tiistai 19. syyskuuta 2017

Elias Lönnrot - elämästä, urasta ja vähän muustakin


Edellisessä kirjoituksessani aloitin jo Lönnrot-teemani käsittelyn. Siinä kuvasin omaa vierailuani Lönnrotin kotipaikkakunnallani Sammatissa ja kerroin myös Lönnrotin lapsuudesta ja ensimmäisistä kouluvuosista kodin ulkopuolella. Nyt jatkan käsittelyä. Käyttämäni kirjalliset lähteet on mainittu juttuni lopussa.

Tuo yllä oleva kuva antaa kuvan nuoresta ja viriilistä miehestä. Yleensä hänestä esitetään vanhuuden kuvia, mikä johtuu valokuvauksen myöhäisestä kehittymisestä. Unohdetaan, että laulumailla runoja keräämässä kierteli reipas iloinen nuorimies. Muistan kuunnelleeni joskus aikoinani radioluentaa Lönnrotin päiväkirjoista, jossa Lasse Pöysti yritti vanhan miehen äänellään jäljitellä nuorta Lönnrotia. Näin vääristynyt mielikuva jäi elämään minunkin tajuntaan. 

Olen kysellyt itseltäni, miksi ylipäänsä Lönnrotista kirjoitan, kun hänestä lienee kaikki jo sanottu. Yksi perusteeni on Suomen itsenäisyyden juhlavuosi. Kun kerran kirjoittamista harrastan, niin haluan satavuotiaan Suomen kunniaksi kirjoittaa myös arvostamistani suurista suomalaisista. Onhan hänen elämänuransa aivan käsittämättömän merkittävä ja monipuolinen sekä toisaalta traaginen. Hänen uutteruutensa on vaikuttavaa. Hän ei pitänyt kynttilää vakan alla eikä mainetta saavutettuaan jäänyt kabinetteihin hienostelemaan.

Kuuntelin juuri sattumoisin yleisradion ohjelmaa Roman Schatzin maammekirja, jossa aiheena oli nyt satavuotista itsenäisyyttään juhliva Suomi.  Studiossa keskustelemassa olivat juontajan lisäksi kaksi historiantutkijaa Teemu Keskisarja ja Markku Jokisipilä. Ohjelmassa ei mainittu Elias Lönnrotin nimeä, mutta viittaan kuitenkin yhteen kohtaan laajassa keskustelussa. Juontaja kysyy, mitä me tehdään tällä satavuotisprojektilla vuonna 2017. Keskisarja haluaa venyttää itsenäistymisprojektia 1800-luvun loppupuolelle. Hänen mielestään silloin syntyneestä suomalaisuusliikkeestä on lähtöisin se hyvä, joka on jatkunut suomalaisessa kansallisvaltiossa. Ennen fennomanian läpimurtoa suomalaisella rahvaalla ei ollut minkäänlaista ihmisarvoa eikä tasa-arvoa. Suomi oli hänen mukaansa alistettu kehitysmaa, jossa edes arkisia virka-asioita ei voinut hoitaa äidinkielellä. Globalistiseen ihanuuteen uskova juontaja yrittää vähätellä kansallisvaltion merkitystä, mutta Keskisarja ei taivu:

-          Voitaisko me nyt lopettaa tämä kansallinen projekti?
-          Voidaan, jos haluamme palata takaisin nälkään kuoleviksi metsäläisiksi ja alistetuiksi kehitysmaalaisiksi ja lopettaa kaikki sivistyshömpötykset.

Kun juontaja pyrkii vähättelemään kansallisvaltion merkitystä, Keskisipilä toteaa suomalaisen nationalismin olleen positiivinen voima, vaikka nykyisin siitä onkin tehty kirosana.

Juuri niin. Mielestäni Elias Lönnrotin kaltaiset miehet tekivät sitä uraa uurtavaa pohjatyötä kansan keskuudessa. Hän oppi kansan parissa kiertäessään suomalaisten syvimmät tunnot ja toi niitä esille kansalliseen keskusteluun. Hänen myötään nousi suomalainen itsetietoisuus. Hän halusi nostaa suomalaisia toimimaan oman lähiympäristönsä eteen ja samalla oman kansakuntansa eteen, kantamaan itsestään vastuuta. Lönnrotin oma elämä on merkkinä siitä juurissamme eläneestä yhteisöllisyydestä, jonka voimasta hän itse pääsi etenemään opin tiellä. Lönnrotin velvollisuudentuntoinen työ oman kansansa eteen alkoi kantaa hedelmää myös esimerkkinä maanmiehille, kansan syville riveille.

Ohjelma löytyy täältä: https://areena.yle.fi/1-4188014. Yllä käyty keskustelu alkaa suurin piirtein kohdasta 18:30 ja kestää noin viisi minuuttia. Tämän kantani olisi kai pitänyt olla loppupäätelmänä. Se on kuitenkin vain yksi kirjoitukseni juonne.  Ja lopussa on vielä erityinen jälkikirjoitus tuomassa yhdenlaista vertailukohtaa.


I.                     Hämeenlinna ja Turku


Vuonna 1820 koti Sammatissa sai jäädä. Sitä ennen hän oli vielä koulun ohessa Paikkarin torpassa asuen toiminut teinilaulajana ja räätälinä. Elias muutti Porvooseen lukioon. Siellä hän kuitenkin viipyi vain kolme viikkoa. Hämeenlinnan apteekkiin tarvittiin apulaista ja koulusta tiedusteltiin, löytyisikö sopivaa. Eliasta suositeltiin, koska hän oli jo ehtinyt oppia hyvin latinaa. Hämeenlinnassa kuluivatkin seuraavat kaksi vuotta. Rohdoskasvit ja erilaiset lääkkeet tulivat nuorukaiselle tutuksi, mistä oli suuren suurta apua myöhemmällä uralla. 

Apteekkariperhe huomasi välittömästi ujon nuorukaisen lahjakkuuden. Kun paikallisen triviaalikoulun rehtori ja samalla Hämeenlinnan piirilääkäri Erik Juhana Sabelli puhutteli kerran apteekissa Eliasta latinaksi, hän hämmästyi, kun poika vastasi sujuvasti samalla kielellä. Siitä lähtien Eliaksesta tuli rehtorin yksityisoppilas. Tämän voi todeta olleen tärkeä potku tiellä yliopisto-opintoihin.

Vuonna 1822 Elias aloitti opintonsa Turun akatemiassa. Hän pääsi opiskelemaan Turussa filosofian kandidaatin tutkintoa. Se oli yleissivistävä tutkinto, johon Elias liitti monenlaisia oppiaineita. Elias pärjäsi opinnoissa, mutta taloudelliset seikat toivat edelleen ongelmia. Hän joutui etsimään tienestiä toimeentulonsa eteen.  Hän antoi yksityisopetusta, jonka myötä hänen elämänuransa alkoi selvetä. Ratkaisevaa Eliaksen tulevaisuuden uran kannalta oli vuosi 1824, jolloin hän meni opettamaan professori Törngrenin perheeseen

Pohjustan vielä Turussa vallinnutta elämänpiiriä. 1810-luvulla Turun yliopiston nuoret syttyivät romantiikan aatteisiin. Romantiikka oli idealistinen ajattelutapa, filosofinen suuntaus, jossa ihminen alkoi arvioida uudella tavalla suhdettaan luontoon. Yksilöllisyyttä ja tunteen voimaa alettiin arvostaa. Vapauden tunne painui nuoren älymystön sydämiin. Ilmapiiri nosti Suomessa pintaan kansallisen tietoisuuden. Romantiikan aatteet näkyivät Lönnrotin katsomuksessa näkyvästi mm. suomalaisen kansallismaiseman ihannoimisessa.

Venäjän vallan alla saatu autonomia antoi itse asiassa eväitä oman kansallisen identiteetin kehittymiseen. Rohkaistuttiin nostamaan esille alun alkuun monen mielestä varmaan hullulta tuntuva ajatus: suomesta olisi tehtävä virallinen opetus- ja virkakieli. Yksi radikaaleimmista julistajista oli Arwid Ivar Arwidsson. Itselleni hänen nimensä tuli tutuksi jo koulupoikana.  Muistan itse lukeneeni 1970-luvun alussa lausahduksen, jonka väitettiin olevan häneltä peräisin: ”Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tule, olkaamme siis suomalaisia”. Siitä tuli meidän lukiolaisten reaktio tuolloin päätään nostavalle vasemmistolaiselle Neuvostoliittoa ihannoivalle suuntaukselle.

Lönnrotin tullessa Turkuun Arwidsson karkotettiin Ruotsiin. Häntä ei kuitenkaan saatu vaikenemaan ja seuraajia alkoi Suomessakin olla runsaasti.

Yliopiston piiri oli pieni, kaikki tunsivat toisensa. Lönnrot tutustui mm. sellaisiin tulevaisuuden suuriin suomalaisiin kuin Runeberg ja Snellman. Elettiin kansallisen heräämisen aikaa. Lönnrot saattoi tutustua kansallisuusaiheisiin kirjoituksiin ja kansanrunokeräelmiin.  Siinä poltteessa hän vuonna 1927 päätti lähteä runonkeruumatkalle keräämään aineistoa suomalaisen identiteetin pohjustukseksi.  Elämänura alkoi kirkastua.

Köyhyys ei ollut Lönnrotille esteenä, vain pelkkä hidaste. Hän hankki varoja antamalla yksityisopetusta, minkä uskon vain avartaneen nuoren Lönnrotin maailmankuvaa.

Entä muu opiskelijaelämä, kuten illanvietot ja juomingit? Rahapula toki toi Lönnrotille rajoituksensa, mutta kyllä hänen päiväkirjamerkinnöistä selviää, että hän osallistui myös opiskelijoiden huvituksiin. Varsin normaali nuori mies oli kyseessä. Mutta opiskelijan varojen oli riitettävä paitsi ruokaan, asuintoon, kirjoihin ja vaatteisiin, myös pakolliseen univormuun. Hämeenlinnan piirilääkäri Sabelli lähetti hänelle edelleen avustuksia mutta ne eivät riittäneet. Niinpä Lönnrotin vapaa-ajan täytti kotiopettajan työ. Se venytti myös opintoja.


II.                   Törngrenin perhe

Vuonna 1824 hän alkoi opettaa Törngrenin perheen kasvattipoikaa Karl Wilhelmia.

Johan Agapetus Törngren (1772-1859) oli kirurgian ja synnytysopin professori. Vaimo Eva Agatha oli (1782-1849) oli kodin hengetär, joka kaiken älyllisen harrastuneisuutensa ohessa oli kiinnostunut myös kansanrunoudesta. Perheellä oli toinen koti Vesilahdella Laukon kartanossa, josta tuli myös Eliakselle tärkeä paikka. Eliaksen tehtävä perheessä oli opettaa perheen kasvattipoikaa Karl Wilhelmiä. Tämä olikin tuolloin sangen hankala opetettava, jonka kansaa Elias kykeni löytämään yhteisen sävelen. Siinä auttoi hänen virikkeellinen lapsuutensa. Yhteys poikaan löytyi erilaisten leikillisten oivallusten kautta ja Elias onnistui herättämään villin pojan kiinnostuksen oppimiseen. Karl Wilhelm pääsi elämässään korkealle. Hänestä tuli yliopiston kirjastonhoitaja ja oppihistorian professori.

Ylipäänsä Eliaksesta tuli Törngrenin perheelle hyvin läheinen henkilö, kuin oma poika. Elias ihastui kovasti perheen ainoaan tyttäreen ja suri valtavasti, kun tämä menehtyi 19-vuotiaana vaikeaan sairauteen. Perheen nuorimman pojan, vuonna 1824 syntyneen Adolfin kanssa kehittyi pitkä ystävyys. Hänestä tuli liikemies, joka nimesi vuonna 1860 höyrylaivansa Elias Lönnrotiksi.
Törngrenin perheessä Lönnrot ehkä innostui lopullisesti lääkärin urasta. Lisäksi arvellaan, että Eva Agatha oli se henkilö, joka sai Eliaksen innostumaan runonkeruumatkoista.


Tuolloin opiskeluaikana tärkeä seikka oli myös se, että Törngrenien parissa Eliakselle avautui mahdollisuus luoda ihmissuhteita yli säätyrajojen. Hän loi moniin vaikutuksen, mutta hän myös sai itse laajalti vaikutteita. Mainittakoon sekin, että Eva Agathan isä oli Henrik Gabriel Porthanin oppilas, minkä myötä Elias pystyi ammentamaan jotain sivistyksen perinteestä.

Törngrenin perheessä Elias oppi juomaan kahvia ja se himo jatkui elämän loppuun asti. Jostain on jäänyt lausahdus, että kahvin ansiosta Eva Agatha sai Eliaksen taivuteltua runonkeruumatkalle.
Eliaksen suhde Törngrenin perheen kanssa jatkui pitkään. Hän kävi Eva Agathan kanssa aktiivista kirjeenvaihtoa. Laukon kartanosta tuli hänelle tärkeä paikka. Kirjallisia töitä tehdessään Elias sai Laukossa paitsi työrauhan, myös maksuttoman täysihoidon ja muun taloudellisen tuen. Eikä saa unohtaa siellä saatua henkistä kannustusta. Lisäksi kartanossa Eliaksella oli mahdollisuus tutustua moniin siellä vierailleisiin merkkihenkilöihin. Laukon kartanossa Elias sittemmin viimeisteli kaikessa rauhassa vuonna 1849 valmistunutta Kalevalan uutta laitosta.

Lönnrot kokosi Laukon kartanon ympäristössä myös kansanrunoutta. Yksi näiltä seuduilta löytynyt balladi on tässä yhteydessä erityisesti mainittava. Se on Elinan surma, jonka Lönnrot liitti Kanteletar-kokoelmaansa.

Elias oli kiitollisuudenvelassa Eva Agathalle ja hänen miehelleen. Se varmasti toi Eliaksen omaan sydämeen myöhemmin vanhuuden lähestyessä auttamisen halun. Vuonna 1849 Eliaksen matka Kajaaniin viivästyi. Hänen oma morsiamensa Maria Piponius joutui odottamaan sulhoaan, kun tämä jäi Laukon kartanoon hoitamaan vaikeasti sairastunutta Eva Agathaa. Tämä menehtyi sairauteensa. Suuren surun keskeltä mies kiirehti häihinsä.


III.                 Lääkärinä


Oliko Elias huono lääkäri vai vähättelikö hän muuten vain vaatimattomuuttaan itseään? Ainakin hänellä oli tunnon tuskia epäonnistumisestaan. Se oli luonnollista riittämättömyyden tunnetta. Lääketiede ei vielä tuolloin kyennyt löytämään keinoja moniin rajusti leviäviin kansantauteihin ja epidemioihin. Hoitokeinot olivat alkeelliset. Parhaana lääkkeenä pidettiin sitä, ettei sairautta pelättäisi. Vuosien kuluessa Lönnrot yritti kyllä seurata uusimpia lääketieteen tutkimuksia, mutta kaikkeen ei löytynyt energiaa. Lääketieteen kehitysvauhti oli huima, mutta se ei vielä Lönnrotin nuoruudessa ollut nostanut kansan parissa lääkäreiden arvostusta. Aivan lääkärin uran alkuvaiheessa Lönnrotille tarjottiin mm. lääkärin tehtäviä Hämeenlinnassa ruokapalkalla, mihin Lönnrot reagoi pirullisen katkuisella kirjeellä. No, tuo oli itse asiassa yksittäistapaus. Työn tarjoaja oli miehen kouluajoilta tuttu mies, joka piti edelleen Lönnrotia entisenlaisena pienen torpan maalaispoikana.

Mennään tarkemmin Lönnrotin lääkärin uran alkuun 30-luvulle. Hän valmistui varsinaisesti lääkäriksi vuonna 1832. Hänen kansanperinteeseen liittyvä väitöskirjansa (Suomalaisten maagillinen lääketiede) tarkastettiin kesäkuun puolivälissä ja viiden päivän kuluttua Lönnrot osallistui Helsingin yliopiston ensimmäiseen promootioon. Siinä Lönnrot sai tohtorin arvon ja siihen liittyvät tunnukset: hatun ja miekan.

Lääkärin tehtävät Lönnrot kuitenkin aloitti jo edellisenä vuonna. Tuolloin elettiin hektisiä aikoja ja Lönnrot joutui heti apulaislääkärin tehtävissään ajan hermolle.

Vuonna 1830 Aasiasta saapui Eurooppaan kauhea vieras – kolera.  Kansan suussa tappavasta taudista liikkui kauheita huhuja eikä varsinaista tietoa sen syistä ja leviämisestä ollut. Hoitokeinona käytettiin erilaisia kylpyjä, suoneniskentää, oksetusaineita ja sinappikääreen tapaisia lämmityskeinoja. Vuonna 1831 tauti iski Helsinkiin ja mieliala koko maassa alkoi olla vähintäänkin huolestunut. Lönnrot kutsuttiin kesken Venäjän matkansa Helsinkiin epidemiaa hoitamaan. Lääkäreitä oli saapunut ympäri Eurooppaa.

Pakokauhu valtasi kaupungin. Lönnrotin monet tuttavat pakenivat maalle. Kaupungissa oli tuolloin 10 000 asukasta, heistä sairastui muutama sata, vajaat kaksi sataa kuoli. Lönnrot itsekin sairastui mutta parani nopeasti. Lönnrot ei pelännyt, vaan taisteli uhrautuvasti ihmetellen samalla eräiden Ruotsista tulleiden lääkäreiden pintapuolisuutta. Tappavassa taudissa päästiin lopulta voiton puolelle. Myöhemmin syksyllä Lönnrotin työ koleraa vastaan jatkui maaseudulla. Työ oli vaivalloista senkin vuoksi, että kansa eli erinäisten huhujen vuoksi epäluuloisen pelon vallassa. Lääkärin luultiin syöttävän myrkkyä.

Uhrautuvasta työstään Lönnrot sai keisarilta palkinnoksi komean sormuksen, jota hän ei kylläkään osannut arvostaa. 

Tohtorin promootionsa jälkeen Lönnrot nimitettiin syyskuussa lääkäriksi Ouluun. Hänen tehtävänään oli kierrellä ympäri maaseutua jakamaan kansalle ohjeita sairausien hoidossa. Olot olivat kurjat, puute ja nälkä kaatoivat kansaa. Talven hän vietti Kainuun seudulla Kajaanissa ja sen ympäristössä. Lönnrotin kuvaukset kertovat punataudin ja lavantaudin oireista. Hänen mielestään syynä sairauksiin oli kelvoton ravinto ja epäsiisteys. Tarvittiin ennen muuta viljaa. Oli levitettävä tietoa siitä, miten voi välttää tartuntaa.

Kesken kaiken piirilääkäri kuoli lavantautiin ja Lönnrot siirtyi piirilääkäriksi Kajaaniin. Siellä meni seuraavat kaksikymmentä vuotta. Toki väliin kertyi virkavapausvuosia kansanrunousharrastuksen ja kirjallisen tuotannon vuoksi. 40-luvulla lääkärin työ alkoi yhä enemmän tuntua miehelle taakalta. Kansanrunouden keruu vei Kajaanissa kaiken muun ajan. Kävelykilometrejä kertyi vaeltajalle. 50-luvulla elämään tuli uusi käänne, kun Helsingin yliopistossa vapautui suomen kielen professorin virka. Sitä ennen lähes viisikymppinen mies oli perustanut perheen.


IV.                Kuoleman karu seura


Lönnrot sai kokea kuoleman karun seuran sekä lääkärinä että omassa elämässään. Löngrenin perheen ainoaan tyttäreen Evaan hän oli ihastunut. Tämä kuoli vuonna 1934 alle kaksikymppisenä ja se tuntui Eliaksesta raskaammalta kuin oman siskon kuolema kymmenen vuotta aiemmin.

Lönnrotin oma henki oli tietysti vaarassa hänen toimiessaan Helsingissä koleralääkärinä ja sen jälkeen nähdessään epidemioiden ja tarttuvien tautien niittävän kansaa. Tyhjyyteen kaikuivat epätoivoiset ohjeet siisteydestä ja puhtaudesta. Viimeisenä vaiheena Lönnrotin kohtaloon vaimon sekä omien lasten menehtyminen. He kuolivat yhtä lukuun ottamatta ennen isää. Se ei kuitenkaan haitannut hänen elämäntyötään ja kutsumustaan. Hän piti surun sisällä sydämessään ja jatkoi työtään entistä aktiivisemmin.

Henkilökohtaisesti varsin traumaattinen tapaus Eliakselle oli kuitenkin vuonna 1839 tapahtunut traaginen veneonnettomuus, josta Lönnrot selvisi onnen kaupalla hengissä. Elias oli Kajaanissa palaamassa seurueensa kanssa helluntaikirkosta. Nopeassa virrassa vene karahti kiveen ja kaatui. Onnettomuudessa hukkui kaksi henkeä. Heistä toinen oli Eliaksen veljenpoika Kaarle, joka oli jäänyt isänsä Henrik Juhanan edellisenä vuonna tapahtuneen kuoleman jälkeen Eliaksen kasvatiksi. Elias kykeni uimaan rantaan. Lisäksi kaksi muuta veneessä ollutta onnistui pelastumaan. Kaarlen ohella palvelijatar hukkui.

Veljenpojan kuolema koski Eliasta syvästi. Hän koki tapauksesta syyllisyyden tuntoa, mikä vaivasi häntä varmaan läpi elämän.

Eliaksen aikana kuuolema ei kysynyt ikää. Lapsia kuoli kulkutauteihin. Toisaalta Lönnrotin isä eli 85-vuotiaaksi ja äiti eli vuotta pitempään.  



V.                  Vihdoin vihille ja sitä seuranneisiin elämän käänteisiin


Lönnrotin luultiin jäävän poikamieheksi, mutta avioliitollekin tuli aikansa.  Heinäkuussa 1849 hänet vihittiin 21 vuotta nuoremman Maria Piponiuksen kanssa. Lönnrot oli vielä lähes viisikymppisenä nuorekas reipas mies ja loistavassa fyysisessä kunnossa. Siinäkään mielessä avioliitto yli 20 vuotta nuoremman naisen kanssa ei kummastuttanut.

He olivat menneet salakihloihin edellisenä vuonna. Myös häitä varjosti salaperäisyyden leima.  Niiden ajankohta oli loppuun asti epäselvä, sillä ei oltu varmoja, milloin Lönnrot ehtii Kajaaniin. Eikä ujonpuoleinen ja töihinsä uppoutunut Elias niistä ääntä pitänyt. Lönnrot oli Laukon kartanossa valmistamassa uutta laitosta Kalevalasta. Lähtö viivästyi talon emännän äkillisen kuoleman johdosta. Lisäksi matka pohjoiseen oli pitkä. Häät kuitenkin pidettiin ja Lönnrot alkoi taas hoitaa piirilääkärin virkaansa, kun työ Kalevalan parissa oli saatu päätökseen. 

Avioliiton satamasta tuskin voi Lönnrotin kyseessä ollessa puhua, mutta kyllä Elias selvästi halusi elämässään rauhoittua. Hän oli rakastunut vaimoonsa ja halusi asettua enemmän aloilleen. Ehkä vastikään valmistunut Uusi Kalevala oli eräänä elämän virstan pylväänä lisäämässä rauhoittumisen tarvetta. Pariskunta alkoi heti ensi alkuun rakennuttaa omaa taloa. Työtä tehtiin yhdessä. Maria-vaimo oli topakka ja määrätietoinen nainen. Hän laati piirustukset, valvoi aktiivisesti rakennustöitä ja huolehti erityisen päättäväisesti talon kodikkaasta sisustuksesta. Siitä syntyikin Kajaanin suurin ja komein asuinrakennus, mikä lienee kertoo jotain myös tuon ajan Kajaanin pienuudesta. Talo oli noin 22 metriä pitkä ja 12 metriä leveä. Talon piharakennukseen muuttivat Eliaksen vanhemmat, tosin isä eli enää vain vähän aikaa. Talo rakennettiin loppuelämäksi. Mitään säröjä ei yhteiselossa näkynyt. Eikä rahaa säästetty: sitä kului lääkärin toimen neljän vuoden palkka. Muitakin merkkejä oli siitä, että tarkoitus oli jäädä pohjoiseen, mutta sitten kävi niin kuin kävi.

Perheen esikoinen Elias-poika syntyi seuraavana vuonna. Aviopari eli onnensa kukkuloilla, mutta se tunne romahti pian. Pikku-Elias menehtyi äkillisesti aivokalvontulehdukseen kaksivuotiaana. Isä Elias otti kantaakseen syyllisyyden varjon, kun ei lääkärinä osannut aavistaa sairauden laatua. Mutta kuten Korolaisen ja Tuluston kirjassa todetaan, tuskin silloisin menetelmin lapsi olisi ollut pelastettavissa. Murhetta lisäsi Eliaksen oman isän kuolema edellisenä vuonna. Elias etsi tukea mm. uskonnosta. Paras lohtu tuli kuitenkin perheen sisältä. Kesäkuussa vuonna 1952, kolmisen kuukautta ennen pojan kuolemaa, syntyi perheeseen Maria-tytär. Eikä Eliaksella ollut aikaa jäädä liikoja kohtalon liikkeitä murehtimaan. Myöhemmin syksyllä Elias lähetti hakemuksensa suomen kielen professorin virkaan Helsingin yliopistoon. Sen hän teki lähinnä velvollisuuden tunnosta. Muutto Kajaanista oli edessä. Sekin auttoi osaltaan surutyössä. Piirilääkärin virka sai jäädä.

Lönnrot seurasi virassa Matias Aleksanteri Castrénia, joka oli yllättäen kuollut ehdittyään hoitaa tehtäviään vai noin vuoden verran. Oikeastaan Lönnrotia lähes painostettiin hakemaan virkaa, jottei valinta olisi osunut ”väärälle” henkilölle. Lönnrot piti virkaanastumisesitelmänsä helmikuussa 1854.
Muuton myötä Sammatista tuli perheelle läheinen paikka. Kesät ja loma-ajat vietettiin siellä Mikolan talossa. Tosin Kajaanikaan ei täysin unohtunut.  Vuonna 1857 Lönnrot palasi sinne lyhyeksi aikaa taistelemaan nälänhätää vastaan. Ja vielä vuonna 1881 Elias pakeni Ida-tyttärensä kanssa Helsingistä Kajaaniin edessä olevia Suomalaisen kirjallisuuden seuran 50-vuotisjuhlia, joiden keskiöön häntä oltiin työntämässä.  Tosin pakomatka ei onnistunut, sillä häntä oltiin vastassa suurin joukoin sekä Kajaanissa että välipysähdyspaikalla Kuopiossa.



VI.                PROFESSORIN VIRASTA ELÄKKEELLE



Vuonna 1862 Lönnrot jäi professorin virasta eläkkeelle täytettyään 60 vuotta. Sen myötä aikaa vietettiin yhä tiiviimmin Sammatissa. Työt eivät luonnollisestikaan mieheltä loppuneet. Hän oli julkaissut vuonna 1860 Flora Fennican, joka oli ensimmäinen suomenkielinen kasvikokoelma. Teos herätti laajuutensa ansiosta paljon huomiota. Ja 60-luvulla työ kasviston parissa jatkui. Lisäksi hän meni mukaan virsikirjakomiteaan. Virsien parissa hän teki työtä kuolemaansa saakka. Siitä kerron lisää alempana.

Hänen vanhuusvuosien merkittävin työ oli kuitenkin Suomalais-ruotsalainen sanakirja. Hän toimitti sitä vihkoina vuosien 1866-1880 kuluessa. Työn merkitystä nostaa huomattavasti se, että hän joutui sen ohessa kehittämään huomattavan paljon suomen kielen sanastoa. Sanaston luomisessa hän hyödynsi suomen rikasta johto-oppia rakentaen uuden terminologian tuttujen kantasanojen pohjalle.  Seuraava lainaus on Helsingin yliopiston sivulta:


Vuonna 1880 valmistui Lönnrotin suurtyö, yli 200 000 sanaa sisältävä Suomalais-Ruotsalainen Sanakirja. Edes Nykysuomen sanakirja vielä 1960-luvulla ei sisältänyt olennaisesti enemmän sanoja. Lönnrot kehittikin suuresti suomen kirjakieltä ja sanastoa esimerkiksi lakikielen, kasvi- ja kieliopin sekä matematiikan saralla.

Hän keksi muun muassa sanat esitys, itsenäinen, kieltolaki, pöytäkirja, sopimus, tasavalta, äänioikeus, monikko, toisinto, yksikkö, kansallisuus, kirjallisuus, kuume, laskimo, valtimo, muste, mietelmä ja sivistys. Suomen kielen professorina Lönnrot puhui kansan oman kielen merkityksestä. Hän vaati suomen kielen käyttöönottoa opetuksessa, tieteessä, viranomaispalvelussa sekä kulttuurissa.


Sanakirjan tarkistus- ja oikolukuvaihetta pidetään työssä ainutlaatuisena. Hän luki yksin koko teoksen oikovedoksen käyden läpi yli 200 000 sanaa. Tunnollinen paneutuminen oli osa Lönnrotin ankaraa velvollisuudentuntoista työmoraalia.

Kalevalan laajuuden ja merkityksen sekä Kantelettaren kaikki varmasti tuntevat. Eläkkeellä hän loi lisää kansanperinteeseen liittyviä julkaisuja. Mainitsen yhden, vuonna 1880 valmistuneen Suomen kansan muinaisia loitsurunoja. Se on ehdoton suomalaisen kansanrunouden merkkiteos. Siitä on kerrottu, että se oli Elias Lönnrotin pitkäaikaisin toimitustyö ja suursaavutus alallaan.

Lähes 400-sivuinen aineisto sisältää laajalti niin kansanparannuksessa, eränkäynnissä kuin arkisissa töissäkin käytettyjä loitsuja. Kirjassa on myös Lönnrotin laaja esipuhe suomalaisten vanhasta loitsu- ja taikaperinteestä.



VII.               Perheestä


Perhe kasvoi tyttärillä. Ida syntyi vuonna 1855, Elina vuonna 1858 ja Eliaksen lemmikki Thekla vuonna 1860. Lisäksi 60-luvulla perheen päälukua kasvattivat muutamat orvoiksi jääneet ottolapset.

Kuitenkin kuoleman varjo seurasi perheen arkea. Vaimo Maria kuoli keuhkotautiin vuonna 1868 perheen nuorimmaisen ollessa kahdeksanvuotias. Ja sen jälkeen tyttäristä kolme menehtyi ennen Elias-isää. Ida-tytär jäi henkiin mutta sairastumisen uhka leijui hänenkin yllä. Lönnrot oli tehnyt elämässään uhrautuvaa työtä epidemioita ja tartuntatauteja vastaan. Omaa perhe oli niitä vastaan kuitenkin puolustuskyvytön. Isä oli kohtalon edessä voimaton ja tunsi olevansa huono lääkäri. 

Vanhin tytär Maria oli opiskelemassa Jyväskylän seminaarissa. Siellä hän sai keuhkotautitartunnan ja kuoli lopulta loppiaisena 1874. Ida opiskeli samassa oppilaitoksessa ja vuoden kuluttua hänkin sai samanlaisia oireita, kuin Marialla oli ollut. Hän parani, mutta Jyväskylän opinnot saivat jäädä. Idan luonteeseen se jätti jäljen. Jonkinlaatuiseen uskonnolliseen mystiikkaan hänen kerrotaan olleen taipuvainen. Isän kuoleman jälkeen Ida muutti Suomesta, eli elämänsä Italiassa pyrkien unohtamaan menneisyytensä kuulusan isänsä jälkeläisenä.

Elinan vuoro tuli loppiaisena 1976, 18 vuoden ikäisenä. Hän ei kuitenkaan kuollut keuhkotautiin, vaan kurkkumätään. Sairaus tuntui aluksi tavalliselta kurkkukivulta. Kun sitten sairaus vain paheni, Elias vei tyttärensä lääkäriin. Tämä totesi Elinalla olevan pitkälle kehittynyt kurkkumätä. Sairaus oli tuskainen, kivulias kuolema koitti joulun alla 1876. 

Totean tähän väliin hieman tietoa epidemioista. Kurkkumätä oli 1800-luvulla hyvin tavallinen sairaus. Sitä levittävä bakteeri löydettiin 1880-luvulla ja rokote saatiin kehitettyä 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Suomessa viimeinen kurkkumätäepidemia oli 1940-luvull. Silloin otettiin myös rokote yleiseen käyttöön, minkä myötä kurkkumätä alkoi Suomessa hävitä. Viimeiset kuolontapaukset ovat vuodelta 1956.

Keuhkotaudin historiassa tapahtui käänne vuonna 1882. Löydettiin tuberkuloosibakteeri, joka varmisti olettamukset taudin tarttuvuudesta ja muutti myös lääkäreiden suhtautumisen sairauteen. Alettiin etsiä aktiivisesti uusia hoitokeinoja.

Lönnrotilla ei siis voinut olla vielä tuolloin tietoa vaimonsa ja tytärtensä sairauksien todellisesta luonteesta. Hänellä oli aavistuksia, minkä vuoksi myös Ida-tytärtä ei enää päästetty Jyväskylään. Kunnianhimoisena lääkärinä hän tunsi totta kai syyllisyyttä, kun ei ymmärtänyt pelätä pahinta. Ehkä päällimmäisenä oli kuitenkin voimattomuuden tunne.  Viimeisinä vuosinaan Lönnrot yritti kaiken muun työn ohella seurata myös lääketieteen ajankohtaisinta kehitystä.

Isä Elias koki raskaasti elämän kohtalon iskut, mutta piti surunsa sisällään. Kuvaava on Korolaisen ja Tuluston kirjassa kerrottu tapaus heti Elinan kuoleman jälkeen. Eliaksen hyvä ystävä tuli tapaamaan. Juttu luisti ja vitsit lensivät entiseen tapaan. Vasta kotimatkalla Rabbe kuuli, että tytär oli kuollut edellisenä päivänä.

Voin kuvitella isän surun ja pakahtumaisillaan olevan sydämen, kun myös nuorimmainen Thekla menehtyi 18-vuotiaana vuonna 1879. Kuolinsyy oli sama kuin äidillä ja isolla siskolla – keuhkotauti. Thekla oli ollut isän ja äidin lemmikki. Hänestä oli kehittynyt tumma suurisilmäinen kaunotar. Sisarten kuolema oli jättänyt tyttöön jälkensä. Kuolemankaipuu näkyi hänen kirjeissään ja runoissaan.  Koulu jäi hiukkasen neidolla kesken, kun kotipiirissä sinnitellyt bakteeri osui kohteeseensa.

Huomattava on, miten Lönnrot toimi näiden kuolemantapausten yhteydessä.  Vaimonsa kuoltua hän lahjoitti varoja Sammatin kirkon korjauksiin. Lisäksi hänen perustamansa kansakoulu aloitti toimintansa saman vuoden syyskuussa ja sinne hän lahjoitti vaimonsa muistoa kunnioittaen opetusvälineitä.

Maria-tyttären menehdyttyä Lönnrot lahjoitti kansakoulun lisärakennukseen tarvittavat varat. Tähän päätökseen liittyi se, että tytär oli opettanut Sammatin koululapsille käsitöitä.  Elinan kuoltua Lönnrot lahjoitti varoja Sammatin kirkon korjaukseen ja tuki lisäksi pitäjän vammaisia. Theklan kuoleman johdosta hän lahjoitti Sammatin kirkkoon Adolf von Beckerin maalaaman alttaritaulun, joka esittää Kristusta jakamassa ehtoollista.

Tulkitsen tämän auttamisen halun niin, että Lönnrot koki perheekseen koko oman kasvuympäristönsä ja pitäjänsä yhteisön. Tuota näkemystä laajentaen hän koki omakseen koko meidän suomalaisen yhteisömme.


VIII.             KUOLEMA


Kuopuksen kuoleman jälkeen ei isäkään ollut enää entisensä. Idan tuntemuksia kykenen vain kuvittelemaan. Elias jatkoi kuitenkin töitään. Laaja loitsurunokokoelma valmistui nuorimmaisen kuoleman aikoihin ja hän tunsi huojennusta saadessaan keskittyä työskentelemään virsirunojen parissa. Hän oli edelleen työkuntoinen, silmälasejakaan hän ei tarvinnut. 

Lönnrot työskenteli aivan elämänsä loppuun. Viimeisinä vuosinaan hän eli säännöllistä elämää. Hänen heikkoutenaan oli tupakka ja kahvi. Niistä hän ei luopunut koskaan. Hänelle kehitettiin erityinen rakennelma piippua varten, niin että pystyi polttamaan piippuaan käyttämättä käsiään. Käsiään hän tarvitsi kirjoittamiseen. Aamulla herättyään hän aina aluksi lauloi kanteleella itseään säestäen kaksi kalevalaista laulua. Sen jälkeen hän lähti metsään pitkälle kävelylle. Siten hän työskenteli. Hän söi yksinkertaista ruokaa. Lopun päivää hän työskenteli.

Vuonna 1883 alkoi ilmetä merkkejä voimien heikentymisestä. Hän kärsi suolistovaivoista. Niihin hän lopulta kuolikin. Vaivat haittasivat loppuvaiheessa hänen istumista. Hän jaksoi istua vain pari tuntia työpöytänsä ääressä. Siksi hänen vuoteeseen rakennettiin erityinen työpöytä, jonka ääressä hän pystyi kirjoittamaan.

Testamentin hän oli tehnyt jo pari vuotta aikaisemmin. Kuolema koitti 19. maaliskuuta 1884.

Lönnrotin hautajaisia muisteltiin Sammatissa pitkään. Läsnä oli varmaan koko pitäjän väki. Helsingistä tuli Lohjalle jopa erityinen juna, jollaa saapui maan poliittista ja kulttuurielämän johtoa saattamaan Sammatin suurmiestä hautaan.


Elinaikanaan Lönnrot oli monin tavoin toiminut Sammatin hyväksi. Lääkärinä ja monella muullakin tavalla hän oli auttanut ja tukenut pitäjän vähävaraisia ja toki myös kunnallisissa asioissa hän oli ollut aktiivisesti edistämässä pitäjän hyvinvointia. Toiminta jatkui myös kuoleman jälkeen. Testamentissaan hän määräsi Sammattiin perustetavaksi suomenkielisen kansakoulun tyttöjä varten.  Hän ehdotti, että koulussa kiinnitettäisiin huomiota naisten toimiin ja käsitöihin. Hän korosti testamentissaan naisten sivistyksen ja käytännöllisten taitojen merkitystä kansan hyvinvoinnin edellytyksenä. 


,,,

Ida

Löysin aivan äskettäin mielenkiintoisen blogin, jossa käsitellään Lönnrotin sukua. Siellä on myös tietoa Idan kohtalosta isänsä kuoleman jälkeen. Sen osoite on täällä: http://mlonnrot.omablogi.fi/eliaksen-lapset/ . Blogin ylläpitäjä on Eliaksen veljen, Adolf Fredrikin suora jälkeläinen. Sen sivuilta löytyy paljon mielenkiintoista tietoa.

Siinä kuvataan Idalla olleen omituinen luonteeksi: oikullinen, ihmisarka, vaatimaton ja hyvyyttä täynnä. Theklan kuoleman jälkeen hän oli surkutellut, kun joutui itse jäämään maan päälle. Toisaalta häntä on kuvattu myös iloiseksi ja seuralliseksi. Ida oli taiteellinen persoonallisuus: hän kirjoitti, piirsi, teki käsitöitä ja musikaalisuuttakin löytyi. Kaikki jäi kuitenkin pintatasolle. Hän oli monipuolisesti kielitaitoinen. Ulkomailla hänellä tiedetään olleen ystäviä. Arkuus näkyi siinä, että hän vältti isoja ihmisjoukkoja.

Ida peri isänsä jälkeen huomattavan määrän rahaa ja arvopapereita sekä kuukausittain nostettavan elinkoron.  Vuonna 1886 hän lähti kiertämään maailmaa, mikä kertoo voimakastahtoisuudesta. Hän lähti Pietarista, eteni sieltä Dresdeniin ja päätyi lopulta eri vaiheiden jälkeen Italian Sienaan. Siellä hän eli ostamassaan talossa elämänsä loppuun. Hänen haaveilemansa Pyhä Maa jäi näkemättä. Elämänsä loppuvaiheissa hän sokeutui ja sairastui reumaan. Hänen kerrotaan vain istuneen aamusta iltaan sänkynsä laidalla.
Idan piirros Lammin talosta



IX.                 Virsikirjakomiteassa


Osallistuminen vuonna 1863 perustettuun virsikirjakomiteaan on ehkä jäänyt Lönnrotin uraa tarkasteltaessa turhan vähälle huomiolle. Ensi ehdotuksessa vuonna 1867 oli kaikkiaan 413 virttä ja niistä 97 oli Lönnrotin ehdottamassa muodossa. Niin ikään Lönnrotin kuoleman jälkeen vuonna 1886 hyväksytyssä virsikirjassa hänen osuutensa oli erittäin suuri.

Tutuin Elias Lönnrotin omista virsisepitelmistä on hänen kouluvirreksi nimetty virtensä, jonka viimeinen säkeistö kuuluu alkuperäisessä asussaan näin:


Aikaamme auta muistamaan, Jok’ kulkee joutuisasti,
Sen wuoksi ahkeroitsemaan Hartaasti, taitawasti!
Karkoita meistä kankeus, Luo meihin halu, hartaus
Kaikissa menoissamme!


Lähde löytyy täältä. Virren kerrotaan välittävän Lönnrotin omimpia elämänarvoja. Hän sepitti sen 1860-luvun lopulla Sammatin kansakoulun avajaisiin. Nykyversiossa kieliasua on hieman muutettu:


”Aikaamme auta muistamaan, Mi kulkee joutuisasti, sen vuoksi ahkeroitsemaan hartaasti taitavasti. Karkoita meistä velttous, Luo meihin into, harrastus kaikissa toimissamme”.


Vuonna 1943 hyväksytyssä virsikirjassa se on neljäs säkeistö virrestä numero 474 ja se alkaa sanoin Oi herra kaikkivaltias (teema: Koulu, lukuvuoden päättyessä). Vuoden 1986 virsikirjassa se on virsi 460, oheen on kirjoitettu ”toisinto Raumalta”. Melodia on siinä toinen.

Mainitsen nyt myös toisen virren. Se on nykyisen käytössä olevan virsikirjan virsi numero 572, jonka Lönnrot on luonut psalmin 65 pohjalta. Erään alan tuntijan mukaan se pitäisi laulaa kevyesti ja iloisen herkästi. Vanhaa laahaavaa virsilaulutyyliä pitäisi välttää:


”Taas kukkasilla kukkulat, oi herra kaikki vyötät/ ja laumat lukemattomat taas laitumilla syötät./ Näin kaikki maa nyt iloissaan sinulle laulaa kiitostaan,/ julistaa kunniaasi.”


Tämä virren ensimmäinen säkeistö olkoon tässä merkkinä Lönnrotin virsirunouden luomistaidosta. Senkin melodia on toisinto Raumalta.


 
X.                   Elias Lönnrotin luonteesta


Lönnrotin luonnetta on kuvattu ristiriitaiseksi. Tuota ristiriitaisuutta avataan Korolaisen ja Tuluston kirjassa. Siinä, kysytään, miten Elias Lönnrot saattoi täysin vaurioitta kestää rikkinäisen ja nöyryyttävän lapsuutensa. Vastauksena todetaan, että ei hän täysin kestänytkään. Hän vältti vahingoittamasta muita. Hänen kodissaan kaikki saivat samanlaisen kohtelun sukutaustasta tai varallisuudesta riippumatta. Myös eläimet saivat hyvän kohtelun, edes kärpäsiä ei kertoman mukaan hennottu tappaa. Elias ei halunnut nöyryyttää toisia. Hän esimerkiksi suojeli kerran ympäri juovuksissa ollutta pappia, etteivät muut olisi nähneet tämän alennustilaa. Vanhuuden päivinä rahan riittäessä hän avusti tuntemattomiakin nuoria koulunkäynnissä. Hän jakoi kerjäläisille ilmaista ruokaa.  Tällä oli tietysti kääntöpuolensa. Hän oli sovitteleva mutta se näkyi ajoittain myös liiallisena ”sopuiluna”. Hän ei kyennyt puolustamaan omia näkemyksiään. Vanhemmiten hänen liika pehmoilunsa vain lisääntyi.

Lönnrotista huokui vaatimattomuus. Hän oli toisaalta lähtöisin kansasta, toisaalta hän edusti uutta sivistyneistöä. Keskeistä hänen toiminnassaan on velvollisuudentuntoisuus. Se oli hänen oman työtarmonsa ja ahkeruutensa perusta. Uskonnollisen vakaumuksensa mukaan hän näki ihmiset tasavertaisina ja lahjakkuus oli Jumalan lahja.

Lönnrotin auttamishalu pohjautuu paljolti siihen, että hän sai nuoruudessaan paljon apua, tukea ja kannustusta. Ymmärrän hänen tajunneen, että se oli hänen onnistumisen edellytys. Hänen lahjakkuutensa oli niin poikkeuksellista, että hän ylipäänsä saattoi saada opintonsa alkuun ja lopulta päätökseen. Henrik-veli auttoi häntä ensin taloudellisesti. Häntä tuki myös Sammatin kappalainen Juhana Lönnqvist antaen lisäopetusta. Hämeenlinnassa hänen auttajiaan olivat apteekkari ja triviaalikoulun rehtori. Sitten Turussa turvapaikaksi tuli Törngrenin perhe. Ei näin ollut mikään ihme, kun Lönnrot halusi itse opettaa oman kylän lapsia ilmaiseksi. Kuitenkin joskus hänelle oli liiallisesta auttamishalusta myös haittaa. Nimittäin lääkärin työssä tulot jäivät pieniksi, kun ei hän raaskinut ottaa köyhiltä maksua.

Lönnrot oli hyvin mukautumiskykyinen ihmistyyppi. Sen voi todeta, kun lukea hänen päiväkirjaansa ensimmäisiltä runonkeruumatkoiltaan. Ihmisiä tavatessaan hän sisäistyy erilaisiin rooleihin saavuttaakseen ihmisten luottamuksen. Yökortteerinkin hän etsii käytännöllisistä syistä mieluiten tavallisen kansan parista.

Haluan avata enemmän Lönnrotin luonteen moninaisuutta. Ei hän pelkästään mikään lepsu myötäilijä ollut. Edellisessä blogitekstini aiheessa (julkaistu 1.9.2017) käsittelen Fjodor Dostojevskin kertomusta Lempeä neito. Siinä kaiken muun ohessa käsittelen myös ”lempeän luonteen” ongelmallisuutta. Lönnrotia voi hyvin perustein kutsua lempeäksi mieheksi. Mutta niin kuin Dostojevskin kertomuksen neidolla luonteen kääntöpuoli saattoi purkaantua joskus esiin hyvin ilkeänä ja myrskyisenä, niin kyllä Lönnrot myös osasi olla ”ilkeä”. Laitan sanan varmuuden vuoksi lainaismerkkeihin, ettei sitä käsitettäisi liian kirjaimellisesti. Se näkyi hänen kirjeissään ja kirjoituksissaan joskus sapekkaanakin kommentointina. On tietysti hyvä, että joskus kykenee pitämään todelliset tunteensa piilossa, mutta aika ajoin on voitava purkautua. Lönnrot teki sen paljolti töittensä kautta. Kirjoituksissaan hän kyllä viljeli ironiaa, ivaa ja sarkasmia.

Hänen huumorintajunsa oli myös joskus sen laatuista, että jotkut saattoivat siitä loukkaantua. Kyse oli sarkasmista, jota hän saattoi käyttää yllättäen mm. riitatilanteissa. Aina sanoma ei mennyt jähmeisiin suomalaisiin perille. Joskus Kajaanissa juopottelevien herrojen kesken syntyi mitätön riita kesken jonkun seurapelin. Lönnrot ehdotti, että riita ratkaistaisiin maistraatissa. Siitä Lönnrot sai osakseen vihaisia mulkaisuja.  Venäjän kielen professori Jakov Grot sen sijaan näki ystävänsä luonteessa vain myönteisiä puolia:

”Olen aivan ihastunut häneen, varsinkin kun hän puhuu, elehtii ja keinuttelee päätään edestakaisin.”


Perheen parissa topakka Maria-vaimo halusi jakaa vastuuta talon käytännön asioista myös puolisolleen, mutta Elias yritti luikerrella tilanteista huumorillaan. Kun Maria tiedusteli, miten omenapuut olisi paras istuttaa, Elias nosti tyynesti päätään papereittensa keskeltä:

                             ”Sen neuvon annan, ettei omenapuita pidä istuttaa latva maahan.”


Kerran vaimo taas valitteli, kuinka kauan vaatteiden pesu kestää. Siihen mies virkahti: ”Vielä kauemmin kestää, kun ne pestäviksi pidetään.” Ja kun Elias sattumalta kuuli vaimon päivittelevän huoneeseen päässeen liikaa savua, huudahti Elias, että ”koirallekin tuli aivan vesi silmiin”. Perheen naisväkeä alkoi toisinaan harmittaa isän savolaistyylinen huumori ja kylmäkiskoinen suhtautuminen arkipäivän askareisiin.  Perheystävien muisteloiden perusteella se ei kuitenkaan rakkautta hälventänyt.

Itsekeskeisyys oli Lönnrotista kaukana. Hän jäi mielellään taustalle, jos näki asian etenevän hienosti ilman hänen väliintuloaan, ja luopui mielihyvin asioiden hoidosta, jos oli muita pätevämpiä. Yliopiston hallinnossa hän oli hyvin vaitelias. Kokouksissa hän piti lähinnä kannatuspuheenvuoroja. Ylipäänsä yliopistotyössä häntä ei voi kutsua lennokkaaksi persoonaksi. Hän oli töihinsä uppoutunut tutkija, luennoitsijana hän tuskin kehuja sai.

Vanhenemisen myötä Lönnrotin maine ja arvostus kasvoi.  Hän kuitenkin kykeni suhtautumaan arvostukseensa luonnollisesti, tarvittaessa terveellä itseironialla.

Elias pyrki rakentamaan olemuksellaan sopua. Se näkyi myös hänen yli kansallisuusrajojen yltävässä ymmärryksessä. Vaikka hän siis oli suomalaisuusmielinen, se ei merkinnyt, että hän olisi asennoitunut ulkomaailman asioihin ahdasmielisesti. Toimittamassaan Mehiläinen-aikakauslehdessä hän julkaisi itämaisia satuja ja arabialaisia sananlaskuja, jotka auttoivat ymmärtämään muita kulttuureita.

Mehiläisen numerossa kesäkuulta 1836 Lönnrot puolustaa turkkilaisia ja heidän uskontoaan. Kerron ensin taustaksi Lönnrotin uskontokritiikistä.

Hän oli jo aikaisemmin hyökännyt kirjoituksissaan herännäisyydessä ilmenevää uskonnollista hurmoksellisuutta vastaan.  Sitä hän piti joukkopsykoosina, josta oli lääkärinä huolissaan. Lönnrot katsoi, että kansan epäluuloisuus heränneitä kohtaan oli järkevää. Tällainen uskonnollisuuden leviäminen oli merkki pahoinvoinnista. Ihmismieli tarvitsi kansanrunojen ja seuraelämän tuomaa virkistystä.

Lönnrot ei ollut siis mikään myötäilevä ”kivapuhuja”. Hänen kannanottonsa myötä uskonnollinen liike ja kansallisen herätyksen aate olivat joutumassa vastakkain. Lönnrotia syytettiin pakanallisuuden suosimisesta. Muun muassa J. L. Runeberg vastusti Lönnrotia haluten osoittaa, että myös sivistyneistön piirissä oli herännäisyyden kannattajia. 

Tuossa Mehiläisen numerossa Lönnrot moitti aluksi maan herännäisiä maailmanlopun saarnaajiksi. Sitten hän nosti esille talonpoikaisrunoilija Iisakki Pieksiäisen ajatuksen, jossa tämä oli nimittänyt turkkilaisia ”jumalattomaksi julmaksi kansaksi”. Aluksi Lönnrot kehui runoilijan suomen kieltä, mutta siten hän torjui tämän käsityksen turkkilaisista ja selvitti muhamettilaisen uskon - eli nykykielessä islamin - perusteita. Lönnrot osoittaa ymmärrystä muhamettilaisia kohtaan. Lönnrotin mukaan nämä tunnustavat yhden ainoan Jumalan, kuin kristitytkin, mutta Jumalan kolminaisuuden he kieltävät. Lönnrot arvostelee Pieksiäisen väitteitä, että nämä olisivat pakanoita ja jumalaton kansa. Hän pehmentää kuitenkin kritiikkiään antamalla alussa miehelle tunnustusta muussa asiassa.

Lönnrot ajoi oman kansansa asiaa, mutta uskalsi nousta myös kansan uskomuksia vastustamaan ja edellytti muiden kansojen kunnioitusta. Lönnrot halusi ymmärtää kansojen moninaisuutta.   Paitsi uskonnollista fanatismia hän arvosteli jyrkästi myös Suomen kansan laajalti omaksumia vääriä elämäntapoja. Juoppous ja laiskuus olivat anteeksiantamattomia paheita.

Vuosina 1844-45 Lönnrot teki tutkimus- ja runonkeruumatkan Viroon. Lönnrot tapasi Tartossa Tohtori Fählmannin. Nähtyään tämän ahkeruuden pyyteettömyyden Lönnrot totesi, että kaikki suomalaiset tuloistaan ja liiasta työmäärästään valittavat voisivat oppia Virossa paljon uutta.  Lönnrotin mielestä ei ollut riittämättömiä tuloja, oli vain turhia menoja. 

Lönnrot olisi ollut mieluummin pappina Suomessa tuhannen ruplan palkalla kuin Virossa kymmenen tuhannen palkalla, koska arveli, ettei tottuisi katselemaan kansan sortoa. Hänen mielestään Suomessa oli Viroon verrattuna asiat hienosti. Viron talonpoikien asunnotkin olivat huonommat kuin köyhimmillä suomalaisilla torppareilla. Toisaalta elintasoerot olivat huimat. Tilanomistajat eivät Lönnrotin mukaan tienneet, mitä vuosituloillaan olisivat tehneet, talonpojilla ei ollut tietoa, mistä saivat seuraavana päivänä ravintoa. Lönnrot ymmärsi, miksi talonpojista oli tullut niin velttoja ja välinpitämättömiä.

Tämä luo osaltaan kuvaa Lönnrotin herkkyydestä ja realismin tajusta. Hän oli omantunnon mies, mikä kuuluu tuohon yllä mainittuun ”lempeään luonteeseen”. Lönnrot oli lähtöisin äärimmäisen köyhistä oloista ja hän kykeni ymmärtämään kansan luonnetta ja asenteita. Omissa toimissaan hän kykeni olemaan aivan kuin välikätenä köyhän ja osattoman kansanosan ja varakkaiden hyväosaisten välillä.  Hän yhdisti olemuksellaan kansakuntaa saaden toimillaan kansakunnan yhteisiin ponnistuksiin kansallisen hyvinvoinnin eteen.

Toimittajana työskennellessään Lönnrot osoittautui hyväksi organisoijaksi. Hän osasi jakaa töitä. Monet tutut lääkärit, opettajat ja papit tavallaan verkostoituivat tukemaan julkaisua. He hankkivat tilaajia ja sai itse samalla verkostojensa kautta arvokkaita neuvoja siihen, kuinka lehteä tulee toimittaa.

Velvollisuudentunto näkyi siinä, että Lönnrot oli hoitamissaan asioissa mukana koko sydämellään pannen itsensä myös taloudellisesti likoon. Kun aikakauslehti Mehiläinen joutui lopettamaan toimintansa, kärsi Lönnrot palkattomasta työstään rahallista tappiota 200 ruplaa, viidenneksen lääkärin vuosipalkastaan.



XI.                 Lönnrot kansanvalistajana


Lönnrot toimi aktiivisena lehtimiehenä yli 40 vuotta. Kirjoituksista ilmenee, että Lönnrot halusi ohjata kansaa sellaisiin hyveisiin kuin ahkeruus, raittius ja jumalisuus. Toisaalta köyhiäkään kohtaan hänen julistustaan ei aina voi kuvata armahtavaiseksi ja lempeäksi. Laiskat, juopot ja tuhlarit saivat huutia. Lönnrotin mielestä ihmiset olivat itse syypäitä omaan huonouteensa.  Kansa kieltäytyi omaa tietämättömyyttään parantamasta elinolojaan ja eli julkisten avustusten varassa.

Vuoden 1833 nälänhädän ja viranomaisten toimien myötä tuli ilmi myös kansan avuttomuus.  Maata ei osattu lannoittaa, perunanviljelyssä ei osattu hyödyntää paikkoja, jonne halla harvoin nousi. Parhaat metsät saatettiin hakata surutta paljaiksi tervanpolttoon. Siitä kärsi naapuri, mutta sitähän ei tullut kukaan edes ajatelleeksi. 

Kainuussa toimiessaan Lönnrot moitti myös kansan viinanhimoa:


Katovuosista selvittäisiin, ellei hyvien vuosia ylijäämäsatoa poltettaisi viinaksi. Kokemuksesta tiedettiin hyvien ja huonojen vuosien vuorottelu mutta sitä ei haluttu ottaa opiksi.


Kajaanissa Lönnrot perusti raittiusseuran, koska näki viinanhimon vakavaksi sairaudeksi. Palvelusväen hän syytti juovan palkkansa. Hän paheksui talonpoikia, jotka kävivät kirkossa vain myydäkseen kirkonmäellä viinaa. Lönnrotin kiukku ei kohdistunut pelkästään talonpoikiin, myös hyväosaiset saivat osansa. Rikkaat tilanomistajat saattoivat pitää alaisensa nöyrinä tarjoamalla heille viinaa.

Lönnrot halusi ohjata kansaa omatoimisuuteen, mutta totesi myös, että oli rehellisiä talonpoikia, jotka eivät selvinneet ilman apua. Hän ehdotti, että Etelä-Suomesta oli hankittava neuvojia opastamaan talonpoikia. Säätyläiset tuhlasivat kuitenkin varojaan kaikenlaiseen muuhun turhuuteen.
Lönnrot vaati vastuuta. Tuomitessaan vastuuttomuuden hän käytti ajoittain rajujakin sanoja:


”Maan talouden syöpä olivat rengit, jotka avioituivat kohta 20 vuotta täytettyään ja tekivät Jumalaa kiusatakseen liudan lapsia, joista kaikista tuli kerjäläisiä.” (Kuukka-Majamaa-Vepsä, s. 88) 


Lönnrot ei pelkästään haukkunut. Hän esitti aktiivisesti parannusehdotuksia. Lääkintöhallitukselle hän lähetti vuonna 1857 raportin, joka sisälsi uudistusvaatimuksia.  Kansaa oli ohjattava ajattelemaan päivää pitemmälle, valmistautumaan pahan päivän varalle. Hän puhui kansan itsemääräämisoikeuden puolesta. Kansan tuli saada valita kunnan johto, omat luottamusmiehensä, joiden tuli saada kohtuullista palkkaa. Pelkän kunnian vuoksi halusi harva ryhtyä ajamaan yhteisiä asioita.  Vaalikelpoisuuden ehtona pidettävät luku- ja kirjoitustaito lisäsivät kansan opinhalua ja vastuuntunnetta.

Vanhoista huonoista tuhlailevista tavoista oli luovuttava. Esimerkiksi viljaa ei saanut tuhlata. Ja ylimääräiset rahat kannatti sijoittaa pankkiin. Luontoa piti käyttää laajemmin hyväksi, talveksi piti kehittää sivuelinkeinoja eikä turvautua kerjäämiseen. Lönnrotin mielestä luonnosta löytyi runsaasti aineksia, joita ei osattu hyödyntää ravinnoksi.

Lönnrotin ohjeisiin suhtauduttiin vaihtelevasti.  Kainuussa Lönnrot ehdotti kalanviljelyä, mutta sitä pidettiin ”herrain hyödyttömänä keksintönä”.


XII.               Sammatin kirkossa ja hautausmaalla


Laitan varsinaisen kirjoitukseni loppuun vielä kuvauksen käynnistäni Sammatin kirkossa. Siitä kerroin jo edellisessä tekstissäni, mutta tässä on jotain lisää. Kirkko ja ympäröivä hautausmaa ovat eläviä muistomerkkejä Lönnrotin ajasta.

Sammatin kirkko on perinteisen punainen koruttoman näköinen suomalainen maalaiskirkko. Ensireaktiona panin merkille sekä kirkon että viereisen tapulin komeana kohoavan paanukaton. Kirkon esitteen mukaan kirkko on viimeksi kunnostettu vuosina 2000-2002.

Elias Lönnrotin ja hänen perheensä hauta sijaitsee Sammatin kirkon vieressä. Viereisestä rivistöstä löytyy myös hänen isonveljensä Henrik Juhanan hauta. Sammatin kirkko on arvokas pala Suomen historian muistoa. Nykyinen kirkkorakennus on peräisin 1750-luvulta. Kirkon sivuitse kulkevan tien juurella seisova kellotapuli on pystytetty vajaat kymmenen vuotta myöhemmin. Sen uumenista löytyy ikivanhoja seppeleitä, joista osa on jäänyt muistoksi Elias Lönnrotin hautajaisista.  Hauraina ne vielä roikkuvat tapulin harmaalla seinällä, kuitenkin ihmeen hyvin säilyneinä.

Kirkon sisällä kaikki näyttää pelkistetyltä. Komea saarnastuoli veti ainakin minun huomioni. Sinne noustaan suoraan sakastista. Pappi ilmestyy kirkkokansan yläpuolelle aivan kuin salaa. Minusta siinä ei ole mitään erikoista, koska mm. minulle hyvin tutussa Oulun tuomiokirkossa on samanlainen kulkutunneli. Opas kertoi sitä kuitenkin erikoisuutena ja tottahan toki pienessä kirkossa papin ilmestyminen tällä lailla koetaan eri lailla. Kirkosta syntyisi oma tarinansa. Totean nyt vain, että professori A. von Beckerin maalaaman alttaritaulun lahjoitti aikoinaan Elias Lönnrot vuonna 1879 kuolleen Thekla-tyttärensä muistolle. Alttarin oikealla puolella nurkassa oleva Madonnan patsas on erikoisuus, joka tuo mieleen katolisen perinteen. Sen alkuperä jäi minulle hämäräksi. Myös Elias itse saarnasi siellä usein keräten kuulijoita myös ympäröivistä seurakunnista. Kirkkoon tutustuminen jätti muiston, tekisi mieli sinne joskus palata. Elias Lönnrotin muistoa ja elämäntyötä ei saa unohtaa. Lönnrotin sanoittamat virret ovat sen kaltainen luterilaisessa jumalanpalvelusperinteessä liian vähälle huomiolle jäänyt aarre, että toivoisi sitä hyödynnettävän, kun suunnitellaan menneisyyttämme kunnioittavia muistotilaisuuksia.
Eliaksen vanhimman veljen perhehauta Sammatin hautausmaalla


LÄHTEITÄ

Lähteinäni olen käyttänyt seuraavia teoksia:

Korolainen Tuula – Riitta Tulusto: Monena mies eläessänsä. Elias Lönnrotin rooleja ja elämänvaiheita. WSOY 2002.

Kuukka Väinö – Raija Majamaa – Hannu Vepsä: Elias Lönnrot - taitaja, tarkkailija, tiedemies. SKS 2002.

Majamaa Raija – Elina Anttila: Paikkarin torppa, opas. Museovirasto 2002.

Suomen kansallisbiografian artikkeleista olen tässä käyttänyt Eva Agatha Törngrenista kirjoitettua artikkelia: Suomen kansallisbiografia, osa 10, SKS 2007.

Noista kolmesta päälähteestäni arvostan erityisen paljon Korolaisen ja Tuluston teosta. Se minut oikeastaan innosti tutustumaan tarkemmin Elias Lönnrotin elämään. Myös Raija Majamaan oppaaseen kirjoittama kuvaus Paikkarin torpasta ja Lönnrotin elämästä on hyvin tiivistetty ja tässä yhteydessä avuksi. Mainitsen vielä oman kotikirjastoni hyllyltä löytyvän Vaeltaja-teoksen. Se on Lönnrotin päiväkirja ensimmäiseltä runonkeruumatkaltaan Hämeessä, Savossa ja Karjalassa vuonna 1828 (SKS, 1985). Muut lähteet ovat vaikuttaneet jossakin alitajuntani syvyydessä. Käyttämieni nettilähteiden ohessa on linkki. Muutamia kuvia olen kaapannut yllä mainitusta oppaasta.

Aarne Anttila on tehnyt Lönnrotista kattavimman elämäkerran ( Elias Lönnrot – elämä ja toiminta, SKS) . Siihen en ole päässyt tutustumaan. Se on kaksiosainen ja ilmestynyt vuosina 1931 ja 1935.


JÄLKIKIRJOITUS

Siinä vaiheessa, kun tämä kirjoitukseni oli vasta suunnitteluvaiheessa, aloin vertailun vuoksi miettiä, löytyisikö jotakuta Lönnrotin aikalaista, jonka elämäntyötä voisi tarkastella rinnan hänen elämäntyönsä kanssa. Suomalaisuusmiehet halusin jättää sivuun, etsin kansainvälistä vertailukohtaa. Kauan ei tarvinnut miettiä.

Aleksandr Puškin (1799-1837) on venäläisyyden ikoni ja syntynyt vain kolme vuotta Lönnrotia aikaisemmin. Hänen elämänsä jäi paljon lyhyemmäksi, mutta yhtä kaikki hän sai elämässään todella paljon aikaan. Hänelläkin oli sisimmässään polte tehdä työtä oman äidinkielensä ja kulttuurinsa eteen. Heidät molemmat tempaisi nuoruudessa romantiikan aalto mukaansa. Lönnrotilta löytyy ruotsinnos maineikkaan venäläisen historiantutkijan Nikolai Karamzinin meriaiheisesta runosta, joka on julkaistu Åbo Underrättelser -lehdessä vuonna 1824. Karamzin (1766-1824) oli laajojen historiateostensa kautta tullut Puškinille varmasti paljon tutummaksi kuin Lönnrotille.

Aleksandr Puškin on tehnyt todella merkittävää työtä venäjän kielen ja kulttuurin eteen. Ansiot ovat kiistattomat. Kuitenkin historian saatossa on Puškinista varsinkin Neuvostoliitossa luotu osittain vääristynyt kiiltokuva. 30-luvulla maa tarvitsi poliittisen ideologiansa tueksi Venäjän kulttuurihistoriasta hahmoa, jonka varaan voisi rakentaa neuvostoyhteiskunnalle kulttuurista ”arvopohjaa”. Jalustalle nostettiin realistisen kirjoitusperinteen rajamaille sijoittuva Puškin. Helmikuussa 1937 hänen kuolemastaan tuli kuluneeksi 100 vuotta. Sen johdosta koko valtakunta valjastettiin juhlimaan suurta runoilijaa, joka haluttiin nähdä jonkinlaisena sosialistisen aatteen taustana olevan realistisen perinteen esitaistelijana. Tehtaissa ja tuotantolaitoksissa työläisjoukot pantiin juhlimaan suurta runoilijaa ja lausumaan hänen runojaan, vaikka todellisuudessa tuskin tajusivat, kenestä oli kyse. 

Lönnrotin persoonan ja hänen elämäntyönsä merkitys Suomen itsenäisyyskehitykselle on ollut valtava. Sillä on haluttu pönkittää suomalaisuuden aatetta ja suomalaista kansallisvaltiota, mutta samanlaisiin keinotekoisiin juhlallisuuksiin ei varmasti ole sorruttu. Puškinin ihailu kehittyi Neuvostoliitossa lähes palvonnaksi. Samantapaisia hahmoja on Suomikin satavuotiaan historian aikana tarvinnut, mutta täällä on kuitenkin pitäydytty muistojuhlissa, komeissa Kalevalan juhlapainoksissa ja muissa arvonantoa osoittavissa julkaisuissa.

Miesten elämän kaaret olivat hyvin erilaiset. Puškin sai kasvaa rikkaassa aatelisperheessä. Hän sai jo kotonaan rikkaan yleissivistyksen, puhui ranskaa lapsena yhtä hyvin kuin äidinkieltään. Lastenhoitajan tarinat olivat lopulta se kiinnekohta, josta Puškin ammensi voimansa ja jonka ansiosta hän löysi lahjoilleen tiensä. Lastenhoitajan tarinat jäivät pikkupojan mieliin kypsymään. Niissä tuli vastaan myös suomalaisperäisiä hahmoja, joita näkyy hiukkasen Puškinin tuotannossa.  

Lönnrotin tie oli pitempi, mitään ei kannettu eteen tarjottimella. Elämä vei kuitenkin eteenpäin. Molemmat ammensivat kansan parista ainekset tuotantoonsa ja elämäntyöhönsä. Puškin joutui elämään tsaarin vallan alla. Sopeutuminen poliittiseen järjestelmään ei aina luonnistunut ja hän joutui elämään karkotettuna eri puolilla laajaa Venäjää. Siellä hän hakeutui kansan pariin ja hyödynsi omassa tuotannossaan sen kulttuuriperintöä.

Molemmat joutuivat kasvotusten sensuurin kanssa. Se ei kuitenkaan ollut hidastetta suurempi este. Keisari nöyryytti välillä Puškinia ja puuttui tämän yksityiselämäänkin.  Hän kesti sen jotenkuten, vaikka kylläkin välillinen vaikutus saattoi olla traagisempi. Myös Lönnrot joutui kohtaamaan sensuurin. Julkaisutoiminnassa (esim. aikakauslehti Mehiläinen ja sanomalehti Oulun Wiikko-Sanomia) viranomaisten kiusanteko toi työhön ja sanoman perillemenoon oman haittansa. Yksityiselämä ei siitä kärsinyt, mistä tosin saa kiittää myös Lönnrotin sopeutuvaa luonnetta.

Lönnrotin Viron matkallaan tekemät huomiot osoittavat, että miehillä oli aatteellista läheisyyttä. Luonteet miehillä poikkesivat toisistaan kuitenkin täysin. Puškin oli raikulipoika ja naisten hurmaaja, joka piti puolensa, jos miehen kunniaa loukattiin. Häneen verrattuna Lönnrot oli lähinnä pehmo, mutta tosiasiassa monipuolisempi.

Puškin oli kuollessaan 37-vuotias. Hän joutui yhteiskunnan kirjoittamattomien sääntöjen vuoksi puolustamaan kunniaansa kaksintaistelussa ja menetti siinä henkensä. Tuolloin mies oli yltä päältä veloissa ja tuskin olisi selviytynyt niistä, vaikka olisi jäänyt henkiin. Kuoleman jälkeen keisari tuki perhettä auttaen näin selviytymään veloista.

Lönnrot nousi kurjuudesta ja joutui ansaitsemaan omalla työllään toimeentulonsa. Lähipiiri tajusi hänen lahjakkuutensa ja avusti häntä mahdollisuuksiensa mukaan. Muiden avulla hän ylipäänsä sai mahdollisuuden opintoihin. Iän myötä Lönnrotista itsestään tuli aulis tukija ja vähävaraisten auttaja.  Hänen jätti jälkeensä valtavan perinnön, jonka turvin hänen ainoa eloon jäänyt jälkeläisensä Ida-tytär pystyi elämään yltäkylläisyydessä.

Sekä Lönnrotin että Puškinin kuolemat aiheuttivat suuren kohun. Puškinin tehdessä Pietarissa kuolemaa hänen asuintalonsa ympärille kokoontui sankka väkijoukko. Väkeä oli tuhansia ja ja kaupungissa pelättiin kapinaa. Tuon pelon vuoksi Puškin haudattiin mitättömän pienessä kirkossa ja ruumis kuljetettiin kaukaiselle syrjäseudulle. Sieltä ei kapinahenki päässyt puhkeamaan ja valtakunnan turvallisuusuhka saatiin laannutettua.

Lönnrotin hautajaiset olivat puolestaan kansaa ja ylhäisöä yhdistävä massatapahtuma. Niitä muisteltiin pitkään.

Tämänkaltainen vertailu on kiintoisaa siinä mielessä, että vaikka molemmat miehet asuivat samassa valtakunnassa, he olivat kuitenkin kuin eri maailmasta. Tuon ajan Suomessa kantavana voimana oli kuitenkin yhteisöllisyys ja yhteishenki, jonka turvin myös Lönnrotia haluttiin auttaa elämässä eteenpäin. Puškinin Venäjä eli maaorjuuden aikaa ja kuilu ylhäisön ja tavallisen kansan välillä oli huomattavan syvä. Syvä se oli toki Suomessakin, mutta kyllä täällä oli helpompi päästä etenemään. Venäjällä se alkoi tulla mahdolliseksi vuosisadan lopulla ja siitä seurasikin sitten valtakunnassa myrsky, joka toi valtaan kansan sortoa hyödyntävän osapuolen.


Suomessakin itsenäisyys taistelun noustessa tilanne kärjistyi. Onneksi järki voitti. Kansalaissodan traumasta selvittiin itsenäisyyden koittaessa nopeasti, kun paikallistasolla aatteellisesti vastakkaista suuntaa edustaneet päättäjät joutuivat kompromissiensa kautta demokraattista päätöksentekotapaa käyttäen rakentamaan yhteistä tulevaisuutta yhteiseksi hyväksi. Venäjällä kaikki meni toisin, kun poliittiset vastustajat koettiin uhaksi ja demokratia unohdettiin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti