. Perheen kaksi tytärtä syntyivät viimeisinä, toinen näistä
kuoli lapsena.
Yllä jo totesin, että ihastuin matkallani ympäröivään
luontoon. Se on monimuotoinen ja mieltä inspiroiva, vaikka Elias itse on sitä
muistaakseni jossain yhteydessä vähätellyt. En yhtään ihmettele, että
kasvitiede oli myöhemmin aikuisena kansanrunouden ohella hänen yksi keskeinen
työsarka. Hän on kehitellyt lukemattomia kasvien nimiä. Paikkarin torpan ympäristö
aivan kuin kutsuu tutkimusmatkalle. Luonto oli pikku-Eliakselle pakopaikka,
johon hän pääsi karkuun perheen ja kodin ankeutta, kun isä raivoili tai kun
äiti motkotti. Elias oli lahjakas lapsi ja hänen on täytynyt olla tarkka
havainnoitsija. Uskon, että hän on pystynyt aisteillaan löytämään luonnon
moninaisuuden.
Vaikka perheessä elettiin köyhästi ja ajoittain puolisoiden
välit rakoilivat, antoi perhe kuitenkin turvallisen kasvualustan. Työstä tuli
pienestä pitäen itsestäänselvyys. Eliaksesta kehittyi siksi työtä rakastava,
ahkera ja tunnollinen ihminen. Tähän yhteyteen täytyy todeta, että niin hyvin ei
käynyt kaikille Eliaksen veljille ja sisarille, mutta en nyt kerro heistä sen
enempää. Laitan kirjoitukseni loppuun linkin, josta voi heidän kohtaloihinsa
tutustua.
Lönnrotin perhe oli suomenkielinen. Jotta poika olisi voinut
käydä kouluja, oli opittava ruotsia. Siitä tulikin ensi alkuun pojalle
jonkinlainen psykologinen este. Poika lähetettiin Valkjärven toisella rannalla
asuvan leskirouvan luo. Leskellä oli tuvassaan vain yksi sänky. Ne opinnot
päättyivät aika pian. Syynä oli se, että ujo kouluikäinen poika ujosteli nukkua
kylki kyljessä vieraan vanhan naisen kanssa.
Vaikka Fredrik-isää on haukuttu juopoksi, hän oli kuitenkin kunnianhimoinen
mies, joka toivoi lapsistaan hyvää. Siksi hän antoi heille komeita kaksiosaisia
nimiä, kuten Aadolf Fredrik ja Kustaa Edvard. Eliaksesta tuli kuitenkin vain
Elias ja siihen on oma tarinansa. Naapurin
mummo lähetettiin viemään poikaa kasteelle. Pappilassa tämä unohti kuitenkin
nimen, jonka isä oli käskenyt pojalle antaa. Pappi ehdotti Eliasta, koska
kirkon kalenterista löytyi noiksi päiviksi parhaiten yhtymäkohtia profeetta
Eliaan. Isä tuhahti nimen kuultuaan vähätellen ja alkoi kutsua poikaansa
halventavasti ”Elkaksi”. Tässäkin Elias poikkesi muista.
Ei saa unohtaa äitiäkään. Ulrika ei ollut mikään kaunainen
motkottaja, vaikka olikin ajoittain raivoissaan miehensä juopottelun vuoksi.
Hänen kerrotaan olleen lempeä nainen, josta uskon Eliaksen perineen luonteenpiirteitään.
Ymmärrettävästi isä ja hänen kaltaisensa eivät osanneet
pojan lukuintoa ymmärtää. Mutta hän taipui, jotta erikoisen tuntuisesta pojasta
tulisi edes jotakin. Oman pitäjän lukkarinkoulu ja lukukinkerit eivät
riittäneet täyttämään pojan sivistyksen janoa. Tuula Korolaisen ja Riitta Tuluston
Lönnrotin elämää käsittelevässä kirjassa (Monena
mies eläessänsä, WSOY 2002) todetaan, että käsityöläisten lapsia
lähetettiin noina aikoina yllättävän runsaasti kaupunkien opinahjoihin.
Eliaksen vanhimman veljen Henrikin kerrotaan osanneen jonkin
verran ruotsia. Hän olikin aktiivisimmin laittamassa Elias-veljeä
opintielle. Ja hän myös tuki
mahdollisuuksiensa mukaan taloudellisesti poikaa tämän opintiellä. Ylipäänsä
tuon ajan Suomessa oli hyvin vahva yhtenäisen vastuun tunne. Ne jotka tunsivat
Eliaksen, huomasivat hänen lahjansa. Häntä pyrittiin auttamaan opinnoissa ja
kannustamaan eteenpäin. Tukea siis löytyi ja sen vastapainoksi vanhempana ja
varakkaampana Elias itse tuki laajasti apua tarvitsevia ja kannusti kansaa
opiskeluun ja työntekoon.
Koulutielle Elias pääsi 12-vuotiaana vuonna 1814. Ensimmäinen
koulupaikkakunta oli Tammisaari. Matka sinne oli pitkä ja poika sai tottua heti
reissaamiseen. Kuten yllä totesin, vaikeuksia tuotti varojen puute. Lisäksi
köyhää maalaispoikaa helposti kiusattiin. Yksi pilkan aihe oli ruotsin kielen
taito. Elias oli kömpelö ja takelteli puheessaan. Mutta taipaleella oli päästy alkuun. Eikä
poika antanut periksi.
Turun katedraalikouluun hän pyrki vuonna 1816. Pääsytutkinto
oli suoritettava ruotsiksi. Rehtorin kysymyksiin Lönnrot vastasi suomeksi,
kysymykset hän kuitenkin ymmärsi oikein. Yhtä kaikki hän pääsi kouluun. Lönnrot
vielä 80-vuotisena totesi, että tuo ruotsin kielen tutkinto oli hänen elämänsä
vaikein tutkinto, jonka vuoksi hän sai hikoilla. ”Onnistuin vihdoin sen verran
lausumaan ajatuksiani ruotsiksi, että minut otettiin vastaan”, Lönnrot
muisteli. Ehkä tämän trauman vuoksi Lönnrot myöhemmin alkoi käyttää omien lastensa kanssa kotikielenä ruotsia heidän kasvettua kouluikään.
Poika oli opinnoissaan uuttera, mutta se ei aina auttanut.
Nälän iskiessä Elias joutui ajoittain jopa kerjuulle. Onneksi oli
sivistyneempiäkin keinoja. Hän alkoi opettaa muita koululaisia. Kirjoitan lisää
Eliaksen elämästä seuraavassa tekstissäni.
,,,
Lammin talo
sijaitsee aika lähellä Paikkarin torppaa. Sinne ajaessamme panin merkille
seudun mäkisyyden. Jyrkät nousut ja laskut seurasivat toinen toistaan. Käveltäessä
matka voisi käydä rankaksi.
Matkan varrelta panin merkille pari rakennusta. Toisesta
kertoi opas, mutta se meni minun hatarasta muististani hieman ohi. Kyseessä on
kuitenkin Sammatin pienin asuttu mökki. Jos muistan oikein, siellä on joskus
asunut kylän kuppari. Se sijaitsee paikassa, jossa päätieltä käännytään Lammin
taloon johtavalle tielle. Neliöitä mökissä on kymmenkunta. Sillä ei ole
kuitenkaan mitään tekemistä Lönnrotin suvun kanssa. Toisella mökillä sen
sijaan. on. Se on Miinan mökki, josta
voi lukea täältä.
Mökki toimii nykyisin näyttelytilana. Siinä on asunut aikoinaan Eliaksen
veljentytär Miina Lönnrot, joka toimi Eliaksen perheen taloudenhoitajana ensin
Helsingissä, sitten vuodesta 1862 alkaen Sammatissa Nikun talolla ja lopulta
myös Lammin talossa, aina Eliaksen kuolemaan asti. Hän oli hyvin rakastettu
henkilö. Hänen täydellinen nimensä oli Serafia Wilhelmiina (5.7.1827-7.9.1915).
Hän oli Henrik Johanin tytär. Eliaksen kuoleman jälkeen hän teki arvokasta
työtä Lönnrotin jäämistön saamiseksi talteen. Miina asui tuossa mökissä
vuodesta 1885 aina kuolemaansa asti. Emme käyneet mökissä, mutta hienoa, että
Miinastakin on jäänyt Sammattiin muisto edes talon nimen kautta. Näkymä Miinan
mökkiin löytyy täältä.
Lönnrot oli ostanut Lammin talon jo vuonna 1869, mutta perhe
muutti sinne vasta 1876. Tuolloin perhe asui Nikun talossa, jonne oli muutettu
Lönnrotin siirryttyä Helsingin yliopiston professorin virasta eläkkeelle vuonne
1862 ja joka myytiin ylitarkastaja Uno Cygnaeukselle. Lammin talon entinen
omistaja joutui myymään 40-luvulla rakennetun talonsa pois katovuosista
johtuneiden menetysten vuoksi.
Talo sijaitsi erämaaseudulla. Talon kupeessa oli tuolloin
synkkä metsä, lähistöllä liikkui paljon metsän eläimiä. Talolle ei ollut
tuolloin kunnon tietä. Niinpä Lönnrot joutui rakennuttamaan sinne tien, jotta
hevosvaljakko olisi päässyt sinne kulkemaan. Talonpojat tekivät työn. Lönnrotin
kerrotaan ripustaneen puihin tupakkakukkaroita kiitokseksi työväelle.
Lainaan hiukan Korolaisen ja Tuluston kirjaa (Monena mies eläessänsä, WSOY 2002):
”Suurten puiden
ja kallioiden välissä mutkittelevan kapean tiepahasen päässä aukeni rauhallinen
jylhä näkymä: metsien suojassa, vuoristomaisten jyrkänteiden keskellä seisoi
maalaispappilaa muistuttava rakennus pihapiireineen. Lähellä oli yksi monista
pienistä Sammatin järvistä, Siitoinjärvi.” (s. 144)
Talo todellakin minustakin muistuttaa maalaispappilaa. Sinne
yli 70-vuotiaksi ehtinyt Elias perusti vielä ison maatilan. Palvelusväkeä oli runsaasti.
Miina huolehti emännyydestä, Eliaksen vaimo oli kuollut jo vuonna 1868. Myös Lönnrotin omien tytärten kerrotaan
hoitaneen mielellään talon puutarhaa, vaikka toisaalla kerrotaankin, että he
eivät olisi halunneet muuttaa korpeen. Tytöille rakennettiin viereen oma talo, jota
kutsuttiin ”Paratiisiksi”. Se siirrettiin myöhemmin muualle, mutta on taas
palautettu vanhalle paikalleen ja sitä ollaan nyt entisöimässä talkoovoimin.
Talkooväki piti ainakin käyntimme aikana talossa pientä divaria, jonka
mahdollisia tuottoja käytetään talkooväen hyväksi.
Talon elämä oli tuolloin vilkasta, vaikka kuolema
varjostikin perhettä hyvin raskaasti. Elias itse keskittyi Lammilla paljolti
työhönsä. Vapaa-aikana hän soitti kannelta ja lauloi. Se oli hänen rakkain
vanhuuden askareensa. Aamuin hän lähti yleensä metsään pitkälle kävelylle,
kunhan oli ensin laulanut pari kalevalaista laulua kanteleella säestäen.
Talvella retket käytiin hiihtäen.
Nyt Lammin talo on mennyt aika huonoon kuntoon. Sisätiloissa
on aika vakava homeongelma. Astmalle tai ylipäänsä homeelle altistuvien
vieraiden ei kannata viipyä sisällä pitkään. Vierailumme aikana taloon oltiin
parhaillaan rakentamassa uutta pärekattoa. Talon irtaimistosta vain pieni osa
kuului alkuperäiseen kalustoon. Taffelipiano on Lönnrotin lapsilleen ostama.
Muistaakseni pieni kiikku on Eliaksen itse veistämä. Ja jotain muutakin
alkuperäistä sieltä löytyy.
Minusta talon pihapiiri oli kaunis. Metsä todellakin alkoi
heti talon takaa. Pihan edustalla on merkitty joitakin siinä kasvavia kasveja
nimikyltein. Taloa kuitenkin pidetään yllä talkoovoimin eikä pihan kunnossapitoon
ole löytynyt päteviä henkilöitä. Sisätiloissa oli komeita huonekaluja arvokkaan
näköistä sohvakalustoa myöten. Minua sisustus ei kiinnostanut. Sen sijaan
kiinnosti oppaan tarinointi Lönnrotin elämästä vanhuudenpäivinään. Takapihalle
avautuva susiovi oli jännä. Lönnrotin aikana metsän eläimet saattoivat juosta
sisätiloihin. Siksi tarvittiin kaksitasoista ovea estämään niiden pääsy
keittiön ruokavarastoille.
Lönnrot kuoli vuonna 1884. Hän työskenteli viimeiseen asti.
Loppuaikoina hän joutui työskentelemään vuoteessaan. Sitä varten hänelle oli
rakennettu vuoteen ääreen oma työskentelypöytä. Piipun poltosta ja kahvista hän
ei luopunut koskaan.
Elias Lönnrot ei nimenomaan halunnut, että Lammin talosta
olisi tullut mikään pyhiinvaelluspaikka. Hänen kuolemansa jälkeen talo ja sen
irtaimisto myytiin huutokaupalla. Sen perintöä on alettu vaalia vasta
myöhemmin.
Susiovi aukinaisena, uusi pärekatto valmistumassa |
Eliaksen tyttärilleen hankkima taffelipiano |
Alkuperäinen keinutuoli |
Alkuperäistä tarpeistoa |
…
Vierailimme myös Sammatin
kirkossa, joka on peräisin 1750-luvulta. Se on pieni ja vaatimaton
kyläkirkko, mutta arvokas pala Suomen historian muistoa ja elävänä merkkinä
aikansa kirkkorakentamisen perinteestä. Sen
kupeella sijaitsee Elias Lönnrotin perhehauta. Haudan ääressä vieraat ja kaikki
ohikulkijat voivat viettää hiljaisen hetken ja osoittaa suurelle Paikkarin
torpan pojalle kunnioitustaan. En kerro nyt paljoa kirkosta. Kuvat puhukoot
puolestaan. Kerron nyt vain hieman alttaritaulusta. Elias Lönnrot lahjoitti vuonna
1879 kirkkoon Adolf von Beckerin maalaaman alttaritaulun, joka esittää Kristusta
jakamassa ehtoollista. Hän teki sen kunnioittaakseen hänelle niin kovin rakkaan
nuorimman tyttärensä Theklan muistoa.
Lönnrotin nuorin tytär Thekla menehtyi keuhkotautiin 18-vuotiaana
vuonna 1879. Kuolinsyy oli sama kuin hänen äidillään ja vanhimmalla
sisarellaan. Voin kuvitella Elias-isän syvän surun ja pakahtumaisillaan olevan
sydämen. Hän purki suruaan Lammin talossa yksinäisyydessä kantelettaan soittaen
laulaen. Se oli hänen tapansa. Tytär oli
tummasilmäinen kaunotar, joka kuitenkin oli masentunut äitinsä ja sisartensa
poismenosta ja uskonnollismielisenä kaipasi heidän seuraansa.
Elias kantoi surunsa ja oma työ jatkui aivan elämän viime
hetkille saakka.
Kirkon edustalla oleva kellotapuli on pystytetty vajaat
kymmenen vuotta kirkkoa myöhemmin. Sen uumenista löytyy ikivanhoja seppeleitä,
joista osa on jäänyt muistoksi Elias Lönnrotin hautajaisista. Hauraina ne vielä roikkuvat tapulin harmaalla
seinällä, kuitenkin ihmeen hyvin säilyneinä.
Elias Lönnrotin perhehauta |
…
Lönnrotin muuhun sukuun voi tutustua täällä.
En ole itse tarkistanut tietoja, mutta lähde näyttää luotettavalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti