Lokakuun kymmenentenä päivänä vietämme kansalliskirjailijamme
Aleksis Kiven päivää. Aleksis Kivi syntyi 183 vuotta sitten eli vuonna 1834.
Hän on kirjoittanut ensimmäisen suomenkielisen romaanin Seitsemän veljestä. Sen ilmestymisvuodeksi on merkitty 1870.
Olen liittänyt kirjoitukseni tueksi Erkki Tantun kuvitusta. Ne olen lainannut Otavan julkaisemasta Seitsemän veljeksen laitoksesta vuodelta 1975. Tämän kuun kolmantena päivänä hänen syntymästään tuli kuluneeksi 110 vuotta. Kuvat olkoot kunnianosoituksena myös hänen elämäntyölleen.
Olen liittänyt kirjoitukseni tueksi Erkki Tantun kuvitusta. Ne olen lainannut Otavan julkaisemasta Seitsemän veljeksen laitoksesta vuodelta 1975. Tämän kuun kolmantena päivänä hänen syntymästään tuli kuluneeksi 110 vuotta. Kuvat olkoot kunnianosoituksena myös hänen elämäntyölleen.
Asuinpaikkakunnallani Kouvolassa saa kosketuksen Seitsemän
veljeksen maailmaan Viitakummun
kaupunginosassa. Se johtuu arvatenkin siellä sijaitsevien teiden nimistä:
Jukolantie, Impivaarantie, Viertolantie, Tammistontie, Kekkurintie, Kiiskintie,
Killintie, Valkontie, Venlanraitti. Näillä kaikilla on jokin yhteys tuon meidän
romaaneistamme upeimman maailmaan.
Jukola on poikien
syntymäkoti. Puhutaan Jukolan tilasta. Impivaara sijaitsee Jukolan takamailla.
Sinne pojat joutuivat pakenemaan, kun lukkarin koulussa eivät pärjänneet ja sen
vuoksi he kokivat olonsa uhatuksi. Seuraavassa lainauksessa tulee romaanissa Impivaara
ensimmäisen kerran puheenaiheeksi. Kyseessä on Laurin ehdotus, jolle aluksi
naureskellaan, mutta pikkuhiljaa pohdittuaan veljekset ottavat ideasta vaarin.
Lainaukset olen poiminut Gutenberg-sivustolta, osoite http://www.gutenberg.org/cache/epub/11940/pg11940-images.html.
LAURI. Mutta toisin tehty vielä
järkevämmin tehty. Muuttakaamme metsien kohtuun ja myykäämme viheliäinen
Jukola, tai pankaamme se vuokralle Rajaportin nahkapeitturille. Hän on meille
ilmoittanut halunsa siihen kauppaan; mutta vähintäkin kymmeneksi vuodeksi
tahtoo hän haltuunsa talon. Tehkäämme niinkuin sanon ja muuttakaamme
hevosinemme, koirinemme ja pyssyinemme juurelle jyrkän Impivaaran vuoren. Sinne rakentakaamme itsellemme iloinen pirtti
iloiselle päivänkaltevalle aholle, ja siellä, pyydellen salojen otuksia, elämme
rauhassa kaukana maailman menosta ja kiukkuisista ihmisistä.—Näinpä olen
itsekseni tuumiskellut yöt ja päivät vuosien kuluessa.
JUHANI. Onko peeveli riivannut
sun aivos, poika?
EERO. Ellei peeveli, niin
metsäneito.
LAURI. Niin tuumailen ja kerran
teen. Siellä eläisimme vasta herroina, pyydellen lintuja, oravia, jäniksiä,
kettuja, susia, mäyriä ja pöyrykarvaisia karhuja.
JUHANI. No peijakas! annapas
mennä koko Noakin arkki aina hiirestä hirveen asti.
EERO. Siinä vasta neuvo: sanoa
jäähyväiset suolalle ja leivälle ja imeä verta, hilloa lihaa kuin hyttyset ja
Lapin noidat. Ja söisimmekö vielä kettua ja suttakin Impivaaran komeroissa kuin
karvaiset vuoripeikot?
LAURI. Ketuista ja susista saamme
nahkoja, nahoista rahaa, rahalla suolaa ja leipää.
Jukolan talo, lapsuuden muisto (Erkki Tantun kuvitusta) |
Impivaara
sijaitsee ”synkeän salon” takana. Siellä he ryhtyvät uudisviljelijöiksi ”komeroisen
vuoren alla”. Elämä ei ole helppoa. Jo ensimmäisen vuoden päätteeksi veljesten
rakentama pirtti palaa, kun he intoutuvat saunomaan turhan riehakkaasti.
Impivaaraan on liitetty myös käsitys suomalaisesta
mielenmaisemasta. Aivan kuin impivaaralaisuus olisi jonkinlaista henkistä
eristäytymistä. Tähän liittyen Tiera Laitinen on kirjoittanut oivan
blogitekstin. Se löytyy täältä. Hän
pitää absurdina ajatusta, että Impivaara olisi merkinnyt veljeksille jotain
vanhaan takertumista, uudistuskyvyttömyyttä tai näköalattomuutta. Asia on
täysin päinvastoin. Kyse on rohkeasta tulevaisuudenuskosta. Veljesten
yhteenkuuluvuuden tunne kasvoi ja se osoittautui myöhemmin heidän voimavaraksi.
Impivaaran uudessa tuvassa (Erkki Tanttu) |
Viertolan kartano
on suuri kartano laajoine metsineen. Sen sivuitse veljekset kulkevat
Impivaaraan matkatessaan. Viertolan isäntä ja emäntä ovat arvostettua väkeä.
Veljeksetkin heitä kunnioittavat, vaikka nimittelevätkin Viertolan voutia
välillä ”mätimahaiseksi patruunaksi” ja talon emäntä on puolestaan ”punaposkinen
Lyytia-röökina”.
Viertolan kartanon isäntä (Erkki Tanttu) |
Kerran metsästysretkellä ollessaan veljekset joutuvat
poikkeamaan Viertolan kartanoon, mutta se matka keskeytyy pakokauhuun.
Viertolan härkäjoukko syöksyy veljesten kimppuun ja pojat joutuvat pakenemaan
henkensä edestä. Heillä on yksi turvasatama, valtava hiidenkivi, johon
kiivettyään he pelastuvat varmalta kuolemalta mutta jäävät samalla 33-päisen
härkäjoukon panttivangiksi. Siellä he sitten huutelevat vuorokausitolkulla
apua, mutta kun ketään ei kuulu, he joutuvat ampumaan koko härkäjoukon. Tästä
tapahtumasta seuraakin eräs romaanin käännekohta (lähde).
Veljekset joutuvat ensiksikin ilmoittamaan Viertolan isännälle teostaan ja sen
lisäksi vielä sovittelemaan Viertolan isännän kanssa, miten korvaisivat
aiheuttamansa vahingon. Veljekset joutuivat aloittamaan uudisraivauksen, mistä
tulikin heille sittemmin uuden elämän alku.
Hiidenkivellä (Erkki Tanttu) |
Viertolan sonni (Erkki Tantun kuvitusta) |
Viertolantiestä minulle tulee (sattuneesta syystä) lähinnä
mieleen Viertolan sonnit. Niitä tuskin Viitakummusta tapaa muuta kuin ehkä paikallisen
pubin ympäriltä ovien sulkeuduttua.
Tammiston
sekoitan itse helposti Männistöön. Männistö on naapuritorppa, jossa asuu
veljesten himoitsema Männistön Venla.
Romaanin alkuvaiheessa veljesten kosioretki päättyy nolosti, mutta lopulta
Juhani Venlansa kuitenkin saa. Viitakummussa ei voi olla Männistöntietä, koska
sen niminen tie on Kouvolassa muualla. Tämän takia täytyy tyytyä Venlanraittiin.
Se on kevyen liikenteen kulkutie, joka johtaa kulkijansa Lehtomäen suuntaan.
Tässä on kuvaus Juhanin ja Venlan perhe-elämästä romaanin
loppuluvusta:
Venla, vaikka laatuunkäypä
emäntä, oli hieman suulas ja riitaisa nainen. Useinpa hän hetket pitkät
mekasteli ja metelöitsi miehensä päälle, tuon »köntin», tuon »ukulin» ja
»tarhapöllön» päälle, niinkuin oli tapa hänellä lausua. Mutta taisipa Juhanikin
närkästyä, ja silloin remusi hän rajusti: käski »ämmän, jolle Jumala on antanut
heikomman järjen kuin miehelle», vaijeta paikalla. Niin hän menosi, löi
nyrkkinsä pöytään, pauhasi kuin ukkonen. Olipa Venla viimein niinkuin vähän
peljästyvinänsä, vaikeni, naureskellen salaa piika-veitikkansa kanssa. Salaa he
naureskelivat tulisijan vaiheilla, koska Juhani pöydän päässä pitkätuolilla
järmäili, ja useinpa, kyyneleet silmissä, nupisi Jumalan päälle, joka oli
»antanut ja kiinteästi määrännyt» hänelle niin turskin ja trumantin
aviopuolison.
Tammistontie Viitakummussa kuitenkin on. Tammiston talossa asuu Kyösti, naimattomaksi
jäänyt raskasmielinen, muista eristäytynyt mies. Kyösti on romaanin yksi
monista sivuhahmoista, joka suhtautuu veljeksiin lämmöllä. Tämä katkelma on
romaanin kolmannen luvun lopusta:
Mutta kului öinen tie ja läheni
Tammiston talo, johon veljekset astuivat vakaasti sisään, ja Kyösti rakensi
heille oivalliset sijat. Tämä Kyösti, mies jykevä kuin hirsi, oli talon ainoa
poika, mutta ei mielinyt koskaan astua isännyytensä valtaan, vaan tahtoipa hän
aina oleskella oloillansa, itseksensä. Oli hän myös kerran käyskellyt kuin
riiviössä pitkin kyliä, saarnaten ja huutain; ja tähän tilaan, niinkuin
kerrotaan, saattoi hänen tuumaukset uskon asioissa. Ja koska hän viimein tuosta
selkeni, oli hän taasen muutoin sama kuin ennenkin, mutta ei nauranut hän
milloinkaan enään. Ja se kummallinen kohta myös tapahtui, että hän piti
tästälähin parhaina ystävinänsä Jukolan veljeksiä, joita hän tuskin oli
tuntenutkaan ennen. Tämänpä miehen luoksi nyt astuivat veljekset ottamaan
kortteeriansa yöksi.
Kerran veljekset lähtevät Impivaarasta kirkkoon
jumalanpalvelukseen. He kuitenkin sekoavat päivissä ja perille tultuaan huomaavat,
että onkin tavallinen arkimaanantai. He saapuvat Tammiston talolle ja
ihmettelevät, kun siellä pidetään sunnuntaina huutokauppaa. Pian selviää, että
onkin maanantai. Kyseessä on Kyöstille kohtalokas talon huutokauppa, jota
Kyösti ei ole itse seuraamassa, vaan käyskentelee yksikseen kaukana pellolla.
Toukolan pojat siellä kuitenkin ovat ja heidän kanssaan kehkeytyy keskellä
Tammiston pihaa raju tappelu. Seuraava lainaus on romaanin kymmenennen luvun
lopusta.
Mutta lähestyi silloin
tappelukenttää mies, joka heti saattoi vaa'an painumaan Jukolaisten puolelle.
Lähestyi pellolta, juosten, karaten ja pahasti mölisten, Tammiston juureva
Kyösti. Jykevä seiväs kourassa, hän kirmasi esiin kauhistuksen harmaankalveana
haamuna, tukka pyrstönä pystyssä kuin peikon; ja iski hän kuin leimaus
Toukolaisten selkään, saattaen häiriön heidän joukkoonsa, mutta veljesten into
kiihtyi. Mölisten ja pyöritellen silmiänsä löi hän peloittavasti, löi kuin
mieletön, hullu mies; pieksivät taasen veljekset toiselta puolelta, pieksivät
kahdenkertaisesti ja hurjasti pakenivat viholliset viimein, ne, joita ei vielä
seiväs ollut maahan kaatanut.
Pois nyt riensivät veljeksetkin,
läksivät juoksemaan kohden kotoansa, huutain Kyöstiä seuraansa. Mutta Kyösti ei
kuullut heidän käskyänsä, vaan pihalla raivosi hän lakkaamatta, kirkkui,
ärhenteli, ja kamoittava oli hänen muotonsa. Mutta veljekset kiitivät jo kujan
kuivalla, savuavalla tiellä; ja koska he ehtivät pienelle sillalle peltojen
välissä, kuulivat he jäljessään Kyöstin äänen. He seisahtuivat, katsoen
taakseen, ja näkivät hurjan miehen, seiväs olalla, heitä lähestyvän juosten,
mölisten ja heilutellen kättänsä ilmassa; ja pian seisoi heidän edessään
hirmuinen Kyösti. Hän hikoili, puuskutti ja uhosta ja vimmasta tuijottelivat
ristiin hänen harreat silmänsä. Et ymmärtänyt hänen sekamelskaista puhettansa,
jossa usein kuului korkea ja kestävä huuto: »älämölöö, ai älämölöö!» Veljekset
rukoilivat häntä käymään heidän kanssansa Impivaaraan eikä lähtemään takaisin
tuonne susien kitaan, mutta hän seisoi yhä vaan paikallansa, jupisten itsekseen
ja tuijoitellen. Äkistipä katsahti hän kiivaasti veljeksiin ja lausui: »menkäät
kotia nyt!» niin lausui hän ja kääntyi heistä pois. Ympäri kääntyivät myös
veljekset ja siirtyivät vastapäiseen suuntaan. Mutta hetken päästä kaikui
kerran vielä Kyöstin sakea ääni, ja veljekset, katsoen taakseen, näkivät miehen
seisovan kujalla, ravistellen kättänsä ja päätänsä, ja kuulivat hänen taasen
huutavan korkealla äänellä: »menkää kotia nyt!» Siitä riensi hän pois samaa
tietä, jota oli tullut, ja pois metsäpirttiinsä riensivät myös veljekset,
monella heistä päässä korkea kuhmo ja käsivarressa vertatihuva haava. Katsoen
kankeasti eteensä astelivat he tuimalla vauhdilla, aatoksissaan kuoleman
jäädyttävä synkeys.—Niin loppui tappelus Tammiston kartanolla, josta moni
kannettiin pyörtyneenä pois, ja moni oli saanut haavan, joka ainiaaksi hänen
merkitsi.
Killi tai Kiiski odottaa omaa annostaan (Erkki Tanttu) |
Impivaaran tuvassa joulun alla ennen kohtalokasta tulipaloa. Taustalla yksisilmä-Valko seuraa tapahtumia. (E.Tanttu) |
Killi ja Kiiski ovat veljesten koiria, jotka
olivat suurena apuna metsästyksessä. Ne ovat suuria ja äkeitä. Ne selviytyvät
hengissä romaanin loppuun asti, tosin loppuvaiheessa arvokkaasti harmaantuen. Valko on veljesten hevonen, josta
tiedetään, että se oli valkoinen ja yksisilmäinen. Valko on veljeksille
korvaamaton apuri, joka loppuvaiheessa menehtyy ja haudataan sitten Luhtaniityn
aidan taakse kunniapaikalle.
Viidennessä luvussa on hauska juttu kummituksesta, jonka
veljekset luulivat näkevänsä. Simeoni tuli tupaan pelosta sekaisin, tukka
pystyssä ja silmät selällään. Ulkona oli jokin kummallinen näky. Tumma oli
kiilto ja palava oli silmä. Veljekset seisoivat mykkinä patsaina. Virrenvärssyä
Timo ehdottaa, muttei tule yhtään mieleen. Hirmuiselta näytti. Ottivat kekäleet
aseekseen ja Juhani etunenässä lähestyivät silmää...
”Niin seisoivat veljekset
säkenöitsevissä aseissa öisellä aholla; ja hyypiö huuteli vuoren kuusilta,
kolkko korpi heidän allansa hohisi raskaasti, ja pimeät pilvet peittivät
taivaan kannen.”
Juhani ohjeisti: ”Kun minä sanon: nyt, pojat! niin
silloin lentäkööt kekäleet kouristamme perkeleen niskaan.” Simeoni ehdotti manausta. He manasivat ja turvautuivat jopa ”Herra
Zebaothin” voimaan. Ei tapahtunut mitään. He viskasivat kekäleensä ja niinpä
lähti kummitus juoksemaan neljällä jalallaan. Jytinä oli kova ja… ”kauan vilahtivat hohtavat hiilet hänen
seljässänsä halki öisen pimeyden”. Loppujen lopuksi se ”kammottava körri” eli
aave oli heidän yksisilmäinen Valkonsa, joka oli vajonnut suon mutaan tai ehkä siinä
vain piehtaroinut ja kadottanut rytäkässä värinsä. Erehdys nolotti veljeksiä
sen verran paljon, että pian uni maittoi erityisen makoisana.
...
Myös Kekkurintie viittaa Seitsemään
veljekseen. Kekkuri on Jukolan
tilaan kuuluva torppa. Torppia on itse
asiassa kaksi, toinen on nimeltään Vuohenkalma. Veljesten avioiduttua Timo asettui Kekkurin
torppaan asumaan. Vuohenkalma päätyi Eeron perheelle.
Nurmijärven Palojoella sijaitsee Aleksis Kiven kotimuseo.
Sen pihapiirissä on nykyisin Kekkuri-niminen rakennus, jossa sijaitsee museokauppa
ja kahvikioski. Rakennus on valmistunut 1940-luvulla. Itse kotimuseo on
avattu vasta vuonna 1951.
Vuohenkalma on nimenä kiinnostava. Heikki Hurtan
kirjoituksen mukaan nimi ei viittaa kuolemaan, vaan tarkoittaa kaalimaata.
Kyseessä on siis vuohen kaalimaa. Sana on peräisin Siuntion seudulta, jossa
Aleksis Kivi aikoinaan asusteli. Lähde löytyy täältä.
Mennään Viitakummun maailmaan. Viitakumpu on minusta
kaupunginosan nimenä hempeä ja kiva. Jos minun pitäisi valita Kouvolasta
asuinpaikka pelkän nimen perusteella, valitsisin Viitakummun. Kyse on kuitenkin
makuasiasta.
Ehkä esteettiseltä soinniltaan ja herättämiensä mielikuvien
pohjalta paikka tuntuu kauniilta, mutta se kuuluu kuitenkin epäsuotuisiin 70-luvun
lähiöihin, jossa näkyy jo ajan kulumaa. Siellä on kerrostaloasutusta sekä reunamilla
rivi- ja omakotitaloja, jotka ainakin minun silmiini näyttävät nyt epämuodikkailta.
Siellä asuu paljon lapsiperheitä, koska siellä on oma päiväkoti. Ja toki siellä
on aivan oma lähiöpubi.
En kuitenkaan halua vähätellä alueen viehkeyttä. Viitakumpu
poikkeaa tavanomaisista kaupunginosista. Se on eräänlainen pikkuteistä ja vähän
isommista koostuva sykerö. Viitakummun tiet kiertävät sykerömäisesti kehää.
Välissä on sidosmaisia pikkuteitä. Siinä ei siis ole perinteistä neliömäistä
laatikon muotoa, mikä yleensä liitetään kaupunkiasutukseen. Karttaa
tarkastellen ja hieman mielikuvitusta luoden Viitakumpu on kuin nuttura
kiinnitettynä kaupungin keskustaan.
Viitakumpu itsessään sopii oikein hienosti Aleksis Kiven
esteettiseen maailmaan. Nykysuomen
sanakirjan mukaan viita tarkoittaa tiheää nuorta lehtipuumetsää. Alue on
kyllä juron mäntymetsän keskellä, mutta nyt tarkoitan sana-assosiaatioita.
Viita on lehtevää maisemaa, joka Kiven maailmassa tuo valoa.
On toisaalta synkkä ja pimeä havumetsä, mutta viitaan tultaessa olo muuttuu
suloisemmaksi ja valoisemmaksi. Se johtuu myös siitä, että lähistöllä on yleensä
asutusta.
Viita-sana kohdataan koskettavimmillaan Aleksis Kiven
runossa Sydämeni laulu, joka sisältyy
Seitsemään veljekseen. Runo on kokonaisuudessaan luettavissa täällä.
Romaanin viimeisessä luvussa kerrotaan Eeron tasapainoisesta
perhe-elämästä. Hän on saanut vaimokseen Annan. Hän oli ”Seunalan nuori ja
hoikka, kainosti katsahteleva tytär, jonka silmät loistivat kuin kaksi tähteä”.
Hän on joskus nähnyt kummallisia näkyjä, ”joiden vallitessa hänen henkensä
käyskeli sekä autuaitten kirkkaissa tienoissa että tuomittuin pimeässä alhossa”.
Hänen kerrotaan ennustaneen myös
nälkävuosia ja sotia.
Viita saa suloisen sävyn , kun Anna kertoo lapsilleen
tarinoita:
”Sanoppas, lapseni, mun
suven-ihanaiseni, sano: etkö tahtoisi täältä purjehtia rauhan ikisatamaan pois,
koska vielä puhtaana väikkyy lapsuutesi valkea viiri? Rannalla sumean, tyynen
järven seisoo Tuonelan kartano tumma, siellä himmeän lehdistön helmassa,
kasteisen viidan kohdussa on lapselle valmiina kehto ja valkeat liinat ja
vaipat. Sen tähden kuule mun lauluni; se johtaa sun Tuonelan ruhtinaan maahan.
Oi kuule mun sydämeni laulu!”
Me kauhistelemme sen kuoleman kaipuuta ja lähes himoa, mutta
laulu on kuitenkaan nimeltään Sydämeni
laulu ja se luo kuvan rauhasta. Sydän etsii rauhaa ja löytää rauhan viidan.
Tässä on runon viimeiset säkeet:
Onpa kullan lysti olla,
Kultakehdoss' kellahdella,
Kuullella kehräjälintuu.
Kultakehdoss' kellahdella,
Kuullella kehräjälintuu.
Tuonen viita, rauhan viita!
Kaukana on vaino, riita,
Kaukana kavala maailma.
Kaukana on vaino, riita,
Kaukana kavala maailma.
Tässä seuraavaksi on nykyrunoilijan näkemys Aleksis Kiven Sydämeni laulusta. Risto Ahti toteaa,
että ”sydämen laulu” on runoilijan omakuva. Jokaisella ihmisellä on oma sydämen
laulu. Sitä ei voi saada muualta. Kun Aleksis Kivi kirjoitti runonsa, elettiin
aikaa, jolloin lapset kuolivat usein varhain. Ahti toteaa kuitenkin, että ”taudit
ja nälänhätä eivät kuulu tähän runoon”:
”Kiven
päähuomio on maailman kavaluudessa, vainoissa, riidoissa. Hän laulaa itsensä
ulos tästä kaikesta.” (Risto Ahti
kirjassaan RunoAapinen)
Runon alussa mainittu ”hietakehto” luo painajaismaisen
kuvan, joka kuitenkin laajenee eläväksi, toiminnalliseksi. Siinä on samaa kuin
Kiven runossa Kaukametsä, jossa
taivaasta piirtyy sydämen omakuva. Sydämeni laulu on unenkaltainen kuva. Se on
suomalaisen runouden helmi. Risto Ahdin sanoin ”se viihdyttää, soi, sykkii kuin
sydän”.
Voin itse alleviivata runoilija Risto Ahdin sanoman. Suosittelen
kuuntelemaan Jean Sibeliuksen Aleksis Kiven runoon säveltämän Sydämeni laulun Ylioppilaskunnan
laulajien esityksenä. Se ei itse asiassa ole laulu, vaan huokaus.
…
Suomessa on varmasti useita kaupunkeja, joissa kokonaisia
alueita on nimetty Aleksis kiven teosten pohjalta. Minulle tuli tätä
valmistellessani vastaan Lahti, Kerava ja Lohja. Esimerkiksi Turussa sijaitsee Impivaaran uimahalli,
jonka kaikki tilat on nimetty Seitsemässä veljeksessä esiintyvien henkilöiden
ja paikkojen mukaan. Ehkä tasa-arvon
nimessä suurin viidenkymmenen metrin uima-allas on nimetty Venlan mukaan.
Veljeksille on jaettu pienemmät altaat. Kuntosalit, liikuntasali, kokoustila ja
tilaissaunaosasto ovat saaneet nimensä Kiven romaanista. Se on oiva ratkaisu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti