Tuli kesällä hiukan kuunneltua vanhoillislestadiolaisten suviseuroja. Alempana analysoin sieltä ja vähän muualtakin kuulemaani. Yleensä ne on järjestetty massiivisina ns. peltoseuroina, joissa avaralla alueella on jopa 80 000 kuulijaa. Siellä se on toiminut talkoovoimin. Nyt ne järjestettiin koronan vuoksi nettitapahtumana liikkeen omistuksessa olevan Reisjärven opiston tiloissa. Vanhoillislestadiolaisuudellahan tarkoitan tässä Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen eli SRK:n toimintaa. Sen jäsenistö pitää kai edelleen itseään ainoina oikeina taivaspaikan lunastajina.
Tehdään heti selväksi oma suhteeni tuohon uskon suuntaan. En
ole koskaan kuulunut vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen, mutta minulla on
kyllä ollut välillä melko laajaltikin kosketuspintaa lestadiolaisuuteen ja
lestadiolaisiin. Erinäisten hajaannusten jälkeen on olemassa eri suuntauksia.
SRK on kuitenkin selkeästi keskeisin lestadiolaisen herätysliikkeen
organisaatio. Ja mainitsen vielä senkin, että tuttavapiiriini ei ole
vanhoillislestadiolaisia kuulunut. Siksi tarkkailen liikettä aivan kuin
syrjästä.
Mutta johdattelen ensin asiaan. Aiheella on oma taustansa.
Kerron omasta suhteestani lestadiolaisuuteen ja ylipäänsä
herätyskristillisyyteen. Alla olevan Oulun tuomiokirkon alttaritaulua esittävän
kuvan jälkeen siirryn noiden seurojen antiin.
…
Vaikka olenkin maallistunut, niin minua on herätyskristillisyys kiinnostanut tavalla tai toisella läpi elämän. Olen uskonnollisesta kodista, mutta se ei ollut vanhoillislestadiolainen. Päinvastoin, olin siihen nuorena hyvin kriittinen. Olen kuitenkin kasvanut lestadiolaisessa ympäristössä, ja näin vanhempana elämässä tulee tehneeksi tiliä menneisyyden kanssa. Hieman ihmetellen tulee huomanneeksi, kuinka vahvasti vanhoillislestadiolainen uskonsuunta edelleen elää. Tällä tarkoitan tätä valtasuuntausta. Muilla lestadiolaisilla suuntauksilla elo on lähinnä sinnittelyä kehityksen juoksussa.
Todetaan vielä sekin, että olen elämän saatossa varsinkin
nuorempana joutunut painiskelemaan uskonnollisten kysymysten kanssa, jopa siinä
määrin, että kipeääkin on välillä käynyt. Sitä en nyt tarkemmin erittele.
Olen pienestä asti kiinnostunut liikkeen historiasta ja
erinäisistä hajaannuksista. Lars Levi Laestadiuksen
elämästä ja urasta olen lukenut, hänen kirjoituksiaan läpikäynyt. Esimerkiksi hänen tutkielmansa Hulluinhuonelainen oli aikanaan
kiintoisa lukukokemus.
Paljon muutakin olen lukenut ja seurannut liikkeen eri
vaiheet ovat tulleet tutuiksi, vaikka todettava on, että muistissa ei monikaan
asia ole säilynyt. Moniin esille nousseisiin väärinkäytöksiin olen ahnaasti
tutustunut. Liikkeestä eronneiden tuntoja olen yrittänyt myötäeläen ymmärtää. En
kuitenkaan ole tuominnut vastapuoltakaan, niitä jotka ovat katsoneet paremmaksi
jäädä liikkeen sisälle. Vieroksun kaikkea leimaamista ja ennakkoluuloista
halveksintaa ja naureskelua. Haluan kunnioittaa jokaisen uskoa, ja ainakin
jollain tapa ihailen liikkeen sisäistä yhteyttä monien myllerrysten keskellä.
”Koirat haukkuu, karavaani kulkee”. Siinä on jotakin sisäistä voimaa.
Kun elin pohjoisessa lapsuuttani ja nuoruuttani,
lestadiolaisista puhuttiin monenlaista. Televisio oli synti, se oli kielletty,
kerrottiin myös, että ikkunallinen pesukone oli synti, Joku kaverini vitsaili,
että se johtui siitä, että sieltä saattoi näkyä naisten alusvaatteita, mikä
nostaa syntisiä ajatuksia.
Nyt nettiaikana liike on sopeutunut aikaan, tai ainakin
yrittää. Se hyödyntää nettiä ja nuorisoa on viimeisten havaintojeni perusteella
pyritty ohjaamaan vastuulliseen ja järkevään netin ja sosiaalisen median
käyttöön. Samalla uskon peruskysymykset ovat näköjään säilyneet samoina. On
ollut ilo seurata, kun lestadiolaiset nuoret ovat alkaneet avoimesti pohtia
elämisen haasteita eivätkä halua sulkeutua täysin ulkopuoliseksi valtavirrasta.
Kirjallisuudessa on nostettu esiin liikkeen varjopuolia.
Pääsiäisen aikoihin kirjotin jutun Hiljaisen
viikon matka 3, jossa nostin esiin Anna-Maija Ylimaulan romaanin Papintyttö vuodelta 1976.
Tässä on suoraa lainausta tekstistäni:
Muistan elävästi sen kohun, minkä
heihin kuuluvan papin tytär Anna-Maija Ylimaula aiheutti romaanillaan Papintyttö. Vuosi oli 1976. Se paljasti
vanhoillislestadiolaisuudesta nurjaa puolta. Minuunkin romaani vaikutti, luin
sen ahnaasti – paikoittain se myös järkytti. Kirjailijalle se oli varmaan
tärkeä teos, joka piti kirjoittaa. Se oli tavallaan puhdistautumisrituaali.
Nuori urallaan jo etenevä nainen vapautui jostakin raskaasta lapsuuden
taakasta. Sittemmin hän on luonut merkittävän uran arkkitehtina. Kirjailijan
ura on jatkunut siinä sivussa, mutta uskaltaisin arvella, että vaikka kiitosta
on tullut, niin esikoisromaani oli kuitenkin se tärkein työ. Nykyisin ei
varmaan tajuta, kuinka rohkea se romaani oli silloin, jopa uhkarohkea.
Järkyttävämpää oli tutustua niin sanottuun
korpelalaisuuteen, jota on muun muassa käsitellyt Bengt Pohjanen romaanissaan Kristalliarkki (1987) ja sen
itsenäisessä jatko-osaan Kolmen kyynärän
Jumalat (1988). Kristalliarkin
pohjalta korpelalaisesta herätyksestä
tehtiin myös Oulun kaupunginteatterissa näytelmä, joka taisi olla valtava
yleisömenestys. Näytelmä sai nimen Jerusalemin
tanssi ja kantaesitys oli vuonna 1990. Sitä esitettiin myös Tampereen
teatteripäivillä. Romaanin taustalla oli siis 1930-luvulla Lapin maaseudun
kansaa villinnyt uskonnollinen liike, joka kehittyi Vaasan läänistä Ähtärin
kunnasta kotoisin olleen saarnamiehen Toivo Korpelan ympärille. Siinä
ajauduttiin tietyssä vaiheessa voimakkaasti seksuaalispainotteisiin
uskonnollisiin liikutuksiin. Varsinaisesti siinä taisivat kunnostautua Korpelan
seuraajat. Tuosta liikkeestä voisi kertoa enemmänkin, mutta tällä kertaa en
mene yksityiskohtiin.
Timo K. Mukan esikoisteoksessa Maa on syntinen laulu (1964), on yksi seurakohtaus, joka kehittyy
suoranaiseksi irstailuksi. Siinä kirjailija kuvaa tyylitellysti juuri tuota
korpelalaista seurahurmiota tai -hulluutta. Rauni
Mollberg teki romaanista vuonna 1973 kohua aiheuttaneen elokuvan, jossa tuo
seurakohtaus on kuvattu voimallisen naturalistisesti.
Pohjasen romaanit olivat minulle aiheesta jo tavallaan
jälkilöylyjä. Näytelmä Jerusalemin tanssi
oli tavallaan yleisön kalastusta uskontoon liittyvällä seksuaalisella
hekumoinnilla. Se kävi kaupaksi siinä murroksessa. Oulun teatterilla meni
hyvin. Oli lisäksi syntynyt jonkinlaista
ehkä alitajuistakin tarvetta painaa alas lestadiolaisten henkistä hegemoniaa.
Kyllä minun tutustumiseni korpelalaisuuteen ajoittuu
70-luvulle, mahdollisesti Mollbergin elokuvan myötä nousseisiin juttuihin.
Pohjasen romaanit kuvaavat ennen kaikkea Ruotsin puolisen läntisen Lapin kansan
kipuilua lestadiolaisuuden ja kommunismin ristitulessa. Ne olivat sen alueen
uskonnollisia vaihtoehtoja, niin voi sanoa.
Yllä mainituista teoksista nousi esille Lapin uskonnon nurja
puoli. Tietysti on myös monia muita teoksia ja tapahtumia. Nuo asiat
aiheuttivat paljon pohdintaa, olinhan kodissani kasvanut
herätyskristillisyyteen myönteisessä kunnioittavassa hengessä. Tuntui, että
lapsi menee pesuveden mukana.
…
Nyt myöhemmin voin kiteyttää oman käsitykseni. Haluan uskoa,
että lestadiolaisuus ja muutkin herätysliikkeet ovat kaiken kaikkiaan olleet
omalle kansallisvaltiollemme siunaukseksi. 90-luvulla, kun Nokia teki nousuaan,
kuului senkin kaltaisia äänenpainoja, että yrityksen noususta saa kiittää
lestadiolaisuutta. Näet Nokia toimi Oulussa ja useat yrityksen tunnolliset
työntekijät olivat laestadiolaistaustaisia. En tiedä, onko tuolle heitolle
faktapohjaa, mutta se kertoo kuitenkin sen, että laestadiolaisessa
herätysliikkeessä on arvostettu rehtiä tunnollista työntekoa. Maallinen elämä
on kilvoittelua ja siitä pyritään selviämään kunniakkaasti. Tämä on yksi
mieleen noussut näkemys. Ahkeruus on hyve, elämä ei ole nautintoja eikä
turhanpäiväistä ajanvietettä varten. Sinä pyritään eteenpäin. Varsinainen
palkinto on kuitenkin tulevassa. Elämän kiinnekohtana on tuonpuoleinen, joka
antaa suuntaa myös maallisessa elämässä.
Kirjoitin aikoinani pitkän jutun Jordan B. Petersonin
teoksesta 12 elämänohjetta – käsikirja
kaaosta vastaan (2018). Juttuni otsikoksi kirkastui viime hetkellä
”Taakkana hyvä elämä”. Peterson on psykologian professori, joka on löytänyt
ajattelunsa pohjaksi perusteluja myös uskonnollisesta perinteestä.
Lestadiolaisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, mutta tuo juttuni
otsikko sopisi varmaan myös lestadiolaiseen herätyskristillisyyteen, jossa
tosin turhan usein tiukka yhteisöllisyys ja myös henkinen painostus voivat
tehdä tuosta taakasta ylitsepääsemättömän. Seuroja kuunnellessani oli tosin ilo
panna merkille, että lestadiolaiset ovat jossain määrin havaitsemassa
ongelmiaan. Tämä saattaa kyllä olla liian optimistinen päätelmä.
Tähän pitkään johdantoon nostan vielä yhden muiston
varhaisesta nuoruudestani. Nyt jälkeenpäin ajatellen sillä on voinut olla
yllättävän iso merkitys. Pappinakin toimineen Iikka Vuotilan romaani Virrensiru (1963) kirvoitti minua
aikoinaan teinivuosina pohtimaan uskonasioita ja myös uskonyhteisöjen nurjia
puolia. Siitä tehtiin myös TV-näytelmä, jossa pääosaa esitti nuori mies Heikki
Kinnunen. Siinä opiskelijapoika painiskelee ja kipunoi uskoon tulon ja
maailmallisten houkutusten välillä. Romaani on tietysti aikansa tuote ja
kuvastaa myös pappina toimineen kirjailijan omia tuntoja. Taisin nähdä vielä
kouluvuosina näytelmän ensin ja sitten piti hakea kirjastosta itse romaanikin.
TV-näytelmä ilmestyi vuonna 1969. ”Televisionäytelmä
uskonnollisesta epäröinnistä, ympäristön paineesta, epävarmuudesta ja
mukautumisesta.” Näin on kiteytetty tällä sivustolla
näytelmän teemaa. Olin siinä vaiheessa keskikoulua käyvä nuori, jolle uskontoon
ja uskoon liittyvät kysymykset olivat nousemassa pintaan. TV-näytelmä sai
pysähtymään. Siitä kai omaksuin
sisimpääni ensi kerran jonkinlaisen epäilyn siemenen, joka on kulkenut elämäni
seuralaisena - uskon rinnalla. Tämä on herkkä henkilökohtainen asia.
Palaan vielä yhteen vanhaan aiheeseeni. Kirjoitin keväällä
Johann Sebastian Bachin Matteus-passiosta
ja lainasin siihen Topi Linjaman teosta Matkaopas
Matteus-passioon (2020). Tekijä on kasvanut lapsuutensa
lestadiolaisympäristössä Pohjanmaalla mutta toteaa kirjassa hylänneensä
sittemmin lapsuuden hengellisen kodin. Kristillisyyden tuntemus on sielun
syvyyksissä. Bachin luterilaisuutta hän tulkitsee johdantoluvussa todeten, että
”Jumala kätkeytyy vaivaan ja kärsimykseen ja on pikemminkin hiljainen
kanssakulkija kuin taivaiden valtias”. Bachin Matteus-passiossa taustalla on
pietistinen uskonkäsitys, josta on juurtunut myös lestadiolainen usko. Elämää
katsotaan kuolemaa vasten.
Linjama toteaa kirjoittaneensa kirjasen nykyhetkisten
tuntemuksien pohjalta, se on kuin raportti, ei tieteellinen tutkimus. Tekijän
omakohtaisuus sieltä nouseekin esiin. Äitinsä varhain menettänyt poika löysi
turvan musiikista. Bachin passio toi lohdun tilanteeseen, jossa kuolemasta ja
siihen liittyneistä tunteista vaiettiin. Siitä lähtien musiikki ja sinne
sisältynyt kärsimyshistoria on kulkenut hänen seuranaan.
Siinä vaiheessa, kun Kristus kantaa passiossa omaa ristiään,
tekijä tekee hienoisen syrjähypyn ja tulee paljastaneeksi myös suhteensa
lestadiolaisuuteen. Hänen lapsuutensa kasvuympäristössä korostettiin, että
elämässään kristitty joutuu kestämään pilkkaa, mutta sen hän kestää, koska
tuonpuoleisessa odottaa palkinto. Maallinen elämä on siis ikuisen elämän odotusta.
Siksi yksilö kestää valtavirrasta poikkeavat elämäntapanormit. Linjama toteaa
kasvaneensa aikuisena tuosta käsityksestä erilleen. Tuonpuoleisuuteen hän ei
löytänyt enää kosketuspintaa:
”… ainut
todellisuus, josta saatoin jotakin edes jonkinlaisella varmuudella sanoa, on
tämänpuoleinen.” (s. 75)
Lestadiolaisuudessa ja muussa herätyskristillisyydessä
ytimessä on se, että ihminen ”tekee parannuksen”. Vanhoillislestadiolaisuudessa
se ei tarkoita pelkästään sitä, että kokisi Jeesuksen tulleen sydämeen. Parannuksessa
ihminen liittyy seurakuntaan ja sen uskonyhteisöön. Sen osana hän pystyy
kestämään ulkopuolisten nuivaa asennetta ja siitä johtuvaa häpeää. Linjamalle parannus alkoikin olla sisäistä
tutkiskelua ja omantunnon kuuntelemista. Siten hän saikin kosketuksen ensi
sijaisesti maanpäälliseen elämään.
Hänelle etääntyminen vanhoillislestadiolaisesta
uskonyhteisöstä on varmaankin sujunut verrattain luontevasti, mutta monille
omasta lapsuuden uskonyhteisöstä eroaminen voi olla ankaraa kipuilua, ehkä läpi
elämän. Oman ristinsä kantaminen voi käydä yli voimien. Ystävät ovat kadonneet,
apua ei löydy.
…
Luin Uusi tie
-lehdestä kiinnostavan haastattelun. Helsingin yliopiston teologisesta
tiedekunnasta professorin virasta vastikään eläkkeelle jäänyt Jouko Talonen on
ollut nuoruudesta lähtien mukana lestadiolaisessa liikkeessä, tullut uskoon
rippileirillä. Hän ei ole kuitenkaan vanhoillislestadiolainen vaan kuuluu
lähetysyhdistys Rauhan Sanaan, jonka
taustalla on aikoinaan 30-luvulla liikkeestä erkaantunut ryhmä. Hän on
keskeisiä lestadiolaisuuden asiantuntijoita. Hän toteaa haastattelussa
kylmäävää tietoa. Jutun otsikossa kysytään, onko kristinuskolla enää
tulevaisuutta Suomessa. Sitä hän perustelee kasvavalla kirkon jäsenkadolla.
Helsingissä enää puolet kuuluu kirkkoon. Toisaalta pohjoisessa on kuntia, kuten
Reisjärvi, jossa kirkossa on 90 % asukkaista, mutta siellä väestö on ylipäänsä
vähenemässä. Talonen puhuu romahduksesta, joka ei koske ainoastaan luterilaista
kansankirkkoamme. Myös herätysliikkeiden aktiivijäsenistö on alkanut supistua.
Hän mainitsee herännäiset ja myös vanhoillislestadiolaiset, josta nuorisoa on
lähtenyt hänen mukaansa useita tuhansia.
Tämä on siis suunta. Sitä totuutta eivät lestadiolaiset itse
ainakaan äänekkäin sananpainoin julki tuo, mutta tein kyllä vähintäänkin rivien
välistä samankaltaisen havainnon. Syytä on siellä huoleen ja sen johdosta
nuorten kysymyksiin ja pohdintoihin on alettu antaa tilaa. Toki on tiedettävä,
että liike yhä edelleen on valtavan suuri, nuorisoa riittää ja kun heidän
asioihin ja näkökulmiin halutaan yhä enemmän tilaa, niin ulospäin kuva voi
näyttää myönteisemmältä. Uskon perusasioihin ei puututa, mutta nuorten ääntä ei
haluta vaientaa.
….
Tuon nyt esille seuroista kuulemaani. Haluan korostaa, että
seurasin suviseurojen tapahtumia vain osittain.
Tutulta kaikki vaikutti, mutta jotain uutta ja kiintoisaakin sieltä
nousi esille. Yritän avata, missä hengessä liikkeessä edetään kaiken
maallisuuden ja uskontokielteisyyden nousun keskellä. Käsittelen myös erään suviseuroista
erillisen konfirmaatiojumalanpalveluksen saarnaa. Haluan vielä korostaa
ulkopuolisuuttani, en henkilökohtaisesti tunne ketään vanhoillislestadiolaista.
Olen toki tavannut, mutta uskonasioista olen jutellut vain sellaisten kanssa,
jotka ovat sen liikkeen hylänneet eivätkä pidä itseään uskovaisina.
Olen lapsena kuullut saarnoja, jotka ovat todella elävää
kuultavaa. Myös nuori kuulija saattaa seurata raamattunsa tuntevan
maallikkosaarnaajan herpaantumatonta vuodatusta. Myös aidot uskonnolliset
korkealle kuin itkuvirsinä kaikuvat mummojen liikutukset ovat tulleet lapsena
tutuiksi. Tuntuisi, että nykyisin niitä ei kai enää voi kokea.
Nyt kuulemani saarnat olivat verrattain punnittua sanailua,
vanhan ajan lennokkuudesta ei löytynyt merkkejä. Havainnollistamista tulee
siinä vaiheessa, kun puhuja kertoo jotakin omista kokemuksistaan, tavallaan
ryydittää sanomaansa elävän elämän tapahtumilla. Yleensä niissä on hieman
väkisin puserretun makua, yritetään tuoda puheeseen eloa. Mutta puheissa ei
kuitenkaan sorruta pikkunäppäriin opillisiin saivartelulta vaikuttaviin
tulkintoihin. Suuri linja ja laaja näkemys ovat koko ajan läsnä. Puhuja muistaa
välillä viitata elävään elämään ja kuulijan oletettuihin tuntoihin.
Vanhoillislestadiolaisessa saarnan rakenteessa on pantava
merkille Raamatun selityksen jälkeinen loppuhuipennus - syntien anteeksi
julistaminen.
”Sinun on lupa tällä hetkellä
tässä ja nyt uskoa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliisti
vuodatetussa sovintoveressä…”
Ja lähes poikkeuksetta myös saarnaaja itse pyytää
seurakuntalaisilta anteeksi omia syntejään. Se on kuin rituaali, jota
muistetaan noudattaa. Tietyt sanamuodot ja kielikuvat toistuvat monissa kohdin
mutta varsinkin tuossa loppuosassa. Tuo syntien anteeksi julistaminen on
käsittääkseni Juhani Raattamaan perintöä. Hän oli Lars Leevi Laestadiuksen
oppilas ja herätysliikkeen varsinainen perustajahahmo. Hänen toimintansa kautta
liike lähti kasvamaan ja hänen paimenkirjeillään ohjattiin liikkeen alkuaikojen
kehitystä. Raattamaa julisti, että syntejä on julistettava anteeksi päivittäin,
jatkuvasti. Minulla ei ole tähän tietoon mitään lähdettä, mutta tuo käsitys on
vain jäänyt päähäni.
Minulla on ollut sellainen käsitys, että oppineiden saarnamiesten ja pappien saarnat ovat jotenkin analyyttisempiä ja samalla puisevampaa Raamatun selitystä. Nyt en tätä huomannut. Eivät kouluja käyneet halua korostaa omaa oppineisuuttaan, eikä toisaalta niiltä todellisilta maallikoilta enää irtoa sellaista vapautunutta tunteiden purkautumista kuin lapsena joskus olen kuullut. Jokainen pyrkii tavalla tai toisella tuoda väriä puheeseensa ja irtautua Raamatun todellisuudesta omaan arkeemme. Se on havainnollistamista ja vertailukohtaa, jonka myötä saarnan sanoman on tarkoitus osua kuulijan omalletunnolle. Niissä sanasto on arkikielistä ja puheessa tuodaan mukaan omakohtaisuutta, johon myös muiden on mahdollista samaistua.
Otan esimerkiksi erään lääketieteen tohtorin saarnan. Hän ei
tuo saarnaansa omaa ammatillista kokemustaan. Hän pyrki välttämään sitä
kirjakielistä tieteellisväritteistä puhetyyliä, jollaista itse olin odottanut.
Tosin puheessa sivuttiin kyllä korona-aikaa ja korona-virusta. Saarnassa
edetään sitten kuitenkin tuttua rataa, voi kuulla tuttuja sanakäänteitä. Se on
hienostelematonta puhetta, elämän makuista. Hän havainnollistaa saarnaansa
kertoen jostakin perheensä yhteisestä kalastusretkestä. Hän päätyy aivan samaan
loppuhuipennukseen kuin muutkin – syntien anteeksi antamiseen ja tulevan
kuoleman jälkeisen elämän odotukseen. Yhden piirteen voisin mainita. Kyseessä
on kuitenkin ihminen, joka joutuu ammatissaan paljon esiintymään erilaisissa
tilanteissa. Se näkyy myös tässä saarnassa luontevuutena. Saarna etenee sujuvasti.
Sitä on helppo kuunnella.
Saarnassa suunta on selvä. Oppia ei tarvitse korostaa,
kristityn tie ja päämäärä ovat selvät. Puhuja ohjaa kuulijoita seurakunnan
yhteyteen.
Seurasin jonkin verran myös toisen lestadiolaisuuden suuntauksen Rauhan Sanan suvijuhlia. Siellä kuulin kyllä paljon yksitotisempaa esiintymistä, vieressä oli myös tulkki hidastamassa esitystä. Se teki kaikesta katkonaisempaa. Mutta käsittääkseni sen liikkeen sisällä on paljon suurempi tarve opettaa kuulijoita siihen , miten ihminen tulee autuaaksi ja voi sitten lunastaa itselleen ikuisen elämän. Siinä tullaan ehkä tahtomattaankin korostaneeksi opillista puolta. Mutta vanhoillislestadiolaisessa pääsuuntauksessa lähestymistapa on toinen. Se on ”Jumalan lasten” yhteisö, johon kuuluvat lunastavat itselleen ikuisen elämän. Heillä on – näin kärjistäen todeten – Jumalan valtakunnan avaimet käsisään. Siellä pitäydytään vanhassa opissa eikä ole tarvetta mihinkään vakuutteluihin. Kuulijat on sn pidettävä tai heidät on saatava mukaan uskonyhteisöön, paikalliseen seurakuntaan. Sieltä löytyy tuki ja voima, joka kannattelee elämän matkalaista. ”Usko tulee kuulemisesta.” Tuon lausahduksen kuulen useasti. Seurojen kautta kuulijat pidetään mukana omassa yhteisössä, heille julistetaan synnit anteeksi ja he tuntevat olevansa Jumalan lapsia omassa yhteisössään. Se riittää. Pienemmässä liikkeessä ei yhteisö pysty kannattelemaan kristittyä matkalaista samalla voimalla. Näin itse järkeilisin kuulemani perusteella.
Siionin laulut kuuluvat hyvin olennaisena osana seuroihin. Niihin
olen kummasti kiintynyt. Seuroissa oli esilaulaja, komeaääninen kanttori, jonka
mukana oli varmasti nautinto laulaa itsekin. Minä jätin laulamisen väliin,
mutta jos olisin ollut paikan päällä, niin olisin saattanut ainakin joissakin
tutuissa melodioissa yhtyä. Tarkastelin hieman SRK:n Siionin laulujen
kokoelmaa. Huomaan, että viime vuosikymmenen aikana – ja tietysti myös sitä
aiemmin - laulujen kieliasua on paljon uudistettu. Mielestäni siinä prosessissa
– vaikka uskon, että se on tehty tarkasti punniten - laulu saattaa menettää
jotain alkuperäistä voimaansa. Tämä siitäkin huolimatta, että kieliasua
uudistamassa on senkin tason runoilija kuin Niilo Rauhala.
Minulla tuli vastaan sellainenkin tilanne, että saarnaaja
lainasi erään Siionin laulun sanoja käyttäen vanhempaa kieliasua. Runona se soi
soljuvammin.
…
Muutamien seurojen ja raamattutuntien alussa puhuja luki
lähetettyjä esirukouspyyntöjä. Niistä paljastui ainakin minulle kiintoisia
asioita. Niissä tultiin maininneeksi yleensä piilossa pidettyjä asioita. Suunta
näyttäisi olevan kohti avoimuutta. Ei asia minulle toki mikään uusi ole.
Tavanomaisimpia ovat sellaiset pyynnöt, joissa pyydetään
esirukousta sen puolesta, että ”epäuskoiset läheiset saisivat parannuksen
armon”. Muita tavallisia olivat sellaiset, joissa pyydetään uskon vahvistusta, apua
työelämän tai työttömyyden haasteisiin ja voimia selvitä vaikeista
sairastumisista. Mutta pyyntöjen takaa nousee esille myös todellisuuden karumpi
puoli. Pyydetään apua seksuaalisesta hyväksikäytöstä johtuviin traumoihin. Isä,
joka on haavoittanut omia lapsia, pyytää voimaa ja lapsilta anteeksiantavaa
sydäntä. On myös pyyntö, että seksuaalivähemmistöön kuuluva jaksaisi
kilvoitella. Nuori mies pyytää esirukousta pornoriippuvuudesta pääsemiseen.
Nostetaan esille myös henkisen väkivallan satuttamia ja mielenterveysongelmista
kärsiviä. Lasten kasvatustyöhön toivotaan armollisuutta. On esirukouspyyntöjä
nuorten puolesta, minkä taustalla lienee pelko, että nuoret hylkäävät uskon ja
seurakuntayhteyden. Myös henkinen väkivalta mainitaan.
Nuo seikat kertovat yhtäältä, että ongelmia ei salailla, ei
pistetä vakan alle. Jumalalta pyydetään turvaa rohkeasti. Se on avain
selviämiseen. Avoimuus on terve merkki, vaikka toki nuo pyynnöt on esitetty
nimettöminä. Asioita kuitenkin kutsutaan niiden oikeilla nimillä.
….
Nuorten osuus vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä kiinnostaa. Olen viime aikoina huomannut avoimuuden nousua. Nuoretkin ovat saaneet esille oman äänenpainonsa. Siitä hyvänä esimerkkinä on suviseurojen yhteydessä ollut lähetys, jossa esiteltiin kirjauutuuksia. Erään kirjan tekijä on alle kaksikymppinen nuori nainen. Hän on kirjoittanut alustavasti tarinansa peruskoulun yhdeksättä luokkaa käydessään. Teoksella on hyvin lämminhenkinen nimi: Käsi enkelin kädessä. Hänelle tuli tuolloin tarve saada paperille ajatuksia sen hetkisistä sisäisistä tunnoista. Kirjansa avulla hän haluaa opastaa ikäisiään nuoria löytämään kristittyinä oman tiensä ja auttaa heitä selviämään nykyajan haasteista. Kirjalle toivotaan myös aikuisia lukijoita, jotka voivat sen kautta ymmärtää nuorten kilvoittelua uskon kysymyksissä ja elämän suuntaa etsiessä. Kirja on ensi sijaisesti näkökulma liikkeen sisältä ja tavoitteena on se, että nuoret säilyisivät mukana liikkeessä.
Olen netin kautta seurannut joitakin vanhoillislestadiolaisten
nuorten keskusteluja ja havainnut, että he kykenevät yllättävän avoimeen
asioiden käsittelyyn. Missään umpiossa he eivät enää kykene elämään. Se on
tietysti positiivinen seikka, mutta haasteet tulevat varmaan kasvamaan nuorten
pysymiseksi uskon yhteisössä.
Netissä on haastateltu myös seuravieraita. Eräs heistä on
nuorimies, käsittääkseni opiskelija. Teemana on maallinen elämä uskottomien
seurassa ja uskon tunnustaminen. Nuori mies toteaa, että hän kyllä suostuu
keskusteluihin uskoon liittyvistä kysymyksistä mutta toteaa, että keskustelu on
vaikeaa, jos saa vastaansa päällekäyvyyttä ja jyrkkiä kysymyksiä. Niistä
hänelle on muotoutunut sen verran ikävää kokemusta, että hän välttää sellaista
sananvaihtoa, joka johtaa vain turhaan väittelyyn. Hänellä on kyllä myös hyviä
kokemuksia kahdenkeskisistä keskusteluista ”uskottomien kanssa”. Ne ovat
avoimia ja lämminhenkisiä. Niiden myötä hän on saanut voimaa keskustella ja
kertoa omakohtaisesta uskosta. Eräs yksittäinen automatka on jäänyt erityisesti
mieleen, kun kyytiin tuli epäuskoinen kaveri. Keskustelusta huokui vapaus ja
luottamus.
Haastattelija kysyy, kokeeko hän, että usko näkyy ulospäin.
Hän ei sitä myönnä, ei koe olevansa erityisen valoisa persoonallisuus eikä
hänestä hänen kristillisyytensä näy ulospäin.
Mutta hän toteaa saaneensa palautetta muilta (joita hän kutsuu
epäuskoisiksi). Nämä toteavat aavistaneensa, että hän edustaa jotakin
uskontokuntaa, koska hän ei esimerkiksi koskaan kiroile. Lopussa on kysymys,
onko hän uskaltanut tunnustaa uskonsa. Nuori mies vastaa muistaakseni tähän
tapaan: ”Aina en ole uskaltanut, mutta kun olen, niin se on kannattanut.”
…
Nyt siirryn rippikoulun konfirmaatiotilaisuuden saarnaan. Se
pidettiin myös tämän vuoden heinäkuussa Reisjärvellä. Jumalanpalveluksessa
saarnannut nuorehko mies oli rippikoulun yksi vetäjä ja kertoi nuorten kanssa
käymistään keskusteluista. Puhuja käsitteli rippikoulua pitäessään vastaan
tulleita nuorten ongelmia ja heidän esittämiään kysymyksiä. Yksi kysymys oli esimerkiksi
tällainen: miten voi säilyä uskossa ja samanaikaisesti olla mukana ”maallisissa
menoissa”? Puhuja johdatteli saarnassaan nuoria ja kirkkokansaa sanan ääreen ja
korosti ripin merkitystä. Siitä kerron enemmän hieman alempana.
Nostan esille toisen samankaltaisen kysymyksen, joka
saarnaajan mukaan pysäytti koko rippikoulun henkilökunnan: Miten säilyä
uskomassa, kun niin moni ystävä ja tuttu kieltää sen? Puhuja ei alkanut ojentaa
eikä julistaa rippilapsille, vaan – mukailen hänen sanojaan - halusi antaa
matkaevästä. Vastaamalla Raamatun lausein ei saa otetta nuoren sisäisistä
tunnoista. Puhuja korostaa lestadiolaisten hyvin usein toistamaa lausahdusta: ”Usko
tulee kuulosta”. Se on yksi peruste, miksi lestadiolaiskristityt kokoontuvat
säännöllisesti seuroihinsa kuulemaan maallikoiden sanaa, jotka ulkopuolisista
vaikuttavat saman toistolta. Oman
uskonyhteisön maallikoiden ja pappien kuuleminen vahvistaa uskoa. Siksi
”Jumalan sanaa” on kuultava mahdollisimman usein. Puhuja vetosi rippilapsille,
että he hakeutuisivat sinne, missä ”elävän Jumalan sanaa puhtaasti
saarnataan”. Tuo on suora lainaus
puheesta. Hän jatkaa todeten, että usko tekee työtään rakkauden kautta. Siksi
hän kehottaa nuoria hakeutumaan oman ”Kotisiionin” tehtäviin. Puhuja siis
vetoaa, että rippilapset oppisivat ylläpitämään yhteyttä omaan paikalliseen
seurayhteisöönsä
Lisäksi puhuja haluaa nostaa esille kehittyvää uskontuntoa
korostaen omantunnon herkkyyttä, josta kannattaa pitää kiinni. ”Voi tuntea
vapaana armolapsena iloa, rauhaa ja rakkautta!” Tähän yhteyteen puhuja nostaa
yllä jo mainitsemani lestadiolaissaarnan huipentuman: ”Kaikki saavat uskoa omat
synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä.”
Puhuja kuitenkin haluaa mennä hiukan syvemmälle. Hän ei
halua jäädä vain pintapuolisoksi anteeksiannon julistajaksi. Nyt päästään
siihen rippiin.
Rippi on nähtävästi lestadiolaisuuteen keskeisesti liittyvä
seikka. Lisään sitä tukemaan erään kohdan yllä mainitusta professori Jouko
Talosen haastattelusta. Tämä toteaa, että
”rippi on verraton sielun voide.
Vaikeiden asioiden jakaminen pitää pään veden pinnalla.”
Näin siis Rauhan Sanan
liikkeen edustaja vahvistaa tuota samaa lestadiolaisuuteen liittyvää keskeistä
opinkohtaa. Minusta kuitenkin tuntuu, että lestadiolaisilla tuosta ripistä on
tullut lähinnä muodollinen seikka. Saarnaaja tähtää siihen, että julistaa
synnit anteeksi. Se on kuin rituaali. Todelliseen uskonnolliseen puhdistautumiseen
ei muotoseikoiksi kehkeytyneet tavat anna mielestäni eväitä. Rippilapsille
konfirmaatiotilaisuudessa puhuva saarnaaja haluaa kuitenkin ainakin mennä
syvemmälle.
”Kivi kengässä, se vie uskomisen
iloa pois. Rippi on meille jokaiselle uskovalle kultaakin kalliimpaa.”
Saarnaaja vertaa syntiä kiveksi kengässä. Rippi on kultaakin
kalliimpaa.
Seuraava puhujan esille nostama kysymys tarkentaa ripin
merkitystä: ”Mitä jos haluaa olla uskomassa, mutta ei halua päästä irti
maailman tavoista?”
Puhuja varoittaa hetkellisiä nautintoja, jotka vievät
ihmistä vain kauemmaksi Jumalasta. ”Paatumuksen rauha on tila, jossa Taivaan
isä ei meidän tunnollamme lue syntiä synniksi.” Puhuja julistaa yksikantaan: ”Kahden
maan kansalaisena ei voi asua.” Tämä on lestadiolaista ehdottomuutta. Puhuja
korostaa rukouksen merkitystä. Rukouksen kautta nuori voi pyytää kohdallensa
”uskonystävää, jolle voi käydä puhumaan murheistaan.” Puhuja toteaa, että
uskovainen on kaidan tien kulkija, siinä ei omin voimin jaksa taivaltaa.
Hän korostaa tuttuun tapaan, kuinka rajuna syntielämä käy
ihmisen kimppuun. Sitä vastaan ihminen ei jaksa muuta kuin Jumalan turvin:
”Taivaan isä on luvannut antaa uskomisen voimat.” ”Meillä on armon taivas
keskellämme – Jumalan valtakunta.” Tästä ilmenee lestadiolaisen
yhteisöllisyyden merkitys. Oma seurayhteisö on heille se aito kristillinen
kosketuspinta.
Tähän puhuja liittää vielä sen lopullisen voittopalkinnon,
jonka vuoksi ihminen on uskomassa.
Halusin ottaa esille tämän hieman seikkaperäisemmin, koska
puhuja menee rippilapsille puhuessaan liikkeen ydinkysymyksiin. Kun totesin
yllä, että monet lestadiolaisnuoret ovat jättäneet oman lapsuuden
uskonyhteisönsä, niin totean samalla, että monet ovat myös jääneet. Ne jättäneet
ovat varmasti jääneet jostakin yhteisöllisyyden voimasta paitsi. Täydellinen
individualismi – itsekeskeisyys – voi käydä raskaaksi. Tästä kirjoittaa myös
Owe Wikström teoksessaan Pyhän salaisuus.
Kirja on kirjoitettu 90-luvulla, suomenkielinen laitos on vuodelta
2004.Wikström toteaa sen tosiseikan, että hyvin moni kristityksi itsensä
tunnustava on luonut itse päässään oman uskonkäsityksensä. Hän haluaa uskoa
omalla tavallaan. Se voi olla hyvä juttu, mutta tuollaisessa individualismissa
ihminen jää aivan yksin, hän on itse olemassaolon keskus. En tiedä kumpi on
parempi. Uskonyhteisön puuttuessa ihminen jää rammaksi,. Jos taas ympärillä on
ahdistavaksi ja painostavaksi käynyt yhteisö, siitä irtautumisessa voi tarvita
tueksi vähintäänkin jotain vertaistukea.
…
Menen lopuksi ajankohtaiseen teemaan. Käsittelen
lestadiolaisten suhdetta politiikan kysymyksiin ja yhteiskunnalliseen
vaikuttamiseen. Siitä kertoo eräs kirjauutuus, ajankohtaisiin asioihin
pureutuva vuosikirja. Se koostuu eri tekijöiden kirjoituksista ja kuulemassani
keskustelussa päähuomion saa yhteiskunnallisiin asioihin paneutuva teksti,
jossa toisena kirjoittajana on entinen kansanedustaja ja ministerinäkin
toiminut Tapani Tölli.
Kirjoitusta en ole voinut lukea. Arvioni koskee käytyä
keskustelua, jossa toimittaja juttelee sen kahden tekijän kanssa. Siinä
annetaan suuntaviivoja lestadiolaisten kristittyjen toiminnalle yhteisten
asioiden parissa. Samalla kosketellaan myös kipupisteitä, joista sangen
mielenkiintoinen kysymys oli suhde sosiaaliseen mediaan. Luonnollisesti
keskustelijat haluavat kannustaa kaikkia kristittyjä ottamaan vastuuta
yhteiskunnassa korostaen kuitenkin, että kaikki toimisivat omien
mahdollisuuksiensa mukaan välttäen loppuun palamista.
On mainittava eräs seikka. Loppujen lopuksi tuo keskustelu
nimenomaan sysäsi minua luomaan tämän kirjoituksen. Sitten kirjoitusvaiheessa
prosessi alkoi luonnollisesti elää omaa elämäänsä ja sen painopiste kehittyi
toiseen suuntaan.
Vapaudesta ja
oikeuksista molemmat kirjoittajat korostavat myös vastuuta. Vastuun ja
velvollisuuksien on kuljettava vapauden rinnalla. Tekijät haluavat kannustaa
kristittyjä (viittaa oman liikkeen sisälle) ottamaan vastuuta
yhteiskunnallisista asioista.
Tein heti
kuunnellessani yhden huomion. Yhteiskuntamme kipupisteistä ei haluta mainita
sanaakaan. Euroopan unionista en muista kuulleeni yhtään mainintaa. Viime
aikaisiin sananvapauden ongelmiin – kuten Päivi Räsäsen saamat syytteet – ei
hiiskahdustakaan.
Jokaisen kristityn
pitäisi vapauksien ja oikeuksien ohessa muistaa oman vastuunsa omakohtaisesti.
Olkoon kyse sitten lähimmäisestä tai yhteiskunnan asioiden hoidosta,
päätöksenteosta.
Vanhempia kehotetaan
tuntemaan vastuuta lapsistaan. Ylipäänsä perheen merkitystä korostetaan, mutta
siinäkään yhteydessä ei kosketella yhteiskunnassamme sikiävää globaalia suuntausta
heikentää kasvatuksessa perheen merkitystä. Mihinkään vinoutumiin ei puututa,
vanhemmilta kyllä toivotaan määrätietoisuutta, mutta myös tervettä asennetta.
Tölli korostaa erityisesti, että mitään ”kuriyhteiskuntaa” ei toivota. Tässä
viitataan varmasti menneisyyden ylilyönteihin, josta vanhemmilla on varmasti
omakohtaisia muistikuvia ja tuntemuksia.
Vastuusta ja
velvollisuksista käy keskustelijoiden mielestä hyväksi esimerkiksi suviseurojen
perinne, jossa on huolehdittu yhteisvastuullisesti toimintojen jouhevuudesta ja
ympäristön siisteydestä.
Mutta
vastuullisuudesta puhuttiin myös eräästä ajankohtaisesta asiasta: mielipiteen
ilmaisusta sosiaalisessa mediassa. Se saa erityisen painotuksen. Vanhempien on
tunnettava vastuunsa lapsista – siitä miten he käyttävät älypuhelinta ja
osallistuvat sosiaaliseen mediaan. Joskus se – kuten television käyttö –
haluttiin kieltää. Nyt on ilmapiiri muuttunut. Kieltomentaliteetin sijaan on
korostunut avoimempi asenne – vastuuntunnon lisääminen ja kasvatustyö, mikä
toki on mielestäni terve piirre.
Hengellinen työ on toki tärkeintä:
”Me
olemme Jeesuksen opetuslapsia ja viemässä sanomaa eteenpäin. Me voimme viedä
sanomaa esimerkiksi verkon kautta.”
”Usko
rakkauden kautta työtä tekee. Usko synnyttää rakkauden.”
Keskustelijoiden
mukaan kristittyjen on tunnettava vastuunsa ja oltava aktiivisia, mutta vain
omien voimavarojensa rajoissa. Vapaaehtoistyössä siis kehotetaan jonkinlaiseen
maltillisuuteen, on varottava loppuun palamista, mikä niin ikään on
kohtuullinen vaatimus. Yhteisestä toiminnasta pitää osata myös tarvittaessa
irtautua. Kiteyttäisin tämän, että terveys edellä on mentävä.
Hengellisen työn
ohessa painotetaan myös vastuuta yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Entinen
kansanedustaja ja ministeri toki kehottaa siihen kaikkia osallistumaan. Ja
siitä nousee esille kysymys yhteisen toiminnan haasteista ja myös tähän liittyy
sosiaalinen media. On muistettava hyvä käytös. Se saa lopulta keskeisen sijan
keskustelussa. Kristityiltä vaaditaan rakentavaa asennetta. On pakko löytää
yhteinen sävel, ratkaisuja tehtäessä on osattava kuunnella toisten
mielipiteitä.
Tölli korostaa, että
oma näkemys on tuotava selkeästi esille, mutta hän muistuttaa, että ei saa
missään nimessä olla hyökkäävä. Omalla käytöksellä voidaan päästä rakentaviin
ratkaisuihin. Silloin tulee myös kuulluksi. Oma vakaumus on voitava tuoda
rohkeasti ja avoimesti esille, mutta toisten näkemyksiä on kunnioitettava. Se
ei tarkoita, että pitää olla samaa mieltä. On pystyttävä kuuntelemaan myös
muita. Vakaumuksesta on pidettävä toki kiinni. Ja on osattava käyttäytyä
vakaumuksen mukaisesti. Tässä viitataan kai lähinnä itsehillintään. Jos osaa
kuunnella muita, se osoittaa, että ollaan asioistakin aidosti kiinnostuneita.
Tölli korostaa sitä, että hänellä ei ole menneet välit poliittisten
vastustajien kanssa poikki. Keskinäinen kunnioitus on säilynyt.
Sosiaalisessa mediassa on tarkoituksena usein
provosoida muita. Muiden kuuntelu ja heidän näkemystensä ymmärtäminen loistavat
poissaolollaan. Sinne kaivattaisiin keskinäistä kunnioitusta ja
yhteisymmärrystä. ”On tärkeää, että me sielläkin käyttäydymme rakentavasti.”
Helposti ihminen
sortuu ilmaisemaan ajatuksensa liian kärkevästi ja sitten harmittaa, kun lausumaansa ei voi enää perua. Niillä
hetkellisillä virheillä rakentaa omaa profiiliaan tahtomattaan. Tölli korostaa, että todellinen päätösvalta
ei koskaan siirry sosiaaliseen mediaan. Sen kautta saatu negatiivinen maine
vaikuttaa kuitenkin keskinäisessä vuorovaikutuksessa ja vaikeuttaa yhteistä
päätöksentekoa. Kritisoinnin on oltava rakentavaa. On tärkeää muistaa
kunnioitus. Töllin mukaan kärjekäs kritiikki ei ole rakentavaa.
Tuosta yllä olevasta
mielestäni paljastuu vanhoillislestadiolaisten asenteesta ehkä tyypillistä.
Käytös on hillittyä. On varmasti monia, jotka pitävät sitä pehmoiluna ja ehkä
liiallisena sopuiluna, mutta se nousee kristillisestä vakaumuksesta. Samalla
vältetään kipeiden asioiden avoin käsittely. Nostan esille erään asian, joka ei
tässä keskustelussa varsinaisesti noussut esille. Lestadiolaiset ovat varmasti
yhtä mieltä siitä, että avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Kovin
kevyesti he tuntuvat kuitenkin ohittavan ne julkiset paineet, jotka kohdistuvat
avioliitoinstituutioon ja sukupuolisuuden uudelleen määrittelyyn. Olisiko niin,
että lestadiolaisia kristittyjä kiinnostaa ensi sijaisesti vain se, että nimenomaan
heidän keskuudessaan avioliitto säilyy perinteisen muotoisena. Kun siihen
kajotaan, niin sitten hekin varmasti havahtuvat. On muistettava, että lestadiolaisille
myös luterilainen kirkko on maallinen organisaatio. Jos siellä päädytään
siunaamaan saman sukupuoliset avioliittoon, niin siihen he varmaan taipuvat,
kuten taipuivat myös naispappeuteen.
Viimeisenä asiana
keskustelussa nostetaan esille Raamatun opetukset. Paavalin kirjeissä
roomalaisille korostuu esivallan kunnioittaminen. Paavali joutui vankilaan,
mutta hän kuitenkin sielläkin halusi kunnioittaa esivaltaa. On voitava olla
kriittinen, mutta on myös tyydyttävä kuuliaisuuteen. Tämä kiteyttää aika
selkeästi vanhoillislestadiolaisen näkemyksen. Ratkaisuja on kunnioitettava,
vaikka päätökset olisivat vääriä. Rakentava kritiikki kantaa hedelmää.
Rakentavalla asenteella voi vaikuttaa. Siihen on monia eri kanavia. Tölli
kiteyttää, että kunnioittavasti ja rakentavasti esiintymällä voi myös tuoda
asiansa esille.
Tämä oli yhtäältä
parhaita kuulemiani keskusteluja, jos sellainen suviseurojen lähetyksistä
pitäisi valita. Kuten jo mainitsin, ilman tätä keskustelua en olisi tähän
kirjoitusprosessiin ryhtynyt. Olen toki eri mieltä siitä, että monet tärkeät
asiat ja kipupisteet lakaistaan maton alle. Siihen syynä lienee olleet
kuntavaalit, joita ennen teksti oli kirjoitettu. Niihin liittyen on haluttu
saada liikkeen kannattajat Keskustapuolueen taakse.
Lopetan tämän ehkä
turhan pitkäksi venyneen kirjoituksen omiin ajatuksiini ja omaan lainaukseeni
Markuksen evankeliumista, luku 12. Siellä on keskustelu, jossa Jeesukselta
kysytään verojen maksamisesta.
”Onko
oikein maksaa keisarille veroa vai ei?”
Jeesus tiesi heidän
teeskentelevän ja sanoi: »Miksi te yritätte saada minut ansaan? Näyttäkää
minulle denaarin raha.» He ottivat esiin rahan, ja hän kysyi: »Kenen kuva ja
nimi siinä on?» »Keisarin», he vastasivat.
Silloin Jeesus sanoi heille: »Antakaa keisarille mikä keisarille kuuluu
ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu.» Tämä vastaus jätti heidät ymmälle.
No tuo kohtaus on uudesta testamentista niitä, joissa Jeesus puhekielellä ilmaisten panee leikiksi, lyö kommentillaan muut ällikällä. Asia ei voisi häntä vähemmän kiinnostaa. Häntä kiinnostavat suuremmat asiat. Tuo kohta tuli minulle Töllin ja kumppaneiden keskustelua kuunnellessani ja tuntuisi, että vanhoillislestadiolaiset ovat sen omalla tavallaan sisäistäneet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti