Joulupyhien aikaan katsoin Andrei Tarkovskin elokuvan Solaris. Se perustuu Stanislav Lemin
samannimiseen tieteisromaaniin.
Tarkovskin edellinen elokuva Andrei Rublev vei katsojan Venäjän historiaan. Se on todentuntuinen
epookkielokuva näyttävine joukkokohtauksineen. Katsoja pystyy siinä eläytyen
siirtymään kaukaiseen historian aikaan. Solariksessa
tapahtumat sijoittuvat tulevaisuuteen. Se on ulkoisesti huomattavasti vaatimattomampi
työ. Tapahtumat sijoittuvat pääosin pelkistetysti lavastettuun tylsähköön
avaruusasemaan, siinä on paljon pitkää pohdiskelevaa keskustelua ja myös henkilömäärä
on suppeampi.
Jos pitäisi löytää elokuvien sisällöstä yhteisiä piirteitä,
niin käyttäisin sanoja luovuus ja luomisvoima. Andrei Rublev käsittelee taiteilijan luovuutta, sitä kuinka ihminen
saa luomisvoimansa. Myös Solariksessa
on kyse luovuudesta ja luomisvoimasta. Siinä luomisvoima tahtoo ottaa vallan
ihmisiltä. Yhteistä elokuville on myös niiden pituus ja hidastempoinen
kerrontatyyli.
Elokuvan valmistumisen kannalta kannattaa huomata, että Andrei Rublev, joka oli valmistunut jo
vuonna 1966, pääsi lopullisesti sensuurin kynsistä vasta 1971 – vuotta ennen
Solariksen valmistumista. Tämä lienee pakostakin vaikuttanut ohjaajaan ja sen myötä
elokuvaan.
Solariksessa
Tarkovski pääsi sensuurista käsittääkseni suhteellisen vähillä
muutoksilla. Viranomaisilla oli tietysti
leikkaus- ja muutosehdotuksia. Suurimpana ongelmana oli elokuvan pituus.
Neuvostoliitossa elokuvat piti rajata tiettyyn formaattiin. Tarkovskin oli
tähän vaikea sopeutua eikä hän Solariksessa antanut periksi. Hän näki sekä
pituuden että hidastempoisuuden taiteellisena tehokeinona.
Pituuden suhteen minua häiritsi elokuvan alkupäässä oleva
kohtaus, jossa ajetaan autolla moottoritietä kaupungin keskustan läpi. Kohtaus
on käyty varta vasten Tokiossa kuvaamassa. Auto kiitää neonvalojen loisteessa
öisen keskustan läpi. Katuja on limittäin, ne puikkelehtivat pilvenpiirtäjien
välistä. Ohjaaja lienee halunnut sillä kuvata ihmiskunnan saavutuksia ja
asettaa ne kyseenalaiseksi. Todennäköisesti valmistuessaan tuo kuvaus loi
erilaisen vaikutelman kuin nykyisin. Ainakin minulle se oli uuvuttavan
tavanomainen näky. Tunnustan toki mielipiteeni subjektiivisuuden. Olen lukenut
kohtauksesta myös kehuja.
Olen nähnyt elokuvan aiemminkin, mutta tuolloin kai uuvuin
sen filosofisiin pohdintoihin. Ymmärrän, että tämänkaltainen elokuva vaatii katsomiseen
sopivan ajankohdan. Tällä kertaa katsoin tämän yli 2,5 tuntia kestävän työn
uupumatta. Tunnustan välillä haukotelleeni, mm. edellä mainitussa
moottoritiekohtauksessa ja eräissä keskusteluissa. Lopussa kuitenkin mieli oli aivan eri lailla
vireänä kuin ensi kerran jälkeen.
Tässä on selostus elokuvan sisällöstä niin tiiviinä kuin sen
pystyn kertomaan.
Avaruustutkijat ovat tutkineet salaperäistä
Solaris-planeettaa jo pitkään eikä tutkimus näytä edistyvän. Ollaan umpikujassa
ja harkitaan projektin keskeyttämistä. Planeetta on salaperäisen valtameren
peitossa. Meri elää kuin laava. Esitetään väitteitä, että se olisi järjellinen.
Psykologi Kris Kelvin lähetetään planeetalla sijaitsevalle tutkimusasemalle
selvittämään asiaa.
Ongelmien vuoksi asema on kurjassa tilassa. Sinne on jäänyt
vain kolme tutkijaa – Snaut, Sartorius ja Gibarjan, joista Gibarjan on tappanut
itsensä vähän ennen Kris Kelvinin saapumista.
Saavuttuaan Kris Kelvin yllättyy Snautin ja Sartoriuksen torjuvasta ja
häntä välttelevästä asenteesta. Hän
huomaa, että vieraiden luona käy outoja ”vieraita”. Ne ovat tuskallisten
muistojen ruumiillistumia. Vaikka ne näyttävät ihmisiltä ja käyttäytyvät
ulkoisesti ihmisten lailla, ne ovat kuitenkin eri olotilassa, kuin normaalit
ihmiset. Asemalla olevista Sartorius on pysynyt jollain lailla henkisesti
koossa kylmän ja asiallisen tutkijan roolinsa ansiosta. Snautin mielialat
vaihtelevat ääripäästä toiseen. Kelvin huomaa, että heistä on tullut valtameren
tutkimuksen kohteita.
Kelvin itse joutuu pian samaan tilaan. Hänen luokseen
ilmestyy hänen kymmenen vuotta aikaisemmin itsemurhan tehnyt vaimonsa Hari.
Kelvin yrittää päästä hänestä eroon siinä kuitenkaan onnistumatta. Kelvin alkaa
suhtautua häneen kuin elävään ihmiseen. Hän rakastuu, haluaa jäädä elämään
hänen kanssaan. Harin tajunta kehittyy. Hän alkaa tajuta oman itsensä, hänessä
kehittyy inhimillinen kyky tehdä itsenäisiä päätöksiä. Ollakseen aiheuttamatta Kelvinille harmia hän
yrittää tappaa itsensä. Kun se ei onnistu, tarvitaan Snautin ja Sartoriuksen
apua. Nämä lähettävät Kelvinin aivosähkökäyrän valtamereen. Sen tuloksena
”vieraat” katoavat. Sen sijaan valtameri aktivoituu toisella tavalla. Sen
pinnalle alkaa ilmestyä outoja saaria. Elokuva loppuu siihen, kun Kris Kelvin
palaa avaruusasemalta isänsä luo.
Kris Kelvin, Hari ja peili |
Varsinkin elokuvan loppuosassa on paljon syväluotaavaa filosofista
keskustelua ja ihmissuhdedraamaa. Nyt en sitä voi kattavasti käsitellä, mutta
joitakin kiteytymiä ja ajatussuuntia yritän hieman edempänä tuoda esille.
En ole lukenut Stanislav Lemin romaania, joten en voi enkä
itse asiassa haluakaan verrata näitä itsenäisiä taideteoksia toisiinsa.
Elokuvan tekijällä tulee olla tehdä vapaasti oma tulkintansa. Tiedän, että Lem
ei Tarkovskin elokuvasta pitänyt. Muistini mukaan hän olisi jossain maininnut,
että elokuva oli enemmän Dostojevskiä kuin hänen romaaniaan, viitaten tällä kai
siihen, että Tarkovski keskittyy paljon ihmissuhteisiin. Elokuvassa löytyy
kyllä viittauksia Dostojevskiin. Muistaakseni Snaut toteaa , että mielentilat
muuttuvat ääripäästä toiseen kuin Dostojevskillä. Myös eräissä muissa kohdissa
nousi mieleeni yhteys Rikokseen ja
rangaistukseen. Tämä johtuu kai ennen muuta siitä, että olen romaanin
vastikään uudelleenlukenut.
Täytyy käsitellä vähän myös näyttelijävalintoja. Aluksi
Tarkovski oli ajatellut Harin rooliin
ruotsalaista Bergman-näyttelijää Bibi Anderssonia. Tässä näkyy Tarkovskin yhteys
Ingmar Bergmaniin. Bibi Anderssonhan oli 60-luvulla ja 70-luvun alussa Bergmanin
luottonäyttelijä. Neuvostoviranomaiset eivät ohjaajan valintaan kuitenkaan
suostuneet. Vaadittiin, että näyttelijöiden pitää olla neuvostoliittolaisia.
No, tilalle saatiin nuori kaunotar Natalia Bondartshuk (Наталья Бондарчук), tunnetun
neuvostoliittolaisen ohjaajan ja näyttelijän Sergei Bondartshukin tytär. Tämä lienee
vasta teatterikoulusta valmistuneelle näyttelijälle elämänsä rooli.
DVD-versioon liitetyssä haastattelussaan hän kertoo pelkästään Solarikseen liittyen käyneensä 42
maassa. Vaativa rooli vaati rohkeutta ja myös fyysistä kestokykyä. Mielestäni
hän onnistuu loistavasti. Ikäero tosin häiritsee.
Natalia Bondartshuk Harin roolissa |
Haastattelu on myös Youtubessa: http://www.youtube.com/watch?v=0Mtos7j2uM8.
Kiinnostuneet voivat katsoa. Valitettavasti tekstitys kuitenkin puuttuu.
Pitemmässä filmissä Bondartshuk muistelee
laajemmin Andrei Tarkovskia, omaa roolityötään Solariksessa ja myös
Tarkovskin uskonnollisuutta: http://www.youtube.com/watch?v=xNNFZclUhlE
. Tämäkin filmi on vain venäjäksi. Рекоммендую всем тем, кто понимает по-русски.
Monet elokuvan nähneet yhdistävät elokuvaan J.S. Bachin
musiikin. Useassa kohdin soi Johann Sebastian Bachin Choral Prelude F-molli ("Ich ruf zu dir, Herr
Jesu Christ", BWV 639). Musiikin elokuvaan tehnyt Eduard Armemjev on sovittanut musiikin, mutta alkuperäistä
versiota kunnioittaen. Esimerkkinä
linkitän kohtauksen elokuvan lopusta, kun Kris Kelvin palaa isänsä asunnolle
pitkältä retkeltään avaruusasemalta: http://www.youtube.com/watch?v=fPUxjPVQ6hA
. Kuva vedessä kelluvista vesikasveista ja varsinkin lopun jäisestä lammesta musiikin soidessa on minusta
vaikuttava, tyypillistä Tarkovskia. Toinen Bach-kohtaus näky täällä: http://www.youtube.com/watch?v=eXj9dOF_vb4.
Kris ja Hari joutuvat olemaan hetken painottomuuden tilassa. Silloin sama
preludi alkaa soida. Kris on lopulta polvistuneena Harin edessä. Minulle se tuo
jälleen mieleen Raskolnikovin ja Sonja Marmeladovan. Kris on syyllisyyden
painamana.
Eduard Artemjev kertoo haastattelussaan, että Tarkovski
halusi nimenomaan Bachia. Hän perusteli sitä sillä, että elokuvalta puuttuu
pitkä historiallinen perinne, ja Bachin musiikki - samoin kuin vanhojen
mestareiden maalaukset - liittävät elokuvan vanhaan kulttuuriperintöön.
Musiikki ja taide tällä tavalla yhdistävät elokuvan alitajuisesti kulttuurin
juurille.
Myös maalaustaiteen historia on elokuvassa vaikuttavalla
tavalla läsnä. Hari tarkastelee yksityiskohtaisesti Pieter Brueghelin (1525-1569) maalausta Metsästäjiä talvimaisemassa(1565) . Maalauksen yksityiskohdista
Harin mieleen tulee kuva hänen lapsuudestaan. Hänen ajattelukykynsä saa uusia
muotoja. Vaikuttava muistikuva on lumen
keskelle sytytetty nuotio, kovin tarkovskimainen symboli. Bachin musiikki soi,
maalaus ikään kuin alkaa elää. Samalla
näytetään valtameren levottomana vyöryvää laavaa. Se pyörii kuin kollektiivinen
tutka mennen sisälle ihmisten aivoituksiin. Pelottava näky, josta huokuu tunne
luonnon arvaamattomuudesta. (Ks. kohdasta 1:05 alkaen http://www.youtube.com/watch?v=FcglyhUre4w
.)
Brueghel "Metsästäjiä talvimaisemassa" |
Miksi tämä maalaus? Maalaus luo harmonisen kuvan maaseudusta
ja sen ihmisistä, sopusoinnusta, jota ei enää ole. Siihen on vain kaipuu.
Maalaus ohjaa katsojaa elokuvan pääsanomaan.
Keskusteluista jäi päällimmäisinä mieleen pari ajatusta, jotka kelpaisivat mietekirjoihin. Ensimmäinen käsittelee häpeää. Snaut ja Kelvin keskustelevat Gribarjanin kuolemasta. Muistaakseni Snaut sanoo, että Gribarjan kuoli häpeän vuoksi. Keskustelusta on jäänyt mieleen lause: ”Häpeä on tunne, joka pelastaa ihmiskunnan.”
Toinen ajatus koskee rakkautta. Kris rakastuu uudelleen Hariin (tai "mielteeseensä" hänestä). Kris lausuu: "Rakastaa voi vain häntä, jonka voi menettää".
Toinen ajatus koskee rakkautta. Kris rakastuu uudelleen Hariin (tai "mielteeseensä" hänestä). Kris lausuu: "Rakastaa voi vain häntä, jonka voi menettää".
Kiinnostava on myös eräässä Snautin vuorosanassa viittaus peiliin. Peili on symbolina läsnä jo Tarkovskin ensimmäisessä elokuvassa Ivanin lapsuus (Ivan’s Childhood 1962). Keskustelu siirtyy avaruustutkimuksen mielekkyyteen. Tässäkin liikutaan tuon ajan neuvostoliittolaisessa todellisuudessa. Snautin vuorosana antaa varmasti ajattelemisen aihetta myös nykyisin:
”Emme tarvitse uusia maailmoja. Tarvitsemme peilin. Taistelemme saadaksemme kontaktin, mutta emme koskaan onnistu siinä. Olemme naurettavia, kun pyrimme tavoitteeseen, jota pelkäämme ja joka on meille tarpeeton. Ihminen tarvitsee ihmistä.”
Suhde äitiin tulee monissa Tarkovskin elokuvissa hyvin näkyvänä esiin. On arvioitu taustalla olevan ohjaajan omaan lapsuuteen liittyvät muistot. Toisaalta äitiin liittyvät tunnesiteet ja mielikuvat ovat venäläisessä kulttuurissa ja yhteiskunnassa hyvin vahvoja. Myös tässä elokuvassa Krisin luo ilmestyy yhtäkkiä äiti. Hän näyttää rakastajattarelta, mutta osoittautuu äidiksi. Äiti tulee kuin unesta. Hän hoivaa Krisiä vaikealla hetkellä. Tilanne on herkkä ja intiimi. Hellyyden osoituksista näkyy luja kiintymys. Tätä kohtausta en pysty arvioimaan, se jäi minulle epäselväksi. En yritäkään, koska pelkään psykologisoivani liikaa.
Lopuksi esittelen pari tilannetta ja niihin liittyvän tulkintani. Ajatuksistani voidaan toki olla eri mieltä, mutta triviaali totuushan on, että elokuvat ja taideteokset yleensä koetaan kovin eri lailla.
Aluksi palataan tilanteeseen, jossa psykologi Kris Kelvin on saapunut avaruusasemalle ja hämmentyneenä yrittää tutustua asukkaisiin. Vallitsee outo ilmapiiri. Muistot, pelot ja mielikuvat ovat fyysisesti läsnä. Ihmiset eivät voi peittää toisiltaan mitään. Siksi heistä on tullut omissa kammioissaan pälyileviä ”mörköjä” jotka salailevat itseään ja toisaalta kyttäävät toisia. Tässä yhteydessä mieleeni nousi Tarkovskin ajan Neuvostoliitto ja sen syvälle tajuntaan pyrkivä valvontakoneisto. En osaa arvioida, missä määrin elokuva poikkeaa Lemin alkuperäisteoksesta. Ymmärrän kuitenkin, että neuvostoliittolainen, totuuteen pyrkivä taiteilija tehdessään tuon lajityypin romaanista elokuvaa tuo siihen poikkeavan tulkinnan. Tuntuu tässä yhteydessä luontevalta, että elokuvassa juuri ihmissuhteet saavat romaaniin verrattuna suuremman painotuksen.
Kris Kelvin palaa kotiin |
Toinen kohtaus on aivan elokuvan lopussa. Siinä tapahtuu tavallaan Solariksen ja Maan
synteesi. Kelvin saapuu avaruusasemalta takaisin maahan. Hän menee tapaamaan
isäänsä ja kurkistaa ikkunasta sisään. Vesi symbolina näkyy jälleen Tarkovskin
elokuville tyypillisellä tavalla erikoisissa yhteyksissä. Ulkona lampi on
jäässä, asunnon sisällä sataa. Isä tulee portaille poikaa vastaan. Poika
polvistuu isän eteen. Wikipedian mukaan näky tuo mieleen Rembrandtin maalauksen
Tuhlaajapojan paluu, jota säilytetään
Ermitazhissa Pietarissa.
Elokuvan loppukuva herättää kauhistuttavia mielteitä.
Isän kotitalo onkin yhtäkkiä Solaris-planeetan suuren valtameren saaressa –
todellisuudesta erillään. Alkavatko ruumiillistuneet muistot ja mielikuvat elää omaa elämäänsä? Sehän veisi totalitarismiin ja ajatusten sääntelyyn. Tässä tapauksessa elokuva kertoo meidän ajastamme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti