Kirjoitukseni
aiheena on yksi tämän hetken keskeisimmistä harrastuksistani – mieskuorolaulu.
Sitä on kestänyt yli 10 vuotta. Tarkoitukseni on paitsi avata paitsi omaa
taivaltani mieskuorossa, kertoa laajemmin siitä mitä harrastukseni olen
ajatellut ja ajattelen nykyisin. Alaotsikko voisi olla ”Näin sen koen”. Olen
toki vain tavallinen rivijäsen ja sellaisena harrastuksestani kirjoitan.
Kritiikkiäkin saattaa tulla, mutta ei mitään kaunaa. Tosiasiassa kuoro on merkinnyt
minulle paljon. Tunnen olevani kiitollisuudenvelassa kuoroveljille ja
johtajille yhteisistä lauluhetkistä ja kärsivällisestä ohjauksesta.
Mieskuorolaulu
on väliin aitoa karhean hellää rakkaudenvuodatusta, väliin inhon rajamaille
nousevaa isänmaallista uhoa. Laulajan täytyy pystyä ylittämään oman
vakaumuksensa rajat, mutta menemään silti koko sydämellään mukaan sen sanomaan.
Ateisti vaikeroi kirkossa: ”Tuolla
taivaan asunnoissa autuaissa Jumalan… Oi, jos sinne minäkin murheen maasta
pääsisin”. Pasifisti uhoilee Porilaisten marssia: ”…viel' on Suomi voimissaan, voi vainolaisten hurmehella peittää maan.
Pois, pois rauhan toimi jää, jo tulta kohta kalpa lyö ja vinkuen taas lentää
luoti”. Kaikki sujuu yhtä aidosti amatöörin vilpittömyydellä. On kyse
suurista asioista, suurista tunteista: hellästä rakkaudentunnustuksesta, joskus
lämpöisestä joskus epätoivoisesta läheisen kaipuusta synkkiin kuoleman kuviin,
isänmaalliseen uhoon tai jopa verta tihkuvaan itsepäisyyteen. Aina yritetään
mennä täysillä.
"Mieskuorossa on meininkiä" - vuoden 2005 Lahden kuoropäivien t-paita on vielä tallessa ja ahkerassa käytössä. |
…
Laulajantaipaleeni
mieskuorossa ei ole ollut aivan yhtenäinen.
Katkoksia on ollut käytännön syistä. Aloitettuani olen ollut erinäisistä
syistä kuorosta muutamaan otteeseen pois mutta palannut takaisin, kun se on
ollut mahdollista. Kyllästymisen takia en ole kuorosta jättäytynyt, mutta olen
kyllä välillä kokenut motivaation puutetta. Itse asiassa jättäytymiseni on vain
syventänyt harrastustani. Palatessani olen ollut entistä motivoituneempi,
väliin ehkä liiankin innostunut. Löysä
mukanaolo kuoron toiminnassa on haitannut integroitumista, mikä tarkoittaa, että
olen ehkä jäänyt kuorossa hieman irralliseksi ja eräiden esiintymisrutiinien
kehittyminen on jäänyt puolitiehen. En aio selitellä tarkemmin. Riittää, kun
ymmärtää, että pitkistä poissaoloista on aina haittaa, sekä laulajalle että
kuorolle. Nyt olen täysillä mukana, mutta ajoittainen puolinainen läsnäoloni on
antanut mahdollisuuden tarkkailla kuoroelämää myös sopivan etäisyyden päästä.
TAUSTAA
Olin
aikaisemmin laulanut parissa sekakuorossa. Lukioaikanani olin jonkin aikaa
kotikaupunkini seurakunnan nuorisokuorossa. Siitä ei ole jäänyt paljoa mieleen.
Ennen mieskuoroon tuloani lauloin pienessä harrastelijakuorossa. Asuin
ulkomailla eräässä kaupungissa, kuoro toimi lähinnä siellä asuvien suomalaisten
keskuudessa. Se oli aivan toimiva kuoro: lauloimme neljässä äänessä,
harjoittelimme stemmoja ja yhteislaulua tosissaan. Joukossa oli ihan kunnon
laulajia, muutama oli ottanut vuosikaudet yksityistunteja. Esiintymisemme
onnistuivat ihan hyvin ja olivat tarpeeseen. Itsestäni huomasin, että opin
stemmat helposti enkä tehnyt virheitä. Se antoi minulle itseluottamusta ja
innostus laulun harrastukseen kasvoi.
Nyt hypähdän
vielä kauemmas elämässäni. Olen harrastanut laulua koko ikäni. Isäni oli hyvä
laulaja ja minä perin ääneni kai häneltä. Isällä oli tapana laittaa minut
laulamaan erilaisiin tilaisuuksiin, useimmiten jouluna. Joululaulut ovat
tulleet tutuksi. Suosikkilaulujani olivat Sylvian
joululaulu ja Tuo armon valkokyyhky.
Olin aikoinani myös innokas tiernapoika. Laulajan tai muusikon ura ei
ammatinvalintaa tehdessäni ollut kuitenkaan suunnitelmissa. Valitsin ihan muun
alan, mutta olen aina ollut innostunut menemään ensimmäisten joukossa mukaan
erilaisiin lauluiltoihin. Karaokessa minulla oli pientä rimakauhua, mutta
joskus 90-luvulla siitäkin kokeilin ja harvakseltaan mutta säännöllisesti kävin
muutaman laulun lurittelemassa. Nyt en ole laulanut karaokea moneen vuoteen.
Palaan
siihen, miten ajauduin mieskuoroon. Alun perin ajattelin etsiytyä sekakuoroon,
koska siitä minulla oli kokemusta. Kerran eräässä kapakassa osuin samaan
pöytään erään karaokeharrastajan kanssa ja jutustelun lomassa kävi ilmi, että
olin suunnitellut johonkin kuoroon hakeutumista. Tuo kaveri kertoi laulavansa
itse mieskuorossa ja hän suositteli mukaan. Niinpä siinä sitten kävi. Hieman
myöhemmin minun oli mahdollista kuulla tuota kuoroa. Se oli melodisesti sulavaa
voimallista tulkintaa. Miesenergiaa riitti ja laulajat tuntuivat nauttivan
yhdessäolostaan. Tämä homma lähti liikkeelle siitä, että otin yhteyttä kuoron
johtajaan.
ALKUTAIVALTA
Koelauluni
taisi olla Orvon huokaus, joka alkaa
sanoin ”Tääl’ yksinäni laulelen kun ilta tullut on…” Ei siinä montaa sekuntia
hehkutettu, päätös oli selvä. Kuoronjohtaja laittoi minut heti ykköstenoreiden
joukkoon. Ääneni on tuosta koelaulusta varmasti kehittynyt, koska nyt se
sujuisi paljon paremmin. Ääneni on
täytynyt olla hyvin kireä ja ylä-äänien on täytynyt kuulostaa kauhealta
puskemiselta. Kuorossa vahvuutenani oli käsittääkseni heleä falsetti. Kouliintumaton ääneni kuitenkin oli ja sen on
täytynyt kuulostaa hirmukireältä. En ollut mikään Pavarotti, mutta onneksi sitä
ei lauluissa vaadittukaan, paitsi silloin, kun piti laulaa esimerkiksi Finlandia-hymniä. Opin kuitenkin
siirtymään hyvin sulavasti ylä-äänissä falsettiin ja muistan saaneeni siitä
jopa kiitosta. Jos vertaan tuota aikaa nykytilanteeseen, niin falsetti olisi
nytkin usein parempi ratkaisu. Ei nykyinen ”röyhistelevä” tyyli aina
välttämättä kovin kauniilta kuulosta, vaikka siinä voimaa saattaa ollakin.
Johtaja oli
hyvin positiivinen ja ryhmä tuntui kannustavalta. Minut laitettiin kahden
kokeneen laulajan keskelle. Joku kertoi, että silloin menee hyvin, kun kuulee
vierustoverin äänen ja yrittää sopeutua siihen. Oma ääneni ei tule silloin
läpi. Laulupaikkani oli hyvin onnistunut. Koin siinä oloni turvalliseksi.
Ääneni ei ollut kypsä forteen. Siksi ei ollut pelkoa siitä, että ääneni olisi
tullut läpi. Ongelmien tämän suhteen alkoi ilmetä siinä vaiheessa, kun ääneni
alkoi voimistua ja kehittyä ja innostui joskus hehkuttamaan väärässä paikassa.
Silloin se alkuvaiheen neuvo vierustoverin kuuntelemisesta saattoi unohtua.
Olin kyllä aika tarkka omasta stemmastani. Mielestäni en stemmavirheitä tehnyt.
Alkuvaiheessa
kävin itse kotona stemmoja läpi vanhoilla sähköuruilla säestäen. Pikkuhiljaa
harjoittelu jäi vähemmälle. Yritin käydä säännöllisesti harjoituksissa. Se
näytti riittävän. Sanojen ulkoa oppiminen oli paljon vaikeampaa kuin stemmat.
Tunnustan, että sanat eivät edelleenkään jää mieleen. Esityksissä ne
viimeistään unohtuvat. Tästä syystä kvartettilauluista en välitä.
Ensimmäisestä
esiintymisestä en viitsi kertoa tarkemmin. Muistan, että se oli minulle kuin
juhlatilanne. Jännitin sitä paljon. Työasiatkin painoivat mieltä, mutta yritin
panostaa esitykseen. En pystynyt muistamaan sanoja, mutta onneksi sai käyttää
nuotteja. Yhdestä aikaisemmasta esiintymisestä olin joutunut luopumaan, koska
silloin ei saanut käyttää kansiota.
PIDEMMÄLLE
EDETESSÄ – SÄRÖJÄKIN MATKASSA
Kuuntelen
kaiholla vanhantyylistä mieskuorolaulua, jossa ei falsettia tunneta. Komealta
se kuulostaa, mutta ei se ole minua varten. Ei ollut varsinkaan silloin reilut
kymmenen vuotta sitten. Pikkuhiljaa minulle alkoi muotoutua omat mieltymykseni.
Olin kerran mieskuoroliiton laululeirillä ja harjoittelimme hengellistä
kirkkomusiikkia, jolloin me tenorit jouduimme liruttelemaan falsetissa hyvin
korkealta. Se tuntui minulta vielä silloin sujuvan erinomaisesti. Esimerkkinä
voisin mainita Edward Griegin sävellyksen Ave
Maris Stella, jota kutsuimme ”kastraattilauluksi”. Valitettavasti vain
mieskuorossamme ei sellaista musiikkia esitetty. En kuitenkaan edes harkinnut
kirkkokuoroon menoa. Herkkyys ja lyyrisyys tuntuivat olevan vahvuuteni.
Kuorossa sen sijaan laulettiin enimmäkseen perinteistä ohjelmistoa ja
isänmaallisia lauluja perinteisellä tyylillä.
Yritin mukautua niiden vaatimaan laulutyyliin ja sopeuduin käsittääkseni
nopeasti. Onneksi oli mukana myös minulle sopivampaa herkempää
rakkauslauluromantiikkaa. Olisin kuitenkin kaivannut rinnalle jotain ns.
taiteellisempaa. En olisi pelännyt vaikeitakaan stemmoja. Taisin kuitenkin
edustaa kuorossa selkeää vähemmistöä.
Kansikuva mieskuoroliiton nuottivihkosesta, josta löytyy mm. yllä mainittu Griegin sävellys |
Alku oli
hienoa aikaa. En tuonut omaa ääntäni
esille, mukauduin nöyrästi muiden lauluun. Omalla kohdallani vedenjakajana oli
vaihe, kun aloin laulaa rohkeammin, kokeilla äänenkäyttöni rajoja. Saatoin kai
mennä liian pitkälle, kun sain osakseni jonkun mulkaisun. Alkoi häiritä, kun oikeaa
palautetta ei tullut. Tulin varovaisemmaksi. Lähentymisen sijaan tulikin pintaan
vieraantumisen tunnetta. Se oli kai merkkinä siitä, että odotukseni saattoivat
olla ylimitoitetut enkä näyttänyt saavan kuorosta katetta.
Kuoroyhteisön
ilmapiiri ei tuntunutkaan olevan minulle kovin mieleen. Ei se niin rehtiä ollut
kuin ”kuoroveljeys” antoi ymmärtää. Kuoro näytti olevan kuin mikä tahansa
yhteisö omine rajoitteineen ja jännitteineen sisäänlämpiävyyttä myöten. En
tuntenut sitä omakseni, mutta halusin tulla sen kanssa toimeen. Laulujen
harjoittelu oli raikas kokemus, jossa työelämän stressi unohtui. Lisäksi isossa
ryhmässä moniäänisesti laulaminen oli uudenlaista yhteisyyttä: jo pelkkä
kuoronjohtajan toiminnan seuraaminen ja hänen ratkaisunsa ison oikukkaan ryhmän
edessä oli seuraamisen arvoista puuhaa. Sekavaa porukkaa yhdisti laulamisen
ilo, se sai ajoittaiset ristiriidat unohtumaan.
Yritän
hieman avata tuota minua risonutta ryhmädynamiikkaa. Huomasin, että ei
kuoroveljeys ollut pelkkää harmoniaa. Oli selän takana puhumista, selän
kääntämistä ja monenlaista kyräilyä, mikä liittyi myös laulajan äänen käyttöön
ja hänen musiikilliseen persoonallisuuteensa (jos sitä sellaiseksi voi kutsua).
Olisin kaivannut avoimempaa palautetta,
mutta sitä johtaja syystä tai toisesta varoi antamasta. Se minua kiusasi,
vaikka sehän on vain normaalia ihmiselämän kanssakäymistä. Ja kyllä tähän on
lisättävä kuorossa elävä huumori, mikä saattoi laukaista monia orastavia
jännitteitä.
En
välittänyt myöskään mieskuoroon liittyvästä hierarkkisuudesta ja sen toiminnan
ympärille muotoutuneista perinteistä. En viitsi sitä lähemmin kertoa, totean
vain, etten kokenut sitä omakseni. Toki tajuan, ettei perinteinen mieskuoro voi
muuten elääkään. Uudelle laulajalle – ainakin nuoremmalle - oli vaikea tulla
siihen mukaan. Kuoroyhteisö piti olemassaolollaan yllä näitä perinteitä, ja
perinteiden ylläpitohan on vanhempien ihmisten harrastus. En löytänyt kuorosta
itselleni henkistä kiinnekohtaa, mutta kuten yllä totesin, myönteiset seikat
perivät voiton. En vakavassa mielessä pohtinut kuoron jättämistä. Tämä seuraava
on ehkä voimakkaasti sanottu: tunsin, että laulaminen on kiinnekohtani elämään
ja kuoro oli mukava paikka sen opiskeluun.
ÄÄNENMUODOSTUKSEN
OPETTELUA
Harrastuksen
edetessä äänen muodostukseen tuli kuitenkin vaatimuksia. Äänen piti saada
syvempää kaikupohjaa. Kurkusta väkisin painamalla tuotettu ääni kuulosti
rumalta ja kaiken lisäksi se rasitti äänihuulia. Ääneen piti saada resonanssia
ja eräässä vaiheessa kuoromme johtaja alkoi kouluttaa meille tätä puolta. Tällä
oli mielestäni loistavia tuloksi. Kuoron ääni parani huomattavasti, lauluun
tuli eloa ja voimaa ja aloimme oppia hallitsemaan eri voimakkuuksia ja sävyjä.
Tunnustan
nyt, että tämä on ollut tärkein vaihe kuorourallani. Jos johtajamme ei olisi
ryhtynyt äänenmuodostusharjoitusten kautta parantamaan kuoron saundia, niin
olisin jäänyt ilman kuorotaipaleeni keskeisintä ahaa-elämystä. Toki näitä
asioita on sivuttu parilla laululeirillä, mutta kovin ylimalkaisesti. Nyt
meidät kuorolaiset johdatettiin asiaan suhteellisen pitkällä kaavalla ja
kärsivällisesti. Olin tuolloin myös kerran kuulijan paikalla ja hienolta
kuulosti. Kyllä kuoron sointi on paljon parempaa, kun ääni kierrätetään päälaen
kautta eikä puristeta väkisin kurkusta.
Kuoronjohtajamme
kutsui sitä ”imemiseksi”. Ääntä ei saanut puristaa kurkusta tai keuhkojen
yläpäästä, vaan sen tukipiste piti olla mahdollisimman alhaalla. Piti oppia
hengittämään syvältä ja äänelle piti tulla tuki mahdollisimman alhaalta. Olin
itse omaan kehitykseeni tyytyväinen. Ääneeni alkoi tulla voimaa ja uutta
ilmettä. Samalla siihen tuli sellaisia seikkoja, joita en aluksi pystynyt
hallitsemaan.
Laulaessa
piti leikkiä mielikuvilla. Ääni lähti alhaalta ja eteni selkärankaa pitkin
takaraivon kautta pääkoppaan ja vapautui.
Se oli jännää opettelua, hengitysharjoittelua, jatkuvaa sisäistä
kuulostelua ja tuntemuksien aistimista. Kun huomasin äänessäni virheen, harjoituksien
ansiosta pystyin tekemään korjausliikkeen.
Muistan
erään tapauksen, kun kokenut kuoromies (ei oma johtajamme) opetti fortea.
”Oikea forte on oikeastaan pidättelyä”. Jotenkin tähän tapaan hän lausui. Ja toden totta, se tuntui silloin toimivan.
Silloin tunsin löytäneeni avaimen voimakkuuden säätelylle. Sittemmin olen sen
unohtanut. Näiden asioiden parissa pitäisi olla jatkuvasti tekemisissä.
VETÄYTYMINEN
Sitten kävi
niin, että jouduin jättämään laulamisen. Yhtäältä harmitti, koska olin
mielestäni alkanut laulajana kehittyä ja tajusin, että kehitykseni pysähtyy
siihen. Toisaalta en kokenut kuoroyhteisöä minun juttuna. Etäisyyden ottaminen
oli myös vapautumista. Kun sitten säännöllinen harjoittelu jäi, moni laulamisen
kannalta tärkeä asia unohtui. Palasin kuitenkin aikanaan takaisin, ja ihan
mielelläni. Eron aikana motivaationi ei ollut kadonnut mihinkään. Mutta ei se
palaaminen helppoa ollut. Tunsin, ettei ääneni ollut entisensä. Heleys ja
virtavuus olivat poissa, koin oman ääneni katkonaiseksi ja epätasaiseksi.
Tuntui yhä vaikeammalta sopeutua muiden ääniin. Tarkkailin liikaa itseäni, en
pystynyt vapautumaan. Keskittymisessä oli ongelmia, mihin oli omia kuoron
ulkopuolisia syitä.
Otin kiinni
härkää (siis itseäni) sarvista. Yritin sopeutua ”ulkoiseen habitukseen”.
Rupesin seuraamaan tiiviimmin johtajaa, jätin pois kaikki ylimääräiset eleet ja
liikkeet. Yritin olla seuraamatta muiden kuorolaisten tekemisiä.
PERINNE VOI
OLLA TAAKKA
Mieskuoroissa
on vanhan tyylin kuorolaulajia, jotka laulavat koko ajan täysillä, vanhan
perinteen mukaisesti ilman sordiinoja. Se laulutyyli on syvällä, sävyt
unohtuvat helposti, vaikka niitä harjoiteltaisiin. Kuoronjohtaja voi olla
kovilla tasapainoillessaan erilaisten laulajatyyppien edessä.
Yhtenäisyys
siitä kärsii. Ääni ei soi yhteen, on joukko erillisiä yksilöjä, jotka päästävät
omaansa toista kuuntelematta. Vierustoveria pitäisi kuunnella ja mukauttaa oma
äänensä häneen, pitäisi antaa toiselle kohteliaasti tietä eikä rynniä eteenpäin
kuin päätön kana. Myönnän myös itse sortuneeni tähän, mutta mielestäni
suhteellisuudentajuni säilyttäen.
Yhteissointi
risoo silloin tällöin, mutta olen joutunut sen hyväksymään. Tasalaatuisuuteen
ei voi sellaisessa harrastelijaporukassa päästä. Kuorossa on eri-ikäistä väkeä
ja erityyppisiä ääniä. Käsittääkseni nykyinen kuoronjohtajamme yrittää muuttaa
mieskuoron ”säröisen saundin” rikkaudeksi, ja tulokset ovat puhuneet
puolestaan. Totta kai nuoremmat äänet
soivat kauniimmin yhteen, mutta oma aneemisuutensa on myös nuorten miesten
kuoroilla.
ON
TÄHTIHETKIÄ MUTTA JOSKUS TÖKKII
Laulamisen
tähtihetkiä on tilanne, jossa akustiikka on tukenut laulamista täydellisesti.
On kuulunut laulajaveljen ääni tasapainoisesti ja on pystynyt täysin
sopeuttamaan oman äänensä siihen. On ollut turvallista laulaa. Pahimmassa
tapauksessa ei kuule oikeastaan lainkaan muiden ääntä, vain joitakin
vierekkäisiä tai takana olevia ääniä tai muuten äänensävyltään dominoivia.
Akustiikan parhaimmat kokemukset ovat sattuneet kirkkoihin ja valitettavasti
myös huonoimmat (jos ei kauppakeskuksia oteta lukuun).
Lisäksi minulle
tähtihetkiä ovat olleet sellaiset tapaukset, joissa on laulettu suurelle
yleisölle haastavissa paikoissa, esim. suurissa konserttisaleissa, kuten laulukilpailuissa.
Ennen esitystä tehdään tiukkaa työtä äänen ja soinnin puhtauden eteen. Johtaja
vaatii täydellisyyttä ja - mikä tärkeintä - jokainen laulaja panee parastaan. Ryhmä
yrittää yhtenäisenä parhaansa. Onnistuminen ei ole välttämättömyys vaan se
tunne, että kaikkemme olemme antaneet. Jos siinä tilanteessa vielä akustiikka
toimii, niin – vot, sanoi venäläinen.
Kolmas kiva tilanne
on sellainen, jossa yleisön henkisen läsnäolon ja myötäelämisen aistii
sydämessään, jossa laulajana tunnen, että me kuorona olemme heille tärkeitä.
Löytyy sydämenyhteys. Lopputuloksella tai yhteissoinnin laadulla ja puhtaudella
ei ole niin hirveästi väliä. Sillä on väliä, että me yhdessä voimme antaa
kuulijoille hyvän mielen. Tällaisia tapauksia voi sattua esimerkiksi
vanhainkodeissa. Myönteinen palaute voi näkyä monella lailla, sanallinen
palaute on tietysti mukavin, mutta muullakin tavalla se voi näkyä. Aidon ilon
kyllä huomaa.
Tähtihetkiä
on harvassa. Liian usein kuoron esitys on jonkinlainen tilanteeseen liitetty
pakkopulla. Mielissään ollaan, kun siitä eroon pääsee.
Joskus oma
esiintymiseni on mennyt pilalle liian innostuksenkin vuoksi, esimerkiksi pitkän
tauon jälkeen. Kun on harvoin päässyt laulamaan, niin ei oikein tahdo pysyä
housuissaan. En kuuntele muita ääniä ja työnnän liikaa omaa ääntäni muiden
”yli”. Se kertoo kai siitä, että olen esityksessä täysin rinnoin mukana.
Joskus koko
kuoro sortuu puskemiseen. Äänenmuodostus ei ole luonnollista, vaan yritämme
kaikki laulavat kovempaa, ollaan kuin kilpalaulannassa. Ei luoteta tilaan ja
akustiikkaan. Uudessa salissa aletaan helposti huutaa tai möläytellä. Kuoron
pitäisi löytää ääneensä herkkyys ja tasapaino eri tenorien ja bassojen välille.
Kuoronjohtajan tulisi meidät siihen psyykata ja parhaassa tapauksessa hän
laukaiseekin jännitteen taitavasti ilmaistulla pienimuotoisella eleellä.
Mielestäni tärkeissä esityksissä on tärkeää ottaa tuntumaa saliin etukäteen.
Tilannetta voisi kai luonnehtia ravimaailman esimerkillä. Me mieskuorolaiset
olemme esiintymään tullessamme kuin innokkaita orheja, jotka on alkulämmityksen
aikana saatava rauhoittumaan.
Lisäksi
haluan vielä lisätä a capella
–laulun. Laulaminen ilman säestystä on sitä parasta mieskuorolaulua. Musiikin
kanssa laulettaessa puhtausvaatimukset usein katoavat. Äärimmäisessä
tapauksessa on aivan sama, miten me osuutemme huudamme. Ikävimpiä ovat
säestystilanteet solistin ja sähköisten soittimien kanssa. Silloin laulaja
saattaa kokea itsensä turhakkeeksi. Akustisen musiikin säestyksellä homma vielä
toimii, parhaimpana esimerkkinä ison orkesterin kanssa laulettu Finlandia. Niitä on elämässäni sattunut
muutama ja ne kuuluvat kuorolaulajan urani juhlahetkiin.
Epäonnistumiset liittyvät usein akustiikan
heikkouteen tai häiritseviin ympäristötekijöihin. Jos jollakin äänialalla menee
huonosti, niin se kyllä kumuloituu koko esityksessä. Omakohtaisista virheistä
eniten harmittaa se, jos luottaa omaan ääneensä eikä se sitten aivan
tottelekaan tahtoani. Näitä tilanteita on viime aikoina tullut. Olen miettinyt,
alkaako ääneni rapistua. Jos alaspäin ollaan menossa, mutta eipä olla kynnystä
korkeammalta laskeutumassa.
Muiden
epäonnistumisissa minua kiusaa epäpuhtaudet aloituksissa ja äänen korkeuksissa.
Perinteisille mieskuorolaulajille se lienee tyypillistä, että suhtaudutaan
yliolkaisesti tarkkuuteen, ei paneuduta hienosäätöön. Tällainen huolimattomuus
on vanhempien kokeneiden laulajien vika. Päästetään tulemaan kokemuksen ja
tottumuksen voimalla ja siitähän seuraa epätäsmällisyyttä aloituksissa,
epäpuhtauksia korkeudessa, pituudessa ja soinnuissa yleensä sekä
huolimattomuutta lopetuksissa. Lisäksi ei välitetä hidastuksista ja muista
tempon muutoksista eikä liioin äänen voimakkuuden säätelystä. Jokaisellehan
tulee joskus virheitä, mutta suututtaa, jos joku ei viitsi edes yrittää.
JOHTAJUUDESTA
Olen ollut
mieskuorourallani kolmen kuoronjohtajan ohjauksessa, lisänä on pari ns.
kuoroleiriä. Toisaalta minusta on tärkeää, että johtaja on tuttu ja turvallinen
ja että häneen voi luottaa. Jos johtaja vaihtuisi liian usein, voisi joutua
kuin tuuliajolle. On kuitenkin ollut upeaa sopeutua eri johtajien tyyliin. Omat
vahvuutensa ja heikkoutensa on itse kullakin. Yhtenä perustekijänä on kuitenkin
se, että hänen täytyy voittaa kuorolaisten luottamus, ja nimenomaan keskeisten
kuoropersoonien luottamus. Tai jos näiden kanssa ei luottamusta synnykään, niin
on ainakin tultava heidän kanssa toimeen. He eivät kuorosta pois lähde. Aina
johtajan vaihtuessa on osa kuorolaisista lopettanut, kun tyyli ei ole
miellyttänyt. Yllättävän sitkeästi siihen kuoroon kuitenkin jäädään, vaikka
monet piirteet uudessa johtajassa saattavatkin ärsyttää. Sopeutuminen on yksi
mieskuorolaisen ominaisuus.
Alussa uudella
johtajalla on kunnianhimoisia pyrkimyksiä kuoron kehittämiseksi, ajan myötä
niistä suurimmat haaveet karisevat. Nämä karisevat tavoitteet saattavat liittyä
kunnianhimoiseen taiteellisuuteen, jolloin tavallinen rivilaulaja jää eri
aaltopituudelle. Ohjelmistossa palataan nöyrästi maanläheiselle tasolle jo
mahdollista yleisöäkin ajatellen. Kuoronjohtaja ei saisi kuitenkaan taipua
liiaksi kuoronsa edessä. Jonkinlaisesta tasosta olisi pidettävä kiinni, vaikka
napinaa kuuluisikin. Saattaa nimittäin
olla kiusaus jonkinlaiseen suurpiirteisyyteen. Ei välitetä esimerkiksi sointien
pituuksista tai tempon hidastuksista ja nopeutuksista. Myös voimakkuuden
säätely unohdetaan. Laulut lauletaan tasapaksusti lähes samalla voimakkuudella.
Kuoronjohtaja kyllä yrittää säädellä laulun tempoa tai voimakkuutta, mutta ei
käytännössä puutu yksittäisten kuorolaisten virheisiin. Ehkä hän haluaa välttää
vastarintaa ja konflikteja, mistä hänellä ehkä on jo karvaita kokemuksia. Näin vaatimuksissa annetaan periksi ja
sorrutaan miellyttämiseen. Virheistä tai toiveista ilmoitetaan epäsuorasti,
kuin vihjaillen. Tämä on luonnollisesti ääriesimerkki. Huomannut olen, että
johtaja pyrkii sopeutuman kuoron ilmaisuun ja kykyihin siinä määrin orjallisesti,
ettei enää uskalla vaatia. Tällöin saattaa joku kokea, että haastavaa
ohjelmistoa ei ole, ja motivaatio laskee. Hän alkaa etsiä toista kuoroa, josta
saisi vastakaikua omille taiteellisille ambitioilleen. Ehkä jäädään vielä
vanhaankin kuoroon, mutta harjoituksista aletaan laistaa. Ja kun keskittyminen
heikkenee, niin ns. helpoissakin numeroissa tulee virheitä. Kuorossa aletaan
tyytyä heikompaan tasoon.
Kuoronjohtajien
tyylejä on toisaalta mielenkiintoista seurata. Miten johtaja puuttuu
virheisiin, vai puuttuuko ollenkaan, kuunteleeko hän kuoron saundia lainkaan ja
pystyykö tekemään muutoksia? Jos äänenmuodostuksessa tai jossakin muussa
hommassa on ongelmia, puuttuuko hän siihen? Hienotunteisuutta tässä varmasti
kaivataan, sillä vääränlainen möläyttäminen voi maksaa paljon. Liikaa ei toki
saa vaatia, sillä joskus kuorolainen tulee kuoroon raskaan työpäivän
päätteeksi.
Erään toisen
mieskuoron laulajalta kuulin, kuinka heidän kuoronsa johtaja on yrittänyt panna
aisoihin perinteisen tyylin mieskuorolaulajia, jotka rinta rottingilla
päästävät kaikki laulunsa täysillä. Sävyjä mm. voimakkuudessa ei tunneta. Toisaalta
nuo laulajat ovat kuitenkin kuoron perusjäsenistöä. Ilman heitä ei ehkä olisi
enää kuoroakaan. Tulee johtajasta Don
Quijote mieleen.
Sanojen
ulkoa muistaminen on ikuinen ongelma. Tätä kuoronjohtaja vaatii jo roolinsa
puolesta. Joskus siinä ei ole mieltä: ei kukaan viitsi opetella sanoja yhden
esityksen takia.
LOPUKSI
Tähän
loppuun laitan vielä muutamia irrallisia huomioita.
Kuoroyhteisöön
kuuluvat tärkeänä osana myös kuorolaisten puolisot eli avecit. He ovat tärkeitä
paitsi miehensä tukena harrastuksessa myös kuoron toiminnassa kahvinkeittäjinä
ja lipunmyyjinä. Joskus he nimenomaan työntävät miehensä sohvan reunalta
kuoroon.
Miehelle
kuoro on terve harrastus. Tiedän niitä, joille vaihtoehtona olisi ollut
alkoholismi. Toisaalta kyllä kuorossa joskus viina virtaa liikaakin. Tätä
saattaa tapahtua yhteisillä matkoilla ja retkillä. Niillä on oma osansa mieskuoron
toiminnassa. Mennään joko laulamaan johonkin tai sitten reissataan muuten vain.
Joskus huvi ja hyöty on yhdistetty. Matkat tehdään joko avecilla tai ilman,
joista viimeksi mainitut ovat niitä ”höyryisempiä”.
Rivot jutut
ovat osa mieskuoroa. Ne ovat tuttuja varsinkin ennen esitystä. Niiden yhtenä
tarkoituksena on laukausta jännitystä. Kuorolaisen on harjoituksissa ja muissa
yhteisissä hetkissä totuttava välillä hyvinkin härskeihin juttuihin. Samaiset
jutunkertojat ovat sitten avecinsa kanssa aivan toista maata.
On
mainittava myös hiljaisuuden ongelma. Se voi tulla vastaan esiintymislavalla
tai sen ulkopuolella. Esiintymislavalla on tilanteita, jolloin joko koko kuoro
tai osa siitä joutuu seisomaan paikallaan liikkumatta. Tämä on tuonut ongelmia ainakin minulle. On
varsinainen haaste olla liikkumatta. Katse alkaa kiertää siellä täällä, nenää
kutittaa. Kaikki pitäisi eliminoida. En opi sitä varmaan täysin koskaan. Nenän
kaivaminen näyttäisi toki hirveältä. Toivottavasti en ole siihen sortunut.
Esiintymistilanteen
ulkopuolella ongelmana on turha löpinä ja höpinä. Esiintymistä odotellessaan
kuorolaiset eivät osaa olla hiljaa. Pulina saattaa häiritä muita
ohjelmanumeroita. Mieskuorolaisia ei helpolla saa hiljaiseksi. Toivottavasti ne
rivot jutut eivät kuulu saliin saakka.
Omakehu
risoo. Ei meidän kuoro niin täydellinen ole, kuin joskus tuntuu, mutta tämä
oman habituksen nosto kuuluu asiaan. Kaipaisin nöyryyttä ja huolellisuutta
ylimielisyyden sijaan.
Ulkoiseen
esiintymiseen ja tyyliin pitäisi kiinnittää huomiota. Nykyisin on menty hyvin
suurpiirteiseksi. Yhtenäinen pukeutuminen ja tyylikäs esiintyminen on varmaan
vähintään puolet esityksen kokonaisvaikutelmasta.
Yksi
vaivaamaan jäänyt asia on kesken jääneet laulut tai projektit. On siis ollut lähinnä moderneja kappaleita,
joita olemme tosissamme harjoitelleet, mutta ne ovat sitten vaivihkaa unohtuneet.
Kuoronjohtaja on kai huomannut, että niiden harjoittelua on turha jatkaa.
Minulle ne ovat olleet mielenkiintoisimpia ja haasteellisimpia. Harmittaa, jos
lopputulosta ei saa tuta. Kerran teimme erästä kolmiosaista pitkähköä teosta.
Monet laulajat kyllä nyrpistivät nokkaansa, mutta minä iloitsin, että saammepa
me ykköstenoritkin nyt haastetta stemmaharjoitteluun. Sitten laulua ei enää
otettu esille eikä koko sävelmästä enää edes puhuttu. On näissä perinteisempiä ja pienimuotoisempia
tapauksia, mm. eräs iloinen reipas vanha joululaulu, jota bassot eivät
oppineet. Olisi kerrankin ollut sopivaa täydennystä hitaille joulun
nyyhkylauluille, mutta kun ei, niin ei.
…
Linkitän vielä tutustumisen arvoisia näytteitä:
Tässä on tarinaa Ylioppilaskunnan laulajien
taipaleelta. Siellä on esimerkkinäytteitä monilta eri vuosilta. Joukosta löytyy
myös vuodelta 1938 peräisin oleva Suomen
laulu. Siinä ei ykköstenoreiden tarvitse mennä falsettiin. Monia hyviä
näytteitä löytyy, mm. mieskuoroklassikko Leevi Madetojan Hän kulkevi kuin yli kukkien (sanat Eino Leino). Kiitos YLE ja
Elävä arkisto upeasta kokoelmasta!
-
Tuonne
taakse metsämaan (vuodelta 1938) YLL:n esittämänä. Meininki on perinteistä
laadukasta mieskuorotyyliä.
-
Oi kallis
Suomenmaa vuodelta 1954 YLL:n
esittämänä. Ei ole tässä laulussa samaa hehkua kuin vuoden 1938 äänityksissä.
-
Oi kallis
Suomenmaa vuodelta 1998 Polyteknikkojen kuoron esittämänä. Laitan sen tähän
vertailun vuoksi. Tyyli eroaa edellisestä,
mutta kauniilta kuulostavat molemmat versiot.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/30/isanmaallisissa-mieskuorolauluissa-soivat-luonto-ja-karsimys
-
Tästä linkistä löytyy paitsi hyvä artikkeli,
myös mielenkiintoisia kuoronäytteitä eri vuosilta. Näytteet ovat enimmäkseen
uudempaa tuotantoa, mutta löytyy sieltä yksi näyte vuodelta 1940:
Finlandia-kuoron esittämä Nuijamiesten
marssi, sävellys Toivo Kuulan. Nuijamiesten
marssi on perusesimerkki sotilaallis-patrioottisesta uhosta, minun
suosikkejani (vaikka olenkin pasifisti). Valitettavasti äänityksen taso ei vastaa
nykykuuntelijan vaatimustasoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti