Jari Ehrnrooth kirjoittaa toivosta, Jumalasta,
juoksemisesta, ihmisyydestä, antaumuksesta. Hän etsii elämään tarkoitusta ja on
löytänyt toivon kohti tavoittamatonta. Kulttuurievoluutio kuvaa sitä, miten yhteiskuntamme
muuttuu aikojen kuluessa ja miten kulttuuriperintöämme siirretään tuleville
sukupolville. Sosiologi ja kirjailija Jari Ehrnrooth etsii ihmisen kehittymisen
mahdollisuuksia hyvän ja pahan ristitulessa. Hän pohtii ihmisyyttä ja vaatii
ihmisiltä muutakin kuin hyvinvointiyhteiskunnan sallimaa onnen hyrinää.
Yllä oleva on jonkinlainen johdanto. Kirjasta Toivon tarkoitus (Kirjapaja 2014)
kirjoitin jo jokin aika sitten. Tuolloin lukuprosessi oli pahasti kesken. Nyt
olen saanut lukuprosessini valmiiksi ja voin tarjota punnitumpaa tekstiä.
Helpolla ei kirja minua päästänyt.
I.
Yleistä
Kirja on rakenteeltaan ja sisällöltään ainakin minulle melko
haastava. Välillä se tuntui jopa sekavalta, mutta ehkä syy on enemmän minussa.
Tekijän viittaukset eivät aina välttämättä aukene kovin helposti. Lukujen
järjestys tuntuu joskus oudolta. On
asioita joita pohditaan alkupuolella mutta saatetaan selittää tarkemmin vasta
myöhemmin. Mutta ehkä se on vain hyväksi. Asiat selvenevät ja toivottavasti
pohdiskelukin syvenee, kun näpräilee sivuja edestakaisin.
Yhden lapsuksenkin löysin. Jumalan ominaisuutta
käsitellessään Ehrnrooth ei hyväksy sellaisia Jumalaa arvottavia lausumia kuin
”Jumala on hyvä”. Seuraavalla sivulla hän kuitenkin itse hyväksyy ilmaisun
”Herra on hyvä”. Tämä on tietysti pikkuasia. Kirjasta henkii luova vapaus eivätkä
tällaiset kömmähdyksenpoikaset sen suurta sanomaa hälvennä.
Viimeksi kotieläimiä käsittelevä luku virvoitti mieleni ja
vei minut turhan kauaksi kirjan pääajatuksista. Tuo luku ei liene kirjan
antoisinta luettavaa. Kirjan
tarkoituksena on kuitenkin herättää meidät toivo oppaanamme toimimaan elämässämme
kulttuurievoluution hyväksi. Tarkennetaan vielä, että toivo vie meitä kohti
sellaista, jota emme voi käytännössä koskaan tavoittaa.
Jari Ehrnrooth puhuu selvästi ja konkreettisesti Jumalasta,
Herrasta ja uskosta. Hän julistaa kirkkain mielin monoteistisen juutalaisen
Jumalan puolesta. Perustaksi hän ottaa ensimmäisen käskyn.
Alkuun arvelin, että Ehrnroothille Jumala on vain filosofin
työväline, jonka avulla hän pyrkii selittämään kulttuurievoluution ideaa. Kyllä
hän kuitenkin uskon sisälle menee, ja toivoisin hänen tulkintansa herättävän
kristityissä itsetutkiskelua. Hänen vanhakantaisessa jumalakäsityksessään on
nykykristillisyyteen verrattaessa jotain raikkaan kerettiläistä. Sanoisin sitä
puhdistavaksi.
Kirjaan paneutuessani en paljoa tiennyt sen kirjoittajasta.
Itse asiassa aika avoimelta pöydältä lähdin liikkeelle. Kirjasta niinkin voimakkaasti
esiin tuleva uskonnollisuus oli minulle yllätys. Odotin neutraalimpaa
paneutumista kulttuurievoluutioon ja nykyisten elämänarvojen kritiikkiin. Tarkemmin
googlattuani kuva kirjoittajastakin alkoi selvetä. Uskoansa ja uskonnollisuuttaan
hän pohtii mm. tässä Sana-lehden jutussa: http://www.sana.fi/sana/haastattelut/tietamatta_uskon_elavaan_jumalaan.
Jari Ehrnrooth |
II.
Juoksemisesta
Ennen kuin jatkan Toivon
tarkoituksen käsittelyä, teen pikkuloikan toiseen Jari Ehrnroothin kirjaan.
Lukaisin nimittäin käsittelyni ohessa tekijän toisen teoksen, vuonna 2012
ilmestyneen pikkukirjan juoksemisesta (Juoksu.
LURRA Editions 2012), joka palkittiin jopa vuoden urheilukirjana. Siinä tekijä
käsittelee omaa juoksuaddiktiotaan. Hulluudesta on kyse, mutta tekijä itse
pitää sitä positiivisena seikkana. Hänelle se on tavoitteellista toimintaa,
vapautumista ja väliin liiankin rankkaa pyrkimystä epärealistisiin
tavoitteisiin. Ja onnistumisiakin hän kokee, mutta kroppa ja myös mieli alkaa
tuoda mukaan pikkurajoituksia.
Itse asiassa se on tavallaan Toivo tarkoituksen rinnakkaiskirja.
Ainakin siinä näkee, millä hulluudella tavallinen Jari pyrkii kohti
tavoittamatonta kokien välillä myös mystisen tyhjentymisen kokemuksen (vrt.
kirjoitukseni loppu). Hänelle juoksu on uskonnollinen kokemus, johon hän
laittaa kaikki likoon. Tässä ”uskonnollinen” tarkoittaa lähinnä syvähenkistä.
Miksi rinnakkaisteos? Kunpa jokainen ihminen tekisi samalla
uutteruudella työtään kulttuurievoluution eteen, niin maailma voisi paremmin.
Koen siis kirjan paitsi juoksun ylistykseksi, myös
jonkinlaiseksi itsekritiikiksi. Tekijä tavallaan jossain rivin välissä nauraa
hulluudelleen, mutta on innoissaan, että löytää sisältään uusia voimia. Lisäksi
Ehrnroothin juoksemisen vimma kiinnostaa senkin vuoksi, koska olen itse
aikoinani juossut muutaman maratonin ja joutunut kamppailemaan tahdonvoimani
kanssa.
III.
Hataraa lähestymistä kulttuurievoluutioon
Palaan Toivon
tarkoitukseen ja sen kulttuurievoluutioon.
Juoksu-kirja
paljastaa ihmisen, joka pystyy antautumaan tärkeäksi kokemiinsa asioihin
täysillä. Hän on oppinut vaatimaan itseltä ja sitä hän tuntuu vaativan myös
meiltä lukijoilta. Välillä todellakin tuntuu, että hän haluaa edellyttää ihmisiltä
aivan ylivoimaista antaumusta sellaiseen, mikä ei edes voi koskaan toteutua ja
johon voi vain uskoa. Onneksi hänestä paljastuu kirjan sivuilla myös inhimillinen
puoli. Kulttuurievoluution valtavassa virrassa hänelle riittää, että ”hänen
lapsensa on parempi ihminen kuin hän itse”.
Ehrnrooth asettaa joka tapauksessa riman korkealle ja toivo
on siihen arvoisensa suunnannäyttäjä:
”Kulttuurievoluutiolla ja henkisellä
kehityksellämme on oltava jokin meitä korkeampi universaali tarkoitus. Sen
vuoksi rakkauteen ja uskoon liittyvä toivo ohjaa meitä sisältä käsin, niin kuin
se olisi itse elämän pyhä koodi.” (s. 176.)
Ehrnrooth alkaa etsiä tietä uuteen kulttuurievoluutioon
historiasta käsin. Ensimmäinen vaihe alkoi Siinain vuorelta, kun Mooses kohtasi
Jumalan. Mooses johti kansaansa halki erämaan kohti luvattua maata. Kansa
lankesi taikauskoon, mm. rakensi itselleen kultaisen vasikan. Herran kautta
Moosekselle avautui kuitenkin monoteismi ja moraalilaki väkevänä kaikkialle
leviten.
Alkukristityt yrittivät Jumalan valtakuntaa odottaessaan
”henkisen kasvun hyppyä”. Se odotus oli turhaa. Sieltä periytyi ihmisille
kilvoittelun tie. Sitä tietä ihmiskunta on taas ollut kypsempi menemään
eteenpäin.
Ehrnrooth viittaa myöhäiskeskiajalla eläneeseen mystikkoon Mestari
Eckhartiin. Sielu tyhjentyy ja matkaa moneudesta ykseyteen, johonkin joka ei
ole mitään. Hän antaa yhden vinkin, miten meidän tulisi elää. Kun sielusi on
tyhjentynyt, älä kiinnitä huomiota siihen, mitä vastaan se nousee, vaan siihen,
mitä myöten se elää. ”Jos jokainen tyhjentyisi ja tekisi tämän saman löydön, se
olisi uusi askel ihmiskunnalle kohti toivon päämäärää” (s.77). Tämän jälkeen
voisimme pyrkiä eteenpäin.
Mestari Eckhart |
Kulttuurievoluutiolla on suunta. Ehrnroothille yhtenä suunnannäyttäjänä
on Eckhart, joka on auttanut häntä kohtaamaan Jumalan. ”Jumala ihmisen sielussa
heijastaa Jumalalle Häntä itseään kuten vesimaljaan upotettu peili heijastaa
auringonvaloa takaisin auringonvaloon” (s. 95).
Jumaluus on ihmisen sielussa. Siitä se heijastuu luontoon. Ihminen
kokemukseensa luottaen sulautuu siihen. Ehrnrooth lainaa Eckhartia: ”Jumala
tulee silloin kun kaikki luotu lausuu julki Jumalaa” (s. 96). Hän jatkaa: ”Kaikki
luotu on myös se minkä ihminen luo, kaikki se mihin kulttuurievoluutio yltää.” Näin
olemme yhteydessä jumaluuteen.
Ihmisen sielusta ei tule Jumalaa. Ihmisen päättelykyky on
mielen omaa toimintaa. Mutta ihminen kaipaa ikuisuutta. Toivon mielikuva on
läsnä ihmisen sielussa. Se on olemassa jotakin sellaista varten, joka ei
sisälly pelkästään meidän omaan olemiseemme. Ihmisyyden perspektiivi on
laajempi. Kysymys ei ole ihmisen omasta hyvästä. Egoistiset hankkeet
kariutuvat. Itsekeskeisyyden ja itsekkyyden aatteille käy huonosti.
…
Kovin vähän on kulttuurievoluutiossa kuitenkin ehtinyt
tapahtua. Kovin alhaisella henkisellä tasolla olemme, kovin kaukana toivon
määränpää siintää. Historia on täynnä suuria ajattelijoita, jotka ovat siihen
kurkottaneet, mutta ovat joutuneet pettymään.
Tarvitaan uutta, mutta ”uusi voi tulla vasta sitten, kun se
ylittää kaikki vanhat uskomukset ja luo uuden henkisen järjestyksen.” Se tulee
”äärimmäisessä hädässä olevien tarpeeseen”. Ehrnrooth kaipaa uudenlaista
tietoisuutta ja sen eteen meidän jokaisen on tehtävä työtä:
”Tarvitaan hyppy uudelle
moraalisen tietoisuuden tasolle. Oikea tapa osallistua uuden kulmakiven
etsintään on kysyä itseltään: mitä minä tein tänään tietoisuuteni
avartamiseksi.” (s. 89.)
Näin Ehrnrooth kääntää vastuun ihmiselle itselleen. Se
vaatii myös uhrinsa. Ainakin tämä kuulostaa julmalta: ”Moraalinen kehitysloikka
otetaan kuilun partaalla. Joku ehkä syöksyy kuiluun, mutta se […] on ihmiskunnan
moraalisen kypsymisen hinta.” (s. 88)
Yhden kappaleen otsikko tulee suoraan Markuksen evankeliumin
luvusta 12: Kivi, jonka rakentajat
hylkäsivät, on nyt kulmakivi. Hylkytavarasta siis tulee jotakin arvokasta.
Ehrnroothin mukaan uuden toivon maailma ei voi rakentua valtakulttuurin varaan.
Uusi ajatus, uusi toivo, uuden kulttuurisen ajattelun siemen syntyy
valtakulttuurin hylkäämästä aatteesta ja toiminnasta. Pieni on kaunista.
Pienestä siemenestä voi kasvaa suuri puu. Niinhän Mooseksen kirjan
monoteistisestä Jumalakäsityksestä tuli eurooppalaisen kulttuurin peruspilari.
Historiasta olemme oppineet, että suurimmat kehitysloikat
sekä luonnonevoluutiossa että kulttuurievoluutiossa ovat ottaneet eristyneet
reunapopulaatiot. Luonnonevoluutio ja kulttuurievoluutio ovat kuitenkin
dynamiikaltaan erilaisia: toinen on sopeutumista, toinen päämäärien
tavoittelua. Alullepanijana voi olla paitsi eristynyt reunapopulaatio, myös maan
hiljaiset jossakin valtakulttuurin katvealueella. Uusi katsantokanta voitaisiin
ehkä luoda uskontojen, hengellisten ajatussuuntien ja syvyyspsykologian
aineksia yhdistämällä. Näin säästyttäisiin kilpailulta ja
vastakkainasettelulta. Mutta ei ole onnistuttu sielläkään, missä on muista
eristäytyneenä harjoitettu uudenlaisen toivon periaatetta.
IV.
Immanuel Kantin moraalilaki ihmisen vapauden
puristuksessa
Immanuel Kant |
Ehrnroothin ajatusten keskeinen teoreettinen vertailukohta
on myös Immanuel Kantin moraalilaki (kategorinen imperatiivi) ja siihen
sidoksissa oleva ns. kohtuullisuuden periaate.
Kantin kanta on selkeä. Hän asettaa moraalilain vapauden
edelle.
Vaikka moraalilaki on
ensisijaisena vapauteen nähden, niin Ehrnrooth kysyy, miksi ihminen kuitenkin
valitsee pahan. Tähän hänen vastauksensa on, että vapaus onkin ennen moraalia
(s. 161). ”Se oikeuttaa itse itsensä
ja siksi se myös turmelee itse itsensä.” Ihmisen turmeltumisen syytä ei voida
etsiä hänen luonnostaan, vaan itse vapaudesta, joka edeltää sekä hyvää että
pahaa. Tätä tukee myös Vanhan testamentin kertomus Aatamista ja Eevasta.
Kant ei hyväksy maailmassa vallitsevaa tavoittamattoman
dialektiikkaa, jossa ihminen on pantu ponnistelemaan sen saavuttamiseksi, mitä
hän ei voi saavuttaa. Tätä varten hän on luonut moraalioppinsa tueksi ns.
kohtuullisuuden periaatteen.
Moraalioppia ja sen suhdetta tuonpuoleiseen on kuvannut myös
mm. Matti Häyry (Häyry, Matti. Hyvä elämä
ja oikea käytös. Historiallinen johdatus moraalifilosofiaan. Yliopistopaino
2002). Kantin mukaan ei voi olla velvollisuutta tehdä sellaista, mitä ei edes
periaatteessa voi tehdä. Siksi käytännöllisen järjen on oletettava, että on
olemassa kuolemanjälkeinen elämä, jossa tämä velvollisuus voidaan täyttää.
Lisäksi tuonpuoleista ja Jumalaa tarvitaan myös siksi, että hyvää tekevälle ei
aina käy hyvin eikä pahaa tekeville käy välttämättä huonosti. Jotta etiikka olisi uskottavaa ihmismielelle,
sen on voitava ajatella, että moraalilain noudattajat palkitaan kuoleman
jälkeisessä elämässä ja sen rikkojia rangaistaan. (Häyry, s. 127 - 128.)
Ehrnrooth tulkitsee Kantia samaan tapaan. Kantin
moraaliopissa ihmiseltä ei voi vaatia sellaista, mihin ei voi tässä maailmassa
kyetä. Tämän takia on kohtuullista olettaa, että sielu on kuolematon ja sielu
voi saavuttaa täyttymyksen ikuisuudessa. Moraali takaisi siis hyvyyden niille,
jotka uskollisesti pyrkivät absoluuttiseen hyvään, jota he eivät elämässään voi
saavuttaa. Jos tällaista palkintoa ei olisi, tässä maailmassa ihminen ei Kantin
mukaan voisi olla eettinen. Tämä on sekä looginen edellytys että kohtuullinen
mahdollisuus jokaiselle. Ja Ehrnrooth jatkaa:
”Koska
kategorisen imperatiivin eli moraalilain soveltamiseen nojautuvat eettinen
elämä on raskasta eikä useinkaan johda onnellisuuteen, on kohtuullista olettaa,
että on Jumala, joka tasoittaa tilanteen ja suo eettiselle subjektille
onnellisuuden.” (s. 35 – 36)
Kantin käytännöllisen järjen kolme postulaattia ovat siis
tuonpuoleinen eli ikuinen elämä, Jumalan olemassaolo ja vapaa tahto. Niitä
ihminen voi toivoa.
Ehrnrooth hylkää kohtuullisuuden periaatteen. Hän arvostelee
Kantia liiasta hellämielisyydestä ihmisyyttä kohtaan. Kantin omaksuma Valistuksen
ajan ihmiskeskeinen ajattelutapa on Ehrnroothin mielestä ongelmallinen. Hän arvostelee
Kantia siitä, että tälle Jumala on ihmistä varten. Sen pitäisi olla
päinvastoin.
Ehrnroothille Kantin mukainen ihmisen ja Jumalan suhde on
kuin hyväuskoisen lapsen ja
hyväntahtoisen vanhemman suhde. Vanhempi lohduttaa, kun lapselle tulee paha
mieli. (s. 37.) Tämä on toiveajatusta. Ei voi olettaa, että Jumala palkitsisi
ihmisen hyväntahtoisuudellaan.
Ehrnrooth tarjoaa tilalle jumalakeskeisen vaihtoehdon (s.
36). ”Jos Jumala on, niin ihminen on tietysti hänen palveluksessaan eikä toisin
perin.” Kantin käsitys, jossa ikuinen elämä ja Jumalan olemassaolo määritellään
ihmisestä käsin, on hänen mielestään tavallaan ateistista.
Ehrnroothin mukaan Kantin näkemys on liikaa aikaansa sidottu.
Tällainen filosofinen hyväuskoisuus ei ole enää nykyaikana perusteltua (s. 38).
Vaihtoehdoksi hän tuo oman ”tavoittamattoman dialektiikkansa”, toivon teoriansa.
Toivo ei ole toive. ”Toivo kertoo vain siitä, mikä voi olla täyttymys, jos se
on mahdollinen” (s. 37). Voi käydä myös niin, että toivomme päämäärä ei koskaan
toteudu.
Ehrnrooth vaatii, että on palattava jumalakeskeisyyteen ja
sellaiseen toivoon, joka lupaa vähemmän (s. 38). Tämä ajatus on ihmiselle aika
vaativa. Jumala ei ole vieressä kulkeva lohduttaja, seuralainen, joka ohjaa
kaidalle tielle, vaan ihminen joutuu ottamaan vastuun itsestään. Se on kuitenkin realistisempi ratkaisu, koska
siinä ei uskotella liikoja. Lisäksi se tuo ihmiselle täyttymyksensä jo tässä
maailmanajassa.
Ehrnrooth itse kertoo olevansa ”jumalakeskeinen ja uskoo tämänpuoleisen täyttymyksen
mahdollisuuteen”. Ihmisen on tehtävä osansa hyvin, ja tuskin yksi pieni ihminen
voi havaita edes edistystä, vaikka yrittääkin viedä asioita oikeaan suuntaan.
Kuitenkin tämä yrittämisen mahdollisuus ja sen tuoma ilo on ihmiselle
riitettävä. Tämä käsitys voittaa ihmiskeskeisyyden ja itsekeskeisyyden tuomat
rajoitukset. Se riittää kohtuudeksi.
”Mielestäni
tämä hyvän tarkoituksen palvelemisen
mahdollisuus sinänsä on uskovalle ihmiselle siunaus ja siinä tunnen Jumalan
läsnäolon itsessäni.” (s. 39)
Suurten vaatimusten edessä Ehrnrooth antaa periksi.
Kohtuuttomuuteen ei tule pyrkiä. Ihminen voi vain toivoa, että hän kehittyy ja
jättää jälkeensä enemmän hyvää kuin pahaa, että omista lapsista tulee
viisaampia. Kohtuuteen tulee tyytyä, kohtuuttomuus on kuitenkin läsnä ihmisen
”sitkeässä kilvoittelussa”.
V.
Eri näkökulmia ihmisen moraaliin
Vapaus on antanut tilaa ihmisen pahuudelle. Siitä ovat holokausti
ja kommunistinen terrori muistonamme.
Ehrnrooth tuo esille sen trauman, mitä holokausti ja maailmansodan
arvet jättivät ihmisen psyykeen. Ajan henkeä kuvaamaan yntyi ensin
eksistentialismi, sitten postmodernismi, jotka loivat samalla arvotyhjiön.
Elämästä on tullut tarkoituksetonta.
”Vapauden ensisijaisuus suhteessa
moraalilakiin selittää myös sen, mitä henkisessä kulttuurissa on tapahtunut
toisen maailmansodan jälkeen. Ensin syntyi eksistentialismi ja sen sartrelainen
versio, joka sanoo, ettei elämällä ole mitään annettua tarkoitusta ja että
jokainen luo oman vapautensa ehdot ja sen mukaisen moraalin myöhemmin puhkesi
postmodernismi, joka riisti kulttuurilta kaikki arvopäämäärät tekemällä
kaikesta samanarvoista. Se halusi saattaa voimaan täysrelativismin niin
totuuden, kauneuden kuin hyvyydenkin tavoittelun piirissä.” (s. 162)
”Sekä eksistentiaalinen
tarkoitustyhjiö että postmoderni arvotyhjiö ovat mahdollisia siksi, että vapaus
on moraalisen universumimme kiistaton absoluutti. Ihminen voi nojata siihen,
olivatpa seuraukset millaisia tahansa.” (s. 163)
Ehrnrooth löytää kuitenkin nykysuuntauksista myös myönteisiä
piirteitä. Moraalinen toiminta ei ole menettänyt perustaansa. Se on päinvastoin
sitäkin arvokkaampaa, koska hyvyys on valinnan seurausta.
Sitten on Darwin ja Freud. Ehrnrooth ei hyväksi Darwinin ja
Freudin oivalluksista perusteensa saamista suuntauksista, joissa ihmisen koko
elämää tutkitaan luonnonevoluution näkökulmasta. Ihmisen ja eläimien välillä ei
olisikaan laadullista eroa. Historia ja aikakauden luonne on ruokkinut
tällaista käsitystä. Länsimainen ihminen on alkanut katsoa itseään eläimenä.
Ehrnroothin ideaan se luo säröä, koska tällaisessa näkemyksessä ihminen
tavallaan menettää kulttuurievoluutiossa vastuunsa: ”vastuuta ei tarvitse
tarkastella vapaan valinnan kannalta, moraalisesti”( s. 30). Tämä on samaa kuin
painaisi päänsä pensaaseen. Ja meidän tehtävämme ihmisinä on pyrkiä ja päästä
eteenpäin. Se on ihmisen tarkoitus kulttuurievoluutiossa.
VI.
Holokausti – usko hyvään koetuksella
Käsitellessään pahuutta ja käsitellessään toivoa saa
Ehrnrooth esimerkkejä ihmisten keskitysleirikokemuksista. Teoksessa viitataan
parin holokaustista selvinneen henkilön kokemuksiin.
Elie Wiesel menetti leirillä uskonsa. Todellisuus panee hänet hylkäämään Jumalan. Kun muut ylistävät Jumalaa, niin tämä nuori
ei voi hyväksyä Jumalan hiljaisuutta. Hän on vähän aikaisemmin joutunut
seuraamaan enkelinkasvoisen pikkupojan pitkäksi venyvää kuolinkorahtelua
hirsipuussa. Hänen sydämeensä tulee tyhjyys, silmä avautuvat. ”Jumala oli
kuollut, Wiesel oli menettänyt uskonsa, ja hän tunsi itsensä vahvaksi” (s.42).
Pahempaa tulee vastaan. Ravinto vähenee. Leiriläiset ajetaan
nälkiintyneinä juoksemaan talvipakkasessa 70 kilometriä seuraavaan leiriin.
SS-miehet ampuvat ne, jotka pysähtyvät. Wiesel näkee, kun hänen toverinsa isä
jää jälkeen, mutta toveri ei jää auttamaan. Hän vannoo, ettei tee koskaan samaa.
Isä kituu punataudissa. Wiesel saa neuvon olla antamatta
sairaalle isälleen ruoka-annosta. Tulee kiusaus: hän voisi saada kaksi. Hän ei
kuitenkaan petä hänen läheisintä ihmistään.
Sitten tulee tilanne, jossa SS-mies hakkaa vaikeroivat isän
kasvot tohjoksi. Poika seuraa vieressä. Sen jälkeen hän seuraa isän kuolinkamppailua.
Pahin petos, jonka ihminen tekee, on petos rakkaintaan
kohtaan. Se kohtaus, jossa toveri ei auttanut isäänsä, sai Wieselin
kauhistumaan. Mutta sitten myös Wiesel sortui petokseen. Kun isä vaikeroi ja
kutsui poikaansa SS-miehen hakatessa häntä, tämä ei reagoinut, ettei olisi
tullut hakatuksi. Wieselin petos oli vähäinen, mutta trauman hän siitä sai. Hän
selvisi leiriltä ja pääsi vapauteen, mutta hän jäi traumansa vangiksi
loppuelämäksi.
Keskitysleirit kuuluvat historiaan tummiin sivuihin.
Wieseliin se jättää syyllisyyden. Pahuus oli voitolla, mutta sodan loppuessa
tuntui, että hyvä peri voiton. Mutta Ehrnrooth korostaa, että natsit myös
voittivat: ”he haavoittivat niin syvältä, että se tuhosi ensin uskon ja sitten
vielä enemmän…” (s. 44).
Sota jätti trauman paitsi juutalaisille myös koko
länsimaiselle kulttuurille, joka ei ollut enää entisensä. Oltiin arvotyhjiössä.
Siihen tilaan nousee teknologinen utopia. Jumala ja moraali menettävät
merkityksensä.
Kulttuurievoluutio muuttuu kulttuuriregressioksi.
Viktor E. Frankl
kertoo keskitysleiriltä hieman toisenlaista selviytymistarinaa. Kaiken kauhun ja
hirvittävyyksien keskellä ihmisyys säilytti siellä kuitenkin arvonsa: ihminen säilytti sisäisen vapautensa.
Sen ansiosta hyvin monet jaksoivat äärimmäisissä oloissa jatkaa hetken
kerrallaan. Totaalinen alistamis- ja nöyryyttämiskoneisto ei voinut heitä
tuhota.
Samuel Beckettin näytelmä Godota odottaessa luo kuvan absurdista toivosta. Godot ei tule
koskaan, odotus jatkuu. Ernst Blochin mielestä näytelmä kuvaa osuvasti
juutalaisen toivon ja Jumala-suhteen absurdin tragiikan, joka holokaustissa saavutti
historiallisen äärimmäisyytensä. Jumala ei tullut avuksi valitulle kansalleen,
”joka juuri uskonsa vuoksi ei voinut lakata toivomasta sitä” (s. 146).
Tähän Ehrnrooth tuo oman näkökulmansa, joka on mielestäni
meille tavallisille kuolevaisille lohduton. ”Ihminen toivoo ja luulee, että Jumala
on ihmistä varten ja tulee avuksi viimeistään silloin, kun hätä on suurin” (s.
147). Kuitenkin nimenomaan ihmiset itse
tekevät valinnat, jotka lopulta ratkaisevat historian suunnan ja ihmiskunnan
kohtalon. Usko tarkoittaa tämän vastuun kantamista. ”Taistelu hyvän ja pahan
välillä tapahtuu joka ainoa hetki joka ainoan ihmisyksilön sisällä, eikä se ole
kenenkään muun kuin ihmisen omalla vastuulla”.
Jos syyttää kaikesta Jumalaa, sen voi tulkita vastuun
pakoiluksi.
Toisaalta ihminen on valinnoissaan yksin. Moderni
yhteiskunta on luonut yksinäisen yksilön, joka elää omassa erillisyydessään.
Hän ei voi nojata yhteisöön. He ovat onnettomampia kuin monet kehitysmaiden
sivistymättömät yhteisöihmiset.
Erillisyydessään sivistynyt ihminen joutuu kohtaamaan oman kohtalonsa
ensisijaisesti yksin. Olisi kyettävä ottamaan Ehrnroothin mainitsema
”moraalinen loikka” kohti yhteyttä toisiin ihmisiin. Tämä voi tapahtua vasta
sen jälkeen, kun ”suhde Jumalaan uudistuu niin, ettei Beckettin näytelmä
vaikuta enää lainkaan ajankohtaiselta” (s. 148). Tämän toteutumiseksi ihmisen
tarvitsee selvittää monoteistisen Jumalan suhde moderniin ihmisyyteen.
Ehrnroothin mukaan on luovuttava esimerkiksi sellaisista
jumalakuvaan liittyvistä mielikuvista kuin ”Jumala on hyvä” tai ”Jumala on rakkaus”. Meidän tulee ottaa perustaksi ensimmäinen käsky.
Jumala on tavoittamaton. ”Jumalan ja ihmisen välisen ylittämättömän etäisyyden
hyväksyminen on monoteistisen uskon ensimmäinen ja tärkein merkki.” (s. 149.) Omasta
itsestään lumoutuva ihminen on halunnut tämän etäisyyden unohtaa. Ei
tällaiselta Jumalalta voi vaatia tai odottaa palveluksia.
VII.
Ihmisen ja Jumalan suhteesta
Jumala-suhteen kehityksessä on länsimaisessa historiassa
kolme vaihetta.
Rooma otti kristinuskon valtionuskonnoksi 300-luvun lopulla.
Halki keskiajan Jumala oli kaiken mitta.
Ihminen ja hänen minuutensa olivat dogmaattisen tarkkailun kohteita, inkvisitio
leikkasi harhaopit ja harhaoppiset irti kirkon piiristä. Myös mm. Mestari
Eckhart torjuttiin.
Renessanssista alkoi uusi vaihe. Humanismin vallitseva
ihanne oli Protagoraan filosofinen maksiimi: ihminen on kaiken mitta. Jumalan
kuvaaminen (ihmismäiseksi) tuli kuvataiteessa yhä avoimemmaksi. Ihmiskeskeisyydestä
tuli vallitseva hyve, ja se alkoi vaikuttaa myös hengellisyydessä ja suhteessa
Jumalaan. Uskonpuhdistuksen myötä ihminen jäi yksin Jumalansa kanssa pohtimaan
perisynnin vaikutusta. Huoli sielun
pelastuksesta aiheutti ahdistusta.
Kolmas vaihe, joka ulottuu omaan aikaamme, nostaa minuuden kaiken mitaksi. 1900-luvun aikana ja etenkin toisen
maailmansodan jälkeen on eletty yhä selkeämmin itsekeskeisyyden aikaa. Ihmisen
suhde Jumalaan on minäkeskeistä, ja myös hänen suhteensa omaan persoonaan ja
toisten ihmisten persoonaan on itsekeskeistä. Hän on uponnut omaan ihmeelliseen
syvyyteensä, josta on tullut kaiken mitta. Vapaa, moderni yksilö on yksin ja
tuijottaa peiliin, josta hän näkee oman kuvansa, joka – jos hän on hengellinen
– heijastaa hänelle Jumalan kasvoja. Se on Ehrnroothin mukaan tämän aikakauden
hengellisyyden vääristymä, siis narsismi, joka vakavasti rajoittaa moraalista
kehitystämme, tuhoaa ihmissuhteita ja johtaa sellaiseen jumalasuhteeseen, jossa
Jumalasta tulee ihmisen rinnalla kulkija,
kaikkivaltias ja rakastava apuminä.
Ehrnroothin sisäistämä ”todellinen tavoittamaton Kaikkivaltias”
ei sovi minäkeskeiseen universumiin. Kun ”minä” on kaiken mitta, saavat kaikki
muut väistyä taka-alalle tukemaan ja antamaan voimia, jotta hän itse saa
loistaa itselleen, olla oman elämänsä aurinko.
Nykyisin Jumala on alettu mieltää ihmisen psykologisten
tarpeiden kaikkivoivaksi palvelijaksi. Pyhää ei enää ole. Rakastava Jumala
tulee avuksi mm. sille, joka on lapsena tullut kaltoin kohdelluksi tai jäänyt
vaille riittävää rakkautta.
Tällaiset kokemukset ovat Ehrnroothin mielestä toki vilpittömiä:
henkilökohtainen suhde armolliseen Jumalaan todellakin parantaa ja rauhoittaa
ahdistunutta ja onnetonta ihmistä. Tässä Jumala on lähinnä ”minua ja minuutta
varten”. Ehrnrooth kiteyttää psykologisen kaavan:
”Jumala on olemassa minua varten minun sisälläni, jotta saisin rakkautta
ja voisin elää hyvää elämää.” (s. 154)
Tämä hengellinen kaava toisinpäin luettuna kertoo ihmisen
traumasta:
”Minä olen haavoittunut ja tarvitsen
rakkautta ja Jumala on olemassa antaakseen sitä.” (s. 154)
Jumala on Ehrnroothin mukaan myötäkärsijä. Hän ei pelasta pahuudelta mutta parantaa haavat. Hän
on kuin Kristuksen roolissa. Hän tuo kärsimyksiin ”terapeuttisen rakkautensa,
jota ei voi saada ihmisiltä”.
VIII.
Kohti mystiikkaa
Jari Ehrnrooth tuntee erityistä läheisyyttä mystiikkaan.
Tämä ilmenee molemmissa nyt käsittelemissäni kirjoissa. Molemmissa kirjoissa
hän tuo esille espanjankielisen sanan nada
’ei mitään’. Se tarkoittaa tyhjyyttä tai olemattomuutta, kun kaikki
epäolennainen häviää, jolloin tärkein jää jäljelle. (Juoksu, s. 51.)
”Kun juoksen tyhjentävän
harjoituksen tai kisan, kuten maratonin, tavoittelen nadaa, tilaa, jossa tulee hiljaista. Ja siten siihen hiljaisuuteen
alkaa vähitellen tulla jotakin muuta. Uskovalle tällainen kokemus on helposti
mystinen.”
”Sielun pohja kuultaa lävitse,
ihmisen perimmäisessä kokemuksessa hehkuva valo täyttää mielen ja koko fyysinen
olemus riemuitsee kiitollisuuden kuohuissa. Sellainen tila merkitsee samalla
uudistumista.”
”Itse olen usein saanut
merkittävimmät oivallukseni – olkoon kyseessä työ tai muu elämä. tyhjentävien
juoksujen jälkeen. Ideat ovat tulleet joko ensimmäisessä palautumisessa
muutaman tunnin sisällä tai sitten parin päivän kuluttua, kun kaikki voimat
ovat palanneet ja hermoston tila on normalisoitunut.”
”Uskonpa että yksi syy
maratonharrastuksen jatkuvaan kasvuun koko maailmassa 1980-luvulta alkaen on nadan tavoittelu. Ihmiset haluavat
tyhjentyä turhasta.”
Joskus juoksija ei tyydy nadaan
vaan haluaa pyyhkäistä kaiken sisimmästään, myös ”pohjalla loistavan puhtaan
aarteen, joka kantaa ja merkitsee elämää” (Juoksu,
s. 67). Näin kävi Ehrnroothin kollegalle, japanilaiselle juoksuhullulle
kirjailijalle Haruki Murakamille. Hän rupesi ultramaratoonariksi, kidutti
itseään liikaa. Hänelle kävi kuin Jobille. Koettelemusten jälkeen Murakami joutui
alakulon valtaan ja menetti juoksuhalunsa. Hän ei halua tuhota nadaansa, ultramaratonhaaveistaan hän
kertoo luopuneensa.
”Juoksijan on alistuttava
ihmiseksi, joka kumartuu tyhjentyneen mielensä pohjalla välkehtivälle
lähteelle. Siinä on nadan aarre,
tyhjennysjuoksun filosofinen ja hengellinen tarkoitus.” (Juoksu, s. 68)
Palaan Toivon
tarkoitukseen. Myös sen lopussa viitataan nadaan.
Ehrnrooth heittää kysymyksiä. Mistä, miksi ja mitä varten
ihminen saa toivon, joka ajaa häntä kohti oikeamielisyyttä, rauhaa,
sopusointua? Miksi toivomme tavoittamatonta? Selvää vastausta Ehrnrooth ei
anna. Hän toteaa, että se olisi mieletöntä, jos olisimme olemassa vain itseämme
varten. Hän puhuu luonnon ja moraalin ristipunoksesta sekä palaa Vanhan
testamentin esimerkkiin, joka tuli tutuksi ensimmäisestä kirjoituksestani. Jotta
vohla voisi käydä levolle pantterin kanssa, luonnon tulisi muuttua. Ihminen ei
pysty itse tätä punosta purkamaan. Aivan yhtä varmasti ihminen ei voi lakata
sitä yrittämästä, koska luovuttaessaan hän menettää toivonsa ja elämänsä
arvokkuuden.
”Kulttuurievoluutiolla
ja henkisellä kehityksellämme on oltava jokin meitä korkeampi universaali
tarkoitus. Sen vuoksi rakkauteen ja uskoon liittyvä toivo ohjaa meitä sisältä
käsin, niin kuin se olisi itse elämän pyhä koodi.” (s. 176)
Lopussa Ehrnrooth palaa nadaan.
Karmeliitat piirsivät liidulla luostarinsa kiviseinään: nada, nada, nada. He olivat perillä jostakin olennaisesta. ”Joka
tämän nielee, ei koskaan menetä toivoaan.” Se on Toivon tarkoituksen viimeinen virke.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti