Nyt en huuda äitiä apuun, vaan kyse on Darren Aronofskyn
tänä syksynä ensi-iltansa saaneesta kauhuelokuvasta. Kävin sen jokin aika
sitten katsomassa. ”Hei, oot sä äikkää menossa katsoon,” huudahti
lipuntarkastaja etsiessäni oikeaa salia. Salissa oli minun lisäkseni kolme
muuta, keskellä salia vanhempi rouva ja ylärivillä kaksi popcornia mutustelevaa
nuorta.
Mother! on saanut ristiriitaisen vastaanoton. Jostain
luin, että sen virallisessa ensi-illassa olisi buuattu. En sitä ihmettele,
vaikka en hyväksykään. Kaikessa allegorisuudessaan elokuva antaa ajateltavaa.
Siitä ei pääse salista poistumisen jälkeen eroon. Monet pienet yksityiskohdat
jäävät tajuntaan pyörimään. Se on yksi painava syy, miksi aloin pohtia elokuvaa
tarkemmin ja haluan nyt purkaa tuntojani.
Oikeastaan täytyy mainita vielä yksi syy, jonka myötä
paljastui elokuvan haastavuus. Lukaisin ennen katsomistani yhden artikkelin,
jonka jälkeen kiinnostuin elokuvasta. Onneksi se oli menossa kotikaupungissani
ja kaiken lisäksi näytösajankohta sopi hienosti. Kyseessä on T. Hännikäisen
kirjoitus Hyväntahtoisuus syö lapsensa,
joka löytyy täältä. Se on hyvä kirjoitus, mutta nyt tajuan, että
katsomishetkellä se vei minua ainakin hiukkasen harhaan. En päässyt sen
asetelmista täysin irti ja jotain saattoi jäädä huomaamatta. Olisi kai pitänyt
lukea mainostekstin lisäksi siitä hieman enemmän tai parasta olisi ollut, jos
olisin voinut katsoa sen kylmiltäni.
Totuus on kuitenkin, että vain tuo artikkeli minut sysäsi
liikkeelle. Ilman sitä en olisi nähnyt elokuvaa lainkaan ja Aronofsky ohjaajana
olisi minulle edelleen tuntematon. En ole nykyajan elokuvateollisuudesta
kiinnostunut enkä muista, milloin viimeksi olen käynyt elokuvateatterissa
katsomassa jotain maailmanlaajuisessa levityksessä olevaa suurtuotantoleffaa.
Kuvittelen tilannetta, että olisin mennyt katsomaan ”Äikkää”
tietämättä siitä etukäteen mitään. En varmaankaan olisi osannut valmistautua
Kainin ja Abelin perintöriitojen tapaisiin raamatullisiin viitteisiin ja
saattaa olla, etteivät ajatukset Eurooppaan suuntautuneista maahanmuuttovirroista
olisi ainakaan kovin kirkkaina juolahtaneet katsomishetkellä mieleeni. Mellakoita
ja muita aikaamme piinaavia levottomuuksia kyllä katsoja elokuvassa kohtaa, mutta
ne tuovat vain tarinaan omaa mystistä salaperäisyyden tuntua. Tarina on saatava
ensin avautumaan. Ehkä katsoessa olisin
etsinyt historiallista perspektiiviä, josta avautuu johde meidän aikaamme.
Elokuvassa monet seikat saavat katsojan hämilleen ja ajoittain jopa pakokauhun
valtaan. On vähintään ymmällä, kun
yrittää elokuvan jälkeen hahmottaa kokonaiskuvaa.
Elokuvaa katsoessani mieleen nousi muistumia muutamista
muista samaan aihepiiriin kuuluvista elokuvista. Kirkkaimmin ajattelu vei
60-luvun lopussa valmistuneeseen Rosemaryn
painajaiseen, joka kohahdutti aikoinaan amerikkalaista yhteisöä saaden
konservatiivisten piirien keskuudessa aikaan suoranaisen protestiaallon.
Välillä tunsin eläväni sen elokuvan maailmassa. Aronofskyn elokuvan toinen
päähenkilö ”Äiti” on viimeisillään raskaana ja hänen odotuksessa on ulkoisien
uhkakuvien paineessa samaa levotonta malttamattomuutta kuin Rosemarylla. Linkki
omaan kirjoitukseeni Rosemaryn
painajaisesta on täällä.
Rosemaryn painajaista
muistuttava kuvakieli tuo Aronofskyn elokuvaan myös osaltaan uskonnollista
perspektiiviä ja vertailukohtaa. Rosemary synnytti lopulta kivuliaasti
hämmentävien tapahtumien jälkeen paholaisen. Mother! -elokuvan Äidin synnyttämä
poika oli vastaavasti ihana kuin Jeesus-lapsi. Äidin ja Rosemaryn
synnytysprosessit näyttivät yhtä irvokkailta, mutta samanlaisia
vainoharhaisuuden tunteita Äiti ei odotusaikana kokenut kuin Rosemary.
Vainoharhaisuuden tunteita Äitikin kokee mutta muissa yhteyksissä.
Rosemaryn painajaisen esite |
Elokuvien Mother! ja Rosemaryn painajainen esitteissä on samankaltaisuutta |
Toinen katsoessani mieleen noussut filmi oli Stanley
Kubrickin Shining – Hohto. Se on
psykologisesti virittyneen kauhuelokuvaperinteen klassikkoja, jonka
ilmestymisvuosi on 1980 ja joka muistetaan Jack Nicholsonin loistavasta
roolisuorituksesta. Sen tapahtumat sijoittuvat labyrinttimaiseen taloon, jossa
sinne muuttaneen perheen elämää kiusaavat menneisyydestä esiin nousevat
haamut. Myös Aronofskyn elokuvan talo on
labyrinttimainen. Katsoja kokee sen kaoottisen sekavana.
Aronofsky nostaa kuitenkin itse esiin aivan muun elokuvan,
ja valinta on ainakin minusta yllättävä.
Elokuva tulee nimittäin naapurimaastamme Ruotsista ja ohjaaja on kukas
muu kuin Ingmar Bergman. Elokuva on vuonna 1968 ilmestynyt Suden hetki (Vargtimmen,
Hour of the Wolf). Aronofskya viehättää erityisesti elokuvan tunnelma. Maininta
elokuvasta löytyy Youtubessa julkaistussa haastattelussa täällä.
Ylipäänsä netistä löytyy monenlaista materiaalia. On
TV-haastatteluja, enemmän tai vähemmän virallisia keskusteluja ja yksittäisten
bloggareiden varsin raikasta kommentointia. Yksi kiinnostava Aronofskyn
haastattelu on myös täällä.
Keskisuomalainen-lehdessä julkaistussa jutussa
kerrotaan Aronofskyn maininneen, että hänen innoittajanaan on Raamatun lisäksi
ollut myös Luis Buñuelin elokuva Tuhon
enkeli (1962). Jutun pohjalta ohjaaja olisi nostanut sen jopa Raamatun
rinnalle:
"Bunuel sijoitti
elokuvassaan yhteiskunnallisia rakenteita yhteen huoneeseen ja antoi niiden
hajota. Tein samaa ihmiskunnan historialla."
Elokuvan ohjaaja Darren Aronofsky on myös käsikirjoituksen
takana. Sen hän kertoo laatineensa viidessä päivässä. Pääosia näyttelevät
Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris ja Michelle Pfeiffer.
Ohjaaja poseeraa näyttelijöittensä seurassa |
Juonen kuvausta
Lähdetään avaamaan tarinaa. Nostan sieltä omalla säröisellä
tavallani esiin itselleni mieleen jääneitä seikkoja. Muisti saattaa joissakin
kohdissa hiukkasen pettää. Käsittelen
sen jälkeen vielä erilaisia tulkintoja ja luon kokonaiskuvaa. Siinä asioita
pyöritellessäni tulee toistoa ja myös uusia yksityiskohtia.
Juonen pohjalta elokuvan voisi jakaa kahteen osaan, tai
oikeastaan kolmeen, jos loppukohtaus katsotaan erilliseksi. Kaikki tapahtumat
sijoittuvat yhteen rakennukseen, joka näyttää sijaitsevan metsän ja niityn
keskellä, tiettömällä seudulla, muusta ihmisasutuksesta erillään. Talon
asukkaille ei ole annettu nimiä. Kutsun talon isäntää isolla kirjaimella
Mieheksi ja emäntää väliin vaimoksi tai emännäksi, väliin isolla kirjaimelle
Äidiksi.
Mies ja vaimo ovat muuttaneet asumaan vasta peruskorjattuun
omakotitaloon syrjäiseen paikkaan. Mies on kirjailija, joka on saanut mainetta
mutta kokee parhaillaan luomisen tuskassaan pientä alakuloa. Uutta tekstiä ei
tunnu syntyvän, Mies etsii inspiraatiota. Vaimo keskittyy vielä hieman kesken
olevan talon sisätilojen entisöinnin viimeistelyyn.
Elokuva alkaa kohtauksesta, jossa vaimo herää ja huomaa
olevansa vuoteessa yksin. Hän nousee
ylös, rientää alas, katsoo ympäriinsä ja käväisee myös kuistilla, jossa
taustalla näkyy kellertävä niitty. Hän löytää miehensä, yrittää lähestyä tätä,
pyrkii suutelemaan, mutta Mies torjuu hänet sanoen haisevansa. Hän sanoo
menevänsä suihkuun, vaimo haluaisi tulla mukaan.
Pariskunta elää hiljaiseloa, vaimo keskittyy omaan työhönsä,
Mies on omassa maailmassaan. Ulkoiseen rauhaan tulee muutos, kun ovikello soi
ja taloon astuu vanheneva mies, joka kertoo olevansa lääkäri. Hän etsii asuntoa
ja talon isännän auliin myötämielisyyden jälkeen, hän jää taloon. Vaimo
vaikenee mutta hämmästyy, kun Mies lipevästi hymyillen antaa vieraalle avoimen
kutsun: tämä voi asua talossa niin kauan kuin haluaa. Kahden kesken hän
kuitenkin ihmettelee miehelleen tämän ratkaisua, koska kyseessä on kuitenkin
täysin tuntematon henkilö. Mies selittelee, että hänellä ei ole muuta paikkaa,
mihin mennä. Lisäksi vieras on ihastunut miehen teoksiin. Miehet ottavat
alkoholia, vaimo tyytyy teehen.
Vieras on sairas, hän saa vakavia yskänkohtauksia. Hän polttaa
paljon ja talon emäntä ei salli vieraan polttaa sisällä. Yöllä mies saa vakavan
oksennuskohtauksen. Vaimo näkee sen oven raosta ja kauhistuu. Aamulla sekä Mies
että vieras eivät ole asiasta tietävinään ja elokuvassa annetaan ymmärtää kaiken
johtuneen vaimon vainoharhaisuudesta. Tällä kokemuksella luoden elokuvassa
pohjaa edessä oleville kauhuefekteille ja kokemuksille. Vaimo yrittää keskittyä
talon entisöimistyöhön ja unohtaa vieraan.
Vaimon rauha ja aivoparin harmonia alkaa järkkyä, kun pian
taloon ilmestyy vieraan aviovaimo. Tämä alkaa käyttäytyä kuin talon omistaja.
Äiti joutuu määräilemään ja antamaan käskyjä ääntään korottaen mutta käskyt
tuntuvat haihtuvan ilmaan. Ensimmäinen ongelma on jo lääkärin tultua tupakointi,
jonka Äiti haluaa ehdottomasti kieltää. Molemmat kuitenkin rikkovat määräystä
lähes avoimesti. Isäntäväki alkaa jäädä talossa altavastaajaksi. Mies ei siitä
välitä, mutta vaimon hermot ovat koetuksella. Tämä saa välillä mystisiä
vatsankipukohtauksia, joita hän hoitaa mystisellä keltaisella jauheella, jonka
hän sekoittaa vesilasiin. Se tuntuu rauhoittavan ja palauttavan uudelleen
elämään.
Miehellä on talon yläkerrassa oma huone. Se on kuin
”kaikkein pyhin”, jonne muilla ei ole asiaa. Siellä nurkassa on salaperäinen
kristallikivi, joka on hauras ja eräässä elokuvan vaiheessa Mies pitää sitä
hyvin hellävaraisesti kämmeniensä varassa.
Miehelle se on muisto menneisyydestä, hänen vilpitön rakkauden kohde ja
– kuten osoittautuu – keskeinen luovuuden lähde. Lääkärin vaimo ryntää Äidin
kielloista huolimatta ylös huoneeseen. Hän näkee vilahduksen myös kristallista
ja kiinnostuu. Äiti saa kuitenkin ajettua tämän sieltä pois ja sulkee oven
tiukasti peräänsä. Lukkoa ei kuitenkaan ole. Myöhemmin vieras menee sinne
kuitenkin lääkärimiehensä kanssa isäntäväen huomaamatta. Kuuluu lasin kilinä.
Mies ja Äiti ryntäävät ylös. Miehen kristalliesine on lattialla pienen pieninä
sirpaleina. Vieraat yrittävät selitellä kiven pudonneen kädestä ja pyytelevät
anteeksi, mutta tällä kertaa anteeksipyynnöt eivät saa Miestä leppymään. Vihaa
hän ei vieraita kohtaan tunne, mutta yrittää kaiken muun unohtaen nokkia
lattialta pienen pieniä sirpaleita katkerasti itkien, aivan kuin olisi
menettänyt oman läheisensä. Muut laskeutuvat alas. Hetken kuluttua ylhäältä
alkaa kuulua vasaran pauke. Mies
laudoittaa huoneen oven ja hakkaa sen tiukasti nauloilla kiinni. Sinne ei ole
enää kenelläkään menemistä, ei edes hänellä itsellään.
Tilanne on ristiriitainen. Emäntä haluaa vieraat talosta
ulos. Isäntä kuitenkin pyytää heitä jäämään, koska he kertovat ihailevansa
hänen kirjoja. Talon isäntä on siitä hyvin otettu ja myhäilee
itsetyytyväisyydessään. Hän yrittää vakuutella vaimolleen, että ei heitä voi
mihinkään ajaa, koska heillä ei ole paikkaa mihin mennä.
Tilanne kärjistyy, kun perheen kaksi poikaa ilmestyvät
taloon. He ovat kuin Raamatun Kain ja Abel. Pojilla on kiistaa lääkäri-isän
perinnöstä, sillä tämä on kuolemassa runsaasta tupakoinnista johtuvaan keuhkosairauteen. Kiistan tuoksinassa tapahtuu niin kuin
Raamatun tarinassa. Toinen veljistä tappaa toisen. Asunnon lattialle jää
valtava verijälki. Vieraat katoavat talosta. Emäntä yrittää puhdistaa lattiaa
verestä, jota kuitenkin valuu solkenaan lattian raosta alas kellariin.
Veriläiskä jää lattiaan sykkimään. Nainen peittää kohdan matolla, se tuntuu
hänestä paitsi rumalta myös uhkaavan pelottavalta.
Vieraan lääkärin aviovaimo oli kehottanut Äitiä hankkimaan
lapsen. Asia jää tätä vaivaamaan ja kun mies ilmestyy paikalle, hän saa taivuteltua
miehen rakastelemaan. Nainen kokee heti olevansa raskaana.
Tässä vaiheessa elokuvan ensimmäinen osa päättyy. Tilanne
nollaantuu.
Ollaan uudessa tilanteessa. Talo on saatu kuntoon. Vaimon
raskaus on edennyt. Mies on saanut luovuutensa takaisin ja kirjoittanut kirjan,
joka on niittänyt mainetta. Vaimo odottaa lasta onnellisena. Asunnon sisustuksesta
näkyy, että Äiti odottaa malttamattomana lapsen syntymää. Vuode on jo valmis,
samoin vauvan vaatteita on esillä.
Miehen on vaimonsa raskauden myötä saanut luovaan työhönsä
uutta inspiraatiota ja saa julkaistua uuden kirjan. Sen myötä talon rauha
jälleen rikkoontuu. Taloon alkaa virrata ihailevia faneja. Uusi talon
valloitusyritys käynnistyy. Viimeisillään raskaana oleva Äiti yrittää estää
vieraiden sisääntulon, mutta turhaan. Ovet eivät tunnu pysyvän lukittuna. Mies
on vieraista vain innoissaan. Välillä kyllä myös vaimon sydän heltyy, kun eräs
äiti pyytää saada viedä pienen lapsensa vessaan. Siellä on kuitenkin jo ihmisiä. Tilanne on
mennyt hallinnasta. Siellä täällä on rakastelevia pareja, myös Äiti kokee
seksuaalista häirintää, mutta Miestä se ei liikuta. Tilanne tulee yhä
kaoottisemmaksi, kun vierailijat alkavat ottaa talosta haltuunsa tavaraa
muistoksi. Lopulta kaikki tuntuu kelpaavan, revitään jopa kiinteistä
rakennelmista palasia. Esineet ovat vieraille kuin pyhäinjäännöksiä. Talosta
tulee keskenään vihamielisten ryhmien taisteluareena. Poliisin
väkivallantorjuntayksiköt syöksyvät paikalle. Ollaan keskellä mellakkaa. Äidin
epätoivoiset kiellot kaikuvat kuuroille korville, tai vielä pahempaa, niistä
aletaan tehdä pilkkaa. Mies on edelleen muissa maailmoissa ihailijoittensa
ympäröimänä. Hän ei kuule eikä näe mitään muuta. Toisessa osassa rakennusta
vietetään jonkinlaista uskonnollisrituaalista tilaisuutta. Ollaan kynttilän
valossa, huoneen täyttää harras hyminä. Mies on siellä palvonnan kohteena.
Siinä vaiheessa, kun mellakkapoliisi suojavarusteinaan
yrittää taistella keskenään taistelevia ryhmittymiä vastaan, Äiti huomaa synnytyksen
olevan käsillä. Seksuaalisen häirinnän ja tuhon keskeltä väkijoukosta ilmestyy
siististi pukeutunut mies, joka tajuaa tilanteen ja alkaa toimia kätilönä.
Ilman häntä Äiti olisi hukassa. Lapsi syntyy ja terveenä. Se on poika.
Lapsen syntymän hetkestä lähtien Äidin itsesuojeluvaisto
herää. Hän haluaa suojella lastaan keinolla millä hyvänsä. Hän kokee myös
Miehensä vihollisekseen eikä päästä tätä lähelle. Mies haluaisi esitellä vauvan väkijoukolle,
joka viettää uskonnollista rituaaliaan. Äiti kieltää kajoamasta lapseen. Koittaa
henkien taistelu. Äiti painaa vauvaa rintaansa vasten, ruokkien sitä. Mies jää
kuin haukka seuraamaan vaimonsa nukahtamista, sitten hän sieppaa lapsen. Hän
vie sen fanaattisen väkijoukon eteen, joka alkaa palvoa sitä hurmioituneena. Rinnastus
Jeesus-lapseen on ilmeinen. Lopulta lapsi kokee karmean kohtalon. Vastasyntynyt
vauva tuhoutuu, kun se pakanallista riittiä muistuttavassa villissä tilanteessa
suoraan sanoen syödään. Äiti herää ja
nähdessään lapsensa tuhon se on hänelle viimeinen taistelukutsu. Viha ympäröivää
väkijoukkoa vastaan nousee raivoksi. Edessä on kaaos. Koko talo palaa poroksi.
Alkaa elokuvan loppukohtaus. Äiti on pahoin palanut, hän on
pikimusta, tuhkan ja pölyn peitossa. Hänen miehensä on vahingoittumaton. Mies
painaa Äitiä rintaansa vasten, tämä on hyvin heikossa kunnossa täysin
voimattomana. Mies pyytää Äidiltä vielä yhtä rakkauden osoitusta, tämä suostuu.
Sitten mies avaa naisen rinnan poimien sieltä talteen tämän sydämen. Sieltä
paljastuu kristallinen kivi, samanlainen kuin elokuvan alussa nähty, miehen
huoneessa kunniapaikalla ollut kivi. Sen
myötä elämä elpyy. Talo nousee entiselle paikalleen. Äidin sydämestä nostettu
kivi on uuden elämän alku. Ollaan
yhtäkkiä tutussa tilanteessa. Uusi Äiti nukkuu vuoteessa, herää sitten ja
huomaa olevansa yksin. Hänen miehensä on lähtenyt jonnekin. Aivan kuin elokuva
alkaisi uudestaan. Siihen elokuva
kuitenkin päättyy.
Löytämissäni kommenteissa ja kuvauksissa kerrotaan, että
tuon loppukuvan ”uusi Äiti” olisi toinen henkilö. Ehkä olin itse niin Jennifer
Lawrencen näyttelemän Äidin pauloissa, koska minun muistikuvissani tuo
loppukuvan hahmo on täsmälleen sama Äiti kuin elokuvan alussa. Se taisi olla
harha. Mutta ei ole mikään ihme, että näitä harhoja syntyy. Nuoruudessa olin
elokuvateatterissa katsomassa Luis Buñuelin viimeiseksi jäänyttä elokuvaa.
Siinä samaa roolihenkilöä esittää kaksi näyttelijää. Vaikka ulkonäössä oli
eroja, en tajunnut tuota harhautusta ennen kuin myöhemmin, kun luin siitä
lehtiarvosteluissa.
Tulkintaa ja näkökulmia
Elokuvaa tulkitessa on otettava huomioon se teho ja
vaikutus, jotka ääni- ja kuvateknisesti saadaan aikaan. Olen viime aikoina käynyt hyvin harvoin elokuvissa.
Lapsuuteni elokuvaelämyksiä ei voi verrata nykyisissä elokuvateattereissa
luotuihin tehokeinoihin. Lapsena elokuvateatterin huimimpia kokemuksia oli se
yhteisyyden tunne, kun olin mukana täpötäydessä salissa kokemassa jotain
elokuvaa. Salin yhteinen herskyvä nauru tai johonkin dramaattiseen kohtaukseen
liittyvä äkillinen vaikeneminen saattoi jäädä muistissa elämään ja tuoda
kokemuksesta ainutkertaisen. Myöhemmin televisiosta nähtynä ei kohtaus enää
puhutellut. Nyt tätä elokuvaa
katsoessani sali oli pieni ja lähes tyhjä. Toisaalta laajakangaskuvan ja ääniefektien
vaikutus tuntui valtavalta. Muut katsojat eivät nyt hengittäneet niskaan eikä
vieras hienhaju häirinnyt. Sen sijaan elokuva tuli eri efekteineen aivan
iholle. Nopeasti vaihtuvat kuvat ja välillä eteen välähtävät suuret seinän
täyttäneet kasvot rasittivat välillä silmiä, onneksi tilanteet vaihtuivat
nopeasti. Muistan kuitenkin välillä siirtäneeni katseen sivuun, kun Jennifer
Lawrencen kasvon huokoset silmänmustuaiset alkoivat rasittaa, kipukynnys oli
ylittymäisillään. Mutta elämykset olivat tehokkaita, mukaansatempaavia. Nopeasti
kehittyvään kaaokseen saatoin eläytyä vahvasti. Väkijoukon ryntäys vaikutti
kuin se olisi tullut omiin sisuksiin. Toisaalta vastapainoksi jokin pieni
sivuseikka voi joutua huomion kohteeksi.
Kun tällaista elokuvaa alkaa analysoida, ei pelkällä otsakurtussa
tehdyllä tietopuolisella pintapohdinnalla ei pitkälle pötkitä. Ei ole kyse
pelkästä toisen aivopuoliskon varassa tehdystä yhteiskunnallisesta tai
psykologisesta analyysistä. Sanattomalla tunnetasollaan elokuva voi jäädä
alitajuntaan muhimaan. Uusintakatsominen voi sitten tuoda näkemykseen
kypsyyttä. niin kuin eräässä vloggariarviossa todetaan, aivan heti ei
tämänkaltaista elokuvaa ei kuitenkaan viitsi uudelleen katsoa. Tarvitaan
ajallista etäisyyttä. Sitten siitä voi löytyä syvempiä ulottuvuuksia. Oletan
siis, että tämä elokuva jää elokuvan historiaan, keskustelu siitä ei laannu
eikä sen muisti pölyty. Jo se, että elokuvan ensi-illassa katsojien kerrottiin
sille buuanneen, antaa vihjeitä elokuvan tavallista syvemmästä vaikutuksesta.
Ohjaaja Aronofsky haluaa TV-haastattelussa korostaa, että
hän hyväksyy elokuvaan monenlaisia tulkintoja. Se olisi hänen mukaansa hienoa,
että sen voi tulkita monella tavalla ja että sieltä tekee uudenlaisia löytyjä.
Hän ei halua itse vahvistaa mitään näkemystä erityisesti. Raamatullista
allegoriaa hänkin toki korostaa. Hän haluaa omissa tuoda katsojille uudenlaisia
elämyksiä ja kokemuksia eikä halua vanhojen tottumusten ohjata liikaa. Ohjaaja
toivoo, että elokuvasta jää jotakin mieleen, että se on uusi, ainutkertainen
elämys, jonka on antanut hänelle jotakin. Tämä on minun vapaa tulkintani
ohjaajan puheen pohjalta.
Yksi tavanomainen kysymys tuntuu olevan, miksi äiti-sanan
yhteydessä on käytetty huutomerkkiä. Siihen Aronofsky ei halua vastata, mutta
antaa vihjeen, että vastaus löytyy elokuvan lopun tekstivirrasta. Toinen
erityinen huomio on musiikin puuttuminen. Sitä en kyllä itse huomannutkaan.
Häkellyin itse asiassa elokuvan loppuessa, kun alkoi soida laulu The End of the World. En tiedä kuka
elokuvassa sen laulaa, mutta sanat on luettavissa täältä.
Itse muistan varhaisesta lapsuudestani 60-luvun puolivälistä, että isosiskoni
oli hankkinut erään singlen, jonka B-puolella oli tuo laulu. En nyt voi
muistaa, mikä bändi sen siinä esitti, mutta sama esittäjä ei ollut kyseessä. Tässä
linkissä sen esittää Skeeter Davis: https://www.youtube.com/watch?v=sonLd-32ns4.
Tuo laulu yllätti, kun se alkoi soida kesken elokuvan loppukohtauksen.
Alkuhetkellä se ärsytti, mutta se oli yksi elokuvan keskeiseen kohtaan harkiten
valittu tehoste ja näin ollen osa kokonaisuutta. Se laulu soi edelleen
mielessäni ja sen mukana koko elokuva jatkaa päässäni elämäänsä.
Tässä linkissä
ohjaajalta kysytään, miksi elokuvassa ei ole musiikkia. Ohjaaja vastaa suurin
piirtein niin, että musiikki ei vain tuntunut sopivan kohtauksiin. Se olisi
vienyt huomion muualle, pois olennaisemmista asioista, kuten esimerkiksi Äidin
silmistä. Tämä on minusta hieno osoitus
siitä, että elokuvaa ei ole purkitettu mihinkään ehdottomaan muottiin. On
kyetty tekemään myös yllättäviä ratkaisuja.
Elokuva on luomiskertomus tai oikeammin luomiskertomusten
alati jatkuva sarja. Välissä mystinen talo nimeltään Paratiisi palaa poroksi, mutta se uusiutuu. Sen haltija yrittää
pitää taloa koossa. Yhteys Raamatun luomiskertomukseen ja Eedenin puutarhaan on
ilmeinen. Vaikka toki voisihan viitteen luoda myös esimerkiksi John Steinbeckin
romaaniin ja siitä tehtyyn elokuvaan (Eedenistä
itään), jonka voi tulkita Kainin ja Abelin kamppailuksi.
Talon yläkerrassa oleva miehen salaperäinen työhuone on
tavallaan pyhä paikka, luomisen kehto. Mieleen assosioituu luomiskertomuksen hyvän ja pahan tiedon puu, jonka
hedelmään Jumala on kieltänyt Aatamia ja Eevaa kajoamasta. Kuitenkin houkutus
käy ylivoimaiseksi ja vieraat saavat tuhoa aikaan.
Tuntuu, että jos olisin mennyt katsomaan elokuvaa aivan
kylmiltään ilman mitään ennakkotietoja, viimeistään lapsen synnyttyä olisin
oivaltanut elokuvan uskonnollisen viitekehyksen. Sinäkin minua olisi auttanut Rosemaryn painajainen, jonka
eräänlaiseksi vastareaktioksi olisin ruvennut elokuvaa tulkitsemaan. Jos olisin
ennen elokuvan katsomista hoksannut, että ohjaajan edellinen elokuva käsittelee
Nooakin arkkia, raamatullinen yhteys olisi avautunut aikaisemmin.
Sitten kaikki kääntyy päälaelleen, katsojat kokevat
irvokkaan yllätyksen ja elokuvan Jeesus-lapsiromantiikka saa välittömän lopun. Koittaa
kuvottava ”ehtoollisen” vietto, jossa joukkopsykoosissaan hullaantunut
väkijoukko nauttii Mestarinsa luovuuden symbolin yhteisenä riittinä.
Yhtä lailla elokuvan voi katsoa suuntautuvan tähtikulttia
vastaan. Vääränlainen idolien ja koko maailman kattavan tähtikultin palvonta
ajaa ihmiset hysterian pauloihin. Näin keski-ikäisenä suomalaisena luulen, että
se olisi tämänlaajuisen elokuvan ollessa kyseessä liian mitätön teema. Uskon
ihmiskunnan kuitenkin ajattelevan nykyisin realistisesti eikä 60-luvun alun
Beatles-kultin tapaisen teinityttöliikehdinnän kuuluvan vain historiaan. Tai
ehkä en sitten elä siinä todellisuudessa.
Tulkinta joukkomaahanmuuton kritiikistä tuntuu liian
yksioikoinen. Elokuvassa kuvataan kapinointia, jossa erilaiset ryhmittyvät
ajautuvat vastakkain. Se saa voimansa kirjailija-mieheen kohdistuneesta
palvonnasta. Siinä yhteydessä nykypäivän tapahtumat tuodaan katsojan eteen.
Nähdäkseni tässä on kuitenkin laajempi historiallinen perspektiivi. Erilaiset
pyhiinvaellukset ja joukkomaahanmuutot ovat osa historiaamme, emmekä me ole
historiastamme irti. Ohjaaja on halunnut avata eteemme ihmiskunnan historiaa.
Poliittiseen nykytilanteeseemme ohjaaja ei ole halunnut elokuvan tulkintaa
rajata. Hän itse haluaa korostaa, että elokuvan valmistaminen aloitettiin
Obaman aikana, jolloin Donald Trumpin vaalimenestyksestä ollut vielä
tietoakaan.
Maahanmuuttovirta kehitysmaista länsimaisiin
teollisuusvaltioihin on saanut alkunsa jo muutama vuosikymmen sitten ja
kiihtynyt viime vuosina huimasti. Erinäisistä elokuvan antamien vinkkien
pohjalta ei voi välttyä ajatukselta, että elokuvan kaaoksen lopulta johtavassa
kehityksessä viitataan myös siihen. Tässä mielessä Hännikäisen artikkelin
näkökohdat eivät ole liioiteltuja.
Elokuvassa kuvastuu myös tämän päivän vastakkainasettelu ja
yhteiskunnallinen kehitys, jos ei muuten niin viimeistään katsojan
aivoituksissa. Vasemmisto-orientoitunut yhteiskunta-ajattelu ja kapina
arvojamme ja perinteistä yhteiskuntajärjestystämme kohtaan saattaa nousta kielteiseen
valoon. Toisaalta elokuvan Äidin hahmon voisi ajatella painottavan naisen
aktiivista asemaa, mutta siinäkin naisen harteille asetetaan perinteistä
rooliajattelua.
…
Nainen symboloi useiden kansojan uskomuksissa elävää Maaemoa eli Äiti Maata.
Englannin kielen vastaava ilmaus on Mother Nature, jonka voi suomentaa myös luontoäidiksi. Sillä tarkoitetaan myyttistä maata hallitsevaa
henkiolentoa. Elokuvan Äiti on sen ruumiillistuma, mutta menettää kuitenkin
elokuvassa valtansa omaan hallintoalueeseensa. Äiti synnyttää viimein lapsen,
kun ”Eeva” eli talossa vieraileva lääkärin vaimo häntä kehottaa lapsen
hankkimaan. Yhteyttä luontoon kuvastaa elokuvassa se itsevarmuus, jolla hän
toteaa melkein heti yhdynnän jälkeen olevansa raskaana. Yhdyntä sinänsä on outo
tapaus. Äiti täytyy lähes kieroillen saada flegmaattisen oloinen, itseään
ihaileva feminiininen miehensä hedelmöittämään hänet. Se onnistuu, kun nainen
kolauttaa miehen itsetyytyväisyydessään kelluvaa egoa.
Muuten elokuvan eräässä kohtauksessa Äiti näkee, kun
lääkärimies harrastaa eroottista seksiä vaimonsa kanssa. Hän järkyttyy pahasti.
Puhdas luonnonmukaisuus joutuu kosketuksiin ihmisten seksifantasioiden kanssa.
Talossa asuvan Miehen ja Äidin rakkaus on kieroutunut.
Nainen rakastaa intohimoisesti miestään, muttei saa tunteilleen todellista
vastakaikua. Mies on lempeä, mutta siinä kaikki. Hän on itseihailunsa voimasta
elävä taiteilijasielu, jolla on olemassa vain oma ego. Hänen kauttansa kuvataan
nykyajallemme ominaista narsismia. Hän symboloi Luojaa, mikä tosin on lähes
parodinen ajatus. Koska elokuvassa on kyse raamatullisesta allegoriasta, niin
voisiko tässä taustalla olevan luomiskertomuksessa toistuvan lausahduksen ”Ja
Jumala näki, että se oli hyvä”.
Nainen siis rakastaa miestään, mutta mies rakastaa vain sitä
tunnetta, että nainen rakastaa häntä. Se tulee paikoin esiin vähättelynä ja
empatian puutteena naista kohtaan. Ajoittain mies osoittaa suoranaista sokeutta
ja välinpitämättömyyttä naisen tunteille ja mielipiteille.
Äiti nousee todelliseen kapinaan siinä vaiheessa, kun kokee
oman lapsensa olevan uhattuna, ja varsinkin sitten, kun oma lapsi tuhoutuu,
koska hänen luonnossa kiinni oleva yhteys tulevaisuuden jatkuvuuteen
katkaistaan. T. Hännikäinen panee merkille, kuinka sukupuoliset stereotypiat on
kääntyneet ylösalaisin. Tässä elokuvassa mies on naiivi idealisti ja maailman
syleilijä, nainen on realistisempi vastuunkantaja.
Elokuvan loppukohtaus on arvoituksellinen, mutta avaa sen
mystisen elämän kierron, joka elokuvan maailmassa vallitsee. Äiti on yltä
päältä tuhkan ja pölyn peitossa. Mies osoittaa naiselle oikeastaan ensi kerran
aidon näköistä hellää rakkautta. Äidin sydämestä tulee hänelle rakkauden
merkki, kristalli luomisen lähde. Sitten talo herää taas henkiin. Nainen
havahtuu vuoteessaan ja huomaa vieressä olevan tyhjää. Ollaan uudelleen
elokuvan alussa. Mitä sitten seuraa, sitä emme jää seuraamaan. Ehkä se on
elokuvan viesti katsojalle, että elämä on meidän käsissämme.
Elokuvasta nousee esille tulkintaa avaavia yksityiskohtia,
jotka jättävät myös ratkaisemattomia kysymyksiä ja vaikuttavat kai omalla
tavallaan alitajuntaan. Esimerkiksi talossa ovet saattavat olla konkreettisesti
kiinni, mutta kuitenkin kuka tahansa pääsee sisälle.
Lääkärin ja hänen vaimonsa asetuttua taloon isäntäväki jää
pian alakynteen. Vieraat omivat asunnon itselleen, kiellot ja ohjeet menevät
kuuroille korville. Kunnioitus puuttuu. Tulokkaat näyttävät vähän välittävän
heille asetetuista rajoista. Yksityisyydelle ei anneta arvoa.
Elokuvan toisessa osassa väkijoukon rynnätessä ovet eivät
edelleenkään ole esteenä. Talo on miehitetty. Nainen yrittää epätoivoisesti
ajaa väkeä pois. ”Menkää pois
talostani”, hän huutaa. Mutta naisen huuto kaikuu tyhjille korville, hän saa
alussa osakseen ylimielistä hymähtelyä, lopulta suoraa pilkkaa. Hänen miehensä
on todennut kaiken olevan avoinna kaikille. Perinteiset arvot ovat kokeneet
vararikon. Kaikki onkin yhteistä, mistä seuraa, että koko talo tuhoutuu
vandaalien käsissä. Miehen kotiin
saapuneet pyhiinvaeltajat rikkovat paikkoja yrittäessään saada mukaansa pyhiksi
kokemiaan matkamuistoja.
Itse elokuvaa katsoessani aloin luoda siihen historiallista ja
myös ekologista viitekehystä. Se jäi
varsin hapuilevaksi enkä löytänyt pitkä kaarta. Elokuva näytti olevan kertomus
historiallisesta taakasta, joka nousee muistin piilosta näkyviin ja alkaa
huutaa kostoa. Talon kellarissa vilahtaa
eräässä vaiheessa sammakko. Se aivan kuin olisi ollut jäänteenä vanhasta
luontokeskisyydestä, talon perustuksien alla vielä elävästä historiasta,
luonnon moninaisuudesta.
Kun Abel murhataan, veri virtaa lattianraosta kellariin.
Siellä se virtaa solkenaan. Ja koko elokuvan ajan se on lähes ryöpsähtävinään
lattian raosta ylös. Ajattelin, että luontoäiti siinä itkee verta. Se olisi
ekologinen näkökulma. Toisaalta ajattelin myös kansojen historiaa. Menneisyyden
verenvuodatus antaa merkkejä kostostaan.
Maapallon nykyelämää uhkaa esi-isien kosto. Nyt kansanjoukkojen vaellus
on siitä selvä merkki. Nämä näkökulmat ovat keskenään limittäin, sillä kyllähän
myös mahdollinen ilmastonmuutos ja sen myötä veden pinnan nousu voivat uhata
sivilisaatioita.
Se lattialla sykkivä veriläikkä sai sitten elokuvan lopun
jälkeen uuden merkityksen. Se muistuttaa elävästi sitä Äidin rintaan jäänyttä
aukkoa, kun Mies on ottanut sieltä sydämen oman luovan inspiraationsa
lähteeksi. Äidin alitajunnassaan kokema muisto tuntuu pelottavalta ja
traumaattiselta. Äidin sydän tuntee tuskaa. Ohjaaja haluaa nostaa esille
perinteistä näkökohtaa, mikä aikanamme saatetaan unohtaa.
Nousi runollinen ajatus. Luontoäiti itkee, sen sydänjuurille
on isketty. Nyt tuo runollinen kuva nousee absurdiksi kauhuksi. Jumaltenkin
hylkäämä luonto kärsii, kun sekä ihmiset että Miehen symboloima Jumala ovat
itsekeskeisyydessään ja itseihannoinnissaan joutuneet eksyksiin. Uskonnosta on
tullut narsismia palvovaa henkilökulttia.
Vilkaisu Darren Aronofskyn muuhun tuotantoon
Tarkastellaan hieman myös Darren Aronofskyn muuta tuotantoa.
Tunnustan, etten ennen tätä tuntenut ohjaajaa lainkaan. Olin utelias tutustumaan hänen muuhun
tuotantoon ja halusin myös päästä selville, löytyykö hänen tuotannostaan
yhteisiä linjoja.
Sain käsiini DVD:nä kaksi Aronofskyn elokuvaa. Toinen oli
tätä edeltänyt Noah vuodelta 2014,
toinen oli vuona 2008 ilmestynyt ja paljon suosiota saavuttanut The Wrestler – painija. Näiden välissä
ilmestynyt elokuva Black Swan (2010)
kiinnostaisi myös katsoa, mutta sen aika on joskus tulevaisuudessa. Nooan arkista
kertovasta elokuvasta muistan lukeneeni, mutten innostunut sitä sen ilmestyttyä
kuitenkaan katsomaan.
Noah kertoo Nooan perheestä, arkin rakentamisesta ja
vedenpaisumuksesta. Se perustuu Vanhan testamentin ensimmäisessä Mooseksen
kirjassa olevaan tarinaan, mutta juonen kehittelyssä on käytetty melko paljon
vapauksia. Teeman kannalta sillä ja Mother!:illa muutakin yhteistä kuin
Raamatun tarinat.
Tarina on kerrottu eeppisesti, sen mahdolliset
vertauskuvalliset viitteet on etäännytetty. Elokuvassa on näyttävästi käytetty
hyväksi kaikkia uusia teknisiä mahdollisuuksia ja tehosteita on moderneja
tehosteita. Tavoitteena on ollut saada nuorempikin elokuvayleisö siitä
kiinnostumaan. Elokuvassa esiintyy Vanhassa testamentissakin mainittuja
jättiläisiä, joiden hahmojen luomisessa on käytetty science fictionia
jäljittelevää fantasiaelokuvan tyyliä. Se on mahtipontinen kuvaus eräästä
Vanhan testamentin keskeisestää tapahtumasta. Elokuvan juonta on kuitenkin
kehitelty ja väritetty dramaattisemmaksi ja yllättävämmäksi.
Noah on hyvin kallis projekti ja sitä suunniteltaessa,
valmisteltaessa ja markkinoitaessa on otettu suuria riskejä. Aronofsky
kehitteli Noahia 20 vuotta
(Keskisuomalaisen jutun
mukaan), kun vastaavasti elokuvan Mother! käsikirjoitus syntyi viidessä
päivässä. Luulen, että esityöt oli tehty jo Noahia
suunniteltaessa ja kuvattaessa.
Elokuvan juonesta ja teemasta löytyy side myös nyt
käsiteltävään Mother!:iin.
Elokuvassa uhaksi nousee Kainin sukua oleva vihollisjoukko. Se halutaan jättää vedenpaisumuksen alle. Valmistautuessa nousemaan arkkiin
Nooa ymmärtää, että ihmiskunnan suvun jatkuminen loppuu vedenpaisumuksen
jälkeen. Nooan jälkeläisistä tulee Maan viimeisiä ihmisiä. Nooa katsoo sen
Jumalan tahdoksi ja sen puolesta hän toimii.
Nooan isä on kuollut, mutta vuorilla asustelee vielä isoisä,
joka on Metuselah
(Metusalem), Raamatun henkilöistä pitkäikäisin. Metuselah kuolee hieman ennen
vedenpaisumusta mutta hän tekee erään ratkaisevat teon, jolla hän oikeastaan
elokuvan mukaan pelastaa ihmiskunnan jatkuvuuden.
Metuselah on eräänlainen ”Väinämöinen”, jolla on myös
maagisia kykyjä. Hän tavallaan toimii Jumalan tahtoa vastaan ja huijaa Nooaa
auttaessaan Nooan pojan tyttöystävää. Tämä on hedelmätön eli kyvytön saamaan
lapsia. Matuselahin avustuksella neito saa kuitenkin lisääntymiskyvyn takaisin.
Hän tulee raskaaksi, mikä käy juontevasti kuin Mother!:issa. Molemmissa
elokuvissa raskauden etenemiseen ja synnytykseen liittyy tragiikkaa.
Nooa on uskossaan vahva ja huomatessaan, että neito on
raskaana, hän ilmoittaa, että jos lapsi on poika, hän saa jäädä mutta jos hän
on tyttö, Nooa aikoo omin käsin tappaa vastasyntyneen. Nooan poika pyrkii
nuorikkonsa kanssa karkaamaan arkista lautalla, mutta Nooa tuhoaa viime
hetkellä lautan ja estää näin karkumatkan.
Sitten arkin ylätasanteella neito viimein synnyttää. Hän saa
kaksostytöt. Nooan käsi nousee, jo iskemään vauvat veitsellä kuoliaaksi, mutta
viime hetkellä se laskeutuu. Nooan mieli heltyy.
Nuori nainen ja myös Nooan oma vaimo onnistuvat rohkealla
käytöksellään vetoamaan Nooaan niin, että tämä jättää kauhean tekonsa
tekemättä. Vertailun vuoksi elokuvassa Mother!
allegorinen Luoja on narsistinen itseään ihaileva taiteilijasielu, josta ei
löydy empatiaa estämään oman pojan murha. Hänelle kaikki vetoomukset ovat
turhia. Nooan empatia löytyy sentään viime hetkellä.
Tuon tapahtumanhan Noahin
käsikirjoittajat ovat itse keksineet.
Itse asiassa he ovat yhdistäneet Nooan tarinaan Vanhassa testamentissa
olevan toisen tarinan, jossa Jumala lähettää Aabrahamin uhraamaan rakkaan
poikansa Iisakin, joka oli tämän toiveitten täyttymys. Aabrahan on
iskemäisillään poikansa kuoliaaksi, kunnes viime hetkellä Jumala armahtaa. Noahissa on Raamatun kertomuksen
tilannetta dramatisoitu lisäämällä siihen muunnelma tästä tilanteesta.
Nähtävästi elokuvan tekijät ovat halunneet nostaa esille vanhan maailman
patriarkaalista järjestystä.
Nooan kautta kuvataan Jumalan aivoituksien ristiriitaisuus.
Hyvä Jumala osoittautuu suunnattoman julmaksi. Se tulee ilmi myös toisessa
tapahtumassa. Tällä kertaa kyse on Nooan nuorimmasta pojasta. Tämä haluaisi
myös itselleen puolison mukaan arkkiin. Isä kuitenkin haluaa sen kieltää. Poika
kuitenkin löytää itselleen viime hetkellä tytön, joka tosin edustaa ”väärää”
sukua. Nuoret ryntäävät kiireesti pakoon arkkiin vedenpaisumuksen jo lähes
alkaessa. Taustalla vihollisjoukot hyökkäävät pyrkien mukaan arkkiin
pelastautumaan. Tyttö jää kuitenkin kiikkiin maahan asetettuun pyydykseen. Nooa
voisi pelastaa tytön, muttei halua. Niin tyttö jää hyökkäävän joukon jalkoihin
ja menehtyy. Poika jää ilman puolisoa ja alkaa kantaa sitä isälleen kaunaa
pitäen ystävänsä kuolemaa isänsä syynä. Aggressiivisuudessaan hän alkaa
veljeillä arkkiin salaa päässeen vihollisjoukon päällikön kanssa.
Noahin Jumala
sylkee tulta ja tulikiveä. Hän on julma mutta myös anteeksiantava. Elokuvassa
Mother! kuva Luojasta on kääntynyt päälaelleen. Hän kykenee elämään vain
itselleen. Aronofsky on nähtävästi luonut sen hahmon kuvaamaan meidän
kieroutunutta aikaamme.
The Wrestler - painija
kuvaa puolestaan tähtikulttia ja tähteyden sammumista. Sekin siis on
suorassa yhteydessä Mother!:in teemaan.
Se on koskettava tarina tähteytensä perässä roikkuvasta vanhenevasta
show-painijasta Randy ”The Ram” Robinsonista. Pääosissa näyttelee entinen
painija Mickey Rourke. Elokuva sai ilmestyessään runsaasti palkintoja. Se oli
hyvin suosittu, mistä saa paljolti kiittää pääosan esittäjää.
Randy "The Ram" elokuvassa The Wrestler |
Painijassa on sama
motiivi kuin on myös Mother!:issa: tähteys ja fanit. Ihminen on kiinni fanien
ihailussa, omassa loistossaan. Sitä kautta muotoutuu yhteys Mother!-elokuvan
narsistiseen Mieheen. Randy on ollut nuorena suuri tähti. Elämä on jättänyt mieheen
jälkensä, mutta mies vain roikkuu menneisyydessään eikä kykene poikkeamaan
urastaan syrjään. Vähenevienkin fanien
läsnä ollessa hän kokee elävänsä. Uran edetessä täytyy yhä enemmän käyttää
erinäisiä haitallisia valmisteita lihaskunnon säilyttämiseksi.
Elämässä koittaa pakkovalinta, kun mies saa sydänkohtauksen
ja hän joutuu leikkaukseen. Lääkäri kieltää painin. Ura on ohitse ja Randy
yrittää jatkaa elämää uudelta pohjalta. Mistään ei kuitenkaan tule mitään.
Kosketus sukuun ja jälkeläiseen on kadonnut eikä se ole enää palautettavissa,
elämä on mennyt ohitse. Mies on jäänyt kiinni prostituutioon, alkoholiin ja
muihin elämän huonoihin lieveilmiöihin. Hän yrittää epätoivoisesti palauttaa
takaisin suhdettaan tyttäreensä, mutta hän pilaa itse mahdollisuutensa. Suhde
entiseen prostituoituun on myös mahdollisuus, mutta siihen ei mieheltä löydy
voimia.
Ainoa elämän mahdollisuus on jatkaa vielä yhden kerran uraa.
Omalla hengelläkään ei tunnu enää olevan väliä. Edessä on uran viimeinen
ottelu. Sen päättymistä ei katsoja näe. Toivoa elokuva ei kuitenkaan luo.
Tällaisen lohduttomuuden vastapainoksi noin kymmenen vuotta
myöhemmin Aronofsky luo kuvan samanlaisesta tähteyteensä vajonneesta Miehestä,
joka on maailman luoja keräten ihailijajoukkoja ympärillensä. Hänellä on
kuitenkin jotain, joka Randylta puuttuu. Hän kykenee uusiutumaan. Mutta hänkin
elää vain tähteytensä ehdoilla.
Loppupöhinää
Mother! on sisällöltään haasteellinen elokuva. Se on pannut
katsojansa ajattelemaan. Sen yleisö on varmasti noihin yllä käsiteltyihin
kahteen muuhun elokuvaan verrattuna viiteryhmältään suppeampi. Monet ovat pettyneet.
Onko elokuvassa mitään sanomaa? Onko se vain ajatusleikki?
Sanoma liittyy kai rakkauden ajatukseen. Tuntuisi, että rakkaus
vilpittömimmillään on äidin rakkautta.
Muu on vain sen kaipuuta tai jotain muuta tunteilua. Tämän elokuvan jälkeen myös rakkaus Jumalaan
herättää epäilyjä.
Joskus 70-luvun taitteen taistolaisvuosina toistettiin
libanonilaisen runoilijan Kahlil Gibranin (1883-1931) runoa lapsistasi. Sen
englanninkielinen versio On Children
on luettavissa täällä.
Runon alkusäkeissä todetaan seuraavasti:
Sinun lapsesi eivät ole sinun
lapsiasi.
He ovat itseensä kaipaavan elämän tyttäriä ja poikia.
He tulevat sinun kauttasi, mutta eivät sinusta,
ja vaikka he ovat sinun luonasi, he eivät kuulu sinulle.
He ovat itseensä kaipaavan elämän tyttäriä ja poikia.
He tulevat sinun kauttasi, mutta eivät sinusta,
ja vaikka he ovat sinun luonasi, he eivät kuulu sinulle.
Taistolaisten suusta lähteneenä runosta on myöhemmin
kehittynyt jonkinlainen irvikuva siitä, kuinka yhteiskunta yrittää ottaa
lapsemme valtaansa, viedä heidät meidän sylistämme, ottaa huostansa.
Tuo runo nousi mieleeni elokuvan sanomaa pohtiessani. Elokuvassa
Äidiltä viedään lapsi. Hän haluaa pitää kiinni omastaan, mutta kun silmä
välttää, niin haukat ovat hänessä kiinni. Sellaiseksi meidän yhteiskuntamme on
kehittynyt, vaikka taistolaiskommunistinen yhteiskunta-ajatus näytti 70-luvulla
murenevan älyttömyyteensä. Vasemmistolaisten suussa runon sanoma symboloi
mielen vapautta, nyt runon kautta voisi avautua sen toinen puoli – dystopia,
jossa lapsemme viedään suoraan sylistämme.
Runoilijan ajatusta en tässä kammoksu. Se on hieno runo.
Suomentajaa en tiedä, mutta tämän käyttämäni version loppuosan voi lukea täältä. Kammoksun tässä sitä ideologiaa, joka
hyväksikäyttää runon iskevää rytmiä.
Elämässä rakkauden korvikkeeksi on noussut sairas
tähtikultti, itseihailu ja pakonomainen tarve menestykseen. Siitä ravintonsa
saa myös uskonnollinen fanatismi. Hektisyys painaa, ei ole tilaa pysähtymiselle
eikä perimmäisille tunteille. Yhteiskunnan totalitarismi tulee sisään ovista ja
ikkunoista. Luontoäiti lapsineen on siinä voimaton.
Mietin vielä elokuvan sanomaa. Elokuvan allegorisuus vie sen
peruskysymysten äärelle, mutta ei sen enempää. Tuskin elokuvan ohjaajalla on mitään
selkeää ajatusrakennelma, jonka elokuvasta voi koota. Elokuva täyttää oman
tehtävänsä omassa ympäristössään. Sen tarkoitus on tuoda elämyksiä katsojille,
vangita heidän huomionsa pariksi tunniksi ja tuoda näin vaihtelua elämän
arkeen. Tajunnantäyttöteollisuus toimii tehokkaasti,
uusia elämyksiä on heti teatterisalista ulos mentäessä tarjolla. Hyvä olisi,
jos ajatukset veisivät mahdollisimman pitkälle.
Yhteiskunta ympärillämme jatkaa omaa kehityskulkuaan. Siitä
emme irti pääse. Voimme kuitenkin sen keskellä luoda omaa todellisuuttamme,
valita oman tiemme ja edetä valppaina. Hyvä jos tietäisimme, millaisen elämän
kiertokulkuun meidät halutaan asettaa.
Javier Bardem, Jennifer Lawrence ja Michelle Pfeiffer |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti