Beethovenista Schubertiin on jutun otsikko. Piti kuitenkin laittaa
pieni lisäys, ettei se veisi harhaan. Ludwig van Beethoven (1770-1827) ja Franz Schubert (1797-1828) asuivat molemmat
Wienissä. Kuolinhetkessäkin on vain puolentoista vuoden ero. En tiedä heidät
henkilökohtaisista suhteistaan. Schubert kyllä ihaili - tai kai lähes palvoi
- Beethovenia toivoen ennen kuolemaansa
saada tulla haudatuksi mestarinsa viereen.
Olin viime viikolla Pietarissa ja kävin maanantaina
Mariinsky-teatterin konserttisalissa Atrium-kvartetin konsertissa. Se on
varsinaisesti juttuni aihe. Olin samassa salissa viime vuoden
marraskuussa Borodin-kvartetin konsertissa. Tuolloin ylistin salin akustiikkaa.
Sitä kautta välittyy kuulijalle pienimmätkin herkistykset. Olen kirjoittanut
siitä konsertista blogitekstin, joka löytyy täältä.
Borodin-kvartetti on maailmankuulu ja minulle sen konsertti
oli minulle täyttä mielen herkistävää juhlaa.
Kvartetin soittajat kykenivät ammattitaidollaan hienosti sopeutumaan
salin akustiikkaan. Atrium-kvartetilla ei ole yhtä pitkää ja merkittävää
historiallista taustaa, mutta senkin taso on huikea, vaikkei mielestäni
ylläkään samalle tasolle. Juhlahetkiä vietin tässäkin konsertissa.
Ohjelman ensimmäinen numero oli Beethovenia, viimeinen oli
Schubertia ja välissä soi 1950-luvun Neuvostoliittoon sijoittuva Boris
Tištšenkon (1939-2010) jousikvartetto. Se oli aikajanalla yllättävä
hypähdys. Sillä ei musiikin maailmassa ole kuitenkaan merkitystä, vaan tuo
kuunteluun uudenlaisia mielleyhtymiä.
Löysin konsertin ohjelmasta koossapitävän voiman. Se eteni
punaisena lankana läpi konsertin, enemmän tai vähemmän jännitteisenä. Kaikki
eivät sitä varmaan löytäneet mutta minulle musiikki avautui tuon sidoksen
kautta.
Tässä on konsertin virallinen ohjelma:
Ludwig van Beethoven: jousikvartetto
nro 16 F-duuri, opus 135 (1826)
-
Allegretto
-
Vivace
-
Lento
assai, cantante e tranquillo
-
Grave,
ma non troppo tratto – Allegro
Boris Tištšenko: Jousikvartetto nro 1, opus 8 (1957)
-
Andante
mesto
-
Allegro
giocoso
-
Lento
Franz
Schubert: Jousikvartetto nro 14 D-molli, D810 (”Tyttö ja kuolema”) (1824)
-
Allegro
-
Andante
con moto
-
Scherzo.
Allegro molto
-
Presto
Kvartetti soitti vielä ylimääräisen numeron. Siitä kerron
alempana.
Boris Tištšenko on monelle tuntematon. Hänet tunnetaan ennen muuta
sinfonikkona. Hän oli aikoinaan Dmitri Šostakovitšin lempioppilaita, tosin
vasta 60-luvun alusta lukien, nyt esitetyn kvarteton sävellystyön jälkeen. Hän
loi teoksensa 18-vuotiaana Leningradin konservatorion tuoreena opiskelijana
vuonna 1957. Neuvostoliitossa elettiin tuolloin ns. suojasään aikaa. Stalin oli
kuollut, Nikita Hruštšov oli noussut valtaan. Vankileireiltä palasi monia
armahdettuja poliittisia vankeja koteihinsa. Poliittinen järjestelmä omine
julistuksineen kuitenkin toimi entiseen tapaan. Mielipide- ja toimintaympäristö
oli edelleen tiukoissa käsissä. Miten aikuisuutta kohti kehittyvä ja
musiikillisesta urasta haaveileva Boris sen koki, minulla ei ole mitään
käsitystä. Hänen sävellystään
kuunnellessa nuo asiat kuitenkin nousivat väkisinkin mieleeni.
Kerron hieman pintasilausta kvartetista. Se koostuu nuorehkoista
soittajista, jotka ovat kaikki opiskelleet Pietarin konservatoriossa. Kvartetti on itse asiassa perustettu noina
opiskeluvuosina vuonna 2000. Tästäkin syystä konsertilla oli aivan oma
nostalginen painoarvonsa.
Kvartetissa soittavat Nikita Borisoglebski (viulu), Anton
Iljunin (viulu), Dmitri Pitulko (alttoviulu) ja Anna Gorelova (sello).
Tištšenkoa ja Artemis-kvartettia yhdistää yhteinen opinahjo. He
kaikki ovat valmistuneet samasta konservatoriosta. Toki Neuvostoliiton hajottua
nimi vaihtui. Se varmasti on vaikuttanut ohjelmiston valintaan, kun nykyisin
Berliinistä käsin toimivat kvartetin jäsenet tulivat vierailemaan entisessä
koti- ja opiskelukaupungissaan.
Kvartetin tie vei aikoinaan maailmalle. Ura on tuonut
mukanaan menestystä ja kunnianhimoisia levytyksiä, vierailuja maailman
merkittävimmillä musiikkifestivaaleilla ja tunnetuissa konserttisaleissa.
Nykyisin kvartetti työskentelee Berliinistä käsin. Heidän kansalaisuudestaan en
tiedä. He ovat kuitenkin suorittaneet jatko-opintonsa sikäläisessä musiikin
korkeakoulussa ja osallistunut tunnetuille mestariluokille, mm. Alban Berg
-kvartetin järjestämälle.
Jousikvartetin yhteissoitosta huokuu energisyys ja voima.
Tempo etenee vyöryen. Tarvittaessa se pysähtyy, kun ollaan kontemplatiivisessa
hitaassa osassa, jossa energian on käännyttävä sisään päin. Mutta purkautuessa ulospäin vauhti on rajua,
täynnä nuorta intoa.
Konsertin kaikkia kvartettoja yhdistää läpi konsertin
kehittyvä voima. Se on se yllä mainitsemani punainen lanka, joka pitää kuulijan
otteessaan.
Nähdessäni soittajat ensi kerran huomioni kiinnittyi jostain
syystä pukeutumiseen. Se tuntui olevan hiottua. Kaikki olivat pukeutuneet
mustiin. Miehillä oli mustat housut, musta paita. Jalassa oli kiiltävät
lakeerikengät ja – yllätys, yllätys! – kirkkaan punaiset sukat. Ryhmän naisella oli täysmusta, lattian rajaan
yltävä väljän rehevästi levenevä mekko, juuri sellistille sopiva. Sen selkämyksessä
oli upea, mutta tummaan yleissävyyn hieman peittyvä koristeruusuke. Lisäksi
yläosa oli täysin hihaton. Käsivarren ja olkapään lihaksista kävi selväksi,
että nainen käy kutakuinkin säännöllisesti salilla. Jousikäsi ei vapissut, soitto
oli vakaata ja varmaa. Jotta kuvauksesta olisi tullut täydellinen, yritin
vilkuilla myös naisen kenkiä. Ne eivät kiiltäneet, tukevat ne olivat, hieman
varrelliset, ja kopisivat kovasti kävellessä. Kai olisivat kiillotusta
kaivanneet, mutta soittaja arveli, etteivät ne pitkän tanssiaismekon alta
kuitenkaan näy.
Kengistä puheen ollen kerron nyt yhden huomioni. Jollakulla
miehellä oli soiton aikana tapana kopisuttaa kenkiään. En ole ihan varma, kuka
se soittajista oli. Kenkä kolahti välillä lattiaan mielestäni hieman
häiritsevästi. Se tapahtui kuitenkin vain muutamassa kohdassa, joten saattaa
olla, että se on tehty tietoisesti tehokeinona. Nämä nuoret taiteen tekijät
saattavat joskus kokeilla uudenlaisia jippoja. Minuun se ei kuitenkaan purrut ja katson
kopausten tapahtuneen vahingossa musiikkiin intensiivisesti keskittyneen
soittajan sitä edes tajuamatta.
Konsertin aloitusnumerona oli siis Ludvig van Beethovenin
jousikvartetto nro 16, joka on säveltäjän viimeisiin kuuluva teos, itse asiassa
peräti viimeinen kokonaisteos.
Minun mielessäni musiikki loi aivan erityisen näkökulman.
Tällaiselle tavalliselle tallaajalle Beethoven on aina tuntunut liian
korkealentoiselta. Hänen musiikkinsa liikkuu joskus sellaisissa sfääreissä ja
ulottuvuuksissa, joista maan kamaralla hapuileva kuulija ja katsoja saa vain
hiukkasen aavistusta. Pienen pieni hipaisu luo jo valoa.
Beethovenin elämä oli kaikkien mullistuksen keskellä
selviämiskamppailua. Hän omistautui täysin omalle musiikilleen ja yritti sen
ohessa saada omat arkiset huolensa toimeentulo-ongelmineen ratkaistua.
Musiikissaan hän liikkuu eri maailmassa, kuin osana laajaa avaruutta.
Beethovenin musiikki liikkuu astraalilla tasolla,
maailmankaikkeuden sfääreissä etsien harmoniaa ja myös keskinäistä sopua. Soiton alussa soittajat ovat kuin avaruudessa
vapaina liiteleviä osasia. Ristiriitojen keskeltä ne pyrkivät eritasoisesti
kohti harmoniaa. Lopussa erinäisten harhailujen ja eripuraisten konfliktien
jälkeen yhteisyys löytyy. Suunta on kaaoksesta harmoniaan, yhteiseen soittoon.
Kvartetin soitossa musiikin henki vaeltaa äärettömyydessä äärellisen maailman
tuolla puolen. Ollaan kaukana arkisesta todellisuudesta. Niin arvoituksellisesti
satuin musiikin nyt kokemaan.
Kvarteton lopussa on pieni arvoituksellinen ja kai
humoristiseksi tarkoitettu episodi, jossa yhdistyvät alun ensimmäisen nuotit ja
loppuosan viimeiset tahdit. Siihen koko kvartetto päättyy. Siinä säveltäjä
nostaa kysymyksen ja antaa heti perään lakonisen vastauksen: Onko sen näin
oltava? – Kyllä! Olkoon niin (Muß
es sein? -Es muß sein!). Beethovenilla on joskus tosikkomaiseksi
luokitellussa musiikissa yllättävää tilannehuumoria.
Tällaiseen lyhyeen humoristiselta tuntuvaan lopetukseen
tämäkin esitys päättyi. Huumori näkyi soittajien poskipielten pienessä
hymynhäiveessä.
Siitä hypätään suoraan Venäjälle, 1950-luvun
Neuvostoliittoon. Beethovenin maailmankaikkeudesta on siirrytty ihmissydämeen,
syvälle teini-ikäisen nuorukaisen elämäntuntoihin. Sen räjäyttää kvarteton keskelle sijoittuva
Scherzo-osa.
Tištšenkon kvartetto lähtee beethovenilaisesta avaruudesta
mielen syvyyksiin. Se on meditatiivista hiljentymistä luoden kuulijan
ajatuksissa samalla sidettä sidettä yli sadan vuoden taakse. Atrium-kvartetti uppoaa säveltäjän luomaan
kontemplatiiviseen maailmaan vajaaksi viideksi minuutiksi. Sen keskeyttää
äkisti alkava reilu pariminuuttinen energiaa pursuva Scherzo (Allegro giocoso).
Tätä seuraa jälleen uusi meditatiivinen hidas osa (Lento), pituudeltaan
kutakuinkin sama kuin alkuosa.
Kuvailen noiden kolmen osan synnyttämiä mielikuvia. Alussa
koen olevani syvällä venäläisessä perinteessä. Hitaan osan lyyrisyys tuo
minulle mieleen venäläisen lyyrisyyden rikkauden. Puškinin, Lermontovin ja heitä
seuranneiden runoilijoiden henki tuntui kuin olisi imeytynyt musiikkiin.
Säveltäjä on syvän henkisen perintönsä sisässä haaveillen ja etsien sen
aidoimpia tuntoja.
Scherzo-osa räjäyttää kuulijoiden eteen toisen maailman. Vauhtia
riittää. Olen löytävinäni sieltä vallankumouksen henkeä, aivan kuin perinteiset
vallankumouslaulut olisivat soineet. Mitään makaaberia kuvaa ei säveltäjä
lähihistoriastaan kuitenkaan luo. Kvarteton luova kokija on mukana ajan
tuoksinassa kuin tahdoton seuraaja. Hän on kyllä mukana muttei erityisemmin
innostu.
Tämän vauhdikkaan hetken pysäyttää ykkösviulun yksin soimaan
jäänyt korkean hento jännitteinen ääni. Kolmannen osan piti jatkua
keskeytymättä, mutta koska kyseessä oli elävä konserttitilanne, kaikki ei mennytkään
toivotulla tavalla. Konsertin yleisöllä
oli mielestäni harmillinen tapa antaa kvartetille aplodeja jokaisen osan
välissä. Kvartetin jäsenet eivät alkuosassa olleet sitä erityisemmin
paheksuneet. Nytkin joku yleisöstä huomasi, että toinen osa loppui ja alkoi
taputtaa yksinäisen, lähes kuulumattoman viulun äänen päälle. Soittaja yritti
jousikäden sormellaan sitä kieltää, mutta osa yleisöstä meni taputukseen
mukaan. Siinä tilanteessa oli soiton jännite rikkoutunut. Onneksi yleisö
kuitenkin osasi lopettaa aplodinsa lyhyeen ja yksinäinen viulu sai jatkaa
kolkkoa monotonista ääntään.
Tuo viulun ääni oli minun korvaani kuin itku. Näin toisen osan
yhteisestä maailmasta palataan yksityiseen. Itku on yksinäistä ja toivotonta,
orpoutta lohduttomassa maailmassa. Se nousee mielen syvyyksistä. Siihen yhtyvät
myös muut soittimet. Musiikki etenee uutta etsivään harmoniaan.
Tištšenkon ensimmäisen jousikvarteton jälkeen konsertissa seurasi
väliaika. Sen kulutin vaelteluun rakennuksen eri osissa. Katselin vuonna 1957 syntyneen
Sergei Bakinin taidenäyttelyä. Maalauksissa on kuvattu mielestäni
mielenkiintoisesti Pietaria ja myös Mariinsky-teatterin lähiympäristöä.
Kuvia Sergei Bakinin maalauksista konserttisalin lämpiössä |
Konsertin toisen osan aluksi soi Franz Schubertin jousikvartetto
nro 14 D-molli, joka on saanut lisänimekseen ”Tyttö ja kuolema”. Kvartetto on
sävelletty vuonna 1824. Lisänimi viittaa
erääseen säveltäjän vuonna 1817 luomaan yksinlauluun.
Schubert tuo konsertin läpi etenevään juoneen etsinnälle
uuden sävyn. Kohtalo alkaa viedä elämää, ihminen kamppailee vastaan. Käydään
eräänlaista kuolinkamppailua. Uhoakin olin kuulevinani. Tässä kvartetin
soitannan energisyys korostuu. Kaiken kaikkiaan soitto kuitenkin huokuu elämän
voimaa epätoivoisenkin jännitteen keskellä.
Jännite jää soimaan aivan sävellyksen loppuun asti.
Varsinaista loppuratkaisuun kuuluvaa vapauttavaa jännityksen laukeamista ei
ole. Jännite jää soimaan, aivan kuin kiusaamaan kuulijaa kotimatkalle. Näin ei
kuitenkaan lopulta käy.
Ennen kuin menen konsertin päätökseen, palaan vielä
Schubertin kvartettoon ja varsinkin sen hitaaseen eli toiseen osaan (Andante
con moto).
Schubertilla kvarteton syntyminen osuu vuoden 1824
maaliskuuhun. Tuolloin hänellä aiemmin (ehkä vuonna 1822) saatu syfilistartunta
alkoi tehdä tuhoa. Terveydentila heikkeni huomattavasti. Kuolemaa hän ei
tuolloin käsittääkseni vielä ajatellut. Ne tunnot nousivat lopullisesti pintaan
vasta muutama kuukausi ennen kuolemaa. Sairaus kuitenkin vaivasi säveltäjää
elämän loppuun saakka. Lopullinen kuolinsyy vuonna 1828 oli syfiliksen ohella
myös lavantauti. Nykylääketieteen keinoin hänet olisi kyllä satu parannettua.
Schubert käytti kvartettonsa toisessa osassa variaatioteemana
vuonna 1817 säveltämäänsä yksinlaulua Tyttö
ja Kuolema. Se on sävelletty Matthias Claudiuksen kirjoittamaan, 1770-luvulta
peräisin olevaan samannimiseen runoon. Runo on hyvin lakoninen tiivistetty
dialogi nuoren neidon ja Kuoleman välillä. Siinä on vain kaksi säkeistöä. Tyttö
haluaisi elää, mutta Kuolema maanittelee tyttöä syliinsä, hellään turvaan
omille käsivarsilleen. Pintaan jää mielikuva, että tyttö antaa kuolemalle periksi.
Runossa tyttö huokaa:
”Oi päästä, ohi päästä nyt, luinen hurjimus! Oon nuori niin, siis
säästä tuo kylmä kosketus!” Suomennos on
Leena
Jäppilän.
Liekö sitten kärjistynyt sairaus palauttanut tuo laulun
säveltäjän muistista?
Schubertin mukana konsertin draamaan oli tullut kohtalo
mukaan. Ihminen tuntui olevan sen ohjauksessa. Kvarteton hidas osa tuo variaatioteemansa
mukana kuoleman läsnäolon. Konsertin kontekstin näkökulmasta tarkastellen Boris
Tištšenkon kvarteton nuoren etsivän mielen optimistinen ja elämää uteliaana
seuraava persoona sai kohtalon mukana kalseaa seuraa. Se johtaa aivan
uudenlaiseen kamppailuun.
Kvarteton ensimmäistä osaa (Allegro) leimaa aivan viimeisiin tahteihin asti kiihkeä kamppailu. Samaan
villin rajuun kujanjuoksuun palataan taas viimeisessä Presto-osassa, joka jättää katsojan tuohon hillittömään elämän
mukanaan tuomaan jännitteeseen.
Kvartetossa on tyypillistä Schubertin musiikin aiheen
kehittelyä. Se on klassisen tyylin mukaisesti sitkeän hellittämättömästi eteenpäin
pyrkivää vauhdikasta musiikkia, kunnes siihen ilmestyy toisen osan (Andante con
moto) romantiikkaa mukaileva tuokio, jolloin aika aivan kuin pysähtyisi. Se saa
kuulijankin hiljentymään. Nyt kirjoitan lähinnä tuon konsertissa kuulemani
pohjalta.
Viimeinen osa on hengähdyttävän kiihkeä. Kuulija jää sen
jälkeen epätoivoisen jännitteiseen tilaan.
Se ei oikeastaan ole kuulijan mielenlaadun kanalta hyväksi. Konsertti ei
onneksi kuitenkaan loppunut siihen. Yleisö sai vielä kokea vapautumisen. Ylimääräinen
numero oli jäljellä. Jännite laukesi. Pystyin kuulemaan numerosta vain sen
säveltäjän – Giacomo Puccinin (1858-1924). Tämän oopperasäveltäjän tuotannosta
löytyy myös kvartettimusiikkia. Kuulimme hitaan osan jostakin suuremmasta
kokonaisuudesta. Puccini on draaman mestari ja tuo dramaattisuus ja
draamallisuus kuului myös tuossa kvartetin soittamassa osassa. Se oli
täyteläistä ja rehevää lämpöä, tunnetta. Se oli kuulijalle kuin pehmeän
turvallinen tyyny, kaiken kipunoivan elämänkokemuksen jälkeen. Elämään kuuluu
myös tuo jännitteet laukaiseva rentouttava draama. Se toi tälle elämän
astraalisesta alkutilasta ihmisen sielun syvyyksiin ja todellisuuden
realiteetteihin pureutuvalle musiikilliselle illalle hienon lopun. Punainen
lanka oli pitänyt kuulijaa otteessaan läpi konsertin. Nyt siitä voitiin irrota.
Sentimentaalisuus ja kauneus sai oman tilansa. Sekin kuuluu osana elämää, ilman
sitä emme jaksaisi elämän raa’assa kamppailun ja sen mukanaan tuomien
pohdintojen äärellä.
Loppu oli muhkean verevää soittoa, ei mikään väkinäisesti
varsinaisen konsertin jälkeen soitettu pakkopulla vaan valmiiksi harkittu ja
valmisteltu esitys, jonka oli tarkoituskin olla kiinteä osa tarkoin kypsytellyn
konserttiohjelman kokonaisuudessa. Puccini avasi osaltaan ihmiselämän
todellisuuteen uuden sivun – draaman ja mielikuvituksen, haaveilun. Ei elämässä
selviä pelkällä Beethovenin kiihkolla, nuoren maailmankatsomustaan
hahmottelevan teinipojan vuodatuksella tai Schubertin kohtalokkaalla
”kamppailulla”. Siihen kuuluu vielä tuo Puccinin mukanaan tuoma
fantasiamaailma. Sen täyteläinen soitto oli kuohkeaa draamaa, joka jätti
mieleen mehevän hedelmän maun. Sitä elämässä tarvitaan, jotta jaksaisimme taas
jaksaa eteenpäin.
Hotelliini kävelin levollisin mielin, kuten juhlahetken jälkeen kuuluu. Ensin käännyin oikealle,
siitä komean Synagoogan rakennuksen ohitse omaan hotelliini.
…
Lopuksi pohdiskelen hieman aikakausia. Nykyisin olemassaoloamme hallitseva
äärimmäinen individualismi. on lähtöisin 1800-luvun lopulla voimistuneesta
tieteellisestä ja kulttuuris-filosofisesta murroksesta. Individualismin
kukoistus on tuonut oman aikamme yksilölle syvyysulottuvuuden omaan persoonansa
tarkasteluun. Se tuli tähän konserttiin paitsi soittajien kädestä myös
leningradilaisen 17-vuotiaan nuorukaisen päästä. Tarkoitan tässä
neuvostoliittolaista säveltäjää Boris Tištšenkoa, jonka ensimmäinen jousikvartetto
osui konsertissa noiden kahden klassisismin ja romantiikan taitekohdan
wieniläismestarin luomusten väliin.
1800-luvun lopun tieteen kehitys sai kannuksensa
voimistuneesta individualismista Tuli Freud, tuli uusi näkemys kulttuuriin - ekspressionismi,
joka loi edellytykset musiikillisen ilmaisun laajentumiselle. Käännyttiin
sisäänpäin. Itsereflektion myötä paneuduttiin mieleen syvyyksiin. Se näkyi
tieteessä ja taiteessa, myös musiikissa.
Kyllähän samaa on nähtävissä myös Schubertilla mutta
nähdäkseni vain välillisesti. Hänellä kyse on ulkoisen runon kuvituksesta,
jossa tyttö ja personoitunut Kuolema käyvät kohtalokkaan minidialoginsa.
….
Aivan lopuksi
Olen aikoinani kirjoittanut paljon elokuvaohjaaja Roman
Polanskista. Lopuksi lainaan parista aiemmasta Polanskia käsitelleistä
jutuistani tekstiäni, jossa käsittelen Polanskin elokuvaa Death and Maiden. Se on suomennettu nimellä Yö ei tunne armoa. Siinä soi keskeisesti tuo Schubertin D-molli-jousikvartetto.
Tässä yhteydessä olen käsitellyt Polanskin elokuvaa What? (Che?) vuodelta 1972. Käsittelen elokuvassa käytettyä musiikkia ja
löytyyhän sieltä katkelma myös tästä Schubertin kvartetosta. Kuoleman teema on
läsnä myös What?-elokuvan nuoren naisen seikkailussa, mutta ehkä musiikin
valinnassa on myös ironiaa.
”Franz Schubertin jousikvartetto
nro 14 D-molli tunnetaan lisänimellä Tyttö
ja kuolema (Death and maiden).
Sen taustalla on vanha runo nuoresta työstä, joka joutuu kohtaamaan kuolemansa,
muttei halua vielä jättää tätä maailmaa. Nyt jälkeenpäin kiinnostavuutta lisää
se, että pari vuosikymmentä myöhemmin (1994) Polanski teki samannimisen
elokuvan Death and Maiden
(suomennettuna Yö ei tunne armoa). Se
on Etelä-Amerikan diktatuuriin sijoitettu
tarina, jossa nainen kohtaa yllättäen miehensä luona vierailevan entisen
kiduttajansa ja raiskaajansa. Kun tätä aikaisempaa elokuvaa katsoo nyt
jälkeenpäin, niin musiikki antaa tilanteille dramaattisiakin sävyjä.
Polanskin elokuvassa ollaan ennen konserttia jyrkänteen
reunalla eteläamerikkalaisessa diktatuurivaltiossa. Sigourney Weaverin näyttelemä Paulina vaatii ase kädessä
tunnustusta mieheltä, jonka hän väittää kiduttaneen tätä ja raiskanneen useita
kertoja soittaen samalla tuota Schubertin jousikvartettoa. Lopulta mies
kuolemanpelossaan tunnustaa tekonsa. Tilanne jää auki ja katsoja saa
harteilleen tuomarin roolin: oliko mies syyllinen vai tunnustiko hän vain
kuolemanpelon edessä? Sitten ollaan yhtäkkiä konsertissa. Permannolla istuu
Paulina miehensä kanssa, parvella heitä katsoo tuo Ben Kingsleyn esittämä mahdollinen kiduttaja vaimonsa ja lastensa
kanssa. Elokuvan katsoja on kvartettoa kuunnellessaan moninaisten pohdintojen
edessä. ”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti