tiistai 29. toukokuuta 2018

Satavuotias siniristilippumme


Eilen (28.5.2018) vietettiin Suomen siniristilipun satavuotisjuhlapäivää. Suomen sinivalkoisilla väreillä on omalle kansalliselle identiteetilleni merkitys, jossa tunteet vaihtelevat hartaudesta voitonriemuun. Varhaisesta lapsuudestani asti ne ovat painuneet muistini tukipilariksi. Siksi haluan kirjoittaa muutaman sanan myös tuon päivän kunniaksi.

Sakari Topelius esitti jo 1800-luvun puolivälissä sinistä ja valkoista suomen väreiksi. Muitakin vaihtoehtoja oli esillä. Hänen eräässä sadussa todetaan, että valkoinen kuvaa Suomen talvien lunta ja sininen lukuisia järviämme. Hän puolusti linjaansa ja vastusti jyrkästi punakeltaista leijonalippua.
Kun nykyisestä lipusta päätettiin, ristilipun esikuvana oli Tanskan lippu, joka on Wikipedian mukaan maailman vanhin käytössä oleva kansallislippu, peräisin 1200-luvulta.



Tähän liittyen minulla tuli mieleen yllä olevat kaksi kuvaa, jotka kertovat ajastamme sata vuotta sitten ja toki muustakin. Ne esittävät Kuusankoskella sijaitsevan Kymiyhtiön ammattikoulurakennuksen juhlasalin aulassa olevia freskoja.  Niitä on kaikkiaan kahdeksan. 

Freskoista muodostuu tarina vapaussodasta – siitä, kuinka suomalaiset nuoret miehet lähtivät taistelemaan itsenäisen Suomen puolesta ja saivat lopulta palkinnoksi vapaan isänmaan. Tässä tarinassa on kyse nimenomaan vapaussodasta. Sodassa hävinneet ovat saaneet vihollisen osan.
Minulle oli jokin aika sitten tilaisuus olla kuulemassa, kun kulttuurineuvos Eero Niinikoski kertoi freskojen jännittävän tarinan. Siinä yhteydessä nuo kuvat olen ottanut. Liitän kirjoitukseeni vain nuo kaksi freskoa ja osia kahdesta muusta. Muita julkaisukelpoisia kuvia minulla ei valitettavasti ole. Enemmän kuvia löytyy kirjoitukseni lopussa olevasta linkistä.



Kerron aluksi hieman rakennuksesta. Talon suunnittelu käynnistyi jo 1916 ja se valmistui 1933. Se edustaa 1910-luvun jugend-tyyliä, ei tosin aivan puhdasta. Asiantuntijat ovat löytäneet siitä klassistisia ja barokkivivahteita. Juhlasali sijaitsee kolmannessa kerroksessa. Sitä kutsutaan juhlakerrokseksi ja se on merkittävä taiteellinen kokonaisuus.

Koulun pihalla sijaitsee Eric O.W. Ehrströmin suunnittelema Vapaudenpatsas, jonka Kymiyhtiö pystytti vuonna 1933. Patsas on 8,5 metriä korkea. Siinä on käytettypunaista graniittia. Ylhäällä on vuosiluku 1918, jonka alla on Mannerheimin päiväkäskystä lainattu lause: ”Ainoastaan se kansa, joka itse kykenee auttamaan itseänsä, voi luottamuksella katsella kohti tulevaisuutta.”

Pihalta katsottuna minulla tulee mieleen oman vanhan kouluni Oulun lyseon rakennus, vaikka eivät rakennukset itse asiassa kyllä paljoa muistutakaan toisiaan. Siinä on kaksi siipeä ja pääovi on keskiosassa.  Rakennuksen alakerros on punaista tiiliä, yläkerrokset on rapattu ja seinät ovat keltaiset. Pihan pääsisäänkäynti on tiilestä rakennetussa, kaarena ulkonevassa erkkerissä.  Tästä minulla tuli mieleen oma kotikouluni, tosin siinä keskiosa on kokonaisuudessaan puoliympyrän muotoinen.
Talvi ja jatkosodan aikaan rakennus toimi sotasairaalana. Jatkosodan aikaan sinne perustettiin 400-paikkainen kirurginen osasto, enimmillään oli 1775 vuodepaikkaa käytössä (lähde).

Juhlasali mukailee vuosisadan alun jugendia ja 30-luvun funktionalismia. Se näyttää upealta, salissa on historian havinaa. Etuosassa on kaksi Eero Järnefeltin maalaamaa muotokuvaa: toinen C.G.E. Mannerheimista, toinen P.E.Svinhufvudista. Molemmissa maalauksissa miehet on sijoitettu tilanteisiin, jotka johtavat itsenäisyytemme alkuvaiheisiin. Mannerheim on seuraamassa valkoisena kenraalina Tampereen valtausta. Svinhufvud on kuvattu itsenäisyyssenaatin puheenjohtajana vuonna 1917.

Mannerheim vieraili Kuusankoskella vuonna 1934 Kymiyhtiön kutsusta. Vierailun kunniaksi rakennuksen sivuuttava Koulukatu nimettiin uudelleen Marskinkaduksi.

Juhlasali on toiminut törkeänä konserttipaikkana. Sinne hankittiin Steinway-flyygeli ja siellä on myös 10-äänikertaiset konserttiurut, jotka on viimeksi kunnostettu ja huollettu vuonna 2009.
Kymin teollisuusoppilaitoksen toiminta päättyi rakennuksessa vuonna 2006. Nyt siellä on monenmoista muuta toimintaa, mm. Steiner-koulu ja Pohjois-Kymen musiikkiopiston toimipiste.

Kerron nyt freskojen tarinan kulttuurineuvos Niinikoskea mukaillen. Ne on suunnitellut Eric O.W. Ehrström - sama mies, joka oli myös Vapaudenpatsaan takana.  Kuvasarja perinteisen näkökulman Suomen vapaussodasta. Nuorukaiset lähtevät sotaan, hiihtävät järven jäällä, kuvataan taistelua. Kaksi laivaa saapuu helmikuussa jäänmurtaja Sampon saattamana Vaasan satamaan (ks. kuva). Sitten ollaan juoksuhaudassa Tamperetta valtaamassa. Sen jälkeen kuvataan kirkkoa ja hautausmaata. Kaksi viimeistä kuvaa on yllä näkyvissä. Lapset tervehtivät sodasta palaavia miehiä. Yhdellä on kädessään Suomen suuriruhtinaskunnan punakeltainen leijonalippu. Freskosarjan viimeisessä kuvassa koivikossa liehuvat jo sinivalkoiset värit.


Freskot kestivät sodat ja sotasairaala-ajan. Uhka niille tuli sotien jälkeen vuonna 1946. Suomessa toimi valvontakomissio. Erään henkilön kautta tuli viesti, että freskot eivät ehkä miellytä valvontakomissiota. Vinkistä otettiin vaarin ja rakennuksen talonmies sai poikkeuksellisen tehtävän: freskot on hävitettävä. Talonmies oli ammatiltaan kirvesmies, ei mikä tahansa maalari. Hän toimikin tavalla, josta ansaitsisi korkeimman kunniamerkin. Hän ei hakenut pensseliä eikä valkoista kalkkia vaan löysi jostakin pellavakangasta, jonka hän asetti taiten kuvien päälle.  Muistini mukaan talonmies löysi kankaan rakennuksen sopukoista, jonne se oli päätynyt sotavuosina.

Oli onni onnettomuudessa, että puuvillaa ei ollut tuolloin saatavissa, sillä se olisi liimautunut seinään kiinni ja tuhonnut maalaukset.

Sitten asia unohtui. Vuosikymmenet kuluivat, kunnes vuonna 1983 oli saliin tulossa merkittävä juhla maailman suurimman hienopaperikoneen kunniaksi. Paikkoja piti hieman siistiä ja ajateltiin vilkaista pellavakankaan alle. Freskot löytyivät eikä niitä nyt ujosteltu laittaa näytille. Pellava on ollut freskojen pelastus, sillä seinässä olevat peittämättömät kohdat ovat hiilipölystä mustuneet ja värinsä menettäneet. Nyt nuo historiallisesti arvokkaat freskot säilyivät vahingoittumina.

Sisällissota päättyi toukokuun puolivälissä. Suomessa ei ollut vielä virallista lippua, mistä viestii kuvan leijonalippu. Viimeinen kuva kertoo Suomen itsenäisyydestä sinivalkoisin värein. Myös koivusymboliikka on mieleeni.

Apuna olen käyttänyt myös tätä hienoa kirjoitusta. Se avautuu klikkaamalla ja sieltä löytyy lisää kuvastoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti