tiistai 3. helmikuuta 2015

Koiria, hevosia ja Toivon tarkoitus

Olen viime päivinä lueskellut Jari Ehrnroothin kirjaa Toivon tarkoitus (Kirjapaja 2014). Se on sosiologin ja kulttuurihistorian asiantuntijan pohdiskeleva - sanoisin peräti mietiskelevä – 180-sivuinen kirja kulttuurievoluutiosta ja toivon osuudesta elämämme kehityksessä. Kirja on minulla vielä kesken, mutta se vaatii paneutumista ja sulattelua. Siksi kirjoitan tätä tekstiäni juuri nyt. Aihe on tärkeä, ollaan aikamme ongelmien juurilla. Jatkan lukemista, kun olen vetänyt välillä henkeä.

Ehrnrooth lähtee liikkeelle yhteiskuntamme henkisestä tilasta maailmansotien jälkeen. Ihanteettomuus ja viettikeskeisyys ovat alkaneet hallita kulutukseen ja nautintoihin uppoutuvan lännen henkistä tilaa. Perinteiset arvomme ovat joutuneet tuuliajolle. On syntynyt Ehrnroothin mukaan yleinen vapautumisen kultti. Eksistentialismin myötä meni usko ihmisyyteen, postmodernismin mukana totuuden rakastaminen tuli vanhanaikaiseksi. Tämän jälkeen on tullut vapaus, jossa jokaisella on oma vastaus. On annettu periksi moraalissa, itsehillinnässä ja kohtuullisuudessa. Arvojen ydin on nollatilassa. Ihmisen itsetutkiskelu on unohtunut.

Tekijä kuvatessaan oman kulttuurimme perustoja viittaa Raamattuun: ”raamatullinen toivo oikeamielisyydestä, ikuisesta rauhasta ja vapauden valtakunnasta on luonut länsimaiden edistysuskon.” Jesajan kirja kertoo rauhan ajasta, jolloin ”pantteri ja vohla käyvät yhdessä levolle”. Se on ihmisen toivon ihanne, mutta se – kuten moni muukin ihanne – on pystytty nujertamaan. Tähän Ehrnrooth tuo esimerkkinä juutalaisen koomikon irvailevat sanat: ”mutta vohla ei saa unta”.

Yhtä kaikki toivo jää. Ihminen pystyy edelleen kuvittelemaan ja näkemään asioita, joita ei voi saavuttaa.
”Toivoa ei voi perustella. Se on olemisen perustassa. Tässä kirjassa yritän ymmärtää sen tarkoitusta, paikkaa ja arvoa unohtamatta koskaan sen filosofista, hengellistä ja runollista arvoituksellisuutta.” (s. 7)

Kirja nähdään hyvinvointivaltion kritiikiksi. 1900-luvun loppupuolen yhteiskunnassa siitä tehtiin itsetarkoitus. Vanhat arvot hylättiin ja niiden mukana kadotimme osan ihmisyydestämme.

Ehrnroothia lukiessa palauttelen mieleeni omia lukemisiani. Nykyelämäämme riivaamaa kulutushysteriaa käsittelee Timo Vihavainen kirjassaan Länsimaiden tuho (Otava 2009). Hän kirjoittaa uuden ajan uudesta ideologiasta konsumerismista ja kaikista tyhjänpäiväisyyksistä, mitä tuo uusi kulutusideologia on Eurooppaan tuonut.

”Kun ihmisen asemaa maailmassa lakkasivat määrittelemästä uskonto ja sen läsnä olevat muunnelmat, kuten nationalismi ja kommunismi, korvasi ne nopeasti konsumerismi ja siihen liittyvä kokonainen mammonan palvonnan kultti mahtavine maailmanlaajuisine kirkkoineen ja rituaaleineen.” (s. 99.)

Ehrnrooth kirjoittaa: ”Onnellisuuden tavoittelu asettuu oikeamielisyyden edelle, ja voittamisen palvonta korvaa moraalisen itsetutkiskelun” (s. 8).

Tälle kaikelle hyvinvointiyhteiskunnan mukanaan tuomalle hysterialle ja sen tuomalle hauraalle hyvälle ololle ja menestykselle Ehrnrooth ehdottaa hiljentymistä ja itsetutkiskelua. ”Itse elämä” määrittelemättömänä sisäisenä tietona on pitänyt ihmisen ehyenä. Vaikka Ehrnrooth kritisoi nykykulttuuria todeten sen taantuneen ”pakanallisten kulttiuskontojen asteelle”, hän löytää ihmisestä moraalista uskoa:

”On pakko todeta, että me käännymme kohti jotakin moraalista hyvää, vaikka meillä ei ole yhteistä käsitystä sen perustasta tai oikeutuksesta”(s.16).

Pidän kirjaa vaikeaselkoisena pinnallisesta helppoudesta huolimatta. En aina saa kiinni tekijän perimmäisestä tarkoituksesta, mikä olkoon tähän asti lukemani perusteella kritiikkinä kirjasta. Teoksen asia on kuitenkin äärimäisen tärkeä. Siksi sitä ei tule hylätä, jos pikkuongelmia kohtaisikin. Hyvinvointiyhteiskunnassa on kadotettu kosketus velvollisuuden tuntoon. En ole siihenkään vielä löytänyt vastausta.

”Koira on ihminen”

Otan vielä esille yhden luvun, johon pysähdyin hieman pitemmäksi aikaa. Se käsittelee ihmisen tarvetta lemmikkieläimiin. Tarkemmin ottaen puhe on koirasta. Minulle asia on etäinen siinä mielessä, että minulla ei ole eikä ole ollutkaan koiraa eikä muuta lemmikkiä. Kun olin vielä lukiolainen, perheessämme oli kuuro kissa, jolla oli kuulemma tapana joskus aamuisin vielä nukkuessani nuolla varpaani. Koiraa en ole hankkinut käytännön syistä. Sen verran paljon olen kuitenkin koiraihmisiä tavannut, että joskus kadehdin heitä ja koen itseni koirattomana hieman puolinaiseksi ihmiseksi.

Ehrnrooth alkaa viittaamalla uutisiin tutkimuksista, joissa ihminen rinnastetaan muihin eläimiin. Samat vietit ja tunteet selittävät käytöstämme. Tätä Ehrnrooth epäilee. Ihminen ottaa askeleita ihmisyyden tiellä eikä tyydy kulkemaan pelkkien viettiensä varassa.

”…koira ei ole ihminen eikä se tajua ihmistä. Sillä voi olla samanlaisia perustunteita, iloa, pelkoa, ahdistusta, surua, pettymystä, ikävää […] kuin meilläkin, mutta eivät nämä tunteet tee ihmisestä ihmistä, ne ovat vain olemisen perustaa.”(s.70)

Ihminen on erehtyväisyydestään huolimatta vastaus koko olemisen tarkoitukseen. Me tavoittelemme jotain sellaista, mitä muut lajit eivät tavoittele.

Ehrnrooth kysyy: kenet ihminen näkee koirassaan? Hän vastaa: itsensä. Koira kantaa kaikkea sitä osaa omistajansa persoonasta, ”jota hän ei itse voi itsenään avoimesti toteuttaa”. Koira on omistajalleen kuin päähenkilö kirjailijalle. Ehrnroothin mukaan koira on siirtymäsubjekti.

Hän selittää ensin, mikä on siirtymäobjekti. Hän mainitsee lapsianalyytikko David Winnicottin, jonka mukaan äidinmaidolta tuoksuva rätti tai äidin yöpaita voi toimia turvana, jonka avulla lapsi voi esimerkiksi nukahtaa tai vähitellen vapautua kohti itsenäisyyttä. Koiraa ei voi rinnastaa äidin yöpaitaan.

Siirtymäsubjekti elää omaa itsenäistä elämää suhteellisessa vapaudessa. Hän on palvelija eli kärjistetysti sanottuna orja. Siirtymäsubjektin (esim. koiran) avulla ihminen voi ”siirtyä sivistyksen piiristä eläimellisen viettivapauden ja välittömien reaktioiden villiin tilaan”. Siirtymäobjekti auttaa lasta kehittymään eteenpäin, siirtymäsubjekti auttaa ihmistä taaksepäin villin vapauden tilaan.

Koirat ja muut lemmikkieläimet (siirtymäsubjekteina) sopivat nykyiseen eksistentialismin ja postmodernismin jälkeiseen kulttuurin tilaan. Ihminen näin onnellisuutta ja nautintoa etsiessään vapautuu paineistaan kulttuurievoluution edistäjänä.

Sitten Ehrnrooth kertoo teini-iän kavereistaan Marista, Kirsistä ja Pirjosta. Mari ymmärsi parhaiten hänen mielenliikkeitään. Hän katseli hänen seuranaan ikkunasta auringon kimallusta. Yhdessä he etsivät luonnosta ”mystistä olevaisen tuntua”.  Mari oli siis koira, joka katseli sitten vieressä, kun Jari suuteli ensi kerran Kirsiä tai Pirjoa. Mutta sitten hän toteaa, että ei se koira oikeasti tajunnut. ”Se osasi peilailla ja myötäillä tunnelmia ja tunteita” (s. 73), mutta mitään nuoren pojan maailmantuskaa se ei voinut tuntea. Kuitenkin Jarista tuntui, että Marilla oli sielu ja että se ymmärsi jotain mystiikasta.

Ehrnrooth on itse asiassa huolissaan siitä, että ihminen palautuu näin ”alkukantaisuuteen”. Hän odottaisi ihmiseltä jalostumista kulttuurievoluution edessä. Yhä useampi ihminen on hyvinvoinnin piirissä, mutta ”moraalinen ja henkinen kasvu junnaa paikoillaan tai menee taaksepäin”. Sitten Ehrnrooth ehdottaa luopumista koirista.

Tässä kohdassa olen hieman hämilläni. Olisin odottanut, että tuo koira tai muu kotieläin voisi olla ihmiselle vahvuus. Se toisi ihmiselle toki mahdollisuuden paeta, mutta samalla hän voisi ammentaa voimaa omaan ihmisyyteensä: moraaliin, itsehillintään ja sopusointuun, josta postmodernismin myötä on luovuttu. Ja lisäksi onhan eläin kuitenkin monille voi ainoa turva. Ymmärrän toisaalta kirjoittajan poleemista tyyliä. Hän haluaa esimerkeillään kertoa, mitä aukkoa lemmikkieläimet ihmisten todellisuudessa täyttävät.

Itse asiassa jäin pohtimaan, oliko hänellä tässä asenteessaan mukana myös ironiaa.

Kenelle surustani kertoisin…

Minulle tulee nyt mieleen Anton Tšehovin pikkukertomus Suru vuodelta 1886 (Valitut novellit I, WSOY 1963, s. 349 – 355). Kertomuksella on myös hyvin runollinen motto: Kenelle surustani puhuisin... Se kertoo vanhasta vossikkakuskista Jonasta, jonka ainoa poika on vastikään kuollut ja syvä suru painaa yksinäisen miehen mieltä. Kertomus on paitsi surullinen myös eläväinen ja todentuntuinen. Lisäksi se kuuluu kirjailijan humoristiseen tuotantoon. Se on siis eräänlainen tragikomedia. Surun keskellä on hyväntahtoista myhäilyä, joka auttaa näkemään taustalla elämän valoa.

Novelli kertoo vanhasta vossikkakuskista Jonasta, joka istuskelee liikkumatta kuskinpukillaan lumipyryssä odotellen asiakkaita. On jo ilta, mutta vieläkään ei ole asiakkaita ilmaantunut. Sitten tulee yksi upseeri. Novellissa kerrotaan yksityiskohtaisesti, ”kuinka ajuri maiskauttaa suutaan venyttää kaulaansa kuin joutsen, kohottautuu ja heiluttaa piiskaa…” ja kuinka ”hevonenkin ojentaa kaulaansa, koukistaa jalkojaan ja lähtee vitkastellen liikkeelle”. Sitten seuraa kiivasta sananvaihtoa joka suunnalta, kun hevonen ei oikein tahdo pitää ”liikenteessä” puoltaan. Jona yrittää keskustella: ”…poika kuoli tällä viikolla…” Se loppuu kuitenkin lyhyeen, kun upseeri keskittyy kiroamaan hevosen hitautta. Sitten on taas pari tuntia odotusta. Kyytiin nousee kolme nuorta miestä. Jutustelua kyllä riittää, mutta se on nuorten miesten huulenheittoa ja Jonan suhteen lähinnä pilkkaa. Ei Jona vieläkään pääse purkamaan sydäntään. Miehet maksavat kovin vähän, mutta ei se tunnu Jonaa harmittavan, kun sai edes vähän tekemistä yksinäiseen iltaan. Hän pysähtyy juttelemaan talonmiehelle, mutta tämä ajaa hänet pois häiritsemästä. Niinpä Jona palaa liian aikaisin ”kotiin”, joka itse asiassa ei ole varsinainen koti vaan vain jokin ahdas vossikkakuskien lepopaikka. Joonaa harmittaa, kun ei saanut tienattua edes kauroja tammalleen. Hän yrittää purkaa sydäntään, muttei kukaan kuuntele. Lopulta hän lähtee yön pimeydessä hevosensa luo, tuo sille heiniä ja alkaa kertoa. ”Kopukka pureksii, kuuntelee ja hengittää isäntänsä käsiin.” Jona löysi ystävän, jolle voi jakaa murheensa.

Mitenköhän tämän liittäisi tuohon Ehrnroothin kirjaan ja kulttuurievoluutioteoriaan? Tamma Kopukka tuntuu olevan se empaattisin hahmo. Kaiken lisäksi tuon 1800-luvun yhteisöllisen elämäntavan keskeltä löytyy samaa kärsimätöntä kilpailuyhteiskunnan kiirettä kuin meillä nykyisin, vaikkei tuolloin eksistentialismista tai postmodernismista ollut tietoakaan. Ymmärrän kuitenkin: tamma on ”siirtymäsubjekti”, Jona on hänen isäntänsä. Tulee seuraava päivä. Jona nousee surun keskeltä uuteen päivään ja jaksaa jatkaa hauraana ihmisenä mutta toivossaan väkevänä, vaikka hänen osakseen on tullut yksi pahimmista asioista, mitä vanhukselle voi vastaan tulla – oman lapsen hautaan saatto. Voisi myös kysäistä, mitä nykyisenlainen hyvinvointiyhteiskunta toisi Jonan elämään. Se saattaisi jopa eristää entisestään.


Tästä on hyvä jatkaa Toivon tarkoitusta etsimässä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti