sunnuntai 30. elokuuta 2015

KONSERTISSA (Mozart: Pianokonsertto nro 23 A-duuri; Beethoven: Sinfonia nro 2 D-duuri)

Menneellä viikolla olen urheiluhulluna saanut nauttia yleisurheilun MM-kisojen lähetyksistä Pekingistä. Onneksi mukaan on mahtunut myös musiikkielämyksiä.  Torstaina 27.8. olin pitkästä aikaa Kuusankoskitalossa Kymi Sinfoniettan konsertissa.  Sen illan tähti oli kapellimestari Alpesh Chauhan (http://www.alpeshchauhan.co.uk/ ). Minulle hän oli uusi tuttavuus, mutta esitteen mukaan on hän aiemminkin vieraillut Kymenlaaksossa. Konsertin ohjelmistossa olivat seuraavat kappaleet:

Zoltan Kodály: Tansseja Galantasta
W. A. Mozart:  Pianokonsertto nro 23, A-duuri, KV 488 (solistina Antti Siirala): I. Allegro, II. Adagio, III. Allegro assai (rondo)
L. van Beethoven: Sinfonia nro 2 D-duuri, op. 36.

Chausan oli se maaginen velho, joka sai orkesterin mukaan musiikin rytmiin ja sisäisiin jännitteisiin. Hänen temperamenttinsa tuntui olevan myös yleisön mieleen. Ilman häntä ilta olisi ollut paljon tylsempi.



Tansseja Galantasta

Alkulämmittelymusiikkina soi unkarilaisen Kodályn (1882 – 1967) Tansseja Galantasta. Siinä liikutaan kovin eri maisemissa kuin illan muissa ohjelmanumeroissa. Esitys oli aivan mahtava ja sävellys upea. Kodály liikkuu siinä unkarilaisten kansantanssien maailmassa. Jo alkusävelien mukana herää salissa maaseudun luonto: jouset luovat tuulen havinaa, klarinetti aloittaa ensimmäisen tanssin. Alkupuolella orkesterin luoma pizzicatorytmi viehättää ja musiikki vie mukanaan.  Czardaksen hengessä edetään. Hidas aloitus, joka kiihtyy villiin menoon palaten välillä vetämään henkeä. Unkarilaisen kansanmusiikin energia on sävellyksessä käsin kosketeltavaa. Uskon, että yleisö olisi halunnut yhtyä tanssiin ja myös lauluun, jonka pystyi aistimaan eläväisen esityksen ohesta. Tunnen Kodályn musiikkia aivan liian huonosti. Tähän ei tutustuminen tule jäämään. Chausan oli ihmeen hyvin perillä musiikin rytmisestä rakenteesta ja sai eläytymisensä ansiosta myös orkesterin heti vauhtiin. Myös solistiosuudet olivat upeaa kuultavaa.

Lämmittely onnistui hienosti. Yleisö osoitti sen aplodein saaden sympaattisesti elehtivän kapellimestarin tulemaan ylimääräisen kerran lavalle aplodeja vastaanottamaan. Sitten orkesterin eteen raahattiin flyygeli. Oli edessä W.A.Mozartin pianokonsertti A-duuri nro 23. Solistiksi oli saatu nykyisin Münchenissa professorin tointa hoitava Antti Siirala (s. 1979).


Pianokonsertto A-duuri

Olen kirjoittanut tästä konsertosta aiemminkin. Olen tehnyt jopa vertailua, minkä jätin jutustani lopulta pois. Juttuni käsitteli tuolloin neuvostoliittolaisen Maria Judinan legendaarista radioesitystä, joka sai itse Iosif Stalinin innostumaan kesken kiihkeiden sotavuosien 1940-luvulla. Judinan tulkinta osui tuolloin suuren johtajan sydämeen. Tämän soitettua Radioon kutsuttiin orkesteri ja solisti pikapikaa uudelleen kokoon ja konsertto levytettiin. Siitä sitten tulkitsija myös palkittiin ja omapäisen Judinan vastareaktiosta on sittemmin noussut monenmoista legendaa. (http://perttueemeli.blogspot.fi/2014/12/maria-venjaminovna-judina-lisayksia.html .)

Minun lisäkseni myös monella muulla on tuohon Mozartin konserttoon läheinen suhde, koska sitä pidetään yhtenä hänen parhaimmistaan. Olen kuullut siitä monta tulkintaa, mutta silti odotukseni olivat nytkin korkealla. Tämä oli itse asiassa ensimmäinen kerta, kun kuulin sen konsertissa livenä. Ja tärkeänä kimmokkeena oli saada seurata, miten nuoruudessaan eri kilpailuissa kannuksensa hankkinut ja nyttemmin hieman pimentoon jäänyt solisti siitä selviytyy. Mozartin musiikki tuntuu päällisin puolin helpolta, mutta on mm. rytmisyydessään haastavaa ja siihen voi sisältyä loukku. Sen kuulee, jos orkesteri ja solisti eivät pääse musiikkiin mukaan. Musiikki on välillä niukkaa ja tulkinta on tarkkaa hienosäätelyä.

Lisätään vielä sekin, että Siiralan yhtenä opettajana on toiminut Murray Perahia ja hänen tulkintansa tuosta konsertosta on tullut minulle aikaisemmin tutuksi. On mielenkiintoista vertailla opettajan ja oppilaan tulkintoja.

Tässä kävi se, mitä oikeastaan vähän pelkäsin. Odotukset olivat suuret ja vaikutelmat jäivät vaisuiksi. Ensimmäisessä osassa Siirala oli jotenkin lepsu ja hengetön. Soitto oli velttoa, aivan kuin solistin ajatukset olisivat vielä olleen aivan muualla. Lisäksi orkesteri tuntui jyräävän ja piano jäi sen varjoon.  Piano ja orkesteri ikään kuin harhailivat eri teitä ja hakivat yhteistä polkua. Olin odottanut orkesterilta enemmän keveyttä ja herkkyyttä. Nyt se tuntui jyräävän liian kovaa. Tulkintakysymyshän tämä tietysti on. Chauhan oli valinnut hieman mahtipontisemman ja jämäkämmän otteen.

Siirala ei siis sytyttänyt ensimmäisessä eikä vielä toisessakaan osassa.  Toisen osan Adagioon jäin vielä enemmän odottamaan herkkyyttä. Sitä kyllä olikin, mutten siihen erityisemmin lämmennyt. Kolmannen osan Allegro Assai toi jonkinlaisen pelastuksen. Orkesteri ja solisti tuntuivat löytävän toisensa.  Ja myös Chausan alkoi saada omaa ideaansa läpi.  Joka tapauksessa eläväisesti konsertto tuli lopulta päätökseensä, mutta en siitä heti mitään suurempaa elämystä kokenut. Alkuun olin selkeän pettynyt, mutta jonkin aikaa esitystä kypsyteltyäni jäi siitä loppujen lopuksi tasapainoinen kuva. Se oli alkupuolen ongelmista huolimatta eheä kokonaisuus.

Syynä kritiikkiini lienee myös konserttitilanne. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun pääsin kuuntelemaan tämän konserton livenä konserttisalissa. Hyvin erilaisena se kotona stereoista soi.

Siirala soitti vielä ylimääräisenä kappaleen Robert Schumannin ”pienen sävellyksen”. Sen tarkemmin ei solisti kappaletta esitellyt.  Kappale kuin myös sen tulkinta oli verraten väritön.  Sen jälkeen siirryttiin tauolle.


Hyppään konsertista hieman syrjään ja käsittelen Mozartin A-duuripianokonsertosta kuuntelemiani muita versioita löytääkseni tämän esityksen erikoispiirteitä. Hyvin subjektiivisia tuntoja ne tosin ovat, muut kai kuulisivat toisin. Vertailussani solisteina ovat Maria Judina, Helene Grimaud, Murray Perahia ja Vladimir Horowitz. Heidän tulkintansa eroavat toisistaan, varsinkin Judina on aivan muissa maailmoissa. Chausanin ja Siiralan esitystä voisi ehkä verrata kuulemaani Horowitzin tulkintaan, joskin siitä puuttuu sen juhlavuus ja jonkinlainen mahtipontisuus. Kaiken lisäksi vaatimattoman oloinen Siirala on hyvin kaukana Horowitzin virtuoosimaisuudesta. Jos Siiralan tulkinnasta etsii myönteisiä piirteitä, niin voisi lähteä tuosta vaatimattomuudesta. Solisti tuntui antavan Mozartille tilaa.

Maria Judina (https://www.youtube.com/watch?v=riRK7P_ynfc) ei tulkinnassaan alkuperäisversiolle kumarra. Hän tekee oman versionsa omista lähtökohdistaan.  Hän on kiinni omassa ajassaan ja siitä nousevassa elämäntuskassa. Hitaassa osassa ollaan täysin surun vallassa, loppuosassa tempo kiihtyy sellaisiin mittoihin, että koin melkein sääliä soittajia kohtaan. Siinä kuitenkin välillä tuntui, että ”pyllistetään” kaikelle pahalle tai sitten ollaan jonkinlaisella ”pakomatkalla” pois ahdistuksesta pitäen epätoivoisesti elämänilosta kiinni.

Helene Grimaudin versio on matka kauneuteen. Siitä hehkuu rakkauden nostalgia. Hidas osa on syväluotaavaa mietiskelyä, jossa tunnutaan liikkuvan luovuuden lähteillä: https://www.youtube.com/watch?v=j8e0fBlvEMQ.

Murray Perahian versiossa (orkesterina English Chamber Orchestra, julkaisuvuosi 2012) soitto hivelee korvia. Hän tunnelmoi Grimaudin lailla. Myös levyn tekninen toteutus on huipputasoa.  Judinan karhean säröisen levytyksen elämäntuskaa siitä ei löydy, mikä on ymmärrettävää. Judinan taide ei lähtenyt miellyttämisen tarpeesta. Yleisö ei tullut hänen konserttiinsa nauttimaan sulosoinneista. Neuvostoyleisön taidekäsitys oli tuskaa ja siitä vapautumista. Yleisö vapautui, kun Maria Judina otti kantaaksensa muiden joko alitajunnan syövereihin tai aivan mielen pinnalle pesiytyneen tuskan.

Murrayn levytyksen kolmas osa juoksutuksineen ja koristeluineen on kepeän riemuisaa. Se on vauhdikasta tunnelmointia siinä määrin, että haluaisi itse hihkua vieressä ja hypellä kepein askelin jossakin leikatulla nurmella perhosia turhaan etsien tai mahdollisesti kauniin tytön halauksesta jo etukäteen riemuiten. Tämä on varsinaista mielenkohotusmusiikkia, joka soi paikoin hyvinkin muhevalta.

Horowitzin hidas osa on muihin verrattuna nopein, mutta kolmas osa on pitempi kuin esimerkiksi Judinalla. Orkesteri pyrkii jonkinlaiseen mahtipontisuuteen.  Se on tavallaan hovimusiikkia, jossa aatelista uljuutta tuodaan sointiin mukaan. Horowitz itse virtuoosina on kaiken keskipiste. (kolmas osa: https://www.youtube.com/watch?v=oeTyZPxlwMA.)

Nyt konsertissa ei mieleeni noussut yllä mainitun kaltaisia tuntoja, ei iloa tai surua tai turhia tunnekuohuja. Mitään syväluotaavaa en löytänyt, enkä liioin mitään kauneuden ahaa-elämyksiäkään. Tämä on yhtäältä myönteinen seikka. Yllä arvostelin solistia, mutta haluan häntä myös kehua. Ei se silti ollut sisällöltään mitätön. Siiralan tulkinta oli koruton, muttei harmaa. Se oli solistinsa näköinen hallitus tyylikäs tulkinta, siksi toimiva. Se sopii nähdäkseni klassisismin tyyliin. 



Sinfonia nro 2 D-duuri

Tauon jälkeen oli vuorossa L. van Beethovenin sinfonia nro 2 D-duuri. En kerro siitä liikoja, laitan oheen linkit: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5454034http://cso.org/uploadedFiles/1_Tickets_and_Events/Program_Notes/060510_ProgramNotes_Beethoven_Symphony2.pdf.

Tässä vaiheessa voisin kehaista ohjelmatekstin tekijää Antti Häyrystä. Todella värikkäästi hän konsertin ohjelmanumeroista on kertonut.  Esimerkiksi tästä sinfoniasta kerrotaan niin lentävästi, että sen luettuaan tuskin malttaa odottaa itse esitystä.

Etukäteen minua kiinnosti, miten esityksessä kyetään ilmaisemaan esitteiden mukaan sinfoniaan kätkeytyvä huumori.  Kyllähän Beethovenin musiikin humoristisuus oli tullut minulle tutuksi jo aiemmin mutta vain pienimuotoisemmissa sävellyksissä. Se tulee tavallisesti esille jo nimessä. On esimerkiksi pianokappale Rondo a capriccio G-duuri op.129, jonka lisänimi on Kiukku kadonneesta kolikosta (Die Wut ueber den verlorenen Groschen). Jo nimi kertoo, miten sävellykseen pitää asennoitua. Sinfoniasta ei humoristisuus niin vain aukea.

Olen joskus ehkä jostain tv-ohjelmasta seurannut selvitystä jostakin Haydnin sinfoniasta löytyvää humoristista sointikuviota. Minuun se vitsi ei osunut, mutta valveutuneita aikalaisiaan se on voinut kohahduttaa.

Esityksestä ei auennutkaan huumoria, mutta siinä oli tiiviisti mukana elämän makua, jonka esille tuomisessa nimenomaan kapellimestarilla oli olennaisen tärkeä rooli. Musiikki itsessään sisältää ehkä vain yllätyksiä tai kummallisuuksia. Humoristisuuden siihen tuo vain elävä elämä, tilannekomiikka tai kosketus hetkeen tai omaan aikaamme.

Sinfonian etenemistä seurasi kuin suurta draamaa. Se ei pitkästyttänyt. Jokainen osa toi mukanaan uusia käänteitä. Kapellimestari Chauhanilla tuntui olevan kaikki pelissä. Hän eläytyi niin tiiviisti sinfonian sisältöön, että tuskin pysyi itse paikallaan. Hänen puoliympyrän muotoinen korokkeensa tuntui vankilalta.

Yhdellä käden pyyhkäisyllä soiton painopiste siirtyy hetkessä orkesterin oikealta puolelta vasemmalle ja musiikki saa yllättäen aivan uuden sävyn ja näkökulman.  Tämänkaltaiset muutokset ovat aikoinaan kai kohahduttaneet paikallista yleisöä. Vauhti nousee välillä maanisiin mittoihin, lähes hulluuteen. Välillä äänen voima alkoi raastaa jo korviani.

Chauhanin johtamana sinfonia nro 2 oli innostava elämys, johon eläydyin konsertissa kuin seikkailuun.  Jännitettä riitti loppuun saakka. Sinfonian osat elivät omaa elämäänsä ja kapellimestari taikoi sauvallaan orkesterista irti kontrasteja, hiljaisia osia ja forteja, voimakkaita crescendoja ja äkillisiä hiljennyksiä. Musiikki eli koko ajan, hengitti kuin ihminen.

Tämän myönteisen hehkutuksen jälkeen tuodaan esiin negatiivisiakin tuntoja. Se oli kiinnostavan dramaattisuuden ohessa myös raastava kokemus, joka loppui onneksi oikeaan aikaan.  Kuulijaakin se alkoi hengästyttää eivätkä korvanikaan olisi paljon pitempään kestäneet.

Raivoisat, toistuvasti jyrähtävät forteakordit ovat sitä, mistä en Beethovenin sinfonioissa erityisemmin tykkää. Ne jyrähtävät eteeni yllättäen ja vievät kuuntelulta herkkyyden. Säveltäjä purkaa niissä jotain raivoaan. Se on toki OK mutta liika on liikaa. Ymmärrän että orastava kuuroutuminen on saanut miehen psyyken järkyttymään, mutta kai tämä soitto sitten on sitä leimaa-antavaa Beethovenia, josta syystä pidän Beethovenin sinfonioihin pientä välimatkaa.

Olin viime talvena Kymi Sinfoniettan konsertissa, jossa soitettiin Beethovenin sinfonia nro 1. Kirjoitin myös siitä konsertista blogitekstin, jossa totesin pitäväni sitä ensimmäistä hänen parhaana sinfonianaan. Se edustaa klassisismin perinteitä. Toisessa sinfoniassaan säveltäjä on halunnut löytää klassisismin tilalle uuden tyylilajin. Varsinaiset uudistukset hän kuitenkin toteuttaa vasta kolmannessa sinfoniassaan. Tämä toinen on siis eräänlainen välikauden luomus. Välillä kuulen siinä mozartmaista soittoa. Sitä uutta ilmaisua ovat nuo forteakordit ja erinäiset rytmin ym. muutokset.  On mahtipontisuutta yllättävine käänteineen ja kummallisuuksineen, omalaatuista huumoria, jota ei aina osaa tulkita oikein. Ne voivat olla orkesterille hyvin haastavia. Jos tulkinta on hengetöntä riehumista, kuulijalle se voi olla koettelemus. Minulla on siitä ikävä kokemus Pekingissä, jossa ranskalainen kapellimestari ei saanut paikalliseen orkesteriin henkeä seitsemännen sinfonian esityksessä.

Konsertin esitteessä vähätellään ensimmäisen sinfonian ratkaisuja ja tyyliä, aivan kuin myöhäisempi tuotanto olisi kypsempää. Ymmärrän tuon asenteen, mutten halua sijoittaa varhaistöitä mihinkään kakkoskastiin.  

On minulla vielä yksi syy siihen, miksi olen esitystä hehkuttanut. Kotonani on nimittäin sinfoniasta yksi levytys, joka on tulkintana hengetön ja mitäänsanomaton. Ei siinä ole merkkiäkään siitä mielenkiintoisesta dramatiikasta, jonka Chauhan pystyi suomalaisesta provinssiorkesterista loihtimaan. Ja levytyksessäni orkesterina on maineikas Berliinin filharmonikot. Kuuntelin sen ennen konserttia ja luettuani sinfoniasta tietoja (ks. yllä olevat linkit ja wikipedia) oli vaikea päätellä kyseessä olevan sama sävellys.

Kehuin jo konsertin esitetekstiä. Sen kuvakieli on poikkeuksellisen värikästä. Tässä on hieman listaa siinä käytetyistä Beethovenin sinfoniaa kuvaavista adjektiiveista: juhlallinen, yllätyksellinen, kipakka, nakuttava, omapäinen, maalaishenkinen, kansanomainen, uhkaavankuuloinen, nerokas, kummallinen. On ” luikkautta, kipakkuutta, nerokkaita harhautusliikkeitä”. Niitä sitten kuulija joutuu välillä ”höristelemään”.

Olen valinnut esitteestä lauseita ja ilmauksia kuvaamaan sinfonian eri osia:

Ensimmäinen osa: Adagio molto – Allegro con brio

”Teemojen konflikti nousee esiin ennenkuulumattomalla voimalla. Tätä ennustaa jo aiempaa perusteellisempi ja juhlallisempi hidas johdanto (Adagio molto)”
Siellä on ”retorista ylevyyttä”, ”salamyhkäisyyttä”, sotaisaa haastavuutta”. Ensimmäinen forte kajahtaa ”kuin kutsu barrikaadeille”.
”Beethoven raivaa ensimmäisessä osassa häikäilemättömästi tietään eteenpäin ja lyyrisempi sivuteema on kaiken aikaa jäämässä jalkoihin.”

Toinen osa: Larghetto

”Otsikko viitannee idylliseen luonnontunnelmaan, jota kuitenkin hämärtävät teeman terävät kontrastit ja pinnanalainen salaperäisyys”
Alussa on ”jousien laulua” ja ”auvoista maisemaa”, joka väistyy ”yllätyksellisemmän luonnonkuvauksen tieltä”. Päätöksessä kuulijalle jää ”epävarmuuden tuntu”.


Kolmas osa: Scherzo (Allegro)

Se on ”omapäinen karakteriosa”. Siinä ”kipakasti ja arvaamatta iskevät forteakordit.”  ”Puhaltimien maalaishenkisiin luikkauksiin vastaavat jousien uhkaavankuuloiset murtosointijuoksutukset.”

Neljäs osa: Allegro molto

Se on rakennettu ”nerokkaiden harhautusliikkeiden sonaatti-rondoksi, jota Beethovenin aikaiset arvostelijat luonnehtivat kummalliseksi ja kieroutuneeksi” (engl. bizarre).
”Kursailemattomassa suoraviivaisuudessaan ja siloittelemattomassa huumorissaan” se on ”rohkea ja hämmentävä luomus”.
”Beethovenin äkkikäänteissä on ilkkuvaa oveluutta ja itsetyytyväistä riehakkuutta.”
Esitteessä lainataan lopussa vuonna 1804 kirjoitettua kuvausta finaalista:

”Finaali oli sivistymätön hirviö, haavoitettu lohikäärme, joka kieltäytyy kuolemasta vaikka vuotaakin kuiviin, raivoten ja pieksäen turhaan ilmaa viuhuvalla pyrstöllään.”


Voin vahvistaa, että tätä tunnelmaa Alpesh Chauhan oli Kuusankoskitalossa luomassa yhdessä Kymi Sinfoniettan kanssa.


Tässä linkki videosta, jossa kapellimestari Alpesh Chauan johtaa Birminghamissa Shostakovitshia:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti