tiistai 10. helmikuuta 2015

Brysselin koneessa: Europarlamentaarikko pohdiskelee valiokuntansa asioita


Johdantoa

Nyt mennään Brysselin koneessa Euroopan Parlamenttiin. Tarkoitan Maija Elonheimon toimittamaa Yleisradion ohjelmasarjaa.

Aiheen vuoksi minun pitänee heti alkuun kertoa oma mielipiteeni Euroopan parlamentista ja eurosta. Se poikkeaa osittain juttuni varsinaisen päähenkilön näkemyksestä. Toimittaja Elonheimon mielestä hän ei ole kovin eurokriittinen, vaikka menikin Eurovaaleihin hyvin eurokriittisin teemoin. Toimittaja tiedustelee vieraaltaan, missä hänen eurokriittisyytensä rajat kulkevat. Tämä vastaa kutakuinkin näin:

”EU-keskustelussa on alusta lähtien ollut ongelmana se, että se on monelle ihmiselle uskonnollinen kysymys joko hyvässä tai pahassa. Meillä on EU-eliitti, jolle EU on selkeästi uskonnollinen asia (ne on EU-fundamentalisteja). Sitten on myös se toinen porukka, joka on myös edustettuna EU-parlamentissa: EU itsessään on perkeleestä, siitä on päästävä eroon ja se on tuhottava. Itselläni ei ole tällaista suhtautumista Euroopan unioniin vaan minun suhtautumiseni riippuu siitä, mitä EU tekee. Yritän lähestyä EU:ta asioiden kautta: onko tämä Suomen etujen mukaista vai eikö se ole?”

Ohjelman vieras on siis pragmaatikko. Minä kuulun kai lähinnä niihin, joiden mielestä EU on ”saatanasta”. Sen mukana päätöksentekoa viedään yhä kauemmas tavallisilta kansalaisilta. Olen samaa mieltä vieraan kanssa siitä, että Suomen pitäisi erota eurosta. Se ei hänen mukaansa vastaa Suomen kansallista etua. Lisäksi vieras kauhistelee, kuinka nykyisin euroalueen jakamattomuudesta on tullut ”korkein arvo”. Sen säilymisen puolesta ollaan valmiita maksamaan mitä tahansa. Tällaista ”uskonnollisuutta” kauhistelen minäkin. Eurosta eroaminen on mielestäni kuitenkin hyvin monimutkainen juttu. Siksi Suomen ei kannata ainakaan kiirehtiä asiassa, mutta toki rynnätä heti kaatamaan muuria, kun ensimmäisiä merkkejä sen sortumisesta ilmenee.

Juttuni julkaisemisessa olen itse asiassa myöhässä, sillä pohjana oleva radio-ohjelma on lähetetty jo 21. tammikuuta ja haastattelukin lienee tehty viisi päivää aikaisemmin. Vielä se on kuitenkin kuunneltavissa Ylen Areenassa: http://areena.yle.fi/radio/2539022. Ohjelma on siis Brysselin kone ja sen alaotsikkona on EU, maahanmuutto ja monikulturismi. Vieras, jota yllä ehdin jo lainata, on europarlamentaarikko Jussi Halla-aho. Ohjelman esittelyn pohjalta ohjelmassa haetaan selvennystä aiheeseen, miten etenee maahanmuuttokeskustelu europarlamentissa ja EU:ssa.

Haastatteluun liittyy myös ohjelmaa esittelevä blogi (http://blogit.yle.fi/brysselin-kone/eu-maahanmuutto-ja-monikulttuurisuus), johon puolestaan on lähetetty tähän mennessä 10 ohjelmaan liittyvää kommenttia http://blogit.yle.fi/brysselin-kone/eu-maahanmuutto-ja-monikulttuurisuus#comments-area ). Kommentit ovat enimmäkseen hyvin myönteisiä, tosin asiasta mennään hiukan syrjään. Itse kuuntelen Brysselin konetta juuri sen toimittajan Maija Elonheimon ansiosta. Hän on tyyliltään asiallinen, keskittyy sisältöihin ja ohjelmaa kuunnellessa huomaa, että hän on valmistautunut aiheeseensa perusteellisesti. Vieraalle annetaan tilaa puhua, selvittää näkemyksiään ja toimittaja tukee häntä osuvilla lisäkysymyksillään. Tämän tason toimittajia ei Yleisradiosta välttämättä kovin paljon löydy. Monilla painaa tarve tuoda esille omaa ideologiaansa sekä antipatioita tai sympatioitaan haastateltavaa kohtaan. Lisäksi tässäkään ohjelmassa ei sorruttu mihinkään häiritseviin tunnepurkauksiin eikä viety tällä tavalla ohjelmaa sivuraiteille ja muutettu sitä näin taistelutantereeksi.

Kirjoituksessani olen suurimaksi osaksi lainannut ohjelman vierasta sellaisenaan. Hieman olen muuttanut puhetta kirjoitusasuun sopivammaksi ja kirjakielisemmäksi. Olen myös tiivistänyt ja jättänyt välistä joitakin kohtia pois. Myöskään haastattelun loppuosaa en käsittele tässä juuri lainkaan.



Europarlamenttiryhmä ECR

Halla-ahon parlamenttiryhmä on ECR (Euroopan konservatiivit ja reformistit). Se on mepin itsensä mukaan sisäisesti kirjava ryhmä, johon kuuluu mm. puolalaisia kristillismielisiä konservatiiveja, saksalaisten Alternative für Deutschland -ryhmä , Tanskan kansanpuolue ym.

Halla-ahon mukaan siellä on hyväksytty rakentava asenne, että kaikissa kysymyksissä ei yksimielisyyttä voida saavuttaa. Ryhmäkurista ei ole toistaiseksi ollut mitään jälkeä. Tosin ryhmällä on oma ryhmäkanta, koska se parantaa neuvottelumahdollisuuksia suhteessa muihin ryhmiin.


Libe-valiokunnan esittelyä

Halla-aho kuuluu suosittuun Kansalaisvapauksien ja  sisäisen turvallisuuden valiokuntaan, jossa käsitellään maahanmuutto- ja monikulttuurisuuskysymyksiä (LIBE, Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs). Toimittajan mielestä on yllättävää, että tuore meppi on onnistunut siihen pääsemään.

Halla-aho käyttää siitä nimeä Kansalaisvapauksien ja sisäisen turvallisuuden valiokunta, toimittaja pelkistää sen ”valiokunnaksi, johon kuuluu maahanmuutto- ja monikulttuurisuuskysymykset”. Selvyyden vuoksi tarkistin sen oikean nimen. Kyseessä on englanniksi Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs, suomeksi Kansalaisvapauksien sekä oikeus- ja sisäasioiden valiokunta, josta käytetään myös lyhennelmää LIBE.

Valiokunnan jäseniin voi tutustua täällä: http://www.europarl.europa.eu/committees/fi/LIBE/members.html.

Esittelen ensin valiokuntaa parilla lainauksella. Paperityylisiähän ne ovat, mutta laitan ne kuitenkin. EPP-ryhmän sivulla esitellään Libeä näin:

”Kansalaisvapauksien sekä oikeus- ja sisäasioiden valiokunnan toimivaltaan kuuluvat perussopimuksissa ja Euroopan unionin perusoikeuskirjassa vahvistettujen kansalaisten oikeuksien, ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojelu sekä vähemmistöjen suojelu unionin alueella. Valiokunta tarkastelee myös henkilötietojen suojaamista koskevia kysymyksiä. Lisäksi sen vastuualueeseen kuuluvat turvapaikka- ja maahanmuuttosäännöt, ulkorajojen yhdennetty valvonta sekä poliisiyhteistyö ja oikeudellinen yhteistyö rikosasioissa.” http://www.eppgroup.eu/fi/LIBE

Liben puheenjohtaja kertoo valiokunnastaan sen omilla sivuilla näin:

”Valiokuntamme vastaa suurelta osin oikeus- ja sisäasioiden alan lainsäädännöstä ja demokraattisesta valvonnasta. Työssään se varmistaa, että Euroopan unionin perusoikeuskirjaa ja Euroopan ihmisoikeussopimusta noudatetaan tarkoin ja että Euroopan unionin kansalaisuutta vahvistetaan entisestään.”

”…oikeus- ja sisäasioiden alalla pyritään löytämään unionin tason ratkaisuja yhteisen edun mukaisiin asioihin, joita ovat esimerkiksi kansainvälisen rikollisuuden ja terrorismin torjunta, perusoikeuksien suojelu, tietoturvan ja yksityisyyden suojan varmistaminen digitaaliaikana sekä rotuun tai etniseen alkuperään, uskontoon, vakaumukseen, vammaisuuteen, ikään tai seksuaaliseen suuntautumiseen perustuvan syrjinnän torjunta.” (http://www.europarl.europa.eu/committees/fi/libe/home.html)


Keskustelusta valiokunnassa

Halla-aho itse pelkistää lyhyesti, että ”valiokunnassa käsitellään kansalaisoikeuksia ja sisäisiä asioita kuten turvallisuutta”. Hänen mukaansa valiokunta on hyvin selkeästi jakautunut niihin, jotka korostavat sisäistä turvallisuutta ja niihin jotka korostavat kansalaisvapauksia. Ryhmässä pyritään löytämään tasapainoa niin, että pystyttäisiin tehokkaasti puuttumaan erilaisiin turvallisuusuhkiin vaarantamatta kuitenkaan yksityisyyden suojaa ja perusoikeuksiksi katsottuja oikeuksia.

”Monet ovat luonnehtineet Libeä europarlamentin taistelutantereeksi, jonne hakeutuu näiden teemojen vuoksi hyvin äänekkäitä ihmisiä. Voimasuhteet muuttuivat sikäli edellisissä eurovaaleissa, että aiemmin punavihreä laitama on dominoinut valiokuntaa hyvin voimakkaasti. Perinteiset konservatiivit ovat yleensä olleet ihan hiljaa, kun taas vihreät ja vasemmisto ovat vetäneet hyvin liberaalia ja maahanmuuttomyönteistä linjaa. Nyt tilanne on sikäli muuttunut, että siellä on ECR. Siellä on lisäksi myös maahanmuuttokriittinen EFDD, ja sitoutumattomat kansallismieliset ryhmät kuten Ranskan kansallinen rintama, Itävallan vapauspuolue ja Hollannin vapauspuolue. Nyt keskustelu on ehkä jonkin verran monipuolisempaa kuin aiemmin.”

Halla-aho toteaa, että on vaikea arvioida valiokunnan todellisia voimasuhteita, koska vähemmistö on niin äänekäs, että se saattaa näyttää enemmistöltä. Keskustelussa Halla-aho kokee olevansa oppositiossa.

”Siellä käy helposti niin, että tunteita herättävissä aika arkaluonteisissa kysymyksissä, jos joku vetää oikein liberaalia ja trendikästä linjaa, niin vaikka muut eivät olisi varsinaisesti samaa mieltä, on kuitenkin aika epämukavaa ryhtyä sanomaan vastaan. Tämä on juuri perinteisten konservatiivien ongelma sekä europarlamentissa että Suomessa. Vaikka heillä on järkeviä mielipiteitä, niin on kuitenkin paljon mukavampaa olla hiljaa ja luovuttaa ilmatilan hallinta sille hyvin liberaalille linjalle.”


Kiistakysymyksiä: maahanmuutto ja taakanjako

Toimittaja: ”Mitkä siellä on ollut suurimmat kiistakysymykset kaudellasi?”

Meppi:
”Suurimpia asiakokonaisuuksia ovat olleet matkustajatietorekisterit, liittyen lentomatkustamiseen, tietojen vaihtoon, terrorismin torjuntaan. Sitten välimeren siirtolaisvyöry välimeren eteläpuolelta on ollut jatkuvasti esillä.”

”Kyse on siis taakanjakomekanismista, jota komissio on tällä hetkellä puuhaamassa ja joiden yksityiskohtia me emme vielä tiedä. Asiasta vastaava komissaari ilmoitti vastikään täysistunnossa, että heillä on työryhmä pohtimassa ns. taakanjakoavainta. Se tarkoittaa, että luodaan ne kriteerit, joiden nojalla yksittäisiin jäsenmaihin voitaisiin ylhäältä annetuilla päätöksillä ohjata maahanmuuttajia, jotta maahanmuuttajat eivät kasaantuisi niin voimakkaasti muutamiin jäsenmaihin.”

Toimittaja: ”Mitä se tarkoittaisi Suomen kannalta?”

Meppi:
”Aiemmin on ollut puhetta, että jäsenmaille asetettuihin jälleenasutusvelvoitteisiin vaikuttavia kriteereitä olisivat mm. väestötiheys, väkiluku, bruttokansantuote ja jo vastaanotetut maahanmuuttajat. Tästä on aika helppo nähdä se, että Suomi häviäisi varmaankin kaikkein eniten.”

Toimittaja: ”Tarkoitat siis, että meille tulisi eniten pakolaisia?”

Meppi:
”Varmasti suhteellisesti se lisäisi Suomen kaltaisia maita kohtaan painetta ottaa enemmän vastaan turvapaikanhakijoita.”

”Kysehän on tietenkin ennen kaikkea köyhyyttä pakenevista ihmisistä, jotka hakevat turvapaikkaa, koska muuta kanavaa Eurooppaan ei tällä hetkellä juurikaan ole, ja onneksi ei olekaan. Ei niitä pidäkään luoda, koska Euroopalla ei ole varaa tällaiseen muuttoliikkeeseen. Mutta jos Suomi ei pidä tiukasti puoliaan [neuvostossa ja parlamentissa], niin helposti päätellään, että Suomella ei ole mitään sanottavaa siihen, kuinka paljon tänne tulee ihmisiä ja mistä.”

Toimittaja: ”Eikö tästä ole puhuttu jo vuosikausia ja aina se on torpattu. Oletko sitä mieltä, että tämä voikin tapahtua?”

Meppi: ”Paine on nyt kasvamassa varsin suureksi, koska tilanne alkaa olla kestämätön, varsinkin Ruotsissa.”

Toimittaja: ”Ruotsalaisethan haluavat turvapaikanhakijoita…”

Meppi:
”Yleinen vaikutelma tuntuu olevan, että ruotsalaiset ovat ajautuneet maahanmuuton kanssa jonkinlaiseen psykoosiin. Siellä on budjetoitu seuraavien neljän vuoden ajalle pelkästään uusien tulijoiden vastaanottoon ja kotouttamiseen 16 miljardia euroa. Jos maa ottaa neljässä vuodessa vastaan yli puoli miljoonaa turvapaikanhakijaa ja heidän perheenjäsentään, niin tämä tarkoittaa aivan järkyttävää demografista (väestön rakennetta koskevaa) muutosta Ruotsissa.”

”Saksassa on paljon suurempi väkiluku. Saksahan ottaa absoluuttisesti kaikkein eniten vastaan turvapaikanhakijoita. Sitten on Hollanti, Belgia, Britannia, Ranska. Ne ovat hyvin vaikutusvaltaisia maita Euroopassa ja kyllä siellä aletaan tietysti katsella karsaasti sitä, jos mukana on niin sanotusti vapaamatkustajia, kuten Suomi. Mutta kyllä minun mielestäni on erittäin tärkeää se, että ongelmaa ei yritetä ratkaista levittämällä sitä kaikkialle, vaan pikemminkin Suomen omaksuma kohtuullisen varovainen linja saisi Euroopassa laajempaakin kannatusta. Me emme voi tällaisella maahanmuuttopolitiikalla ratkaista köyhyysongelmaa Afrikassa. Muuttoliikenteen takana on elintasokuilu ja Afrikan köyhyyttä ylläpitää väestöräjähdys.”


Miten turvapaikanhakijoita olisi paras auttaa?

Toimittaja: ”Jos me ajatellaan sitä taakanjakomallia ihan matemaattisesti, niin olet itse sanonut tai kirjoittanut jossakin, että olisi parempi, että näitä ihmisiä autettaisiin lähtömaiden lähellä. Joku on sanonut, että olisi hyvä, lähialueilla olisi alueita, joihin turvapaikanhakijoita otettaisiin, ja näitä maita tuettaisiin, jotta ne pystyisivät kouluttamaan turvapaikanhakijat. Kehitysapu, kotouttamisrahat ja muut avustukset voitaisiin jakaa sinne, jolloin ne olisivat tehokkaammin ja tasaisemmin käytettävissä eri ihmisille. Eikö tämäntapaisia ideoita ole välillä ollut?”

Meppi:
”Meillä monesti ihan aiheellisesti huomautetaan, että kriisialueiden lähellä olevat maat ottavat vastaan valtavan enemmistön kaikista pakolaisista. Esimerkiksi Turkki ottaa vastaan valtavasti turvapaikanhakijoita ja pakolaisia Syyriasta. Tämä on ihan totta. Mutta se satsaus, jonka Turkki tekee yksittäiseen turvapaikanhakijaan, on mikroskooppinen verrattuna siihen, mitä saman turvapaikanhakijan asuttaminen ja ylläpitäminen täällä maksaa. Eli pakolaisten siirtäminen kriisialueelta Pohjois-Eurooppaan ensinnäkin auttaa erittäin pientä määrää pakolaisista ja se syö myös resursseja paljon tehokkaammalta auttamistoiminnalta. Kyllä minun mielestäni Euroopalla on tietynlainen, ihan yleisinhimillinen vastuu tässä asiassa ja sitä vastuuta ei pitäisi harjoittaa tällä tavalla. Tässä on kyse ennen kaikkea siitä, että me ostamme itsellemme hyvää omaatuntoa ottamalla tänne kokonaisuuteen suhteutettuna varsin pienen määrän pakolaisia ja turvapaikanhakijoita, kun suurin osa joka tapauksessa jää erittäin alkeellisiin olosuhteisiin leireille ja kriisialueille ja kriisialueiden välittömään läheisyyteen. Minun mielestäni se on se paikka, johon rahalliset satsaukset pitäisi tehdä. Ja toiseksi lähtökohtana pitäisi olla se, että pakolaisuus on tilapäistä, että ihmiset palaavat koteihinsa heti kun olosuhteet sen sallivat.”

Toimittaja: ”Mikä olisi tehokkain tapa? Millaisia ajatuksia siellä EU:ssa teidänkin valiokunnassa on?”

Meppi:
”Kyllä siellä on hyvin kriittisiä näkökulmia, kuten itselläni. Vastapuoli yleensä esittää, että pitää vähentää laitonta maahantuloa lisäämällä laillisia mahdollisuuksia tulla Eurooppaan. Mutta eihän tämä ratkaise mitään ongelmaa, koska maahanmuuttoa rajoitetaan juuri sen takia, että Euroopalla ei ole varaa ottaa tänne massiivisissa mitoissa vastaan ihmisiä, jotka eivät käytännössä kotoudu esimerkiksi työmarkkinoille. Nämä ihmiset ovat eurooppalaisen julkisen talouden ja yhteiskuntarauhan kannalta aivan yhtä ongelmallisia, tulevat he tänne laillisesti tai laittomasti. Ja niin paljon ei laillisia kanavia voida avata, että se paine laittomaan maahanmuuttoon oleellisesti vähenisi. Meillä ei ole varaa siihen muuttoliikkeeseen.”

Välimeri - kiirastuli

”Sanoisin, että välimerestä on tullut jonkinlainen kiirastuli. Se on vaikeaa ja vaarallista ylittää, mutta sitten kun ihminen ylittää sen ja pääsee Eurooppaan, niin hänellä on erittäin hyvät mahdollisuudet saada oleskelulupa, täytti hän pakolaisen kriteereitä tai ei. Ja sen jälkeen tulee oikeus perheen yhdistämiseen ja elintaso, josta hän on voinut nähdä lähtömaassaan vain unta.  Vaikka välimeren ylittäminen on vaarallista, niin se houkutus yrittää on erittäin suuri. Ja Euroopalla on ongelmana hyvin skitsofreninen maahanmuuttopolitiikka: tänne tuleminen on vaikeaa, mutta kun tänne kerran pääsee, täältä ei yleensä joudu pois. Meidän pitäisi tehostaa ensinnäkin palautuskäytäntöjä. Jos ihminen ei täytä turvapaikkakriteereitä, niin hänet pitäisi poistaa Euroopasta, palauttaa sinne, mistä hän on tullut. Ja tämä koskee suurinta osaa turvapaikanhakijoista.”

Toimittaja: ”Et vieläkään vastaa siihen, miten se pitäisi tehdä. Miten se asia pitäisi hoitaa? Mitä ne ovat ne potentiaaliset ratkaisut?”

Meppi: ”Kyllä minä yritän kaiken aikaa vastata, mutta tämä kysymys ei ole mitenkään yksinkertainen.”

”Meidän pitää tiukentaa eurooppalaista turvapaikkapolitiikkaa ja perheenyhdistämiskäytäntöjä tuntuvasti, niin että epäterveet houkuttimet elintasosiirtolaisuudelle vähenisivät. Koska tosiasia on se, että suurin osa tänne pyrkivistä ei pakene akuutteja kriisejä tai poliittista vainoa vaan he pakenevat köyhyyttä.”

”Euroopalla ei yksinkertaisesti ole pitkän päälle varaa tällaiseen muuttoliikkeeseen. Etenkin kun ottaa huomioon, että nämä tulijat käytännössä keskittyvät neljään tai viiteen EU:n jäsenmaahan. Sen takia me tarvitsemme tiukempaa ulkomaalaispolitiikkaa, emme lisää laillisia kanavia Eurooppaan. Sitten meidän pitää puuttua siirtolaisuuden syihin. Meidän pitää panostaa pakolaisten vastaanottoresursseihin niissä maissa, jotka käytännössä ottavat vastaan suurimman osan pakolaisista, esimerkiksi kriisialueiden naapurimaat kuten Turkki. Meidän pitää auttaa näitä maita, jotta ne pystyvät järjestämään inhimilliset olosuhteet sille valtavalle määrälle ihmisiä, jotka joka tapauksessa jäävät näihin maihin, jotta siellä heidän ei tarvitsisi nähdä nälkää. Ja lähtökohta olisi, että kun kriisi on ohi tai olosuhteet sen sallivat, pakolaiset palaavat kotiseudulleen, niin että pakolaisuudesta ei tule tavallaan siirtolaisuuden väylä. Pitää pyrkiä nykyisestä ’anekaupasta’ (jossa otamme vastaan pienen määrän pakolaisia) kustannustehokkuuteen. Vaikka on helppo jeesustella sillä, että ei saa mitata ihmisten perusoikeuksia tai ihmisoikeuksia rahalla, niin jos nämä oikeudet tarkoittavat materiaalisia oikeuksia, jotka tuotetaan rahalla, niin silloin niille on pakko laskea hinta, on pakko laskea, miten me saamme investoinneille niin sanotusti parhaan mahdollisen tuoton eli pystymme auttamaan mahdollisimman montaa ihmistä sillä rahalla, joka meillä on käytettävissä.”

Toimittaja: ”Jos siellä EU:ssa alkaa taakanjaosta hirveä kisailu, tuleeko maahanmuuttokriittisten rivit tässä taakanjakokysymyksessä hajoamaan? Kun siellä nämä, jotka ovat jo mielestään kantaneet suhteettomasti taakkaa…”

Meppi:
”Se on erittäin hyvä kysymys. Olen itse asiassa huolestunut tuosta samasta asiasta. Siellähän on Ruotsindemokraateilla myös kaksi meppiä kuten meilläkin. Ja vaikka olemme siellä itse asiasta hyvin samalla linjalla, niin siellä tietysti huomaa sen kansallisen intressin eroavaisuuden. Ruotsalaisten kannalta olisi hyvä, että kaikki muut velvoitettaisiin ottamaan vastaan enemmän siirtolaisia, jotta paine ei kasaantuisi niin voimakkaasti Ruotsiin. Mutta me olemme kuitenkin sitä mieltä, että Ruotsi on tavallaan itse synnyttänyt tämän ongelman ja näin ollen vastuun jakaminen muille olisi kohtuutonta. Ruotsin pitäisi itse korjata omaa kestämätöntä ja vastuutonta maahanmuuttopolitiikkaansa sen sijaan, että se yrittää sysätä osan omista ongelmistaan muiden kannettavaksi.”
….

Ohjelmassa keskustellaan monista mielenkiintoisista asioista. Ne menevät kuitenkin jo sen verran kauaksi valiokuntatyöskentelystä, joten jätin ne pois.


Videokuvaa valiokunnan istunnosta


Europarlamentaarikon Facebook-sivulta löysin videolinkin Libe-valiokunnan istuntoon. Se täydentää sopivasti teemaa: http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/content/20150116IPR09855/html/Committee-on-Civil-Liberties-Justice-Home-Affairs-meeting-22-01-2015-1500 .

Taltiointi on tehty tammikuun 22. päivän kokouksesta. Halla-aho kehottaa seuraamaan Dublin-asetusten muutosta, jonka käsittely alkaa ajassa 1:40. Halla-ahon oma puheenvuoro alkaa 1:54:20. Tulkkauksen saa haluamalleen kielelle kuvan vasemmasta alalaidasta.

Yllä lainasin Halla-ahoa, kun hän kertoi Liben eräiden edustajien tunteita herättävästä ”trendikkäästä” esiintymistyylistä, johon on ”epämukavaa ryhtyä sanomaan vastaan”. Tähän voi tutustua kohdasta 2:15:00 alkaen. Silloin aloittaa tunteellisen kommenttipuheenvuoronsa valiokunnan raportista vastaava ruotsalainen Cecilia Wikström. Loukkaantuneen närkästyneenä hän paheksuu poliittisten vastustajiensa mielipiteitä ja hänen mielestään vääriä lähestymistapoja. Myös Halla-aho saa osansa.

Puheenaiheena on siis se, mille jäsenvaltiolle kuuluu vastuu alaikäisen turvapaikanhakijan turvapaikkahakemuksesta. Asetusmuutoksen myötä se ei enää kuulu ensimmäiselle jäsenmaalle vaan sille maalle, johon alaikäinen (useimmiten 16 - 17-vuotias) suvaitsee hakemuksensa jättää.


Cecilia Wikström kuuluu Ruotsin liberaalipuolueeseen (Folkpartiet liberalerna). Hänet voi löytää vaikka täältä:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6085680. Juttu käsittelee mm. sitä, kuinka Dublinin sopimuksesta on alettu lipsua. Linkin löysin kansanedustaja Maria Lohelan blogikirjoituksesta Uuden Suomen Puheenvuoropalstalla 5.2.2015.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti