torstai 27. elokuuta 2015

Sananvapaudesta, joukkopsykoosista, rähmällään olosta. Kansakuntaa koetellaan.

Otsikon valinta juttuuni oli melkoinen kompromissi. En keksinyt muuta. Varsinainen peruste jutun teolleni on kansanedustaja Olli Immosen facebook-päivitys eli ns. Immoskohu. Olen lukenut siitä kirjoitettuja juttuja hyvin paljon eikä tapauksen seuraaminen ole ollut mitenkään mieltä ylentävää. Päätin, etten juttuihin tässä kuitenkaan viittaa. Viimeisin lukemani juttu on Helsingin Sanomien pääkirjoitus tältä aamulta (http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1440564224598?ref=hs-art-uusimmat-#4). Mitään uutta se ei minulle antanut eikä tämän perusteella mitään hyvää ole odotettavissa. Näkökulmani on nyt toinen ja olen antanut tekstin vapaasti rönsyillä.

Yksi juttu on kuitenkin koko kirjoitukseni pohjana, vaikka siinä onkin pääpaino Suomen Venäjä-suhteilla ja Immosen kirjoitusta käsitellään vain hiukan. Kyseessä on 25.8.2015 lähetetty alfatv:n keskustelu, jossa dosentti Arto Luukkanen haastattelee hiljattain eläköitynyttä professori Timo Vihavaista. Se löytyy osoitteesta http://alfatv.fi/arkisto/. Haastattelun voi katsella, kun kirjoittaa hakuun sanan dosentti.   

Suurimman huomion Arto Luukkasen ja Timo Vihavaisen keskustelussa saa Suomen ja Venäjän suhteet.  Kirjoituksessani Venäjä-vihassa arvostelin hieman Vihavaisen vähättelyä asiasta. Nyt kanta selveni. Vihavainen pitää Suomen ja Venäjän suhteita moneen muuhun naapuriin verrattuna esimerkillisinä ja suhteellisen hyvinä, joka antaa ja jonka ainakin pitää antaa paljon mahdollisuuksia lähentymiselle. Hän toki kauhistelee ympärillämme riehuvia vihan lietsojia ja kylväjiä.
Mutta kolmiosaisen haastattelun keskimmäisessä osassa käsitellään tämän juttuni pääaihetta Immoskohua ja sen mukana sivutaan myös siihen rinnastettavaa ns. hihamerkkikohua.

Luukkanen on huumorimiehiä ja toteaakin, että ”puhutaan kieli keskellä suuta mutta kuitenkin aivan suoraan”. Tämä vihjaa siihen, mihin näistä asioista puhuttaessa on totuttu: on asioita, joista on parasta vaieta, ettei tulisi leimatuksi. Kyse on siis suut salpaavasta poliittisesta korrektiudesta. Siihen suomalaiset tottuivat aikanaan neuvostoliittolaisten kanssa toimiessa ja Vihavainen piikittelee ivallisesti, ettemme me kyenneet siitä irtautumaan ennen kuin venäläiset itse aloittivat itseruoskintansa. Tästä Vihavainen on kirjoittanut vuonna 1991 kirjan Kansakunta rähmällään, joka oli aikansa hitti mutta käsitteli sen verran arkaluontoisia asioita, etteivät monet kriitikot tohtineet sitä edes lukea.

Suomettuminen oli siis poliittista korrektiutta mutta Vihavainen antaa kyllä palaa myös siitä nykyisin kirjoittaville, jotka eivät ymmärrä asiaa ollenkaan. Saa siinä Sofi Oksanenkin osansa.

Nykyilmiönä poliittinen korrektius on Vihavaisen mukaan lähtöisin USA:sta ja perustuu sikäläiseen poliittiseen rakenteeseen. Jos liikaa jotakuta ärsyttää, voi joutua maksamaan miljoonakorvauksia ”täysin järjettömistä syistä”.  Eurooppaankin on rantautunut tämä sama ilmiö. On tiettyjä etnisiä ja poliittisia ryhmiä, jotka ”on otettu poliittisen korrektiuden huomaan”.  Heitä pitäisi kohdella erityisellä tavalla. On siis ajatuksia, joita ei saa esittää, mitä sitten eräänlainen ”ajatuspoliisi” valvoo.
”Tämä on totalitaristista ajattelua, politiikka rajoittaa ajattelua.  Se on vastoin vanhoja valistuksen periaatteita.” Näin Vihavainen kiteyttää viitaten vielä Immanuel Kantin lausumaan ”Uskalla käyttää järkeäsi”, josta ollaan nyt lipsumassa.

Sitten aihe hypähtää 60-luvun lopussa ja 70-luvun alkupuolella Suomessa vallinneeseen taistolaisuuteen ja stalinisteihin - ilmapiiriin, joka tuli minullekin aikoinaan kovin tutuksi (siitä enemmän edempänä).

Luukkanen kysyy suoraan, jotta asiassa päästään eteenpäin: Ovatko LGBT-intoilijat ja multikulturalistit jonkinlaisia nykyajan stalinisteja tai taistolaisia? Kysymys palauttaa mieliini Vihavaisen kirjan Länsimaiden tuho (vuodelta 2009), jonka tämä itsekin sitten pian mainitsee.
Vihavainen vastaa kysymykseen myöntävästi eikä pelkää sitä sanoa, koska puhumisen vapaus kuuluu demokratiaan.

Luukkanen jatkaa Immoskohulla. Vihavainen toteaa, että kohu oli täysin keinotekoisesti ja harkitusti aiheutettu, ei ollut minkäänlaista kohun aihetta. David Cameron, Angela Merkel ja Nicolas Sarkozy ovat todenneet, että multikulturalismi on epäonnistunut. Myrsky nostettiin, kun yksittäinen suomalainen kansanedustaja kirjoitti facebook-päivitykseensä saman asian. Siitä sitten alkoi kirjoitusten, puheiden ja mielenosoitusten vyyhti, joka ei ole vieläkään päättynyt.
….

Tähän väliin kommentoin itse ja laitan myös Vihavaisen lisähuomion. Vihavaisen mukaan lausuma julkaistiin ”sattumalta” (sarkastinen painotus) ennen perussuomalaisten puoluekokousta ja hän myöntää sillä olleen oma poliittinen merkityksensä. Minusta lausumassa ei ole mitään kohun aihetta, mutta ärsyttävää on sen luoma pateettisuus, aivan kuin oltaisiin nousemassa pyhään sotaan. Taistelu-sana kuuluu poliittiseen retoriikkaan eikä sen käytöstä normaalijärkisen ihmisen pitäisi kiihottua.

Omalta kohdaltani totean vielä, että kritiikki monikulturismia arvostelevia kohtaan menee usein hyvin tunteenomaiseksi. Aivan kuin eri kansallisuuksien edustavien vanhempien lapsille haluttaisiin aiheuttaa jotain pahaa ja aivan kuin kansainvälistä ruokaa kiellettäisiin syömästä. Monikulturismi ei ole kuitenkaan lapsia tai ruokaa, vaan sillä on aatteellinen pohja.

Vihavainen ja Luukkanen ihmettelevät, että tällainen asia nostettiin ”valtavaksi ajatusrikokseksi”.  ”Eihän tässä ollut mitään tolkkua”, jatkaa Vihavainen. Tätä sietäisi hävetä, miehet jatkavat.
”Onko sen takana jokin poliittinen tarkoitus?”

Sitä Vihavainen ei rupea spekuloimaan, mutta eihän hänen mukaansa sellaiseen pitäisi vajota nostaen samalla esiin vastaavanlaisen vyyhden, ns. hihamerkkikohun.

”Se on nolo juttu, vähän samaa kuin hihamerkkikohu, josta tuli maailmanlaajuinen sensaatio. 

Kyseessä oli vain hullunkurinen pakina, ajatuskoe, jolla oli omassa yhteydessään selvä funktio.”
Turun Sanomat sen nosti esiin, ”toiset löi löylyä lisää eikä kukaan sitten iljennyt astua pois kelkasta.”

Johtavat poliitikot kauhistelivat: ”onhan se törkeää, eihän pidä vaatia ihmisiltä pitämään jotain hihamerkkiä, joka leimaa heidät.” Totuus oli kuitenkin, ettei kukaan ollut sellaista edes ehdottanut.

Toteanpa saman. Kauheat mitat se asia sai, ulkomaita myöten ihmeteltiin, kuinka tyhmiä ehdotuksia suomalaiset tekevät.

Nyt se asia näyttää naurettavalta, mutta anteeksipyyntöä tai katumista ei ole näkynyt.  On se ainakin merkki epä-älyllisestä suhtautumisesta, mutta ”kansa saa mitä ansaitsee”.

Journalistit siinä töppäsivät todella pahasti, mutta eivät he ole sitä katuneet, päinvastoin: näyttävät Vihavaisen mukaan vain olevan ylpeitä siitä, millaisen kohun ovat tyhjästä nyhjäisseet.

Palataan Immoskohun salaman lailla nostamiin mielenosoituksiin ja muihin ulostuloihin. Se on nykyajan noitavainoa. Mielenosoituksissa on kyllä kaunis sanoma, mutta tuntuu tarkoitus pyhittävän keinot. Sananvapaus ja demokratia ei siinä pelissä paljoa paina. Jos Vihavainen pääsisi sinne esiintymään, hän kehottaisi kansaa ensin lukemaan, sitten miettimään ja sitten häpeämään. Kyllä kansalla pitää olla oikeus taistella multikulturalismin perusteita vastaan.

Entäs sitten se ”taistelu”? Onko se niin paha sana, että pitäisi sanoa ”lievästi vastustetaan”? Sen sanan on vasemmisto ”patentoinut itselleen”. Politiikka on kuitenkin taistelua demokratiasta.

Vihavainen on toiminut eräänlaisena unilukkarina ja aikoo jatkaa entiseen tyyliin herättämässä ihmisiä ajatteluun. Sananvapaus on vaarassa.

Viimeisenä esimerkkinä nostetaan esiin Tatu Vanhasen tapaus, josta on kulunut muistaakseni seitsemän tai kahdeksan vuotta. Tuolloin vähemmistövaltuutettu esitti asiasta tutkimuspyynnön. Absurdiksi sen tekee se, että kyseessä oli tieteellinen tutkimus. Onko siis tieteellinen tutkimuskin ”kiihotusta kansanryhmää kohtaan”?

Tuolloin poika Matti oli noussut pääministeriksi ja asian taustalla oli varmasti poliittisia motiiveja. Poika sanoutui näkyvästi irti isänsä toiminnasta.

Myös Stalinin vainojen aikaan monet lapset ilmiantoivat vanhempiaan ja sanoutuivat näyttävästi irti heidän toimistaan (mm. kulakkien lapset). Luukkanen ihmettelee, sillä onhan Soiniakin vaadittu irtisanoutumaan puolueen jäsentensä ”rikoksista”. Onko kyse samanlaisesta stalinismista? Vihavaisen mukaan sieltä se on suoraan omittu. Käytetään ns. syyllisyysassosiaatiota: ”ihmisen ei tarvitse tehdä itse yhtään mitään, mutta häntä vaaditaan vannomaan, ettei hän enää hakkaa vaimoansa”. Hän tunnustaa ilmaisten samalla halunsa olla ”tästä lähtien vähän kiltimpi”.
Sen jälkeen keskustelussa perehdytään vielä Venäjän tilanteeseen ja myös mahdolliseen NATO-jäsenyyteen. Minä jatkan omia pohdintojani.

Aluksi palaan historiaan. En pidä siitä, että näitä menneisyyden harhapolkuja ja syntejä nostetaan esiin tietyin poliittisin mustamaalaamistavoittein.  Olen ihaillut eräitä venäläisiä, jotka kokivat noita kauhun vuosia, mutta eivät halua tehdä siitä suurta numeroa. Siinä oltiin kuin hulluuden vallassa, se oli joukkopsykoosia, josta ei erityisiä henkilöitä tai tiettyjä kansallisuuksia pidä nostaa ristille. Nykyisin niitä nostetaan esiin poliittisten ja muiden itsetarkoituksellisten syiden vuoksi, hyötymismielessä.

Muistelen, kun tapasin Pekingissä nyt jo edesmenneen Berthan. Hän oli vanha nainen, johon tutustuin, koska hän kansallisuudeltaan suomalainen.  Hän oli syntynyt Amerikassa, jonne perhe oli muuttanut Viitasaarelta. Bertha puolestaan oli rakastamansa miehen kera muuttanut Kiinan kansantasavaltaan 40-luvun lopussa uutta maailmaa luomaan. Sain nauhoitettua hänen kanssaan pitkän haastattelun. Paljon mielenkiintoista hän kertoi, mutta nyt lainaan hänen muistojaan kulttuurivallankumouksesta.

Hänellä oli työväenliikkeen tausta. Hän meni mukaan sellaisen taustan vaatimaan ryhmään. Se valtasi Britannian suurlähetystön, sytytti sen palamaan. Kyseessä oli kaiken kaikkiaan ikävä tapaus. Jälkeenpäin ryhmä joutui oikeuden eteen, mukana olleet joutuivat perustelemaan motiivejaan ja katumaan tekojaan. ”Seurasin sokeasti muiden mukana” oli se mantra, jonka avulla tilanteesta selvittiin. Bertha kertoi tapauksesta naureskellen. Monenlaista hulluutta hän oli joutunut kokemaan ja tämä oli yksi muiden joukossa. Ei sellaisesta voi jäädä katkeraksi tai potea huonoa omaatuntoa. Kaikki siinä näytelmässä olivat mukana.

1970-luvun alkupuolella riehuneet taistolaiset ovat minulla hyvin muistissa. Tulin opiskelemaan Jyväskylään vuonna 1974 ja ensimmäinen kämppäkaverini sattui olemaan sinipaitainen taistolainen, täynnä aatteen hehkua. Hänen kanssaan jaoin 20 neliön huoneen ja vaikka minäkin olin neuvostoliittomielinen, niin keskustelumme muuttuivat pian suoranaiseksi huutamiseksi.  
Jouduin yliopistossa todistamaan monenlaista hölmöyttä, joita en viitsi nyt erikseen mainita. Vähin äänin senkin liikkeen aatteellinen pohja alkoi hiipua, hulluttelu jäi ja äänekkäimmät hölmöt siirtyivät korrektisti takavasemmalle.

Muistan kun eräs kämppikseni entinen tyttöystävä kutsui minut kahville. Hän kehui kirkkaan silmin varastavansa vessapaperia yliopistosta. Siihen hänellä oli omien sanojensa mukaan oikeus, koska me elimme tuolloin vielä kapitalistisessa yhteiskunnassa. Siihen reagoin nauramalla emmekä me sen koommin enää tavanneet.

Osallistuin minäkin johonkin opiskelijoiden marssiin. Joillakin oli varsin taistolaisia banderolleja: Neuvostoliitto maailmanrauhan tae, Eteenpäin Otto Ville Kuusisen viitoittamaa tietä. Minä pyrin tietoisesti pysymään tällaisista lauseista mahdollisimman kaukana. Kulkue oli todella pitkä ja sai eräät autoilijat hermostumaan, kun tukimme koko Jyväskylän keskustan liikenteen.  Muistini on sen verran valikoivaa, ettei sinne paljon ole tästä tapahtumasta jälkiä jäänyt. Se on jäänyt mieleeni, että Osuuspankin kohdalla huusimme OP-sopimus – PA-sopimus.  Ja noista neuvostomielisistä iskulauseista muistan vinoilleeni useamman kerran eräälle tuttavalleni, joka joutui niiden takana marssimaan.

Itse asiassa oli oikein kiva marssia kaupungin halki, ympärillä oli kansaa ja hermostuneita autoilijoita.  Se oli täysin viatonta hauskanpitoa ja me vain nautimme yhdessäolosta. Marssin tarkoitus oli aivan toissijainen juttu. Kunhan vain protestoitiin, ei sillä väliä mitä. Ja kyllähän Berthankin puheesta kävi ilmi, että kulttuurivallankumouksen aikana heillä oli kivojakin asioita. Sitten vain jossain vaiheessa homma meni överiksi eikä sille voinut myöhemmin kuin nauraa. 

Mutta leikki sikseen. Maamme talous on pahassa kriisissä, mutta media nostaa pintaan aivan toisarvoisia juttuja. Kuin joukkopsykoosissa vaaditaan rasisteja tilille ja kaikki arvokonservatiivit kansallismieliset nostetaan kansainvälistymiseen avartavan uuden maailmankatsomuksen vihollisiksi. Kun Urpilainen nousi SDP:n puheenjohtajaksi, Erkki Tuomioja haukkui puoluejohdon ajatuksia unelmahötöksi, jota itse puheenjohtaja oli ilmestynyt näyttävässä punaisessa mekossa ja verkkosukkahousuissa mainostamaan.  Nyt verkkosukkahousuja ei näy, mutta unelmahöttö on tullut muulla tavalla arkeemme, sitä syydetään kansalle joka tuutista.

Täysin tietoisesti hihamerkki- ja Immoskohut on nostettu pystyyn. Näyttää, että joukkopsykoosin kaltaisella kiimalla synnytetään ainakin vastakkainasettelua. Niistä me tiedämme historian perusteella, että seuraukset voivat olla hyvinkin ikäviä. Olen läpi elämäni ihmetellyt, miten ihmiset ovat voineet ajautua Stalinin vainojen ja juutalaisvainojen kaltaiseen hulluuteen. Viime aikojen tapahtumien jälkeen, en ihmettele sitä ainakaan yhtä paljon kuin ennen. Kaikki on mahdollista, joskin jotain lienee historiakin opettanut.

Kansainvaellukset ovat alkaneet, taloudessa kiehuu ja ympäri maailmaa on konflikteja, sekä meneillään että kytemässä. Epätoivo ja viha saattavat nousta pintaan yllättäen. Tästä voi syntyä pahaakin jälkeä.

Miten Suomen käy? Kun valtion velkakäyräkin sojottaa vain ylöspäin eikä EU:sta taideta päästä eroon, niin ei kansallisvaltio Suomi taida yksin selvitä. Joudutaan yhä kiinteämmäksi osaksi suurempaa liittoa ja yhteisöä, jossa suuret päätökset tehdään muualla. Siinä tilassa saatamme reuna-alueena joutua periferian kiroukseen. Haluan kuitenkin pitää vielä painon tuolla saatamme-sanalla.

Loppuun lainaan pari katkelmaa Timo Vihavaisen kirjasta Länsimaiden tuho (Otava 2009). Se on hänen tuotannostaan suosikkini.

”Miksi pitäisi huolestua … muiden kulttuurien ekspansiosta länteen? Länsimainen kulttuurihan on vuosisatojen ajan osoittautunut hämmästyttävän ekspansiiviseksi ja sitkeäksi ja sitä ihaillaan koko maailmassa. Tämä pitää paikkansa, mutta se ei ole pätevä syy sulkea silmiään selviltä tosiasioilta: kansanvaellukset ovat alkaneet ja ne ovat perusteellisesti muuttaneet maailmaa jo yhden ainoan sukupolven aikana. Sitä paitsi muutos on luonteeltaan peruuttamaton ja kiihtyvä. Helleenis-kristilliseltä perustalta kasvaneen länsimaisen sivilisation vastustuskyky ulkoisia kilpailijoita vastaan näyttää nykyisessä vaiheessaan vähintäänkin yhtä huonolta kuin Rooman valtionuskonnon asema aikoinaan nousevan kristinuskon edessä.” (s. 31.)


”Länsimainen kulttuuri kehitti aikanaan hienon arvojärjestelmän, kuten muutkin kulttuurit ovat tehneet. Sen perusteet ovat sivilisaatiomme kätköissä yhä olemassa ja niiden puolustamista barbarian hyökkäyksiltä ja eroosiolta voi pitää itse kunkin velvollisuutena, mikäli niitä kannattaa. Tämä velvollisuus ei riipu siitä, mikä maailmanhistorian kulku tulee olemaan. Siihen emme voi vaikuttaa, mutta lähipiiriimme voimme. Ja vähin, mitä voi tehdä, on ainakin sanoa mielipiteensä, olla elämättä valheessa, kuten Aleksandr Solženitsyn aikoinaan vaati.” (s. 32.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti