keskiviikko 13. toukokuuta 2015

Rosemary Woodhouse haluaa lapsen

Roman Polanskin elämää ja elokuvia VI.

Nyt on kyse Roman Polanskin elokuvasta Rosemary’s baby, joka suomenkielisessä levityksessä on saanut vetoisamman nimen Rosemaryn painajainen. Elokuva on valmistunut 1968 ja se perustuu Ira Levinin bestseller-romaaniin. Elokuva oli ammatillisesti Polanskin varsinainen kansainvälinen läpimurto ja sitä pidetään ensyklopediatasolla hänen parhaana elokuvanaan.

Elokuvan valmistuminen on myös ohjaajan elämässä eräänlainen kulminaatio, jolla en tarkoita huipennusta vaan pikemminkin tsunamin uhkaa. Elokuvalla on näkymätön kohtalonyhteys seuraavana vuonna Roman Polanskin elämässä tapahtuneeseen hirvittävään tragediaan. Tarkoitan tällä luonnollisesti hänen viimeisillään raskaana olevan kauniin vaimonsa Sharon Taten rituaalimurhaa ja sitä mustaa leimaa, jonka media tämän tapahtuman kautta Polanskille antoi. Ei luonnollisestikaan voi todeta mitään selvää faktuaalista syy-yhteyttä, mutta ilkeästi vihjaten Rosemaryn mustat lastenvaunut taustalla kuitenkin siintävät luoden ainakin jonkinlaisen linkin raskaana olevan Sharonin hahmoon. Vähintään yhtä selvästi elokuvassa esiintyvä saatananpalvojien ryhmä luo mielteitä Taten murhan takana olevaan Charles Mansoniin ja tämän hippikommuuniinsa. Toki ei ole millään lailla todistettu, että Mansonin ja hänen ryhmänsä suorittaman joukkomurhan motiivina tai innoittajana olisi ollut nimenomaan tämä elokuva.  Toisaalta elokuva oli saanut USA:n vanhoillisten piirien vihan ja sen myötä murha haluttiin mielellään nähdä elokuvan ja sieltä ponnahtavan saatanan palvonnan kimmokkeena.

Elokuva kestää yli kaksi tuntia, joten kyllä siinä monenmoisia tapahtumia ja sivujuonteita riittää. Ne etenevät pikkuhiljaa outoine vihjeineen ja viittauksineen kohti herkullisen kauhuelokuvan tavoin karmivaa loppuaan. Jos odottaa jotain romanttista tai sosiaalista draamaa, tulee pettymään. Rosemaryn tuore avioliitto ei vie häntä mihinkään ruusutarhaan.

Elokuvasta on olemassa hieno kuvasarja, joka löytyy täältä: http://pyxurz.blogspot.fi/search/label/Rosemary%27s%20Baby.

Kerron hieman sisällöstä, vaikka netistä löytyykin runsaasti kuvauksia. Rosemary (Mia Farrow) on vastikään mennyt naimisiin. Aviopuoliso Guy (John Cassavetes) on keskinkertainen näyttelijä. He etsivät sopivaa asuntoa ja päätyvät vanhaan talohirviöön, jossa sijaitsevan kehnossa kunnossa olevan asunnon he saavatkin perusteellisen remontin kautta varsin kauniiseen kuntoon. Talossa tapahtuu kuitenkin kummia, josta ensimmäisenä selvänä merkkinä on nuoren naisen itsemurha. Rosemary oli juuri edellisenä päivänä tutustunut naiseen eikä tapaaminen antanut mitään viitettä sellaisesta käänteestä. Talon asukkaista nuorelle parille läheisimmäksi jää naapurissa asuva vanhempi pariskunta (Minnie ja Roman Castevet), jonka kuitenkin Rosemary kokee melko pian epämiellyttäväksi ja turhan tunkeilevaksi. Tuo itsemurhan tehnyt sattui kaiken lisäksi olemaan heidän alivuokralaisena.

Elämä kuitenkin alkaa uudessa asunnossa jotenkuten luonnistua. Nuoripari elää kuumassa rakkauden hehkussa, minkä seurauksena Rosemary tulee raskaaksi. Tästä innostuneena onnen huumassaan Rosemary alkaa suunnitella elämää lapsen kanssa. Kaikki ei kuitenkaan ole sujunut eikä suju niin kuin toivoisi. Jo raskautta edeltää outo raiskausuni ja sitten raskauden aikana naapuripariskunnan tunkeileva käytös vain yltyy.  Loppujen lopuksi Rosemary synnyttää lapsen, muttei normaalia söpöä pienokaista, vaan paholaishirviön – niin ainakin annetaan ymmärtää. Tähän tietenkin liittyy se seikka, että talossa toimii satanistinen ryhmä, johon naapuripariskunta ja myös Rosemaryn aviomies kuuluvat. Roman Castevet on jopa ryhmän johtaja. Rosemary saa selville ystävänsä avulla, että hän on itse asiassa oikealta nimeltään Steven Marcato, tunnetun noituudesta ja saatananpalvonnasta syytetyn henkilön poika.

Sama asia kerrottuna DVD:n takakannessa hieman toisin sanoin ja painotuksin:

Rosemaryn painajainen on yksi parhaimmista kauhuelokuvista, joka perustuu Ira Levinin bestselleriin. Newyorkilainen nuoripari odottaa esikoisensa syntyä, ja kuten monet uudet äidit myös Rosemary (Mia Farrow) käy läpi hämmennyksen ja elon tunteita. Tuleva isä (John Cassavetes), kunnianhimoinen mutta epäonninen näyttelijä, tekee liiton paholaisen kanssa, jossa lupauksena on menestyksekäs tulevaisuus näyttelijänä. Ohjaaja Roman Polanski houkutteli elokuvan tähdiltä mahtavat suoritukset. Ruth Gordon sai Oscarin yli-innokkaan ja avuliaan naapurin roolistaan tässä klassikoksi nousseessa trillerissä.



Olen nähnyt elokuvan joskus kauan sitten. En kyllä nyt enää paljoa muista, milloin ja missä yhteydessä sen näin. Joskus 70-luvun alkupuolella se kuitenkin taisi. Muistan, että katsomaan menin suurin odotuksin, mutta loppua kohden kokemus muuttui vastenmielisemmäksi. Pettymys se kaiken kaikkiaan oli, mutta ei se kuitenkaan hälventänyt minusta kiinnostusta Polanskin uraan ja myöhempiin elokuviin. 

Se ei varmasti ollut ensimmäinen Polanski-elokuvani. Olin lukenut ohjaajasta sekä ehkä jo nähnyt Umpikujan (Cul-de-sac 1966), Vampyyritappajat (Dance of Vampires 1967) tai Macbethin (1971). Polanski oli siinä määrin tuttu, että muistan odottaneeni elokuvalta paljon. Kuitenkin petyin. Petyin nimenomaan siihen, kun elokuvan ratkaisuhetkiin tulee mukaan satanisteja, mikä vie loppuratkaisua yhä etäämmäs todellisuudesta. En ajatellut näkeväni pelkkää pinnallista kauhuleffaa, toivoin painavampaa sisältöä, tai ainakin elämässä kiinni olevaa ihmissuhdedraamaa. Se osoittautuikin odotuksiini nähden sisällöltään heppoiseksi ja jouduin poistumaan elokuvateatterista tyytymättömänä. Tuon hetki on jäänyt yli 40 vuoden takaa mieleen: jännitystä olin kokenut, ahdistuksen tuntoja sain mukaani.

Rosemaryn persoona kiinnosti jo alun alkaen. Hänessä oli jotain samaa kuin itsessäni: herkkää, vaikutuksille altista. Siksi koin jollakin tasolla samaistuvani häneen. Loppuun asti tämä henkinen side ei vetänyt. Elokuvasta ei jäänyt sitä vapautumisen ja kirkastumisen riemua, jonka taide-elämyksessä toivoisi kokevan. Rosemary jää keinuttamaan vaunuissa makaavaa hirviötä, jonka uskotellaan olevan hänen lapsensa. Kauhea kohtalo se oli.

Tietysti mukana on myös realismia. Kertoohan se omasta todellisuudestamme uskollisena omalle genrelleen. Mutta sen nähdäkseni en minä rehellisyyden nimissä tuolloin kahta tuntia pimeässä salissa halunnut istua.

Tuolloin alkoi kauhuelokuvien saralla ilmestyä tuotantoa, jota kohtaan tunsin lähinnä inhoa. Esimerkkinä voisi mainita hieman myöhemmin, vuonna 1973 valmistuneen Manaajan. Se sai vanhoilliskristilliset piirit takajaloilleen, mikä puolestaan oli tarkoituksenakin. Median huomion kautta elokuvan myyntilukuja saatiin suuremmiksi. Sisältö oli kuitenkin entistä surkeampaa. Olisiko Rosemary ollut osasyynä tällaiseen kehitykseen?

Kyllähän elokuvaa arvioitaessa on otettava huomioon sen syntyaika. Tuolloin elettiin Euroopan hullua vuotta. Radikalismi oli nousussa. Se halusi murskata perinteisen elämäntavan tukipilarit. Konservatiivit halusivat taas puolustaa perinteisiä arvojaan. Satanismin ja noituuden esiintulo ei ollut kaikille vain pelkkä vitsi. Oli ryhmiä, jotka kokivat sen jonkinlaiseksi uhaksi.


Olen nähnyt elokuvan nyt uudestaan. Vanhat vastenmielisyyden tunteet painoivat mielessä vieläkin siinä määrin, että jouduin itseni lähes pakottamaan sen katsomiseen.

Nytkin alku oli innostava, mutta vaikutelma oli myönteisessä ja kielteisessä mielessä voimallisempi. Jotenkin tunsin katsovani elokuvaa laajemmin aistein. Alun musiikki hurmasi, ja edelleenkin Rosemaryn hahmo kolahti, ehkä voimakkaammin kuin olin odottanut. Hänen herkkyydessään ja vilpittömyydessään ja lapsenomaisuudessaan oli edelleen kai jotakin itseäni. Toisaalta aviomies herätti heti inhoa. Sydän kurkussa seurasin, miten yhteisö voimallaan tallaa herkkää sielua allensa. Sitten noin puolivälissä riemastuin ja seurasin mielihyvää tuntien, kun Rosemary nousi avoimesti aviopuolisoaan vastaan ja protestoi kokemaansa painostusta. Lopultakin hiljainen myötäilijä on löytämässä tahdonvoimaansa. Yhteisön voima oli kuitenkin raastava.  Oma tahto ei kestänyt montaa hetkeä. Tilanne läjähtää kasaan, kun Rosemaryn sitkeästi jatkuneet vatsakivut lakkaavat kuin seinään, riemun tunteissa protestit unohtuvat.

Yhteisö ja seurapiiri syövät Rosemaryn minuuden. Yleinen mielipide jyrää. Tilanne alkaa luisua kohti tappiota. Vaivalloiseksi katsomisen tekee se, kun vilpitön Rosemary ei tunnu itse tajuavan sitä laisinkaan. Eikä elokuvan loppu täytä salaisia toiveitani. Rosemary jää jyrän alle. Vahvat ovat vahvoja, heikon on tyytyminen tappioon.

Loppupuolella, kun tilanne alkaa lopullisesti luisua kohti mielikuvituksellista huipennustaan, minulle välähtää se, mikä monelle muulle on kai välähtänyt jo ensi katsomalta. Elokuvan alaotsikoksi pitäisi laittaa ”Kun mieli järkkyi”. Elokuva on sairaskertomus, jossa kuvataan Rosemaryn henkisen terveyden romahtaminen. Jää epäselväksi, mikä on kuvittelua, mikä on totta. Epäilin, olisiko raskauskin vain kuvittelua, mutta se lienee totta. Lapsesta ei ole enää väliä. Häntä ei näytetä. Valinta siirtyy katsojalle.

Tässä elokuvan juju onkin. Ensi kerran nähdessäni otin kaiken vastaan liian totena. Minua vietiin huoletta harhaan. En tajunnut, että tarkoitus olikin vain jujuttaa. Kun juoni alkaa mennä absurdin suuntaan, viittauksiin noituudesta ja satanistisesta todellisuudesta, alan mielessäni protestoida enkä enää pysty kokemaan kaikkea ulkopuolisena. Nyt avautuu elokuvan toinen puoli. Kyseessä onkin mielen järkkymisen kuvaus, psyykkinen romahdus.

Oikeastaan tähän ohjaaja viittaa dvd:hen sisältyvässä haastattelussaan. Elokuvan tarkoituksena onkin juuri viedä täysin laskelmoidusti katsojia harhaan. Elokuvan loppuratkaisun voi ymmärtää kahdella tavalla. Katsoja menee siinä helposti harhaan ja joutuu ymmälle. Haastattelun pohjalta ymmärrän, että itse romaani antaa yksiselitteisemmän vastauksen, mutta elokuvassa Polanski vie katsojan tarkoitushakuisesti ymmälle. Katsojille kuuluisikin jäädä epäselväksi, onko Rosemaryn raskaus vain kuvitelmaa vai onko se todellinen.

Rosemaryn hahmoon liittyy eräs olennainen seikka. Häntä esittää Mia Farrow, joka on vastikään ollut mukana huippusuositussa amerikkalaisessa tv-sarjassa Peyton Place. Monelle hän on edelleen tuon sarjan Allison McKenzie. Niinhän hän oli minullekin, ensikertaa katsoessani. Peyton Place oli perheessämme hyvin tuttua keskiviikkoiltojen viihdettä. Elokuvan tekijöiden haastatteluissa paljastuu, että Farrow valittiin Rosemaryn rooliin lähinnä juuri häneen liittyvien Allison-mielikuvien vuoksi.
Peyton Placen maailmaa, keskellä Allison

Olin Peyton Placen aikoihin 12-vuotias murrosiän kynnyksellä oleva poika. Perheeseemme oli juuri hankittu televisio ja tuo sarja oli ensimmäisiä tv-sarjoja, joita seurasin säännöllisesti. Tämä johtui ehkä siitä, että vanhempi sisarenikin sitä katsoi. Allison on söpö pellavapää, kiltti perhetyttö, monen teinipojan unelmien täyttymys. Rosemaryssa on paljon samaa tyttömäisyyttä. Häneen on helppo kiintyä ja tuntea sympatiaa.

Hieman ilkeältähän se tuntuu, että elokuvan tekijät veivät minua tietoisesti harhaan ja myötätuntoni kohde tuleekin lopulta hulluksi.

Peyton Placen ohella valintaan oli myös Farrow’n yksityiselämällä vaikutuksensa. Hän oli tuolloin naimisissa Frank Sinatran kanssa, joka oli vaimoaan huomattavasti vanhempi. Hänet tunnettiin vahvana persoonana. Hänen vaikutuksestaanhan Allison lopulta häivytettiin Peyton Placesta. Oma vaikutuksensa tälläkin oli Rosemary-mielikuviin. Peyton Placessa Allisonilta meni ensin pitkät pellavahiukset, sitten katosi itse tyttökin. Laskelmointia on sekin, että myös Rosemary käy elokuvan aikana leikkauttamassa hiuksensa. Päälle liimatulta idealta se tuntuu.

Eikä laskelmointi varmaan rajoittunut tähän yhteen henkilöhahmoon. Kaikesta huolimatta elokuva on laadukas, kohtaukset hyvin valmistettuja ja viimeisteltyjä. Ohjaajan sormien jälki näkyy hyvin monella tasolla. Henkilöhahmotkin ovat osuvia, vaikka juuri niistä paistaa ehkä selvimmin tuo laskelmointi. Elokuva on varmasti Polanskin ohjauksista taloudellisesti tuottoisin, mutta ei valmistuskustannuksissakaan ole säästelty.

Elokuvasta voisi vielä noukkia polanskimaisia asioita. Tarkoitan lähinnä hänen lapsuutensa ja nuoruutensa kokemuksia.

Puolassa asuessaan Polanski oppi inhoamaan katolisuutta. Tuo vastenmielisyys kyllä ilmenee varsin selvästi. Jo elokuvassa pinnalla olevat satanistiset rituaalit ovat kuin isku vasten perinteistä konservatiivista uskonnollisuutta, jota puolalainen katolisuus varmasti edustaa. Onhan pääsatanisti Castevetin etunimeksikin laitettu Roman, millä ohjaaja on halunnut vahvistaa omia tuntojaan. Elokuvassa satanisteilla näyttää lopulta olevan lonkeronsa hyvin laajalla. Tulee siinä ihan pikkiriikkisen myös Puolan katolinen kirkko – tai ainakin fundamentalistinen kristillisyys - mieleen. Puolustuskyvytön ihminen ohjataan ”kaidalle tielle”. Mutta enköhän mene liian pitkälle, jos käännän elokuvaa uskontokritiikiksi?

Rosemary itse on saanut lapsuudessaan ahdasmielisen katolisen kasvatuksen ja suhteet vanhempiin olivat katkenneet avioliiton myötä. Rosemaryn kiinnostus noituutta kohtaan on selkeä vastareaktio myös uskonnollisuutta kohtaan. Elokuvassa on kohtaus joulukadulla, kun Rosemary katsoo näyteikkunassa olevaa neitsyt Mariaa. Tulkitsen itse kohtauksen merkitystä Polanskin oman uskontosuhteen kautta. Jonkinlaista vieraantuneisuuden tunnetta se henkii. Tosin Rosemaryn oma huomio taitaa olla vastasyntyneessä Jeesus-lapsessa.

Paul Werner (Polanski. Henkilökuva – Polanski. Die Biografie 2013) analysoi Polanskin elokuvissa esiintyviä pelon tuntemuksia viitaten puolalaiseen elokuvakriitikkoon Maria Kornatowskaan (s. 311). Hän käyttää lähteenään amerikkalaista kirjailijaa  Lawrence Weschleriä (The New Yorker, 5. 12..1994).

”Kornatowska oli kiinnittänyt huomiota siihen, että monet holokaustista selvinneet jakoivat erään yhteisen tunteen: yhtäaikaisen klaustro- ja agorafobian. Muurien ja aitojen ympäröimissä, usein täpötäyteen ahdetuissa ghetoissa he kokivat ahdistusta, ja avoimilla paikoilla he tunsivat olevansa eristettyjä muista vangeista ja suojattomia miehittäjiä kohtaan – oikeastaan kyseessä on kaksi luonteeltaan täysin vastakkaista pelkoa. Puolalainen elokuvakriitikko oli varma siitä, että Polanskin oli pienenä poikana ghetossa täytynyt kokea samanlaisia tuntemuksia.” (s. 311)

Suomennettuna noita vastakkaisia fobioita kutsutaan ahtaanpaikan- ja aukiokammoiksi. Kornatowska on tehnyt analyysinsa 70-luvun lopulla ja hänen mukaansa Polanskin elokuvat kulkevat noiden molempien pelkojen välimaastossa. Kornatowskan päätelmään on varmasti vaikuttanut myös Rosemaryn painajainen. Uusintakatselussani tuo teesi oli mielessäni ja elokuva tarjoaa kyllä herkullisia esimerkkejä. Polanski osaa laittaa ihmiset ahtaisiin tiloihin ja saada kohtauksiin jännitteitä. Paikkoja on runsaasti, kuten auton takapenkki, puhelinkioski, lääkärin vastaanotto, porraskäytävä ja asunnon eri nurkat. Asunnon ovella tahaton kosketus voi aiheuttaa myös katsojalle epämukavaa värinää.

Elokuvan alkupuolella on kadulla, uuden kotitalon ulkopuolella, järkyttävä tilanne, kun nuori nainen, johon Rosemary oli vastikään tutustunut, on juuri hypännyt ikkunasta ja makaa kuolleena jalkakäytävällä. Tilanne on vetänyt paikalle ihmisiä ja Rosemarykin osuu miehensä kera sattumalta paikalle. Kameran liike ja kuvakulmat luovat ahtauden vaikutelman, mikä syventää Rosemaryn ahdistusta jo muutenkin kauheassa tapahtumassa. Myös poliisin kylmäkiskoinen käytös vain lisää painostavaa tunnetta. Toisaalta suurkaupunkimiljöö vilkkaasti liikennöityneine katuineen tuo kohtaukseen agorafobiaa.

Ahtauden vastakohtana Rosemary joutuu kohtaamaan avaria tiloja tai aukeita paikkoja, jotka aiheuttavat ainakin katsojissa epämukavuuden tunteita. Alun rakastelukohtaus vielä tyhjässä uudessa asunnossa tulee ensimmäisenä mieleen. Joulukadulla Rosemary odottaa ystäväänsä katsellen samalla näyteikkunassa loistavaa neitsyt Mariaa ja Jeesus-lasta. Kolmas mieleen jäänyt kohtaus on samaisen ystävän hautajaiset, jonne Rosemary tulee taksilla hieman myöhässä. Kohtauksen voimaa korostaa Rosemaryn hautajaispuku, joka poikkeaa selvästi muun hautajaisväen täysmustista asuista. Näissä kolmessa kohtauksessa näkyy selvästi myös vastakkaisia klaustrofobisia tuntoja.
Rosemary hautajaisissa vaikuttavassa mekossaan 

Mihinkään siitä ei pääse, että Polanskin kuvatessa raskautta, taustalla on aina painajaismaisena läsnä hänen äitinsä traaginen kuolema. Hänen äitinsä Bula Polanski joutui kaasukammioon ollessaan neljännellä kuukaudella raskaana. Sinne hän joutui juuri raskautensa vuoksi. Isä ja hänen sisarensa selvisivät. Tuo juutalaiseen perinteeseen kuuluva syyllisyys on Rosemaryn kokemuksista ja tuntemuksista kyllä aistittavissa.

Siirryttäessä 60-lukuun, niin sehän ei ole mikään salaisuus, että tuolloin Polanski harrasti huumeita. Siitä on kyllä elokuvassa jälkiä. Selvin kohtaus on se Rosemaryn raiskausuni. Kohtaus tapahtuu purjealuksessa. Rosemary raiskataan kesken bileitten, jotka assosioituvat selvästi LSD-tripiksi.
Rosemary herää todentuntuisesta unestaan


Kun kirjoitukseni alussa viittasin tapahtumiin, jotka seurasivat Polanskin yksityiselämässä elokuvan valmistumisen jälkeisenä vuonna, en tehnyt sitä sattumalta. Elokuvan on täytynyt tuohon maailmanaikaan herättää voimakkaita tunteita ja tuntoja. Niiden aiheuttamat reaktiot eivät aina välttämättä ole ihmistajunnan hallittavissa. Tällä en tarkoita pelkästään Charles Mansonin tapaisten hullujen murhanhimoa, vaan myös esimerkiksi mediaa. Ei sitä tietenkään saa liioitella.
….


Vielä yhteen puoleen haluan puuttua, nimittäin musiikkiin. Musiikin on tehnyt tunnettu puolalainen jazz-muusikko Krysztof Komeda, Polanskin nuoruuden ystävä. Puolassa hän työskenteli korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärinä. Jazz vei kuitenkin miehen mukanaan, vaikka tuon ajan Puolassa siihen ei katsottukaan kovin suopeasti. 1950-luvun puolivälistä alkaen hän esiintyi jazzpianistina eri kokoonpanoissa, ja hänen maineensa kiiri yli maan. Polanskin varhaistuotannon musiikki on Inhoa (Repulsion, 1965) lukuun ottamatta lähes kokonaan peräisin Komedalta.
Musiikkiin liittyen Rosemaryn painajaisesta jää katsojien mieleen lähinnä sen alussa soiva kehtolaulu, josta on tullut eräänlainen elokuvan musiikillinen ”tavaramerkki”: https://www.youtube.com/watch?v=7wRNX94fU94. Mutta kyllä elokuvasta toki muutakin musiikillisesti kiintoisaa löytyy. Se minulle avautui vasta nyt uusintakatselun myötä.

Ehkäpä elokuvan valmistumisen jälkeiset vaiheet Komedan elämässä nousevat kuitenkin valokeilaan enemmän kuin itse elokuvan musiikki. Nimittäin joulukuussa 1968 Komeda loukkaantui onnettomuudessa ja kuoli muutama kuukausi myöhemmin. Paul Werner kirjoittaa Polanski-elämäkerrassaan, että tapaus oli tragikoominen (s.116). Seuraavassa on Wernerin tarina hieman lyhennettynä.

Hän oli ollut ryyppäämässä puolalaisen kirjailijan Marek Hlaskon kanssa ja baarikierros oli venynyt pitkäksi. Matkalla baarista toiseen tukevassa humalassa ollut Komeda kaatui ja löi päänsä. Hänen seuralaisensa oli vähintäinkin yhtä päihtynyt, mutta hän nosti itseään paljon hennomman Komedan maasta kantaakseen hänet kotiin tai seuraavaan kapakkaan. Hän kaatuikin sitten itse, jolloin maahan romahtaessaan sylissä ollut Komeda sai todella vakavia päävammoja.  Hän kieltäytyi kuitenkin menemästä lääkäriin ja meni sen sijaan kotiin nukkumaan. Hänen kipunsa pahenivat päivien ja viikkojen myötä, mutta edelleenkään hän ei suostunut sairaalahoitoon. Lopulta hän vaipui koomaan, hänellä todettiin veritulppa päässä. Kiireinen leikkauskaan ei enää auttanut. Puolassa asunut vaimo haki hänet takaisin Puolaan, jossa hän kuoli 23. huhtikuuta 1969, neljä päivää ennen kuin hän olisi täyttänyt 38 vuotta.

Kuullessaan Komedan kuolemasta Hlasko järkyttyi ja syytti itseään tapahtuneesta. Saman vuoden heinäkuussa hänet löydettiin kuolleena. Kuolinsyynä oli unilääkkeiden yliannostus. Wernerin mukaan Komedan tapaus oli tuohon ratkaisuun syynä vain osittain.

Tässä on pari linkkiä Komedan musisointiin:


Lähteitä:

Sandford, Christopher Polanski. Arrow Books, 2009.
Werner, Paul     Roman Polanski. Henkilökuva. Saksan kielestä kääntänyt Juho Nurmi. Minerva 2014.
-          Sandford keskittyy enemmän elokuvan valmistumiseen liittyvään taloudelliseen puoleen. Paul Werner on perehtynyt syvemmin Polanskin yksityiselämään.

Linkkejä nettiin:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti