I.
Dmitri
Lihatšov (Дмитрий Лихачёв, 1906 – 1999) lienee suomalaisille tuntematon henkilö. Hän
oli Neuvostoliitossa elänyt akateemikko, kirjallisuuden ja kulttuurin tutkija.
Hän oli perehtynyt Venäjän kulttuuriperintöön, venäläisen sivistyksen
historiaan. Nuoruudessaan hän joutui vankileirille nykyisin vähäpätöiseltä
tuntuvan syyn takia. Vapauduttuaan ura tutkijana lähti nousuun. Vanhalla iällä
hänen elämänfilosofiset kirjoitukset ovat saaneet suosiota. Kerron edempänä hänen
elämästään tarkemmin. Hän oli syntynyt Pietarissa ja meille suomalaisille
kiinnostava senkin vuoksi, että lapsuuden kesänviettopaikassa Kuokkalassa myös
suomalaiset tulivat hänelle tutuiksi.
Dmitri
Lihatšovin tuotantoa on saatavissa myös suomeksi. Professori Erkki Peurasen
suomentamana on ilmestynyt artikkelikokoelma:
Lihatšev, Dmitri: Johdatus
nauruun. Reunamerkintöjä venäläisyydestä. Pietari-säätiön julkaisuja I. Taifuuni,
Pieksämäki 1994. 285 sivua. ISBN 951-581-030-2.
Kokoelmassa
on kolme laajempaa osaa: 1) Nauru Muinais-Venäjällä, 2) Havaintoja
venäläisyydestä, 3) Puutarhoista ja puistoista. Tuossa keskimmäisessä on noin
kymmenen sivun juttu otsikolla Patriotismi
nationalismia vastaan. Siitä olen
tehnyt tiivistelmän, johon olen poiminut tutkijan keskeisimmät ajatukset.
Kirjoittaja valaisee asiaa laajoin esimerkein. Ne olen jättänyt
tiivistelmästäni pois. Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 1984,
ja saatettu kirjoittaa vielä aikaisemmin. Sillä on siis aika vähän tekemistä
meidän aikaamme ja ongelmiimme. Asia ei ole kuitenkaan vanhentunut. Lopussa
pohdiskelen Lihatšovin pohjalta nykytilannetta Suomessa. Siinä otan itselleni
laajempia vapauksia ja suoraan sanoen ajatukseni vievät minua ehkä liiankin
kauas akateemikon ajatuksista..
Tuosta
kirjasta haluaisin todeta pari seikkaa. Varsinkin
ensimmäisessä osassa liikutaan sellaisella venäläisen kulttuurihistorian
alueella, joka avautuu vaivoin, jos ei tunne venäjän kieltä eikä ole muissa
yhteyksissä perehtynyt alaan. Suomentaja
on kyllä tehnyt parhaansa, mutta kaikkeen ei kääntäjän kynäkään taivu. Toinen
osa lienee tavalliselle lukijalle kiinnostavin. Siinä pohditaan venäläisyyttä
kulttuurihistorian valossa ja käsittää useita, myös nykytapahtumien valossa
kiinnostavia aiheita. Lihatšov mm. käsittelee Kievin Venäjän (Киевская
Русь) kulttuuriperintöä,
vertailee sen suhteita Venäjään ja havaitsee aikojen kuluessa alueiden välillä
olleen tiivistä kanssakäymistä ja vastavuoroisuutta. Kiinnostava on myös luonnon merkityksestä
venäläisen kulttuuriin. Kolmannessa osassa on makoisaa pohdintaa eurooppalaisista
ja venäläisistä puutarhoista. Ihmisen
suhde luontoon ja puutarhat taitavat olla elämänfilosofisten kysymysten ohessa
akateemikon lempiaiheita.
Laitan tähän vielä pienen sivuhuomautuksen. Akateemikko Lihatšovin sukunimi voidaan
translitteroida kahdella tavalla, itse asiassa useammallakin, jos lasketaan,
että suhu-s voidaan kirjoittaa sh:na. Tuo painotettu e lausutaan o-äänteenä. Yhtenäistä
käytäntöä sen translitteroinnissa ei ole. Itse asiassa käyttäisin mieluiten
e-kirjainta, mutta olen antanut pahalla tavalla periksi ja kirjoitan, miten
sattuu.
II.
Dmitri
Lihatšov: Patriotismi nationalismia
vastaan (tiivistelmä)
Seuraavassa on
tiivistetysti artikkelin sisältö (s. 182 – 192). Kirjoituksessaan Dmitri
Lihatšov tuo vihamielisen nationalismin sijalle patriotismin. Olen jättänyt esimerkit
pois käytännössä kokonaan. Teksti on lähes kokonaan kopioitu kirjasta. Kääntäjän
tyyli ei väliin miellytä, mutta alkuperäistä tekstiä minulla ei ole ollut
käytettävissä. Loppua kohden kirjoitus menee melko pateettiseksi.
Alkuun
Lihatšov torjuu sen yleisen ajatuksen, että puhumalla kansallisista
ominaispiirteistä tai kansanluonteesta se edistäisi kansojen erkaantumista
toisistaan.
Akateemikko
toteaa, että venäläiset ovat olleet vaatimatonta kansaa. He eivät ole sortuneet
omaan kehuun ja heille on ollut tyypillistä itsensä vähättely. Suurimman osan
ajastaan he ovat eläneet sovussa naapurikansojen kanssa. Esimerkkinä hän
mainitsee mm. venäläisten ja karjalaisten kylien yhteiselon. Mitään rotuennakkoluuloja
ei ole ollut. Koko venäläisen kulttuurin historia on pääosin osoitusta
avoimesta luonteesta, vastaanottokyvystä ja kansallisen kopeuden puuttumisesta.
Ihmisillä on
luontainen taipumus etsiä eri paikoista ja ihmisistä erityispiirteitä. Juuri ne
sitovat kasoja toisiinsa, pakottavat rakastamaan kansaa, johon emme des kuulu,
mutta jonka kohtalo n tiellemme saattanut. Luonteen kansallisten
erityispiirteiden selvittäminen ja tunteminen auttavat meitä ymmärtämään toisia
kansoja.
Rakkaus omaa
kansaa kohtaan ei ole yhdistettävissä toisia kohtaan tunnettuun vihaan.
Rakastaessasi omaa kansaasi ja omaa perhettäsi tulet rakastamaan enemmän muita
kansoja, perheitä ja ihmisiä. Jokainen ihminen on virittynyt vihaan ja
rakkauteen, eriytymään muista tai tunnustamaan vieraan – ei tietysti
kaikenlaisen vieraan, vaan sen mikä on parasta vieraassa, mikä on erottamaton
osa taidosta nähdä tämä paras.
Jos
ihmisessä on hallitsevana kyky omaksua vieraita kulttuureita, niin se johtaa
oman arvon selkeään tiedostamiseen. Siksi kansallistunne on korkeimmissa ja
tiedostetuissa ilmenemismuodoissaan aina aktiivisen rauhantahtoinen eikä
suinkaan välinpitämätön muita kansallisuuksia kohtaan.
Nationalismi
ilmentää kansakunnan heikkoutta eikä sen voimaa. Useimmiten nationalismiin
sortuvat heikot kansat, jotka yrittävät säilyttää itsensä kansalliskiihkoisin
tuntein ja ideologioin. Mutta suuri kansa, jolla on oma suuri kulttuuri ja omat
kansalliset perinteet, on velvollinen olemaan hyvä, varsinkin jos siihen
liittyy pienen kansan kohtalo. Suuren kansan täytyy auttaa pienempää
säilyttämään itsensä, kielensä ja kulttuurinsa.
Todellinen
patriotismi on siinä, että rikastuttaessaan muita rikastuu henkisesti myös
itse. Eristäytymällä muista kulttuureista nationalismi hävittää ja näivettää
omaa kulttuuriaan. Kulttuurin täytyy olla avointa.
1900-luvun
opetuksista huolimatta emme ole oppineet kunnolla erottamaan patriotismia ja
nationalismia toisistaan. Pahuus kätkeytyy hyvyyden naamioon.
Patriotismi
on jaloimpia tunteita. Se ei ole vain tunne, se on hengen yksilöllisen ja
yhteiskunnan sivistyksen tärkein osa, kun ihminen ja koko kansa ikään kuin
kasvavat yli itsensä ja asettavat itselleen yksilöiden yli nousevia päämääriä.
Nationalismi
taas on ihmissuvun kaikkein raskaimpia onnettomuuksia. Kaikkinaisen pahan
tavoin se piiloutuu, elää pimeydessä ja on olevinaan kuin rakkaus omaa maata
kohtaan olisi sen synnyttänyt. Itse asiassa sen on synnyttänyt ilkeämielisyys
ja viha muita kansoja kohtaan ja sitä osaa omaa kansaa, joka ei ole yhtä mieltä
sen näkemyksistä.
Nationalismi
herättää epävarmuutta ja heikkoutta, joiden synnyttämä se onkin.
Kaikkein
vähiten nationalismia on niissä venäläisen yhteiskunnan piireissä, jotka ovat
olleet sidoksissa Venäjän kansalliseen kulttuuriin (talonpojat, sivistyneistö,
monen sukupolven työläiset). Juuri työn perinteet tekevät ihmiset aidosti
sivistyneiksi.
On
muistettava, että kansaa ei voi pitää vastuullisena hallitsijoidensa teoista.
Myös Venäjän kansa ja juuri venäläiset ovat kärsineet hallituksensa
julmuudesta.
Venäjän historia
on loputtomien koettelemusten historiaa, joista huolimatta kansa on säilyttänyt
arvokkuutensa ja hyvyytensä.
Rakastakaamme
kansaamme… ja perhettämme.
Jos
perheessä on kaikki kunnossa, niin arkielämässä tällainen perhe vetää puoleensa
muita perheitä, jotka vierailevat ja osallistuvat perhejuhliin. Hyvinvoivat
perheet elävät sosiaalisesti, vieraanvaraisesti ja hilpeästi. Ne ovat ehjiä ja
voimakkaita perheitä.
Näin on
kansojenkin elämässä. Kansat, joille patriotismia eivät korvaa kansallismieliset
”keksinnöt”, ahneus, ja nationalismin ihmisviha, elävät ystävyydessä ja
rauhassa muiden kansojen kanssa.
Lihatšov kertoo
tutkineensa tiedemiehenä muinaisvenäläistä kirjallisuutta. Siinä oli
venäläisten kirjailijoiden ohella bulgaareja, serbejä, kreikkalaisia,
kroaatteja, puolalaisia, mordvalaisia, valkovenäläisiä ja ukrainalaisia. He
kaikki osallistuivat venäläisen kirjallisuuden kehittämiseen. Kaikki he ovat
saman kansan palvelijoita ja koko maapallon kansalaisia. Lihatšov toteaa
sanovansa sen sydämensä kyllyydestä, se ei ole tyhjää sanahelinää.
Kirjoittaja
päättää tekstinsä gruusialaisen laulun sanoihin. Nationalismi perustuu vihaan muita
kansoja kohtaan, patriotismi perustuu rakkauteen omaa kohtaan. Niitä vertaillen
hän toteaa: Minkä viha tuhoaa, sen
rakkaus rakentaa…
III.
Katsaus
akateemikko Dmitri Lihatšovin elämään ja ajatuksiin
Lihatšovin muistelmateoksen "Ajatuksia elämästä" kansi |
Akateemikko,
kirjallisuuden tutkija ja kulturologi Dmitri Lihatšov (1906 – 1999) eli pitkän
elämän (https://en.wikipedia.org/wiki/Dmitry_Likhachov). Olen lukenut vastikään hänen muistelmiaan (Мысли о жизни. Воспоминaния), joka valaisee hänen elämänsä
monenlaisia vaiheita. Teoksen
alkupuolella on nostalgisen kauniita kuvauksia hänen lapsuudestaan. Silloin suomalaisetkin tulivat hänelle tutuiksi
hänen viettäessään kesiään Kuokkalassa. 20-luvulla hän pääsi opiskelemaan
Leningradin yliopistoon. Vuonna 1928 hänet vangittiin, kun meni arvostelemaan
vallanpitäjien käyttöönottamaa venäjän kielen ortografiauudistusta.
Suurimman
osan vankeusajastaan hän vietti Solovetskin vankileirillä Vienan meren
luostarisaarella (https://en.wikipedia.org/wiki/Solovki_prison_camp, http://www.gulag.fi/solovetsk.html). Siellä hän sai myös rangaistusta
kärsiessään julkaistua ensimmäisen tieteellisen artikkelinsa paikallisessa
lehdessä. Hänet vapautettiin ennenaikaisesti jo vuonna 1932. Ehkä tämänkin
vuoksi hän oli hyvin varovainen vallanpitäjien arvostelussa, ettei olisi
joutunut vankeuteen uudestaan. Tieteellinen ura lähti heti vapautumisen jälkeen
nousuun. Myöhemmin hän kohosi jopa Neuvostoliiton akateemikoksi.
Vankeusaika
oli hänelle erityisen tärkeä aika. Hän kirjoittaa muistelmissaan, että se oli
hänen toinen yliopistonsa. Hän tapasi siellä älymystöä, joista tärkein oli filosofi
ja samalla vallankumousmies A.A. Meyer (Мейер). Tämä oli siinä vaiheessa jo
55-vuotias. Keskusteluja Meyerin kanssa hän pitää tieteellisen uransa kannalta
yhtenä merkittävimmistä. Elämäkerrassaan hän kirjoittaa pitkään Meyerin Faustia
käsittelevästä tutkielmasta, jonka tämä pani alulle vankileirillä.
Vankeuden
lisäksi Lihatšovin elämässä oli myös muita koettelemuksia. Talven 1941-1942 hän
eli piiritetyssä Leningradissa, joskin ”elämän tien ” kautta hänet saatiin
sieltä evakuoitua. Muistelmissaan hänen kuvauksensa kaupungin nälästä,
kuolinkamppailuista, ihmissyönnistä ja muista raadollisuuksista on karmeaa
luettavaa.
Sodan
jälkeen elämä lähti urilleen. Hänen perheeseensä syntyivät kaksostytöt, joista
toinen seurasi isänsä jalanjälkiä tutkijaksi. Hän kuoli vuonna 1981 traagisesti
auto-onnettomuudessa uransa huipulla.
Lihatšov ei
liittynyt koskaan puolueeseen, ei suostunut koskaan mihinkään puolueen ajamiin
parjauskampanjoihin (joutuen
ongelmiin mm. Andrei Saharovia ja Aleksandr Solženitsynia puolustaessaan). Hän ei ollut toisinajattelija vaan pyrki aina kompromissiin.
Hän oli periaatteen mies, mutta kerran hän taipui pakotettuna kirjoittamaan erään
teoksensa johdantoon viittaukset Stalinin, Marxin ja Engelsin teoksiin, mikä tuolloin
oli yleisesti tapana.
Hänellä on
oma näkemyksensä lokakuun vallankumouksesta. Hänen mielestään lokakuun se tähtäsi ennen
kaikkea älymystöä vastaan. Moukat alkoivat heti pidättää professoreita.
Lihatšov oli
kasvanut vanhauskoisessa perheessä. Hän oli kuitenkin maailmankatsomukseltaan
ateisti, mutta näki kyllä kirkon arvon ja merkityksen Venäjän historiassa ja
sittemmin myös Neuvostoliiton hajoamisen aikana kansaa yhdistävänä voimana.
Hänen täyttäessään 90 vuotta vuonna 1996 Pietarin ja Laatokan metropoliitta
Vladimir onnitteli häntä antaen lahjaksi Jumalaäidin ikonin. Dmitri Lihatšov
teki ristinmerkin ja suuteli kuvaa. Kun häneltä kysyttiin, millaisin menoin hän
haluaa itsensä haudattavan, hän vastasi: ”vanhauskoiseen tyyliin”.
Luettelo
hänen julkaisuistaan on valtava. Hän tunsi perinpohjin venäläisen kulttuurihistorian
ja sen perinnön. Hän jatkoi tutkijan uraansa kuolemaansa asti.
Elämänsä
viimeisinä vuosinaan hän oli venäläisen kulttuuriperinteen arvostettu tuntija.
Hän oli kuin elävä muistomerkki, jolta pyydettiin ja joka lausui mielipiteitään
ja ajatuksiaan monenlaisissa yhteyksissä. Minun mielestäni hänen asemansa oli
jopa kummallinen. Hän oli totta kai tiukka, ankarin kriteerein argumentoiva
tutkija. Mutta häneltä alkoi ilmestyä kirjoja ja kirjoituksia, joissa hän
lausui yleisinhimillisistä kysymyksistä psykologisia ja filosofisia viisauksia.
Niissä on parhaimmillaan mukana voimallinen kosketuspinta hänen rankkoihin
elämänkokemuksiinsa. Minulle ne alkoivat pahimmillaan tuntua triviaaleilta höpinöiltä,
joissa osin väkinäisesti pyrittiin antamaan vastaus kaikkiin inhimillisen
elämän kysymyksiin. Tästä syystä 90-luvulla kiinnostukseni miehen kirjoituksiin
laantui. Mutta kysyntää niille kuitenkin oli, koska niitä niin paljon julkaistiin.
Kirjoituskokoelma
”Kirjeitä hyvästä” (Письма о добром) on suunnattu nuorelle sukupolvelle. Aihepiireinä on sellaisia
asioita kuin nuoruus, elämän suurin arvo, elämän tarkoitus, mikä ihmisiä
yhdistää, milloin tulee loukkaantua, todellinen ja valheellinen kunnia, uran luominen,
ihmisen intellektuaalisuus, kasvatus, huonot ja hyvät vaikutteet, kateus,
ahneus, arvokas käytös, taito erehtyä, kuinka esiintyä, kotikirjasto,
onnellisuus, omantunnon käskyt, oppimiseen oppiminen, neljäs ulottuvuus,
yhdessäolo, matkustaminen, moraali, taiteen ymmärtäminen, venäläinen luonto,
kulttuurin muisto, muisti, menneisyyden muistomerkit, uskonto, hyvyyden tiellä.
Monet näiden kirjeiden lukijoista ovat varmaan saaneet niistä tukea elämän
polulla. Minulle niistä jää vähän käteen. Kuitenkin kun tietää, että kirjoittaja
on arvostettu, paljon elämän synkkiäkin puolia kokenut henkilö, teksteihin
syventyy nöyrällä kunnioittavin mielin.
…
Dmitri Lihatšovin
muistan monien vuosien takaa nimenomaan kulttuurin merkityksen
puolestapuhujana. Hän ymmärtää kulttuurin hieman eri lailla kuin nykyisin
massakulttuurin valta-aikana. En voi sanoa, että käsitys olisi laajempi tai
suppeampi, parasta olisi kai käyttää sanaa syvempi.
Kulttuuri tuo hänen mukaansa ihmisten elämään ja heidän kanssakäymiseensä
moraalia.
Yleisradio
haastatteli häntä 80-luvun lopussa. Todennäköisesti vuosi on 1988, kun hän kävi
Suomessa avaamassa laajaa venäläisen avandgardistisen taiteen näyttelyä. Se on
minulla katkelmana tallessa vanhassa huonokuntoisessa VHS-kasetissa. Siitä löytyy
mielenkiintoisia ajatuksia. Kaiken lisäksi haastattelu on annettu hieman ennen
Neuvostoliiton hajoamista, joten se on siinäkin mielessä arvokas.
Yhteiskunnan
kehityksessä kulttuurin merkitys on hänen mukaansa aivan keskeinen. Talousongelmat
voidaan ratkaista vain kulttuurin ansiosta. Kulttuuri kasvattaa moraalia (нравственность):
”Moraalittomassa yhteiskunnassa eivät mitkään lait toimi,
eivät taloudelliset, eivät juridiset, eivät mitkään. Sellainen yhteiskunta ei
selviä mistään.”
Näin
selkokielisesti Dmitri Lihatšov kiteyttää TV-haastattelussa kulttuurin
yhteiskunnallisen merkityksen. Kun sitten toimittaja kysyy, onko hänen kotimaassaan
moraali riittämättömällä tasolla, Lihatšov antaa myöntävän vastauksen ja lisää,
että sekä moraalia että kulttuuria on liian vähän. Se on vakava asia, sillä ne
asiat kulkevat rinnakkain. Kulttuurin väheneminen johtaa moraalin laskuun.
Sitten akateemikko
kartoittaa lisää aikansa henkistä tilaa. Minusta se tuo mieleen oman aikamme.
Lihatšovin
mielestä inhimillinen järki (tai ihmisen mieli; человеческий ум) ei voi olla tyhjä. Jos sillä ei ole
mitään tehtävää kulttuurin parissa, aggressiivisuus alkaa kasvaa. Ja Lihatšov
toteaa sen kasvavan koko maailmassa tarkoittaen terrorismia ja kansallisuuksien
välisiä vihamielisyyksiä. Yhtäkkiä hänen mukaansa on sekä Neuvostoliitossa että
myös muualla maailmassa ilmaantunut kansallisuuskysymyksistä johtuvia uhkia.
Nationalismi on lisääntynyt. Massakulttuuriin on tullut hänen mielestään
aggressiivisuutta, mikä ilmenee varsinkin musiikissa.
” Aistin tämän aggressiivisuuden
kaikkialla, se kasvaa pelottavasti ja on vaarallista. Tällaisessa
aggressiivisessa tilassa yhteiskunta ei voi olla normaalissa olotilassa.”
Lihatšovin
mielestä on nostettava kulttuurin tasoa. Hän tarkoittaa nimenomaan elitististä
kulttuuria. Sillä hän tarkoittaa esimerkiksi filosofiaa, joka Neuvostoliitossa
marxismi-leninismin valtakaudella on jäänyt syrjään. Niminä hän mainitsee
sellaisia filosofian klassikkoja kuin Platon, Kant, Hegel ja Schiller. Vanha
tieteellinen perinne on Neuvostoliitossa unohdettu. On opittava itsenäiseen
ajatteluun. Kaikilla on siihen oikeus.
Lopuksi
Lihatšov tuo esiin näkemyksensä, mihin suuntaan hänen kotimaansa tulee
kehittymään. Haastattelija tarkentaa: ”Eteneekö se länsimaisten mallien mukaan
vai etsiikö se pelastusta omista juuristaan ja perinteestään?”
Akateemikon
vastaus ensi alkuun yllättää minut, mutta kun hän sitten sitä tarkentaa, niin
kaikki on täysin luonnollista.
”Jos se
tulee etsimään ratkaisuja omista traditioistaan, niin se on juuri läntinen
malli.”
Ymmälle
menin tässä vaiheessa, mutta hän tarkentaa ja tuo esiin tosiasiat, jotka
minullekin ovat itsestään selviä. Akateemikko selvittää, että tärkeimmät
venäläiset kirjailijat (Puškin, Dostojevski, Tolstoi, Tšehov ym.) ovat saaneet
voimansa juuri eurooppalaisuudesta, eurooppalaisesta perinteestä. Akateemikon mukaan on tutkittava Venäjän klassikkojen
eurooppalaisuutta, sitä minkälaisista käsityksistä se nousee.
Tässä
akateemikon puheesta huokuu aivan toisenlainen henki kuin Vladimir Duginin
puheissa Euraasian liitosta.
Lopussa
haastattelija kysyy myös uskonnon ja kirkon roolista yhteiskunnassa. Lihatšov näkee kirkon merkityksen hyvin
tärkeänä. Se että ihmiset on erotettu uskonnosta, on hänen mukaansa kauhea
onnettomuus. Myös uskonnon kautta ihmiset ovat sidoksissa läntiseen
kulttuuriin. Kristillisyys kasvattaa ihmistä, tekee hänestä sivistyneemmän,
koska Raamattu on ”taiteen tietosanakirja”. Lihatšov lisää, että, kun jokin
asia kielletään, siitä tulee kiinnostavampi. Hän uskoo kuitenkin kiinnostuksen
kirkkoon ja uskontoon kasvavan, vaikka se ei olekaan enää kielletty.
...
Palaan vielä
Dmitri Lihatšovin nuoruusvuosiin. Haluan tämän osion loppuun liittää vielä
yhden muistelun siitä, miten hän 1920-luvulla tuli valinneeksi opiskelualansa.
Se kertoo suuresta henkisyyden kaipuusta, jota hän tuolloin eli.
Akateemikko
muistelee samaan aikaan lokakuun vallankumouksen kanssa alkaneita kirkkoon
kohdistuneita vainoja kuvaten sivistymättömien vallassaolijoiden käytöstä inhottavaksi
ja raa’aksi. Vainot olivat niin julmaa ja kestämätöntä, että monet venäläiset
alkoivat sen vuoksi käydä kirkossa tehden näin psykologisesti pesäeroa vainoajiin.
Lihatšov kertoo muistelmissaan, että hänen omalla lähialueellaan kahdeksan
ensimmäisen kuukauden aikana 1918 – 1919 menetti satoja kirkon työntekijöitä
henkensä, useita kirkkoja ja luostareita tuhottiin, ainakin pari sataa
papistoon kuuluvaa joutui vankeuteen. Tämä oli tietysti vasta alkua, 20-luvulla
koko maassa vainot vain laajenivat.
Tuolloin
jäljelle jääneissä kirkoissa jumalanpalvelukset sujuivat hyvin hartaina,
kirkkokuoroissa oli mukana parhaita laulajia. Monet kääntyivät ortodokseiksi.
Esimerkkinä Lihatšov mainitsee juutalaissyntyisen pianistin Maria Judinan,
josta olen kirjoittanut blogiini jo muutamaan kertaan. Kansan parissa levisi
suru ja kaipuu tuhoutuvan Venäjän puolesta. Isänmaanrakkaus ei näkynyt sen
voittojen ja saavutusten ylistyksenä. Ihmisten patriotismi näkyi suruna: he
itkivät ja rukoilivat.
Siinä
murheen ilmapiirissä Lihatšov kertoo valinneensa oman opiskelu-uransa. Vuonna
1923 hän aloitti yliopistossa muinaisen Venäjän kirjallisuuden ja muinaisvenäläisen
taiteen opinnot. Hän halusi pitää
mielessään Venäjää ”niin kuin vuoteen ääressä istuvat lapset haluavat pitää muistissaan
kuolevan äidin hahmoa” voidakseen näyttää sen ystävilleen ja kertoa sen
kärsimyksen täyteisestä elämästä. Omia teoksiaan hän pitää muistokirjoituksina,
joiden tarkoituksena on kunnioittaa vainajia. Kaikkien nimiä ei voi niissä
mainita, on tyydyttävä rakkaimpaan, se löytyi tuolloin muinaisesta Venäjästä.
Tähän tapaan akateemikko kuvaa omaa uravalintaansa. Täytyy tämän perusteella
todeta, että Lihatšovin ”ateismi” on sittenkin
suhteellista.
IV.
Omaa
pohdintaani patriotismista, nationalismista ja nykyelämämme menosta
Alkuun voisi
ajatella, että Lihatšovin tekstiä voisi käyttää avoimen maahanmuuttopolitiikan
puolustamiseen. On toimittava kansallismielistä vihaa vastaan ja osoitettava
ymmärrystä , sympatiaa ja rakkautta vieraille ja ylipäänsä erilaisuudelle. Se
on osa ihmisyyttä.
Kaiken
lisäksi Lihatšov osoittautuu varsin eurooppamieliseksi henkilöksi. Hän näkee
venäläisen sivistyksen perustan Euroopassa. Voisi siis tulkita, että jos hän
eläisi nyt, hän saattaisi olla varsin mielissään Euroopan
integraatiokehityksestä.
Mutta
tarkemmin ajatellen, kuinka erilaisessa maailmassa akateemikko liikkuu. Sillä
ei tunnu olevan minkäänlaista yhteyttä niihin kansainvaelluksiin, joita
läntinen Eurooppa tällä hetkellä elää. Totta kuitenkin on se, että onhan
olemassa myös toinen taso. Suomalaisessa koululaitoksessa ja työelämässä
suomalaiset kohtaavat entistä enemmän eri kansallisuuksia edustavia ihmisiä. Jälkimmäisestä
puheen ollen monet ulkomaalaiset ovat integroituneet suomalaiseen yhteiskuntaan
hyvin. Monilla eurooppalaisilla ja aasialaisilla on vain hyviä kokemuksia
suomalaisista. Sitten on kuitenkin olemassa segregaatiokehitystä. On olemassa
maahanmuuttajaryhmiä, joita ajautuu tänne eri teitä ja jotka eivät sopeudu,
mutta joiden integroiminen ja ns. kotouttaminen on vienyt paljon varojamme
ilman toivottua tulosta. Näiden ryhmien johdosta myös väkivaltarikos- ja
raiskaustilastojemme kärjessä on maahanmuuttajaryhmien edustajia. Jos avoimen maahanmuuton kannattajaksi
suuntautunut julkinen mediamme yrittää vakuuttaa kyseessä olevan
yksittäistapauksia, ei se julistus mene enää perille. Vaikka monet vaikenevat
ongelmista, niin epäluulo maahanmuuttoa ja turvapaikanhakijoita kohtaan on
hyvin syvällä.
Lihatšov
perustelee patriotismia nimenomaan kansan vapaalla tahdolla. Hallitsijoiden tai
muiden vallanpitäjien toimia siihen ei saa liittää.
Venäjän
kansa on Lihatšovin laajan tiedon pohjalta aina ollut vaatimatonta, uhoa siinä
ei ole ollut. Se on vähätellyt itseään. Siinä vaatimattomuudessaan ja
vieraanvaraisuudessaan se on pyrkinyt rauhaomaiseen yhteiseloon naapureiden,
naapurikansojen ja muiden kansallisuuksien kanssa. Se on oppinut pärjäämään
kaikkien kanssa.
Miten
nykyinen kehitys sopii tuohon Lihatšovin paatoksellisestikin ylistämään
patriotismiin eli isänmaan rakkauteen, jossa rakentavana ja kantavana voimana
on rakkaus omaan lähiympäristöön, perheeseen, ystävyyteen, työhön, luontoon,
kotimahan? Se on turvallinen ympäristö, joka takaa ihmiselle vakaat mahdollisuudet
työhön, hyvinvointiin ja avaa kansalliset rajat ylittävän avoimen ystävyyden,
toisten kunnioituksen.
Lihatšovin
mielestä on aina niitä, joissa viha pääsee voitolle, jotka kokevat vieraan
uhaksi. Ymmärrän tämän kuitenkin niin,
että suotuisassa ympäristössä sille ei jää tilaa kasvaa ja puhjeta.
Vieraan
saapuessa taloomme meillä on oikeus päättää, miten häneen suhtaudutaan.
Epäluulon voittaa yleensä rakkaus, jos siihen on perusteita. Mutta jos joku
ulkoapäin ylimielisyydessään alkaa neuvoa, miten on toimittava, ollaan
alustalla, josta viha saa voimaa. Ihmisen luonto ei sitä hyväksy.
Pitemmälle
mennään, jos epäluuloista ihmistä aletaan solvata, haukkua ja nimitellä. Saa
kuulla impivaaralaisuudesta ja suomalaiseen kansanluonteeseen pesiytyneestä
rasismista. Vastapainoksi toitotetaan jostakin vastuusta, kansainvälisyydestä,
monikulttuurisesta yhteiskunnasta ja pakotetaan opetettuun tekohyvyyteen. Suunta alkaa olla kohti pakkovaltaa.
Emme ole
enää itsemme herroja. Vieras voima on ottanut meidät ohjaimiinsa. Sen takana on
Eurooppa, Euroopan unioni, yleiseurooppalainen kehitys.
Lihatšov eli
lähes koko elämänsä Neuvostoliitossa. Se oli keskusjohtoinen valtio, joka
puuttui määräysvallallaan lähes kaikkeen. Hän selvisi siitä hienosti, kunhan
oli ensin maksanut oppirahansa pakkotyöleirillä. Vallan mielistelystä häntä ei
voi syyttää, vaikka tekikin kompromisseja eikä koskaan halunnut dissidentiksi.
Häntä kuunneltiin, arvostettiin ja siedettiinkin, vaikka hänen lausumansa eivät
aina välttämättä olleetkaan valtaapitävien mieleen.
Sellaisessa
yhteiskunnassa häneltä kimposi yllä olevat ajatukset.
Euroopan
unioni ei ole Neuvostoliitto mutta kieltämättä yhtenevyyksiä siinä on. Valta on
vieras voima, joka sanelee ihmisille, miten pitää ajatella, miten toimia.
Päätökset tulevat kaukaa, tavallisella kansalla ei ole voimaa asettua niitä
vastaan. Tällainen rikkoo omasta lähiympäristöstä kumpuavaa turvaa ja
avoimuutta. Rehellisyydellä ei enää
pärjää. On opittava selviämään muilla keinoin. Kansan moraalinen perusta on
koetuksella.
Neuvostoliitto
hajosi paljolti siihen, kun moraalinen pohja mureni. Se perimmäinen syy ei
ollut talous, vaikka siihen kaikki heijastui.
Tämä Lihatšovin näkemys tulee ilmi hänen yleisradiolle antamassaan
haastattelussa pari vuotta ennen Neuvostoliiton hajoamista.
Ne jotka
uskovat EU:hun ja hyväksyvät keskusjohtoisen päätäntävallan ja lainsäädännön
sekä liittovaltiokehityksen yhteisvastuineen toteavat, että ihmisille pitää
tämä selittää, heille pitää kertoa ”totuus”. Tämä on sitä ylimielisyyttä ja
parempaa tietämistä, mihin myös akateemikko Lihatšovin kotimaassa
turvauduttiin.
Alkuun
luotiin federalisaatio, jonka piti olla eri kansallisuuksien yhteinen projekti.
Sitten yläpuolella oleva hallinto alkoi kahmia itselleen yhä enemmän valtaa. Ja
sen johtoon tuli henkilö, joka toimi yhä häikäilemättömämmin vieden kansalta
jopa oman tahdon ja oman ajattelun. Virheet huomattiin ja tehtiin
korjausliikkeitä, mutta lopulta kokeilu hajosi käsistä. Moraali mureni, siten
talous.
Patriotismia
ei todellakaan tue se, jos tänne vastaanottokeskuksiin rahdataan tablettejaan
räplääviä nuoria miehiä, jotka ovat muka vainottuja turvapaikanhakijoita. Ei
siitä synny luovaa kanssakäymistä ja yhteydenpitoa naapureiden kanssa. Se ruokkii epäluuloa ja saattaa johtaa
vihaan.
Elinympäristömme
on muuttumassa rauhattomammaksi, talous ei vedä, näkymät ovat heikot, mikä lisää
turvattomuuden tunnetta. Maahanmuutto on edistänyt segregaatiota, rikollisuus
kasvaa, pohjoismaisen hyvinvointivaltion perustana olevan sosiaaliturvan voiman
ovat hyväksikäyttäjät pilanneet.
Suomalainen me-henki ja yhteisöllisyys ei ole enää mitään.
Kun ihminen
menettää sidoksensa turvalliseen arkielämään ja sen mukanaan tuomaan
yhteisöllisyyteen, se vie pohjan myönteiseltä patriotismilta, sitten voidaankin
olla lähempänä nationalismia. Luodaan pohjaa vihalle. Tuntuu, että ehdoin
tahdoin kylvetään eripuraa. Eristäytyminen vain kasvaa ja sen myötä viha
kaikenlaisina kansallismielisine kahnauksineen.
Ihmisestä
tulee oman yhteisönsä sivustakatsoja. Pelko sulkee korvat ja silmät, emme
uskalla puuttua ympärillä tapahtuviin väkivaltatekoihin. Pahimmassa tapauksessa
joudumme katsomaan henki kurkussa vierestä, kun joku lähimmäisemme hakataan.
Media on
ajautunut tavallisia suomalaisia vastaan. Luodaan tyhjästä uutisia, joiden
tarkoituksena on saada aikaan kaaosta ja eripuraa. Se luo ulkomaille meistä vääriä, jopa
vihamielisiä mielikuvia. On selviä
esimerkkejä, jossa on tietoisesti luotu Suomesta vihamielistä kuvaa,
vääristelty ja oltu vahingoniloisia. Tämäkin luo vihaa. Itsetuntomme kärsii,
kansallinen yhteisöllisyytemme murenee.
Rajoittamaton
maahanmuutto luo säröä kansallisuuksien välille. Patriotismi saattaa jäädä vain
pinnallisten mielikuvien tasolle. Voidaan esimerkiksi urheilussa peukuttaa
suomalaisten puolesta. Sopuun on yhä vähemmän mahdollisuuksia. Vihalle on
avattu tie, sitä estämään luodaan yhä raaempaa lainsäädäntöä, jossa
halveksitaan ihmisarvoja, tuomitaan väärin ajattelijat, joista saattaa olla
uhkaa valtaapitävälle ideologialle, kutsuttakoon sitä siten vaikka
punavihreäksi.
USA:n ajamat
Venäjä-pakotteet ovat yksi väline matkalla kohti sekasortoa. Neuvostoliittoa ei
tule takaisin, mutta EU:n liittovaltiokehityksen mukana kehittyy samantapainen
valtioliitto, joka lisää keskuksen valtaa, siirtää päätöksentekoa pois
kansallisvaltioista. Kansa jää periferiaan. Lainsäädäntövalta siirtyy muualle.
Lihatšov
kehuu sitä avoimuuden ja rauhanrakkauden ominaisuutta, mikä naapuriheimojen
ihmisten kesken aikoinaan vallitsi. Tämä on nykyisin unelmaa. Avoimuus ja rauha
ei voi elää sellaisessa yhteisössä, jossa ylhäältä sanellaan, mitä ihmisen
tulee tehdä, miten hänen pitää käyttäytyä.
Jokainen
ihminen on virittynyt vihaan ja rakkauteen. Ne kulkevat elämässä rinnan.
Ihmisen pitää voida myös torjua muukalainen, jos hän uskoo sen olevan
itselleen ja lähiyhteisölleen uhaksi. Ulkoapäin ei häntä pidä ruveta
ohjailemaan eikä leimaamaan. Jos totalitarismi voittaa alaa, niin pahimmassa
tapauksessa ihminen voidaan mitättömin verukkein siirtää syrjään tai hänen
elämässä etenemiselle tulee rajoituksia. Näin tämä voi edetä.
Pahin visio
on se, että elämämme muuttuu yhä absurdimmaksi. Väärin ajattelustakin tulee
rikos. Ihmiset leimataan, heitä nöyryytetään,
jos he eivät sopeudu keskusvallan pyrkimyksiin. Epäluuloisuus saattaa riittää
syytökseksi. Ihmiset eivät voi enää suhtautua luontevasti vieraisiinsa tai
naapureihinsa.
Patriotismi
lähtee oman turvallisuuden voimasta, luo yhteyttä ja auttamisen halua
lähiympäristöön ja naapureihin. En usko,
että se onnistuu yhteiskunnassa, jossa kansan itsenäisyyttä poljetaan. Itse
uskon patriotismin varaan rakentuvaan kansallisvaltioon. Sen kautta eri
kansallisuuksien välille voidaan rakentaa kestäviä ja luottamuksellisia
suhteita.
En ole
laittanut tähän linkkejä. Laitan
kuitenkin yhden, aivan uusimman, joka toistaa samaa
monikulttuurisuusideologiaansa kuin mantraa, tosin tällä kertaa pienellä taktisella
itseironialla: http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/kolumni-monikulttuurisuutta-ei-pida-rakastaa-kuoliaaksi/5270780.
Tai saattaa ironia olla vain omaa mielikuvitustani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti