Luis Bunuelin elokuva on raakaa katsottavaa. Olen nähnyt
sen kai kolme kertaa, tänään viimeksi. Se on elokuva Mexiko Cityn slummista,
armottomasta kurjuudesta. Se on elokuva lapsista, jotka väkivalta ja
rikollisuus vievät mukanaan. Selviytymistaistelussaan köyhyyden edessä he ovat
täysin puolustuskyvyttömiä
Elokuvan suomalainen lisänimi ”Säälikää heitä” on
kaksimielinen. Ei me muuhun pystytä kuin sääliin täydellisen kurjuuden
ilkkuessa turvallisessa olohuoneessamme. Onneksi varsinaiseksi nimeksi ei ole
tullut ”Unohdetut”. Los Olvidados
kuulostaa suomeksi komealta. Se on sopiva vastapaino elokuvan hurjaan
sisältöön.
Kun kaikki toivo alkaa jo olla mennyttä, tulee pieni uskon
pilkahdus:
Elokuvan eräs eteenpäin pyrkivä poika joutuu kaverinsa huijaamaksi
ja häntä syytetään aiheetta veitsen varastamisesta. Poika vangitaan ja äitikin
hylkää hänet. Sitten näyttää, että hän viimeinkin saa uuden mahdollisuuden
päästyään alaikäisten työleirille. Sen johtaja osoittaa kärsivällisyyttä ja
ymmärrystä. Hänen mielestään poika tarvitsee luottamusta. Hän antaa pojalle
setelin ja lähettää hänet ostamaan tupakkaa uskoen pojan palaavan tupakan ja
vaihtorahan kanssa. Kaikki näyttäisi menevän hyvin, mutta portin takana odottaakin
kaveri. Poika puolustautuu, mutta on voimaton isompansa edessä. Siitä alkavat
tapahtumat, jotka vievät elokuvan lohduttomaan päätökseensä.
Ei nouse elokuvasta pintaan luottamusta tai toivoa, vaan
pelkästään kostoa ja pelkoa.
Elokuva pitää katsoa säännöllisin väliajoin, jotta
muistaisimme nauraa omalle säälillemme.
Luis Bunuel tunnetaan surrealistisen elokuvan mestarina. Los
Olvidadosin hän ohjasi vuonna 1950 Meksikon kaudellaan, 20 vuotta läpimurtoelokuviensa
Andalusialaisen koiran ja Kulta-ajan jälkeen. Siinä on vahvoja vaikutteita
neorealismista. Noin 20 tämän jälkeen valmistui Porvariston hillitty charmi (1972), porvarillista moraalia järkyttävä
ohjaajan myöhäiskauden surrealistinen klassikko. Tuttua tyyliään hän ei hylkää Los Olvidadosissakaan, sillä se sisältää
surrealistisia unijaksoja.
Elokuvan valmistuttua meksikolaiset kokivat sen loukkauksena
maataan kohtaan. Todellisuus haluttiin siis kieltää. Tästä todellisuuden
kieltämisestä on viitteitä Porvariston
hillityssä charmissa, kun mielikuvituksellisen eteläamerikkalaisen valtion suurlähettiläs torjuu
maansa arvostelun.
Jos pitäisi mainita kolme ohjaajaa, joihin tuotannon
katsomiseen en väsy koskaan, he ovat Bunuel, Akira Kurosawa ja Andrei Tarkovski.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti